יושב אוהלים אמר:למה זה "מילתא דבדיחותא"?כפשוטו אמר:מעניין לציין שקראתי סיפור דומה על הרב שטיינמן בו מסופר שהיה מישהו שחשב את הרב שטיינמן לחבירו, והגף עליו את דלת הכיתה בשעה שהיה צריך למסור שיעור. לאחמ"כ כשהתלמיד קלט את טעותו שחרר את לפיתת הדלת, והרב שטיינמן המתין עד שהתלמידים כולם ייכנסו כך שלא ידע מי התלמיד שסגר את הדלת.אמרתי אחכמה אמר:פעם בעת שהגאון הגדול ר' יהודה אריה הרשלר זצ"ל מר"י בית מתתיהו נטל את ידיו בישיבה, בחור שעבר מאחוריו חשב כי מודבר בחברו וטפח על שכמו של הגרי"א כנוהג שבעולם בין חברים...
הגרי"א לא סובב את ראשו לעבר הבחור והרים את קולו וקרא לעבר הבחור: " אני עכשיו דקה לא אסובב את הראש עד אשר תלך מהאזור וכך לא אראה מי אתה, כי כנראה התבלבלת"...
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=45&t=2675&p=155163&hilit=%D7%90%D7%95%D7%92%D7%A8%D7%AA#p155163שואל כעניין אמר:וְהַגַּס לִבּוֹ בְהוֹרָאָה (אבות ד, ז).
פעם דיבר רבנו (הרה"ק רבי שלום מקאמינקא זי"ע) מענין ידיעת התורה, והדגים לשומעיו כמה גרוע להיות עם הארץ, וכה סיפר:
פעם בחנתי אדם אחד שלמד להיות שוחט, ושאלתי אותו כמה שאלות, וזה אשר השיב עליהן.
דבר ראשון שאלתי אותו: מה זה סכין "אוגרת"? ילדה בת שנים עשר וחצי ויום אחד! - השיב בביטחה. א"כ איפוא מה זה "בוגרת"? שאלתיו שוב, תאנה יבשה! - הפטיר בברירות. והאם יודע אתה ג"כ מה זה "גרוגרת"? - ניסיתי הלאה את ידיעותיו הנפלאות. בודאי! - ענה - גרוגרת היינו ספק זכר ספק נקבה.
ומה פירוש של "אנדרוגינוס"? - שאלתיו בעוצר נשימה. יסלח לי כבוד הרב! אמר ברצינות גמורה - דבר זה איני יודע כי לפי ידיעותי דבר זה כבר אינו שייך להלכות שחיטה...
אוהב שלום, ח"א עמ' קל
אולי משום שתמיד היה מדבר בנעימות מופלגת עם חיוך על פיויושב אוהלים אמר:למה זה "מילתא דבדיחותא"?כפשוטו אמר:מעניין לציין שקראתי סיפור דומה על הרב שטיינמן בו מסופר שהיה מישהו שחשב את הרב שטיינמן לחבירו, והגף עליו את דלת הכיתה בשעה שהיה צריך למסור שיעור. לאחמ"כ כשהתלמיד קלט את טעותו שחרר את לפיתת הדלת, והרב שטיינמן המתין עד שהתלמידים כולם ייכנסו כך שלא ידע מי התלמיד שסגר את הדלת.אמרתי אחכמה אמר:פעם בעת שהגאון הגדול ר' יהודה אריה הרשלר זצ"ל מר"י בית מתתיהו נטל את ידיו בישיבה, בחור שעבר מאחוריו חשב כי מודבר בחברו וטפח על שכמו של הגרי"א כנוהג שבעולם בין חברים...
הגרי"א לא סובב את ראשו לעבר הבחור והרים את קולו וקרא לעבר הבחור: " אני עכשיו דקה לא אסובב את הראש עד אשר תלך מהאזור וכך לא אראה מי אתה, כי כנראה התבלבלת"...
מזכיר לי סיפור מפעים ששמעתי על ר' שבתי פרנקל שהו"ל את הרמב"ם המפו'. פעם אחת ישב עם כמה עורכים על איזה כת"י נדיר מאוד ויקר וכו' ולפתע אחד בטעות שפך על כת"י המיוחד כוס תה רותחת, מה שגורם לכת"י לההרס כליל. ר' שבתי מיד קם ויצא מהחדר - למנע מהשופך את האי נעימות של לעמוד מולו במצב כזה!!!אמרתי אחכמה אמר:פעם בעת שהגאון הגדול ר' יהודה אריה הרשלר זצ"ל מר"י בית מתתיהו נטל את ידיו בישיבה, בחור שעבר מאחוריו חשב כי מדובר בחברו וטפח על שכמו של הגרי"א כנוהג שבעולם בין חברים...
הגרי"א לא סובב את ראשו לעבר הבחור והרים את קולו וקרא לעבר הבחור: " אני עכשיו דקה לא אסובב את הראש עד אשר תלך מהאזור וכך לא אראה מי אתה, כי כנראה התבלבלת"...
עדיאל ברויאר אמר:נס קפה הפוך - סיפור שפורסם השבת בעיתון בשבע על ר' שבתי פרנקל, שרכש כת"י נדיר ממצרים, והכת"י הושח[ת] בגלל קפה שנשפך. מעניין אם מישהו כאן יודע להגיד מה אמת בסיפור. הצג קובץ מצורף נס קפה הפוך ור' שבתי פרנקל.pdf
ר_חיים_הקטן אמר:https://safranim.com/%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%9C%D7%93/%D7%91-%D7%94%D7%A7%D7%A4%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A8%D7%9E%D7%91%D7%9D/
השואל מרבו אמר:יישר כח! הסיפור הזה היה מוזר מאוד בעיני. עוד דוגמה קטנה לסיפור מפורסם מאוד שלא היה ולא נברא.
עדיאל ברויאר אמר:ייש"כ!
בהקשר למסר האמיתי של הסיפור, בספר על ר' אושר פריינד זצ"ל יש סיפור מדהים על מזוודת תכשיטים שנעלמה מידי אחד מתלמידיו, ואף הוא שאל את התלמיד אם הוא אכל כבר ושתה וכדו', ולא העיר דבר על המזוודה
לעומקו של דבר אמר:הבעל מספר כנראה הראשון של סיפור זה הוא הגרמ"מ שולזינגר, ואכן הוא סיפר את זה בלי כל התוספת על הכת"י המהפכני של הרמב"ם במוזיאון המסרי וכו' וכו'.
אמנם לפי דבריו כן היו כתבי יד על השולחן בשונה ממה שמספר היום המגיב מהוצאת פרנקל.
(אגב, המספר להגרמ"מ שולזינגר - "העורך הראשי של ספר המפתח" - הוא יבל"ח הגר"ד שמידל, לא?)
מ"מ נעם לדעת שלפתע יש שם ופנים להוצאת פרנקל, כמדומה יותר חשוב היה לשמוע אם יש להם משהו לספר לנו על עניין הספרים הבדויים בספר המפתח, מאשר לדייק בסיפורי מופת על ר"ש פרנקל ז"ל.
אביאלי אמר:חזק וברוך. שמעתי מר שריה דבליצקי שלחזון איש היה חוש הומור....
כנראה הקושיה בסוף היא המשייכת לאשכול..משיב דבר אמר:מזכיר לי סיפור מפעים ששמעתי על ר' שבתי פרנקל שהו"ל את הרמב"ם המפו'. פעם אחת ישב עם כמה עורכים על איזה כת"י נדיר מאוד ויקר וכו' ולפתע אחד בטעות פך על כת"י המיוחד כוס תה רותחת, מה שגורם לכת"י לההרס כליל. ר' שבתי מיד קם ויצא מהחדר - למנע מהשופך את האי נעימות של לעמוד מולו במצב כזה!!!אמרתי אחכמה אמר:פעם בעת שהגאון הגדול ר' יהודה אריה הרשלר זצ"ל מר"י בית מתתיהו נטל את ידיו בישיבה, בחור שעבר מאחוריו חשב כי מדובר בחברו וטפח על שכמו של הגרי"א כנוהג שבעולם בין חברים...
הגרי"א לא סובב את ראשו לעבר הבחור והרים את קולו וקרא לעבר הבחור: " אני עכשיו דקה לא אסובב את הראש עד אשר תלך מהאזור וכך לא אראה מי אתה, כי כנראה התבלבלת"...
מרטיט!
גם עלי קשה את קושיית הרב @יושב אוהלים (שאי"ז מלתא דבדיחותא) ול"ש תי' הרב @פיילוט 0.4 שנאמרה ע"ז לעיל. ולכן יש להשאר בצ"ע. :)
אמרתי אחכמה אמר:בזמנו סיפרו בעולם סיפור על הגרמ"ד סולובייציק, כשאושפז בביה"ח בסוף ימיו,
הגרמ"ד לא חפץ ללבוש את המכנסיים של הבית חולים וביקש מבנו את המכנסיים הרגילות, הבן השיב שאמא לקחה את המכנסיים לכבס בבית, כשהרבנית הגיעה לביקור שאל ראש הישיבה את רעייתו מה עם המכנסיים כבר כיבסת אותם? הרבנית השיבה לראש הישיבה שאינה יודעת על מה הוא מדבר.... אחרי שהיא הלכה קרא ראש הישיבה לבנו ואמר לו: "הראש של אמא כבר לא בסדר לך תיגש לעשר את כל מה שיש בבית"..
ביקש פעם החזון איש ממאן דהו "עט", נענה לו שיש לו עט שאינו כותב.איש תלמודי אמר:אביאלי אמר:חזק וברוך. שמעתי מר שריה דבליצקי שלחזון איש היה חוש הומור....
נו אז תביא איזה 'ווערט'ל' בשמו.
שומע כעונה אמר:ביקש פעם החזון איש ממאן דהו "עט", נענה לו שיש לו עט שאינו כותב.איש תלמודי אמר:אביאלי אמר:חזק וברוך. שמעתי מר שריה דבליצקי שלחזון איש היה חוש הומור....
נו אז תביא איזה 'ווערט'ל' בשמו.
ענה לו החזו"א גם לי יש מטאטא שאינו כותב...
איש תלמודי אמר:אביאלי אמר:חזק וברוך. שמעתי מר שריה דבליצקי שלחזון איש היה חוש הומור....
נו אז תביא איזה 'ווערט'ל' בשמו.
אולי כבר הובא לעיל, אכתוב מהזכרון:איש תלמודי אמר:נו אז תביא איזה 'ווערט'ל' בשמו.אביאלי אמר:חזק וברוך. שמעתי מר שריה דבליצקי שלחזון איש היה חוש הומור....
משיב דבר אמר:מזכיר לי סיפור מפעים ששמעתי על ר' שבתי פרנקל שהו"ל את הרמב"ם המפו'. פעם אחת ישב עם כמה עורכים על איזה כת"י נדיר מאוד ויקר וכו' ולפתע אחד בטעות שפך על כת"י המיוחד כוס תה רותחת, מה שגורם לכת"י לההרס כליל. ר' שבתי מיד קם ויצא מהחדר - למנע מהשופך את האי נעימות של לעמוד מולו במצב כזה!!!אמרתי אחכמה אמר:פעם בעת שהגאון הגדול ר' יהודה אריה הרשלר זצ"ל מר"י בית מתתיהו נטל את ידיו בישיבה, בחור שעבר מאחוריו חשב כי מדובר בחברו וטפח על שכמו של הגרי"א כנוהג שבעולם בין חברים...
הגרי"א לא סובב את ראשו לעבר הבחור והרים את קולו וקרא לעבר הבחור: " אני עכשיו דקה לא אסובב את הראש עד אשר תלך מהאזור וכך לא אראה מי אתה, כי כנראה התבלבלת"...
מרטיט!
גם עלי קשה את קושיית הרב @יושב אוהלים (שאי"ז מלתא דבדיחותא) ול"ש תי' הרב @פיילוט 0.4 שנאמרה ע"ז לעיל. ולכן יש להשאר בצ"ע. :)
אכן. סיפור מלא מוסר השכל. ראה לעיל שהובא מקור הסיפור (ככה"נ) מהרמ"מ שולזינגר.נדיב לב אמר:משיב דבר אמר:מזכיר לי סיפור מפעים ששמעתי על ר' שבתי פרנקל שהו"ל את הרמב"ם המפו'. פעם אחת ישב עם כמה עורכים על איזה כת"י נדיר מאוד ויקר וכו' ולפתע אחד בטעות שפך על כת"י המיוחד כוס תה רותחת, מה שגורם לכת"י לההרס כליל. ר' שבתי מיד קם ויצא מהחדר - למנע מהשופך את האי נעימות של לעמוד מולו במצב כזה!!!אמרתי אחכמה אמר:פעם בעת שהגאון הגדול ר' יהודה אריה הרשלר זצ"ל מר"י בית מתתיהו נטל את ידיו בישיבה, בחור שעבר מאחוריו חשב כי מדובר בחברו וטפח על שכמו של הגרי"א כנוהג שבעולם בין חברים...
הגרי"א לא סובב את ראשו לעבר הבחור והרים את קולו וקרא לעבר הבחור: " אני עכשיו דקה לא אסובב את הראש עד אשר תלך מהאזור וכך לא אראה מי אתה, כי כנראה התבלבלת"...
מרטיט!
גם עלי קשה את קושיית הרב @יושב אוהלים (שאי"ז מלתא דבדיחותא) ול"ש תי' הרב @פיילוט 0.4 שנאמרה ע"ז לעיל. ולכן יש להשאר בצ"ע. :)
אחרי סיפור מדהים ומרטיט שכזה כבר לא נשאר מי שיעיז להעיר..
שמעתי שפעם בעת שהיה הגאון רשז"א במקוה בשערי חסד ופגשו אחד מעדות המזרח שלא הכירו וטפח לו על השכם ואמר לו "סבא איך במים נעים" והגרשז"א ענה לו מיד בחיבה בלשון שרגילים כאלו הטופחים "עלא כיף כיפק"אמרתי אחכמה אמר:פעם בעת שהגאון הגדול ר' יהודה אריה הרשלר זצ"ל מר"י בית מתתיהו נטל את ידיו בישיבה, בחור שעבר מאחוריו חשב כי מדובר בחברו וטפח על שכמו של הגרי"א כנוהג שבעולם בין חברים...
הגרי"א לא סובב את ראשו לעבר הבחור והרים את קולו וקרא לעבר הבחור: " אני עכשיו דקה לא אסובב את הראש עד אשר תלך מהאזור וכך לא אראה מי אתה, כי כנראה התבלבלת"...
נדיב לב אמר:"מרן הסטייפלער זצ"ל היה נזהר שלא להוציא מפה קדשו שמו של רחוב הקרוי על שם רשע, וכאשר היה צריך לומר לפלוני שיילך לרחוב ההוא, היה מנסה להיזכר בשמו של גאון או צדיק המתגורר ברחוב זה ואומר לו 'לך לרחוב בו גר צדיק פלוני'…
(קול ברמה – בטאונה של רמת אלחנן, סיוון תשע"ט)
הסיפור המדויק:נדיב לב אמר:מסופר על אחד מחכמי פורת יוסף שפעם היה צריך לקחת מונית לרחוב אחד העם ימ"ש ולא רצה לומר את השם (אפי' שלא זה היה שמו) אמר לנהג "קח אותי לרחוב שאחרי כמעט שכב..."
אם כן איך הנהג הבין?.. עיין שם.
אבני גזית אמר:המליצה במקור שייכת לרבי [יוסף] ידיד הלוי, הראב"ד בירושלים.חיימקה אמר:. . א"ה וכלשונו של רבי עמרם בלוי "היכן הוא רחוב כמעט שכב"
נזהר לא להזכיר את שמותם, והיה צריך להגיע לרחוב אחד העם. שאל עוברים ושבים, היכן הוא רחוב אחרי כמעט שכב?
עד שעבר יהודי מעט אינטלגנט והבין את שאלתו.
חלמישצור אמר:
נדיב לב אמר:יחיד ורבים אמר:נדיב לב אמר:לכל כלל [גם אם זה של כבודו..] יש יוצא מן הכלל.
לא כשהדברים מחודשים ועומדים נגד ההיגיון הפשוט, ובפרט שיש שמועה הפוכה ורווחת על אדמו"ר חסידי.
ולכך לא מבעי כלפי מר שאיני כ"כ מכיר בטיבו, אלא אף של מכובדי @אברך שידוע לכל כמשיב מובהק ואחראי וכפי שיעידו הודעתיו שהועלו רק לאחרונה, ובכ"ז קשה לקבל.
וכמובן המקור שהעלה מכובדי @למה זה תשאל לשמי אינו אלא מקור נוסף לבדיחותא מוצלחת, לא יותר. ואם אעפ"כ, מר רואה בזה מקור חוששני בגלל שקיבל מכה ממטאטא קשוח :).
מעניין מאד, כי באזורים שלנו השמועה הזאת רווחת על הרב מבריסק, וכפי שכבר העירו כאן כמה וכמה ניקים, כך שאחרי רבים להטות :)
אכן להטות לבדיחותא. ומי שלא הבין הבדיחותא של הגרי"ז אינו אלא בחינת שוטה:) ועל שכאלה לא אמרינן אחרי רבים .... :)
פיילוט 0.4 אמר:א. לא רק בגור, ולא רק בט''ז, אלא ב''שיתסר ושיבסר'' שלגבי שניהם היתה ההו''א. ויש חסידויות שעושות טיש זוטא בימים אלה.נוריאל עזרא אמר:כידוע בגור לא אומרים תחנון בט"ז אדר, וזאת משום שהייתה הו"א בגמ' שפורים זה בט"ז, ומבואר בספרי החסידות שאף ההו"א ירדו מהר סיני, והיה מי שאמר שהם קיבלו את ההו"א שכיוון שעבר אדם עבירה ושנה בה הותרה לו...
____________________________
בציבור הליטאי יוצאים יד''ח במסיבות מוצאי שושן פורים שנמשכות עמוק אל תוך הלילה.
ב. ע''פ היסוד הנ''ל יש מי הקשה מדוע אינן מלים באוזן, הרי הגמ' שואלת (שבת קח) ואימא באוזן...
נוריאל עזרא אמר:ייש"כ, וכבר כתב כן הרב @כסא דהרסנא לעיל.פיילוט 0.4 אמר:נוריאל עזרא אמר:
ב. ע''פ היסוד הנ''ל יש מי הקשה מדוע אינן מלים באוזן, הרי הגמ' שואלת (שבת קח) ואימא באוזן...
בשלמא אמר:יסוד שלא היה ולא נברא וכמובן לא נזכר בשום ספר מספרי החסידות.פיילוט 0.4 אמר:נוריאל עזרא אמר:ומבואר בספרי החסידות שאף ההו"א ירדו מהר סיני
ב. ע''פ היסוד הנ''ל
מי שיעיין במקור הדברים בתורת אמת לרבי לייבלה איגר בשם הרה"ק החזוה מלובלין ובספרו של הרב ממונקאטש והרב משאפרן ושאר דברי הצדיקים שנו"נ בענין איך שהם מסבירים את יסוד הענין, יבין שאלו דברי ליצנות של בדחנים שלא מבינים כלום (לא אהיה חלק מהם).
בעקרון בדרך כלל בדיחות נובעות מהסתכלות שטחית ורדודה וזה מה שמצחיק.יחיד ורבים אמר:התירוץ על ליצנות זו פשוטה מאד (ואדרבה - הליצנות נובעת מחשיבה שטחית ורדודה).
אין לי גישה לפורום אוצר החכמה, וכן אינני יכול להכחישו באמרו שיש האומרים בשם האדמו"ר מבעלזא, אבל לגוף השמועה עצמה - אין לה שחר והיתכנות, למי שמכיר קצות דרכי הרה"ק מבעלזא.לבי במערב אמר:חלמישצור אמר:... וי"א האדמו"ר מבעלז. ועיין כאן
הקישור מוביל לאזכור של השמועה בשם 'חכם ספרדי', ותול"מ.ובכן אמר:אין לי גישה לפורום אוצר החכמה, וכן אינני יכול להכחישו באמרו שיש האומרים בשם האדמו"ר מבעלזא