מה ההבדלים בכשרות והידור בתי התפילין

מבקש1

משתמש רגיל
אני מחפש לקנות בתי תפילין, וראיתי שיש מחירים החל מכ1500 ועד אפי' 12000 ש"ח, מה ההבדלים בין הבתים המהודרים אך הזולים לבין המהודרים מאד. ביררתי אצל כאלו שקנו בכ3500 ושאלתי למה לא קנו מהודרות ב1800 [מחיר שהציעו לי על מהודרות פרודות], ולא קיבלתי מענה [אחד טען שהבתים מאכר יותר ותיק, ושאלתי מה העדיפות בוותק של שלושים שנה מוותק של חמש ולא נענתי]. האם יש באמת עניין להשקיע בזה [אתרוג אני גם קונה בכמה מאות ולא באלפים], ועד כמה. אשמח לחוו"ד החברים.
 
בעניני בתים לתפילין יש הבדלים משמעותים ביותר.
עבודת יד מול עבודת מכונה
דיקוק ידני מול ניסור גס ואחיד
עובי העור לפני תחילת העבודה
עובי העור במקום הקיפול
כל אלו משפיעים על הידור התפילין, חשש נקבים, ויופים לימים רבים.
יש מוכרים תפילין ב600 שקלים, אני שלמתי למרבע שלי 800 ש"ח.

כיום תפילין זה מוצר לחיים, וצריך שהריבוע ישמר לתמיד.

אני יכול להסביר למה תפילין עולות 3500 או 4000
אבל לא למה הם עולות 12000 אלא אם כן זה כולל פרשיות.

מי שמשקיע בבר של מסיבת בר המצוה 2500 ש"ח מן הראוי שישקיע לפחות כפול בתפילין של בנו.
 

שניאור

משתמש ותיק
מבקש1 אמר:
אני מחפש לקנות בתי תפילין, וראיתי שיש מחירים החל מכ1500 ועד אפי' 12000 ש"ח, מה ההבדלים בין הבתים המהודרים אך הזולים לבין המהודרים מאד. ביררתי אצל כאלו שקנו בכ3500 ושאלתי למה לא קנו מהודרות ב1800 [מחיר שהציעו לי על מהודרות פרודות], ולא קיבלתי מענה [אחד טען שהבתים מאכר יותר ותיק, ושאלתי מה העדיפות בוותק של שלושים שנה מוותק של חמש ולא נענתי]. האם יש באמת עניין להשקיע בזה [אתרוג אני גם קונה בכמה מאות ולא באלפים], ועד כמה. אשמח לחוו"ד החברים.
דיברתי שבוע שעבר עם סוחר סת"ם גדול וידיד נאמן, והוא אמר לי שיותר מ-3500 על בתים אין שום צורך והצדקה, והכל אותו דבר, זה רק בשביל המותג, או מישהו שעושה לבד בלי עוזרים וכדו'.
הוא הוסיף לי שעדיף להשקיע במקום זה עוד כמה שקלים בשביל להבטיח שהפרשיות הם באמת מהודרות, שבהם השאלות הרבה יותר מצויות.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אבל לא למה הם עולות 12000
בלי פרשיות אין מחירים כאלו לכל היותר 8000-9000
יש עוד נקודה של מילוי פגימות בדבק, שבעתיים חמור יותר כשעושים כן בקאנטים, ברוב התפילין של המפעלים הגדולים התפילין מלאים בדבק! כי הם לא מוכנים לשחק עם הפרעס, חבל להם על הזמן, ולמרבה הצער גם במה שנקרא מהודרים וחבורה והשגחות למיניהם.
 

שניאור

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
יש עוד נקודה של מילוי פגימות בדבק, שבעתיים חמור יותר כשעושים כן בקאנטים, בכל התפילים הזולים התפילין מלאים בדבק! ולמרבה הצער גם במה שנקרא מהודרים וחבורה ודומיהם
כמובן שמלאים דבק אינו פסול, אלא אינו מהודר, ובד"כ בתים שעולים יותר מ-2000 ש"ח לא מצוי שיהיה בהם דבק, כך שמעתי מסוחר סת"ם.
 

בשלמא

משתמש ותיק
שניאור אמר:
כמובן שמלאים דבק אינו פסול, אלא אינו מהודר, ובד"כ בתים שעולים יותר מ-2000 ש"ח לא מצוי שיהיה בהם דבק, כך שמעתי מסוחר סת"ם.
צחוק עשה לנו אותו סוחר, א אמתער סוחר.
אבל בקאנטים לפעמים בשיעור פגימה נפסל הבית לכל הדעות כמש"כ לעיל
 

שניאור

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
שניאור אמר:
כמובן שמלאים דבק אינו פסול, אלא אינו מהודר, ובד"כ בתים שעולים יותר מ-2000 ש"ח לא מצוי שיהיה בהם דבק, כך שמעתי מסוחר סת"ם.
צחוק עשה לנו אותו סוחר, א אמתער סוחר.
אבל בקאנטים לפעמים בשיעור פגימה נפסל הבית לכל הדעות כמש"כ לעיל
בקאנטים אתה כמובן צודק, לא שמתי לב.
אבל לא נכון שזה מצוי, ומותר לך לצחוק כמה שתרצה על הסוחר הזה, אבל ביודעי ומכירי קאמינא, הוא איש נאמן, והוא ידע כשהתייעצתי עמו שאני לא הולך לקנות אצלו, כך שהוא דיבר איתי פתוח על הנושא.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
שניאור אמר:
הוא איש נאמן, והוא ידע כשהתייעצתי עמו שאני לא הולך לקנות אצלו, כך שהוא דיבר איתי פתוח על הנושא.
אם כדבריך הוא לא סוחר אז הוא סתם תמים ולא מבין הרבה (אני כותב זאת באמת בצער רב אבל אלו העובדות לאשורן)
 

שניאור

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
שניאור אמר:
הוא איש נאמן, והוא ידע כשהתייעצתי עמו שאני לא הולך לקנות אצלו, כך שהוא דיבר איתי פתוח על הנושא.
אם כדבריך הוא לא סוחר אז הוא סתם תמים ולא מבין הרבה (אני כותב זאת באמת בצער רב אבל אלו העובדות לאשורן)
אני לא יודע על איזה מפעל אתה כועס, אם תוכל לשלוח לי בפרטי, אוכל לנסות לברר יותר.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
שניאור אמר:
בשלמא אמר:
שניאור אמר:
הוא איש נאמן, והוא ידע כשהתייעצתי עמו שאני לא הולך לקנות אצלו, כך שהוא דיבר איתי פתוח על הנושא.
אם כדבריך הוא לא סוחר אז הוא סתם תמים ולא מבין הרבה (אני כותב זאת באמת בצער רב אבל אלו העובדות לאשורן)
אני לא יודע על איזה מפעל אתה כועס, אם תוכל לשלוח לי בפרטי, אוכל לנסות לברר יותר.
לא כועס על אף מפעל ספיציפי, אני כותב עובדות
עצה קלה קח בית ב2000 שקל ממפעל פלוני ותראהו לבעל מלאכה (לא לסוחר אלא לאומן בפועל) ממפעל אלמוני שיסביר לך ויראה לך היכן הדבק קבור, לאחר הצביעה כבר לא רואים כלום כמובן, לפני הצביעה גם צריך ס"ד עם הדבק המשוגע של ימינו. 
 
 

שניאור

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
עצה קלה קח בית ב2000 שקל ממפעל פלוני ותראהו לבעל מלאכה (לא לסוחר אלא לאומן בפועל) ממפעל אלמוני שיסביר לך ויראה לך היכן הדבק קבור, לאחר הצביעה כבר לא רואים כלום כמובן, לפני הצביעה גם צריך ס"ד עם הדבק המשוגע של ימינו.
שים לב לא דיברתי על 2000 שזה המצוי, אלא על יותר מזה.
וגם ב-2000 לא בטוח שזה בקאנטים, יותר נ"ל שזה במעברתא או בין הבתים בתש"ר.
 

בשלמא

משתמש ותיק
שניאור אמר:
בשלמא אמר:
עצה קלה קח בית ב2000 שקל ממפעל פלוני ותראהו לבעל מלאכה (לא לסוחר אלא לאומן בפועל) ממפעל אלמוני שיסביר לך ויראה לך היכן הדבק קבור, לאחר הצביעה כבר לא רואים כלום כמובן, לפני הצביעה גם צריך ס"ד עם הדבק המשוגע של ימינו.
שים לב לא דיברתי על 2000 שזה המצוי, אלא על יותר מזה.
וגם ב-2000 לא בטוח שזה בקאנטים, יותר נ"ל שזה במעברתא או בין הבתים בתש"ר.
כונתי דוקא לתיתורא בגלל הקפלים, ושוב חמור יותר בקאנטים
 
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
יש הבדלים בעשיית השי"ן, שיש עושים שי"ן באופן שלמקצת פוסקים פסול משום חק תוכת.
המקדקים מעדיפים הנעשה בפרס בורג ולא בפרס הידרולי. יש טוענים שזה יותר לשמה, שחוששים שפרס הידרולי הוי כח כחו. [יש חולקים כמובן, וס"ל שאין בזה שום הידור.] ויש אומרים שבית הנעשה בפרס בורג חזק יותר. [הבתים מאכער ר' נתן שפיצר מכחיש את זה. לדבריו, הוא מהיחידים שהם מוסמכים לדבר על זה, משום שהוא מהיחידים שעושה בתים גם בפרס בורג וגם בפרס הידרולי, כפי הזמנת הלוקח. לדבריו שם הרע שיצא לפרס הידרולי הוא משום שהמפעלים משתמשים בפרס הידרולי, וה'בתים מאכערס' בפרס בורג. אבל ההבדל אינו מחמת הפרס אלא מחמת שיטת העבודה. הוא אינו רואה שום הבדל בטיב הבתים בין בורג להידרולי.]
יש גם הבדל באופן הצביעה. יש נוהגים לצבוע עם מתיז צבע, שזה קל יותר, אבל לדעת הגריש"א חסר בלשמה.
היום יש שיטה חדשה לעשות בית של ראש בלי כפלים. כמובן זה יקר יותר, ושאלה אם יש בזה הידור בכשרות.
 
אחד התלמידים אמר:
יש הבדלים בעשיית השי"ן, שיש עושים שי"ן באופן שלמקצת פוסקים פסול משום חק תוכת.
המקדקים מעדיפים הנעשה בפרס בורג ולא בפרס הידרולי. יש טוענים שזה יותר לשמה, שחוששים שפרס הידרולי הוי כח כחו. [יש חולקים כמובן, וס"ל שאין בזה שום הידור.] ויש אומרים שבית הנעשה בפרס בורג חזק יותר. [הבתים מאכער ר' נתן שפיצר מכחיש את זה. לדבריו, הוא מהיחידים שהם מוסמכים לדבר על זה, משום שהוא מהיחידים שעושה בתים גם בפרס בורג וגם בפרס הידרולי, כפי הזמנת הלוקח. לדבריו שם הרע שיצא לפרס הידרולי הוא משום שהמפעלים משתמשים בפרס הידרולי, וה'בתים מאכערס' בפרס בורג. אבל ההבדל אינו מחמת הפרס אלא מחמת שיטת העבודה. הוא אינו רואה שום הבדל בטיב הבתים בין בורג להידרולי.]
יש גם הבדל באופן הצביעה. יש נוהגים לצבוע עם מתיז צבע, שזה קל יותר, אבל לדעת הגריש"א חסר בלשמה.
היום יש שיטה חדשה לעשות בית של ראש בלי כפלים. כמובן זה יקר יותר, ושאלה אם יש בזה הידור בכשרות.
ההבדל בשין ובצביעה הוא לא משמעותי כל כך במחיר, למרות שכאשר משלמים יותר על בית יקר, ברור שלא יעשו שטויות בשי"ן ובצביעה.
עיקר ההבדל הוא בתשומת הלב בזמן העבודה, 
החל מעובי העור המקורי (15 מ"מ או 9 מ"מ) שאם זה עבה מידי צריך לעבוד הרבה יותר לאט,
וכלה באופן הקיפול לאט לאט בסבלנות או מהר מהר העיקר שכבר יהיה כסף, ולא נורא אם מתקמט ונהיה חור.

לגבי בית בלי קפלים, לידע שעובי העור הסופי הוא דק שבעתיים בבית ללא קפלים, עד כדי חשש שנעשה חור בעור, ומצריכים בדיקה על ידי פנס וכד'.
לא שזה פסול, כמובן, כי הרי בודקים עם פנס שאין חור, אבל כשהעור דק יותר הסיכוי של הבית להחזיק מעמד לאורך שנים הוא נמוך יותר.
 

יעקב יעקב

משתמש ותיק
יש קונטרס של ר' שריה זצ"ל בשם "הידורי תפילין",

דפים בודדים, המחזיקים את המרובה.

עיי"ש ותנוח דעתך.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אחד התלמידים אמר:
יש הבדלים בעשיית השי"ן, שיש עושים שי"ן באופן שלמקצת פוסקים פסול משום חק תוכת.
המקדקים מעדיפים הנעשה בפרס בורג ולא בפרס הידרולי. יש טוענים שזה יותר לשמה, שחוששים שפרס הידרולי הוי כח כחו. [יש חולקים כמובן, וס"ל שאין בזה שום הידור.] ויש אומרים שבית הנעשה בפרס בורג חזק יותר. [הבתים מאכער ר' נתן שפיצר מכחיש את זה. לדבריו, הוא מהיחידים שהם מוסמכים לדבר על זה, משום שהוא מהיחידים שעושה בתים גם בפרס בורג וגם בפרס הידרולי, כפי הזמנת הלוקח. לדבריו שם הרע שיצא לפרס הידרולי הוא משום שהמפעלים משתמשים בפרס הידרולי, וה'בתים מאכערס' בפרס בורג. אבל ההבדל אינו מחמת הפרס אלא מחמת שיטת העבודה. הוא אינו רואה שום הבדל בטיב הבתים בין בורג להידרולי.]
יש גם הבדל באופן הצביעה. יש נוהגים לצבוע עם מתיז צבע, שזה קל יותר, אבל לדעת הגריש"א חסר בלשמה.
היום יש שיטה חדשה לעשות בית של ראש בלי כפלים. כמובן זה יקר יותר, ושאלה אם יש בזה הידור בכשרות.
ההבדל בשין ובצביעה הוא לא משמעותי כל כך במחיר, למרות שכאשר משלמים יותר על בית יקר, ברור שלא יעשו שטויות בשי"ן ובצביעה.
עיקר ההבדל הוא בתשומת הלב בזמן העבודה, 
החל מעובי העור המקורי (15 מ"מ או 9 מ"מ) שאם זה עבה מידי צריך לעבוד הרבה יותר לאט,
וכלה באופן הקיפול לאט לאט בסבלנות או מהר מהר העיקר שכבר יהיה כסף, ולא נורא אם מתקמט ונהיה חור.

לגבי בית בלי קפלים, לידע שעובי העור הסופי הוא דק שבעתיים בבית ללא קפלים, עד כדי חשש שנעשה חור בעור, ומצריכים בדיקה על ידי פנס וכד'.
לא שזה פסול, כמובן, כי הרי בודקים עם פנס שאין חור, אבל כשהעור דק יותר הסיכוי של הבית להחזיק מעמד לאורך שנים הוא נמוך יותר.

לא ידוע לי אם זה תמיד מתרגם להנחה במחיר למעשה. אבל פשוט שאם עושים בתים בשיטות המצריכות פחות עבודה, אפשר למכור במחיר זול יותר.
שימת לב אחת מהמעלות הגדולות שיש לבתים מאכער מעל מפעל. אבל צ"ע אם יש הבדל בזה בין בתים מאכערים שונים, זולת ההבדל הרגיל שיש בין אנשים, שיש מקפידים יותר ויש רשלנים יותר.
 

אליהו שטיין

משתמש רגיל
תכלית, מישהו יכול לסכם מה המחיר הממוצע של בתים ורציעות (ע"פ הידורם)?
וכן לענין פרשיות התפילין... ואם יש חילוק בין רש"י לר"ת...
 

מירון

משתמש ותיק
יש הידורים חשובים שלא מוסיפים הרבה למחיר, ויש הידורים שכמעט אין להם משקל בהלכה ומוסיפים הרבה למחיר (כמו ריבוע יד על פני ריבוע רגל, או מקשה אחת וכד'). כדאי להתייעץ עם מומחה אחד על אחד.
יש גם אפשרות לקחת בית לפני צביעה למומחה (יש מומחים שעובדים כן עם כמה מפעלים, תוספת של כמה מאות בודדות של שקלים, כדאי).
ככל הידוע לי גם ב-2000 שקל יש בתים שאפשר לישון טוב מאוד בלילה. מן הסתם לא כולם פה יסכימו איתי.
 

והאר עינינו

משתמש ותיק
על ראשית הדברים אומר דבר פשוט
אם קונים חליפה ברשת מיבוא מסין זה מחיר אחד ואם קונים חליפה מחייט פרטי זה מחיר שונה לחלוטין וכמובן יש הבדל באיכות המוצר הנעשה בחייט פרטי בכל התהליך וגם בתוצר המוגמר (נכון שכיום רבים לא מסכימים בדור האינסטנט אם זה כי לא מענין איך נראים עם זה והכל צבע וחיצניות מי שמתבונן רואה ויודע את ההבדלים הללו)
ולכך ברור ופשוט דבתים הנעשים באופן פרטי אחד אחד תוך שימת לב מיוחדת על כל פרט זו איכות אחרת לגמרי מאשר מפעל המוציא עשרות ביום ולכך זה מחיר אחר
לגבי ההידורים הוזכרו פרטים מסויימים על אף שישנם עוד פרטים כגון עור שומני שהוא קל בעיבוד אך הפינות מתעגלות מהרה גם הריבוע אינו מחזיק.
ריבוע יד או רגל
מקשה ואינו מקשה
הבדל גדול בבנית הבית יש העושים גשר בתיתורא ומעמיקים פנימה בכדי לשמור על הריבוע
(אגב אזכיר שיש כיום העושים בתים חריצים הנראים לעין היינו בין הבתים יש אויר ממש לכל גובהם ואף כי מוזכר כן בראשונים מ"מ לא נהגו כן ועוד שלפי ידיעתי אינם מחזיקים מעמד בריבועם)
 

ChovotHalevavot

משתמש רגיל
אני מחפש לרכוש בתי תפילין מהודרים ופרשיות מהודרות, מאיפה כדאי? (בתים מאכער, מפעל, סופר סת"ם(
 

כל חמירא

משתמש ותיק
יש לי חבר סוחר סתם רציני וטוב מקפיד מאד על הסופרים ושאר העובדים אני יכול לשלוח את הפרטים שלו באישי
 

ChovotHalevavot

משתמש רגיל
יש לי חבר סוחר סתם רציני וטוב מקפיד מאד על הסופרים ושאר העובדים אני יכול לשלוח את הפרטים שלו באישי
כרגע אני רק מחפש סופר, את האמת שכבר מצאתי אחד ממש מצויין, ירא שמים שכותב מאוד מהודר, אבל אם תוכל למצוא לי אחד ממש טוב (יותר טוב ממנו) שכותב בנוסח בית יוסף מהודר אני ישמח שתשלח לי.
אבל הוא חייב להיות חרדי ולא חרד"ל, נשוי, עם זקן.
 
חלק עליון תַחתִית