'בל תשחית' בקריעה של חברי איוב?

שייף עייל

משתמש ותיק
מבואר בספר איוב שרעיו וחבריו קרעו את המעילים שלהם כשראו אותו. והשאלה הראשונה שעולה (לכה"פ לדעות שהיה לאחר מתן תורה) באיזה היתר הם קרעו את הבגדים, הרי לכאו' יש כאן בל תשחית!
האם אפשר ללמוד מכאן היתר לקרוע את הבגדים גם באופן אחר מהלכות אבל?
 

הכהן

משתמש ותיק
שייף עייל אמר:
האם אפשר ללמוד מכאן היתר לקרוע את הבגדים גם באופן אחר מהלכות אבל?
ברור שקריעת בגדים היא ביטוי לצער, והתורה מחייבת את האבל לבצע ביטוי זה, אבל מי שבצערו מבצע פעולה זו אין כל תלונה עליו.
גם השבטים קרעו שמלותיהם בצער, ופשוט שאין לזה שייכות לקודם מ"ת.
 

חימקו

משתמש ותיק
תורתו אומנותו אמר:
להעיר שקריעת בגדים בנוסף לכך שזה מורה על צער, זה גם מורה על פירקת כעס, שלכך לאדם אסור לקרוע בשבת בגד, היות וזה מקלקל על מנץ לתקן ואסור.

קורע על מתו חייב חטאת, קורע בחמתו פטור אבל אסור.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
שייף עייל אמר:
מבואר בספר איוב שרעיו וחבריו קרעו את המעילים שלהם כשראו אותו. והשאלה הראשונה שעולה (לכה"פ לדעות שהיה לאחר מתן תורה) באיזה היתר הם קרעו את הבגדים, הרי לכאו' יש כאן בל תשחית!
האם אפשר ללמוד מכאן היתר לקרוע את הבגדים גם באופן אחר מהלכות אבל?
היה אפש"ל שקריעה לצורך מסויים אינה בל תשחית. אבל בקידושין ל"ב ע"א מבואר להדיא לא כן!
 
 

תורתו אומנותו

משתמש ותיק
חימקו אמר:
תורתו אומנותו אמר:
להעיר שקריעת בגדים בנוסף לכך שזה מורה על צער, זה גם מורה על פירקת כעס, שלכך לאדם אסור לקרוע בשבת בגד, היות וזה מקלקל על מנץ לתקן ואסור.

קורע על מתו חייב חטאת, קורע בחמתו פטור אבל אסור.
זה שעל מתו חייב חטאת, כוונתך באם עושה זאת בשבת?
 
 

חימקו

משתמש ותיק
תורתו אומנותו אמר:
חימקו אמר:
תורתו אומנותו אמר:
להעיר שקריעת בגדים בנוסף לכך שזה מורה על צער, זה גם מורה על פירקת כעס, שלכך לאדם אסור לקרוע בשבת בגד, היות וזה מקלקל על מנץ לתקן ואסור.

קורע על מתו חייב חטאת, קורע בחמתו פטור אבל אסור.
זה שעל מתו חייב חטאת, כוונתך באם עושה זאת בשבת?

כן
 

שייף עייל

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכהן אמר:
שייף עייל אמר:
האם אפשר ללמוד מכאן היתר לקרוע את הבגדים גם באופן אחר מהלכות אבל?
ברור שקריעת בגדים היא ביטוי לצער, והתורה מחייבת את האבל לבצע ביטוי זה, אבל מי שבצערו מבצע פעולה זו אין כל תלונה עליו.
גם השבטים קרעו שמלותיהם בצער, ופשוט שאין לזה שייכות לקודם מ"ת.
מילא לשיטות חז"ל שהיה קודם מתן תורה, אבל מה נאמר לשיטות שהיה לאחר מתן תורה? 
 
 

הכהן

משתמש ותיק
שייף עייל אמר:
מילא לשיטות חז"ל שהיה קודם מתן תורה, אבל מה נאמר לשיטות שהיה לאחר מתן תורה?
הוא אשר אמרתי, שמי שבצערו מבצע פעולה זו אין כל תלונה עליו, ופשוט שאין לזה שייכות לקודם מ"ת.
 

שייף עייל

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכהן אמר:
שייף עייל אמר:
מילא לשיטות חז"ל שהיה קודם מתן תורה, אבל מה נאמר לשיטות שהיה לאחר מתן תורה?
הוא אשר אמרתי, שמי שבצערו מבצע פעולה זו אין כל תלונה עליו, ופשוט שאין לזה שייכות לקודם מ"ת.
ראיה לחילוק הזה יש?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
הכהן אמר:
שייף עייל אמר:
האם אפשר ללמוד מכאן היתר לקרוע את הבגדים גם באופן אחר מהלכות אבל?
ברור שקריעת בגדים היא ביטוי לצער, והתורה מחייבת את האבל לבצע ביטוי זה, אבל מי שבצערו מבצע פעולה זו אין כל תלונה עליו.
גם השבטים קרעו שמלותיהם בצער, ופשוט שאין לזה שייכות לקודם מ"ת.
ועוד יש להוסיף דאם היה צדיק מותר לעשות כן בשביל כבודו דהא רב קרע תליסר מאני עליה דשמואל ואמר אזיל גברא דמיסתפינא מיניה (בתקוה שלא עירבבתי את לשון הש''ס כי אינו שגור כעת על לשוני).
 
 

nls

משתמש ותיק
אבוקה כנגדו אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
רב קרע תליסר מאני עליה דשמואל ואמר אזיל גברא דמיסתפינא מיניה

אני משתאה לראות את תגובתויך בכל נושא ונושא בפורום ברגעא חדא חודר לאמת ולא יחטיא

ג"א מצטרף
 
חלק עליון תַחתִית