בא נשאל למה מחמירים בכלל? לא דייך מה שאסרה תורה?
אלא אדם שיודע את התורה ויודע שיש דעות בין הפוסקים ממילא הדבר מסופק אצלו וראוי לו להחמיר
ולכן גם לכל אדם שאינו מתוך בית המדרש אין ענין להחמיר לו
ולכן נשים עיקר מצותם לעשות את עיקר הדין ולא לחפש חומרות
ואם ההלכה היא לקולא כי כך עיקר הדין וכך הכרעת הפוסקים אין ענין בכלל להחמיר לה
ומסיבה נוספת יסודית שיש בחומרות
פעם שאל ת"ח אחד את הגרש"ז זצ"ל אם יכול לנהוג בחומרות אמר לו הגרש"ז אתה יכול להחמיר אבל קודם אתה צריך לדעת מה דאורייתא ומה דרבנן ומה מנהג ומה חומרא בעלמא
וההסבר הוא כי אנשים הופכים חומרא לדין ומעוותים את התורה והיה עדיף בכה"ג שלא יחמירו והדוגמאות לצערנו רבות למכביר...
ולכן כלפי נשים שאינם יודעות את הסוגיא אסור לסבך אותם רק שידעו את ההלכות ברור
בנוסף אמרו חז"ל שאשה רוצה בקב תפלות מתשעה קבין ופרישות
האשה בטבעה לא נמשכת ואינה מעונינת בחומרות מעשיות אי"ז העבודת ד' שלה תגיד לה מה ההלכה והיא תעשה
האשה מחמירה ברגשות וענינים שזה טבעה ולא בחומרות מעשיות ובזה היא עובדת את ד' בשלמות
ועל מה שכתבו
huo yuc יום טוב אמר:
חימקו כתב: ↑היום, 12:22
בעיניו זה לא חומרא, זה מעיקר הדין.
לדוג' אדם שברור לו שאסור לפתוח פקק בשבת וגובל באיסור דאוריתא (בעיניו), אשתו, צריכה לנהוג כמותו.
בעיניו כל עם ישראל צריכים כך לנהוג
אך מאיזה כח דורש מאשתו לנהוג כהבנתו
אם היא רוצה בשמחה שתנהג כך
גם אני מצטרף לדבר ר' יום טוב
ואסביר כל עוד שהוא לא הגיע להוראה רק הוא חושב שכך הדין פשוט שאשתו לא אשמה שכך יצא לו בסוגיא
וגם אם הוא הגיע להוראה אינו המרא דאתרא וזכותה לבחור רב אחר
והמציאות היא הרי שאם יגיד לה תשמעי אני אוחז שזה אסור אבל גדולי הרבנים חולקים היא לא תשמע לו ובצדק.
א"כ אין לו זכות לשקר עליה שכך ההלכה
לבד אם הוא מגדולי הפוסקים וגם אז ודאי מדינא זכותה לשמוע לרב אחר אך בכה"ג י"ל שהאומדנא שקיבלה אותו לרב
לבד מאם הוא מרא דאתרא שאז מחיובת לשמוע לו