מה הכוונה ב"וזה סימן גאולה שלישית"" בדברי התשב"ץ

שראלטשיק

משתמש ותיק
כתב התשב"ץ (ח"ג סוס"י ר"א) דבר נורא וז"ל "ואמרו כי עדיין נשאר מהניסים שהיו בירושלים שלא אמר אדם לחברו צר לי המקום, כי בבית הכנסת שבירושלים הם צריכים לאנשי המקום כל השנה ומתמלאת פה אל פה בעת התקבץ שם בחג השבועות החוגגים יותר מג' מאות איש כלם הם נכנסים שם ויושבים רווחים כי עדיין היא בקדושתה [font]וזה סימן גאולה שלישית".[/font]

חפשתי הרבה מה הכוונה בסוף דבריו ולא מצאתי

 

וכדאי לציין שעל דברים התשב"ץ הללו כתב הג"ר שריה דבליצקי זצ"ל "וכחזיון הזה ראינו גם כן בזמן שהיה השטח ליד הכותל המערבי מצומצם בשנים הקודמות, איך בחגים וברגלים ובפרט בחג השבועות בבקר שהיו מתפללים שם שחרית ומוסף קהל רב מאד מאד, ואף על פי כן לכולם היה מקום, אף שהמקום היה דחוק מאד" (משוש כל הארץ דף 29) ) (וידועים דברי החת"ס, אבל זהו ענין אחר).
 

משיב דבר

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
הגאולה קרובה.
התחילה.
כבר קיים דבר שקשור למציאות של עמ"י קודם הגלות והחורבן.
התשב"ץ ראה בזה סמן לגאולה קיימת.
כנלענ"ד.
אגב, היום מישהו מכיר דבר כזה?
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
פותח הנושא
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
שראלטשיק אמר:
וידועים דברי החת"ס,
לי לא.
אשמח להחכים

החת"ס אחר שהביא דברי התשב"ץ העיד שראה זאת גם בחוץ לארץ, ולא רוצה לגלות מפני פריצה עמנו, וביארו תלמידיו שראה זאת אצלו במקום שלימד תלמידיו שהחזיק מיעוט המרובה
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
כשניכר דבר זה אות היא שהגאולה קרובה.
פשוט מאוד.

צריך עיון לאמר כן משום שבא לאמר שקדושה לא בטלה, ומזה הביא סמך
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
כשניכר דבר זה אות היא שהגאולה קרובה.
פשוט מאוד.

צריך עיון לאמר כן משום שבא לאמר שקדושה לא בטלה, ומזה הביא סמך
כנראה סבר דאילו בטלה הקדושה לא שייך שיהיה סימן בירושלים בלא קדושה, אלא דכיון דהיא קדושה על כן נעשה הנס בה בצורה כזו כדי לרמז על הגאולה.
 
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
שראלטשיק אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
כשניכר דבר זה אות היא שהגאולה קרובה.
פשוט מאוד.

צריך עיון לאמר כן משום שבא לאמר שקדושה לא בטלה, ומזה הביא סמך
כנראה סבר דאילו בטלה הקדושה לא שייך שיהיה סימן בירושלים בלא קדושה, אלא דכיון דהיא קדושה על כן נעשה הנס בה בצורה כזו כדי לרמז על הגאולה.

וצ"ע
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
פותח הנושא
בס"ד מצאתי ביאור כוונתו.

שראיתי מהג"ר יעקב חיים סופר שליט"א שדן בדברי התשב"ץ ז"ל (תשו' ח"ג סימן ל"ז) שכתב שם "עוד כתבת כי מה שהיה הנס שלא הזיק נחש ועקרב בירושלים ושלא אמר צר לי וכו'... והנס היה מעין ימות המשיח שנאמר "ושעשע יונק על חור פתן ואין ערוד ממית אלא חטא ממית כמ"ש ר"ח בן דוסא בפ' אין עומדין (לג.)... עוד כתבת כי הנס שעומדים צפופים כו'... והנס היה ג"כ דוגמא לימות המשיח שנא' עוד יאמרו באזניך בני שכוליך וכו' הרחיבי מקום אהלך כמ"ש בילדמנו בפ' צו, ובב"ר פר' יתרו ובכ"מ שיש גילוי שכינה מחזיק את המרובה".

הרי שלמד שנס זה של עומדים צפופים ומשתלוים רווחים הוא מצד קדושת ימות המשיח, ועל המשנה הזאת באבות הביא התשב"ץ בספרו מגן אבות עוד פעם מעשה הנ"ל בירושלים, נמצא שנס זה הוא מצד קדושת ימות המשיח. ולכאו' לזה נתכוון התשב"ץ במה שכתב שזהו סימן גאולה שלישית, שכווונתו לבאר למה נס זה נשאר מכל שאר הנסים שהתרחש בירושלים ובבית המקדש, ובזה ביאור שזהו סימן לגאולה שלישית וכנ"ל שקדושתו מקדושת ימות המשיח, ותודה להשי"ת על ההבנה האמיתות בדבריו.

ויש לציין לדברי התפארת ישראל על המשנה (אבות ה, ה) "ולא הזיק נחש ועקרב בירושלים מעולם, וספרו לי ב' בני תורה דאתו מהתם זה שלא בפני זה דגם עכשיו לא נשמע שניזק אדם שם מאלה, רק לעתים רחוקים, והדא הוא דתנינן והשמותי את מקדשיכם בקדושתן הן אף כשהן שוממין", וזה מתאים מאוד עם דברי התשב"ץ שקדושה זה ששייך לימות המשיח הוא שנשאר לסימן גאולה שלישית.
 
חלק עליון תַחתִית