נתן הבבלי אמר:תיק"ו ר"ת – תשבי יתרץ קושיות ובעיות. וצ"ב, אמאי לא משה רבינו יתרץ לנו, שהוא נותן התורה.
נתן הבבלי אמר:תיק"ו ר"ת – תשבי יתרץ קושיות ובעיות. וצ"ב, אמאי לא משה רבינו יתרץ לנו, שהוא נותן התורה.
פראנק אמר:דבר עומד בלא הכרעה. בן יהודה צדק.
אך השאלה עדיין ק"ק מה הקשר של אליהו הנביא לקושיות ובעיות, לכאו' משה רבינו שהוא נותן התורה ויודע את כולה יותר מכל א' אחר יתרץ לנופיילוט 0.4 אמר:נתן הבבלי אמר:תיק"ו ר"ת – תשבי יתרץ קושיות ובעיות. וצ"ב, אמאי לא משה רבינו יתרץ לנו, שהוא נותן התורה.
כי אליהו הנביא יבוא עוד לפניו.
ואפשר שמשום כך יהא מונח עד שיבא אליהו.
מן הראוי לציין - משמעות המילה ''תיקו'' היא: עמוד. עצור כאן. אל תדון עוד בנושא.
הנוטריקון הוא רמז בעלמא.
מיותר לומר שהשימוש העברי במילה תיקו [חסר הכרעה. שווה. וכדו'] הינו משובש לחלוטין.
נתן הבבלי אמר:אך השאלה עדיין ק"ק מה הקשר של אליהו הנביא לקושיות ובעיות, לכאו' משה רבינו שהוא נותן התורה ויודע את כולה יותר מכל א' אחר יתרץ לנופיילוט 0.4 אמר:נתן הבבלי אמר:תיק"ו ר"ת – תשבי יתרץ קושיות ובעיות. וצ"ב, אמאי לא משה רבינו יתרץ לנו, שהוא נותן התורה.
כי אליהו הנביא יבוא עוד לפניו.
ואפשר שמשום כך יהא מונח עד שיבא אליהו.
מן הראוי לציין - משמעות המילה ''תיקו'' היא: עמוד. עצור כאן. אל תדון עוד בנושא.
הנוטריקון הוא רמז בעלמא.
מיותר לומר שהשימוש העברי במילה תיקו [חסר הכרעה. שווה. וכדו'] הינו משובש לחלוטין.
יוספי אמר:מדוע תשבי ולא אליהו,
אמרו שבליטא נקראו על שם עירם
נתן הבבלי אמר:תיק"ו ר"ת – תשבי יתרץ קושיות ובעיות. וצ"ב, אמאי לא משה רבינו יתרץ לנו, שהוא נותן התורה.
דהיינו: תעמוד. שלעת עתה אין לנו אפשרות לפשוט את הספק.פיילוט 0.4 אמר:מן הראוי לציין - משמעות המילה ''תיקו'' היא: עמוד. עצור כאן. אל תדון עוד בנושא.
נתן הבבלי אמר:תיק"ו ר"ת – תשבי יתרץ קושיות ובעיות. וצ"ב, אמאי לא משה רבינו יתרץ לנו, שהוא נותן התורה.
קושטא אמר:הגר''ח הלוי מבריסק אמר שהפשט שכל הרבע'ס אומרים ש'תיקו' תשבי יתרץ קושיות
קושטא אמר:מה לא מובן?
שאלות שאנו לא יכולים לפשוט מכוחותינו וסברותינו תו לא מהני לא נביא ולא רוה''ק כי לא בשמים היא,
ורק אליהו שהוא קיבל את כל התורה שבעל פה מאחי' השילנו [או מיהושע וממשה] יוכל לפשוט לנו כי אצלו עדיין נמצאת 'מסירת התורה',
ולכן אומר הרבה בחיידר 'תשבי יתרץ'
אה''נ,נדיב לב אמר:קושטא אמר:מה לא מובן?
שאלות שאנו לא יכולים לפשוט מכוחותינו וסברותינו תו לא מהני לא נביא ולא רוה''ק כי לא בשמים היא,
ורק אליהו שהוא קיבל את כל התורה שבעל פה מאחי' השילנו [או מיהושע וממשה] יוכל לפשוט לנו כי אצלו עדיין נמצאת 'מסירת התורה',
ולכן אומר הרבה בחיידר 'תשבי יתרץ'
סליחה אבל לא קבלתי מענה. הוא שאל מדוע לא משה?
והלא ודאי כעת משה לא עמנו, וכוונתו בקושיא היא לכשיבוא משה ויעמוד בקץ הימים, מדוע הועדף אליהו על פניו ותרוייהו אז 'לא בשמים'. והניחא אם היית מיישב שאליהו מקדים למשה כמבואר בחז"ל וכמו שהזכירו באשכול, אבל לא וצ"ב.
אין כזו מחלוקת בגמרא (בבבלי לא נזכר כלל שהכוסות כנגד הלשונות, ובירושלמי לא נזכרה כלל לא האופציה של לשון חמישית ולא האופציה של כוס חמישית). אלא שבברייתא על אמירת הלל הגדול גירסת הגאונים והרבה ראשונים "חמישי אומר עליו הלל הגדול" ופירש בעל המאור שהתנאים בברייתא זו (ר' טרפון ויש אומרים) חולקים על המשנה וסוברים שצריך חמש כוסות, וההסבר שכתבת נאמר על פי דעה זו (וכמו כן אפשר לאמרו על מחלוקת הראשונים עצמה).יאיר אמר:מענין לענין באותו ענין
כוס חמישית מוזגים כנגד והבאתי דמחלוקת בגמרא אם הוא לשון של גאולה
ומספק מוזגים ולא שותים ונקראת כוס של אליהו שכשיבוא יפשוט הספק
הגר"א
איני יודע ממי הרמז הזה, כמדומני שאינו מן הראשונים, וודאי דאין זה הפשט כלל.נתן הבבלי אמר:תיק"ו ר"ת – תשבי יתרץ קושיות ובעיות. וצ"ב, אמאי לא משה רבינו יתרץ לנו, שהוא נותן התורה.
אני עדיין לא כ''כ בקי ורגיל בפורום והו''א שהשאלה היא בפשטות 'מאי תיקו' כהכותרת גרידא,נדיב לב אמר:אם לא בכל האשכול לפחות בראשו, שאל"כ מה ענין בפתיחת אשכול?
ונמצא העיקר חסר מן הסופר האמתי מכובדנו @קושטא שכתב דברים נפלאים, והובנו שלא כהלכתן, רק בגלל זה. אבל יש להעריכו על הודאת 'הקושטא' בלי להסתיר שלא עבר על שאלת פותה"ש.
נתן הבבלי אמר:תיק"ו ר"ת – תשבי יתרץ קושיות ובעיות. וצ"ב, אמאי לא משה רבינו יתרץ לנו, שהוא נותן התורה.
כמדומה לי שבספר אמונת עתיך להגר"מ וולפסון השם יאריך ימיו ושנותיו, מפרש (בדרך דרוש קצת) דכידוע בזוה"ק שכל הקושיות והאיבעיות הוא מסטרא דשמאלא ומצד הקליפות (ובירור ההלכה ותירוץ הקושיות הוא בירור הניצוצות והעלאתם מהקליפות -עיין בארוכה קונטרס אחרון לתניא ובאגהק סכ"ו)נתן הבבלי אמר:תיק"ו ר"ת – תשבי יתרץ קושיות ובעיות. וצ"ב, אמאי לא משה רבינו יתרץ לנו, שהוא נותן התורה.