מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

יחיד ורבים

משתמש ותיק
נוריאל עזרא אמר:
שמעתי שהגרי"מ פיינשטיין זצ"ל היה מסביר מדוע יש אנשים שאוהבים לספר סיפורי מעשיות במוצאי שבת, ואמר שמכיוון שע"ה אינו משקר בשבת, הרי שיש להם דחף לומר את כל מה שנמנעו ממנו במהלך השבת.
(העתקתי מדברי הרב רפאל סויד כאן: https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=45&t=21220&p=343736#p343736)

דבר זה נפוץ בשם הרה"ק רבי יואל מסאטמר, שכידוע לא סבל סיפורים מסויימים שלדעתו לא היו ולא נבראו, או שההוספות בהם מרובות על העיקר.
(בספרו ויואל משה הוא מסביר כי למרות שחלק ניכר מהסיפורים כן התרחשו, אך הוא חושש מכל מיני הוראות למעשה שיוציאו מהסיפורים).

נפוצים בשמו כמה וכמה אמרות כנף בהקשר ל'סיפורי מלוה מלכה' וכדומה:
א) הווארט שהוזכר כאן בשם הגרי"מ פיינשטיין.
ב) בזמירות מלוה מלכה מזמרים "איש חסיד היה" (- א חסידישע מעשה"), ותיכף אומרים "ופרח לו איש האמת", כי בסיפורים מעין אלו אין הרבה מן האמת.
ג) הטעם שמספרים סיפורי צדיקים במוצאי שבת, כי חמין במוצ"ש מלוגמא, ובדרך כלל הסיפורים טריים וחמים מהתנור...
ד) פעם ביקש להוכיח כי כל "בעל מספר" מוסיף לסיפור מלח ופלפל כמיטב דמיונו וכושר המצאתו. מה עשה, סיפר סיפור לגבאים, ואח"כ ביקש שכל אחד יחזור בפניו על הסיפור, והכל נוכחו לראות כי כל אחד הוסיף משהו על הסיפור.. (יתכן שגם סיפור זה הומצא ע"י מאן-דהו...).
ה) פעם סיפר על עשר שודדים שביצעו ביניהם חלוקת עבודה: חמשה יוצאים לשדוד וחמשה נשארים לשמור על הרכוש. פעם התאספה החמישייה שתפקידה היה לשדוד, והחליטה כי החלוקה אינה הוגנת; הם מזיעים ועובדים קשה לחפש אנשים ולהרוג אותם מבלי שיתגלו או ייפגעו, ואילו החמישייה השנייה נחה לה על זרי הדפנה וכל תפקידם מסתכם בשמירה בלבד. נמנו וגמרו כי בשובם ממסע הצייד יתנפלו ויהרגו את חמישיית השומרים והם יקחו לעצמם את כל הרכוש ויתחילו לחיות כבני אדם. בינתיים התאספה חמישיית השומרים ואמרה: למה לנו להמשיך לשמור כאן כל החיים, הבה נכניס רעל במאכלים של חמישיית השודדים, וכאשר ימותו נקח לעצמנו את כל השלל ונתחיל לחיות כבני אדם.. ואמנם כך הווה, חמישיית השומרים נהרגו על ידי חבריהם השודדים, ואח"כ מתו הם עצמם ע"י המאכלים המורעלים שהכינו להם הנרצחים לפני מותם, וכך נהרגו כולם.
מעשייה נאה, אלא שאליה וקוץ בה: אם כולם נהרגו, מי סיפר את הסיפור?
ומכאן הסיק הרבי שכך מסתובבים להם הרבה סיפורים שאין להם שחר, וכל קשר בינם לבין המציאות קלוש מאד.

מובן כי אין בכך משום עילה לזלזל בכל הענין של סיפורי צדיקים, אך יש לדעת לא לקבל כל סיפור בלא מקור מוסמך, ובפרט אם יש בו מסר מוזר או שאינו מתאים עם גדרי ההלכה וכדו'.
וראו כאן
 

ובכן

משתמש ותיק
יחיד ורבים אמר:
פעם סיפר על עשר שודדים שביצעו ביניהם חלוקת עבודה: חמשה יוצאים לשדוד וחמשה נשארים לשמור על הרכוש. פעם התאספה החמישייה שתפקידה היה לשדוד, והחליטה כי החלוקה אינה הוגנת; הם מזיעים ועובדים קשה לחפש אנשים ולהרוג אותם מבלי שיתגלו או ייפגעו, ואילו החמישייה השנייה נחה לה על זרי הדפנה וכל תפקידם מסתכם בשמירה בלבד. נמנו וגמרו כי בשובם ממסע הצייד יתנפלו ויהרגו את חמישיית השומרים והם יקחו לעצמם את כל הרכוש ויתחילו לחיות כבני אדם. בינתיים התאספה חמישיית השומרים ואמרה: למה לנו להמשיך לשמור כאן כל החיים, הבה נכניס רעל במאכלים של חמישיית השודדים, וכאשר ימותו נקח לעצמנו את כל השלל ונתחיל לחיות כבני אדם.. ואמנם כך הווה, חמישיית השומרים נהרגו על ידי חבריהם השודדים, ואח"כ מתו הם עצמם ע"י המאכלים המורעלים שהכינו להם הנרצחים לפני מותם, וכך נהרגו כולם.
מעשייה נאה, אלא שאליה וקוץ בה: אם כולם נהרגו, מי סיפר את הסיפור?
סיפור זה סיפר הדברי יואל לדברי יציב, ובעת שהפטיר הדברי יואל את שורת המחץ - 'מי סיפר את הסיפור', נענה לו הדברי יציב תיכף: 'דרויאנוב...',
והמבין יבין.
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
נחזור לנושא האשכול..
פעם שאל יהודי את האמרי חיים מויז'ניץ: נאמר שומר פתאים ה', כלומר - הקב"ה שומר על הטפשים. מה אשמים החכמים שעליהם לא הובטחה שמירה?
האמרי חיים שהבין כי הלה כוונתו לקנטר, הגיב על אתר: הרי אתה (בתור טיפש) מסודר, אז מה אתה דואג לחכמים...
(שמו של השואל שמור במערכת.. אני יודע במי מדובר, ואכן התשובה של האמרי חיים הגיעה לו ביושר..)
 

בשלמא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ובכן אמר:
אין לי גישה לפורום אוצר החכמה, וכן אינני יכול להכחישו באמרו שיש האומרים בשם האדמו"ר מבעלזא
הקישור מוביל לאזכור של השמועה בשם 'חכם ספרדי', ותול"מ.

ליתר שאת
הרה"ק מבעלזא זי"ע לא השתמש בצירוף מילים מהתורה (י"א משום כל פסוקא דלא פסקיה משה, ראה בקודש פנימה שהרחיב בזה).
ואפילו את החפץ חיים לא הזכיר בשמו אלא כינהו דער ראדינער (ע"ש עירו)
 

בשלמא

משתמש ותיק
ובכן אמר:
סיפור זה סיפר הדברי יואל לדברי יציב, ובעת שהפטיר הדברי יואל את שורת המחץ - 'מי סיפר את הסיפור', נענה לו הדברי יציב תיכף: 'דרויאנוב...',
והמבין יבין.
כמדומה שהדברי יואל סיפר זאת בהקשר ל"ולא זכר שר המשקים וגו' וישכחהו" שסיפר הרה"ק מטשורטקוב על הרה"ק רבי אהר'לה מטיטוב נכד הבעש"ט הק'
 

בשלמא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
יחיד ורבים אמר:
לפענ"ד יש מקום גדול לשער שאותו "איש אחד מארץ פולין" אינו אלא רי"י ראזענבערג. וק"ל.
למה סתם לטפול אפילו שגברא בחזקתיה קיימא צ"ע גם על העובדה ההיא אם באמת היתה או שהכותב כתב
עוד בענין זה צא וראה מה כתב הרה"ק מסאטמאר על השש"ק

 
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
לבי במערב אמר:
יחיד ורבים אמר:
לפענ"ד יש מקום גדול לשער שאותו "איש אחד מארץ פולין" אינו אלא רי"י ראזענבערג. וק"ל.
למה סתם לטפול אפילו שגברא בחזקתיה קיימא צ"ע גם על העובדה ההיא אם באמת היתה או שהכותב כתב
עוד בענין זה צא וראה מה כתב הרה"ק מסאטמאר על השש"ק

 

הרב @בשלמא, מה כוונתך במילים אלו (כלומר - היכן כתב על השיח שרפי קודש?)
אגב, ההמצאות של רוזנברג כבר נידונו בהרבה במות, ודי אם נגיד ש"הגולם קם על יוצרו" וד"ל.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יחיד ורבים אמר:
נדיב לב אמר:
יחיד ורבים אמר:
מעניין מאד, כי באזורים שלנו השמועה הזאת רווחת על הרב מבריסק

אכן להטות לבדיחותא. ומי שלא הבין הבדיחותא של הגרי"ז אינו אלא בחינת שוטה:) ועל שכאלה לא אמרינן אחרי רבים .... :)

סליחה על הקפצת ההודעה הישנה.
לגבי השיוך של הסיפור לבית בריסק - ראו כאן וכאן

3.jpg

4 (2).jpg

1.jpg



למי שמחפש את מקור השמועה ולא קינטגור גרידא כלפי 'המתנגדים', מוזמן לראות כאן וכאן
 

לבי במערב

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
למי שמחפש את מקור השמועה ולא קינטגור גרידא כלפי 'המתנגדים'
אינני סבור שזו כוונת הכותב בקטע המדובר, אך עכ"פ גא"מ לדבריו - ולאו מטעמי': מכתב 'אישי' של בחור צעיר, בו (כמובן) לא דקדק יתר על המדה, אינו מהוה מקור לשום דבר...
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
הרה''ק ר' יענקל'ה מפשווארסק זיע''א שח פעם על סיפורים שונים שאינם מדויקים
ש''מעשה זה שמעתי מזקן פלוני שהוא שמע המעשה מחסיד פלמוני שהוא שמעו מזקינו שהוא עצמו שמעו מה'בעל מספר' אלמוני שהוא היה ידוע בכל קצוות הארץ כשקרן גדול''..........
ולא ללמד על עצמו יצא אלא ללמד על הכלל כולו יצא.......
 

מ אלישע

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
הרה''ק ר' יענקל'ה מפשווארסק זיע''א שח פעם על סיפורים שונים שאינם מדויקים
ש''מעשה זה שמעתי מזקן פלוני שהוא שמע המעשה מחסיד פלמוני שהוא שמעו מזקינו שהוא עצמו שמעו מה'בעל מספר' אלמוני שהוא היה ידוע בכל קצוות הארץ כשקרן גדול''..........
ולא ללמד על עצמו יצא אלא ללמד על הכלל כולו יצא.......
ושאל המשב"ק הרי גם הרבי  (ר' יענקל'ה מפרשווסק זיע"א) מספר סיפור, ואחרי זמן מספר שוב בשינוי פרטים, וחייך ר' יענקל'ה.
(בענין הסיפור יש דרכי עבודה - ואין הכוונה רק לסיפור שהיה בזמנו,
ואולי גם בדבריו נגד מספרי סיפורים התכוון לענין נעלם)
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
נדיב לב אמר:
מסופר על אחד מחכמי פורת יוסף שפעם היה צריך לקחת מונית לרחוב אחד העם ימ"ש ולא רצה לומר את השם (אפי' שלא זה היה שמו) אמר לנהג "קח אותי לרחוב שאחרי כמעט שכב..."
אם כן איך הנהג הבין?.. עיין שם.
הסיפור המדויק:
אבני גזית אמר:
חיימקה אמר:
. . א"ה וכלשונו של רבי עמרם בלוי "היכן הוא רחוב כמעט שכב"
המליצה במקור שייכת לרבי [יוסף] ידיד הלוי, הראב"ד בירושלים.
נזהר לא להזכיר את שמותם, והיה צריך להגיע לרחוב אחד העם. שאל עוברים ושבים, היכן הוא רחוב אחרי כמעט שכב?
עד שעבר יהודי מעט אינטלגנט והבין את שאלתו.
חלמישצור אמר:
כך כתב הרב מוצפי (כאן), וי"א הרב יוסף עדס (כאן), וי"א האדמו"ר מבעלז. ועיין כאן

תודה על המקור מפ' אוצר החכמה, ומה אעשה שאין לי דרך וטוב שכך.. לדלג בין שני עולמות, מלבד עולם הבא בפורמנו הנהדר והמסונן כדבעי ע"י המנהלים שליט"א.
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
יוספזון אמר:
אברהם העברי אמר:
בוקר טוב אליהו
על סיפורי חייב אדם שמעת?
ולמה לדעתך זה שנא"ח? (לשיטתם כמובן - עפ"ל)
זה בס"ה חוסר בגרות של אנשים מסוימים שגם כיום מזלזלים בגדולי עולם שלחמו בהם לפני מאות שנים.
(ובעוד שאצל ליטאים אין ליטאי נורמלי שיזלזל באדמו"ר מלפני יותר מ50 שנה, אצל החסידים זה קצת שונה - העיקר שהם הנרדפים....)


ר' אברהם העברי... כנראה שלא ביקרת בפורום זה, זה כמה שנים לטובה...
ראית כאן זלזול בהגר"א ח"ו? או בתלמידיו? לעומת זאת, איזה ביטויים נוראיים נכתבו נגד בעל התניא זי"ע? ושאר גדולי החסידות?
ואני כחסיד, מעולם לא שמעתי על סיפורי 'חייב אדם', אולי תועיל בטובך לספר לנו על מה המדובר?
ואם מדברים על הרה"ק מסאטמאר זי"ע והליטאים. הנה סיפור מעניין, שמקומו מתאים יותר באשכול סמוך.
אחד מגדולי ראשי הישיבה טען בפני הרה"ק מסאטמאר זי"ע כי איך יתכן שהחסידים מתפללים להקב"ה שיעזור להם 'בזכות הרבי'? הראה לו הסאטמאר רב למראה מקום בפרק הפועלים ברש"י על סוגיא דר"א בר"ש שהספונאים התפללו להנצל בזכות ר' אלעזר, ואח"כ הביאו לו פדיון... עיי"ש.
א. הדגשתי ליטאי נורמלי.....
ב. דיברתי על ימינו אנו שאין אחד שמעז לזלזל בבעל התניא וכל האדמורים שעד לפני כחמישים שנה - הרעיון מאוד פשוט - מה שנאמר ונכתב בלהט הויכוח היה ונגמר, השאלה האם כיום 200 שנה אחרי עדיין מעזים לזלזל באותם גדולי עולם (אני לא מדבר על ה"לא נורמלים" כביכול שמתעסקים בזה וכואבים את השיטה ואין טענתם על האנשים אלא על מי שמדבר על האנשים בדוו' שזה מראה על חוסר בגרות להבין ש"גם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה")
ג. אם לא "זכית" לשמוע על סיפורי חייב אדם עדיף שלא תשמע רק ארמוז שמדובר בכינוי גנאי שהמציאו החסידים לחיי אדם (ועד היום בחלק מקהילות החסידים אין לומדים חיי"א ומזלזלים בו נוראות)

אגב
הרה''ק ר' נתן מברלב זיע''א מאוד אחז מפסקי החיי אדם ואמר שכיוון אל האמת.
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
מאן דכר שמיה אמר:
שמעתי שפ"א הביאו לכ"ק אדמו"ר (הקודם) ממכנובקא גלידה, טעם קצת ואמר 'ס'טאקע גוט אבער פארוואס אזוי קאלט?' (זה אכן טוב אבל למה כזה קר)
אני שמעתי כן בנו''א קצת
על הגאב''ד הגה''ק רמ''א פרייינד זצוק''ל
אגיטע קיגל אבער צי קאלט....
 
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
כשהאדמו"ר רבנו יואל זצוק"ל מסאטמר הגיע לארץ ישראל לביקור, שאלו מרן הגרי"ז "מכיון שאתה (בשונה מאדמורים אחרים) כזה גאון ות"ח ובקי ומתמיד וירא שמים גדול למה אתה צריך להיות גם אדמו"ר?
ענהו האדמו"ר "מיר טוהן אזוי וייל אזוי האט די טאטע גיטאהן" - "אנו עושים כן כי האבא עשה ככה"!
על כגון דא נפטיר ונאמר
חזק ביותר.
 
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
כדי אמר:
יושב אוהלים אמר:
[למדברי אידיש - אתם לא מודים לי שזה ממש מאבד את טעמו כשמתרגמים?  - איי חבל.]
הנושא הזה ראוי לאשכול נפרד אבל נ''ל שהפשט הוא שביידיש אפשר לכתוב בסגנון דיבור, וכשמתרגמים לעברית מתרגמים בלשון ספרותית שמוציאה את המיץ.
אבל היה אפשר לומר בעברית באותו טון: "נו, אם היית לומד אצלו היית שופך עכשיו תוירעס ממנו, ובינתיים לא דיברת חצי מילה...". לא פחות גרוע מהיידיש, הלא כן?

אה! לא כמו באידיש!
וגם בדיבור
כמו שמורינו ר' דוד מילר (בשיעוריו בחיי משה) כשנצרך לומר לפעמים איזה ווארט בעסיסיות אומרו באידיש
בזכרוני מונח כעת המילה 'אךפאשטיינישט'.....
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
בלדד השוחי אמר:
יהודי החליט לחזור בשאלה, לזרוק את הכיפה ולפרוק עול.
באחד הימים כשהתחיל לאכול שכח ובירך לפני האכילה.
מיד כשעמד על טעותו, תיקן מהר ואמר: ברוך שם כבוד וכו'.

באשכול זה פתחו בגדו''י המשיכו בע''ה וסיימו באפיקורסים...
אגב אפיקורסים קראתי על חוזר בשאלה שנעשה אתאיסט בליבו אך כלפי חוץ היה חרדי לכל דבר, והתייעץ עם חבירו שידע ממצבו שהיות והוזמן לסעודת שבת אצל אחד ממכריו וכנראה יכובד בקידוש, והיות והוא מחלל שבת בסתר כיצד יקדש ואין הוא רוצה להכשיל את השומעים באכילה ללא קידוש.  
אה! מי כעמך ישראל!
 
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
בלדד השוחי אמר:
יהודי החליט לחזור בשאלה, לזרוק את הכיפה ולפרוק עול.
באחד הימים כשהתחיל לאכול שכח ובירך לפני האכילה.
מיד כשעמד על טעותו, תיקן מהר ואמר: ברוך שם כבוד וכו'.

באשכול זה פתחו בגדו''י המשיכו בע''ה וסיימו באפיקורסים...
אגב אפיקורסים קראתי על חוזר בשאלה שנעשה אתאיסט בליבו אך כלפי חוץ היה חרדי לכל דבר, והתייעץ עם חבירו שידע ממצבו שהיות והוזמן לסעודת שבת אצל אחד ממכריו וכנראה יכובד בקידוש, והיות והוא מחלל שבת בסתר כיצד יקדש ואין הוא רוצה להכשיל את השומעים באכילה ללא קידוש.  

בחור ממאה שערים נכנסה בו רוח שטות ורצה לחזור בשאלה
והלך לרחוב יפו נכנס למסעדה ושאל אם יש להם 'גיד הנשה'..........
 

נדיב לב

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
בלדד השוחי אמר:
יהודי החליט לחזור בשאלה, לזרוק את הכיפה ולפרוק עול.
באחד הימים כשהתחיל לאכול שכח ובירך לפני האכילה.
מיד כשעמד על טעותו, תיקן מהר ואמר: ברוך שם כבוד וכו'.

באשכול זה פתחו בגדו''י המשיכו בע''ה וסיימו באפיקורסים...
אגב אפיקורסים קראתי על חוזר בשאלה שנעשה אתאיסט בליבו אך כלפי חוץ היה חרדי לכל דבר, והתייעץ עם חבירו שידע ממצבו שהיות והוזמן לסעודת שבת אצל אחד ממכריו וכנראה יכובד בקידוש, והיות והוא מחלל שבת בסתר כיצד יקדש ואין הוא רוצה להכשיל את השומעים באכילה ללא קידוש.  

בחור ממאה שערים נכנסה בו רוח שטות ורצה לחזור בשאלה
והלך לרחוב יפו נכנס למסעדה ושאל אם יש להם 'גיד הנשה'..........

זה אותו בחור שנזרק ממסעדה אחרת ביפו לאחר שביקש באובססיביות לנגוס סטייק אך ורק מפרה חיה...
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ר' חיים אמר פעם שאם מישהו טוען לו שאחד ועוד אחד זה שלוש, הוא יכול לנהל ויכוח, אבל אם מישהו אומר לו שאחד ועוד אחד זה מזוודה - אם אחד כזה א"א לנהל דיון....
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
ר' חיים אמר פעם שאם מישהו טוען לו שאחד ועוד אחד זה שלוש, הוא יכול לנהל ויכוח, אבל אם מישהו אומר לו שאחד ועוד אחד זה מזוודה - אם אחד כזה א"א לנהל דיון....

אולי זה מתאים לאשכול על מונטי הול........
 

נדיב לב

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
נדיב לב אמר:
ר' חיים אמר פעם שאם מישהו טוען לו שאחד ועוד אחד זה שלוש, הוא יכול לנהל ויכוח, אבל אם מישהו אומר לו שאחד ועוד אחד זה מזוודה - אם אחד כזה א"א לנהל דיון....

אולי זה מתאים לאשכול על מונטי הול........

אי נמי לאשכול "שאלה בסיסית באמונה"..דף 2..
file.php
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
איש תלמודי אמר:
נדיב לב אמר:
ר' חיים אמר פעם שאם מישהו טוען לו שאחד ועוד אחד זה שלוש, הוא יכול לנהל ויכוח, אבל אם מישהו אומר לו שאחד ועוד אחד זה מזוודה - אם אחד כזה א"א לנהל דיון....

אולי זה מתאים לאשכול על מונטי הול........

אי נמי לאשכול "שאלה בסיסית באמונה"..דף 2..
file.php

חזק
 

בשלמא

משתמש ותיק
יחיד ורבים אמר:
הרב @בשלמא, מה כוונתך במילים אלו (כלומר - היכן כתב על השיח שרפי קודש?)
כתי"ק
שש''ק.PNG

(במאמר המוסגר אכתוב שידוע היה גם בפולין שיש דברים שהם בערבון מוגבל בספרים הללו, וכמו בכל ספר יש ויש, אבל החתמת 9 חוברות ממנו לשקר גס, וכריכתו יחד עם כל  חסידי קאצק האמונים על אמת מקאצק תצמח זה כבר הרבה מאוד)

נ.ב. מי מפענח את כל הרשומה?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מאשכול אחר.

איש תלמודי אמר:
שמעתי שאחד רצה לתת שם לביתו - שירה ע''ש שבת-שירה
ושאל אותו הגר''ח בבדיחותא האם בשבת פרה 
יקרא לביתו פרה אדומה.......

בר בי רב דחד יומא אמר:
בדרך צחות מספרים שפעם הגיע אחד ואמר שרוצה לקרוא שירה ע"ש פר' שירה ושאלו הגר"ח אם הייתה נולדת בפר' משפטים היית קורא לה מכשפה ואמר שכן אילולא השוויגער הייתה בחיים
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
יחיד ורבים אמר:
הרב @בשלמא, מה כוונתך במילים אלו (כלומר - היכן כתב על השיח שרפי קודש?)
כתי"ק
שש''ק.PNG

(במאמר המוסגר אכתוב שידוע היה גם בפולין שיש דברים שהם בערבון מוגבל בספרים הללו, וכמו בכל ספר יש ויש, אבל החתמת 9 חוברות ממנו לשקר גס, וכריכתו יחד עם כל  חסידי קאצק האמונים על אמת מקאצק תצמח זה כבר הרבה מאוד)

נ.ב. מי מפענח את כל הרשומה?

זהו כתב ידו של הרבי מסאטמר? היכן פורסמה פתקא זו? ומיהו גלרנטר?
לעצם הדברים: ראשית, הנה חלק נכבד של הספר שש"ק הוא ליקוט גרידא ולא כלי ראשון.
שנית, מה שכותב שרוב הספר הוא מעשיות מהרבי מקאצק - ג"כ אינו נכון.
שלישית, שמעתי בעבר כי הגיע פעם יהודי אל רבי מאיר'ל מאמשינוב, ולעג לפולישע חסידים שמצטטים בדביקות מהספר שש"ק.
הוא סיפר לר' מאיר'ל כי המחבר (הנושא את השם המוזר "יועץ קים קדיש") פרסם שמי שיביא לו ווארט או סיפור טוב ישלם לו כך וכך, והיות שבני ביתו רעבו ללחם והיה לו כושר המצאה מצוין, הוא פשוט הלך ומכר למחבר לוקשים שלא היו ולא נבראו וכך היה לו כיצד לפרנס את משפחתו...
השיב לו ר' מאיר'ל על אתר: הרי לדבריך אתה מודה כי הנך ממציא סיפורים, אז גם סיפור זה המצאת...
רביעית, לגבי סגנון הספר שנכתב בצורה מאד לא ברורה ומסודרת - שמעתי כי האמרי אמת כתב על גבי הספר שש"ק שבספרייתו "לא ראיתי כהנה לרוע בכל ארץ מצרים".
 

בשלמא

משתמש ותיק
יחיד ורבים אמר:
זהו כתב ידו של הרבי מסאטמר? היכן פורסמה פתקא זו? ומיהו גלרנטר?
לעצם הדברים: ראשית, הנה חלק נכבד של הספר שש"ק הוא ליקוט גרידא ולא כלי ראשון.
שנית, מה שכותב שרוב הספר הוא מעשיות מהרבי מקאצק - ג"כ אינו נכון.
שלישית, שמעתי בעבר כי הגיע פעם יהודי אל רבי מאיר'ל מאמשינוב, ולעג לפולישע חסידים שמצטטים בדביקות מהספר שש"ק.
הוא סיפר לר' מאיר'ל כי המחבר (הנושא את השם המוזר "יועץ קים קדיש") פרסם שמי שיביא לו ווארט או סיפור טוב ישלם לו כך וכך, והיות שבני ביתו רעבו ללחם והיה לו כושר המצאה מצוין, הוא פשוט הלך ומכר למחבר לוקשים שלא היו ולא נבראו וכך היה לו כיצד לפרנס את משפחתו...
השיב לו ר' מאיר'ל על אתר: הרי לדבריך אתה מודה כי הנך ממציא סיפורים, אז גם סיפור זה המצאת...
רביעית, לגבי סגנון הספר שנכתב בצורה מאד לא ברורה ומסודרת - שמעתי כי האמרי אמת כתב על גבי הספר שש"ק שבספרייתו "לא ראיתי כהנה לרוע בכל ארץ מצרים".
א. כפי שכתבתי כתי"ק, מתקופה מסויימת ששמר על הקול והיה בתענית דיבור וענה לשואליו בכתב.
ב. פורסם כאן עמ' צ"ח
https://beta.otzar.org/#/b/182446/p/1/t/1627157747376/fs/0/start/0/end/0/c
ג. אולי רבי יוסף חיים גילרנטר שהיה בהתאחדות הרבנים דארה"ב
ד. גם לשם משפחתו "ראקאץ" אין אח וריע (לפחות ממה שמוכר בימינו).
יתר דבריך נודעים
 
 
חלק עליון תַחתִית