מה הפירוש? האדמו"ר מפטיר כמנהג אשכנז ושאר הציבור הפטרה אחרת? והרי צריך לקרות הפטרה בציבור!לבי במערב אמר:בפ' החודש - רק האדמו"ר מפטיר כמנהג אשכנז.
מה הפירוש? האדמו"ר מפטיר כמנהג אשכנז ושאר הציבור הפטרה אחרת? והרי צריך לקרות הפטרה בציבור!לבי במערב אמר:בפ' החודש - רק האדמו"ר מפטיר כמנהג אשכנז.
וזה כמובן לא נוהג בזה"ז, שגם את"ל דאיכא אדמו"ר, לשמוע ממנו ודאי שאי אפשר...לבי במערב אמר:האדמו"ר מפטיר כמנהג אשכנז, והכל שומעין הימנו.
לבי במערב אמר:וכמובן, שהרי כן פסק כ"ק אדה"ז נ"ע (בשולחנו הטהור סי' כה סי"ג, וש"נ).ובכן אמר:חסידי חב"ד
מחכים אמר:ושם מחדש חידוש נוסף שמותר לענות על דבר שבקדושה אף שגורם ברכה שאינה צריכה, כי לדעת הרמ"א הרי שאינה ברכה שא"צ. ויל"ע
nls אמר:מחכים אמר:ושם מחדש חידוש נוסף שמותר לענות על דבר שבקדושה אף שגורם ברכה שאינה צריכה, כי לדעת הרמ"א הרי שאינה ברכה שא"צ. ויל"ע
הסברא מתוקה מדבש ומובנת מאוד
צ"ע, דממה נפשך עושה שלא כהוגן, להמחבר גורם ברכה שא"צ, ולהרמ"א מפסיד ברכה על תש"ר.מחכים אמר:nls אמר:מחכים אמר:ושם מחדש חידוש נוסף שמותר לענות על דבר שבקדושה אף שגורם ברכה שאינה צריכה, כי לדעת הרמ"א הרי שאינה ברכה שא"צ. ויל"ע
הסברא מתוקה מדבש ומובנת מאוד
אכן, אך כדי להבינה צריכים קצת עיון והתבוננות, (עכ"פ לדכוותי, בלמדי זאת ארך לי זמן להבינו)
כי הלא אם שח, הרי שלדעת הרמ"א מפספס ברכה, וההבנה בזה, שמצד חיוב הברכה מכריע כהמחבר וממילא גם בשח אינו מפספס ברכה, אך לגבי הנידון של ברכה שא"צ סומך על הרמ"א.
עם היות שראיתי בפוסקים, שהעונה דברים שבקדושה בין תפילה לתפילה, חוזר ומברך על ש"ר, מ"מ בברכה על ש"ר גופא, נ"ל קצת תמוה. הלא כל עצמו אינו אלא עושה לכבוד המצווה, ואיך נדון בזה שדינו כסח והפסיק.ובכן אמר:סברא. [רק שאשמח לביאור, אם לדעתך סברא זו דוחה רק מה שכתבתי למסקנא, או גם את עצם ההברקה דלא ליבעי בשכמל"ו].HaimL אמר:נאה וחריף ביותר. אבל בפשטות, הוא לחדד התלמידים, דאין ברכה בכלל שיחה.
מקוה שהינך מבין שלהעמיס קביעתך בכוונת רש"י הוא בדרך רמז.HaimL אמר:וראה לשון רש"י עצמו, במנחות ל"ו.,
---
סח בין תפילה לתפילה - ולא בירך על של ראש אלא סמך על ברכה ראשונה:
רש"י מפרש אימת יש בידו עבירה. דלרש"י ליכא לעברה בסח וחזר ובירך על של ראש [והוא ברור ממה שפירש רש"י זאת רק במימרא דסח בין תפילה לתפילה עבירה היא, ולא פירשה לעיל מינה בגוף הסוגיא דחוזר ומברך. וכן הבינו להדיא התוספות (ד"ה עבירה) בדעת רש"י].
אמאי לא, אם פטור מברכה זו ודאי הוי שיחה.HaimL אמר:נאה וחריף ביותר. אבל בפשטות, הוא לחדד התלמידים, דאין ברכה בכלל שיחה.
לא מסתבר לי שהוא הפסק. אבל אין לי ראיה שהוא לא.דרומאי אמר:אמאי לא, אם פטור מברכה זו ודאי הוי שיחה.HaimL אמר:נאה וחריף ביותר. אבל בפשטות, הוא לחדד התלמידים, דאין ברכה בכלל שיחה.
ואטו המברך על אכילת מצה בחול המועד לא הוי הפסק בין המוציא לאכילה?!
מחכים אמר:nls אמר:מחכים אמר:ושם מחדש חידוש נוסף שמותר לענות על דבר שבקדושה אף שגורם ברכה שאינה צריכה, כי לדעת הרמ"א הרי שאינה ברכה שא"צ. ויל"ע
הסברא מתוקה מדבש ומובנת מאוד
אכן, אך כדי להבינה צריכים קצת עיון והתבוננות, (עכ"פ לדכוותי, בלמדי זאת ארך לי זמן להבינו)
כי הלא אם שח, הרי שלדעת הרמ"א מפספס ברכה, וההבנה בזה, שמצד חיוב הברכה מכריע כהמחבר וממילא גם בשח אינו מפספס ברכה, אך לגבי הנידון של ברכה שא"צ סומך על הרמ"א.
מה יהא לדעתך במי שהניח של יד, וכשמוציא של ראש מנרתיקו מבחין שהוא פסול, ומבקש בפיו מחברו שישאיל לו של ראשו, הצריך הוא לחזור ולברך משום סח?HaimL אמר:עם היות שראיתי בפוסקים, שהעונה דברים שבקדושה בין תפילה לתפילה, חוזר ומברך על ש"ר, מ"מ בברכה על ש"ר גופא, נ"ל קצת תמוה. הלא כל עצמו אינו אלא עושה לכבוד המצווה, ואיך נדון בזה שדינו כסח והפסיק.
אכן, מה שכתבת שאין האומר דברים שבקדושה בכלל עבירה ד'סח' למרות שצריך לחזור ולברך, אמת הוא שכן מבואר להדיא בשו"ע, אלא שהוא כהני ראשונים דמפרשים עבירה דסח באופן אחר מרש"י, כלומר - שההפסק בין של יד לשל ראש היא גופא העבירה, ולא מניעת הברכה הנוספת.HaimL אמר:ולעניין מסקנתך, והפוסקים הנ"ל, נראה לי שבאמת אין האומר דברים שבקדושה בכלל עבירת הסח כלל ועיקר, שהרי אינו סח, רק עושה לכבוד שמיים. מ"מ, מאחר והפסיק בין מצווה למצווה, חוזר ומברך, ומכ"ש הסח ממש, שגם עובר עבירה וגם מפסיק וזוקק לברכה שנייה.
ולרש"י ז"ל, מה לי הפסיק לדברים שבקדושה, מה לי סח להנאתו, מ"מ אם אינו חוזר ומברך, עבירה היא בידו.
וכפי שכבר כתבנו.HaimL אמר:ואפשר לדון בזה גם (כפי שהוזכר) אם גורם ברכה שא"צ והיא גופא העבירה, וזה נראה לא כדעת רש"י ז"ל הנ"ל.
סברא, אבל יש פנים לומר אחרת, וכדכתיבנא.HaimL אמר:אבל כאמור, כ"ז הוא לסתם דברים שבקדושה. לברכה על ש"ר עצמה, לא מסתבר לי שיהיה בכלל הפסק כלל.
לגמרי. פשיטא דרש"י ז"ל לא אסיק אדעתיה שיהיו כאלה שינהגו כנכדו לברך שתיים, עד שהוצרך לפרש שאין זה בכלל הסח...ובכן אמר:HaimL אמר:מקוה שהינך מבין שלהעמיס קביעתך בכוונת רש"י הוא בדרך רמז.HaimL אמר:וראה לשון רש"י עצמו, במנחות ל"ו.,
---
סח בין תפילה לתפילה - ולא בירך על של ראש אלא סמך על ברכה ראשונה:
דעת מר חשובה בעיני מאד, אך את מש"כ כבר בארתי לעיל.מחכים אמר:ובסכ"ג הביא דעת המחבר ופסק כהרמ"א. וחסידי חב"ד נוהגים כן לפי פסק אדה"ז בסידורו.
אגב, אין זה ענין לנכדו דוקא, שכן כשיטת רבינו תם סבירא ליה גם בעל הלכות גדולות.HaimL אמר:לגמרי. פשיטא דרש"י ז"ל לא אסיק אדעתיה שיהיו כאלה שינהגו כנכדו לברך שתיים, עד שהוצרך לפרש שאין זה בכלל הסח...
לכאורה לא, שהרי שח לצורך המצוה.ובכן אמר:מה יהא לדעתך במי שהניח של יד, וכשמוציא של ראש מנרתיקו מבחין שהוא פסול, ומבקש בפיו מחברו שישאיל לו של ראשו, הצריך הוא לחזור ולברך משום סח?
שמא לא עמדתי על סוף דברי מר,ובכן אמר:הרי הוה לכבוד התפילין.
עי' בהודעה הקודמת https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=21426&start=30#p330654 שיש לדון לחייבו ברכה.לבי במערב אמר:שמא לא עמדתי על סוף דברי מר,ובכן אמר:הרי הוה לכבוד התפילין.
אך בהחלט - המבקש תפלין אחרות מחברו אינו צריך לברך שנית, כי מענין התפלין ולצרכם הוא שדיבר (והנדון הוא האם ניתן להחיל זאת אף על המשבח להשי"ת שנתן לנו מצוה זו).
כאן עוד יותר פשיטא לי שלא יחזור ויברך, כי אם אמרת בברכה על ש"ר, שלדעת רש"י ז"ל ודעימיה היא ברכה לבטלה, ומשו"ה אתה רוצה לדון שלרש"י גופיה יצטרך לחזור ולברך משום הפסק - לא תאמר בשואל מחברו, דלכו"ע הוי צורך התפילין, דאם לא ישאל, כיצד יניחם?ובכן אמר:מה יהא לדעתך במי שהניח של יד, וכשמוציא של ראש מנרתיקו מבחין שהוא פסול, ומבקש בפיו מחברו שישאיל לו של ראשו, הצריך הוא לחזור ולברך משום סח?HaimL אמר:עם היות שראיתי בפוסקים, שהעונה דברים שבקדושה בין תפילה לתפילה, חוזר ומברך על ש"ר, מ"מ בברכה על ש"ר גופא, נ"ל קצת תמוה. הלא כל עצמו אינו אלא עושה לכבוד המצווה, ואיך נדון בזה שדינו כסח והפסיק.
הרי הוה לכבוד התפילין.
אך מטעם אחר, ולא זה הוא הנדון כאן.דרומאי אמר:שיש לדון לחייבו ברכה.
שאלת עמרץ: השח לצורך מצוה בכה"ג דסוגיא דסח, אינו חוזר ומברך?דרומאי אמר:לכאורה לא, שהרי שח לצורך המצוה.
נכון, נפלתי בדוגמא לא טובה. אז נאמר באופן שמדבר עם חבירו שיתן לו את הדיו שלו, לצבוע התפילין שלו.דרומאי אמר:[אך יש לדון שיתחייב ברכה מצד שלא היה דעתו אתפילין של חברו בעת שבירך להניח, אך כמדומה דעת המ"ב אינו כן].
לבי במערב אמר:דעת מר חשובה בעיני מאד, אך את מש"כ כבר בארתי לעיל.מחכים אמר:ובסכ"ג הביא דעת המחבר ופסק כהרמ"א. וחסידי חב"ד נוהגים כן לפי פסק אדה"ז בסידורו.
ובכן אמר:א. שאלת עמרץ: השח לצורך מצוה בכה"ג דסוגיא דסח, אינו חוזר ומברך?דרומאי אמר:לכאורה לא, שהרי שח לצורך המצוה.
ב. נכון, נפלתי בדוגמא לא טובה. אז נאמר באופן שמדבר עם חבירו שיתן לו את הדיו שלו, לצבוע התפילין שלו.דרומאי אמר:[אך יש לדון שיתחייב ברכה מצד שלא היה דעתו אתפילין של חברו בעת שבירך להניח, אך כמדומה דעת המ"ב אינו כן].
עדיין, אינו צריך לברך. וכאומר בין ברכה לאכילה 'תנו לי מלח' (אף שאפשר לאכול הלחם בלא מלח, משא"כ הכא. ופשוט).ובכן אמר:שמדבר עם חבירו שיתן לו את הדיו שלו, לצבוע התפילין שלו.
לרבותא קא אמינא - שחביבים עלינו דברי ר"ת כאחד מן הגאונים...ובכן אמר:אגב, אין זה ענין לנכדו דוקא, שכן כשיטת רבינו תם סבירא ליה גם בעל הלכות גדולות.HaimL אמר:לגמרי. פשיטא דרש"י ז"ל לא אסיק אדעתיה שיהיו כאלה שינהגו כנכדו לברך שתיים, עד שהוצרך לפרש שאין זה בכלל הסח...
רובא דרובא של המנהגים הנזכרים בשולחנו הטהור לא נתקבלו למעשה בקהל חסידי חב"ד (ויתכן שאף בהוראה מפורשת מכ"ק אדה"ז עצמו), וכאמור.מחכים אמר:בפירוש פסק אדה"ז בשולחנו שה[מ]נהג כסברא ראשונה שמברכים ב' ברכות
לבי במערב אמר:רובא דרובא של המנהגים הנזכרים בשולחנו הטהור לא נתקבלו למעשה בקהל חסידי חב"ד, וכאמור.מחכים אמר:בפירוש פסק אדה"ז בשולחנו שה[מ]נהג כסברא ראשונה שמברכים ב' ברכות
ע"פ כללי הפסק (ככל הזכור לי), הלכה כי"א. אך שמא נתחלף לי בדדמי.
בזכרוני מונח שדעת הפנים מאירות שהעונה אמן על ברכת חבירו ל"ה הפסק, ואילו האחרונים (והמ"ב) פליגי עלי', האם יש לצשטל מחלוקת זו לנ"ד?.דרומאי אמר:אמאי לא, אם פטור מברכה זו ודאי הוי שיחה.