עובדות והנהגות, דברים שראיתי ושמעתי מגדולי הדור זצ"ל ושיבלחט"א(מאת הרב רפאל סויד שליט"א)

יושב אוהלים

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
טוב, אז זה כמו מת שנזרק בעיר של כהנים.
בספרי הבא אי"ה אדפיס את המשל שלך על מת שנפל על עיר שכולה כהנים תחת הכותרת "עובדות והנהגות, דברים שראיתי ושמעתי מגדולי הדור של הפורום.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
משיב דבר אמר:
טוב, אז זה כמו מת שנזרק בעיר של כהנים.
בספרי הבא אי"ה אדפיס את המשל שלך על מת שנפל על עיר שכולה כהנים תחת הכותרת "עובדות והנהגות, דברים שראיתי ושמעתי מגדולי הדור של הפורום.
מה תועלת בתגובה זו?
היש בה דבר חכמה? או פיקחות? או חידוש? או הבנה? או בשורה? או שיטה?
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
יושב אוהלים אמר:
משיב דבר אמר:
טוב, אז זה כמו מת שנזרק בעיר של כהנים.
בספרי הבא אי"ה אדפיס את המשל שלך על מת שנפל על עיר שכולה כהנים תחת הכותרת "עובדות והנהגות, דברים שראיתי ושמעתי מגדולי הדור של הפורום.
מה תועלת בתגובה זו?
היש בה דבר חכמה? או פיקחות? או חידוש? או הבנה? או בשורה? או שיטה?
יש בזה תועלת גדולה להעלות חיוך על שפתי יהודי יקר המכונה הרב @משיב דבר נ"י.
ואם יש משהו שאני יכול לכתוב שיעלה גם על שפתיך חיוך של שמחה, אשמח מאוד לכתוב גם אותו.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
נוריאל עזרא אמר:
 עובדות והנהגות מרן הגרב"ד פוברסקי שליט"א/ רפאל סויד

אחד מגדולי האחרונים כתב לחדש שאין דין "יכיר" באב לבתו, והדברים תמוהים, דהלא כתבו הראשונים להדיא לא כן [עי' שו"ת הריב"ש סי' מ"א], ואמר מו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א שמכיוון ואותו אחרון בקטע שקודם לכן כתב בחריפות רבה כנגד אחד האחרונים, ע"כ הטעוהו בזה משמיים.
אף אני הצעיר שמעתי זאת מפיו, ולא דיבר על שהטעוהו, או על שנחלק על הראשונים אלא על ש.... 
שו"ת תשב"ץ חלק ג סימן רעב
נאמן אדם לומר זה בני ממזר וה"ה בתי דחד טעמא הוא והמחלק בזה הוא בור גולם ושלום לכם: 
ועל התואר הזה דיבר. (והזכיר את התשב"ץ ולא את הריב"ש).
נ.ב. יורו נא המורים, האם יש בזה איסור לשוה"ר להזכיר במי המדובר, כאשר כל הנ"ל נדפס בספרים המצויים בידי כל אחד ואחד.
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
נוריאל עזרא אמר:
יעקב1 אמר:
הוא לא כהן (אדרבה הוא מסתובב במלא בתי חולים לראות כיצד לתקן שלא יהיה ט"כ
יעקב1 אמר:
זכור לי שקוראים לו ר' יהושע צביון (אולי יש לו עוד שם שמצדיק את ה 'מ'


לענ"ד צדקו דבריך וכנראה בב' המקרים הוא ט"ס.
נראה מה יאמר הרב המחבר.
הרב המחבר כתב שנראה שכבודו צודק ומדובר בט"ס.
 
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
בר בי רב דחד יומא אמר:
משיב דבר אמר:
נוריאל עזרא אמר:
בספר אגן הסהר ח"ג הביא בשם הגר"ד לנדו שליט"א שאין לעשות בדיקות למזוזה יותר מהנצרך בהלכה, כיוון שבכך מפסיד מצוה דאורייתא בכל רגע, והעירוני דא"כ שאדם לא ילך למקוה לתוספת טהרה, שבכך מפסיד כמה דקות של מצוות ציצית, אולם יש לחלק
שאתה בא להדר במזוזה על חשבון עצם קיום מצות מזוזה זו ליצנות.
אבל שאתה רוצה ללכת לים ומפסיד מצות ציצית זה מותר לכתחילה ע"פ הלכה.
משום מה הרב סויד מוריד את הציצית דוקא במקוה ולא בבית המרחץ בביתו או בים, כי תשובתו (התמוהה כשלעצמה) לא מת' רק מקוה כשר.

לדעתי הגר"ד שליט"א מימיו לא היה גם בים
מדוע לא ? אני ראיתי אותו שוחה בים התלמוד, בזמן שהיה בים.
אצל החזו"א ותלמידיו היה נחשב הים לדבר-מרפא ומביא מנוחת הנפש.
 

ובכן

משתמש ותיק
תלמיד נאמן אמר:
בר בי רב דחד יומא אמר:
לדעתי הגר"ד שליט"א מימיו לא היה גם בים
מדוע לא ? אני ראיתי אותו שוחה בים התלמוד, בזמן שהיה בים.
אצל החזו"א ותלמידיו היה נחשב הים לדבר-מרפא ומביא מנוחת הנפש.
ולא עוד, אלא שכך מהלכת לה הבדיחה, שמזל שהחזו"א היה מחבב להבריא עצמו במרגוע אצל הים, שאילו לא, לאן היינו הולכים בבין הזמנים...
 
 
הצעיר שבחבורה אמר:
נוריאל עזרא אמר:
 עובדות והנהגות מרן הגרב"ד פוברסקי שליט"א/ רפאל סויד

אחד מגדולי האחרונים כתב לחדש שאין דין "יכיר" באב לבתו, והדברים תמוהים, דהלא כתבו הראשונים להדיא לא כן [עי' שו"ת הריב"ש סי' מ"א], ואמר מו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א שמכיוון ואותו אחרון בקטע שקודם לכן כתב בחריפות רבה כנגד אחד האחרונים, ע"כ הטעוהו בזה משמיים.
אף אני הצעיר שמעתי זאת מפיו, ולא דיבר על שהטעוהו, או על שנחלק על הראשונים אלא על ש.... 
שו"ת תשב"ץ חלק ג סימן רעב
נאמן אדם לומר זה בני ממזר וה"ה בתי דחד טעמא הוא והמחלק בזה הוא בור גולם ושלום לכם: 
ועל התואר הזה דיבר. (והזכיר את התשב"ץ ולא את הריב"ש).
נ.ב. יורו נא המורים, האם יש בזה איסור לשוה"ר להזכיר במי המדובר, כאשר כל הנ"ל נדפס בספרים המצויים בידי כל אחד ואחד.
מסתבר שכן כי לבד לא בטוח שיחשבו שזה שטויות
 
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
נוריאל עזרא אמר:
[המשך] עובדות והנהגות ממרן הגאון רבי דוב לנדו שליט"א/ רפאל סויד

40) בספר אגן הסהר ח"ג הביא בשם הגר"ד לנדו שליט"א שאין לעשות בדיקות למזוזה יותר מהנצרך בהלכה, כיוון שבכך מפסיד מצוה דאורייתא בכל רגע, והעירוני דא"כ שאדם לא ילך למקוה לתוספת טהרה, שבכך מפסיד כמה דקות של מצוות ציצית, אולם יש לחלק בין ביטול מצוה במזוזה לאי קיום, ועוד שכל כמה שנטהר יותר, כל המצוות שלו הן בקדושה יתירה,
ולכאו' יש להציע שיקבע מזוזה נוספת קודם שמסיר את המזוזה שרוצה לבדוק,
אלא שיש לאסור משום בל תוסיף, ואין לומר שיעשה תנאי, שהקביעה לא תחול עד שיוריד את המזוזה הראשונה, כיוון דאז הוי תעשה ולא מן העשוי, [ובחוה"מ פסח תשע"ח עליתי למעונו של הגר"ד לנדו שליט"א והביא לו הגר"ש פיש את ספרו אגן הסהר ח"ב, ונהנה מאוד הגר"ד ממתנה זו, ואמר הגר"מ צביון שליט"א חתנו של הגרח"ק, שבספר זה יש גם הלכה וגם אגדה וגם מוסר, ואישר הגר"ד את הדברים].
כתבו לי בפרטי:
העצה הפשוטה היא לקבוע תיכף אחר ההסרה, וכמנהג גבי ט"ק (לבחורים שאינם מתעטפים בט"ג, ורוצים לברך על ציציותיהם מדי יום ביומו).
אך אף בלאה"כ עיקר השמועה תמיהא לי טובא. אי"ז מבטל ח"ו המצוה, וכבר הזכירו גדו"י בספריהם מעלת הבודקים תפיליהם ומזוזותיהם בחודש אלול (אף שהחיוב ע"פ דין הוא פחות בהרבה מכך). 
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
[המשך] עובדות והנהגות מרן הגרב"ד פוברסקי שליט"א/ רפאל סויד

6. התבוננתי שמו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א הוא ה"ספדן" של גדולי הדור, וכמעט בכל הלוויות של ראשי הישיבות בעשור האחרון הוא הספיד, ואת כולם הכיר מהיכרות אישית, [רשימה חלקית, הגרמ"ד סולובייציק, הגר"ש פוברסקי, הגר"נ קרליץ, הגר"מ שפירא, הגר"ה זקס, הגר"ר שמואלביץ, הגר"א גנחובסקי, הגר"ח גריינימן, הגר"י ברטלר, הגר"ד יפה, הגר"א פינקל, הגרמ"מ חדש, הגרש"י בורנשטיין, הגרח"ש ליבוביץ, הגר"א גינזבורג, הגר"ד מן, הגר"נ טולידנו, הגר"נ טוקר, הגר"נ שולמן, הגר"י אדלשטיין, הגר"ע זקס, הגר"ע קיסטר, הגרי"י יעקובוביץ, וכן רבנים שהספידם בשבעה ובשלושים, ומהם, הגר"ע יוסף, הגראי"ל שטיינמן, הגרמ"י ליפקוביץ, הגרי"ש אלישיב, הגרח"פ שיינברג, ועוד].

7. שמעתי שמו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א אמר בשיעורו שאם יהיה אדם שיעמוד על המרפסת של פוניבז', וירה ברובה לכיוון מגדלי עזריאלי, שנראים מהמרפסת של הישיבה, ובדרך הטבע, אין סיכוי כמובן שכדור יגיע עד לשם, אולם בכל זאת הכדור הגיע ופלוני נהרג, וליורה הייתה כוונה להרוג, הרי שנחשב כאילו הוא רוצח במזיד, כיוון שהייתה לו כוונה להרוג, למרות שהכוונה הייתה לא הגיונית, ואמר ששאל הגר"ח קניבסקי שליט"א ואמר לו להיפך, שאינו חייב, [וכמדו' שכך היו השיטות של הגר"ח והגרב"ד, ואפשר שמוחלפת השיטה, וכל אחד אמר להיפך].

8. בשנת תשע"ח מסר מו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א שיחה בישיבת פוניבז', ואמר שלמרות שבדרך כלל מדבר במחשבה, ולא דברים מעשיים, מ"מ אינו יכול לשתוק, והנושא היה ששמע שיש בחורים שלא מפרגנים לחבריהם בבירורים לצורך שידוכים, ודיבר ע"ז בצורה חזקה מאוד, ולמרבה הפלא בתוך כשבוע, התארסו קבוצה גדולה של בחורים, ואמרו שאפשר לומר בזה ב' ביאורים, או משום שהבחורים התחילו לפרגן, או משום שהעולם שמע ע"ז וממילא ידע שאומרים את האמת, ולא הוריד חצי מהשבחים, כפי שנהגים בבירורים בישיבת אחרות.

9. שמעתי שבחורים ששואלים את הגרי"ג אדלשטיין שליט"א האם לכתוב הקדשות אישיות בהזמנות לחתונות, הוא ממליץ להימנע, מחמת ביטול תורה, [כיוון שיש בלעה"ר קרוב לשלוש מאות בחורים בוועד], ואילו מו"ר הגרב"ד פוברסקי שליט"א ממליץ מאוד על מנהג זה, ואומר שעד שיש הזדמנות שבחורים מפרגנים זה לזה, אין למנוע דבר זה. 

10. שמעתי בחשוון תשע"ט מהג"ר מתתיהו זאב שציגל שליט"א מראשי ישיבת תורה בתפארתה ומח"ס מנחת אריאל, שבא להזמין את מו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א לחתונת בתו, והגרב"ד ראה את ההזמנה, והעיר לו על שלוש טעויות, ואמר לו שאם זה היה גט היה זה חשש פסול, וכמדומה שאלו היו הטעויות, א' שכתבו "מר חשון" ולא "מרחשון", ועוד שכתבו "ליב" ולא "לייב", וכן שכתבו "איטה" ולא "איטא".

11. הנה בישיבת פוניבז' ישנו מנהג המכונה "שבת ר' גרשון" והיינו שבשבת חנוכה במקום לחוזר לביתם, התלמידים נשארים בישיבה, ויסד את המנהג רה"י הגרי"ג אדלשטיין שליט"א, מנהג קיים כבר למעלה מעשור, וכיום הישיבה מלאה עד אפס מקום בשבת זו, [וכן יסד הגרי"ג את סדר ליל פורים המפורסם, וממנו למדו בישיבות נוספות] ובשנים הראשונות, אם מו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א היה שומע על הורים שרוצים שבנם יהיה בבית בשבת חנוכה, היה מתקשר בעצמו לבקש מהם שישאירו את בנם בשבת בישיבה. 
 

דרומאי

משתמש ותיק
נוריאל עזרא אמר:
10. שמעתי בחשוון תשע"ט מהג"ר מתתיהו זאב שציגל שליט"א מראשי ישיבת תורה בתפארתה ומח"ס מנחת אריאל, שבא להזמין את מו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א לחתונת בתו, והגרב"ד ראה את ההזמנה, והעיר לו על שלוש טעויות, ואמר לו שאם זה היה גט היה זה חשש פסול, וכמדומה שאלו היו הטעויות, א' שכתבו "מר חשון" ולא "מרחשון", ועוד שכתבו "ליב" ולא "לייב", וכן שכתבו "איטה" ולא "איטא".
תמוה הלא כתיבת ליב הוא בי' אחד ולא בשני יודין.
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
נוריאל עזרא אמר:
10. שמעתי בחשוון תשע"ט מהג"ר מתתיהו זאב שציגל שליט"א מראשי ישיבת תורה בתפארתה ומח"ס מנחת אריאל, שבא להזמין את מו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א לחתונת בתו, והגרב"ד ראה את ההזמנה, והעיר לו על שלוש טעויות, ואמר לו שאם זה היה גט היה זה חשש פסול, וכמדומה שאלו היו הטעויות, א' שכתבו "מר חשון" ולא "מרחשון", ועוד שכתבו "ליב" ולא "לייב", וכן שכתבו "איטה" ולא "איטא".
תמוה הלא כתיבת ליב הוא בי' אחד ולא בשני יודין.
מן הסתם התחלף לו ייש"כ.
 
 

בנם של קדושים

משתמש רגיל
שמעתי ממו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א שבתוך ספר חזו"א יש חידוש שלו,
והמעשה היה כך שהגיע לחזו"א והחזו"א כתב במחברת על קדשים, והגרב"ד אמר חידוש על סנהדרין והחזו"א כתב במחברת, וכך הודפס בתוך חזו"א קדשים חידוש על סנהדרין
ואיני זוכר היכן
 

ובכן

משתמש ותיק
בנם של קדושים אמר:
שמעתי ממו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א שבתוך ספר חזו"א יש חידוש שלו,
והמעשה היה כך שהגיע לחזו"א והחזו"א כתב במחברת על קדשים, והגרב"ד אמר חידוש על סנהדרין והחזו"א כתב במחברת, וכך הודפס בתוך חזו"א קדשים חידוש על סנהדרין
ואיני זוכר היכן
אולי הכוונה למה שהובא כאן:
נוריאל עזרא אמר:
שמעתי ממו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א שבדידי' הוה עובדא [מובא אף בקובץ אהל פרץ על זבחים עמ' שמ"ב], שהחזו"א דן בספרו בספק מסוים והניח בצ"ע, והראה לו הגרב"ד דיש בזה תוספתא מפורשת, וציין לכך החזו"א בספרו במהדורה החדשה, מבלי לציין מי הראה לו תוספתא זו, וביאר החזו"א שכמו שאינו מחויב לכתוב מי הביא לו את הספר מהארון, כך אינו מחויב לציין מי הראה לו תוספתא זו, ואמר הגרב"ד דהגרי"ז לא ס"ל כן וכתב בספרו "והראוני", ואמר דאינו יודע במה נחלקו, ואמרתי להגרב"ד דאפש"ל דאיכא בדינא דאומר דבר בשם אומרו ב' טעמים, חדא, משום בעלות על החידוש, ואם לא אומר בשם אומרו הוי כעין גזל, ועוד דהוי גניבת דעת שיחשבו שזה חידוש שלו, וא"כ החזו"א ס"ל דרק משום הטעם הראשון מחויב להזכיר את שם אומרו, וא"כ במראה מקום אי"ז חידוש, ול"ש ע"ז בעלות, אולם הגרי"ז ס"ל דמ"מ מחויב לציין משום גניבת דעת, שלא יסברו שהגיע לכך בעצמו, וזה שייך אף במ"מ, והראי' שהגרי"ז לא ציין מי הראהו, אלא כתב "והראוני", והיינו כמשנ"ת, והגרב"ד שליט"א הסכים עם הדברים, ואת יסוד הדברים ראיתי בספר אומר דבר בשם אומרו להרה"ג שמואל פיש שליט"א.
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
נוריאל עזרא אמר:
6. התבוננתי שמו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א הוא ה"ספדן" של גדולי הדור, וכמעט בכל הלוויות של ראשי הישיבות בעשור האחרון הוא הספיד, ואת כולם הכיר מהיכרות אישית, [רשימה חלקית, הגרמ"ד סולובייציק, הגר"ש פוברסקי, הגר"נ קרליץ, הגר"מ שפירא, הגר"ה זקס, הגר"ר שמואלביץ, הגר"א גנחובסקי, הגר"ח גריינימן, הגר"י ברטלר, הגר"ד יפה, הגר"א פינקל, הגרמ"מ חדש, הגרש"י בורנשטיין, הגרח"ש ליבוביץ, הגר"א גינזבורג, הגר"ד מן, הגר"נ טולידנו, הגר"נ טוקר, הגר"נ שולמן, הגר"י אדלשטיין, הגר"ע זקס, הגר"ע קיסטר, הגרי"י יעקובוביץ, וכן רבנים שהספידם בשבעה ובשלושים, ומהם, הגר"ע יוסף, הגראי"ל שטיינמן, הגרמ"י ליפקוביץ, הגרי"ש אלישיב, הגרח"פ שיינברג, ועוד].

בהלויית הגר"ח גריינימן הוא ודאי לא הספיד, וכמדומני גם בהלויית הגר"י ברטלר, וכנראה גם בעוד מרשימה זו
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
בנם של קדושים אמר:
והמעשה היה כך שהגיע לחזו"א והחזו"א כתב במחברת על קדשים, והגרב"ד אמר חידוש על סנהדרין והחזו"א כתב במחברת, וכך הודפס בתוך חזו"א קדשים חידוש על סנהדרין

סיפור תמוה. איזה סיבה יש שידפיס על סנהדרין בתוך קדשים.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
נוריאל עזרא אמר:
דרומאי אמר:
נוריאל עזרא אמר:
10. שמעתי בחשוון תשע"ט מהג"ר מתתיהו זאב שציגל שליט"א מראשי ישיבת תורה בתפארתה ומח"ס מנחת אריאל, שבא להזמין את מו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א לחתונת בתו, והגרב"ד ראה את ההזמנה, והעיר לו על שלוש טעויות, ואמר לו שאם זה היה גט היה זה חשש פסול, וכמדומה שאלו היו הטעויות, א' שכתבו "מר חשון" ולא "מרחשון", ועוד שכתבו "ליב" ולא "לייב", וכן שכתבו "איטה" ולא "איטא".
תמוה הלא כתיבת ליב הוא בי' אחד ולא בשני יודין.
מן הסתם התחלף לו ייש"כ.
אכן!!!!
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
בנם של קדושים אמר:
והמעשה היה כך שהגיע לחזו"א והחזו"א כתב במחברת על קדשים, והגרב"ד אמר חידוש על סנהדרין והחזו"א כתב במחברת, וכך הודפס בתוך חזו"א קדשים חידוש על סנהדרין

סיפור תמוה. איזה סיבה יש שידפיס על סנהדרין בתוך קדשים.
כפי הידוע, כך נהג החזו"א, שלא הקפיד על הסדר, ורשם כל חידוש...
 
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
נוריאל עזרא אמר:
6. התבוננתי שמו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א הוא ה"ספדן" של גדולי הדור, וכמעט בכל הלוויות של ראשי הישיבות בעשור האחרון הוא הספיד, ואת כולם הכיר מהיכרות אישית, [רשימה חלקית, הגרמ"ד סולובייציק, הגר"ש פוברסקי, הגר"נ קרליץ, הגר"מ שפירא, הגר"ה זקס, הגר"ר שמואלביץ, הגר"א גנחובסקי, הגר"ח גריינימן, הגר"י ברטלר, הגר"ד יפה, הגר"א פינקל, הגרמ"מ חדש, הגרש"י בורנשטיין, הגרח"ש ליבוביץ, הגר"א גינזבורג, הגר"ד מן, הגר"נ טולידנו, הגר"נ טוקר, הגר"נ שולמן, הגר"י אדלשטיין, הגר"ע זקס, הגר"ע קיסטר, הגרי"י יעקובוביץ, וכן רבנים שהספידם בשבעה ובשלושים, ומהם, הגר"ע יוסף, הגראי"ל שטיינמן, הגרמ"י ליפקוביץ, הגרי"ש אלישיב, הגרח"פ שיינברג, ועוד].

בהלויית הגר"ח גריינימן הוא ודאי לא הספיד, וכמדומני גם בהלויית הגר"י ברטלר, וכנראה גם בעוד מרשימה זו
גם בלווית הגר"ה זאקס הוא לא הספיד
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
בנם של קדושים אמר:
שמעתי ממו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א שבתוך ספר חזו"א יש חידוש שלו,
והמעשה היה כך שהגיע לחזו"א והחזו"א כתב במחברת על קדשים, והגרב"ד אמר חידוש על סנהדרין והחזו"א כתב במחברת, וכך הודפס בתוך חזו"א קדשים חידוש על סנהדרין
ואיני זוכר היכן
הוא בחזו"א ליקוטים קדשים סי' א' סק"ט ואינו חידוש רק הערה על השמטת הרמב"ם
 

בנם של קדושים

משתמש רגיל
עוד שמעתי ממו"ר רה"י הגרב"ד שליט"א שבאחת הבריתות לאחד מבניו הכין דרשה ויום לפני זה מצא שאחד מהאחרונים [איני זוכר כרגע שמו] מביא אחד מהראשונים שחולק מפורש על הנאמר בדרשה, היה זה ביום שישי ובליל שבת ישב במזרח בישיבה ליד מרן הגרי"ג, בצר לו סיפר לו את הסיפור, ומרן הגרי"ג אמר בחכמתו שיסתכל בראשון בפנים, והנה התברר שבאותו ראשון כתוב הפוך רק אותו אחרון ציטט חצי משפט, ללמדך לא לסמוך על ציטוטים
 

בנם של קדושים

משתמש רגיל
אבוקה כנגדו אמר:
בנם של קדושים אמר:
שמעתי ממו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א שבתוך ספר חזו"א יש חידוש שלו,
והמעשה היה כך שהגיע לחזו"א והחזו"א כתב במחברת על קדשים, והגרב"ד אמר חידוש על סנהדרין והחזו"א כתב במחברת, וכך הודפס בתוך חזו"א קדשים חידוש על סנהדרין
ואיני זוכר היכן
הוא בחזו"א ליקוטים קדשים סי' א' סק"ט ואינו חידוש רק הערה על השמטת הרמב"ם
מנין שזה זה
כי זכורני שזה היה שטיקל על סנהדרין שהחזו"א נהנה וכתב במחברת שהיתה לפניו
 

חוזר ומגיד

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
נוריאל עזרא אמר:
6. התבוננתי שמו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א הוא ה"ספדן" של גדולי הדור, וכמעט בכל הלוויות של ראשי הישיבות בעשור האחרון הוא הספיד, ואת כולם הכיר מהיכרות אישית, [רשימה חלקית, הגרמ"ד סולובייציק, הגר"ש פוברסקי, הגר"נ קרליץ, הגר"מ שפירא, הגר"ה זקס, הגר"ר שמואלביץ, הגר"א גנחובסקי, הגר"ח גריינימן, הגר"י ברטלר, הגר"ד יפה, הגר"א פינקל, הגרמ"מ חדש, הגרש"י בורנשטיין, הגרח"ש ליבוביץ, הגר"א גינזבורג, הגר"ד מן, הגר"נ טולידנו, הגר"נ טוקר, הגר"נ שולמן, הגר"י אדלשטיין, הגר"ע זקס, הגר"ע קיסטר, הגרי"י יעקובוביץ, וכן רבנים שהספידם בשבעה ובשלושים, ומהם, הגר"ע יוסף, הגראי"ל שטיינמן, הגרמ"י ליפקוביץ, הגרי"ש אלישיב, הגרח"פ שיינברג, ועוד].

בהלויית הגר"ח גריינימן הוא ודאי לא הספיד, וכמדומני גם בהלויית הגר"י ברטלר, וכנראה גם בעוד מרשימה זו
כמדומה שהספיד בשבעה להגר''ח גריינמן..
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
בנם של קדושים אמר:
מנין שזה זה
כי זכורני שזה היה שטיקל על סנהדרין שהחזו"א נהנה וכתב במחברת שהיתה לפניו

כך ראיתי פעם בשיעורי הגרב"ד בזבחים והסיפור כנראה היה הפוך שהוא שטיקל בסנהדרין על קדשים [והובא בליקוטים על קדשים מסנהדרין]
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
נוריאל עזרא אמר:
לתגובות הערות והארות
רפאל סויד, בירנבוים 9 בני ברק
[email protected]

או לחלופין תכתבו כאן ואני אעביר לו בע"ה
בהתחלה העברתי לו ואמר לי שאין צורך שכאן בפורום לתורה הוא אמנם לא רשום אך רואה(בניגוד לפורום אוצר החכמה שחסום לו) ושאם ירצה להגיב על משהו הוא ישלח לי. עכ"פ אם יש דבר מה מסויים שמעניין אותך לראות תגובתו ציין לי ואשאל אותו.
 
 
נוריאל עזרא אמר:
בהתחלה העברתי לו ואמר לי שאין צורך שכאן בפורום לתורה הוא אמנם לא רשום אך רואה(בניגוד לפורום אוצר החכמה שחסום לו) ושאם ירצה להגיב על משהו הוא ישלח לי. עכ"פ אם יש דבר מה מסויים שמעניין אותך לראות תגובתו ציין לי ואשאל אותו.
למה הוא לא יכול להגיב?
ואם זה אינו לפי כבודו מן הסתם הוא לא ירצה שידעו שהוא רואה בפורום באינטרנט....
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
huo yuc יום טוב אמר:
נוריאל עזרא אמר:
1) שמעתי מאאמו"ר שליט"א שהגר"ד לנדו שליט"א עלה לכותל לאחר שחרורו בשנת תשכ"ז, וראה אנשים שעולם להר הבית רח"ל, ועמד ומחה בהם, עד שנחלש, ומאז לא עלה לכותל עד היום הזה, [מלבד פעם אחת], מכיוון שאינו מסוגל לראות אנשים שעולים להר הבית, וכששאלוהו על עלייה לכותל בחוה"מ, צידד שיש בזה שאלה, מכיוון שכל אדם שעולה לכותל גורם לעוד שוטרים שיכנסו להר הבית, והיינו כשעולים רבים, ואמנם לשוטרים מותר משום פקו"נ, [וכמובן צריכים לטבול, ואת זה לא כולם עושים לצערנו, ושמעתי מהרב יחזקאל מוצפי שליט"א יו"ר ארגון טהרת הבית, שפועל בזה, להקים מקווה כשר מדאורייתא, בשביל השוטרים], אך עדיין אי"ז מתיר לנו להיכנס, ולגרום להם להיכנס למצב של פקו"נ.
מה קשור הכותל להר הבית?
 
מאיר גוטמן אמר:
huo yuc יום טוב אמר:
ודאי קשור, אם עולים לכותל צריך להשגיח על הבני דודים שם למעלה שלא ישליכו אבנים ללמטה וכו'
לא כל אדם שעולה גורם לעוד שוטרים לעלות
 
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
נוריאל עזרא אמר:
בהתחלה העברתי לו ואמר לי שאין צורך שכאן בפורום לתורה הוא אמנם לא רשום אך רואה(בניגוד לפורום אוצר החכמה שחסום לו) ושאם ירצה להגיב על משהו הוא ישלח לי. עכ"פ אם יש דבר מה מסויים שמעניין אותך לראות תגובתו ציין לי ואשאל אותו.
למה הוא לא יכול להגיב?
ואם זה אינו לפי כבודו מן הסתם הוא לא ירצה שידעו שהוא רואה בפורום באינטרנט....
הוא לא יכול להגיב כי הוא לא רשום לפורום, והוא לא רוצה להירשם מסיבות אחרות ממה שתיארת.
 
חלק עליון תַחתִית