הלכה למעשה בשפה ברורה

בלויא

משתמש ותיק
פותח הנושא
ב אב.
הוספה לשיעור של כ"ו תמוז בענין חזרה.
[כאן בפורום תיקנתי כבר ההודעה].

כדי שיהיה מותר לכתחילה להחזיר בשבת סיר על האש או על הפלטה,
יש תנאי נוסף, [מלבד התנאים של: מבושל כל צרכו, חם קצת, עודו בידו, האש מכוסה, לא הונח],
והוא,
שבזמן שהוריד את הסיר מהפלטה היה דעתו להחזירו לשם אח"כ.

כאמור זה דוקא כשמחזיר על הפלטה עצמה.
אם מחזיר על תבנית שמונחת על הפלטה, אין צריך לתנאי זה.
 

בלויא

משתמש ותיק
פותח הנושא
ג מנחם אב.

השנה שערב ט"ב זה שבת, אפשר יותר להקל ללמוד תורה בשבת אחר חצות, למי שקשה לו ללמוד רק דברים שמותר ללמוד בט"ב.
יש לסיים לאכול ולשתות לפני שקיעה, אבל אין נוהגים שום מנהגי אבילות עד צאת השבת.
יש ענין ע"פ סוד להרבות בשמחה בסעודה שלישית זו.

תגובות יתקבלו בתודה 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בלויא אמר:
ג מנחם אב.

השנה שערב ט"ב זה שבת, אפשר יותר להקל ללמוד תורה בשבת אחר חצות, למי שקשה לו ללמוד רק דברים שמותר ללמוד בט"ב.
יש לסיים לאכול ולשתות לפני שקיעה, אבל אין נוהגים שום מנהגי אבילות עד צאת השבת.
יש ענין ע"פ סוד להרבות בשמחה בסעודה שלישית זו.

תגובות יתקבלו בתודה 
ושמא... להחמיר...
 

בלויא

משתמש ותיק
פותח הנושא
ד מנחם אב.
במוצ"ש הקרובה מברכים בורא מאורי האש, למרות שעדיין לא מבדילים.
לפני שעושים מלאכה או חולצים נעליים אומרים ברוך המבדיל בין קודש לחול.
ילדים אוכלים ללא הבדלה.
אישה שאינה צמה תבדיל לעצמה. עדיף, אם אפשר, שבעלה יבדיל לה והיא תשתה היין.
מי שמבדיל בט"ב כי צריך לאכול, כדאי שיבדיל על בירה לבנה. אם קשה לו אפשר גם על יין.
למרות שע"פ סוד יש ענין לא לשתות מים לפני הבדלה, השנה אין ענין זה, ותיכף שיצא הצום אפשר לשתות מים.
אישה שבעלה מאחר לבוא מבית הכנסת במוצאי ט"ב, והיא צמה, ולא מספיק לה לשתות מים, יכולה להבדיל לעצמה.

תגובות והערות/הארות יתקבלו בשמחה 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בלויא אמר:
ד מנחם אב.
במוצ"ש הקרובה מברכים בורא מאורי האש, למרות שעדיין לא מבדילים.
לפני שעושים מלאכה או חולצים נעליים אומרים ברוך המבדיל בין קודש לחול.
ילדים אוכלים ללא הבדלה.
אישה שאינה צמה תבדיל לעצמה. עדיף, אם אפשר, שבעלה יבדיל לה והיא תשתה היין.
מי שמבדיל בט"ב כי צריך לאכול, כדאי שיבדיל על בירה לבנה. אם קשה לו אפשר גם על יין.
למרות שע"פ סוד יש ענין לא לשתות מים לפני הבדלה, השנה אין ענין זה, ותיכף שיצא הצום אפשר לשתות מים.
אישה שבעלה מאחר לבוא מבית הכנסת במוצאי ט"ב, והיא צמה, ולא מספיק לה לשתות מים, יכולה להבדיל לעצמה.

תגובות והערות/הארות יתקבלו בשמחה 
הפוסקים חלוקים בזה לגבי ההבדלה...
 
 

בלויא

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
בלויא אמר:
ד מנחם אב.
במוצ"ש הקרובה מברכים בורא מאורי האש, למרות שעדיין לא מבדילים.
לפני שעושים מלאכה או חולצים נעליים אומרים ברוך המבדיל בין קודש לחול.
ילדים אוכלים ללא הבדלה.
אישה שאינה צמה תבדיל לעצמה. עדיף, אם אפשר, שבעלה יבדיל לה והיא תשתה היין.
מי שמבדיל בט"ב כי צריך לאכול, כדאי שיבדיל על בירה לבנה. אם קשה לו אפשר גם על יין.
למרות שע"פ סוד יש ענין לא לשתות מים לפני הבדלה, השנה אין ענין זה, ותיכף שיצא הצום אפשר לשתות מים.
אישה שבעלה מאחר לבוא מבית הכנסת במוצאי ט"ב, והיא צמה, ולא מספיק לה לשתות מים, יכולה להבדיל לעצמה.

תגובות והערות/הארות יתקבלו בשמחה 
הפוסקים חלוקים בזה לגבי ההבדלה...
לאיזה נקודה כוונתכם ?
ייש"כ
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בלויא אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
בלויא אמר:
ד מנחם אב.
במוצ"ש הקרובה מברכים בורא מאורי האש, למרות שעדיין לא מבדילים.
לפני שעושים מלאכה או חולצים נעליים אומרים ברוך המבדיל בין קודש לחול.
ילדים אוכלים ללא הבדלה.
אישה שאינה צמה תבדיל לעצמה. עדיף, אם אפשר, שבעלה יבדיל לה והיא תשתה היין.
מי שמבדיל בט"ב כי צריך לאכול, כדאי שיבדיל על בירה לבנה. אם קשה לו אפשר גם על יין.
למרות שע"פ סוד יש ענין לא לשתות מים לפני הבדלה, השנה אין ענין זה, ותיכף שיצא הצום אפשר לשתות מים.
אישה שבעלה מאחר לבוא מבית הכנסת במוצאי ט"ב, והיא צמה, ולא מספיק לה לשתות מים, יכולה להבדיל לעצמה.

תגובות והערות/הארות יתקבלו בשמחה 
הפוסקים חלוקים בזה לגבי ההבדלה...
לאיזה נקודה כוונתכם ?
ייש"כ
דעת מרן הגרח"ק, מידיעה אישית, שאין לעשות הבדלה כלל בט"ב, ומורה שיבדיל בתפילה ותו לא מידי.
 

בלויא

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
בלויא אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
הפוסקים חלוקים בזה לגבי ההבדלה...
לאיזה נקודה כוונתכם ?
ייש"כ
דעת מרן הגרח"ק, מידיעה אישית, שאין לעשות הבדלה כלל בט"ב, ומורה שיבדיל בתפילה ותו לא מידי.
יישר כח.
כפי שכתבתי בתחילת נושא זה, המטרה אינה לסכם השיטות, אלא להביא הלכה למעשה, ללא דעות נוספות, במילים פשוטות, כפי הנהוג אצל החסידים.
יעי' מר בפסקי תשובות תקנ"ו סק"ד ובמקורות המובאים שם הערה 29.
שוב תודה.
 
 

בנם של קדושים

משתמש רגיל
בלויא אמר:
י"ג תמוז.
כל קריאת התורה צריכה להיות מינימום 10 פסוקים. כיון שיש מקומות בהם אי אפשר ע"פ ההלכה להתחיל או לסיים 'עלייה', לכן לפעמים קוראים יותר, כדי שיהיה אפשרות לעשות את מספר העליות הנדרש. בשבת במנחה ובימים שני וחמישי בשבוע קוראים בד"כ עד 'שני' של הפרשה שייקראו בשבת הקרובה.
חוץ מהשבוע למשל שלא קוראים רק עד שני
 
 

בלויא

משתמש ותיק
פותח הנושא
בנם של קדושים אמר:
בלויא אמר:
י"ג תמוז.
כל קריאת התורה צריכה להיות מינימום 10 פסוקים. כיון שיש מקומות בהם אי אפשר ע"פ ההלכה להתחיל או לסיים 'עלייה', לכן לפעמים קוראים יותר, כדי שיהיה אפשרות לעשות את מספר העליות הנדרש. בשבת במנחה ובימים שני וחמישי בשבוע קוראים בד"כ עד 'שני' של הפרשה שייקראו בשבת הקרובה.
חוץ מהשבוע למשל שלא קוראים רק עד שני
יישר כח על הקדשת זמנכם היקר לקרוא מה שכתבתי ולהעיר.
למה לא קוראים השבוע עד שני ?
 
 

בלויא

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
בלויא אמר:
אם אין כהן בבית הכנסת, נותנים את העליה הזו ל'ישראל'.
ובסדור רש"י (סימן תיח) כתוב: אם אין שם כהן, קורא הגדול שבציבור במקומו.​
יישר כח. 

אזכיר שוב, שאני מעריך מאוד כל תגובה [רצינית כמובן, כמו זו..],
ומודה מאוד למגיבים שמשקיעים מזמנם ומאונם.
תודה 
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
רבינא אמר:
לא ראיתי שמקפידים.
ברם, מעשה היה באדם שקנה עליית שלישי במאתים ש"ח, אך הואיל ולא היה שם כהן עלו לפניו שני ישראלים, ומאחר שכן מאן הקונה לשלם, בטענה: מקח טעות הוא כיין ונמצא חומץ! שהרי במקום שאין כהן – העלייה הנכבדה היא עליית ראשון, ונמצאתי עולה לעלייה פשוטה.
ובא מעשה לפני הגרי"ב דסקל, ופטר את הקונה מלשלם (מצד הדין), על יסוד פסק זה של רש"י.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
רבינא אמר:
לא ראיתי שמקפידים.
ברם, מעשה היה באדם שקנה עליית שלישי במאתים ש"ח, אך הואיל ולא היה שם כהן עלו לפניו שני ישראלים, ומאחר שכן מאן הקונה לשלם, בטענה: מקח טעות הוא כיין ונמצא חומץ! שהרי במקום שאין כהן – העלייה הנכבדה היא עליית ראשון, ונמצאתי עולה לעלייה פשוטה.
ובא מעשה לפני הגרי"ב דסקל, ופטר את הקונה מלשלם (מצד הדין), על יסוד פסק זה של רש"י.
מי שקנה שעון בחנות, וחשב שזה השעון הכי יוקרתי שיש בחנות, ואח"כ התברר לו שיש 2 שעונים יותר יוקרתיים, האם גם יהיה פטור מלשלם כי זה מקח טעות?
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
בלויא אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
הפוסקים חלוקים בזה לגבי ההבדלה...
לאיזה נקודה כוונתכם ?
ייש"כ
דעת מרן הגרח"ק, מידיעה אישית, שאין לעשות הבדלה כלל בט"ב, ומורה שיבדיל בתפילה ותו לא מידי.
וכן נוהג הוא בעצמו, ומשום דלענין ת"ב עצמו קי"ל כהרמב"ן. מיהו סוגיא דעלמא לאו הכי.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
בלויא אמר:
ד מנחם אב.
במוצ"ש הקרובה מברכים בורא מאורי האש, למרות שעדיין לא מבדילים.
לפני שעושים מלאכה או חולצים נעליים אומרים ברוך המבדיל בין קודש לחול.
א. ילדים אוכלים ללא הבדלה.
ב. אישה שאינה צמה תבדיל לעצמה. עדיף, אם אפשר, שבעלה יבדיל לה והיא תשתה היין.
ג. מי שמבדיל בט"ב כי צריך לאכול, כדאי שיבדיל על בירה לבנה. אם קשה לו אפשר גם על יין.
ד. למרות שע"פ סוד יש ענין לא לשתות מים לפני הבדלה, השנה אין ענין זה, ותיכף שיצא הצום אפשר לשתות מים.
אישה שבעלה מאחר לבוא מבית הכנסת במוצאי ט"ב, והיא צמה, ולא מספיק לה לשתות מים, יכולה להבדיל לעצמה.

תגובות והערות/הארות יתקבלו בשמחה 


א. לא ידעתי טעם לזה, אם הגעו לחינוך למה לא יבדילו לעצמם. וכן אני נוהג.
ב. למה עדיף שבעלה יבדיל לה? ואדרבה, יש לחשוש כיון שהוא מתענה שמא אינו יכול להבדיל על היין דהוי כנזיר.
ג. להלכה נוקטים שעדיף יין מחמר מדינה, יש לחשוש שאין חמר מדינה בזמננו.
ד. לא ידעתי מקור לאיסור שתיית מים קודם הבדלה על פי סוד.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מי שקנה שעון בחנות, וחשב שזה השעון הכי יוקרתי שיש בחנות, ואח"כ התברר לו שיש 2 שעונים יותר יוקרתיים, האם גם יהיה פטור מלשלם כי זה מקח טעות?
עליית שלישי נמכרת בתור העלייה הכי נכבדה, והואיל ולבסוף התברר שאין היא אלא עלייה רגילה – הרי זה כמוכר יין ונמצא חומץ.​
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
יושב אוהלים אמר:
מי שקנה שעון בחנות, וחשב שזה השעון הכי יוקרתי שיש בחנות, ואח"כ התברר לו שיש 2 שעונים יותר יוקרתיים, האם גם יהיה פטור מלשלם כי זה מקח טעות?
עליית שלישי נמכרת בתור העלייה הכי נכבדה, והואיל ולבסוף התברר שאין היא אלא עלייה רגילה – הרי זה כמוכר יין ונמצא חומץ.​

אם זה ביום חול אין הכרח כלל שעליית שלישי נמכרת בתור העלייה הכי נכבדה, אלא בגלל שזה העלייה היחידה שאפשר לישראל לקנותו כאשר יש כהן ולוי.
וכי אם אדם קנה משהו, ואח"כ טוען שהוא חשב שזה היחיד שזה הסוג היחיד שמוכרים בחנות זו, והתברר לו אח"כ שיש עוד מקרים, (ומאמינים לו שזה כך) האם יכול לטעון מקח טעות?
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
ד. לא ידעתי מקור לאיסור שתיית מים קודם הבדלה על פי סוד.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=7415&p=210738&hilit=%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%9C%D7%A4%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%91%D7%93%D7%9C%D7%94#p96533
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
משה נפתלי אמר:
רבינא אמר:
לא ראיתי שמקפידים.
ברם, מעשה היה באדם שקנה עליית שלישי במאתים ש"ח, אך הואיל ולא היה שם כהן עלו לפניו שני ישראלים, ומאחר שכן מאן הקונה לשלם, בטענה: מקח טעות הוא כיין ונמצא חומץ! שהרי במקום שאין כהן – העלייה הנכבדה היא עליית ראשון, ונמצאתי עולה לעלייה פשוטה.
ובא מעשה לפני הגרי"ב דסקל, ופטר את הקונה מלשלם (מצד הדין), על יסוד פסק זה של רש"י.
מי שקנה שעון בחנות, וחשב שזה השעון הכי יוקרתי שיש בחנות, ואח"כ התברר לו שיש 2 שעונים יותר יוקרתיים, האם גם יהיה פטור מלשלם כי זה מקח טעות?
יש לומר, שלא קנה את עליית שלישי, אלא את עליית ישראל הראשונה...
 

דרומאי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
דרומאי אמר:
ד. לא ידעתי מקור לאיסור שתיית מים קודם הבדלה על פי סוד.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=7415&p=210738&hilit=%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%9C%D7%A4%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%91%D7%93%D7%9C%D7%94#p96533
היינו דוקא בין השמשות ומשום סכנה, כן משמע מדבריו.
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
דרומאי אמר:
ד. לא ידעתי מקור לאיסור שתיית מים קודם הבדלה על פי סוד.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=7415&p=210738&hilit=%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%9C%D7%A4%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%91%D7%93%D7%9C%D7%94#p96533
היינו דוקא בין השמשות ומשום סכנה, כן משמע מדבריו.
כף החיים או''ח רצ''ט ו
שם. חוץ ממים.
מיהו לפ"ד הגאונים בשע"ת שבסוף ס' נהרות דמשק סי' ף' דף ו' סע"ג מתבאר דאפי' מים אין לשתות קודם הבדלה על הכוס יעו"ש. וכ"כ הרב מדרש תלפיות או' ד' ענף הבדלה דקי"ח ע"ד וז"ל אסור לשתות מים קודם הבדלה ואם שותה ימות באסכרה. וה"ה בין השמשות של מו"ש. ואם היה אוכל על שלחנו בסעודה ג' ונמשכה סעודתו עד זמן הראוי לומר הבדלה אזי יכול לשתות עכ"ל. וכ"כ לעיל סי' רצ"א או' טו"ב בשם האר"י ז"ל יעו"ש:
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
דרומאי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=7415&p=210738&hilit=%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%9C%D7%A4%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%91%D7%93%D7%9C%D7%94#p96533
היינו דוקא בין השמשות ומשום סכנה, כן משמע מדבריו.
כף החיים או''ח רצ''ט ו
שם. חוץ ממים. מיהו לפ"ד הגאונים בשע"ת שבסוף ס' נהרות דמשק סי' ף' דף ו' סע"ג מתבאר דאפי' מים אין לשתות קודם הבדלה על הכוס יעו"ש. וכ"כ הרב מדרש תלפיות או' ד' ענף הבדלה דקי"ח ע"ד וז"ל אסור לשתות מים קודם הבדלה ואם שותה ימות באסכרה. וה"ה בין השמשות של מו"ש. ואם היה אוכל על שלחנו בסעודה ג' ונמשכה סעודתו עד זמן הראוי לומר הבדלה אזי יכול לשתות עכ"ל. וכ"כ לעיל סי' רצ"א או' טו"ב בשם האר"י ז"ל יעו"ש:
עיין בדבריו בסימן רצ"א שמפרש דוקא בין השמשות.
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
דרומאי אמר:
היינו דוקא בין השמשות ומשום סכנה, כן משמע מדבריו.
כף החיים או''ח רצ''ט ו
שם. חוץ ממים. מיהו לפ"ד הגאונים בשע"ת שבסוף ס' נהרות דמשק סי' ף' דף ו' סע"ג מתבאר דאפי' מים אין לשתות קודם הבדלה על הכוס יעו"ש. וכ"כ הרב מדרש תלפיות או' ד' ענף הבדלה דקי"ח ע"ד וז"ל אסור לשתות מים קודם הבדלה ואם שותה ימות באסכרה. וה"ה בין השמשות של מו"ש. ואם היה אוכל על שלחנו בסעודה ג' ונמשכה סעודתו עד זמן הראוי לומר הבדלה אזי יכול לשתות עכ"ל. וכ"כ לעיל סי' רצ"א או' טו"ב בשם האר"י ז"ל יעו"ש:
עיין בדבריו בסימן רצ"א שמפרש דוקא בין השמשות.
ראיתי, וזה אכן דלא כדמשמע ברצ''ט.
ומהיכן לדעתך נובע המנהג שאין שותים היום מים לפני הבדלה, וכמדו' שרוב העולם נוהג כך?
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
דרומאי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
כף החיים או''ח רצ''ט ו
שם. חוץ ממים. מיהו לפ"ד הגאונים בשע"ת שבסוף ס' נהרות דמשק סי' ף' דף ו' סע"ג מתבאר דאפי' מים אין לשתות קודם הבדלה על הכוס יעו"ש. וכ"כ הרב מדרש תלפיות או' ד' ענף הבדלה דקי"ח ע"ד וז"ל אסור לשתות מים קודם הבדלה ואם שותה ימות באסכרה. וה"ה בין השמשות של מו"ש. ואם היה אוכל על שלחנו בסעודה ג' ונמשכה סעודתו עד זמן הראוי לומר הבדלה אזי יכול לשתות עכ"ל. וכ"כ לעיל סי' רצ"א או' טו"ב בשם האר"י ז"ל יעו"ש:
עיין בדבריו בסימן רצ"א שמפרש דוקא בין השמשות.
ראיתי, וזה אכן דלא כדמשמע ברצ''ט.
ומהיכן לדעתך נובע המנהג שאין שותים היום מים לפני הבדלה, וכמדו' שרוב העולם נוהג כך?
גדולי ישראל וחכמיהם שותים מים לפני הבדלה.
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
דרומאי אמר:
עיין בדבריו בסימן רצ"א שמפרש דוקא בין השמשות.
ראיתי, וזה אכן דלא כדמשמע ברצ''ט.
ומהיכן לדעתך נובע המנהג שאין שותים היום מים לפני הבדלה, וכמדו' שרוב העולם נוהג כך?
גדולי ישראל וחכמיהם שותים מים לפני הבדלה.
יתכן שאני טועה. אתה כותב זאת מידיעה?
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
דרומאי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
ראיתי, וזה אכן דלא כדמשמע ברצ''ט.
ומהיכן לדעתך נובע המנהג שאין שותים היום מים לפני הבדלה, וכמדו' שרוב העולם נוהג כך?
גדולי ישראל וחכמיהם שותים מים לפני הבדלה.
יתכן שאני טועה. אתה כותב זאת מידיעה?


כל ימי גדלתי בין החכמים ולא ראיתי נמנעים משתיית מים קודם הבדלה, אדרבה ראיתי הרבה מהם שותים מים קודם הבדלה.
 
 
חלק עליון תַחתִית