האם קנאי יכול להיות מנהיג?

לבי במערב

משתמש ותיק
לומאז אמר:
ומלבד זאת אתה מסלף את הדברים , כתוב שם שמעתי בשם האדמו"ר מקאצק.........
אין כאן שום סילוף. כוונתו היא שרימ"ג לא שמע זאת באזניו מפ"ק של הגה"ק מקאצק, ובמילא אין לראות את הלשון שם כמדויקת בתכלית.
 

לומאז

משתמש רגיל
עפר ואפר אמר:
קדמא ואזלא אמר:
ריש תורא אמר:
אהל תורה דברי תורה מהרבי מקאצק:
אהל תורה פינחס.pdf
מתוך עלון 'בנאות דשא' [הגר''ש אלתר] השבוע, לאחר שהביא את דברי הקאצקער.

'והדברים לא ניתן להיאמר, שהרי אין ספק בדבר שמעשה פינחס בקנאתו היתה
מחמת אהבתו לישראל כמו שהאריכו בספה”ק (וראה לעיל עמ’ א מספר הזכות), ואי רצה
לומר דסו”ס העניש, וכי מי שהיה בבי”ד לא יכול להיות מנהיג, וגם אין זה ההסבר
מטעם קנאי, אלא כעין פסול דכהן דקטיל, ולא זה מה שנמסר מהרבי מקאצק זי”ע.
והיה אפש”ל עפ”ד הרבי מקאצק זי”ע עה"פ (כה, ז) וירא פינחס וגו,' שמרע"ה לא
היה יכול בעצמו להרוג בעצמו את זמרי, כי הדין הוא שאם באים לשאול את בי"ד אין
הן יכולים להורות שהוא חייב מיתה, ורק קנאין פוגעין בו, ומרע"ה שהוא עצם התורה
הוי כאילו שבאו אליו לשאול את הדין. וכן י"ל דכל מנהיג הוא בבחינה מסוימת תורה,
ואינו יכול לצאת משורת הדין, אך אין זה פשטות כוונת המאמר [ואם זה כוונת המאמר
ונמסרו כראוי, היה צריך להיות ב' הדברים הנ"ל במאמר אחד].
ואולי יובן קצת עפ"ד הבית ישראל (תשי"ח ד"ה אי)' 'הגידו בשם הרבי מקאצק ז”ל
'איש על העדה' שיהי' גם מבחינת איש, וכוונתו אולי שיוכלו העם להתקרב אליו, כעין
וירד משה כו,' וזה שיסבול אותם, ואף אם קלקו יתקן אותם וידריכם.' אך מי לנו גדול
מפינחס שתיקן כל כלל ישראל בקנאתו [ומ"ש המו"ל דצדיק אינו מעניש, אכן כן בנוגע
על הקפדה על כבודו]. ולכן הדברים צריכים עיון ולימוד מעמיק, להבין על נכון מאמר
זה שקנאי אינו יכול להיות מנהיג [ושיתאים ההסבר על פינחס], וגם מאמר זה נכלל במה
שכתב בעל שם הגדולים החדש בהג"ה לקול שמחה פר' וישב 'מי יוכל לכלכל דבריו
במשפט בסגנון לשונו ממש,
אשר גם גדולי עולם ושרי ישראל יגעו הרבה בדבה"ק
לבוא אל מטרת כוונתו הטהורה, ונלאו מלעמוד על סתרי אמריו אשר היו למעלה
למשכיל'

יש"כ

מלל של חוסר הבנה לחלוטין בדברי הרבי מקאצק.
 

לומאז

משתמש רגיל
נא עיין בלב שמחה תשמ"א

בקנאו את קנאתי בתוכם (כה, יא). הטעם שפינחס קינא ומשה רבינו ע"ה לא קינא, אף שהמעשה הי' לעיני משה כמו לעיני פינחס, אולי כי המנהיג אינו יכול להיות קנאי, כדאי' בשם הרבי מקאצק ז"ל שפינחס לא הי' מנהיג כי הי' קנאי וקנאי לא יכול להיות מנהיג. הנני נותן לו את בריתי שלום וגו', ויכפר על בני ישראל (שם, יב-יג), שהי' לו כח של רבי שיכול לכפר
 

לומאז

משתמש רגיל
לבי במערב אמר:
לומאז אמר:
ומלבד זאת אתה מסלף את הדברים , כתוב שם שמעתי בשם האדמו"ר מקאצק.........
אין כאן שום סילוף. כוונתו היא שרימ"ג לא שמע זאת באזניו מפ"ק של הגה"ק מקאצק, ובמילא אין לראות את הלשון שם כמדויקת בתכלית.

כפי הידוע הוא היה דייקן.
וכל ההסברים האחרים הינם מבית בריסק ואיזביצא
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
לומאז אמר:
ומלבד זאת אתה מסלף את הדברים , כתוב שם שמעתי בשם האדמו"ר מקאצק.........
אין כאן שום סילוף. כוונתו היא שרימ"ג לא שמע זאת באזניו מפ"ק של הגה"ק מקאצק, ובמילא אין לראות את הלשון שם כמדויקת בתכלית.

כמובן. (מה חשבת, שהתכוונתי שכתוב שם "שמעתי בשם" ולא כתוב בשם מי????)

לא רק לא בהכרח כמדוייקת בתכלית, אלא גם לא בהכרח כאמינה. אולי אמר מישהו אחר, וכו' וכו'. כדרך שמועות.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
לומאז אמר:
לבי במערב אמר:
לומאז אמר:
ומלבד זאת אתה מסלף את הדברים , כתוב שם שמעתי בשם האדמו"ר מקאצק.........
אין כאן שום סילוף. כוונתו היא שרימ"ג לא שמע זאת באזניו מפ"ק של הגה"ק מקאצק, ובמילא אין לראות את הלשון שם כמדויקת בתכלית.

כפי הידוע הוא היה דייקן.
וכל ההסברים האחרים הינם מבית בריסק ואיזביצא
אני לא ידעתי שהוא היה דייקן, ואם אתה אומר אני מסכים לקבל. עדיין הוא מדגיש שהוא לא כלי ראשון (בדר"כ זה גם לא הנוסח של כלי שני)
 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
לומאז אמר:
נא עיין בלב שמחה תשמ"א

בקנאו את קנאתי בתוכם (כה, יא). הטעם שפינחס קינא ומשה רבינו ע"ה לא קינא, אף שהמעשה הי' לעיני משה כמו לעיני פינחס, אולי כי המנהיג אינו יכול להיות קנאי, כדאי' בשם הרבי מקאצק ז"ל שפינחס לא הי' מנהיג כי הי' קנאי וקנאי לא יכול להיות מנהיג. הנני נותן לו את בריתי שלום וגו', ויכפר על בני ישראל (שם, יב-יג), שהי' לו כח של רבי שיכול לכפר

יש"כ. (היינו שהל"ש ראה את השמועה כאמינה, אמנם ברור מהלשון שלא קיבל זאת מקבלת אבותיו)

קצת קשה מדברי חז"ל נתעלמה הלכה, ואולי יש לדחוק בכוונתו דזה הטעם שהתעלמה ההלכה (וצ"ע).

ויותר קשה ממ"ד במקום יש חילול ד' אין חולקין כבוד לרב, ולפ"ד הלב שמחה אדרבא היינו כבודו.
 

לומאז

משתמש רגיל
הלשון ברמב"ם שמונה פרקים פרק ז' : ומצאנו באליהו, זכור לטוב, מידת הרגזנות. ואע"פ ששימש בה בכופרים ועליהם היה כועס, אבל אמרו החכמים: שהשם יתברך לקחו ואמר לו, שאינו ראוי למשול בבני אדם ולהיות להם לכהן, מי שיש לו קנאה כמו שיש לו - כי ימיתם
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
כבר דברו על זה.
הכוונה למה שאמר קטרוג על עבודה זרה, קנא קנאתי את מזבחותיך הרסו ואת נביאך הרגו בחרב.
ולא על הריגת זמרי בן סלוא שע"ז נתן לו הקב"ה את ברית השלום
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
הצג קובץ מצורף דודאי ראובן.pdf יש מאמר של הרב ראובן כ"ץ זצ"ל מתלמידי הגר"ח מבריסק ורבה של פ"ת בספרו "דודאי ראובן" מצ"ב.
במאמר הוא מסביר שקנאי באופן שיטתי לא יכול להיות מנהיג, עיי"ש.
(יצויין שמה שהביאו בשם הרדב"ז נמצא אף במלבי"ם מ"א יט,יא בענין קנאות אליהו, ז"ל "וממנו ילמדו שלוחיו ונביאיו בל יסערו סער בל ירעשו רעש ובל יבעירו אש כמו שעשה אליהו בקנאתו לה' צבאות שעצר את השמים ושחט את נביאי הבעל, כי ה' ישלח את נביאיו שיבואו אליהם בקול דממה, וימשכו את העם בעבותות אהבה ובדברים רכים")
 
חלק עליון תַחתִית