אם מותר לקנות דברים לתינוק שעדיין לא נולד - בירור מנהג

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
יש מנהג מפורסם. שאין קונים בגדים ומוצרים עבור תינוק שעדיין לא נולד.

אני מחפש מקורות למנהג הזה. הן לחיוב והן לשלילה.

בתודה מראש לכל העוזרים והמסייעים.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הפקדתי שומרים אמר:
יש בזה כמה גישות. אחת החוששת לעין הרע או בדומה לזה. ראה כאן תובנה מעניינת.
ויש גישה האומרת להיפך שמותר לקנות ויש בזה ענין שמראה את אומנתו בהקב"ה שהכל יעבור לטובה. כאן
אין לי איך לקרוא קישורים. תוכל לפרט?
 

סבא

משתמש ותיק
ציטוט א'-
...זוהי אף הסיבה לכך שרבים נוהגים שלא לקנות דברים לתינוק שעדיין לא נולד. זו אינה אמונה טפלה. בדיוק כפי שהתינוק עדיין חבוי בבטן אמו, כך חבויים גם שמחתנו וחגנו. כפי שהתינוק יוצא לאוויר העולם, כך אף יופיעו המתנות והשמחה. עד אז נישאר בהלך רוח של שמחה שקטה ושל תפילה חדורת אופטימיות.
ציטוט ב'-
אישתי בהריון בחודש שביעי, קיים מנהג שלא קונים דברים לתינוק שיוולד בע"ה לפני הלידה, האם יש עניין בהלכה? האם מותר לקנות ואם כן עדיף לאחסן בבית אחר עד ללידה?
הרב יצחק משה
מרן ראש הישיבה פסק שמותר לקנות ויש בזה ענין שמראה שיש לו אמונה בבורא עולם שהכל יעבור לטובה ובבריאת וממילא א"צ לאכסן בבית אחר
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ר' סבא הקדים אותי אכן זה מה שנכתב שם אם אפשר לסמוך או לא זה ענין אחר.
במקום אחר שלא ציינתי קישור מביאים בשם אדמו"ר אחד שיש בזה משום עין הרע.
 

יעקב. ב

משתמש רגיל
השאלה היתה אם ''מותר''. אין אף אחד שאוסר (בעבר שאלתי את הג''ר חיים קניבסקי שליט''א וכתב לי שמותר).
האם בכלל יש מקור ''מוסמך'' למנהג שלא לקנות, או שזה התחיל ממישהו לא מוסמך ואח''כ מישהו אחר לא מוסמך נתן הסברים ל''מנהג''?
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
מותר ביחס למנהג -מה נוהגים, לא ביחס לדין ממש, על זה אין חולק שאין איסור. ולא היה צריך להטריח את ר' חיים אם מותר או אסור בעצם הדין. אבל מנהג כמו מנהג יש כאלה שחוששים גם אם אין סיבה לחשוש מבחינה הלכתית, ומכאן שאלת ר' מכל מלמדי.
 

יעקב. ב

משתמש רגיל
את ר' חיים מטריחים גם על מנהגים.

האם יש איזה מקור ''מוסמך'' ל''מנהג'' או שזו סתם המצאה שקנתה שביתה אצל המון העם.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
לא מטריחים את ר' חיים על מנהג שאין לו שורש, כונתך מן הסתם היתה לברר אם יש לו מקור או סמך. האם ר' חיים מלבד זה שענה לך מותר הוא גם שלל שיש למנהג תימוכין?
 

ברל

משתמש ותיק
מכמה תלמידי חכמים גדולים שמעתי שאין מקור למנהג .
אולם יש כאילה שממליצים לא לקנות מהחשש שמא י
לא יבואו בידים מלאות ח"ו שוו בנפשכם אשה שבחדוה גדולה הולכת וקונה עגלה/עריסה וכדו' ובלידה קוראית טרגדיה לא עלינו איך היא מגיעה הביתה ורואה את החפצים שנקנו ללידה .
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
ה' יעזור שאכן יהיה במזל טוב
ושהכל יעבור בשלום
אין שום מצוה (אפי' במנהג) לחשוש מפני מה שאין צריך
יהודי צריך לחיות ברוגע ובבטחה בהקב"ה שיטיב עמו [בדברים שעפ"י דרך הטבע]
זה הפי' בטחון [עי' שער הבטחון באורחות צדיקים, וכן בחובת הלבבות]
החששות מגיעות בד"כ או מהפרעות נפשיות או מהסט"א ולכן בודאי שאין מנהג לגבי זה.
אולי יש מנהג מסיבות אחרות, אך לא מטעם כי אולי וכו'
באם אכן יש סיבה לחשוש כגון שיש חזקה למקרים או שרואים איזה בעי' רפואית, אכן הסברא נותנת
שבלי כל קשר למנהג יש להמתין ולא למהר ולקנות דברים ואח"כ לראותם מול העינים.
אחתום בבברכה כפולה שלא ישמע שבר וצער במחננו
 

יהודי

משתמש ותיק
יתכן שכאשר נולד הילוד אז מגיע שפע הפרנסה כלפיו, אבל אין לי ידיעה אמיתית בדברים אלו.
 

יהודה1

משתמש ותיק
ברל אמר:
מכמה תלמידי חכמים גדולים שמעתי שאין מקור למנהג .
אולם יש כאילה שממליצים לא לקנות מהחשש שמא י
לא יבואו בידים מלאות ח"ו שוו בנפשכם אשה שבחדוה גדולה הולכת וקונה עגלה/עריסה וכדו' ובלידה קוראית טרגדיה לא עלינו איך היא מגיעה הביתה ורואה את החפצים שנקנו ללידה .
יש סברא אחרת להמליץ לא לקנות, לא בגלל החשש מהעתיד אלא שאם לא ימליצו לא לקנות כבר יהיה "מנהג" לקנות. ואז, נשים בזמן ההריון לא תמיד דעתם צלולה ויקנו דברים שעלולים להיות מיותרים ויבזבזו כסף לשווא. באמת לזה יש מקור בהלכה שאסור לבזבז כסף על דבר שאינו צריך בשביל "שמא יצטרך לו" בביאור הלכה (אני לא זוכר היכן) כתב שאדם צריך לכלכל את הוצאותיו בתבונה ולא להוציא הוצאות שאינו צריך אם לא לצורכי מצווה ומקורו מגמרא "כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד ר"ה חוץ מהוצאות שבת ויו"ט" ופירש רש"י שלא יוציא הוצאות אחרות כי לא יוסיפו לו על מה שנקצב בראש השנה.
 

יצחק

משתמש ותיק
לדעתי התחושה של רבים מהציבור שלא לקנות, לא נובעת מחשש עין הרע ולא מחשש שמא יחזרו בידים ריקות מבית החולים,
מדובר ברגש של צניעות, בעבר היה זה דבר פשוט שאשה לפני לידה מסתירה את המצב שלה והקניות הללו הם סוג של החצנה של המצב כאילו זה דבר שנמצא על השולחן שכולם עסוקים בו.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
יצחק אמר:
לדעתי התחושה של רבים מהציבור שלא לקנות, לא נובעת מחשש עין הרע ולא מחשש שמא יחזרו בידים ריקות מבית החולים,
מדובר ברגש של צניעות, בעבר היה זה דבר פשוט שאשה לפני לידה מסתירה את המצב שלה והקניות הללו הם סוג של החצנה של המצב כאילו זה דבר שנמצא על השולחן שכולם עסוקים בו.
יפה מאוד, צודק מאוד, פעם דבר זה היה למשפחה הקרובה ביותר, וגם ע"ז לא הרבו לדבר ברבים
היום י"ה זה קצת שונה, עד כדי שיש אנשים שלא מבינים כלל על מה אתה מדבר, איזה חוסר צניעות בדבר שי בדבר?
הם כנראה שכחו את המדרש על הריון 'עד שהקב"ה כסהו אתה בא לגלותו' (משהו כזה, גם אני כבר הספקתי לשכוח מה לשון המדרש)

בכאו"פ בשנה הבאה עלינו לטובה נתחזק כולנו כאחד אכן לשמר את מושגי הצניעות כמו פעם בטעם ובחן יהודי
וזאת למודעי כי 'צניעות' היא לא דווקא ריחוק מעבירות של פריצות
עכ"פ ברוח התורה והיהדות יש לזה משמעות אחרת הרבה יותר גבוהה ופנימית
לדוגמא כל מעשה טוב שיהודי עושה ולא מפרסמו ברבים שייך בזה צניעות!
זאת אומרת יש מושג להיות עדין ורך, לא להתבלט, לא להיות גס בדיבור ובמעשים, כל דבר כזה מחיש ומקרב את הגאולה
ולכאו' על לזה אמרו ז"ל ג' סימנים בישראל וכו' ביישנים, אין הכוונה זה שלא יודע לפצות פיו לגשת לשליח ציבור בתפילה
אלא משמעות של ביישן מהקב"ה, של ביישן מהתבלטות בציבור, ביישן במחשבתו ובדיבוריו לנפות ולסנן כל מעשה ומעשה.
אולי אכן ראוי לפתוח באשכול אחר את מושג ומשמעות הצניעות והביישנות
 

יצחק

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
יצחק אמר:
לדעתי התחושה של רבים מהציבור שלא לקנות, לא נובעת מחשש עין הרע ולא מחשש שמא יחזרו בידים ריקות מבית החולים,
מדובר ברגש של צניעות, בעבר היה זה דבר פשוט שאשה לפני לידה מסתירה את המצב שלה והקניות הללו הם סוג של החצנה של המצב כאילו זה דבר שנמצא על השולחן שכולם עסוקים בו.
הם כנראה שכחו את המדרש על הריון 'עד שהקב"ה כסהו אתה בא לגלותו' (משהו כזה, גם אני כבר הספקתי לשכוח מה לשון המדרש)
איפה המדרש הזה, חשוב שיהיה לי "דוקומנטים" או לפחות "זכר לדבר" להוכיח את הטענה.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
:idea: אהם אהם ...
אני כבר הרבה זמן לא הייתי קשור לנושא
כך שקצת קשה לי להיזכר מה אמרו לי כש...
אבל אחדד את זכרוני ואקווה בעזהשי"ת שבמוצ"שק אוכל לעדכן אותך
 

שואל ומשיב

משתמש ותיק
(יש מדרש דומה, ב''ר סה, אך אינו שייך כאן.)
האם באותה מידה לא תעשו את סגולת הרשב''א של פתיחת הארון? (בד''כ זה די שקוף)
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בעבר ראיתי משהו מעין זה או בספר הנפלא גפן פוריה או בש"ע המקוצר של הרב רצאבי. שציטט מרבינו חננאל כעין זה הלשון.
 

יצחק

משתמש ותיק
שואל ומשיב אמר:
(יש מדרש דומה, ב''ר סה, אך אינו שייך כאן.)
האם באותה מידה לא תעשו את סגולת הרשב''א של פתיחת הארון? (בד''כ זה די שקוף)
טענה יפה
והנה ראשית נראה לי שיש יופי מיוחד במנהג כזה שענינו לעשות מצוה לזכות היולדת ולכן לא אכפ"ל שיתגלה בעקיפין,
אבל העיקר הוא שבאמת אין כל כך ענין "להחביא" שאף אחד לא ידע, אלא העיקר בצניעות הוא לא להעלות את הנושא כמו שאמרו חז"ל הכל יודעים כלה למה נכנסת לחופה אלא כל המנבל פיו וכו' ודו"ק היטב,

אגב, איפה הרשב"א הזה?
 

שואל ומשיב

משתמש ותיק
קנית ציוד לתינוק אף היא לא נחשבת העלאת הנושא.
בקונטרס ברכת אפרים הביא שמנהג זה (הובא במורה באצבע סי' ג אות צ') הוא קבלה מהרשב''א.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
שואל ומשיב אמר:
קנית ציוד לתינוק אף היא לא נחשבת העלאת הנושא.
.
נכון, אך זה בד"כ מגיע כתוצאה מפיטפוטים מיותרים בנושא
לא נראה לי שיש אשה שתקנה עגלה לפני ש40 מחברותיה לפני זה שמעו את ההתלבטויות
בכלל יש בעי' בצבע כחול/וורוד ;)
ועל נידון זה אם לדעת קודם אם זה זכר או נקבה גם יש שאלה האם נכון לדעת קודם
הנידון בנוי על אותו מדרש שהבאתי למעלה (שאיני זוכר את לשונו כרגע) שבעיקרון דבר זה נקרא בחז"ל דבר מכוסה

@שואל ומשיב כתב שפתיחת הארון זה בד"כ שקוף,
אני חולק במאה האחוז, כנראה אני הוא המשוגע
כשפותחים את הארון הקודש כולם עסוקים עם ס"ת והבקשות שבבריך שמיה
למי יש זמן באותה העת לחשוב מי קיבל פתיחת הארון ובן כמה הוא וכמה זמן כבר לא עשה שמחה
מה אנחנו עם של משועממים, זה עסקנו בפתיחת הארון ??!!
פתיחת הארון היא סגולה לכל דבר שרק רוצים אפשר למלאות את כל בקושתינו באותה העת - עת רצון
כמו שאומרים בזמנים מיוחדים ואני תפילתי לך וגו'
רוב רובם של מקבלי פתיחת הארון אינם כאלו שלפני, נכון שיש כאלו שמבקשים מהגבאי עקב כך או שקונים בדמים את זה
מי שאכן עושה כך כל שבוע וזה שקוף, אכן זה נכנס לשאלה הקודמת האם מן הראוי שכולם ידעו מזה או לא
מה שבטוח שהרשב"א לא התכוון לפרסומא ניסא של מצב האשה
שמעתי לפני כמה שבועות סיפור מצמרר כי היה בחור חסיד שהי חולה במחלה, והאדמו"ר באותה העת היה ידוע לכל כמחולל ניסים גלויים
ולאחר הרבה הפצרות מבני המשפחה שיבטיח שיבריא אמר: אני כבר לא יכול לעזור אולי שאביו יקבל פתיחת הארון הוא יוכל לפעול אז
מבהיל!!
סליחה על האריכות אך זה הרגיז אותי המשפט הלז
 

שואל ומשיב

משתמש ותיק
כשאדם רגיל מתעקש על קניית הפתיחה או שרץ מסוף ביהמ''ד זה שקוף.
ד''א פתיחת הארון היא לפני בריך שמיה.
 

יהודי

משתמש ותיק
באמת מעניין אם מנהגם של אלו הפותחים את הארון עשרות(!) פעמים בירח התשיעי קשור לסגולה הנז'.
 

יהודה1

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
הם כנראה שכחו את המדרש על הריון 'עד שהקב"ה כסהו אתה בא לגלותו' (משהו כזה, גם אני כבר הספקתי לשכוח מה לשון המדרש)
חיפשתי ולא מצאתי. אולי אתה מתכוין לשבת צו ע"ב
אמר לו רבי יהודה בן בתירא: עקיבא, בין כך ובין כך אתה עתיד ליתן את הדין. אם כדבריך – [highlight=yellow]התורה כיסתו ואתה מגלה אותו[/highlight]. ואם לאו – אתה מוציא לעז על אותו צדיק
זה לא על היריון, אבל גם מפורש שמה שהתורה כיסתה לא ראוי לגלות. עניין הצניעות בהיריון איני יודע את מקורו אבל באמת זה דבר פשוט. וחבל שיש היום שלא מבינים את זה. (ואולי מאז ומתמיד זה היה תלוי בחוגים?)
 

יהודה1

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
אני חולק במאה האחוז, כנראה אני הוא המשוגע
כשפותחים את הארון הקודש כולם עסוקים עם ס"ת והבקשות שבבריך שמיה
למי יש זמן באותה העת לחשוב מי קיבל פתיחת הארון ובן כמה הוא וכמה זמן כבר לא עשה שמחה
מה אנחנו עם של משועממים, זה עסקנו בפתיחת הארון ??!!
הלוואי שכך יהיה, בפרט הנשים איכפת להם לראות מה קיבל כל אחד (ומה קיבל בעלה). אבל באמת כשראיתי את השאלה באשכול לא חשבתי על הכיוון הזה כי סברתי וכי אי אפשר לקנות דברים בלי לגלות את הסיבה? והרי אפשר ללכת לחנות ולקנות למי שכבר נולד ואם האשה עצמה הולכת ממילא רואים שהיא בהיריון. ולכן חשבתי שמדובר על מנהג לא (או כן) לקנות בלי קשר לגילוי בכוונה (אפשר גם לקנות דברים שלא מוכיחים שזה בשביל מי שעתיד להיוולד).
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פעמים רבות היולדת רגועה שכשהיא תצא מבית חולים יהיה לה את כל מה שהיא צריכה וייתובי דעתא של יולדת מחללים עליו שבת וכל שכן מחללים מנהג בלי מקור
(למשל רב התיר ליולדת במצב מסוים!! לקחת מצלמה בשבת כי זה היה מאוד חשוב לה)

שאלתי ת"ח ופוסק והורה לי זה מנהג שהתקבל רק לא לאכזב את היולדת אם יחזרו בידים ריקות ולכן תקנה ותשמור אצל הסבתא
 

בנאדם

משתמש רגיל
שמעתי שיש מנהג לא לקנות בגדים לתינוק לפני הלידה
אשמח למקור הלכתי
 

ששמואל

משתמש ותיק
אני חושב שזה מנהג בעלמא.
לא ידוע לי על התייחסות מבחינה הלכתית לנושא.
נדמה לי שזה ענף במה שנהגו לא לדבר על זה ולא להפוך את זה לנושא.

ושיהיה למזל"ט...
 
חלק עליון תַחתִית