יומא עא - סיפור מעניין שהיה לי היום בקו 2

מרדכי דב זינגר

משתמש ותיק
כולם עברו על הדף
כולם רואים שכתוב 4 פעמים שש
כולם יודעים לספור עד 5
כולם לא מבינים איך מ4 פעמים שש לומדים 5 הלכות
וכולם הציצו ברש"י ולמדו ש- בד זה גם שש.

הוקשה לי... איך ?
איך מהמילה בד רש"י לומד שזה שש

זה הוקשה לי...
לפני שיצאתי מהבית עם קו 2 לשמוע את ר' מיילך בברכפלד
וכרגיל התפללתי שה' יאיר עייני.

והנה...
בככר פלוק במקום שהנהג יפנה ימינה לרחוב רשב"י פנה שמאלה לרח' ר"ע
ומיד הציבור נוסעי קו 2 צועק...נהג ! נהג...!
הוא מיד תפס את עצמו...
וטען ...התבלבלתי ...חשבתי....
שאני....6

ואני עדיין בתוך סוגיית 6
שואל את עצמי ...מה "שש"

ואז נפל לי האסימון
שבד זה בגימט' שש

(מעניין - שרש"י לא מדגיש שזה הלימוד)

אין טעויות
הכל בגזירת עליון
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
רש"י מסביר שהאבנט אינו מהחשבון.
יש ה' פסוקים: ד' פעמים שש ופעם בד=5
לא הבנתי כ"כ הקושיא, הגמרא אומר שבד הוא שש משמעות הפסוק, אין זה לימוד, וממשמעות בד, יודעים שש ובד הויין כתנא,
סלח לי אם לקחתי הדברים ברצינות, ולא היה כוונתך לכך,
 

מרדכי דב זינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
המילה בד פירושו שש
מנין ? 
אני יודע שבד זה.......
"בד" מלשון "בלבד" - רש"י זבחים י"ח ד"ה מיהו) 
או - מי שלומד לבד (חרב על הבדים - ברכות סג)
או - מלשון ראשון (מכנסי בדשיהיו על בשרו - יומא כג)
או - דבר העולה מן הקרקע (כמו ענף - יומא עא - בד של הדס - כתובות כד) 
או - משקל מדוייק  (בד בדד יהיה - כריתות ה)או - שזור
או - כפול שש
או - שלא ילבש חול עימהם...
יש מהן למצוה יש מהן לעכב  (זבחים יח)
 ממאי דהאי בד כתנא הוא ?
אמר רבי יוסף ברבי חנינא - דבר העולה מן הקרקע בד בבד ...
רבינא אמר מהכא -  {יחזקאל מד-יח} פארי פשתים יהיו על ראשם... גמרא גמירי לה !
(והרי מצנפת... שש..בד...פשתן)

אז אין שום מניעה להגיד...
שגמירי לה... בגלל שבד זה בגמט' שש בלשון התורה

ונזכה למשיח ב"ד בשלהי שנת שש  בב"א
 

מרדכי דב זינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
ולבש הכהן מדו בד ומכנסי בד ילבש על בשרו.
עיין שם במפרשי הפסוק
אשמח אם תמקד אותי
בתקווה שאתה מצפה שאעיין ב500 מפרשי הפסוק 

יש להם שם מקורות יותר קדמונים מהגמרא בזבחים חי (וקיים)  ?

 ממאי דהאי בד כתנא הוא ?
אמר רבי יוסף ברבי חנינא - דבר העולה מן הקרקע בד בבד ...
רבינא אמר מהכא -  {יחזקאל מד-יח} פארי פשתים יהיו על ראשם... גמרא גמירי לה !
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מרדכי דב זינגר אמר:
יושב אוהלים אמר:
ולבש הכהן מדו בד ומכנסי בד ילבש על בשרו.
עיין שם במפרשי הפסוק
אשמח אם תמקד אותי
בתקווה שאתה מצפה שאעיין ב500 מפרשי הפסוק 

יש להם שם מקורות יותר קדמונים מהגמרא בזבחים חי (וקיים)  ?

 ממאי דהאי בד כתנא הוא ?
אמר רבי יוסף ברבי חנינא - דבר העולה מן הקרקע בד בבד ...
רבינא אמר מהכא -  {יחזקאל מד-יח} פארי פשתים יהיו על ראשם... גמרא גמירי לה !
נו - אז יש לך כבר מקור שבד זה שש שהוא פשתן.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=86&t=21264&p=326126&hilit=%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%A0%D7%90#p326126
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מרדכי דב זינגר אמר:
יושב אוהלים אמר:
ולבש הכהן מדו בד ומכנסי בד ילבש על בשרו.
עיין שם במפרשי הפסוק
אשמח אם תמקד אותי
בתקווה שאתה מצפה שאעיין ב500 מפרשי הפסוק 

יש להם שם מקורות יותר קדמונים מהגמרא בזבחים חי (וקיים)  ?

 ממאי דהאי בד כתנא הוא ?
אמר רבי יוסף ברבי חנינא - דבר העולה מן הקרקע בד בבד ...
רבינא אמר מהכא -  {יחזקאל מד-יח} פארי פשתים יהיו על ראשם... גמרא גמירי לה !




נו - אז יש לך כבר מקור שבד פירושו שש שהוא פשתן= בוץ=כותנא.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=86&t=21264&p=326126&hilit=%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%A0%D7%90#p326126
 
 

מרדכי דב זינגר

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
מרדכי דב זינגר אמר:
יושב אוהלים אמר:
ולבש הכהן מדו בד ומכנסי בד ילבש על בשרו.
עיין שם במפרשי הפסוק
אשמח אם תמקד אותי
בתקווה שאתה מצפה שאעיין ב500 מפרשי הפסוק 

יש להם שם מקורות יותר קדמונים מהגמרא בזבחים חי (וקיים)  ?

 ממאי דהאי בד כתנא הוא ?
אמר רבי יוסף ברבי חנינא - דבר העולה מן הקרקע בד בבד ...
רבינא אמר מהכא -  {יחזקאל מד-יח} פארי פשתים יהיו על ראשם... גמרא גמירי לה !




נו - אז יש לך כבר מקור שבד פירושו שש שהוא פשתן= בוץ=כותנא.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=86&t=21264&p=326126&hilit=%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%A0%D7%90#p326126
אם הלכתא גמירי לה זה מקור, אתה צודק.
מותר ואף מצוה לנו לחפש מקור להלמ"מ עד שבא יחזקאל...
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מרדכי דב זינגר אמר:
יושב אוהלים אמר:
מרדכי דב זינגר אמר:
אשמח אם תמקד אותי
בתקווה שאתה מצפה שאעיין ב500 מפרשי הפסוק 

יש להם שם מקורות יותר קדמונים מהגמרא בזבחים חי (וקיים)  ?

 ממאי דהאי בד כתנא הוא ?
אמר רבי יוסף ברבי חנינא - דבר העולה מן הקרקע בד בבד ...
רבינא אמר מהכא -  {יחזקאל מד-יח} פארי פשתים יהיו על ראשם... גמרא גמירי לה !




נו - אז יש לך כבר מקור שבד פירושו שש שהוא פשתן= בוץ=כותנא.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=86&t=21264&p=326126&hilit=%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%A0%D7%90#p326126
אם הלכתא גמירי לה זה מקור, אתה צודק.
מותר ואף מצוה לנו לחפש מקור להלמ"מ עד שבא יחזקאל...
א. במחיכ"ת זה טעות, שהרי אמרינן בגמ' "גמרא גמירי לה ואתא יחזקאל ואסמכה אקרא". ולא שאל בגמ' "עד דלא אתא יחזקאל מאן אמרה" אלא לפני התירוץ של גמרא גמירי לה.
ב. גם לו הי' כדבריך, מ"מ כיון שכאשר נסעת לשמוע את דבריו של ר' מיילך בשבע ברכות של הבן של ר' מ.ג. כבר היה אחרי שבא יחזקאל א"כ כבר ידענו שכך הוא פי' המילה בד, וזה הפשט בגמ' וכל הקושיות מיושבות.
 

בן יהוידע

משתמש ותיק
למעשה הן ׳בד׳ והן ׳שש׳ כנראה לא היינו יודעים מעצמנו שזה פשתן ולזה יש את הגמרא בזבחים (ממאי דהאי ׳בד׳ כיתנא) וביומא (ממאי דהאי ׳שש׳ כיתנא)
אבל זה שבד הינו שש (גם אם פירושו עמרא) מוכרח כי בכמה פסוקים כתוב ׳מכנסי בד׳ (לדוגמא) ובעשיית המכנסיים כתוב ׳שש׳.
ב׳ הגמרות באים רק להסביר איך אתה יודע שהכוונה - בשתיהן - הינו פשתן.
 

מ אלישע

משתמש ותיק
בן יהוידע אמר:
למעשה הן ׳בד׳ והן ׳שש׳ כנראה לא היינו יודעים מעצמנו שזה פשתן ולזה יש את הגמרא בזבחים (ממאי דהאי ׳בד׳ כיתנא) וביומא (ממאי דהאי ׳שש׳ כיתנא)
אבל זה שבד הינו שש (גם אם פירושו עמרא) מוכרח כי בכמה פסוקים כתוב ׳מכנסי בד׳ (לדוגמא) ובעשיית המכנסיים כתוב ׳שש׳.
ב׳ הגמרות באים רק להסביר איך אתה יודע שהכוונה - בשתיהן - הינו פשתן.
אפשר ג"כ שכמו שיודעים שפרי עץ הדר זה אתרוג. (הקדמת הרמב"ם לפירוש המשנה -זרעים)

מ"מ עד סוף זמן בית שני הכירו מקרוב את לבוש הכהנים - פשתן.
 
 
חלק עליון תַחתִית