יושב אוהלים
משתמש ותיק
בספרי הבא אי"ה אדפיס את המשל שלך על מת שנפל על עיר שכולה כהנים תחת הכותרת "עובדות והנהגות, דברים שראיתי ושמעתי מגדולי הדור של הפורום.משיב דבר אמר:טוב, אז זה כמו מת שנזרק בעיר של כהנים.
בספרי הבא אי"ה אדפיס את המשל שלך על מת שנפל על עיר שכולה כהנים תחת הכותרת "עובדות והנהגות, דברים שראיתי ושמעתי מגדולי הדור של הפורום.משיב דבר אמר:טוב, אז זה כמו מת שנזרק בעיר של כהנים.
מה תועלת בתגובה זו?יושב אוהלים אמר:בספרי הבא אי"ה אדפיס את המשל שלך על מת שנפל על עיר שכולה כהנים תחת הכותרת "עובדות והנהגות, דברים שראיתי ושמעתי מגדולי הדור של הפורום.משיב דבר אמר:טוב, אז זה כמו מת שנזרק בעיר של כהנים.
יש בזה תועלת גדולה להעלות חיוך על שפתי יהודי יקר המכונה הרב @משיב דבר נ"י.דרומאי אמר:מה תועלת בתגובה זו?יושב אוהלים אמר:בספרי הבא אי"ה אדפיס את המשל שלך על מת שנפל על עיר שכולה כהנים תחת הכותרת "עובדות והנהגות, דברים שראיתי ושמעתי מגדולי הדור של הפורום.משיב דבר אמר:טוב, אז זה כמו מת שנזרק בעיר של כהנים.
היש בה דבר חכמה? או פיקחות? או חידוש? או הבנה? או בשורה? או שיטה?
אף אני הצעיר שמעתי זאת מפיו, ולא דיבר על שהטעוהו, או על שנחלק על הראשונים אלא על ש....נוריאל עזרא אמר:עובדות והנהגות מרן הגרב"ד פוברסקי שליט"א/ רפאל סויד
אחד מגדולי האחרונים כתב לחדש שאין דין "יכיר" באב לבתו, והדברים תמוהים, דהלא כתבו הראשונים להדיא לא כן [עי' שו"ת הריב"ש סי' מ"א], ואמר מו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א שמכיוון ואותו אחרון בקטע שקודם לכן כתב בחריפות רבה כנגד אחד האחרונים, ע"כ הטעוהו בזה משמיים.
ועל התואר הזה דיבר. (והזכיר את התשב"ץ ולא את הריב"ש).שו"ת תשב"ץ חלק ג סימן רעב
נאמן אדם לומר זה בני ממזר וה"ה בתי דחד טעמא הוא והמחלק בזה הוא בור גולם ושלום לכם:
הרב המחבר כתב שנראה שכבודו צודק ומדובר בט"ס.נוריאל עזרא אמר:יעקב1 אמר:הוא לא כהן (אדרבה הוא מסתובב במלא בתי חולים לראות כיצד לתקן שלא יהיה ט"כיעקב1 אמר:זכור לי שקוראים לו ר' יהושע צביון (אולי יש לו עוד שם שמצדיק את ה 'מ'
לענ"ד צדקו דבריך וכנראה בב' המקרים הוא ט"ס.
נראה מה יאמר הרב המחבר.
מדוע לא ? אני ראיתי אותו שוחה בים התלמוד, בזמן שהיה בים.בר בי רב דחד יומא אמר:משיב דבר אמר:שאתה בא להדר במזוזה על חשבון עצם קיום מצות מזוזה זו ליצנות.נוריאל עזרא אמר:בספר אגן הסהר ח"ג הביא בשם הגר"ד לנדו שליט"א שאין לעשות בדיקות למזוזה יותר מהנצרך בהלכה, כיוון שבכך מפסיד מצוה דאורייתא בכל רגע, והעירוני דא"כ שאדם לא ילך למקוה לתוספת טהרה, שבכך מפסיד כמה דקות של מצוות ציצית, אולם יש לחלק
אבל שאתה רוצה ללכת לים ומפסיד מצות ציצית זה מותר לכתחילה ע"פ הלכה.
משום מה הרב סויד מוריד את הציצית דוקא במקוה ולא בבית המרחץ בביתו או בים, כי תשובתו (התמוהה כשלעצמה) לא מת' רק מקוה כשר.
לדעתי הגר"ד שליט"א מימיו לא היה גם בים
ולא עוד, אלא שכך מהלכת לה הבדיחה, שמזל שהחזו"א היה מחבב להבריא עצמו במרגוע אצל הים, שאילו לא, לאן היינו הולכים בבין הזמנים...תלמיד נאמן אמר:מדוע לא ? אני ראיתי אותו שוחה בים התלמוד, בזמן שהיה בים.בר בי רב דחד יומא אמר:לדעתי הגר"ד שליט"א מימיו לא היה גם בים
אצל החזו"א ותלמידיו היה נחשב הים לדבר-מרפא ומביא מנוחת הנפש.
מסתבר שכן כי לבד לא בטוח שיחשבו שזה שטויותהצעיר שבחבורה אמר:אף אני הצעיר שמעתי זאת מפיו, ולא דיבר על שהטעוהו, או על שנחלק על הראשונים אלא על ש....נוריאל עזרא אמר:עובדות והנהגות מרן הגרב"ד פוברסקי שליט"א/ רפאל סויד
אחד מגדולי האחרונים כתב לחדש שאין דין "יכיר" באב לבתו, והדברים תמוהים, דהלא כתבו הראשונים להדיא לא כן [עי' שו"ת הריב"ש סי' מ"א], ואמר מו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א שמכיוון ואותו אחרון בקטע שקודם לכן כתב בחריפות רבה כנגד אחד האחרונים, ע"כ הטעוהו בזה משמיים.
ועל התואר הזה דיבר. (והזכיר את התשב"ץ ולא את הריב"ש).שו"ת תשב"ץ חלק ג סימן רעב
נאמן אדם לומר זה בני ממזר וה"ה בתי דחד טעמא הוא והמחלק בזה הוא בור גולם ושלום לכם:
נ.ב. יורו נא המורים, האם יש בזה איסור לשוה"ר להזכיר במי המדובר, כאשר כל הנ"ל נדפס בספרים המצויים בידי כל אחד ואחד.
כתבו לי בפרטי:נוריאל עזרא אמר:[המשך] עובדות והנהגות ממרן הגאון רבי דוב לנדו שליט"א/ רפאל סויד
40) בספר אגן הסהר ח"ג הביא בשם הגר"ד לנדו שליט"א שאין לעשות בדיקות למזוזה יותר מהנצרך בהלכה, כיוון שבכך מפסיד מצוה דאורייתא בכל רגע, והעירוני דא"כ שאדם לא ילך למקוה לתוספת טהרה, שבכך מפסיד כמה דקות של מצוות ציצית, אולם יש לחלק בין ביטול מצוה במזוזה לאי קיום, ועוד שכל כמה שנטהר יותר, כל המצוות שלו הן בקדושה יתירה,
ולכאו' יש להציע שיקבע מזוזה נוספת קודם שמסיר את המזוזה שרוצה לבדוק,
אלא שיש לאסור משום בל תוסיף, ואין לומר שיעשה תנאי, שהקביעה לא תחול עד שיוריד את המזוזה הראשונה, כיוון דאז הוי תעשה ולא מן העשוי, [ובחוה"מ פסח תשע"ח עליתי למעונו של הגר"ד לנדו שליט"א והביא לו הגר"ש פיש את ספרו אגן הסהר ח"ב, ונהנה מאוד הגר"ד ממתנה זו, ואמר הגר"מ צביון שליט"א חתנו של הגרח"ק, שבספר זה יש גם הלכה וגם אגדה וגם מוסר, ואישר הגר"ד את הדברים].
העצה הפשוטה היא לקבוע תיכף אחר ההסרה, וכמנהג גבי ט"ק (לבחורים שאינם מתעטפים בט"ג, ורוצים לברך על ציציותיהם מדי יום ביומו).
אך אף בלאה"כ עיקר השמועה תמיהא לי טובא. אי"ז מבטל ח"ו המצוה, וכבר הזכירו גדו"י בספריהם מעלת הבודקים תפיליהם ומזוזותיהם בחודש אלול (אף שהחיוב ע"פ דין הוא פחות בהרבה מכך).
תמוה הלא כתיבת ליב הוא בי' אחד ולא בשני יודין.נוריאל עזרא אמר:10. שמעתי בחשוון תשע"ט מהג"ר מתתיהו זאב שציגל שליט"א מראשי ישיבת תורה בתפארתה ומח"ס מנחת אריאל, שבא להזמין את מו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א לחתונת בתו, והגרב"ד ראה את ההזמנה, והעיר לו על שלוש טעויות, ואמר לו שאם זה היה גט היה זה חשש פסול, וכמדומה שאלו היו הטעויות, א' שכתבו "מר חשון" ולא "מרחשון", ועוד שכתבו "ליב" ולא "לייב", וכן שכתבו "איטה" ולא "איטא".
מן הסתם התחלף לו ייש"כ.דרומאי אמר:תמוה הלא כתיבת ליב הוא בי' אחד ולא בשני יודין.נוריאל עזרא אמר:10. שמעתי בחשוון תשע"ט מהג"ר מתתיהו זאב שציגל שליט"א מראשי ישיבת תורה בתפארתה ומח"ס מנחת אריאל, שבא להזמין את מו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א לחתונת בתו, והגרב"ד ראה את ההזמנה, והעיר לו על שלוש טעויות, ואמר לו שאם זה היה גט היה זה חשש פסול, וכמדומה שאלו היו הטעויות, א' שכתבו "מר חשון" ולא "מרחשון", ועוד שכתבו "ליב" ולא "לייב", וכן שכתבו "איטה" ולא "איטא".
אולי הכוונה למה שהובא כאן:בנם של קדושים אמר:שמעתי ממו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א שבתוך ספר חזו"א יש חידוש שלו,
והמעשה היה כך שהגיע לחזו"א והחזו"א כתב במחברת על קדשים, והגרב"ד אמר חידוש על סנהדרין והחזו"א כתב במחברת, וכך הודפס בתוך חזו"א קדשים חידוש על סנהדרין
ואיני זוכר היכן
נוריאל עזרא אמר:שמעתי ממו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א שבדידי' הוה עובדא [מובא אף בקובץ אהל פרץ על זבחים עמ' שמ"ב], שהחזו"א דן בספרו בספק מסוים והניח בצ"ע, והראה לו הגרב"ד דיש בזה תוספתא מפורשת, וציין לכך החזו"א בספרו במהדורה החדשה, מבלי לציין מי הראה לו תוספתא זו, וביאר החזו"א שכמו שאינו מחויב לכתוב מי הביא לו את הספר מהארון, כך אינו מחויב לציין מי הראה לו תוספתא זו, ואמר הגרב"ד דהגרי"ז לא ס"ל כן וכתב בספרו "והראוני", ואמר דאינו יודע במה נחלקו, ואמרתי להגרב"ד דאפש"ל דאיכא בדינא דאומר דבר בשם אומרו ב' טעמים, חדא, משום בעלות על החידוש, ואם לא אומר בשם אומרו הוי כעין גזל, ועוד דהוי גניבת דעת שיחשבו שזה חידוש שלו, וא"כ החזו"א ס"ל דרק משום הטעם הראשון מחויב להזכיר את שם אומרו, וא"כ במראה מקום אי"ז חידוש, ול"ש ע"ז בעלות, אולם הגרי"ז ס"ל דמ"מ מחויב לציין משום גניבת דעת, שלא יסברו שהגיע לכך בעצמו, וזה שייך אף במ"מ, והראי' שהגרי"ז לא ציין מי הראהו, אלא כתב "והראוני", והיינו כמשנ"ת, והגרב"ד שליט"א הסכים עם הדברים, ואת יסוד הדברים ראיתי בספר אומר דבר בשם אומרו להרה"ג שמואל פיש שליט"א.
נוריאל עזרא אמר:6. התבוננתי שמו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א הוא ה"ספדן" של גדולי הדור, וכמעט בכל הלוויות של ראשי הישיבות בעשור האחרון הוא הספיד, ואת כולם הכיר מהיכרות אישית, [רשימה חלקית, הגרמ"ד סולובייציק, הגר"ש פוברסקי, הגר"נ קרליץ, הגר"מ שפירא, הגר"ה זקס, הגר"ר שמואלביץ, הגר"א גנחובסקי, הגר"ח גריינימן, הגר"י ברטלר, הגר"ד יפה, הגר"א פינקל, הגרמ"מ חדש, הגרש"י בורנשטיין, הגרח"ש ליבוביץ, הגר"א גינזבורג, הגר"ד מן, הגר"נ טולידנו, הגר"נ טוקר, הגר"נ שולמן, הגר"י אדלשטיין, הגר"ע זקס, הגר"ע קיסטר, הגרי"י יעקובוביץ, וכן רבנים שהספידם בשבעה ובשלושים, ומהם, הגר"ע יוסף, הגראי"ל שטיינמן, הגרמ"י ליפקוביץ, הגרי"ש אלישיב, הגרח"פ שיינברג, ועוד].
בנם של קדושים אמר:והמעשה היה כך שהגיע לחזו"א והחזו"א כתב במחברת על קדשים, והגרב"ד אמר חידוש על סנהדרין והחזו"א כתב במחברת, וכך הודפס בתוך חזו"א קדשים חידוש על סנהדרין
אכן!!!!נוריאל עזרא אמר:מן הסתם התחלף לו ייש"כ.דרומאי אמר:תמוה הלא כתיבת ליב הוא בי' אחד ולא בשני יודין.נוריאל עזרא אמר:10. שמעתי בחשוון תשע"ט מהג"ר מתתיהו זאב שציגל שליט"א מראשי ישיבת תורה בתפארתה ומח"ס מנחת אריאל, שבא להזמין את מו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א לחתונת בתו, והגרב"ד ראה את ההזמנה, והעיר לו על שלוש טעויות, ואמר לו שאם זה היה גט היה זה חשש פסול, וכמדומה שאלו היו הטעויות, א' שכתבו "מר חשון" ולא "מרחשון", ועוד שכתבו "ליב" ולא "לייב", וכן שכתבו "איטה" ולא "איטא".
כפי הידוע, כך נהג החזו"א, שלא הקפיד על הסדר, ורשם כל חידוש...נחפשה דרכינו אמר:בנם של קדושים אמר:והמעשה היה כך שהגיע לחזו"א והחזו"א כתב במחברת על קדשים, והגרב"ד אמר חידוש על סנהדרין והחזו"א כתב במחברת, וכך הודפס בתוך חזו"א קדשים חידוש על סנהדרין
סיפור תמוה. איזה סיבה יש שידפיס על סנהדרין בתוך קדשים.
גם בלווית הגר"ה זאקס הוא לא הספידנחפשה דרכינו אמר:נוריאל עזרא אמר:6. התבוננתי שמו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א הוא ה"ספדן" של גדולי הדור, וכמעט בכל הלוויות של ראשי הישיבות בעשור האחרון הוא הספיד, ואת כולם הכיר מהיכרות אישית, [רשימה חלקית, הגרמ"ד סולובייציק, הגר"ש פוברסקי, הגר"נ קרליץ, הגר"מ שפירא, הגר"ה זקס, הגר"ר שמואלביץ, הגר"א גנחובסקי, הגר"ח גריינימן, הגר"י ברטלר, הגר"ד יפה, הגר"א פינקל, הגרמ"מ חדש, הגרש"י בורנשטיין, הגרח"ש ליבוביץ, הגר"א גינזבורג, הגר"ד מן, הגר"נ טולידנו, הגר"נ טוקר, הגר"נ שולמן, הגר"י אדלשטיין, הגר"ע זקס, הגר"ע קיסטר, הגרי"י יעקובוביץ, וכן רבנים שהספידם בשבעה ובשלושים, ומהם, הגר"ע יוסף, הגראי"ל שטיינמן, הגרמ"י ליפקוביץ, הגרי"ש אלישיב, הגרח"פ שיינברג, ועוד].
בהלויית הגר"ח גריינימן הוא ודאי לא הספיד, וכמדומני גם בהלויית הגר"י ברטלר, וכנראה גם בעוד מרשימה זו
הוא בחזו"א ליקוטים קדשים סי' א' סק"ט ואינו חידוש רק הערה על השמטת הרמב"םבנם של קדושים אמר:שמעתי ממו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א שבתוך ספר חזו"א יש חידוש שלו,
והמעשה היה כך שהגיע לחזו"א והחזו"א כתב במחברת על קדשים, והגרב"ד אמר חידוש על סנהדרין והחזו"א כתב במחברת, וכך הודפס בתוך חזו"א קדשים חידוש על סנהדרין
ואיני זוכר היכן
מנין שזה זהאבוקה כנגדו אמר:הוא בחזו"א ליקוטים קדשים סי' א' סק"ט ואינו חידוש רק הערה על השמטת הרמב"םבנם של קדושים אמר:שמעתי ממו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א שבתוך ספר חזו"א יש חידוש שלו,
והמעשה היה כך שהגיע לחזו"א והחזו"א כתב במחברת על קדשים, והגרב"ד אמר חידוש על סנהדרין והחזו"א כתב במחברת, וכך הודפס בתוך חזו"א קדשים חידוש על סנהדרין
ואיני זוכר היכן
כמדומה שהספיד בשבעה להגר''ח גריינמן..נחפשה דרכינו אמר:נוריאל עזרא אמר:6. התבוננתי שמו"ר רה"י הגרב"ד פוברסקי שליט"א הוא ה"ספדן" של גדולי הדור, וכמעט בכל הלוויות של ראשי הישיבות בעשור האחרון הוא הספיד, ואת כולם הכיר מהיכרות אישית, [רשימה חלקית, הגרמ"ד סולובייציק, הגר"ש פוברסקי, הגר"נ קרליץ, הגר"מ שפירא, הגר"ה זקס, הגר"ר שמואלביץ, הגר"א גנחובסקי, הגר"ח גריינימן, הגר"י ברטלר, הגר"ד יפה, הגר"א פינקל, הגרמ"מ חדש, הגרש"י בורנשטיין, הגרח"ש ליבוביץ, הגר"א גינזבורג, הגר"ד מן, הגר"נ טולידנו, הגר"נ טוקר, הגר"נ שולמן, הגר"י אדלשטיין, הגר"ע זקס, הגר"ע קיסטר, הגרי"י יעקובוביץ, וכן רבנים שהספידם בשבעה ובשלושים, ומהם, הגר"ע יוסף, הגראי"ל שטיינמן, הגרמ"י ליפקוביץ, הגרי"ש אלישיב, הגרח"פ שיינברג, ועוד].
בהלויית הגר"ח גריינימן הוא ודאי לא הספיד, וכמדומני גם בהלויית הגר"י ברטלר, וכנראה גם בעוד מרשימה זו
בנם של קדושים אמר:מנין שזה זה
כי זכורני שזה היה שטיקל על סנהדרין שהחזו"א נהנה וכתב במחברת שהיתה לפניו
נוריאל עזרא אמר:לתגובות הערות והארות
רפאל סויד, בירנבוים 9 בני ברק
[email protected]
או לחלופין תכתבו כאן ואני אעביר לו בע"ה
בהתחלה העברתי לו ואמר לי שאין צורך שכאן בפורום לתורה הוא אמנם לא רשום אך רואה(בניגוד לפורום אוצר החכמה שחסום לו) ושאם ירצה להגיב על משהו הוא ישלח לי. עכ"פ אם יש דבר מה מסויים שמעניין אותך לראות תגובתו ציין לי ואשאל אותו.משתדל לעשות רצון ה' אמר:נוריאל עזרא אמר:לתגובות הערות והארות
רפאל סויד, בירנבוים 9 בני ברק
[email protected]
או לחלופין תכתבו כאן ואני אעביר לו בע"ה
למה הוא לא יכול להגיב?נוריאל עזרא אמר:בהתחלה העברתי לו ואמר לי שאין צורך שכאן בפורום לתורה הוא אמנם לא רשום אך רואה(בניגוד לפורום אוצר החכמה שחסום לו) ושאם ירצה להגיב על משהו הוא ישלח לי. עכ"פ אם יש דבר מה מסויים שמעניין אותך לראות תגובתו ציין לי ואשאל אותו.
ודאי קשור, אם עולים לכותל צריךל להשגיח על הבני דודים שם למעלה שלא ישילכו אבנים ללמטה וכו'huo yuc יום טוב אמר:קשור
huo yuc יום טוב אמר:מה קשור הכותל להר הבית?נוריאל עזרא אמר:1) שמעתי מאאמו"ר שליט"א שהגר"ד לנדו שליט"א עלה לכותל לאחר שחרורו בשנת תשכ"ז, וראה אנשים שעולם להר הבית רח"ל, ועמד ומחה בהם, עד שנחלש, ומאז לא עלה לכותל עד היום הזה, [מלבד פעם אחת], מכיוון שאינו מסוגל לראות אנשים שעולים להר הבית, וכששאלוהו על עלייה לכותל בחוה"מ, צידד שיש בזה שאלה, מכיוון שכל אדם שעולה לכותל גורם לעוד שוטרים שיכנסו להר הבית, והיינו כשעולים רבים, ואמנם לשוטרים מותר משום פקו"נ, [וכמובן צריכים לטבול, ואת זה לא כולם עושים לצערנו, ושמעתי מהרב יחזקאל מוצפי שליט"א יו"ר ארגון טהרת הבית, שפועל בזה, להקים מקווה כשר מדאורייתא, בשביל השוטרים], אך עדיין אי"ז מתיר לנו להיכנס, ולגרום להם להיכנס למצב של פקו"נ.
לא כל אדם שעולה גורם לעוד שוטרים לעלותמאיר גוטמן אמר:ודאי קשור, אם עולים לכותל צריך להשגיח על הבני דודים שם למעלה שלא ישליכו אבנים ללמטה וכו'huo yuc יום טוב אמר:קשור
הוא לא יכול להגיב כי הוא לא רשום לפורום, והוא לא רוצה להירשם מסיבות אחרות ממה שתיארת.משתדל לעשות רצון ה' אמר:למה הוא לא יכול להגיב?נוריאל עזרא אמר:בהתחלה העברתי לו ואמר לי שאין צורך שכאן בפורום לתורה הוא אמנם לא רשום אך רואה(בניגוד לפורום אוצר החכמה שחסום לו) ושאם ירצה להגיב על משהו הוא ישלח לי. עכ"פ אם יש דבר מה מסויים שמעניין אותך לראות תגובתו ציין לי ואשאל אותו.
ואם זה אינו לפי כבודו מן הסתם הוא לא ירצה שידעו שהוא רואה בפורום באינטרנט....