סנהדרין ס"ד ע"א. האם באמת בטל יצרא דע"ז?

נתנאל_ב

משתמש ותיק
בסנהדרין ס"ד אי' שלקחו את יצרא דע"ז וביטלו את כוחו.

וא"כ, איך היום רואים אנו הרבה עובדי ע"ז בעולם? 
ואין לומר שבאמת אינם כן ורק מנהג אבותיהם בידיהם, כי הרי זה כל הנידון בפולמוס על הפאות מהודו, וכן הנידון על הנוצרים אם הם עובדי ע"ז, וא"כ מה הפשט בזה, האם הוא קיים ופועל או לא?
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
אולי הם עובדים באמת אבל גם להם אין יצר הרע לזה, היינו שאין להם דחף פנימי שדוחף אותם לזה כמו בעריות, אלא הוא חטא כמו כל החטאים, וכי כל מי שמחלל שבת הרי זה מחמת יצר מיוחד לחלל שבת יותר משאר עבירות, וכן עובדי ע"ז נהנים שיש להם למי להתפלל ולהאמין אבל לא נראה שיש יצר ברמה של להרים את שולי הכותונת ולרדוף אחריה.
 

עמנואל

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
ואין לומר שבאמת אינם כן ורק מנהג אבותיהם בידיהם
לכאורה כך צריך לומר, שהרי לא מצינו כל כך שאדם ימיר אלוהים והמה לא אלוהים, וכ"ש שקבוצות גדולות יעשו כן. ולכאורה כל העולם שלא הורגל כך מאבותיו מביט אל מנהגי ההודים בתמהון מוחלט.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
פותח הנושא
עמנואל אמר:
לכאורה כך צריך לומר, שהרי לא מצינו כל כך שאדם ימיר אלוהים והמה לא אלוהים, וכ"ש שקבוצות גדולות יעשו כן. ולכאורה כל העולם שלא הורגל כך מאבותיו מביט אל מנהגי ההודים בתמהון מוחלט.
ייש"כ.
וזה מעין מה שכתב הרב @עת הזמיר שליט"א, שיש יצר, אבל משהו רגיל, ולא איזה דחף רציני שהוא עכשיו ירים את הגלימה לזה. לכן מי שמנהג אבותיו בידיו, יש לו את היצר הרגיל לעשות את העבירה, אבל זה לא שיש איזה דחף שגורם שגם אחרים ירוצו אליהם, אלא כמש"כ כת"ר, מסתכלים עליהם בתימהון מוחלט.

ויש לדייק כן, כי הרי אי' שם שלא הרגוהו, אלא שמו אותו בתוך כלי וכו' עיי"ש, והיינו שהוא קיים, אבל לא בבחינה חופשית שהולך ומפתה את כולם, אלא בתוך מקום מסויים ומוגדר, שהוא סגור וחתום, והוא משל על היצר המוגבל למקום ומסורת.
 

אור החכמה

משתמש ותיק
י"ל דביטלוהו דווקא מישראל כשרים המתפללים בבתי כנסיות.
וכמו שביאר החת"ס בתורת משה - לחג הסוכות
ואחז"ל שאכנה"ג בטלו יצרא דעבודה זרה וסמו עיניה דיצרא דעריות ועל שיהושע בן נון לא ביטלו ע"כ קראוהו יושע ולא יהושע נ"ל עיקר ענין ביטולו הוא במה שתקנו סדר התפלה ובתי כנסיות בכל אתר ואתר עי"ז לא עע"ז ואילו תיקן כן יב"נ בבית ראשון לא היו עובדים כ"א ה' אלקי אבותם והדבר קל להבין.

ולגבי פאות נכריות פשוט שאין כוונת הלובשת אותם לעבוד ע"ז ח"ו.

עוי"ל דביטלו גודלו, שבזמן ההוא היה תאווה גדולה בזה, משא"כ בדורנו, וראה הרבה בספרים בני יששכר ואמרי אמת שהביאו כמה עצות איך לנצח בזמנינו היצרא דע"ז, ומוכח כנ"ל.

ודרך אגב ראה מש"כ במשך חכמה על ויקרא פרק א פסוק ב 
ובזה נתגלה לי סוד במה שחדש רבינו חיים כהן במגילה דף י' (ד"ה ומאי) למ"ד לא קדשה לעתיד לבוא מ"מ בבמה אסור להקריב יעו"ש, משום דאנשי כנה"ג בטלינהו יצרא דע"ז (יומא סט:) א"כ תו אין צורך להקריב בבמה לגדור העם מע"ז, ואין חפץ להשם בבקר וצאן בבמה שאינם לריח נחוח רק בשביל להגדירם שלא יקריבו לע"ז, א"כ תו כי בטלה יצרא דע"ז אסור להקריב בבמה.

וראה עוד מש"כ בספר שם משמואל - פרשת וירא - שנת תרע"ח 
וכמו בזמננו שבודאי הוא אחרית הימים ששולטים כל כחות הרע שמושכים לשלש עבירות אלו [ואף שיצרא דע"ז בטלוהו אנשי כנה"ג, מ"מ יצר זה עצמו בא בלבוש אחר היינו בזמננו להיות להוט אחר בולמוס של חכמות חיצוניות ולשונות העמים השונים וקורין אותו השכלה בשי"ן שמאלית ואני אומר לב חכם לימין וראוי לקרותו בשי"ן ימנית שהם המשכלים בכרם ה"צ ומקלקלין את האמונה ומפילין לבאר שחת כאשר הורה הנסיון. וכמו שבעת שבטל יצרא דע"ז לא יכול שום בר דעת להבין איך היתה כזאת להיות להוטין להשתחוות לבול עץ וכדומה, ובעינינו העושה זאת הוא כחסר דעה ומשוגע ממש, כן לעתיד כשיתבטל גם יצה"ר זה, לא יאומן כי יסופר שיהי' יצה"ר זה שולט בעולם לא לעזר ולא להועיל ומייגעין א"ע ומניחין בזה את מבחר הזמן ומבחר הכחות, 

עוי"ל דיצרא דע"ז דזמנינו אינו מפני ההכנעה לכוח נוסף מלבד השי"ת אלא מצד פריקת עול וכו'
וכדברי הרה"ק רבי צדוק הכהן מלובלין זי"ע בספר מחשבות חרוץ - אות טו 
וזהו המחלוקת דיהודה ויוסף וחלוקת מלכות בית דוד על ידי ירבעם מזרעו דיוסף, והוא מצד החסרון שבעולם הזה שאין אדם צדיק בארץ וגו', ולא היה עדיין אדם בתכלית השלימות להיות תלמיד חכם אמיתי וצדיק גמור באמת בתכלית השלימות רק כל אחד אחיד בתשע ספירות, ואמרו בתיקוני זוהר (תיקון ע') דמאן דאחיד בתשע ספירות בלא מלכות הוא מקצץ בנטיעות, ומזה נמשכים כל מיני עבודה זרה, ובזה היה חטא ירבעם ושאר מלכי ישראל מזרעא דיוסף, ונמשך גם לבית דוד על ידי התחתנות יהושפט עם אחאב. כי באמת הכל כנסיה אחת וגוי אחד וחסרון שיש במקצת הוא בכולו, וזה גרם חורבן ראשון, עד שקמו אנשי כנסת הגדולה לתקן הכנסיה בביטול יצרא דעבודה זרה (יומא ס"ט ע"ב), ועל כן נקראו כנסת הגדולה שנתגדלה הכנסיה על ידיהם, אבל נשאר יצרא דעריות הגורם הפקרות ופריקת עול, ומזה נמשך המינות והצדוקים ומאן דנטיל מלכות בלא תשע ספירות כופר בעיקר, ובירור זה הוא בעקבתא דמשיחא דחוצפא יסגי (סוף סוטה מ"ט ע"ב) וחוצפתא מלכותא בלא תגא (סנהדרין ק"ה.), היינו כופר בעיקר שהוא הכתר והמקור. ונתרבה האפיקורסות בעוונותינו הרבים שהוא תכלית הרע הנמשך מצד החכמות הרעות שהם חיצוניות לחכמת התורה, שהוא תכלית הטוב דגנוז ונעלם בעולם הזה עתה שאין לנו שיור רק התורה הזאת, והכל בא מצד הפירוד והמחלוקת שאין הכנסיה שלימה בקומתה לגמרי עדיין, ועל כן אין שמחה שלימה בעולם הזה כמו שאמרו ז"ל (עיין קהלת רבה ב', ב') על פסוק (קהלת ב', ב') לשמחה מה זו עושה, ואסור למלאות שחוק פיו בעולם הזה (ברכות ל"א.) עד עת קץ אז ימלא שחוק פינו שתהיה השמחה מליאה ושלימה:

וראה עוד מש"כ הרה"ק רבי צדוק הכהן מלובלין זי"ע בספר צדקת הצדיק - אות רס 
רס) שני מיני שחוק הם האחד ששוחק מאיזה בריה כענין שחוק לרעהו אהיה (איוב י"ב ד') וזהו ליצנות. וצד ההיתר שבו ליצנותא דעבודה זרה [וזה נזכר במסכת מגילה (כ"ה ע"ב) כי זה ענין יום הפורים שהוא תיקון השחוק דאדר שלכן מנהג ישראל לעשות בו מיני שחוק וליצנות מהמן שהיה הוא לשחוק תחת שחוק הכסיל שהיה לו לפי שעה מישראל] ולאו דוקא עבודה זרה כי כל השס"ה לא תעשה הם ענפים מלא יהיה לך וכל מיני רע נקרא עבודה זרה. ואמרינן (קידושין פ"א.) ר' מאיר מתלוצץ בעוברי עבירה רק דשם אמרו ליה אי לאו דר' מאיר את וכו' כי דבר שאין האדם עצמו נקי גם כן ממנו אין לו להתלוצץ מן האחר מאחר שגם הוא עדיין אינו נקי מזה אתי לאגרויי ביה. רק מעבודה זרה גמורה דכבר ביטלו ליצרא דעבודה זרה מישראל מזה יוכל כל אחד מישראל להתלוצץ.
 

nls

משתמש ותיק
מקנא בכם ידידיי שאין לכם יד ורגל בספרות של אותם עובדי עבודה זרה שאתם מדברים עליהם, אבל במטותא מינייכו- לא מיניה ולא מקצתיה...
יש להם דחף פנימי עצום והם מספרים על תענוגות כאלו שאי אפשר בכלל לדמיין אותם, ולצערי אכן שמעתי מכמה חברים שחזרו בתשובה ובעברם היו בהודו ואחד התנצר ושימש ככומר קרוב ל8 שנים, שיש סיפוק נורא ואיום מהעבודות האלו.

בגדול הביאור בשחיטת יצר הרע דע"ז הוא שעד שאתה לא מגיע לזה זה לא מקונן בך, כעין מה שכתב @עמנואל שהעולם מסתכל עליהם בתמהון (ולא רק על הודו, אלא האדם הפשוט האירופאי והאמרקאי- גם על הנוצרים האדוקים מסתכל בתמהון, פשוט כיוון שזו הדת הרשמית והיא לא עושה נזק בחיי היום יום שלהם, הם פשוט לא מדברים על זה), אבל מי שנכנס לזה באמת חווה חוויית טומאה נוראית שהנפש מתדבקת בה בשיגעון, והארכתי יתר על המידה בפורום קדוש זה...
 

nls

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
nls אמר:
ובעברם היו בהודו ואחד התנצר
סתירה, לא?

חחחח :) לא ניקדתי נכון
יש לי 3 חברים שהיו בהודו בעברם
ועוד אחד שלא היה בהודו אלא אחרי הצבא נסע לקנדה ומשם לאמריקה ונפל למיסיון והיה משב"ט של ארכיבישוף גדול מטורונטו והגיע לאן שהגיע ה' יצילנו...
היום הוא מגדל משפחה חרדית לתפארת
 
דברי @עת הזמיר ברורים, אלא צריך להוסיף דהלהיטות אחר ע"ז היתה בזמנם כמו הלהיטות אחר עריות, שכידוע מעוורת עין כל להוט להסתכן בכמה סכנות וביסורים וכד', וזה היה אז יצה"ר דע"ז.
מיהו קצת נראה דבזה"ז משהו מיצרא דע"ז חזר ואכמ"ל בדוגמאות מענין זה, וזה מסמני הגאולה העתידה אכי"ר
דהרי כשבטלה יצרא דע"ז בטלה הנבואה, וכדי להחזיר ענין זה צריך לחזור קצת ענין זה כי זה לעומת זה עשה האלוקים.
 

עמנואל

משתמש ותיק
אחד הדברים היותר קשים להבנה זו האכזריות שיש לפעמים בעבודה זרה, בהקרבת קרבנות אדם. שיאה של האכזריות, הקשה מאוד להבנה לאחר שחיטת היצר דע"ז, הוא בקרבן הבן למולך.

מעניין להביא את הסרטון על סיפור ה"מולך" בירושלים טרם חורבן בית ראשון מאתר "מגלים"

https://youtu.be/Fs1Nf6z_5Sg
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
מיהו קצת נראה דבזה"ז משהו מיצרא דע"ז חזר ואכמ"ל בדוגמאות מענין זה, וזה מסמני הגאולה העתידה אכי"ר
דהרי כשבטלה יצרא דע"ז בטלה הנבואה
דוקא מעניין אם תוכל להאריך קצת בנידון זה... והשייכות לנבואה.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
מיהו קצת נראה דבזה"ז משהו מיצרא דע"ז חזר ואכמ"ל בדוגמאות מענין זה, וזה מסמני הגאולה העתידה אכי"ר
דהרי כשבטלה יצרא דע"ז בטלה הנבואה, וכדי להחזיר ענין זה צריך לחזור קצת ענין זה כי זה לעומת זה עשה האלוקים.
האם כוונתך שכמו שלדעתך בזה"ז משהו חזר מיצרא דע"ז, ה"ה שלדעתך כיום משהו חזר מהנבואה?
מילא ע"ז, אפשר לומר על כו"כ דברים כיום שהם ע"ז, אבל נבואה לא מצאנו (אא"כ תקרא לרוה"ק של הגרח"ק נבואה, אבל זה היה כל הדורות).
 

nls

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
nls אמר:
והגיע לאן שהגיע ה' יצילנו
חרדת אלוקים.
והוא אומר שהיה לו סיפוק מזה?
כלומר שיש יצרא דע"ז בנצרות וצ"ע מכל הפוסקים דס"ל דנוצרים בזה"ז אנם עובדי ע"ז.



לא ניכנס כעת למה הפוסקים דיברו על הנוצרים ומה בפועל הנוצרים עושים היום (ויש פער עצום, היה שינוי גדול מאוד במאה ה16 שהתחיל ממש בסודיות ואכן לא נפוץ וגלוי לעולם שלא מתעסק בזה עד היום), אבל אכן היום אין לי שום ספק שכל פוסק שהיה צופה במה שהם עושים היום היה פוסק חד משמעית שזו עבודת אלילים גמורה. רציתי עוד להאריך אבל אני ממש מרגיש לא בנוח בפורום הזה, מעדיף לדבר על נושאים יותר חיוביים
 
נתנאל_ב אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
מיהו קצת נראה דבזה"ז משהו מיצרא דע"ז חזר ואכמ"ל בדוגמאות מענין זה, וזה מסמני הגאולה העתידה אכי"ר
דהרי כשבטלה יצרא דע"ז בטלה הנבואה, וכדי להחזיר ענין זה צריך לחזור קצת ענין זה כי זה לעומת זה עשה האלוקים.
האם כוונתך שכמו שלדעתך בזה"ז משהו חזר מיצרא דע"ז, ה"ה שלדעתך כיום משהו חזר מהנבואה?
מילא ע"ז, אפשר לומר על כו"כ דברים כיום שהם ע"ז, אבל נבואה לא מצאנו (אא"כ תקרא לרוה"ק של הגרח"ק נבואה, אבל זה היה כל הדורות).
אני לא מתכוון לכלום, אבל כיון שאני חש שמשהו מיצרא דע"ז קצת חזר, ואכמ"ל, אני מנחם את עצי שזה הכנה לקראת חזרת הנבואה בב"א.
 
 

עמנואל

משתמש ותיק
עוד תופעה מעניינת,

מאז ביטול יצרא דעבודה זרה החלה רוח החכמה להתפשט ולהתגבר בעולם.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
פותח הנושא
עמנואל אמר:
מאז ביטול יצרא דעבודה זרה החלה רוח החכמה להתפשט ולהתגבר בעולם.
רוח החכמה התחילה אח"כ כמדומני, הרבה אחרי תקופת האמוראים.
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
עמנואל אמר:
עוד תופעה מעניינת,

מאז ביטול יצרא דעבודה זרה החלה רוח החכמה להתפשט ולהתגבר בעולם.
זה דוקא קשור לביטול הנבואה, דחכם עדיף מנביא עי' פחד יצחק חנוכה מאמר ח'.
אבל בהחלט אין לשלול שייכות גם לביטול יצרא דע"ז באותו תקופה ובפרט שכמדומני נמצא באותו סוגיא ביטול ע"ז ושהחזירו עטרה ליושנה, ודו'ק.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
בסנהדרין ס"ד אי' שלקחו את יצרא דע"ז וביטלו את כוחו.

וא"כ, איך היום רואים אנו הרבה עובדי ע"ז בעולם? 
ואין לומר שבאמת אינם כן ורק מנהג אבותיהם בידיהם, כי הרי זה כל הנידון בפולמוס על הפאות מהודו, וכן הנידון על הנוצרים אם הם עובדי ע"ז, וא"כ מה הפשט בזה, האם הוא קיים ופועל או לא?

מהרש"א על אתר
אל ה' מאי אמור כו'. יש לדקדק מאי קאמר מאי אמור הא מפורש בההיא קרא שנאמר קומו ברכו את ה' וגו' וכל הענין ומהיכן משמע להו הך דרשה דאמר בייא בייא כו' ושנפל פתקא דכתיב ביה אמת גם הוא זר בב' יצרין הן ממש שרצו להמיתן ולמה לא הזכיר בזה גם יצרא דממונא וע"ק אם הוא אמת דלא איהו ולא אגרא בעינן אם כן הותרה הרצועה לית דין ולית דיין ח"ו גם בשאר עבירות וענין גוריא דנורא הוא מבואר שנאמר ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך שכל הפעולות נמשכים לפי ג' חלוקות אלו שהם לב וגוף וממון ויש בכ"א מהם יצר להרע או לטוב ונקדים לזה מ"ש פרק אין עומדין אר"א אליהו הטיח דברים כלפי מעלה שנאמר ואתה הסיבות את לבם אחורנית ואר"ש רב בר יצחק והודה לו הקב"ה דכתיב ואשר הרעותי וגו' ואר"א אלמלא ג' מקראות נתמוטטו רגלי שונאיהן אשר הרעותי וגו' והנה כחומר וגו' והסירותי את לב האבן וגו' כפירש"י שם ביד הקב"ה לתקן יצרינו וכו' ויש להם פתחון פה במשפט כו' עכ"ל והוא כונת הפסוק ה' תשפות שלום לנו כי כל מעשינו פעלת לנו דהיינו שכל מעשים הרעים ופעולותינו ע"י שבראת היצר הרע והוא מבואר דודאי זה אין טענה במשפט שהרי ניתן לאדם הבחירה וכמה שאמר בראתי יצר הרע בראתי תבלין שהיא התורה דאל"כ הותרה הרצועה ח"ו אלא כדי לזכותו ניתן הבחירה לאדם וע"י התורה אבל ר"ל דיש טענה קצת לענין שלא נתמוטטו לגמרי ולזה דרשו ויזעקו בקול גדול וגו' דע"כ לא קאי אקומו וברכו את ה' וגו' דא"כ לא ה"ל להזכיר מי הם שקמו וברכו שכבר הזכירם ועוד שהזכיר גבי קומו וברכו וגו' עוד אנשים אחרים שלא הוזכרו כבר גבי ויזעקו בקול גדול וגו' וע"כ דרשו שהוא מלתא באנפי נפשיה שהטיחו דברים בקול גדול כלפי מעלה אל ה' אלהיהם וכענין אליהו וז"ש בייא בייא כו' לא איהו בעינן כו' שביד הקב"ה להסיר היצר הרע מעלינו כמה שכתוב ואשר הרעותי וגו' ואמר שנפל פתקא כו' דהוה כתיב ביה אמת דהיינו כמה שאמרו שהודה הקב"ה בדבר ויצא להם זה הדרש מדכתיב בסוף תפלתם דאנשי כנסת הגדולה ואתה צדיק על כל הבא וגו' כי אמת עשית דהיינו שקבלו וצדקו דין שמים עליהם ואמרו ואתה צדיק על כל עונש הבא עלינו בעבור שהלכנו אחר יצרנו ואף כי הוא אמת שאתה עשית את היצר הרע ובידך להסירו ויש לנו לומר לא איהו כו' מכל מקום אנחנו הרשענו שלא נצחנו אותו כיון שהבחירה ניתן לאדם כמה שאמרו לעיל ואמר שישבו בתענית עד שנמסר יצרא דע"ז בידם דהיינו שבטלו כחו שבלב בסיוע דשמים כמה שאמרו בדרך שאדם רוצה כו' והבא לטהר מסייעין לו ויצרא דע"ז הוא היצר הרע שבלב כמה שאמרו מחשבה רעה דע"ז הקב"ה מצרפה למעשה שנאמר למען תפוש ישראל בלבם ודו"ק:
 

נדיב לב

משתמש ותיק
עמנואל אמר:
נתנאל_ב אמר:
עמנואל אמר:
מאז ביטול יצרא דעבודה זרה החלה רוח החכמה להתפשט ולהתגבר בעולם.
רוח החכמה התחילה אח"כ כמדומני, הרבה אחרי תקופת האמוראים.


אני מדבר על חכמת יוון, סוקרטס אפלטון אריטסו
 

יחידי סגולה.. העם נשאר בנבערותו עוד אלפי שנים.
 
חלק עליון תַחתִית