האם יש סיכוי שיהיה אחדות בכלל ישראל?

שמעיה

משתמש ותיק
mmh אמר:
ואולי יש לדון על עצם הדבר:
עד היכן ה'זכות' להוציא מישהו מבית מדרש?

מה יקרה אם גבאי ג'ינג'י יחליט שזהו, מהיום לבית מדרש הזה יכנסו רק ג'ינג'ים, וזה עקרוני אצלו.
(מה עקרוני בזה? הוא מזרע דוד המלך שהיה אדמוני, וזה ערך חשוב, המצאתי את זה הרגע, לא להתרגש)

יש הרי מספיק בתי מדרשות בסביבה שמיועדים לכולם...
ויש גם שלט...
והגיע הזמן שגם יכבדו אותו...

אני בכוונה לוקח את זה למקום אבסורדי.

מה הגבול?
ענין הלכתי, השקפתי, רעיוני. 
הרי היום כל חצר (סגנון חסידי, סגנון קבלי / ספרדי)
מחזיקה מגוון של דיעות או פעולות שהם לשיטתם ממש מקיימים את העולם.
תוכלו למצוא דברים שבחצר אחת אינם נחשבים למאומה ובחצר אחרת נחשבים ל'אבן השתיה'.

וזו בדיוק הבעיה עליה אני מדבר.
'העיקרון'.
ולבעיה זו אין פתרון.

כבר אמר מי שאמר: "הפטריוטיות היא מפלטו האחרון של הנבל",
ובאותה מידה, להבדיל וכו', בשם העיקרון מותר לעשות כל דבר בזוי ואסור.

ותמיד תהיה למוחה תשובה מוכנה: אצלינו זה עקרוני!

בוא ואסביר לך.
לדעתי, מותר לו לגבאי ג'ינג'י, כל עוד הוא הקים את הביהמ''ד, מממן את תפעולו השוטף, לקבוע כל עיקרון. זה לא קשור לשנאה. בכל סיטואציה אחרת שאינה נוגעת להתנהלות בשטחו הפרטי, הוא יכבד אותך למרות שונותך ממנו, ולמרות שאתה משום מה לא מסכים להתהדר בפאות ג'ינג'יות עבותות. מה שהוא מבקש ממך, זה שבשטח הפרטי שלו תתנהג לפי העקרונות שהוא קבע.
זה לא שהוא חושב שבכך הוא מקיים את העולם, והראיה שהוא מאוד מכבד בתי כנסיות אחרים שלמרבה התדהמה מתירים כניסת אנשים עם שער חום או שחור, את הבית כנסת שלו הוא רוצה כך ולא אחרת. אם אתה מערער על זכות זו, אני מתחיל לתהות אם לא ניתן להאשים אותך בשנאה.
בבית המדרש בעלזא, יש עיקרון לא ללמוד בלא חליפה. לא שהם חושבים שכל האחרים שלומדים בכל בתי המדרשות בעולם בלא חליפה מחריבים את העולם, הם חושבים שיש תועלת לעולם שיהיה מקום אחד בכל הגלובוס שם תנהג התנהלות זו, וזכותם לקבוע זאת כל עוד הם הקימו את הבניין, הם מממנים את תפעולו השוטף, ואני חושב שחובת כל מבקר לכבד התנהלות זו.
והוא הדין והוא הטעם לבית המדרש סאטמאר. הם במקרה כן חושבים שדיבור העברית מחריב את העולם, ובכל זאת, בכל שטח שאינו שטחם הפרטי הם לא ימחו בדוברי שפה זו, הם אפילו יסייעו לו במאור פנים באם ייקלע לצרה, הם יתרמו צדקה לעניים דוברי עברית, כי שנאה אין להם אליהם. מה שהם דורשים, זה שבשטח שלהם לא ידברו בשפה שלדעתם משוקצת. כל כך השנאה מעוורת עיניים עד שלא ניתן להבין דבר פשוט זה?
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
חידוד אמר:
ולא חסרים בתי כנסת עם תקנות החל מאיסור לשבת עם מחשבים וכלה בשטיבלאך חסידיים שנוזפים בליטאי שיושב ללמוד בלי חליפה.
מה הנהדר המראה בביהמ''ד הגדול של בעלזא בירושלים, איך כ''ו ראשי ישיבות ורמי''ם ליטאיים מכינים שם את שיעוריהם, ומקפידים על מנהג המקום ללמוד עם בגד עליון.

ובעיני ראיתי פעם את ראש ישיבת בית מדרש עליון יושב שם עם הר ספרים, והיה הפסקת חשמל, והביאו לו מביתו את פמוטי השבת וכך ישב והכין את השיעור כללי...
ובזמן המבחנים לישיבות ממלאים את המקום בחורי ישיבות ליטאיות וספרדיות בהמוניהם, [חלקם חסרי טאקט לחלוטין, ענין שצריך תיקון גדול] ומתקבלים בברכה וחיבה.

הזכרת לי סיפור ישן, האדמו"ר שליט"א נכנס לבית המדרש וראה שיושבים בלי חליפות, והתבטא: זימן שחורים ומצא לבנים...
ועוד סיפור, פעם סייר באמצע הלילה, והי' שם ליטאי שישב ולמד, ניגש אליו ואמר לו כל התאורה שפועלת בבניין שווה בשביל אחד כמוך שיושב ולומד.

ליטאי שלא מכיר את התקנות והגיע ללא חליפה, לא יתבקש לעזוב את המקום.
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמונת אומן אמר:
חימקו אמר:
אמונת אומן אמר:
מי שנכנס לסאטמר הידועה בקיצוניות דעותיה,
ימצא שם קהל רך ושופע אהבה חמלה והתחשבות,
לפני כמה שנים חיפשתי מקום ללמוד בו עם החברותא, ונכנסנו לתומינו לשטיבלאך של סאטמאר בבני ברק, וראינו שיש שם חדר לימוד גדול שמיועד רק ללימוד, התחלנו ללמוד במרץ ובשמחה ולפתע צעקות: לא ללמוד כאן בעברית! לא הבנתי מה רוצים ממני, זה השפה היחידה שאני מכיר, ומה זה הסגנון הזה, ניסתי להשיב לצועק ברוגע שאני לא יודע מה הוא רוצה ממני ושאני לא יודע בכלל ללמוד בשפה אחרת, אבל ההוא התעקש שאני יצא מהמקום אם אני לא יכול לשנות את שפת לימודי. היו שם הרבה אנשים ואף אחד לא בא לעזרתנו. היתי בהלם. עד היום יש לי תרעמות גדולה עליהם.
אני לא חושב שהמעשה הזה משקף, ואף פעם אי אפשר לדעת אם מדובר בגבר אלים שאף אחד לא יכול לצאת כנגדו, 
ובכל מקרה, נגעת בנקודה רגישה, כמו ללמוד ספר הגאון בבית כנסת חב"ד או ספרי הרב וולפא בפוניבז'... 
זו הנהגה מגונה של קיצוניות, שאני מאד לא מספט אותה, אבל בין זה לשנאה שום קשר. 

זהו מעיקרי הנקודה כאן באשכול זה, שנקודות אלו הם המפרידים בין המגזרים ואין מתלמדים האיך לשנות את זה,
אני משער שזה היה באמת איש קיצוני (מפני צעקות).

ובאמת היה לו לעורר בדרך כבוד ובנחת ובקול דממה, והיה עליך לעזוב, אין מן הראו להשיג גבול אחרים בדברים רגישים מאוד
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
פותח הנושא
mmh אמר:
דרומאי אמר:
 
mmh אמר:
לא נכון, אני מצוי שם הרבה ומדבר וכן לומד בעיקר עברית.


אני לא אוהב לנהל ויכוחים של 'כן ולא'.
כי יעידו בפניך אחרים שנאמר להם נחרצות שהדבר אסור.
(לא קרה לי אישית אלא לקבוצה ממוסד הלימודים שבו אני מלמד)

ובכל אופן אתה אומר שלך זה לא קרה, 
אני מבין מדבריך שאתה מדבר גם אנגלית או יידיש. נכון?
אולי זה הפתרון?
(תוך כדי כתיבה, אומר לי מישהו שהתופעה הזו תתרחש פחות אצל בעלי מראה חסידי).

מי שיודע שאסור לדבר שם עברית, מצד מצות ואהבת לרעך וכיבוד חבירים, ודרך ארץ באמת אין לו שום מקום שם, ואין שום טענות על מקום שאין רוצים אנשים לדבר שם עברית
אין לי שום שייכות עם השקפה זאת שלא לדבר עברית, אבל עכ"פ זה חלק מן הבעיא שלא מכבדים רצונות של מגזרים אחרים, ולא עוד אלא שיש טענה עליהם.
 
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
פותח הנושא
חוזר ומגיד אמר:
חימקו אמר:
אמונת אומן אמר:
מי שנכנס לסאטמר הידועה בקיצוניות דעותיה,
ימצא שם קהל רך ושופע אהבה חמלה והתחשבות,
לפני כמה שנים חיפשתי מקום ללמוד בו עם החברותא, ונכנסנו לתומינו לשטיבלאך של סאטמאר בבני ברק, וראינו שיש שם חדר לימוד גדול שמיועד רק ללימוד, התחלנו ללמוד במרץ ובשמחה ולפתע צעקות: לא ללמוד כאן בעברית! לא הבנתי מה רוצים ממני, זה השפה היחידה שאני מכיר, ומה זה הסגנון הזה, ניסתי להשיב לצועק ברוגע שאני לא יודע מה הוא רוצה ממני ושאני לא יודע בכלל ללמוד בשפה אחרת, אבל ההוא התעקש שאני יצא מהמקום אם אני לא יכול לשנות את שפת לימודי. היו שם הרבה אנשים ואף אחד לא בא לעזרתנו. היתי בהלם. עד היום יש לי תרעמות גדולה עליהם.
גם אני הזדמנתי פעם אחת לבית מדרש של חסידות מסוימת ששם יש תקנה שגם בזמן הלימוד יש ללמוד עם חליפה ומיד קבלתי הערה על כך שאם אין לי חליפה אני לא יכול ללמוד פה, ויצאתי מבויש קמעא.

בסיפורים מעין אלו לכאו' כמו שאתה מצפה מהם שיכבדו אותך כך הם מצפים ממך שתכבד את הנהגתם, כך שקשה להכריע מי צודק בפרט שהם 'בעל הבית' של המקום וכדברי חז''ל אזיל לקרתא אזיל בנימוסא.

אני לא מבין כלל מה הבעיא, אם הם העירו לך בדרך כבוד, למה התביישת, בודאי ובודאי עליהם הזכות הזה, כל אחד קובע מקומו, אולי היה יותר טוב שהם יעשו מודעה וכדו' אבל עכ"פ הם מקפידים על איזה צורה ובודאי זכותם בזה כל זמן שנעשה בדרך כבוד  
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אם מדובר בבעלזא, יש שם שלט ברור ומאיר עינים בכל שטיבל.
ובדרך כלל מעירים בדרך כבוד.
ומי שמתארח אצל אחרים אמור להיות רגיש וערני לכללי המקום ולא ולהמתין שיבואו להעיר לו.
ומי שמרגיש בבית, זו חלק מהבעיה שלו.
 

ובכן

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
...כו''כ פעמים התחשק לי לתפוש כמה בחורים באוזניהם 'ולהעיף' אותם מהאזור... וב''ה שאני התאפקתי...
משמע שהיתה היכולת בידו, ואני תמה לאור הצהרתו [בכמה מקומות] - שאינו חסיד בעלזא.
 
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
ובכן אמר:
אמונת אומן אמר:
...כו''כ פעמים התחשק לי לתפוש כמה בחורים באוזניהם 'ולהעיף' אותם מהאזור... וב''ה שאני התאפקתי...
משמע שהיתה היכולת בידו, ואני תמה לאור הצהרתו [בכמה מקומות] - שאינו חסיד בעלזא.

מהיכן משמע שהיתה היכולת בידו?
 

ובכן

משתמש ותיק
יהודה יעקבזון אמר:
ובכן אמר:
אמונת אומן אמר:
...כו''כ פעמים התחשק לי לתפוש כמה בחורים באוזניהם 'ולהעיף' אותם מהאזור... וב''ה שאני התאפקתי...
משמע שהיתה היכולת בידו, ואני תמה לאור הצהרתו [בכמה מקומות] - שאינו חסיד בעלזא.
מהיכן משמע שהיתה היכולת בידו?
קצת משמע.
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
ובכן אמר:
אמונת אומן אמר:
...כו''כ פעמים התחשק לי לתפוש כמה בחורים באוזניהם 'ולהעיף' אותם מהאזור... וב''ה שאני התאפקתי...
משמע שהיתה היכולת בידו, ואני תמה לאור הצהרתו [בכמה מקומות] - שאינו חסיד בעלזא.

אני ממש לא מחבב את ה'חפירות' הללו.

כל אדם סביר שנמצא במקום ואנשים לידו מתנהגים בחוסר טאקט מופלג, אם הוא אכפתי, הוא נתקף ברצון עז 'להעיף' אותם משם, דווקא בתור אורח.
איך מרגיש טרמפיסט כאשר הטרמפיסט שלידו מבריז?
 

HaimL

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
HaimL אמר:
אני לא בא לקטרג ח"ו אני רק מנסה להעמיד מראה מול העיניים.
ואני טוען שאתה מציג מראה מעוותת שמראה חלק שולי מאד מהמציאות,
ולפעמים, בעצם תמיד, תלוי מי מחזיק במראה והיכן הוא בוחר להציב אותה.
טוב, אז תסביר מדוע אנשים כאן הרשו לעצמם לבזות ת"ח, ולהחזיק אותם ברשעות, גם אם נניח שהם טעו בהוראתם.
 
 

דניאלי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אמונת אומן אמר:
מי שנכנס לסאטמר הידועה בקיצוניות דעותיה,
ימצא שם קהל רך ושופע אהבה חמלה והתחשבות,
לפני כמה שנים חיפשתי מקום ללמוד בו עם החברותא, ונכנסנו לתומינו לשטיבלאך של סאטמאר בבני ברק, וראינו שיש שם חדר לימוד גדול שמיועד רק ללימוד, התחלנו ללמוד במרץ ובשמחה ולפתע צעקות: לא ללמוד כאן בעברית! לא הבנתי מה רוצים ממני, זה השפה היחידה שאני מכיר, ומה זה הסגנון הזה, ניסתי להשיב לצועק ברוגע שאני לא יודע מה הוא רוצה ממני ושאני לא יודע בכלל ללמוד בשפה אחרת, אבל ההוא התעקש שאני יצא מהמקום אם אני לא יכול לשנות את שפת לימודי. היו שם הרבה אנשים ואף אחד לא בא לעזרתנו. היתי בהלם. עד היום יש לי תרעמות גדולה עליהם.
מענין ואולי זה תלוי במקומות (או במישהו שנפלת עליו) כי אני הייתי אולי המון פעמים בבית מדרש של סאטמר ומעולם לא ראיתי או שמעתי שהעירו למישהו
 
 

mmh

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
mmh אמר:
 
דרומאי אמר:

אני לא אוהב לנהל ויכוחים של 'כן ולא'.
כי יעידו בפניך אחרים שנאמר להם נחרצות שהדבר אסור.
(לא קרה לי אישית אלא לקבוצה ממוסד הלימודים שבו אני מלמד)
מי שיודע שאסור לדבר שם עברית, מצד מצות ואהבת לרעך וכיבוד חבירים, ודרך ארץ באמת אין לו שום מקום שם, ואין שום טענות על מקום שאין רוצים אנשים לדבר שם עברית
אין לי שום שייכות עם השקפה זאת שלא לדבר עברית, אבל עכ"פ זה חלק מן הבעיא שלא מכבדים רצונות של מגזרים אחרים, ולא עוד אלא שיש טענה עליהם.





הי. מה לא היה מובן?
נאמר להם נחרצות שאסור לאחר שהתיישבו ללמוד שם.
דרך אגב,
איך נתייחס לביכ"נ (נניח של ספרדים או סרוגים) שפשוט לא מרשה לדבר ביידיש בין כתלי בית הכנסת?

משום מה, יש לנו איזה התבטלות משונה כלפי ה'קנאות' הזו.

באותה מידה, צ'אלמער מרגיש בנוח לאסוף כסף בכל בית כנסת ליטאי.
ולהיפך - ???

 
 

שניאור

משתמש ותיק
mmh אמר:
שראלטשיק אמר:
mmh אמר:
 


אני לא אוהב לנהל ויכוחים של 'כן ולא'.
כי יעידו בפניך אחרים שנאמר להם נחרצות שהדבר אסור.
(לא קרה לי אישית אלא לקבוצה ממוסד הלימודים שבו אני מלמד)
מי שיודע שאסור לדבר שם עברית, מצד מצות ואהבת לרעך וכיבוד חבירים, ודרך ארץ באמת אין לו שום מקום שם, ואין שום טענות על מקום שאין רוצים אנשים לדבר שם עברית
אין לי שום שייכות עם השקפה זאת שלא לדבר עברית, אבל עכ"פ זה חלק מן הבעיא שלא מכבדים רצונות של מגזרים אחרים, ולא עוד אלא שיש טענה עליהם.





הי. מה לא היה מובן?
נאמר להם נחרצות שאסור לאחר שהתיישבו ללמוד שם.
דרך אגב,
איך נתייחס לביכ"נ (נניח של ספרדים או סרוגים) שפשוט לא מרשה לדבר ביידיש בין כתלי בית הכנסת?

משום מה, יש לנו איזה התבטלות משונה כלפי ה'קנאות' הזו.

באותה מידה, צ'אלמער מרגיש בנוח לאסוף כסף בכל בית כנסת ליטאי.
ולהיפך - ???
אם זה יהיה בהוראת הרב שלהם שאוחז (?) שאסור לדבר אידיש זה יהיה מובן ועוד איך.

מה זה הנחיתות הזאת? אני מתפלל בכל יום בביכ"נ שנקרא צ'אלמרי, ויש שם אוספי כסף מכל החוגים והעדות, ותתפלא לשמוע שכולם מקבלים פוחת או יותר אותו דבר, ואף אחד לא מסתכל משונה אפילו על מזרוחניק, לא כ"ש על יהודי ליטאי.
 
 

דניאלי

משתמש ותיק
אני מסכים מאד עם כל הטוענים שלפעמים אנשים קשה להם לקלוט רגישויות של מקום, כי הם לא גדלו שם ולא חולמים עד כמה דברים כאלו צורמים מאד
יתכן שבשביל הרבה חסידים לשבת בלי כו"ח זה כמו בשביל אחרים לשבת בבי"כ עם בגד ים, וכן עוד הרבה דברים ואפילו עברית בשביל סאטמר זה יכול להיות עוד יותר מזה, זה אולי כמו להכניס מחללי שבת לתוך הבית מדרש.. זה ממש פגיעה ביקר..
מצד שני גם המארח של בר קמצא צדק, זה האולם שלו וזכותו לארח את מי שימצא לנכון, ברגע שקמצא הבין עליו להסתלק מה הוא מתווכח עם הגבאי הגינג'י כ"כ הרבה...
מצד שלישי איני יודע מי בא בטענות ואם אנחנן היינו עומדים בכזה נסיון.. 
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
פותח הנושא
דניאלי אמר:
אני מסכים מאד עם כל הטוענים שלפעמים אנשים קשה להם לקלוט רגישויות של מקום, כי הם לא גדלו שם ולא חולמים עד כמה דברים כאלו צורמים מאד
יתכן שבשביל הרבה חסידים לשבת בלי כו"ח זה כמו בשביל אחרים לשבת בבי"כ עם בגד ים, וכן עוד הרבה דברים ואפילו עברית בשביל סאטמר זה יכול להיות עוד יותר מזה, זה אולי כמו להכניס מחללי שבת לתוך הבית מדרש.. זה ממש פגיעה ביקר..
מצד שני גם המארח של בר קמצא צדק, זה האולם שלו וזכותו לארח את מי שימצא לנכון, ברגע שקמצא הבין עליו להסתלק מה הוא מתווכח עם הגבאי הגינג'י כ"כ הרבה...
מצד שלישי איני יודע מי בא בטענות ואם אנחנן היינו עומדים בכזה נסיון.. 

המארח היה לקוי ב"שנאה" בתכלית המדרין!.

אני חושב שאין ספק שאין דמיון בזמנינו באופן "ציבורי" לזמן החורבן, כי היום האחדות הוא נורא מאוד בהרבה שטחים שמעולם לא היה כזה.
אבל סוף כל סוף יש כאן בעיא ריציני מאוד מצד המחלוקת שנובעים מהשקפה, וכל איש העומד בצד מכיר היטב שבשורש שניהם מתכוונים לש"ש, ובאמת המדובר בשני דרכים שונים, אבל האש מתלקחת סביב, וחבל וחבל על ענין זה, מה מאוד מתוק היה החיים בלא המחלוקת הללו. ובנוסף לזה, מחלוקת הללו יש להם תוצאות במקומות אחרות.
 

HaimL

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
HaimL אמר:
חימקו אמר:
אין שום הצדקה להוציא בחורים מסדרי הישיבה כדי לומר קדיש,
ואין שום הצדקה להעליל על המסרב כאילו זה נובע מהתייחסות שלילית למאן דהוא.
והלב יודע אם לעקל או לעקלקלות.
אם הייתי מעליל, אז הייתי אומר דברים שקריים, בשביל להציג מצג שווא. מאחר ופרשתי, בשי"ן ימנית ושמאלית, את הדברים לפניכם כשמלה, אז אתה הוא המעליל, עם כל הכבוד. אם אתה רוצה לתקן ניסוח, אני אסביר מדוע אני כן חושב שהיה פה גם אלמנט של תיעוב מגזרי. אם אתה בשלך - תהנה.
 
 

הערשלה

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
דניאלי אמר:
אני מסכים מאד עם כל הטוענים שלפעמים אנשים קשה להם לקלוט רגישויות של מקום, כי הם לא גדלו שם ולא חולמים עד כמה דברים כאלו צורמים מאד
יתכן שבשביל הרבה חסידים לשבת בלי כו"ח זה כמו בשביל אחרים לשבת בבי"כ עם בגד ים, וכן עוד הרבה דברים ואפילו עברית בשביל סאטמר זה יכול להיות עוד יותר מזה, זה אולי כמו להכניס מחללי שבת לתוך הבית מדרש.. זה ממש פגיעה ביקר..
מצד שני גם המארח של בר קמצא צדק, זה האולם שלו וזכותו לארח את מי שימצא לנכון, ברגע שקמצא הבין עליו להסתלק מה הוא מתווכח עם הגבאי הגינג'י כ"כ הרבה...
מצד שלישי איני יודע מי בא בטענות ואם אנחנן היינו עומדים בכזה נסיון.. 

המארח היה לקוי ב"שנאה" בתכלית המדרין!.

אני חושב שאין ספק שאין דמיון בזמנינו באופן "ציבורי" לזמן החורבן, כי היום האחדות הוא נורא מאוד בהרבה שטחים שמעולם לא היה כזה.
אבל סוף כל סוף יש כאן בעיא ריציני מאוד מצד המחלוקת שנובעים מהשקפה, וכל איש העומד בצד מכיר היטב שבשורש שניהם מתכוונים לש"ש, ובאמת המדובר בשני דרכים שונים, אבל האש מתלקחת סביב, וחבל וחבל על ענין זה, מה מאוד מתוק היה החיים בלא המחלוקת הללו. ובנוסף לזה, מחלוקת הללו יש להם תוצאות במקומות אחרות.
החלוקה בין זמנינו לזמן החורבן ממש לא נכונה.
גם אז המחלוקות היו כביכול לש"ש.
מה נראה לך למה הם היו שונאים?
ברור שזה היה על רקה השקפתי טהור.
מניין לך לצייר זאת כסתם שנאה?
מה נראה לך שיהודי סתם ככה יבייש יהודי אחר, בלי שום סיבה השקפתית?!
הוא הרי היה שייך לפלג אחר/קהילה אחרת וכדו'....

אני קצת מנסה לקרב את הדמיון ולהראות שזה יכול להיות בדיוק אותו סיפור.
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
ידוע שכדאי שיבא הגאולה צריך להיות אחדות בכלל ישראל

הנה היום יש הרבה חלקים בכלל ישראל (חסידים, ספרדים, ליטאים, מזרחים, ועוד) וכל חלק יש לו הרבה חלקים בה.
א. ידוע הגמרא שאפי' בית מדרש אחד שתנהגו כדת ראוים הם להביא את הגאולה
ב. על זה כבר אמר האר"י הקדש שאין בזה שום סתירה וזה כמו י"ב שבטי ק'ה
 
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
פותח הנושא
הערשלה אמר:
שראלטשיק אמר:
דניאלי אמר:
אני מסכים מאד עם כל הטוענים שלפעמים אנשים קשה להם לקלוט רגישויות של מקום, כי הם לא גדלו שם ולא חולמים עד כמה דברים כאלו צורמים מאד
יתכן שבשביל הרבה חסידים לשבת בלי כו"ח זה כמו בשביל אחרים לשבת בבי"כ עם בגד ים, וכן עוד הרבה דברים ואפילו עברית בשביל סאטמר זה יכול להיות עוד יותר מזה, זה אולי כמו להכניס מחללי שבת לתוך הבית מדרש.. זה ממש פגיעה ביקר..
מצד שני גם המארח של בר קמצא צדק, זה האולם שלו וזכותו לארח את מי שימצא לנכון, ברגע שקמצא הבין עליו להסתלק מה הוא מתווכח עם הגבאי הגינג'י כ"כ הרבה...
מצד שלישי איני יודע מי בא בטענות ואם אנחנן היינו עומדים בכזה נסיון.. 

המארח היה לקוי ב"שנאה" בתכלית המדרין!.

אני חושב שאין ספק שאין דמיון בזמנינו באופן "ציבורי" לזמן החורבן, כי היום האחדות הוא נורא מאוד בהרבה שטחים שמעולם לא היה כזה.
אבל סוף כל סוף יש כאן בעיא ריציני מאוד מצד המחלוקת שנובעים מהשקפה, וכל איש העומד בצד מכיר היטב שבשורש שניהם מתכוונים לש"ש, ובאמת המדובר בשני דרכים שונים, אבל האש מתלקחת סביב, וחבל וחבל על ענין זה, מה מאוד מתוק היה החיים בלא המחלוקת הללו. ובנוסף לזה, מחלוקת הללו יש להם תוצאות במקומות אחרות.
החלוקה בין זמנינו לזמן החורבן ממש לא נכונה.
גם אז המחלוקות היו כביכול לש"ש.
מה נראה לך למה הם היו שונאים?
ברור שזה היה על רקה השקפתי טהור.
מניין לך לצייר זאת כסתם שנאה?
מה נראה לך שיהודי סתם ככה יבייש יהודי אחר, בלי שום סיבה השקפתית?!
הוא הרי היה שייך לפלג אחר/קהילה אחרת וכדו'....

אני קצת מנסה לקרב את הדמיון ולהראות שזה יכול להיות בדיוק אותו סיפור.



כן נראה פשוט מכל מה שכתוב ע"ז בספרים קדמונים, ובכללו בפרק מי שאחזו כמה סיפורים נוראים על סתם שנאה באופן הכי מבהיל שלא קיים כהיום אפי' מעין דמעין של זה.

ובכלל איננו יודע אם בכלל בהיסטוריא מחלוקת בענינים כאלו, ואין להביא כלל המחלוקת בין החרדים להקלים
 
 

ובכן

משתמש ותיק
HaimL אמר:
...אם אתה רוצה לתקן ניסוח, אני אסביר מדוע אני כן חושב שהיה פה גם אלמנט של תיעוב מגזרי...
אני הייתי שמח להסברך.
 

mmh

משתמש ותיק
האופטימיות שבתגובות למעלה מרגשת מאוד...
וזה טוב,
יתכן שעדיף לראות את חצי הכוס המלאה,
אבל הרי כל דור שלא נבנה בימיו - כאילו...
אז אולי עדיף להסתכל לאמת בפנים, ולהבין שהאתגר עדיין קיים.

כמו שהזכיר כאן @דניאלי ,
המארח של בר קמצא צדק,
זה האולם שלו וזכותו לארח את מי שימצא לנכון,
ומסתמא היה לו גם הסברים אידיאולוגיים לכל מה שעשה...
ואפילו החכמים שתקו...

אני מבין היטיב את ההישענות על 'רב' ולא על גבאי.
ז"א אם הרב אמר - אז כן, זכותו של הגבאי ל...
אמירה של רב היא טאבו, וטוב שכך, אחרת אוי ואבוי.
מצד שני, אנחנו לא באמת מסכימים עם כל מה שכל רב אומר.

צר לי, אך אלו העובדות.

בסאטמער (רק לדוגמא) לא מקבלים את מה שהרבנים שלנו אומרים,
ומוכנים להתייחס אליהם בכל כינוי גנאי.
מדוע יש לנו ציפיה מעצמנו להתייחס לדעתם בכבוד?

אני מאוד לא אוהב את התפיסה הדמוקרטית הזו בענייני דיעות,
כביכול יש להם השקפה ולנו יש השקפה,
ואנחנו מכבדים את שני הדיעות אך נוהגים לפי דיעה אחת.
כל עוד ואין הדדיות במצב הזה - המצב הזה לא אפשרי.

אין סיבה שאכבד את זכותו לדבר באידיש,
אם הוא לא מוכן לכבד את זכותי לדבר בעברית,
העמדה הקנאית שלהם לא הופכת אותם לצודקים.
(זה אחד הדברים המטעים ביותר, אם הוא מאוד אכפתי - כנראה שהוא צודק)

ולכן, אני חוזר לנושא העיקרי של האשכול,
לא תהיה אחדות! 
אחדות תהיה רק אצל מי שיסכים לוותר על עקרונותיו, ואני לא מסכים.
גם אתם לא מסכימים, נכון?
 

חידוד

משתמש ותיק
mmh אמר:
אני מבין היטיב את ההישענות על 'רב' ולא על גבאי.
ז"א אם הרב אמר - אז כן, זכותו של הגבאי ל...
אמירה של רב היא טאבו, וטוב שכך, אחרת אוי ואבוי.
מצד שני, אנחנו לא באמת מסכימים עם כל מה שכל רב אומר.

צר לי, אך אלו העובדות.

בסאטמער (רק לדוגמא) לא מקבלים את מה שהרבנים שלנו אומרים,
ומוכנים להתייחס אליהם בכל כינוי גנאי.
מדוע יש לנו ציפיה מעצמנו להתייחס לדעתם בכבוד?

אני מאוד לא אוהב את התפיסה הדמוקרטית הזו בענייני דיעות,
כביכול יש להם השקפה ולנו יש השקפה,
ואנחנו מכבדים את שני הדיעות אך נוהגים לפי דיעה אחת.
כל עוד ואין הדדיות במצב הזה - המצב הזה לא אפשרי.

אין סיבה שאכבד את זכותו לדבר באידיש,
אם הוא לא מוכן לכבד את זכותי לדבר בעברית,
העמדה הקנאית שלהם לא הופכת אותם לצודקים.
(זה אחד הדברים המטעים ביותר, אם הוא מאוד אכפתי - כנראה שהוא צודק)
מערבבים שוב ושוב.
אין שום קשר לדמוקרטיה, אני לא מצפה מהסאטמער'ס שיכבדו את הרבנים שלי וגם שולל לחלוטין את דעת ר' יואליש (אלו הנחות לצורך הדיון כמובן)
אבל ר' יואליש הוא ת"ח ויר"ש ומרא דאתרא ולכן בביהכנ"ס שלו הוא מוסמך לקבוע את כללי ההתנהגות ואני כאורח צריך להשמע להם.

יתכן שהסאטמער'ס לא היו מכבדים כ"כ יפה את דעת המד"א שלנו אז אם כן הם לא בסדר, אבל אם אנחנו רוצים להתנהג כמו שצריך אז זו הדרך.
ולמען האמת אם היה ביהכנ"ס שמכריח את המתפללים לומר תפילה לשלום המדינה הסאטמער'ס לא היו מניחים בו את כף רגלם לעולם ולא מגיעים ומתחמקים מהכללים.
 

HaimL

משתמש ותיק
ובכן אמר:
HaimL אמר:
...אם אתה רוצה לתקן ניסוח, אני אסביר מדוע אני כן חושב שהיה פה גם אלמנט של תיעוב מגזרי...
אני הייתי שמח להסברך.
קצת בדומה לקמצא ובר קמצא. הבעה"ב צדק לחלוטין, ובכל אופן, בגלל המעשה חרבה ירושלים. גיסי לקח את זה קשה, ואמר שהם יצאו איתו לא בסדר. בלי להיות שרלוק הולמס, אני יכול להבין שאף אחד לא טרח, אחרי הסירוב המוצדק אולי, לפייס אותו בדברים, לקחת אותו ביד, ולעזור לו למצוא מניין פעיל, או לקבץ עשרה למניין.
או, במילים אחרות, מאי בעית הכא - קום פוק.
 
 

ידידיה

משתמש ותיק
אני באמת לא יודע מה היה אצל הגיס שלך ויתכן שבאמת היה ניכר מקריצותיהם ורמיזותיהם תיעוב מגזרי.
אבל באופן עקרוני אני חושב שמי שנכנס לישיבה באמצע הסדר לאסוף מנין לקדיש אמור לקבל אותו יחס שיקבל מי שיכנס למשרד עו"ד באמצע ישיבת צוות לאסוף מנין לקדיש.
 
חלק עליון תַחתִית