האם יש סיכוי שיהיה אחדות בכלל ישראל?

איש תלמודי

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
וכן לא שמענו שיאמרו שהגם שאני חושב שזה עושה טעוס נורא ואיום עדיין יש לכבדו וכדו').

מרן הגאב''ד הגרי''ט וויס שליט''א כשהיה מדבר נגד העבודות בגולובנציץ והרחיב לדבר נגד ההיתר
סיים דבריו בזה שאסור לזלזל בכבוד הראב''ד שליט''א.
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
mmh אמר:
הסיפור לא חריג, הוא יקרה לך בכל פעם שתלך לשם ותדבר עברית.

ההשוואה שעשית למעשה של קמצא מעורר מחשבות נוגות,
הרי המעשה הזה הביא את החורבן.
ויתכן שהמעשה הזה היה דוגמא של התנהגויות כאלו באותו דור.
לא נכון, אני מצוי שם הרבה ומדבר וכן לומד בעיקר עברית.
לא בסדר !
הרי יש שם תקנה מטעם ביהמ''ד שאין לדבר שם בעברית.
 
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק

HaimL

משתמש ותיק

ובכן

משתמש ותיק
HaimL אמר:
בחשמל, כמובן. זה בא עם ההשראה האלקטרומגנטית.
🙂
וכבר משלו מושלי משלים, שניתן להגדיר את מהירות האור כבחינת 'וראית את אחורי ופני לא יראו'...
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
תלמיד חכמים אמר:
משיב דבר אמר:
תלמיד חכמים אמר:
הגישה שמשיח יגיע כל ידי מהלכים טבעיים היתה השיטה של המזרחי ונראה שאם מישהו עדיין חושב שמשיח יגיע על ידי מהלכים טבעיים, יצטרך לחכות רח"ל עוד כמה וכמה יובלות..
אבל מה לעשות שכבר בחפץ חיים מבואר היטב שכל הגאולה יכולה להיות או בדרך נס או בדרך טבעית, כשאז זה היה נראה הרבה יותר רחוק...
ובא הכתוב לומר, שאצל הקב"ה לא שייך זה כלל, ואנו יכולים לצפות לישועה בכל יום שימלא בקשתנו. כי הסיבה הראשונה שאצל האדם, לא שייכת להבורא יתברך. כי עם ה' החסד, דהיינו שעמו דבוק תמיד החסד כי הוא מקור החסד והטוב ולא תמו לעולם, וכמו דכתיב חסדי ה' כי לא תמנו וגו'. והסיבה השניה שלא יכול למלא הבקשה, בודאי גם כן לא שייכת אצלו. ולזה אמר והרבה עמו פדות, רוצה לומר שאל יתמה האדם איך נוכל לצפות ולחכות שתהיה הגאולה במהרה אחרי אשר אנו כעת בתוקף המצוקות, כי אצל הקב"ה לא שייך זה, שיש אצלו כמה מיני פדיון, יש פדיון שנמשך כמה חדשים או שנה כמו ביציאת מצרים, ויש שמתרוממת קרן ישראל בלילה אחד כמו שהיה בזמן חזקיהו המלך שסנחריב מלך אשור כבש את כל העולם תחת רשותו, ואחר כך בא במצור עם כל חילו שהיה מחנה גדול על ירושלים, וחירף וגידף וידבר על אלקי השמים כעל אלהי עמי הארצות, ובלילה ההוא יצא מלאך ה' ויך את כל המחנה, וישכימו בבקר והנה כולם פגרים מתים, ושב בבושת פנים לארצו, וזהו שכתוב בתורה בפרשת וארא, כי עתה [דהיינו תיכף באותו רגע] שלחתי את ידי ואך אותך ואת עמך בדבר ותכחד מן הארץ, רוצה לומר שיש בידי לסלקך תיכף מן העולם, וכמו שהיה אצל חזקיהו, ולא אצטרך לדבר עמך כלל וכלל, ואולם בעבור זאת העמדתיך וגו':
ויש שהקב"ה נותן בלב מלכי האומות שיכירו כולם האמת וירצו להיטב עם ישראל, וכענין שנאמר בכורש שהכריז בכל מלכותו כל ממלכות הארץ נתן לי ה' אלהי השמים מי בכם מכל עמו יהי אלהיו עמו ויעל וגו' וינשאהו בזהב ובכסף וגו'. כלל הדברים, לא ימנע מהקב"ה שום סיבה להשלמת חפצו, וזהו שכתוב והרבה עמו פדות
זה תהליך טבעי שמגיע מתעמולה וכח שלנו?
ההתעוררות לא, אבל מכאן ואילך כן (כמו בזמן כורש). לא חייב להיות כך, אלא יכול להיות כך. 
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
ובכן אמר:
מחפש ותר אחרי הרציונל שהינך מפגין בדרך כלל. בינתיים לא מצליח, אולי תעזור לי.
אתה יודע, לא בטוח אם במקרה זה הבעיה נמצאת בצד שלי... 🙂

עכ"פ, אני שוב אומר. אפשר לדון האם הצדק היה איתם, אבל אני בכלל לא נכנס לזה - אני מראש מניח שכן הוא.

בהכירי את גיסי, אני בטוח שהוא עדיין היה מתפלא על האנשים "המוזרים" האלה, שלא מוכנים להשלים מניין 5 דקות. אבל טיבם של בני אדם שהם מעריכים כנות ומאור פנים. אם המשגיח היה לוחץ את ידו, ומסביר לו,

שגם אם יתפוצץ העולם - אף בחור לא ייצא לפני תום הסדר, ולא יעזור גם ראש המועצה לבטחון לאומי. תנסה בבית כנסת פלוני, או בבית מדרש אלמוני. אולי אתה רוצה איזה כוס קפה? מעדיף תה צמחים? בבקשה...

אני די משוכנע שהוא לא היה קובל ש"הם יצאו איתי לא בסדר"...
יתכן. אך אני תמה עליך שאתה מוציא מן הסיפור הזה שיש שנאה בין מגזרים. הייתי אומר שיש זרות, וזה די הגיוני. אך להוציא מתיאור כזה מסקנות על רגשי שנאה? נראה לי די מוזר.
 
 

לעיתים רחוקות

משתמש ותיק
גם עם ישראל כשעברו בים סוף לא עברו ביחד, אלא לכל שבט היה מסלול משלו, אכן מובא במדרש שהמחיצות בינהם היו שקופים כדי שיראו אחד את השני אך יחד עם זאת ל"צ ואף אסור שיהיה ערוב, כל אחד אפיו תכונתיו הנהגותיו וח"ו להתערב, מה כן צריך לראות אחד את השני ולא לזלז ולבוז לו ואדרבה לראות את מעלותיו שלי אין. הגר"י הוטנר ביאר שיום נמשל לשלום ולילה למחלוקת (הביא מדרש) וביאר שבלילה כשיש חושך יש ערבוב ולא ניכר מקומו של כל חפץ, וביום כשיש אור ניכר מקומו של כל חפץ ואין ערבוב - וזהו השלום שכל אחד מכיר את מקומו ובידולו מחברו.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
לעיתים רחוקות אמר:
גם עם ישראל כשעברו בים סוף לא עברו ביחד, אלא לכל שבט היה מסלול משלו, אכן מובא במדרש שהמחיצות בינהם היו שקופים כדי שיראו אחד את השני אך יחד עם זאת ל"צ ואף אסור שיהיה ערוב, כל אחד אפיו תכונתיו הנהגותיו וח"ו להתערב, מה כן צריך לראות אחד את השני ולא לזלז ולבוז לו ואדרבה לראות את מעלותיו שלי אין. הגר"י הוטנר ביאר שיום נמשל לשלום ולילה למחלוקת (הביא מדרש) וביאר שבלילה כשיש חושך יש ערבוב ולא ניכר מקומו של כל חפץ, וביום כשיש אור ניכר מקומו של כל חפץ ואין ערבוב - וזהו השלום שכל אחד מכיר את מקומו ובידולו מחברו.

בתמצית אחדות אין פירושה אחידות, ואינה באה על חשבון היחודיות של כל מגזר ושבט.
וזה נכון, דא עקא שבעקבות היחודיות מטבע הדברים מתפתח במשך התקופה והשנים איזשהו סוג של ניכור שיוצר זלזול וכו'.
והדיון באשכול סובב סביב נקודה זו, עד כמה יש סיכוי לפתור את הזרות וכו' וממילא תהיה אחדות בישראל.
 

HaimL

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
HaimL אמר:
יתכן. אך אני תמה עליך שאתה מוציא מן הסיפור הזה שיש שנאה בין מגזרים. הייתי אומר שיש זרות, וזה די הגיוני. אך להוציא מתיאור כזה מסקנות על רגשי שנאה? נראה לי די מוזר.
חס ושלום, וכי כתבתי שטנה ושנאה? זלזול מופגן וכמאן דליתא דמי - זה כן. וכי אדם רגיל שונא "תינוקות שנשבו"
?
 
 

HaimL

משתמש ותיק
חידוד אמר:
נדיב לב אמר:
אולי יש צדק בדבריך בנוגע לויכוח הכללי, אבל יש כאן גם אנשים שלוקחים סיפורים ספציפיים ומתעקשים להגדיר אותם כלא פחות משנאה, וזה איבוד פרופורציות לחלוטין (בא נאמר המקרה של בעלזא, כי בסאטמר הבנתי למה התקוממו באופן טבעי).
אתה כנראה קורא יותר מדי פשקווילים - כדאי להיגמל מאלה.

לא כתבתי "שנאה", כי אני לא חושב שמישהו שנא אותו. אני כן חושב שהיה פה זלזול מופגן. 

ולא "התעקשתי", אלא טענתי שזה נראה לי סביר שזאת הסיבה, ובמיוחד - לאור סיפור הקונטרה.

בקיצור - הוי ממעט בפשקווילים, ועסוק בתורה הקדושה
 
 

רבינא

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
דרומאי אמר:
mmh אמר:
הסיפור לא חריג, הוא יקרה לך בכל פעם שתלך לשם ותדבר עברית.

ההשוואה שעשית למעשה של קמצא מעורר מחשבות נוגות,
הרי המעשה הזה הביא את החורבן.
ויתכן שהמעשה הזה היה דוגמא של התנהגויות כאלו באותו דור.
לא נכון, אני מצוי שם הרבה ומדבר וכן לומד בעיקר עברית.
לא בסדר !
הרי יש שם תקנה מטעם ביהמ''ד שאין לדבר שם בעברית.
 
יש עוד תקנות..
 

לעיתים רחוקות

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
לעיתים רחוקות אמר:
גם עם ישראל כשעברו בים סוף לא עברו ביחד, אלא לכל שבט היה מסלול משלו, אכן מובא במדרש שהמחיצות בינהם היו שקופים כדי שיראו אחד את השני אך יחד עם זאת ל"צ ואף אסור שיהיה ערוב, כל אחד אפיו תכונתיו הנהגותיו וח"ו להתערב, מה כן צריך לראות אחד את השני ולא לזלז ולבוז לו ואדרבה לראות את מעלותיו שלי אין. הגר"י הוטנר ביאר שיום נמשל לשלום ולילה למחלוקת (הביא מדרש) וביאר שבלילה כשיש חושך יש ערבוב ולא ניכר מקומו של כל חפץ, וביום כשיש אור ניכר מקומו של כל חפץ ואין ערבוב - וזהו השלום שכל אחד מכיר את מקומו ובידולו מחברו.

בתמצית אחדות אין פירושה אחידות, ואינה באה על חשבון היחודיות של כל מגזר ושבט.
וזה נכון, דא עקא שבעקבות היחודיות מטבע הדברים מתפתח במשך התקופה והשנים איזשהו סוג של ניכור שיוצר זלזול וכו'.
והדיון באשכול סובב סביב נקודה זו, עד כמה יש סיכוי לפתור את הזרות וכו' וממילא תהיה אחדות בישראל.


אין הדבר בעיית ציבורית אלא פרטית במובן המלא של המילה (אולי יש את הבעיה הזו להרבה פרטים אך זה לא הופך את זה לבעייה ציבורית וודאי שאינה תלויה בהנהגה וכו').

ברור הדבר שמי שמרגיש זלזול וכו' בעצניק בגימלניק בספרדי בחסידות פלונית וכו', כשיבדוק את עצמו יראה שהוא מרגיש גם זלזול בחברותא שלידו ואף בחברותא שלו ואף בשכן שלו ואף במשפחתו ואף בבני ביתו, ואם הוא עדיין לא הצליח לזהות את הזלזול והביקורת הדורסנית הזו, שיתבונן שכך הוא גם עושה לאדם היקר לו מכל - דהיינו הוא עצמו, די בקלות הוא  יזהה שהוא מבקר את עצמו בדורסנות. ומשם פשוט שהדבר מתרחב אף לב"ב לחבריו ולכלל אנשים אשר סביבו.
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
רבינא אמר:
איש תלמודי אמר:
דרומאי אמר:
לא נכון, אני מצוי שם הרבה ומדבר וכן לומד בעיקר עברית.
לא בסדר !
הרי יש שם תקנה מטעם ביהמ''ד שאין לדבר שם בעברית.
יש עוד תקנות..

לא הבנתי את עומק כוונתך 
באר יותר.
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
איש תלמודי אמר:
HaimL אמר:
אפילו במקום הקדוש הזה,
פורום באינטרנט אינו קדוש........

ואינו טמא....
וקדושה באה ע"י העדר טומאה..
זו הנלענ"ד.. בפירוש מכבודי המלומד @HaimL
אגב ידוע בספרי קבלה שיש טומאה וקדושה וכן יש משהו ביניהם שאינו לא טומאה ולא קדושה.
 
 

תיובתא

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
נדיב לב אמר:
איש תלמודי אמר:
פורום באינטרנט אינו קדוש........

ואינו טמא....
וקדושה באה ע"י העדר טומאה..
זו הנלענ"ד.. בפירוש מכבודי המלומד @HaimL
אגב ידוע בספרי קבלה שיש טומאה וקדושה וכן יש משהו ביניהם שאינו לא טומאה ולא קדושה.
 
קליפת נגה.
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
איש תלמודי אמר:
נדיב לב אמר:
ואינו טמא....
וקדושה באה ע"י העדר טומאה..
זו הנלענ"ד.. בפירוש מכבודי המלומד @HaimL
אגב ידוע בספרי קבלה שיש טומאה וקדושה וכן יש משהו ביניהם שאינו לא טומאה ולא קדושה.
קליפת נגה.

תודה רבה שהזכרתני 
וכעת נזכרתי שהמקובל ר' איצ'ה מייאר מורגנשטרן ס''ל שאינטרנט הוה ג' קליפות הטמאות ולא קליפת נוגה.
ודבריו בנויים על מאמר מהבעל התניא שישנה קליפה טמאה שגורמת לאדם 'לא לחשוב' וזה קורא ע''י גלישה באינטרנט שלא נותן לאדם לחשוב וכו',
אך זה לא שייך כ''כ בפורום שלנו וא''כ הוה קליפת נוגה ואם משתמשים בזה לדברי תורה ומוסר מעלים את זה לקדושה, ויל''ע.
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
שמעיה אמר:
HaimL אמר:
יתכן. אך אני תמה עליך שאתה מוציא מן הסיפור הזה שיש שנאה בין מגזרים. הייתי אומר שיש זרות, וזה די הגיוני. אך להוציא מתיאור כזה מסקנות על רגשי שנאה? נראה לי די מוזר.
חס ושלום, וכי כתבתי שטנה ושנאה? זלזול מופגן וכמאן דליתא דמי - זה כן. וכי אדם רגיל שונא "תינוקות שנשבו"
?


נורא ואיום 
 
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש תלמודי אמר:
נדיב לב אמר:
איש תלמודי אמר:
פורום באינטרנט אינו קדוש........

ואינו טמא....
וקדושה באה ע"י העדר טומאה..
זו הנלענ"ד.. בפירוש מכבודי המלומד @HaimL
אגב ידוע בספרי קבלה שיש טומאה וקדושה וכן יש משהו ביניהם שאינו לא טומאה ולא קדושה.

לי לא ידוע, בבקשה לגלות טפח  
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
פותח הנושא
שראלטשיק אמר:
איש תלמודי אמר:
נדיב לב אמר:
ואינו טמא....
וקדושה באה ע"י העדר טומאה..
זו הנלענ"ד.. בפירוש מכבודי המלומד @HaimL
אגב ידוע בספרי קבלה שיש טומאה וקדושה וכן יש משהו ביניהם שאינו לא טומאה ולא קדושה.

לי לא ידוע, בבקשה לגלות טפח  

שוב ראיתי שהתכוונת לקליפת נוגה.

אין לי יד ורגל בענינים הללו, אבל וכי אין זה ענין של רשות העומד ביד האדם לקדשו ולטמאו???
 

HaimL

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
HaimL אמר:
שמעיה אמר:
חס ושלום, וכי כתבתי שטנה ושנאה? זלזול מופגן וכמאן דליתא דמי - זה כן. וכי אדם רגיל שונא "תינוקות שנשבו"
?
נורא ואיום 
מה, זה שמזלזלים באנשים? מסכים לחלוטין, הלא מכאן התחלתי...

 
 
חלק עליון תַחתִית