בד"ה | הגה"ח ר' יואל כהן ע"ה | ה'חוזר' של הרבי ומגדולי המשכילים בתורת החסידות

נדיב לב

משתמש ותיק
אקשן דקדושה אמר:
אברך אמר:
איש ווילנא אמר:
גם בהקדמה יש זלזול ב"מלאך" אף שהיה במקורו חבדניק כיון שלא המשיך לדבוק ברבס' של חב"ד המאוחרים 
[אף שלכאורה יכל להיות והיה אדמו"ר בעצמו] כנראה שיש כעס עליו בתוך חב"ד על זה שמרד... [אגב משמע שם שיש למלאך מאמרים בחסידות. האם זה בנמצא]
מיהו המלאך ומה ענינו?
יש עליו אשכול בפורומינו.
אינני יודע איך עושים קישור.
 

אשכול: המלאך -רבי אברהם חיים לוין
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
משיב דבר אמר:
הנני מצרף בזה דברים מפיו בהרבה ענינים - כולל הקדמה ארוכה לדמותו:
פירורים משולחנו של ר' יואל - תשורה גולדשמיד-2 (1).pdf
יש"כ על הקובץ. בינתיים קראתי את ההתוועדות של פרשת וירא, פשוט נפלא! יצאתי ב"אורות" (היפך העניין המבואר שם...). נראה כי סידרת אותי לתקופה הקרובה מבחינת תוכן חסידי יסודי (מלבד האהבה שלי לקריאת ספרי כ"ק אדמו"ר הריי"צ)
 
 

רבינא

משתמש ותיק
חבל שמצנזרים כאן

למעלה יש איזה מכתב של הרי"כ בו הוא מתנער כביכול מהמשיחיסטים (והאמת שהוא מתנער רק מקבוצה שתבעה חסידים לבית משפט, דבר שרבו עצמו עשה כידוע) והמכתב מלא גידופים ונאצות על הצבור הליטאי, ואף אחד לא מבקש למחוק את האשכול בגלל זה.

אבל את ההודעה שלי מחקו?!
 

משיב דבר

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
משיב דבר אמר:
הנני מצרף בזה דברים מפיו בהרבה ענינים - כולל הקדמה ארוכה לדמותו:
פירורים משולחנו של ר' יואל - תשורה גולדשמיד-2 (1).pdf
יש"כ על הקובץ. בינתיים קראתי את ההתוועדות של פרשת וירא, פשוט נפלא! יצאתי ב"אורות" (היפך העניין המבואר שם...). נראה כי סידרת אותי לתקופה הקרובה מבחינת תוכן חסידי יסודי (מלבד האהבה שלי לקריאת ספרי כ"ק אדמו"ר הריי"צ)
אני רואה לפי השעה... לילה כיום יאיר באור התורה
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
דעותי לגיטמיות לחלוטין, דוקא משום שבשונה מאחרים המבקרים מבחוץ, כן זכיתי וטעמתי מטעמה של החסידות, ולכן דעותי לגיטימיות לגמרי וראויות להן שייאמרו גם באשכול זה.
על ראש המשפט לא אתעקש לחלוק, אך על סופו ("וראויות להן שייאמרו גם באשכול זה") אחלוק בתוקף.
בתקוה להבנה, עכ"פ בשעת חימום זו.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
לכלול את כל מתנגדי החסידות
אינו אמת. בד"כ אף מבחינים בין 'מנגד' (דהיינו אדם הרודף אקטיבית יהודים יראים ושלמים רק בשל חסידותם. דוגמאות תמצא לרוב בפורום זה...) ל'מתנגד' 'רגיל'.

כאמור, הקובץ דלעיל אינו מוגה, וככזה יש להתייחס אליו,
ועדיין - לא ראיתי בו שום אובססי' לענין חסו"מ, מלבד שבע העינים בהן בדקו אותו.


כמובן, מש"כ על התואר 'למדן' הוא הוצש"ר כפשוטה.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
רבינא אמר:
למעלה יש איזה מכתב של הרי"כ בו הוא מתנער כביכול מהמשיחיסטים (והאמת שהוא מתנער רק מקבוצה שתבעה חסידים לבית משפט, דבר שרבו עצמו עשה כידוע) והמכתב מלא גידופים ונאצות על הצבור הליטאי, ואף אחד לא מבקש למחוק את האשכול בגלל זה.
אישית - דיווחתי על ההודעה ההיא, ותקותי כי ימחקו גם את זו שאני כותב כעת...
בזוי' היא ההוצש"ר על כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע. הלכו לד"ת, ורק לאחר שהלה לא ציית לדינא פנו - בלית בררה, ולאחר קבלת אישור מבי"ד - לערכאות.
 
לבי במערב אמר:
כמובן, מש"כ על התואר 'למדן' הוא הוצש"ר כפשוטה.
כתבתי על 'למדן' עם סימן שאלה.
כי אני זוכר בעיתון 'שיחת השבוע' סיפור על אשה שהיתה 'למדנית' ונכתב שם בסוגריים 'אז תואר למדן היה נחשב לתואר חשוב'
לכן הבנתי שכיום זה תואר גנאי.
אבל הוספתי סימן שאלה כי לא הייתי בטוח.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
רבינא אמר:
למעלה יש איזה מכתב של הרי"כ בו הוא מתנער כביכול מהמשיחיסטים (והאמת שהוא מתנער רק מקבוצה שתבעה חסידים לבית משפט, דבר שרבו עצמו עשה כידוע) והמכתב מלא גידופים ונאצות על הצבור הליטאי, ואף אחד לא מבקש למחוק את האשכול בגלל זה.
אישית - דיווחתי על ההודעה ההיא, ותקותי כי ימחקו גם את זו שאני כותב כעת...
בזוי' היא ההוצש"ר על כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע. הלכו לד"ת, ורק לאחר שהלה לא ציית לדינא פנו - בלית בררה, ולאחר קבלת אישור מבי"ד - לערכאות.

אם דיווחת זה לא אומר שצריך למחוק. אישית - אני סבור, שדברים שכתב אדם שיש הטוענים עליו שהיה גדול בישראל, וכתב אותם באופן פומבי ועל דעת שיפוץ, ראוי שיהיה מופץ בסיקור פועליו ודמותו.
לא אמת היא האמירה שהלכו לדין תורה. נכונה היא העובדה שהאדמו"ר האחרון מליובאוויטש הרמ"מ זצ"ל חתנו השני של האדמו"ר הקודם מליובאוויטש הריי"צ זצ"ל, פנה לקבל חוו"ד  של רבנים מחוץ לחב"ד, ואמנם פנו לדיין הרא"פ הרשקאוויטש זצ"ל דיין דק"ק צאנז קלויזנבורג, והוא לא רצה להוציא חוו"ד בלא לשמוע שני צדדים, ונתן חוו"ד עקרונית, כי  לנכד היחיד של האדמו"ר הריי"צ אין זכות קניינית בספרים שירשו בנות האדמו"ר הריי"צ, כי הפירות שייכים לבעלים של בנותיו, שני החתנים של האדמו"ר הריי"צ, החתן הגדול הר"ש גורארי' זצ"ל, והחתן השני הרמ"מ  שניאורסון זצ"ל
 

מבקש השם

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
הנני מצרף בזה דברים מפיו בהרבה ענינים - כולל הקדמה ארוכה לדמותו:
פירורים משולחנו של ר' יואל - תשורה גולדשמיד-2 (1).pdf


חוברת יפה ועשירה מאוד, מלאת תוכן מעניין ומרתק, ומהווה הצצה יפה לעולם השיח הפנימי של חב"ד

אם כי שברור שהיא נכתבה על ידי צעיר לימים, (נקוט כלל זה בידך: כל מי שמפאר את רבו, במונחים גסים וכלליים [חכמה-בינה וכדו'], גם אם הוא מסביר את זה מאוד יפה, כנראה הוא צעיר).

אותי, בכ"א, תפס משהו אחר מכולם, וזה נקודה מוסרית, שיש מה להרהר בה
הגם שזו חוברת שנכתבה בצורה של 'פנימי', דוקא מתוך כך, יש מקום להעיר הערה, מתוך מה שמשתקף

מה שרואים, זה תופעה, שככל הנראה נמצאת בכל קהילה שיש לה דרך מסוימת, והיא מנסה "לברר" את הדרך של עצמה, למול הדרכים האחרות, ומה שקורה לפעמים, שהרצון לברר את המיוחדות העצמית, גורמת שאת הדרך של עצמך, אתה מבין בדקי דקות, אבל את השני, אתה לומד בשטחיות מופלגת

זה דבר שהוא באמת לא מיוחד לחסידים כלפי מתנגדים, אלא גם למתנגדים כלפי חסידים, חסידים כלפי חסידויות אחרות, מוסר לשיטותיה, חזו"א, בריסק, דרכי לימוד שונים וכו' וכו'

אני לא מתכוון, שלא יתכן למצוא מעלות בדרך שלך על פני האחר, אבל זה יותר משכנע כאשר רואים שהביקורת באה אחרי "הבנה" אמיתית בשני, ובמה שהוא באמת חושב על עצמו, ושם להתווכח, אבל כשהשני הוא סתם גס בעיניך, ושטחי, ורדוד, ונטוע מאה אחוז בעולם הזה, וכו' וכו', זה לא מוסיף כבוד לעצמך, אלא רק מבליט את הרצון שלך להרגיש צודק וחכם, שלא לומר שזה מביא לידי גיחוך עצמי

ושוב, אני לא מתכוון כלל וכלל רק לגבי החוברת הזאת, היא פשוט הבליטה לי את זה למול העיניים
 

דרומאי

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
לבי במערב אמר:
'מותר' לדון אודות תולדות חייו של חסיד חב"ד ברמ"ח ושס"ה
אולם יש לציין שלדתעו של הגה"ח ר' יואל זללה"ה חסיד חב"ד שאינו מאמין שהרבי הוא משיח (עכ"פ במובן מוסיים ע"פ תורת החסידות) הוא איננו חבדני"ק...
ציטוט מחבדפדי"ה:
ר' יואל מחזיק בדיעה שמי שלא מאמין ברבי כמשיח אינו נמנה על חסידי חב"ד. ואין התקשרות לרבי בלי הידיעה הברורה שבקרוב ממש יבוא לגאול את עם ישראל.

הנני מצרף בזה דברים מפיו בהרבה ענינים - כולל הקדמה ארוכה לדמותו:
פירורים משולחנו של ר' יואל - תשורה גולדשמיד-2 (1).pdf
לא אוכל להתאפק להעיר על מה שצויין בעמ' 154 ד"ה כמו כן, שאין לך הבל ושטות גדול מזה וד"ל.
 
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
אגב, משפט הספרים
פשוט שעפ"י תורה אין שום מקום לטיעון האדמו"ר הרמ"מ זצ"ל כי הספרים הפרטיים ורכושו הפרטי של חותנו שייכים לחסידים. אין מושג כזה בעולם, ואלו הם דברים מנוגדים לתורה ולהלכה.
וזה שביהמ"ש קיבל טיעון תלוש זה, שהרבי וכל רכושו אינם רכושים פרטיים, אינה הופכת את זה להלכה או לתורה, ואין לזה שום מקום לא בתורה שבכתב ולא בתורה שבע"פ לא עפ"י נגלה ולא עפ"י חסידות
 

יעקב ר

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
אגב, משפט הספרים
פשוט שעפ"י תורה אין שום מקום לטיעון האדמו"ר הרמ"מ זצ"ל כי הספרים הפרטיים ורכושו הפרטי של חותנו שייכים לחסידים. אין מושג כזה בעולם, ואלו הם דברים מנוגדים לתורה ולהלכה.
וזה שביהמ"ש קיבל טיעון תלוש זה, שהרבי וכל רכושו אינם רכושים פרטיים, אינה הופכת את זה להלכה או לתורה, ואין לזה שום מקום לא בתורה שבכתב ולא בתורה שבע"פ לא עפ"י נגלה ולא עפ"י חסידות
פשש.... חבל שלא היית שם באותו זמן. יכולת להפוך את הפסק על פיו.
נו, באמת.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
יעקב ר אמר:
כלפי ליא אמר:
אגב, משפט הספרים
פשוט שעפ"י תורה אין שום מקום לטיעון האדמו"ר הרמ"מ זצ"ל כי הספרים הפרטיים ורכושו הפרטי של חותנו שייכים לחסידים. אין מושג כזה בעולם, ואלו הם דברים מנוגדים לתורה ולהלכה.
וזה שביהמ"ש קיבל טיעון תלוש זה, שהרבי וכל רכושו אינם רכושים פרטיים, אינה הופכת את זה להלכה או לתורה, ואין לזה שום מקום לא בתורה שבכתב ולא בתורה שבע"פ לא עפ"י נגלה ולא עפ"י חסידות
פשש.... חבל שלא היית שם באותו זמן. יכולת להפוך את הפסק על פיו.
נו, באמת.
זה שבימ"ש גויי פסק כך, זה לא אומר שעפ"י תורה והלכה יש לזה מקום כלשהו
 
 

יעקב ר

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
יעקב ר אמר:
כלפי ליא אמר:
אגב, משפט הספרים
פשוט שעפ"י תורה אין שום מקום לטיעון האדמו"ר הרמ"מ זצ"ל כי הספרים הפרטיים ורכושו הפרטי של חותנו שייכים לחסידים. אין מושג כזה בעולם, ואלו הם דברים מנוגדים לתורה ולהלכה.
וזה שביהמ"ש קיבל טיעון תלוש זה, שהרבי וכל רכושו אינם רכושים פרטיים, אינה הופכת את זה להלכה או לתורה, ואין לזה שום מקום לא בתורה שבכתב ולא בתורה שבע"פ לא עפ"י נגלה ולא עפ"י חסידות
פשש.... חבל שלא היית שם באותו זמן. יכולת להפוך את הפסק על פיו.
נו, באמת.
זה שבימ"ש גויי פסק כך, זה לא אומר שעפ"י תורה והלכה יש לזה מקום כלשהו
 

זה שגאון עולם, קדוש עליון, עומד ותומך בעמדה הזו - זה מספיק.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יעקב ר אמר:
כלפי ליא אמר:
יעקב ר אמר:
פשש.... חבל שלא היית שם באותו זמן. יכולת להפוך את הפסק על פיו.
נו, באמת.
זה שבימ"ש גויי פסק כך, זה לא אומר שעפ"י תורה והלכה יש לזה מקום כלשהו

זה שגאון עולם, קדוש עליון, עומד ותומך בעמדה הזו - זה מספיק.
הוא תמך בעמדה הזאת בתור טיעון משפטי, ולא בתור טיעון הלכתי.
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
לכלול את כל מתנגדי החסידות כשרוצים לדבר על 'תופעה שחשוב חינוכית להוקיע אותה'.
חוץ ממה שענך הרב @לבי במערב
לבי במערב אמר:
אינו אמת. בד"כ אף מבחינים בין 'מנגד' (דהיינו אדם הרודף אקטיבית יהודים יראים ושלמים רק בשל חסידותם. דוגמאות תמצא לרוב בפורום זה...) ל'מתנגד' 'רגיל'.
יש לי להוסיף, שכדי שיבין מר את עניין זה לגמרי, ולא רק כאיזה "תירוץ", צא ולמד ממה ששגור בישיבות ליטאיות המושג "פרענק" שהוא גם כינוי לספרדי, וגם כינוי לתופעה רחובית.
האם זה נכון לכלול את כל הספרדים כשרוצים לדבר על 'תופעה רחובית שחשוב להוקיע אותה'? (גם שם כמובן, הכל לפי המבייש והמתבייש)
וגם בזה תקף תירוצו של הרב דלעיל, שמבחינים בין "פרענק" שהוא שם כולל לספרדים שהם 'פרענקים' רגילים, ולא נאמר בבוז או בזלזול, לבין "פרענק" שניתז בבוז ובזלזול, דהיינו אדם הבז לכל דבר חשוב ונעלה, שטחי ורחובי (שהוא גם כינוי פנימי בין ספרדים, מכובדים כלפי לא מכובדים).
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
אגב, משפט הספרים
איך התגלגל הנדון לזה?
לעצם הטענה: גם ע"פ ד"ת, כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ מליובאוויטש נ"ע העביר את הבעלות על הספרי' לאגו"ח, ומעשיו מוכיחים. אך באמת אכ"מ.

בבקשה, אַל־נָ֥א אַחַ֖י תָּרֵֽעוּ.
 

ביבליופיל

משתמש ותיק
חשב אמר:
אברך אמר:
איש ווילנא אמר:
גם בהקדמה יש זלזול ב"מלאך" אף שהיה במקורו חבדניק כיון שלא המשיך לדבוק ברבס' של חב"ד המאוחרים 
[אף שלכאורה יכל להיות והיה אדמו"ר בעצמו] כנראה שיש כעס עליו בתוך חב"ד על זה שמרד... [אגב משמע שם שיש למלאך מאמרים בחסידות. האם זה בנמצא]
מיהו המלאך ומה ענינו?
תראה כאן https://www.hamichlol.org.il/רבי_חיים_אברהם_דובער_לוין
או כאן.
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
משיב דבר אמר:
לבי במערב אמר:
'מותר' לדון אודות תולדות חייו של חסיד חב"ד ברמ"ח ושס"ה
אולם יש לציין שלדתעו של הגה"ח ר' יואל זללה"ה חסיד חב"ד שאינו מאמין שהרבי הוא משיח (עכ"פ במובן מוסיים ע"פ תורת החסידות) הוא איננו חבדני"ק...
ציטוט מחבדפדי"ה:
ר' יואל מחזיק בדיעה שמי שלא מאמין ברבי כמשיח אינו נמנה על חסידי חב"ד. ואין התקשרות לרבי בלי הידיעה הברורה שבקרוב ממש יבוא לגאול את עם ישראל.

הנני מצרף בזה דברים מפיו בהרבה ענינים - כולל הקדמה ארוכה לדמותו:
פירורים משולחנו של ר' יואל - תשורה גולדשמיד-2 (1).pdf
לא אוכל להתאפק להעיר על מה שצויין בעמ' 154 ד"ה כמו כן, שאין לך הבל ושטות גדול מזה וד"ל.

כונתו לראש ישיבה יוניברסיטי.

אפרש הבנתי במ"ש כת"ר 'לא אוכל להתאפק', שאין הדברים חשובים כדי שנעסוק בהם. אכן.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
הרב @פינחס רוזנצוויג , בחב"ד מאחלים לכל ילד שיגדל להיות 1 חסיד 2 ירא שמים 3 ולמדן

ואכן זו הוכחה שלמדן הוא סוג ג...:)
אי נמי, אראשון קאי ולא בפ"ע.
אי נמי, זו האמת, ואכן בחסידות השכלית החבדי"ת למדן זה כינוי לתפארת.
 
חלק עליון תַחתִית