ריש תורא אמר:
אהל תורה דברי תורה מהרבי מקאצק:
אהל תורה פינחס.pdf
מתוך עלון 'בנאות דשא' [הגר''ש אלתר] השבוע, לאחר שהביא את דברי הקאצקער.
'והדברים לא ניתן להיאמר, שהרי אין ספק בדבר שמעשה פינחס בקנאתו היתה
מחמת אהבתו לישראל כמו שהאריכו בספה”ק (וראה לעיל עמ’ א מספר הזכות), ואי רצה
לומר דסו”ס העניש, וכי מי שהיה בבי”ד לא יכול להיות מנהיג, וגם אין זה ההסבר
מטעם קנאי, אלא כעין פסול דכהן דקטיל, ולא זה מה שנמסר מהרבי מקאצק זי”ע.
והיה אפש”ל עפ”ד הרבי מקאצק זי”ע עה"פ (כה, ז) וירא פינחס וגו,' שמרע"ה לא
היה יכול בעצמו להרוג בעצמו את זמרי, כי הדין הוא שאם באים לשאול את בי"ד אין
הן יכולים להורות שהוא חייב מיתה, ורק קנאין פוגעין בו, ומרע"ה שהוא עצם התורה
הוי כאילו שבאו אליו לשאול את הדין. וכן י"ל דכל מנהיג הוא בבחינה מסוימת תורה,
ואינו יכול לצאת משורת הדין, אך אין זה פשטות כוונת המאמר [ואם זה כוונת המאמר
ונמסרו כראוי, היה צריך להיות ב' הדברים הנ"ל במאמר אחד].
ואולי יובן קצת עפ"ד הבית ישראל (תשי"ח ד"ה אי)' 'הגידו בשם הרבי מקאצק ז”ל
'איש על העדה' שיהי' גם מבחינת איש, וכוונתו אולי שיוכלו העם להתקרב אליו, כעין
וירד משה כו,' וזה שיסבול אותם, ואף אם קלקו יתקן אותם וידריכם.' אך מי לנו גדול
מפינחס שתיקן כל כלל ישראל בקנאתו [ומ"ש המו"ל דצדיק אינו מעניש, אכן כן בנוגע
על הקפדה על כבודו]. ולכן הדברים צריכים עיון ולימוד מעמיק, להבין על נכון מאמר
זה שקנאי אינו יכול להיות מנהיג [ושיתאים ההסבר על פינחס], וגם מאמר זה נכלל במה
שכתב בעל שם הגדולים החדש בהג"ה לקול שמחה פר' וישב
'מי יוכל לכלכל דבריו
במשפט בסגנון לשונו ממש, אשר גם גדולי עולם ושרי ישראל יגעו הרבה בדבה"ק
לבוא אל מטרת כוונתו הטהורה, ונלאו מלעמוד על סתרי אמריו אשר היו למעלה
למשכיל'