האם יש סיכוי שיהיה אחדות בכלל ישראל?

שראלטשיק

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
ובכן אמר:
HaimL אמר:
...אם אתה רוצה לתקן ניסוח, אני אסביר מדוע אני כן חושב שהיה פה גם אלמנט של תיעוב מגזרי...
אני הייתי שמח להסברך.
קצת בדומה לקמצא ובר קמצא. הבעה"ב צדק לחלוטין, ובכל אופן, בגלל המעשה חרבה ירושלים. גיסי לקח את זה קשה, ואמר שהם יצאו איתו לא בסדר. בלי להיות שרלוק הולמס, אני יכול להבין שאף אחד לא טרח, אחרי הסירוב המוצדק אולי, לפייס אותו בדברים, לקחת אותו ביד, ולעזור לו למצוא מניין פעיל, או לקבץ עשרה למניין.
או, במילים אחרות, מאי בעית הכא - קום פוק.



סליחה אבל נראה שאתה מדחיק עצמך לדמות שני ציורים שרחוקים כממזרח למערב

בעל הבית של בר קמצא לא היה צדק אפי' כל שהוא, אין צדק כלל לבייש שום בן אדם ברבים מחמת שנאה ומחמת שאתה בעל הבית ועוד האיש הזה מוכן לשלם לכל הסעודה אין שום מקום אחוזה של צדק במעשה הזה, הקב"ה שברוב רחמיו מאריך אף דיליה לא שילם עון ישראל עד אשר נעשה תועבה הגדולה הזה שהראה עד היכא נפל מדריגת אותו דור (וכן במעשיות האחרים שהביא הגמ' שם).

במעשה עם גיסך הענין שונה לחלוטים, סליחה אבל גיסך עשה דבר שלא בצדק לגמרי לכנס למקום שיושבים בני תורה ולומדים ולהוציאם להתפלל, (כפי הנשמע נראה שהיתה זאת עולה אפי' למי שאינו מבין צורת הישיבה, אבל נניח שלא היתה) וכי היה מבין אם ביונורסטי לא היה מסכימים עמו להוציא אנשים למנין שלו, אני בכלל לא מבין כלל מהו נקודת הטענה כלל כאן, בבקשה אולי אני ג"כ לקה בבן אדם לחבירו. ודאי יש מקום לעולם ליטול אותו בידו וכדו' זהו מדת חסידות אשר א"א לתבוע מאחרים רק מעצמנו, אני מבין למה מפגע גיסך אך זה אינו מרשה כלל להעלות מעשה כזה להראות כאלו יש איזה פגם במנהלי הישיבה סליחה עוד פעם 
 

HaimL

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
HaimL אמר:
סליחה אבל נראה שאתה מדחיק עצמך לדמות שני ציורים שרחוקים כממזרח למערב

בעל הבית של בר קמצא לא היה צדק אפי' כל שהוא, אין צדק כלל לבייש שום בן אדם ברבים מחמת שנאה ומחמת שאתה בעל הבית ועוד האיש הזה מוכן לשלם לכל הסעודה אין שום מקום אחוזה של צדק במעשה הזה, הקב"ה שברוב רחמיו מאריך אף דיליה לא שילם עון ישראל עד אשר נעשה תועבה הגדולה הזה שהראה עד היכא נפל מדריגת אותו דור (וכן במעשיות האחרים שהביא הגמ' שם).

במעשה עם גיסך הענין שונה לחלוטים, סליחה אבל גיסך עשה דבר שלא בצדק לגמרי לכנס למקום שיושבים בני תורה ולומדים ולהוציאם להתפלל, (כפי הנשמע נראה שהיתה זאת עולה אפי' למי שאינו מבין צורת הישיבה, אבל נניח שלא היתה) וכי היה מבין אם ביונורסטי לא היה מסכימים עמו להוציא אנשים למנין שלו, אני בכלל לא מבין כלל מהו נקודת הטענה כלל כאן, בבקשה אולי אני ג"כ לקה בבן אדם לחבירו. ודאי יש מקום לעולם ליטול אותו בידו וכדו' זהו מדת חסידות אשר א"א לתבוע מאחרים רק מעצמנו, אני מבין למה מפגע גיסך אך זה אינו מרשה כלל להעלות מעשה כזה להראות כאלו יש איזה פגם במנהלי הישיבה סליחה עוד פעם 
אם כבר, אז המעשה של גיסי חמור הרבה יותר, בהתחשב בעובדה שישיבה היא בכל אופן מקום ציבורי, ולפעמים (אולי לא כאן - אין לי מושג), גם ממומן ומקבל תקציב מהמדינה. אצל בר"ק, הבית והסעודה, אחרי הכל היו שייכים לבעה"ב.

גיסי, שהוא אדם לחלוטין לא תמים, במקרה הזה האמין בתום לב שת"ח יר"ש ישמחו - למה רק ישמחו  - יקפצו מאושר. לא בגלל עיניו היפות, אלא כדי לקיים גמילות חסד עם אדם מישראל  (במקרה בזה יש גם גחש"א, כי מדובר על קדיש לע"נ אביו ז"ל).
אז הוא טעה קשות. מתוך בורות. ונגיד שזה בסדר גמור שסירבו לו. אבל בדיוק מהר"י, והר"מים, והמשגיחים, היו מצפים שינהגו איתו במידת חסידות. ומי ינהג בחסידות אם לא הם, שמא הרחוביים?

לכן, דעתי נוטה לכך שהם סירבו לו בשאט נפש, ומתוך תיעוב מגזרי. אגב, מאוד קל לבדוק את זה. יילך נא יהודי נאה, לפי מושגיהם, ויבקש עשרה למניין, ונראה מה יעשו
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
שראלטשיק אמר:
HaimL אמר:
סליחה אבל נראה שאתה מדחיק עצמך לדמות שני ציורים שרחוקים כממזרח למערב

בעל הבית של בר קמצא לא היה צדק אפי' כל שהוא, אין צדק כלל לבייש שום בן אדם ברבים מחמת שנאה ומחמת שאתה בעל הבית ועוד האיש הזה מוכן לשלם לכל הסעודה אין שום מקום אחוזה של צדק במעשה הזה, הקב"ה שברוב רחמיו מאריך אף דיליה לא שילם עון ישראל עד אשר נעשה תועבה הגדולה הזה שהראה עד היכא נפל מדריגת אותו דור (וכן במעשיות האחרים שהביא הגמ' שם).

במעשה עם גיסך הענין שונה לחלוטים, סליחה אבל גיסך עשה דבר שלא בצדק לגמרי לכנס למקום שיושבים בני תורה ולומדים ולהוציאם להתפלל, (כפי הנשמע נראה שהיתה זאת עולה אפי' למי שאינו מבין צורת הישיבה, אבל נניח שלא היתה) וכי היה מבין אם ביונורסטי לא היה מסכימים עמו להוציא אנשים למנין שלו, אני בכלל לא מבין כלל מהו נקודת הטענה כלל כאן, בבקשה אולי אני ג"כ לקה בבן אדם לחבירו. ודאי יש מקום לעולם ליטול אותו בידו וכדו' זהו מדת חסידות אשר א"א לתבוע מאחרים רק מעצמנו, אני מבין למה מפגע גיסך אך זה אינו מרשה כלל להעלות מעשה כזה להראות כאלו יש איזה פגם במנהלי הישיבה סליחה עוד פעם 
אם כבר, אז המעשה של גיסי חמור הרבה יותר, בהתחשב בעובדה שישיבה היא בכל אופן מקום ציבורי, ולפעמים (אולי לא כאן - אין לי מושג), גם ממומן ומקבל תקציב מהמדינה. אצל בר"ק, הבית והסעודה, אחרי הכל היו שייכים לבעה"ב.

גיסי, שהוא אדם לחלוטין לא תמים, במקרה הזה האמין בתום לב שת"ח יר"ש ישמחו - למה רק ישמחו  - יקפצו מאושר. לא בגלל עיניו היפות, אלא כדי לקיים גמילות חסד עם אדם מישראל  (במקרה בזה יש גם גחש"א, כי מדובר על קדיש לע"נ אביו ז"ל).
אז הוא טעה קשות. מתוך בורות. ונגיד שזה בסדר גמור שסירבו לו. אבל בדיוק מהר"י, והר"מים, והמשגיחים, היו מצפים שינהגו איתו במידת חסידות. ומי ינהג בחסידות אם לא הם, שמא הרחוביים?

לכן, דעתי נוטה לכך שהם סירבו לו בשאט נפש, ומתוך תיעוב מגזרי. אגב, מאוד קל לבדוק את זה. יילך נא יהודי נאה, לפי מושגיהם, ויבקש עשרה למניין, ונראה מה יעשו

סליחה אני חולק עליך לגמרי (כ"ז לפי מה שאתה לא הצבעת כלל וכלל על שום הנהגה שלא מן השורה, כמו צעקה, או ביזוי וכדו', רק אשר לא התחסדו עמו)
ובאמת לדעתי עול נורא מה שאתה מדמה המעשה לבר קמצא ועוד אתה יוסף אש על המדורא בהודעה הנ"ל

(וגם מה שלפעמים מתחסדים יותר עם מגזרים יותר דומים א"א לתפוס, אבל אני לא יאריך בזה, כי לדעתי אתה הלכת יותר מדי רחוק לדחוק שיהיה כאן עול)
 

חימקו

משתמש ותיק
הרב @HaimL אם אדם יכנס לכולל באמצע סדר ב' ויבקש כמה אברכים להשלים מנין ליארצייט, הם צריכים להפסיק ללמוד וללכת? לא נראה לי, משום שיש מחויבות קודמת למסגרת ולא אפשרי שכל אחד שצריך חסד, ילך לכולל אברכים סמוך ויפריע להם מילימודם.
 

HaimL

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
HaimL אמר:
סליחה אני חולק עליך לגמרי (כ"ז לפי מה שאתה לא הצבעת כלל וכלל על שום הנהגה שלא מן השורה, כמו צעקה, או ביזוי וכדו', רק אשר לא התחסדו עמו)
ובאמת לדעתי עול נורא מה שאתה מדמה המעשה לבר קמצא ועוד אתה יוסף אש על המדורא בהודעה הנ"ל

(וגם מה שלפעמים מתחסדים יותר עם מגזרים יותר דומים א"א לתפוס, אבל אני לא יאריך בזה, כי לדעתי אתה הלכת יותר מדי רחוק לדחוק שיהיה כאן עול)
אתה קצת מגזים. זה לא שיש לי יכולת לעשות משהו רק הבעתי את דעתי כאן בפורום. זה לא כמו בבדיחה עם הציוני והבת שלו הקומוניסטית, שלא נתנו לו להעמיד קופת קק"ל בביהמ"ד של החסידים, אז הוא אמר לבת שלו, שהיא והחברים הקומוניסטים שלה יעלו לשלטון, שיהרסו דבר ראשון את השטיבל...
 
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
שראלטשיק אמר:
HaimL אמר:
סליחה אני חולק עליך לגמרי (כ"ז לפי מה שאתה לא הצבעת כלל וכלל על שום הנהגה שלא מן השורה, כמו צעקה, או ביזוי וכדו', רק אשר לא התחסדו עמו)
ובאמת לדעתי עול נורא מה שאתה מדמה המעשה לבר קמצא ועוד אתה יוסף אש על המדורא בהודעה הנ"ל

(וגם מה שלפעמים מתחסדים יותר עם מגזרים יותר דומים א"א לתפוס, אבל אני לא יאריך בזה, כי לדעתי אתה הלכת יותר מדי רחוק לדחוק שיהיה כאן עול)
אתה קצת מגזים. זה לא שיש לי יכולת לעשות משהו רק הבעתי את דעתי כאן בפורום. זה לא כמו בבדיחה עם הציוני והבת שלו הקומוניסטית, שלא נתנו לו להעמיד קופת קק"ל בביהמ"ד של החסידים, אז הוא אמר לבת שלו, שהיא והחברים הקומוניסטים שלה יעלו לשלטון, שיהרסו דבר ראשון את השטיבל...

איננו מבין 
 
 

HaimL

משתמש ותיק
חימקו אמר:
הרב @HaimL אם אדם יכנס לכולל באמצע סדר ב' ויבקש כמה אברכים להשלים מנין ליארצייט, הם צריכים להפסיק ללמוד וללכת? לא נראה לי, משום שיש מחויבות קודמת למסגרת ולא אפשרי שכל אחד שצריך חסד, ילך לכולל אברכים סמוך ויפריע להם מילימודם.
ידידי, הלא הקדמתי ואמרתי שככל הנראה הסירוב עצמו
היה מוצדק. אפשר לפתוח על זה דיון, אם רוצים. אבל הטענה הייתה, שאם הוא יצא משם פגוע, ולא הרגיש שרוצים בטובתו, סימן שנהגו בו בתיעוב, הנובע, לדעתי, מריחוק מגזרי.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
mmh אמר:
האופטימיות שבתגובות למעלה מרגשת מאוד...
וזה טוב,
יתכן שעדיף לראות את חצי הכוס המלאה,
אבל הרי כל דור שלא נבנה בימיו - כאילו...
אז אולי עדיף להסתכל לאמת בפנים, ולהבין שהאתגר עדיין קיים.

כמו שהזכיר כאן @דניאלי ,
המארח של בר קמצא צדק,
זה האולם שלו וזכותו לארח את מי שימצא לנכון,
ומסתמא היה לו גם הסברים אידיאולוגיים לכל מה שעשה...
ואפילו החכמים שתקו...

אני מבין היטיב את ההישענות על 'רב' ולא על גבאי.
ז"א אם הרב אמר - אז כן, זכותו של הגבאי ל...
אמירה של רב היא טאבו, וטוב שכך, אחרת אוי ואבוי.
מצד שני, אנחנו לא באמת מסכימים עם כל מה שכל רב אומר.

צר לי, אך אלו העובדות.

בסאטמער (רק לדוגמא) לא מקבלים את מה שהרבנים שלנו אומרים,
ומוכנים להתייחס אליהם בכל כינוי גנאי.
מדוע יש לנו ציפיה מעצמנו להתייחס לדעתם בכבוד?

אני מאוד לא אוהב את התפיסה הדמוקרטית הזו בענייני דיעות,
כביכול יש להם השקפה ולנו יש השקפה,
ואנחנו מכבדים את שני הדיעות אך נוהגים לפי דיעה אחת.
כל עוד ואין הדדיות במצב הזה - המצב הזה לא אפשרי.

אין סיבה שאכבד את זכותו לדבר באידיש,
אם הוא לא מוכן לכבד את זכותי לדבר בעברית,
העמדה הקנאית שלהם לא הופכת אותם לצודקים.
(זה אחד הדברים המטעים ביותר, אם הוא מאוד אכפתי - כנראה שהוא צודק)

ולכן, אני חוזר לנושא העיקרי של האשכול,
לא תהיה אחדות! 
אחדות תהיה רק אצל מי שיסכים לוותר על עקרונותיו, ואני לא מסכים.
גם אתם לא מסכימים, נכון?
במובן הזה שאתה מציג לא תהיה אחדות ולא צריכה להיות אחדות. 
י''ב שבטים יש בישראל, נהרא נהרא ופשטיה, אף אחד לא אמור לוותר על עקרונותיו, ולא זה מעכב את הגאולה. 
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
כקונטרה לסיפור של הרב @HaimL התפללתי יום אחד בבעלזא, ונכנס מישהו שהיה חיוב למנין, אך עפ"י תקנות ביהמ"ד לא היה רשאי לעמוד לפני התיבה.

ברגע כמימרא התארגן עבורו מנין בחצר!
ולאו מילתא זוטרתא היא, שחרית שלמה בחצר,לעזרת אדם בלתי מוכר.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
כקונטרה לסיפור של הרב @HaimL התפללתי יום אחד בבעלזא, ונכנס מישהו שהיה חיוב למנין, אך עפ"י תקנות ביהמ"ד לא היה רשאי לעמוד לפני התיבה.

ברגע כמימרא התארגן עבורו מנין בחצר!
ולאו מילתא זוטרתא היא, שחרית שלמה בחצר,לעזרת אדם בלתי מוכר.
אשריכם ישראל!
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
ידוע שכדאי שיבא הגאולה צריך להיות אחדות בכלל ישראל

הנה היום יש הרבה חלקים בכלל ישראל (חסידים, ספרדים, ליטאים, מזרחים, ועוד) וכל חלק יש לו הרבה חלקים בה.

אשכול שחלקיו מתכנסים יחד באהבה וברוב חיבה, ומהווה דוגמא מופתית לימות המשיח תמצא באשכול זה ובין בתריו.
 

אבי חי

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אם מדובר בבעלזא, יש שם שלט ברור ומאיר עינים בכל שטיבל.
ובדרך כלל מעירים בדרך כבוד.
ומי שמתארח אצל אחרים אמור להיות רגיש וערני לכללי המקום ולא ולהמתין שיבואו להעיר לו.
ומי שמרגיש בבית, זו חלק מהבעיה שלו.
אכן. פשוט כך.


אם כבר, אשאל את ידידי החסידים:

מנהגי (בל"נ) כשאני לומד בביכנ"ס חסידי, איזה שיהיה, ללמוד עם חליפה, כי הבנתי שכך המארחים היו רוצים לראות אותי.
(חוץ ממקומות מסוימים שבפועל רוב הלומדים שם לומדים בלי חליפה)

האם זה נכון, או שיש חסידויות/שטיבלאך שזה לא מעניין אף אחד איך אני לבוש?
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
אם כבר, אשאל את ידידי החסידים:

מנהגי (בל"נ) כשאני לומד בביכנ"ס חסידי, איזה שיהיה, ללמוד עם חליפה, כי הבנתי שכך המארחים היו רוצים לראות אותי.
(חוץ ממקומות מסוימים שבפועל רוב הלומדים שם לומדים בלי חליפה)

האם זה נכון, או שיש חסידויות/שטיבלאך שזה לא מעניין אף אחד איך אני לבוש?
עורר אצלי זיכרון קשה, בהיותי בחור צעיר יחסית (כבן 14-15) נסעתי לגאולה לכמה סידורים ובין לבין נכנסתי לשטיבל של גור ללמוד קצת, ולא עברו כמה דקות עד שיהודי מבוגר יחסית פנה אלי בדרישה נחרצת לצאת מהשטיבל מאחר שאני לא חובש חליפה.
מלבד התחושה הלא נעימה, היה שם אלמנט יותר גרוע, מאחר שעצם זה שבחור צעיר מהזרם הליטאי באמצע הזמן נכנס ללמוד משהו אינו מובן מאיליו והתנהגות כזאת כיבתה אצלי הרבה רגש של קדושה באותו זמן.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
אם כבר, אשאל את ידידי החסידים:

מנהגי (בל"נ) כשאני לומד בביכנ"ס חסידי, איזה שיהיה, ללמוד עם חליפה, כי הבנתי שכך המארחים היו רוצים לראות אותי.
(חוץ ממקומות מסוימים שבפועל רוב הלומדים שם לומדים בלי חליפה)

האם זה נכון, או שיש חסידויות/שטיבלאך שזה לא מעניין אף אחד איך אני לבוש?
אני לא חסיד, ואני לא יודע לענות תשובה ע"ז, אך סיפור יפה לי באמתחתי.
שמעתי סיפור מחסיד ת"ח אחד, שסיפר על אדמו"ר שנכנס לביהמ"ד וראה כמה כאלו שלא היו חסידים, וממילא למדו בלי המעיל העליון, ובלטו בחולצותיהם הלבנות בתוך כל המעילים השחורים.
והתרעם ע"ז, וקרא עליהם את המשנה בביצה (י' ע"ב) "זימן שחורים ומצא לבנים"!
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
אמונת אומן אמר:
אם מדובר בבעלזא, יש שם שלט ברור ומאיר עינים בכל שטיבל.
ובדרך כלל מעירים בדרך כבוד.
ומי שמתארח אצל אחרים אמור להיות רגיש וערני לכללי המקום ולא ולהמתין שיבואו להעיר לו.
ומי שמרגיש בבית, זו חלק מהבעיה שלו.
אכן. פשוט כך.


אם כבר, אשאל את ידידי החסידים:

מנהגי (בל"נ) כשאני לומד בביכנ"ס חסידי, איזה שיהיה, ללמוד עם חליפה, כי הבנתי שכך המארחים היו רוצים לראות אותי.
(חוץ ממקומות מסוימים שבפועל רוב הלומדים שם לומדים בלי חליפה)

האם זה נכון, או שיש חסידויות/שטיבלאך שזה לא מעניין אף אחד איך אני לבוש?



קשה לומר בזה כללים. זה תלוי איזו חסידות, אופי ביהכנס הספציפי, וגם במיקום הגאוגרפי. תמיד אפשר לשאול בנאדם אכפתי מקומי. 
מ"מ לא על החליפה בלבד יקום דבר. 
ניהול ויכוח קולני בסגנון שאינו מקובל במקום, עלול גם הוא להפריע, עמידת שמונה עשרה ארוכה במיקום שמפריע, שימוש מוחצן במראה, ועוד כיו"ב. 
כל ערום יעשה בדעת. 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
חידוד אמר:
מה לעשות הביהכנ"ס נתייסד ע"י מהר"י מסאטמר והוא תיקן את התקנה והיום יש גם שלט יפה שמובאת בו בקשתו של מהר"י שמסביר בלשון עדינה ויפה שב"ה לא חסר בתי מדרש בבני ברק וכאו"א יכול למצוא אין ספור מקומות ללמוד בהם והוא מבקש לשמור על מקום אחד (שהוא שלו) בטהרה (כפי שהוא מבין אותה), ברור שחובה על כל אחד לקיים את התקנה, ואין מניעה שהחסידים יאכפו אותה בסבר פנים יפות וגם ראוי להם לנהג כך.
אם כבר מדברים ע"ז כאן, אשאל:
מה הכוונה בדיוק?
אני לא יודע יידיש. ישבתי פעם אחת ללמוד שם ולמדתי בשקט, תוך כדי שאני מהרהר לעצמי:
אם אני לוקח גמ', גורס גמ' רש"י ותוס' בקול, אח"כ גורם רמב"ם בקול, שו"ע בקול, ואני לא מסביר לעצמי בעברית מה שכתוב, זה בסדר מבחינת התקנה הנ"ל?
וכי כשלומדים שני צורבים חסידי סאטמר, האם הם אומרים את הגפ"ת והרמב"ם והשו"ע ביידיש?
ואולי באמת כל הקפידה כשלומדים בחברותא ומתווכחים בלימוד בעברית, שאז זה לא לשון הגפ"ת והראשונים, וזה נקרא עברית. ולפי"ז במקרה שלי לא תהיה בעייה. אבל לא הייתי בטוח בזה, כי אם אני טועה, שמא יימצא שם איזה קנאי מהדר ויעלוב בי קשות.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
חידוד אמר:
מה לעשות הביהכנ"ס נתייסד ע"י מהר"י מסאטמר והוא תיקן את התקנה והיום יש גם שלט יפה שמובאת בו בקשתו של מהר"י שמסביר בלשון עדינה ויפה שב"ה לא חסר בתי מדרש בבני ברק וכאו"א יכול למצוא אין ספור מקומות ללמוד בהם והוא מבקש לשמור על מקום אחד (שהוא שלו) בטהרה (כפי שהוא מבין אותה), ברור שחובה על כל אחד לקיים את התקנה, ואין מניעה שהחסידים יאכפו אותה בסבר פנים יפות וגם ראוי להם לנהג כך.
אם כבר מדברים ע"ז כאן, אשאל:
מה הכוונה בדיוק?
אני לא יודע יידיש. ישבתי פעם אחת ללמוד שם ולמדתי בשקט, תוך כדי שאני מהרהר לעצמי:
אם אני לוקח גמ', גורס גמ' רש"י ותוס' בקול, אח"כ גורם רמב"ם בקול, שו"ע בקול, ואני לא מסביר לעצמי בעברית מה שכתוב, זה בסדר מבחינת התקנה הנ"ל?
וכי כשלומדים שני צורבים חסידי סאטמר, האם הם אומרים את הגפ"ת והרמב"ם והשו"ע ביידיש?
ואולי באמת כל הקפידה כשלומדים בחברותא ומתווכחים בלימוד בעברית, שאז זה לא לשון הגפ"ת והראשונים, וזה נקרא עברית. ולפי"ז במקרה שלי לא תהיה בעייה. אבל לא הייתי בטוח בזה, כי אם אני טועה, שמא יימצא שם איזה קנאי מהדר ויעלוב בי קשות.

דברי טעם, בשונה ממה שכתב המצוטט בניסיון נואש להצדיק את האכיפה הברוטלית והגסה בלי טעם וריח, בסטמאר.
הנה דוגמא נאותה למקום שעומד על עקרונותיו מחד ומאידך נוהג ומקבל כל יהודי בסבר פנים יפות, וזו בעלזא, שאני מכיר מקרוב את הבנין המפואר ואת אוצר הספרים המדהים שפתחו שם, קרה לא פעם שראיתי שהעירו למאן דהו שלמד כשהחליפה לצדו, אבל בצורה עדינה ובסבר פנים יפות כיאה לתקנון שקבע האדמו"ר שליט"א. אבל להצדיק התנהגות גסה כלפי יהודי שעוסק בתורה ושכינה שרויה כנגדו אין בזה לא טעם ולא ריח, אלא עיקרון חלול של קנאות מטופשת שיוצאת מן השורה, אבל צורת האכיפה הברוטלית היא רק סימפטום לייחס הבדיעבדניק הכללי ליהודי שלא נמנה על שורותיהם ותופס מקום לא לו.. בבית מדרשם במקום השכינה. [אבל לא פלא החוסר סבלנות שמגלים שם כנגד יהודי מהשורה, כשאת גדוליו הם מגדפים. סליחה על הקטרוג.]
 

HaimL

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
כקונטרה לסיפור של הרב @HaimL התפללתי יום אחד בבעלזא, ונכנס מישהו שהיה חיוב למנין, אך עפ"י תקנות ביהמ"ד לא היה רשאי לעמוד לפני התיבה.

ברגע כמימרא התארגן עבורו מנין בחצר!
ולאו מילתא זוטרתא היא, שחרית שלמה בחצר,לעזרת אדם בלתי מוכר.
הנה. עכשיו נתברר למפרע שאני צדקתי, למרבה הצער.

כי מדוע לגיסי לא התארגן מניין ברגע כמימרא? אין זאת אלא משום ש...
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אמונת אומן אמר:
כקונטרה לסיפור של הרב @HaimL התפללתי יום אחד בבעלזא, ונכנס מישהו שהיה חיוב למנין, אך עפ"י תקנות ביהמ"ד לא היה רשאי לעמוד לפני התיבה.

ברגע כמימרא התארגן עבורו מנין בחצר!
ולאו מילתא זוטרתא היא, שחרית שלמה בחצר,לעזרת אדם בלתי מוכר.
הנה. עכשיו נתברר למפרע שאני צדקתי, למרבה הצער.

כי מדוע לגיסי לא התארגן מניין ברגע כמימרא? אין זאת אלא משום ש...
בלי רצון לפגוע, אאלץ לציין כי כב' מפגין תדיר רצון להיפגע... 
גברא א גברא קרמית? 
 
 

HaimL

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
HaimL אמר:
אמונת אומן אמר:
הנה. עכשיו נתברר למפרע שאני צדקתי, למרבה הצער.

כי מדוע לגיסי לא התארגן מניין ברגע כמימרא? אין זאת אלא משום ש...
בלי רצון לפגוע, אאלץ לציין כי כב' מפגין תדיר רצון להיפגע... 
גברא א גברא קרמית? 
ההסכן הסכנתי? אין כאן שום פגיעה מצדי. אדרבה, גיסי הוא אינו כוס התה שלי, וזאת בלשון המעטה. כל מה שבאתי לומר כאן, הוא שאני מאמין שהוא חווה אפלייה מגזרית. אם עד לסיפור שלך היה לי ספק שקול, בא הסיפור שלך והצמיח רגליים לדבר...
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
כקונטרה לסיפור של הרב @HaimL התפללתי יום אחד בבעלזא, ונכנס מישהו שהיה חיוב למנין, אך עפ"י תקנות ביהמ"ד לא היה רשאי לעמוד לפני התיבה.

ברגע כמימרא התארגן עבורו מנין בחצר!
ולאו מילתא זוטרתא היא, שחרית שלמה בחצר,לעזרת אדם בלתי מוכר.

חככתי אם ראוי לכתוב זאת, אבל האמת אהובה מכל ובחרתי לכתוב בכנות ובעדינות, קשה לי להאמין לסיפור שנכתב כקונטרה!
ובאופן טבעי בא להגן על שם הטוב של חסידותו או המסתעף ממנה. והניסוח שבחרת בפרט התזמון, מעיד כאלף עדים.
אבל זה עוד ניחא, וגם אם התשבי היה מעיד על אמיתתו [ומסתבר שהתשבי יהיה עד עויין..] בוודאי הייתי מצטרף להריע במחיאות כפים סוערות לסיפור המדהים... אבל לא זה מה שחשוב.

העניין זה התחרות המוזרה באשכול מי לובש את מדי הקטגור ומי תחת אצטלת הסנגור.
המציאות היא רבת גוונים, ולצייר פייק תמונה זוהרת, זה בדיוק כמו מי שמצייר בשחור משחור ומחפש את הלבן..
סיפורים על אהבת ישראל ואחדות בעם, הייתי משאיר לעלון מסויים שעושה זאת בצורה יוצאת מהכלל, או לחילופין באשכולות יעודיים בפורום.

למעשה נקודת הדיון באשכול בצורה הכי פרקטית מבלי להצטעצע ברעיונות או משאלות לב שספק אם יתגשמו בקרוב, היא השאלה הבסיסית כן או לא?
האם יש סיכוי לאחדות? האם אין מעשים או יחסים שמבטאים זרות מצד מגזר פלוני על גבול השנאה למגזר אחר בפרט כאלה שחוזרים על עצמם, או שמא אלו בכלל תופעות רחבות ולא מקרים מזדמנים, כן או לא?

אפשר להתכחש, אפשר להשתעשע עם סיפורי אלף לילה ולילה, כמו גם סיפורי אמת, אפשר לתרץ למה בסטמאר זה ככה ובמקום פלוני זה ככה וכו' אבל המציאות כפי שהיא לא תשתנה לטב ולמוטב אלא תטפח על פני "השחורים והזוהרים" כאחת..

בתקווה להבנה.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
קמתי בבוקר ונסיתי מתוך רצון טוב לשנות את העולם - שכל אחד יאהב את רעהו, בלי שנאה ומחלוקת, אבל לא הלך...
לא התייאשתי, ונסיתי לשנות את בני עירי וגם זה לא הלך...
כנ"ל, נסיתי לשנות את בני שכונתי, אבל גם זם לא הלך...
כנ"ל, נסיתי לשנות את בני הרחוב.. אבל גם שם לא הלך...
כנ"ל, נסיתי לשנות את שכני... אבל גם שם לא הלך...
כנ"ל, נסיתי לשנות את משפחותי, אבל גם זה לא הלך...
כנ"ל, נסיתי לשנות את עצמי בעצמי... ואכן הלך!

ידידי בפרטי הציע הסיומת באופן אחר. [די מוקצן כיאה לידידי:)]
ניסיתי לשנות את עצמי בעצמי, אלא שכבר זקנתי ושבתי, ולא נותר בי עוד כח. וד"ל.
ואסיים בטוב..
 

חידוד

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
אמונת אומן אמר:
כקונטרה לסיפור של הרב @HaimL התפללתי יום אחד בבעלזא, ונכנס מישהו שהיה חיוב למנין, אך עפ"י תקנות ביהמ"ד לא היה רשאי לעמוד לפני התיבה.

ברגע כמימרא התארגן עבורו מנין בחצר!
ולאו מילתא זוטרתא היא, שחרית שלמה בחצר,לעזרת אדם בלתי מוכר.
 
חככתי אם ראוי לכתוב זאת, אבל האמת אהובה מכל ובחרתי לכתוב בכנות ובעדינות, קשה לי להאמין לסיפור שנכתב כקונטרה!
ובאופן טבעי בא להגן על שם הטוב של חסידותו או המסתעף ממנה. והניסוח שבחרת בפרט התזמון, מעיד כאלף עדים.
אבל זה עוד ניחא, וגם אם התשבי היה מעיד על אמיתתו [ומסתבר שהתשבי יהיה עד עויין..] בוודאי הייתי מצטרף להריע במחיאות כפים סוערות לסיפור המדהים... אבל לא זה מה שחשוב.

העניין זה התחרות המוזרה באשכול מי לובש את מדי הקטגור ומי תחת אצטלת הסנגור.
המציאות היא רבת גוונים, ולצייר פייק תמונה זוהרת, זה בדיוק כמו מי שמצייר בשחור משחור ומחפש את הלבן..
סיפורים על אהבת ישראל ואחדות בעם, הייתי משאיר לעלון מסויים שעושה זאת בצורה יוצאת מהכלל, או לחילופין באשכולות יעודיים בפורום.

למעשה נקודת הדיון באשכול בצורה הכי פרקטית מבלי להצטעצע ברעיונות או משאלות לב שיספק אם יתגשמו בקרוב, היא השאלה הבסיסית כן או לא?
האם יש סיכוי לאחדות? האם אין מעשים או יחסים שמבטאים זרות מצד מגזר פלוני על גבול השנאה למגזר אחר בפרט כאלה שחוזרים על עצמם, או שמא אלו בכלל תופעות רחבות ולא מקרים מזדמנים, כן או לא?

אפשר להתכחש, אפשר להשתעשע עם סיפורי אלף לילה ולילה, כמו גם סיפורי אמת, אפשר לתרץ למה בסטמאר זה ככה ובמקום פלוני זה ככה וכו' אבל המציאות כפי שהיא לא תשתנה לטב ולמוטב אלא תטפח על פני "השחורים והזוהרים" כאחת..

בתקווה להבנה.
אולי יש צדק בדבריך בנוגע לויכוח הכללי, אבל יש כאן גם אנשים שלוקחים סיפורים ספציפיים ומתעקשים להגדיר אותם כלא פחות משנאה, וזה איבוד פרופורציות לחלוטין (בא נאמר המקרה של בעלזא, כי בסאטמר הבנתי למה התקוממו באופן טבעי).

יש כאן גם נקודה שמאוד נוגעת לנושא האשכול, והיא הטענה שנאמרה במפורש שאם לא מתגייסים לטובת כל אדם זר בדיוק באותה רמה שעושים את זה למי שיותר היימיש זה חסרון באחדות (ואפילו שנאה), והסיפור של הרב אמונת אומן אפי' אם לא היה קורה היה צריך לכתוב אותו כמשל, כי אם יש קהילה שלעולם או כמעט לעולם לא יתאמצו למען מי שאינו בן חוגם זה אכן בעיה, אבל המציאות אצל כלל הציבור החרדי היא לא כך והסיפור הוא רק משל.
 
 

הכהן

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
האם זה נכון, או שיש חסידויות/שטיבלאך שזה לא מעניין אף אחד איך אני לבוש?
ראיתי פעם אדמו"ר בוגר ישיבה ליטאית, יושב בבימ"ד שלו ולומד בלי חליפה!
 

נדיב לב

משתמש ותיק
הכהן אמר:
אבי חי אמר:
האם זה נכון, או שיש חסידויות/שטיבלאך שזה לא מעניין אף אחד איך אני לבוש?
ראיתי פעם אדמו"ר בוגר ישיבה ליטאית, יושב בבימ"ד שלו ולומד בלי חליפה!

אם זו חידה אז שתדע שמכובדנו @אבי חי מומחה לפתור כמותם ..:)
משער שמדובר באדמו"ר מודז'יץ הנוכחי. אף שלא מתגורר ברובע כלשהו..:)
 

נדיב לב

משתמש ותיק
הכהן אמר:
נדיב לב אמר:
משער שמדובר באדמו"ר ממודז'יץ הנוכחי.
יתכן, אבל לא ראיתיו בכך מימי.
מדובר באדמו"ר מסוכטשוב
נדיב לב אמר:
אף שלא מתגורר ברובע כלשהו..:)
אף אני כך ברוב שנותי...

יפה.
ד"א תתחדש על התמונה, וחבל שהוכחתו הוורבלית נעלמה משורת החתימה.
 
חלק עליון תַחתִית