דרומאי אמר:
בלויא אמר:
ד מנחם אב.
במוצ"ש הקרובה מברכים בורא מאורי האש, למרות שעדיין לא מבדילים.
לפני שעושים מלאכה או חולצים נעליים אומרים ברוך המבדיל בין קודש לחול.
א. ילדים אוכלים ללא הבדלה.
ב. אישה שאינה צמה תבדיל לעצמה. עדיף, אם אפשר, שבעלה יבדיל לה והיא תשתה היין.
ג. מי שמבדיל בט"ב כי צריך לאכול, כדאי שיבדיל על בירה לבנה. אם קשה לו אפשר גם על יין.
ד. למרות שע"פ סוד יש ענין לא לשתות מים לפני הבדלה, השנה אין ענין זה, ותיכף שיצא הצום אפשר לשתות מים.
אישה שבעלה מאחר לבוא מבית הכנסת במוצאי ט"ב, והיא צמה, ולא מספיק לה לשתות מים, יכולה להבדיל לעצמה.
תגובות והערות/הארות יתקבלו בשמחה
א. לא ידעתי טעם לזה, אם הגעו לחינוך למה לא יבדילו לעצמם. וכן אני נוהג.
ב. למה עדיף שבעלה יבדיל לה? ואדרבה, יש לחשוש כיון שהוא מתענה שמא אינו יכול להבדיל על היין דהוי כנזיר.
ג. להלכה נוקטים שעדיף יין מחמר מדינה, יש לחשוש שאין חמר מדינה בזמננו.
ד. לא ידעתי מקור לאיסור שתיית מים קודם הבדלה על פי סוד.
יישר כח גדול על התגובות.
א. בפסקי תשובות סי' תקנו הע' 31 הביא כמה מקורות לזה.
ב. נא יעיין מר שם הע' 27. גם יוכל לעיין אם ירצה בקובץ שצירף הרב
@לבי במערב.
ג. שומע. בפסקי תשובות (שם) נקט כך, וכך גם שמעתי ממורה הוראה שליט"א.
כאמור בהודעתי הפותחת את הנושא [נא יעיין שם מר] אין מטרתי להכריע
[גם כי זה יותר ממגוחך שאני יכריע, כי לב יודע מרת כו',
וגם כי ידועה הגמ' שלא ימצאו משנה ברורה והלכה ברורה במקום אחד].
כנראה השיקול שלהם הוא, שעדיף לסמוך על השיטות שיש לנו חמר מדינה, כדי לא לשתות יין בט"ב.
ד. ציינו כאן כמה מ"מ בזה, גם ציינו כאן לאשכול אחר הדן בנושא.
איפה שאני גדלתי ראיתי הרבה ת"ח שפשוט להם לא לשתות מים עד אחר הבדלה, ונהרא נהרא ופשטיה.