עצות מאומתות לצום קל

נדיב לב

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חייל של הרבי אמר:
למכורים לקפה (כמוני),
להוריד בהדרגה את כמות הקפה ששותים כבר שבוע קודם הצום, ויום לפני הצום לא לשתות קפה כלל. אבל לשתות הרבה מים.

שמעתי ממורה הוראה מובהק שמותר לקחת בצום כדורי קָפֶאִין [ caffeine tablets] למי שצריך את זה (לא כמוני). וזה לא נקרא אוכל. (כמדומני אפשר להשיג בבתי מרקחת).

כדורי קָפֶאִין.PNG

נא הבהר לציבור שכאן אם מיירי גם בצום כיפור. [תמיד טוב להזהר כשמעלים הוראה לציבור, לא משנה מי ומה]
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
רחמים אמר:
לשמור על מצב רוח מרומם על אף שזה ט' באב, לא סותר וכמו שירמיה הנביא קיבל נבואה, שאינה שורה אלא מתוך שמחה.
שולחן ערוך אורח חיים סימן תקנא
א
 מִשֶּׁנִּכְנַס אָב מְמַעֲטִין (א) בְּשִׂמְחָה.
 באר היטב  ומגן אברהם ממעטין בשמחה - פירוש שאין שמחין כלל כמו שכתבו התוספות פ"ק דמגילה. [דף ה:]
משנה ברורה (א) ממעטין בשמחה – עיין במגן אברהם, דרצונו לומר שאין שמחין בו כלל, כמו שכתבו התוספות פרק קמא דמגילה:
 
לגבי הדיון אם מותר לקחת תרופות מקילות צום בשבת.

הרבה טענים שזה 'לא תרופה' אלא רק כמה צמחים מרוסקים, ולכן אין זה בכלל איסור גזירת שחיקת סממנים.

ואני לא מבין כלל את ההתר הזה, כי בזמן חז"ל כל הרפאות היו צמחים שחוקים.
ואדרבא, יש גזירה שחיקת סממנים גדול שבעתיים מאשר בכדור אספירין, שאין לנו מושג איך להכין אותו.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
בנציון אמר:
לשתות מיץ ענבים. השנה שערב ט' באב חל בשבת אפשר לשתות. ובשנים אחרות אם חס ושלום עדיין נצטרך להתענות - סוכר ענבים.
זה אכן מועיל מאוד.
גם לאכול ענבים (אחרי שדאג שיהיו נקיים מחרקים] מועיל מאוד.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
הרבה טענים שזה 'לא תרופה' אלא רק כמה צמחים מרוסקים, ולכן אין זה בכלל איסור גזירת שחיקת סממנים.

ואני לא מבין כלל את ההתר הזה, כי בזמן חז"ל כל הרפאות היו צמחים שחוקים.
ואדרבא, יש גזירה שחיקת סממנים גדול שבעתיים מאשר בכדור אספירין, שאין לנו מושג איך להכין אותו.
א. יש אומרים שאיננה רפואה אלא חיזוק הגוף, ונחלקו בזה פוסקי א"י עם פוסקי חו"ל אם מותר לקחת ויטימינום לחיזוק הגוף בשבת.
ב. הטענה של "רק כמה צמחים מרוסקים" הוא שיש הבדל בין תרופות שהם עשויים מצמחים שאינם מאכל רגיל, לבין אם כתש צמח של מאכל בריאים ואוכלו, שזה לא מה שאסרו חז"ל..
 
בנציון אמר:
לשתות מיץ ענבים. השנה שערב ט' באב חל בשבת אפשר לשתות. ובשנים אחרות אם חס ושלום עדיין נצטרך להתענות - סוכר ענבים.
ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן תקנא - דין אכילת בשר מראש חודש אב סעיף כד
כד. יש נוהגים שלא לשתות יין בשבוע שחל בו תשעה באב, ויש מוסיפים מיום ראש חודש עד התענית. ומכל מקום מותר לשתות יין של הבדלה במוצאי שבת, ואפילו יש בכוס יותר משיעור רביעית מותר לשתותו כולו, ושכר או בירה ושאר משקאות חריפים מותרים, אבל בכמה קהילות ספרד נהגו להקל בשתיית יין אף בשבוע שחל בו תשעה באב, וכן הוא מנהג ירושלים ת"ו להקל, והמחמיר תבוא עליו ברכה. [ילקוט יוסף על המועדים עמוד תקעד]. 

 
 

דרומאי

משתמש ותיק
רחמים אמר:
בנציון אמר:
לשתות מיץ ענבים. השנה שערב ט' באב חל בשבת אפשר לשתות. ובשנים אחרות אם חס ושלום עדיין נצטרך להתענות - סוכר ענבים.
ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן תקנא - דין אכילת בשר מראש חודש אב סעיף כד
כד. יש נוהגים שלא לשתות יין בשבוע שחל בו תשעה באב, ויש מוסיפים מיום ראש חודש עד התענית. ומכל מקום מותר לשתות יין של הבדלה במוצאי שבת, ואפילו יש בכוס יותר משיעור רביעית מותר לשתותו כולו, ושכר או בירה ושאר משקאות חריפים מותרים, אבל בכמה קהילות ספרד נהגו להקל בשתיית יין אף בשבוע שחל בו תשעה באב, וכן הוא מנהג ירושלים ת"ו להקל, והמחמיר תבוא עליו ברכה. [ילקוט יוסף על המועדים עמוד תקעד]. 
לכולי עלמא בעת"ב אסור, ועכ"פ מחצות ואילך, ובודאי בסעודה המפסקת דאסור מדינא דגמרא.
 
 
יושב אוהלים אמר:
רחמים אמר:
לשמור על מצב רוח מרומם על אף שזה ט' באב, לא סותר וכמו שירמיה הנביא קיבל נבואה, שאינה שורה אלא מתוך שמחה.
שולחן ערוך אורח חיים סימן תקנא
א
 מִשֶּׁנִּכְנַס אָב מְמַעֲטִין (א) בְּשִׂמְחָה.
 באר היטב  ומגן אברהם ממעטין בשמחה - פירוש שאין שמחין כלל כמו שכתבו התוספות פ"ק דמגילה. [דף ה:]
משנה ברורה (א) ממעטין בשמחה – עיין במגן אברהם, דרצונו לומר שאין שמחין בו כלל, כמו שכתבו התוספות פרק קמא דמגילה:
מוכרחים לתרץ שמותר לשמח מעט בלב, ורק כלפי חוץ אין שמחים כלל. אחרת איך שרתה הנבואה על ירמיה הנביא?
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
כל האיומים סביב קפה.
מי ששותה כוס אחד או שתים ביום, קפה נמס רגיל, לא מעלה ולא מוריד.
מדובר כאן על מי ששותה הרבה יותר.
בכל אופן אפשר לשתות סמוך לתענית כוס קפה שחור מרוכז מאוד וזה מועיל למשך כל היממה.
רחמים אמר:
טוב גם למאה ברכות.
הערה חשובה ליום הכיפורים, אבל בתשעה באב לא חסרים ברכות כי כל תפילה היא 19 ברכות.
אם כי לא משתלם לשתות קפאין סמוך לצום כי קפאין משתן ומוציא את כל הנוזלים.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
רחמים אמר:
העיצות יועילו ליום הכיפורים ;)
יש לי עצה שיכולה להועיל ליום הכיפורים אבל מאוחר מידי בשביל לעשותה לקראת תשעה באב:
להתענות (כמנהג הנזכר במהרי"ל ועוד) ארבעים יום מאחרי ט"ו באב עד יום הכיפורים (ועד בכלל) דהיינו להתענות כמעט בכל יום שמותר להתענות בו, כך הגוף מתרגל לצום, ואע"פ שביוה"כ הצום ארוך יותר הקושי אינו גדול.
וגם אם הוא זקן ואינו יתרגל לצומות, מ''מ יותר לו יוה''כ מחמת פיקוח נפש...
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
רחמים אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אשמח לעצה כיצד לא לאבד את המים הרבים ששותים שלא יצאו בבית הכסא דקות אחרי כניסת הצום.
מה שומר על הנוזלים בגוף? ומה להיפך?

קפה משתן
סוכר משתן
מלח משתן
לאכול פירות וירקות, מרקים, הם בעצמותם מלאים נוזלים שמשתחררים לאט.
מרק הוא מלוח. זה לא סותר? או שאפשר אבקת מרק
חס ושלום אבקת מרק, אבקת מרק עשירה במונוסודיום גלוטמט ושאר מרעין בישין והיא כרעל גמור לא עלינו.
 
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
מנסיוני הדל, צומות כאלו שלא התייחסתי אליהם ואכלתי ושתיתי קודם כרגיל עברו לי בקלות,
אם אוכלים המון לפני זה עושה תחושת רעב מוקדמת
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
מנסיוני הדל, צומות כאלו שלא התייחסתי אליהם ואכלתי ושתיתי קודם כרגיל עברו לי בקלות,
אם אוכלים המון לפני זה עושה תחושת רעב מוקדמת

ודאי שלא ראוי להעמיס בבת אחת ברגע האחרון שכבולעו כך פולטו, ורמת הסוכר יורדת בחדות כעבור זמן מה, ויצא שכרו בהפסדו.
צריך לאכול במפוזר על פני היממה, הגוף סופג את החומרים הדרושים לו, חלבון פחמימות סוכרים וכיו"ב ובא לציון גואל ת"מ.
 
דרומאי אמר:
לכולי עלמא בעת"ב אסור, ועכ"פ מחצות ואילך, ובודאי בסעודה המפסקת דאסור מדינא דגמרא.
מנין לך לאסור מחצות במיץ ענבים? ואפילו בסעודה מפסקת מנין שדין מיץ ענבים כמו יין לעינין זה?
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
קדמא ואזלא אמר:
גם לאכול ענבים (אחרי שדאג שיהיו נקיים מחרקים]
לכל מאן דבעי - בקצרה:
יש לחלק את האשכול (עם מספריים או סכין) לכמה אשכולות קטנים, להשרותם במי סבון ולשטוף היטב תחת הברז.

בשעת האכילה לבדוק שהעינב לא נקוד בצורה יוצאת דופן, או ממוסמס, וא"כ יש לחצותו ולבדקו מבפנים.
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חייל של הרבי אמר:
למכורים לקפה (כמוני),
להוריד בהדרגה את כמות הקפה ששותים כבר שבוע קודם הצום, ויום לפני הצום לא לשתות קפה כלל. אבל לשתות הרבה מים.

שמעתי ממורה הוראה מובהק שמותר לקחת בצום כדורי קָפֶאִין [ caffeine tablets] למי שצריך את זה (לא כמוני). וזה לא נקרא אוכל. (כמדומני אפשר להשיג בבתי מרקחת).

כדורי קָפֶאִין.PNG
מישהו יודע היכן משיגים?
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
יושב אוהלים אמר:
גם לאכול ענבים (אחרי שדאג שיהיו נקיים מחרקים]
לכל מאן דבעי - בקצרה:
יש לחלק את האשכול (עם מספריים או סכין) לכמה אשכולות קטנים, להשרותם במי סבון ולשטוף היטב תחת הברז.

בשעת האכילה לבדוק שהעינב לא נקוד בצורה יוצאת דופן, או ממוסמס, וא"כ יש לחצותו ולבדקו מבפנים.
 

נבהלתי לרגע, חשבתי לחלק את אשכול דידן..
בד"כ לא נתקלתי בחרקים ובכו"א אשמח לשמוע ממר שמבין בכשרות וכיו"ב אם אכן צריך לפתוח כל ענב וענב. ואולי כוונתו למקום החיבור עם הגבעול.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
חייל של הרבי אמר:

נבהלתי לרגע, חשבתי לחלק את אשכול דידן..
בד"כ לא נתקלתי בחרקים ובכו"א אשמח לשמוע ממר שמבין בכשרות וכיו"ב אם אכן צריך לפתוח כל ענב וענב. ואולי כוונתו למקום החיבור עם הגבעול.
ממש אין צורך לפתוח כל עינב. רק מה שנראה קצת רקוב (עם נקודה חומה גדולה למשל) או ממוסמס (שהעינב רך בהגזמה).
לרוב אלו ענבים שהרבה נמנעים מלאכלם מטעמי גועל.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
יושב אוהלים אמר:
חייל של הרבי אמר:
למכורים לקפה (כמוני),
להוריד בהדרגה את כמות הקפה ששותים כבר שבוע קודם הצום, ויום לפני הצום לא לשתות קפה כלל. אבל לשתות הרבה מים.

שמעתי ממורה הוראה מובהק שמותר לקחת בצום כדורי קָפֶאִין [ caffeine tablets] למי שצריך את זה (לא כמוני). וזה לא נקרא אוכל. (כמדומני אפשר להשיג בבתי מרקחת).

כדורי קָפֶאִין.PNG
מישהו יודע היכן משיגים?
 

מצוי בהרבה בת"מ. אפשר גם בקניה מקוונת ונמסר ע"י שליח.
https://www.google.com/search?q=כדו...ין&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
ונחנו מה אמר:
מנסיוני הדל, צומות כאלו שלא התייחסתי אליהם ואכלתי ושתיתי קודם כרגיל עברו לי בקלות,
אם אוכלים המון לפני זה עושה תחושת רעב מוקדמת
מאוד צודק.
בכלל תחושת הצום היא ממחסור בשתיה וקצת ממחסור בקפאין.
המחסור באוכל עושה תחושת רעב אבל לא חולשה.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
נדיב לב אמר:

נבהלתי לרגע, חשבתי לחלק את אשכול דידן..
בד"כ לא נתקלתי בחרקים ובכו"א אשמח לשמוע ממר שמבין בכשרות וכיו"ב אם אכן צריך לפתוח כל ענב וענב. ואולי כוונתו למקום החיבור עם הגבעול.
ממש אין צורך לפתוח כל עינב. רק מה שנראה קצת רקוב (עם נקודה חומה גדולה למשל) או ממוסמס (שהעינב רך בהגזמה).
לרוב אלו ענבים שהרבה נמנעים מלאכלם מטעמי גועל.
 

ושוב הבהיר לי בפרטי מכובדי חייל של הרבי מדוע אם כך נצרכת השרייה, וראוי לעלות לתועלת הציבור. כמובן לאחר קבלת אישורו.
חייל של הרבי אמר:
ההשריה במי סבון, נצרכת תמיד בכל אשכול ענבים, גם אם כל הענבים בו יפים וטריים. וזה מפני חרקים ותולעים שעלולים להיות על העינב מבחוץ, או בחיבור שלו להאשכול וכו'.

אחרי ההשריה והשטיפה החיצונית, בעיקרון הענבים מוכנים לאכילה. רק שאם נתקלים בעינב רקוב (שאצלו עלולה להיות נגיעות פנימית ולא רק חיצונית, ולכן השטיפה לא תועיל לו) וכד', אין לאכלו אלא ע"י בדיקה פנימית.
 

דניאלי

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
למכורים לקפה (כמוני),
להוריד בהדרגה את כמות הקפה ששותים כבר שבוע קודם הצום, ויום לפני הצום לא לשתות קפה כלל. אבל לשתות הרבה מים.
מנסיון, מספיק להוריד יומיים קודם
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
אברהם משה אמר:
כשם שאין פרצופיהם שווים כן אין טבעיהם שווים.
כל אחד שונה בתגובת הגוף לצום,
ומה שיועיל לזה לא יועיל למשנהו.
אני מניח שמטרת פותח האשכול הרב @שי למורא הוא לרכז כמה שיותר רעיונות, והבוחר יבחר.
 
הרב גנוט שליט"א (בלוח שלו) כתב עצה לאכול צלחת בולובוסין לפני הצום. הסברא בזה כיון שזה מתפרק לאט. אבל יתכן שלא מתאים לכל אחד.

בקשר לשתייה, רבים אומרים שצריך לפזר את השתייה על פני יממה או יותר.

(לענין העצות המקובלות בעבר), צריך גם לקחת בחשבון את השינוי הגדול מהעבר, שרבים נמצאים במזגן במשך התענית.
 

שייגניסט

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
כדאי לאכול בסעודה מפסקת מנת חלבון משמעותית.
בערב יום הכיפורים מנת עוף עדיף חזה, לא מטוגן.
ובערב תשעה באב שתי ביצים מבושלות.
השנה שחל בשבת, יכול לאכול מנת דג טובה (טונה וכדומה)
לא כדאי דג מזרחי מתובל היטב כי התבלינים מציקים במהלך היום.

תרתי דסתרי 😅 (כמובן רק בשביל הבדיחה 🤣)
 
 
חלק עליון תַחתִית