חוץ מאיברי הגוף ? (אוזן בטן)במבי אמר:ספיציפית כמעט כל מילה שמסתיימת ב"ן" היא זכר וכל מילה שמסתיימת ב"ת" היא נקיבה (וכן ב"ה")
תלמיד נאמן אמר:חוץ מאיברי הגוף ? (אוזן בטן)במבי אמר:ספיציפית כמעט כל מילה שמסתיימת ב"ן" היא זכר וכל מילה שמסתיימת ב"ת" היא נקיבה (וכן ב"ה")
ממש לא!אור החכמה אמר:האם יש כללים ברורים בשורש ההבדלים האלו?
אפי' אם נניח שזה חילוק נכון (ראיתי שהקשו על זה ואף אתה בעצמך חזרת מזה) מ"מ שאלתי היא למה לדברים מסוימים בחרו מלכתחילה לקרוא להם בלש' זכר ודברים אחרים בחרו לקרוא בלש' נקבה?במבי אמר:ספיציפית כמעט כל מילה שמסתיימת ב"ן" היא זכר וכל מילה שמסתיימת ב"ת" היא נקיבה (וכן ב"ה")
זאב בודד אמר:ואני אוסיף ואקשה. מדוע קראו לצלחת צלחת?
נדיב לב אמר:זאב בודד אמר:ואני אוסיף ואקשה. מדוע קראו לצלחת צלחת?
ובכן אם כבר פשפש בשאלה, מדוע לא פשפש עמוק יותר - למה נועדה היא הצלחת?..
מסתבר שכדי לצלוח את הדרך מהמטבח עד לשולחן דרושה הצלחת..
צלחת = צנצנת סיר יורה קערהנדיב לב אמר:מסתבר שכדי לצלוח את הגשת המאכלים מהמטבח עד לשולחן דרושה הצלחת..זאב בודד אמר:ואני אוסיף ואקשה. מדוע קראו לצלחת צלחת?
בשלמא אמר:צלחת = צנצנת סיר יורה קערהנדיב לב אמר:מסתבר שכדי לצלוח את הגשת המאכלים מהמטבח עד לשולחן דרושה הצלחת..זאב בודד אמר:ואני אוסיף ואקשה. מדוע קראו לצלחת צלחת?
שהם לא כף ולא מזלגנדיב לב אמר:בשלמא אמר:צלחת = צנצנת סיר יורה קערהנדיב לב אמר:מסתבר שכדי לצלוח את הגשת המאכלים מהמטבח עד לשולחן דרושה הצלחת..
אכן, והמשך נא ידידי, הצד השווה שבניהם___
בשלמא אמר:שהם לא כף ולא מזלגנדיב לב אמר:בשלמא אמר:צלחת = צנצנת סיר יורה קערה
אכן, והמשך נא ידידי, הצד השווה שבניהם___
זאב בודד אמר:ואני אוסיף ואקשה. מדוע קראו לצלחת צלחת?
אולי אפשר לקשר את זה לבחינה מסויימת שיש בזכר או בנקיבה (כמו שברור ש"חץ" ו"כלי" הוא לשון זכר, למשל, או ההבדל בין קרב למלחמה, שקרב הוא זבנג וגמרנו, והוא לשון זכר כי כך דרכו. אך מלחמה המורכבת מכמה קרבות, והיא דבר הנמשך, היא לשון נקיבה כי כך דרכה, אך עבודה רבה היא למצוא בכל המילים את בחינתם, אם בכלל שייך).אור החכמה אמר:כמובן שרק נתתי דוגמא, אבל אני רוצה לדעת באופן כללי לאיזה דבר אנחנו משתמשים בלש' זכר או להיפך? האם יש כללים ברורים בשורש ההבדלים האלו?
והדעת עצמה ל"נ, בשונה משכל.נתנאל_ב אמר:שמעתי פעם פרפרת נאה משמיה דהיבי"א, שאמר עה"פ דעת קנית מה חסרת, שיש שני אנשים שרבים ביניהם, ואם אין בהם דעת, נהיית מריבה ביניהם, ומריבה לשון נקבה, היינו שהיא מעמידה וולדות, והיא רגשית יותר. אבל אם יש בהם דעת, נהיה רק ריב ביניהם, שהוא לשון זכר, שהוא לא מעמיד וולדות, וכל הנושא הוא שכלי ולא רגשי.
השכל הוא הפועל והאקטיבי ולכן הוא לשון זכר.הכהן אמר:והדעת עצמה ל"נ, בשונה משכל.
הכהן אמר:אין שום קשר בין 'לשון נקבה' ל'בחינת נקבה'
המין הדקדוקי לא מושפע מ'משפיע' ו'מקבל'.
עי' היטב תוס' קידושין דף ב:נש בר נש אמר:נראה מהרבה מקומות במקרא שאין משמעות לזכר ונקבה בדוממים ומתחלפים הרבה
מש"כ שאין שום קשר בין לשון זכר ולשון נקבה לבחינת משפיע ומקבל, יעוי' רש"י שמות ל"ה י"זהכהן אמר:כפי שכבר נכתב באשכול אחר
הכהן אמר:אין שום קשר בין 'לשון נקבה' ל'בחינת נקבה'
המין הדקדוקי לא מושפע מ'משפיע' ו'מקבל'.
וכתב שם בדברי דוד להט"ז לבאר זה:הרי חצר קרוי כאן לשון זכר ולשון נקבה, וכן דברים הרבה:
וזה בחיפוש מקופיא.צריך לתת טעם דהיאך יאמר שני הפכים בנושא אחד דהיינו במקום אחד. ובג"א כתב דהאדנים הם לשון נקבה לפי שהם יש להם בית קבול, והעמודים הם לשון זכרים, וע"כ נקרא החצר בלשון שניהם. ולא מתיישב בזה דהא עכ"פ החצר עצמו הוא נזכר בלשון שניהם, וכי בשביל שיש בו נקבה יהיה הוא נקרא לשון נקבה, דרך משל: מי שיש לו בנות אין שייך עליו לומר לשון נקבה כיון שיש לו נקבות. ונ"ל דהענין הוא שהחצר עצמו שייך בו שניהם דכל משפיע הוא לשון זכר, ומקבל השפע הוא לשון נקבה וכאן בחצר המשכן הוא מקבל שפע הטוב מן השמים ואח"כ משפיעו לישראל ע"כ נקרא שמו על שניהם:
הכהן אמר:ממש לא!אור החכמה אמר:האם יש כללים ברורים בשורש ההבדלים האלו?
למה 'שמש' נקבה ו'ירח' זכר? למה 'מזלג' זכר ו'כף' נקבה?
התשובה בקצרה: ככה!
נתנאל_ב אמר:מש"כ שאין שום קשר בין לשון זכר ולשון נקבה לבחינת משפיע ומקבל, יעוי' רש"י שמות ל"ה י"זהכהן אמר:כפי שכבר נכתב באשכול אחר
הכהן אמר:אין שום קשר בין 'לשון נקבה' ל'בחינת נקבה'
המין הדקדוקי לא מושפע מ'משפיע' ו'מקבל'.
וכתב שם בדברי דוד להט"ז לבאר זה:הרי חצר קרוי כאן לשון זכר ולשון נקבה, וכן דברים הרבה:
וזה בחיפוש מקופיא.צריך לתת טעם דהיאך יאמר שני הפכים בנושא אחד דהיינו במקום אחד. ובג"א כתב דהאדנים הם לשון נקבה לפי שהם יש להם בית קבול, והעמודים הם לשון זכרים, וע"כ נקרא החצר בלשון שניהם. ולא מתיישב בזה דהא עכ"פ החצר עצמו הוא נזכר בלשון שניהם, וכי בשביל שיש בו נקבה יהיה הוא נקרא לשון נקבה, דרך משל: מי שיש לו בנות אין שייך עליו לומר לשון נקבה כיון שיש לו נקבות. ונ"ל דהענין הוא שהחצר עצמו שייך בו שניהם דכל משפיע הוא לשון זכר, ומקבל השפע הוא לשון נקבה וכאן בחצר המשכן הוא מקבל שפע הטוב מן השמים ואח"כ משפיעו לישראל ע"כ נקרא שמו על שניהם:
אם היה לי זמן אולי הייתי מוצא עוד מקורות.
לא ראיתי איפה ידידנו הרב @הכהן הכחיש בקדושת לה''ק.אהרן פישר אמר:נתנאל_ב אמר:מש"כ שאין שום קשר בין לשון זכר ולשון נקבה לבחינת משפיע ומקבל, יעוי' רש"י שמות ל"ה י"זהכהן אמר:כפי שכבר נכתב באשכול אחר
וכתב שם בדברי דוד להט"ז לבאר זה:הרי חצר קרוי כאן לשון זכר ולשון נקבה, וכן דברים הרבה:
וזה בחיפוש מקופיא.צריך לתת טעם דהיאך יאמר שני הפכים בנושא אחד דהיינו במקום אחד. ובג"א כתב דהאדנים הם לשון נקבה לפי שהם יש להם בית קבול, והעמודים הם לשון זכרים, וע"כ נקרא החצר בלשון שניהם. ולא מתיישב בזה דהא עכ"פ החצר עצמו הוא נזכר בלשון שניהם, וכי בשביל שיש בו נקבה יהיה הוא נקרא לשון נקבה, דרך משל: מי שיש לו בנות אין שייך עליו לומר לשון נקבה כיון שיש לו נקבות. ונ"ל דהענין הוא שהחצר עצמו שייך בו שניהם דכל משפיע הוא לשון זכר, ומקבל השפע הוא לשון נקבה וכאן בחצר המשכן הוא מקבל שפע הטוב מן השמים ואח"כ משפיעו לישראל ע"כ נקרא שמו על שניהם:
אם היה לי זמן אולי הייתי מוצא עוד מקורות.
אם אני זוכר נכון, מופיע גם בגו"א
אין טעם להשיב למכחישים בקדושת לשון הקודש. רחמנא לצלן,
הבקע שבכל אחד מצידי הגּ'וּבֶּה, קרוא 'צלחת' בספר משלי, לפי פירושו של רש"י (Fendedure בלעז), מלשון 'וצלחו הירדן'.נדיב לב אמר:כדי לצלוח את הגשת המאכלים מהמטבח עד לשולחן דרושה הצלחת.
קדמא ואזלא אמר:לא ראיתי איפה ידידנו הרב @הכהן הכחיש בקדושת לה''ק.אהרן פישר אמר:נתנאל_ב אמר:מש"כ שאין שום קשר בין לשון זכר ולשון נקבה לבחינת משפיע ומקבל, יעוי' רש"י שמות ל"ה י"ז
וכתב שם בדברי דוד להט"ז לבאר זה:
וזה בחיפוש מקופיא.
אם היה לי זמן אולי הייתי מוצא עוד מקורות.
אם אני זוכר נכון, מופיע גם בגו"א
אין טעם להשיב למכחישים בקדושת לשון הקודש. רחמנא לצלן,
איפה יש כאן הכחשה בקדושת לה''ק?אהרן פישר אמר:קדמא ואזלא אמר:לא ראיתי איפה ידידנו הרב @הכהן הכחיש בקדושת לה''ק.אהרן פישר אמר:אם אני זוכר נכון, מופיע גם בגו"א
אין טעם להשיב למכחישים בקדושת לשון הקודש. רחמנא לצלן,
אולי יבוא ויביא מקור לדבריו התמוהים