כמה ברכות אתה מברך על התפילין?

האם אתה נוהג לברך על תפילין שתי ברכות או ברכה אחת?

  • אני חסיד ומברך ברכה אחת

    קולות: 11 14.7%
  • אני ליטאי ומברך ברכה אחת

    קולות: 18 24.0%
  • אני ספרדי ומברך ברכה אחת

    קולות: 10 13.3%
  • אני חסיד ומברך שתי ברכות

    קולות: 10 13.3%
  • אני ליטאי ומברך שתי ברכות

    קולות: 26 34.7%
  • אני ספרדי ומברך שתי ברכות

    קולות: 0 0.0%

  • סה"כ בוחרים
    75

דרומאי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
בפ' החודש - רק האדמו"ר מפטיר כמנהג אשכנז.
מה הפירוש? האדמו"ר מפטיר כמנהג אשכנז ושאר הציבור הפטרה אחרת? והרי צריך לקרות הפטרה בציבור!
 

לבי במערב

משתמש ותיק
האדמו"ר מפטיר כמנהג אשכנז, והכל שומעין הימנו.
בשאר בתי־כנסיות דחב"ד מפטירין כמנהג ספרד (וגם כאו"א קורא בלחש עם המפטיר, משא"כ כשמפטיר האדמו"ר).
 

דרומאי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
האדמו"ר מפטיר כמנהג אשכנז, והכל שומעין הימנו.
וזה כמובן לא נוהג בזה"ז, שגם את"ל דאיכא אדמו"ר, לשמוע ממנו ודאי שאי אפשר...
 

מחכים

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ובכן אמר:
חסידי חב"ד
וכמובן, שהרי כן פסק כ"ק אדה"ז נ"ע (בשולחנו הטהור סי' כה סי"ג, וש"נ).

לא מדוייק, בשו"ע סי"ד מבאר שצריכים עוד ברכה מיוחדת על של ראש, ובסכ"ג הביא דעת המחבר ופסק כהרמ"א.
וחסידי חב"ד נוהגים כן לפי פסק אדה"ז בסידורו.
ושם מחדש חידוש נוסף שמותר לענות על דבר שבקדושה אף שגורם ברכה שאינה צריכה, כי לדעת הרמ"א הרי שאינה ברכה שא"צ. ויל"ע
 

nls

משתמש ותיק
מחכים אמר:
ושם מחדש חידוש נוסף שמותר לענות על דבר שבקדושה אף שגורם ברכה שאינה צריכה, כי לדעת הרמ"א הרי שאינה ברכה שא"צ. ויל"ע

הסברא מתוקה מדבש ומובנת מאוד
 

מחכים

משתמש ותיק
nls אמר:
מחכים אמר:
ושם מחדש חידוש נוסף שמותר לענות על דבר שבקדושה אף שגורם ברכה שאינה צריכה, כי לדעת הרמ"א הרי שאינה ברכה שא"צ. ויל"ע

הסברא מתוקה מדבש ומובנת מאוד

אכן, אך כדי להבינה צריכים קצת עיון והתבוננות, (עכ"פ לדכוותי, בלמדי זאת ארך לי זמן להבינו)
כי הלא אם שח, הרי שלדעת הרמ"א מפספס ברכה, וההבנה בזה, שמצד חיוב הברכה מכריע כהמחבר וממילא גם בשח אינו מפספס ברכה, אך לגבי הנידון של ברכה שא"צ סומך על הרמ"א.
 

דרומאי

משתמש ותיק
מחכים אמר:
nls אמר:
מחכים אמר:
ושם מחדש חידוש נוסף שמותר לענות על דבר שבקדושה אף שגורם ברכה שאינה צריכה, כי לדעת הרמ"א הרי שאינה ברכה שא"צ. ויל"ע

הסברא מתוקה מדבש ומובנת מאוד

אכן, אך כדי להבינה צריכים קצת עיון והתבוננות, (עכ"פ לדכוותי, בלמדי זאת ארך לי זמן להבינו)
כי הלא אם שח, הרי שלדעת הרמ"א מפספס ברכה, וההבנה בזה, שמצד חיוב הברכה מכריע כהמחבר וממילא גם בשח אינו מפספס ברכה, אך לגבי הנידון של ברכה שא"צ סומך על הרמ"א.
צ"ע, דממה נפשך עושה שלא כהוגן, להמחבר גורם ברכה שא"צ, ולהרמ"א מפסיד ברכה על תש"ר.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
ובכן אמר:
HaimL אמר:
נאה וחריף ביותר. אבל בפשטות, הוא לחדד התלמידים, דאין ברכה בכלל שיחה.
סברא. [רק שאשמח לביאור, אם לדעתך סברא זו דוחה רק מה שכתבתי למסקנא, או גם את עצם ההברקה דלא ליבעי בשכמל"ו].
HaimL אמר:
וראה לשון רש"י עצמו, במנחות ל"ו.,
---
סח בין תפילה לתפילה - ולא בירך על של ראש אלא סמך על ברכה ראשונה:
מקוה שהינך מבין שלהעמיס קביעתך בכוונת רש"י הוא בדרך רמז.
רש"י מפרש אימת יש בידו עבירה. דלרש"י ליכא לעברה בסח וחזר ובירך על של ראש [והוא ברור ממה שפירש רש"י זאת רק במימרא דסח בין תפילה לתפילה עבירה היא, ולא פירשה לעיל מינה בגוף הסוגיא דחוזר ומברך. וכן הבינו להדיא התוספות (ד"ה עבירה) בדעת רש"י].
עם היות שראיתי בפוסקים, שהעונה דברים שבקדושה בין תפילה לתפילה, חוזר ומברך על ש"ר, מ"מ בברכה על ש"ר גופא, נ"ל קצת תמוה. הלא כל עצמו אינו אלא עושה לכבוד המצווה, ואיך נדון בזה שדינו כסח והפסיק.

ולעניין מסקנתך, והפוסקים הנ"ל, נראה לי שבאמת אין האומר דברים שבקדושה בכלל עבירת הסח כלל ועיקר, שהרי אינו סח, רק עושה לכבוד שמיים. מ"מ, מאחר והפסיק בין מצווה למצווה, חוזר ומברך, ומכ"ש הסח ממש, שגם עובר עבירה וגם מפסיק וזוקק לברכה שנייה.

ולרש"י ז"ל, מה לי הפסיק לדברים שבקדושה, מה לי סח להנאתו, מ"מ אם אינו חוזר ומברך, עבירה היא בידו.

ואפשר לדון בזה גם (כפי שהוזכר) אם גורם ברכה שא"צ והיא גופא העבירה, וזה נראה לא כדעת רש"י ז"ל הנ"ל.

אבל כאמור, כ"ז הוא לסתם דברים שבקדושה. לברכה על ש"ר עצמה, לא מסתבר לי שיהיה בכלל הפסק.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
נאה וחריף ביותר. אבל בפשטות, הוא לחדד התלמידים, דאין ברכה בכלל שיחה.
אמאי לא, אם פטור מברכה זו ודאי הוי שיחה.
ואטו המברך על אכילת מצה בחול המועד לא הוי הפסק בין המוציא לאכילה?!
 

HaimL

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
HaimL אמר:
נאה וחריף ביותר. אבל בפשטות, הוא לחדד התלמידים, דאין ברכה בכלל שיחה.
אמאי לא, אם פטור מברכה זו ודאי הוי שיחה.
ואטו המברך על אכילת מצה בחול המועד לא הוי הפסק בין המוציא לאכילה?!
לא מסתבר לי שהוא הפסק. אבל אין לי ראיה שהוא לא.
 
 

nls

משתמש ותיק
מחכים אמר:
nls אמר:
מחכים אמר:
ושם מחדש חידוש נוסף שמותר לענות על דבר שבקדושה אף שגורם ברכה שאינה צריכה, כי לדעת הרמ"א הרי שאינה ברכה שא"צ. ויל"ע

הסברא מתוקה מדבש ומובנת מאוד

אכן, אך כדי להבינה צריכים קצת עיון והתבוננות, (עכ"פ לדכוותי, בלמדי זאת ארך לי זמן להבינו)
כי הלא אם שח, הרי שלדעת הרמ"א מפספס ברכה, וההבנה בזה, שמצד חיוב הברכה מכריע כהמחבר וממילא גם בשח אינו מפספס ברכה, אך לגבי הנידון של ברכה שא"צ סומך על הרמ"א.



ייתכן שיש פה עוד אביסל'ע עומק, שהרי לגרום ברכה שאינה צריכה זה אסור משום לתא דלא תשא, ששם שמיים אינו הפקר להשתמש בו סתם כך, אלא במקום הנצרך בלבד מחמת חומר קדושתו, וא"כ גם להמחבר כל האיסור שיעבור אם ישיח זה שיצטרך לברך עוד ברכה על תפילין של ראש (ולא שהברכה הראשונה הייתה לבטלה כמובן כי היא חלה על השל יד), וממילא בנידון של לגרום לברך עוד ברכה על תפילין של ראש הלא הרמ"א פוסק שלכתחילה הוא כן, ונמצא שאינו מתנהג בזלזול לשם שמיים, וממילא חומר האיסור יורד משמעותית ולכן כשעומד כנגד להפסיד ענייה של דבר שבקדושה, עדיף לעשות כן. (לאחר ההתבוננות נראה שפשוט הסברתי את דבריך באריכות)
אולי זו כוונתו אינני יודע, אבל כך הבנתי בדבריו וזה נראה לי מובן
 

ובכן

משתמש ותיק
HaimL אמר:
עם היות שראיתי בפוסקים, שהעונה דברים שבקדושה בין תפילה לתפילה, חוזר ומברך על ש"ר, מ"מ בברכה על ש"ר גופא, נ"ל קצת תמוה. הלא כל עצמו אינו אלא עושה לכבוד המצווה, ואיך נדון בזה שדינו כסח והפסיק.
מה יהא לדעתך במי שהניח של יד, וכשמוציא של ראש מנרתיקו מבחין שהוא פסול, ומבקש בפיו מחברו שישאיל לו של ראשו, הצריך הוא לחזור ולברך משום סח?
הרי הוה לכבוד התפילין.
וכלומר, הואיל ולדעת ראשונים אלו אין הוא מחויב בברכה זו, הנה גם אם עלה לבו על גדותיו לשבח את בוראו ברגש על מצוות תפילין, מ"מ הוה סח.
כן נראה לי.
HaimL אמר:
ולעניין מסקנתך, והפוסקים הנ"ל, נראה לי שבאמת אין האומר דברים שבקדושה בכלל עבירת הסח כלל ועיקר, שהרי אינו סח, רק עושה לכבוד שמיים. מ"מ, מאחר והפסיק בין מצווה למצווה, חוזר ומברך, ומכ"ש הסח ממש, שגם עובר עבירה וגם מפסיק וזוקק לברכה שנייה.
ולרש"י ז"ל, מה לי הפסיק לדברים שבקדושה, מה לי סח להנאתו, מ"מ אם אינו חוזר ומברך, עבירה היא בידו.
אכן, מה שכתבת שאין האומר דברים שבקדושה בכלל עבירה ד'סח' למרות שצריך לחזור ולברך, אמת הוא שכן מבואר להדיא בשו"ע, אלא שהוא כהני ראשונים דמפרשים עבירה דסח באופן אחר מרש"י, כלומר - שההפסק בין של יד לשל ראש היא גופא העבירה, ולא מניעת הברכה הנוספת.
ולכן, באמת לשיטת רש"י אין חילוק זה, ומי שמפסיק לדבר שבקדושה, ולא חזר לברך, יסבור רש"י בו שחוזר מעורכי המלחמה.
HaimL אמר:
ואפשר לדון בזה גם (כפי שהוזכר) אם גורם ברכה שא"צ והיא גופא העבירה, וזה נראה לא כדעת רש"י ז"ל הנ"ל.
וכפי שכבר כתבנו.
HaimL אמר:
אבל כאמור, כ"ז הוא לסתם דברים שבקדושה. לברכה על ש"ר עצמה, לא מסתבר לי שיהיה בכלל הפסק כלל.
סברא, אבל יש פנים לומר אחרת, וכדכתיבנא.
 

HaimL

משתמש ותיק
ובכן אמר:
HaimL אמר:
HaimL אמר:
וראה לשון רש"י עצמו, במנחות ל"ו.,
---
סח בין תפילה לתפילה - ולא בירך על של ראש אלא סמך על ברכה ראשונה:
מקוה שהינך מבין שלהעמיס קביעתך בכוונת רש"י הוא בדרך רמז.
לגמרי. פשיטא דרש"י ז"ל לא אסיק אדעתיה שיהיו כאלה שינהגו כנכדו לברך שתיים, עד שהוצרך לפרש שאין זה בכלל הסח...
 
 

ובכן

משתמש ותיק
HaimL אמר:
לגמרי. פשיטא דרש"י ז"ל לא אסיק אדעתיה שיהיו כאלה שינהגו כנכדו לברך שתיים, עד שהוצרך לפרש שאין זה בכלל הסח...
אגב, אין זה ענין לנכדו דוקא, שכן כשיטת רבינו תם סבירא ליה גם בעל הלכות גדולות.
 

דרומאי

משתמש ותיק
ובכן אמר:
מה יהא לדעתך במי שהניח של יד, וכשמוציא של ראש מנרתיקו מבחין שהוא פסול, ומבקש בפיו מחברו שישאיל לו של ראשו, הצריך הוא לחזור ולברך משום סח?
לכאורה לא, שהרי שח לצורך המצוה.
[אך יש לדון שיתחייב ברכה מצד שלא היה דעתו אתפילין של חברו בעת שבירך להניח, אך כמדומה דעת המ"ב אינו כן].
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ובכן אמר:
הרי הוה לכבוד התפילין.
שמא לא עמדתי על סוף דברי מר,
אך בהחלט - המבקש תפלין אחרות מחברו אינו צריך לברך שנית, כי מענין התפלין ולצרכם הוא שדיבר (והנדון הוא האם ניתן להחיל זאת אף על המשבח להשי"ת שנתן לנו מצוה זו).
 

דרומאי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ובכן אמר:
הרי הוה לכבוד התפילין.
שמא לא עמדתי על סוף דברי מר,
אך בהחלט - המבקש תפלין אחרות מחברו אינו צריך לברך שנית, כי מענין התפלין ולצרכם הוא שדיבר (והנדון הוא האם ניתן להחיל זאת אף על המשבח להשי"ת שנתן לנו מצוה זו).
עי' בהודעה הקודמת https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=21426&start=30#p330654 שיש לדון לחייבו ברכה.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
ובכן אמר:
HaimL אמר:
עם היות שראיתי בפוסקים, שהעונה דברים שבקדושה בין תפילה לתפילה, חוזר ומברך על ש"ר, מ"מ בברכה על ש"ר גופא, נ"ל קצת תמוה. הלא כל עצמו אינו אלא עושה לכבוד המצווה, ואיך נדון בזה שדינו כסח והפסיק.
מה יהא לדעתך במי שהניח של יד, וכשמוציא של ראש מנרתיקו מבחין שהוא פסול, ומבקש בפיו מחברו שישאיל לו של ראשו, הצריך הוא לחזור ולברך משום סח?
הרי הוה לכבוד התפילין.
כאן עוד יותר פשיטא לי שלא יחזור ויברך, כי אם אמרת בברכה על ש"ר, שלדעת רש"י ז"ל ודעימיה היא ברכה לבטלה, ומשו"ה אתה רוצה לדון שלרש"י גופיה יצטרך לחזור ולברך משום הפסק - לא תאמר בשואל מחברו, דלכו"ע הוי צורך התפילין, דאם לא ישאל, כיצד יניחם?

אלא א"כ נדון שחוזר ומברך משום שלא הייתה דעתו על התפילין של חברו, כשבירך על ש"י. אך לא משום הפסק
 
 

ובכן

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
לכאורה לא, שהרי שח לצורך המצוה.
שאלת עמרץ: השח לצורך מצוה בכה"ג דסוגיא דסח, אינו חוזר ומברך?
ובכל אופן, מי שיחליט לומר קודם של ראש את הפיוט דשבת עקב אודות מצות תפילין ושגבה, לא יצטרך לחזור ולברך?
דרומאי אמר:
[אך יש לדון שיתחייב ברכה מצד שלא היה דעתו אתפילין של חברו בעת שבירך להניח, אך כמדומה דעת המ"ב אינו כן].
נכון, נפלתי בדוגמא לא טובה. אז נאמר באופן שמדבר עם חבירו שיתן לו את הדיו שלו, לצבוע התפילין שלו.
 
 

מחכים

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
מחכים אמר:
ובסכ"ג הביא דעת המחבר ופסק כהרמ"א. וחסידי חב"ד נוהגים כן לפי פסק אדה"ז בסידורו.
דעת מר חשובה בעיני מאד, אך את מש"כ כבר בארתי לעיל.

ייש"כ, ולכבוד היא לי.
עתה ראיתי כי כבר העירו לך, ולא הצלחתי להבין את הודעתך זו. הלא בפירוש פסק אדה"ז בשולחנו שהנהג כסברא ראשונה שמברכים ב' ברכות, יעויין שם סי"ד וסכ"ג, וצ"ע כוונתך אף שכערכיך התאמצתי להבין.
 

דרומאי

משתמש ותיק
ובכן אמר:
דרומאי אמר:
לכאורה לא, שהרי שח לצורך המצוה.
א. שאלת עמרץ: השח לצורך מצוה בכה"ג דסוגיא דסח, אינו חוזר ומברך?
דרומאי אמר:
[אך יש לדון שיתחייב ברכה מצד שלא היה דעתו אתפילין של חברו בעת שבירך להניח, אך כמדומה דעת המ"ב אינו כן].
ב. נכון, נפלתי בדוגמא לא טובה. אז נאמר באופן שמדבר עם חבירו שיתן לו את הדיו שלו, לצבוע התפילין שלו.


א. ח"ו לא עם הארץ, אך אם סח לצורך המצוה אינו חוסר ומברך, אם סח לצורך מצוה בעלמא חוזר ומברך.
ב. אכן נפלת בדוגמא לא טובה, וגם דוגמא של דיו לצבוע התפילין אינה טובה, שגם זה לצורך המצוה.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ובכן אמר:
שמדבר עם חבירו שיתן לו את הדיו שלו, לצבוע התפילין שלו.
עדיין, אינו צריך לברך. וכאומר בין ברכה לאכילה 'תנו לי מלח' (אף שאפשר לאכול הלחם בלא מלח, משא"כ הכא. ופשוט).
- שו"ע אדה"ז שם סי"ט. וכן בסדור: "אם הפסיק בענינים שהם נצרכים לו להנחת תפילין אין צריך לחזור ולברך על של ראש".
 

HaimL

משתמש ותיק
ובכן אמר:
HaimL אמר:
לגמרי. פשיטא דרש"י ז"ל לא אסיק אדעתיה שיהיו כאלה שינהגו כנכדו לברך שתיים, עד שהוצרך לפרש שאין זה בכלל הסח...
אגב, אין זה ענין לנכדו דוקא, שכן כשיטת רבינו תם סבירא ליה גם בעל הלכות גדולות.
לרבותא קא אמינא - שחביבים עלינו דברי ר"ת כאחד מן הגאונים...
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
מחכים אמר:
בפירוש פסק אדה"ז בשולחנו שה[מ]נהג כסברא ראשונה שמברכים ב' ברכות
רובא דרובא של המנהגים הנזכרים בשולחנו הטהור לא נתקבלו למעשה בקהל חסידי חב"ד (ויתכן שאף בהוראה מפורשת מכ"ק אדה"ז עצמו), וכאמור.
ע"פ כללי הפסק (ככל הזכור לי), הלכה כי"א. אך שמא נתחלף לי בדדמי.
 

nls

משתמש ותיק
רבותי פשוט תענוג לקרוא את ההודעות שלכם פה, אשריכם ת"ח שדברי תורה חביבים עליכם
 

מחכים

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
מחכים אמר:
בפירוש פסק אדה"ז בשולחנו שה[מ]נהג כסברא ראשונה שמברכים ב' ברכות
רובא דרובא של המנהגים הנזכרים בשולחנו הטהור לא נתקבלו למעשה בקהל חסידי חב"ד, וכאמור.
ע"פ כללי הפסק (ככל הזכור לי), הלכה כי"א. אך שמא נתחלף לי בדדמי.

בדר"כ סתם וי"א הלכה כדעה הראשונה, אבל אצל שו"ע אדה"ז, כמדומה שבדר"כ אינו נמנע מלגלות דעתו הלכה כמאן, וברפרוף קצר (לא מדוייק ולא מקיף כלל) בזכרוני כמדומה שבדר"כ עיקר ההלכה כסברא ראשונה.
 

מחכים

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
אמאי לא, אם פטור מברכה זו ודאי הוי שיחה.
בזכרוני מונח שדעת הפנים מאירות שהעונה אמן על ברכת חבירו ל"ה הפסק, ואילו האחרונים (והמ"ב) פליגי עלי', האם יש לצשטל מחלוקת זו לנ"ד?.
 
חלק עליון תַחתִית