ראיתי משל מא' הגדולים זצ"ל שהשתדלות אינה קשורה כלל לתוצאה שלכאורה מביאה, והמשיל משלו למה"ד לאורח שבא לעיר וחיפש עבודה שיהיה לו מה לאכול, פגשו אחד ואמר לו בוא תעבוד אצלי ובתמורה לזה תקבל את ארוחותיך במקום פלוני, סוף דבר לאחר תקופת מה נתברר לאורח שהמקום בו אוכל הינו בית התבשיל המחלק ארוחות חינם לכל מאן דבעי, ואותו דבר בהשתדלות שהתוצאות המגיעות אינם קשורים כלל וכלל למה שעשה והכל מתנת חינם, ועבודתו של האדם אינה אלא מקללתו של אדה"ר 'בזיעת אפיך תאכל לחם'.
ושאלתי, האמנם כן? האם לא יתכן שאחר שנתקלל אדה"ר זה נכנס לכללי השפעת השפע בעולם? [והרי המציאות בשטח שמי שעובד יותר מרוויח יותר ולהפך, וצדיק ורע לו זה לא שאלה על כל מה שקורה למול עינינו - רק במקרים מאוד מסויימים].
וכן שלפי גישה זו אין ההשתדלות עומדת מכנגד הבטחון כפי המקובל לומר [וכמבואר בחזו"א באמו"ב], אלא כנגד מה שאנו מאמינם שהכל נגזר בר"ה, ומזונותיו של אדם קצובים לו מר"ה ועד ר"ה, [מה גם שגם מה שנגזר נראה שיכול להשתנות ע"י תפילה או בטחון - וצ"ת בפרט זה].
אשמח לכל מקור או סברא בענין.
ושאלתי, האמנם כן? האם לא יתכן שאחר שנתקלל אדה"ר זה נכנס לכללי השפעת השפע בעולם? [והרי המציאות בשטח שמי שעובד יותר מרוויח יותר ולהפך, וצדיק ורע לו זה לא שאלה על כל מה שקורה למול עינינו - רק במקרים מאוד מסויימים].
וכן שלפי גישה זו אין ההשתדלות עומדת מכנגד הבטחון כפי המקובל לומר [וכמבואר בחזו"א באמו"ב], אלא כנגד מה שאנו מאמינם שהכל נגזר בר"ה, ומזונותיו של אדם קצובים לו מר"ה ועד ר"ה, [מה גם שגם מה שנגזר נראה שיכול להשתנות ע"י תפילה או בטחון - וצ"ת בפרט זה].
אשמח לכל מקור או סברא בענין.