בס"ד.
היות וזיכני השי"ת זה כמה שנים למסור שיעור הלכה בקו הטלפון המשפחתי, לע"נ מור אבי זצ"ל, אמרתי להעלות כאן בל"נ מידי יום את השיעור.
ויש בזה כמה תועלות:
גם כדי לקבל ביקורת מחו"ר הפורום שליט"א, אם אכן אמרתי דברים שאינם נכונים.
וגם, כי שמא יהיה לאי מי תועלת מזה, לעצמו,
או שפשוט עוד מישהו יעתיק את הרעיון וימסור גם הוא שיעור הלכה בקו הטלפון של משפחתו, או יעתיקם בעלון כל שהוא, או כעי"ז.
אקדים כמה דברים להבנת הענין:
א. כותב השורות אינו מורה הוראה, ורחוק מזה. לכן ברור, שאין המטרה להכריע במחלוקות, וכיו"ב. המטרה היא, פשוט, לתת לפשוטי העם, בפרט ובעיקר לבית יעקב אלו הנשים, הלכה למעשה, ללא שיטות וחומרות, במילים פשוטות מאוד. לכן אין טעם להעיר לי על דעות נוספות שיש בזה, או כאלו שמחמירים יותר או מקילים כו'. אין כאן ספר הלכה. רק מטרה לומר משהו ברור, למעשה.
ב. מהטעם הנ"ל, הרבה מהשיעורים אינם מחדשים דבר. אך המציאות מוכיחה שגם הנשים שלמדו שיעורי דינים בסמינר כדבעי, עם השנים נשכחים דברים פשוטים.
ג. עוד מטעם הנ"ל, כיוון שהמטרה היא הלכה למעשה, היינו מה לעשות בפועל ממש, לכן אף שרחוק אני מאוד מהוראה, אעפ"כ אני מדגיש שהנכתב הוא 'הלכה למעשה'. כי המציאות בשטח מוכיחה, שאנשים [בפרט נשים] צמאים למישהו שיאמר להם בעברית פשוטה 'מה תכל'ס עושים'. ואלה החוששים לפסוק למעשה, כבודם במקומם מונח ועפר אני תחת כפות רגליהם, אבל בשטח אנשים צריכים שידברו איתם בשפה ברורה.
ד. אמנם עקרונית האשה אמורה לשאול את בעלה כיצד להתנהג, אך בשטח מכו"כ סיבות הרבה נשים אין להן את מי לשאול, ואינן יודעות דברים פשוטים.
ה. אפשר בשמחה להעתיק להיכן שרוצים, כי כאמור איני מחדש דבר. רק אבקש שיעדכנו אותי כאן שהיה מזה תועלת.
ו. כמעט כל הדברים לקוחים משיעור הלכה שמוסר מורה הוראה מפורסם [שייך לקהילת תו"א], בתוספת הסבר.
ז במשך השנים למדתי, כי בית יעקב אלו הנשים, [בפרט אלו הטרודות בהבאת פרנסה הביתה, נוסף על גידול הילדים, וכ"ש אלו המחתנות כבר ילדים], צריכות לשמוע שיעור קצרצר, לא יותר מדקה וחצי. זו הסיבה לקיצור הנמרץ.
ח. כל הנכתב הוא ע"פ הנהוג אצל קהילות החסידים.
ט. נקודה אחרונה - יודעני שייתכן שיש דברים שאינם נכונים. אבל שאלתי כו"כ מורי הוראה מובהקים, ואמרו לי בבירור ש'יצא הפסדו בשכרו', היינו שיותר מהנזק שיש באמירת דברים שגויים, הוא התועלת בלימוד הלכה דבר יום ביומו. ו'מן הזהירות שלא תרבה להזהר'.
י. אפשר לסמוך על הדברים למעשה, אבל רק אחרי קריאת כל ההודעות הבאות, כדי לבדוק אם יש אח"כ תיקונים [אי אפשר לתקן הודעה שנכתבה אחר שעבר זמן מכתיבתה, לכן זה בהודעה נפרדת].
תגובות, הארות, הערות, וכל סוג של משוב ענייני, יתקבלו בשמחה, תודה, וברכה.
היות וזיכני השי"ת זה כמה שנים למסור שיעור הלכה בקו הטלפון המשפחתי, לע"נ מור אבי זצ"ל, אמרתי להעלות כאן בל"נ מידי יום את השיעור.
ויש בזה כמה תועלות:
גם כדי לקבל ביקורת מחו"ר הפורום שליט"א, אם אכן אמרתי דברים שאינם נכונים.
וגם, כי שמא יהיה לאי מי תועלת מזה, לעצמו,
או שפשוט עוד מישהו יעתיק את הרעיון וימסור גם הוא שיעור הלכה בקו הטלפון של משפחתו, או יעתיקם בעלון כל שהוא, או כעי"ז.
אקדים כמה דברים להבנת הענין:
א. כותב השורות אינו מורה הוראה, ורחוק מזה. לכן ברור, שאין המטרה להכריע במחלוקות, וכיו"ב. המטרה היא, פשוט, לתת לפשוטי העם, בפרט ובעיקר לבית יעקב אלו הנשים, הלכה למעשה, ללא שיטות וחומרות, במילים פשוטות מאוד. לכן אין טעם להעיר לי על דעות נוספות שיש בזה, או כאלו שמחמירים יותר או מקילים כו'. אין כאן ספר הלכה. רק מטרה לומר משהו ברור, למעשה.
ב. מהטעם הנ"ל, הרבה מהשיעורים אינם מחדשים דבר. אך המציאות מוכיחה שגם הנשים שלמדו שיעורי דינים בסמינר כדבעי, עם השנים נשכחים דברים פשוטים.
ג. עוד מטעם הנ"ל, כיוון שהמטרה היא הלכה למעשה, היינו מה לעשות בפועל ממש, לכן אף שרחוק אני מאוד מהוראה, אעפ"כ אני מדגיש שהנכתב הוא 'הלכה למעשה'. כי המציאות בשטח מוכיחה, שאנשים [בפרט נשים] צמאים למישהו שיאמר להם בעברית פשוטה 'מה תכל'ס עושים'. ואלה החוששים לפסוק למעשה, כבודם במקומם מונח ועפר אני תחת כפות רגליהם, אבל בשטח אנשים צריכים שידברו איתם בשפה ברורה.
ד. אמנם עקרונית האשה אמורה לשאול את בעלה כיצד להתנהג, אך בשטח מכו"כ סיבות הרבה נשים אין להן את מי לשאול, ואינן יודעות דברים פשוטים.
ה. אפשר בשמחה להעתיק להיכן שרוצים, כי כאמור איני מחדש דבר. רק אבקש שיעדכנו אותי כאן שהיה מזה תועלת.
ו. כמעט כל הדברים לקוחים משיעור הלכה שמוסר מורה הוראה מפורסם [שייך לקהילת תו"א], בתוספת הסבר.
ז במשך השנים למדתי, כי בית יעקב אלו הנשים, [בפרט אלו הטרודות בהבאת פרנסה הביתה, נוסף על גידול הילדים, וכ"ש אלו המחתנות כבר ילדים], צריכות לשמוע שיעור קצרצר, לא יותר מדקה וחצי. זו הסיבה לקיצור הנמרץ.
ח. כל הנכתב הוא ע"פ הנהוג אצל קהילות החסידים.
ט. נקודה אחרונה - יודעני שייתכן שיש דברים שאינם נכונים. אבל שאלתי כו"כ מורי הוראה מובהקים, ואמרו לי בבירור ש'יצא הפסדו בשכרו', היינו שיותר מהנזק שיש באמירת דברים שגויים, הוא התועלת בלימוד הלכה דבר יום ביומו. ו'מן הזהירות שלא תרבה להזהר'.
י. אפשר לסמוך על הדברים למעשה, אבל רק אחרי קריאת כל ההודעות הבאות, כדי לבדוק אם יש אח"כ תיקונים [אי אפשר לתקן הודעה שנכתבה אחר שעבר זמן מכתיבתה, לכן זה בהודעה נפרדת].
תגובות, הארות, הערות, וכל סוג של משוב ענייני, יתקבלו בשמחה, תודה, וברכה.