יומא עא.

ישראלקלר

משתמש חדש
"הרוצה לנסך יין על גבי המזבח ימלא גרונם של תלמידי חכמים יין שנאמר אליכם אישים אקרא"
איך נדרש הפסוק שלומדים ממנו את זה?
 

ישראלקלר

משתמש חדש
פותח הנושא
הרי"ף מביא 3 פירושים למילה אישים:
א. תלמידי חכמים - כתוב אישים ולא אנשים כפי שאמרנו.
ב. יין - מלשון "אשישי ענבים".
ג. ניסוך על המזבח - אישים מלשון קרבן אשה.

לפי"ז, "אליכם אישים אקרא" - למי הוא יקרא?
 

עמנואל

משתמש ותיק
ישראלקלר אמר:
לפי"ז, "אליכם אישים אקרא" - למי הוא יקרא?
הוא פונה אל האנשים החשובים שנקראים "אישים", ואחר כך אמר "וקולי אל בני אדם" - לשאר אדם. האנשים החשובים הם תלמידי החכמים.

וקראם בלשון אישים לרמוז על קרבן אשה, והיינו שעל ידי השקייתם ייחשב לו כאילו ניסך על גבי המזבח.

ובזה מובן מדוע אמר ניסוך, דאין הת"ח משול כאן כמזבח, אלא כקרבן אשה. והיין הוא כניסוך הבא עם הקרבן.

ובעניין הקשר בין מאמרו דדומין לנשים ועושין גבורה כאנשים לניסוך, מצאתי בספר גפן פוריה... לרבי שמואל בן זקן, מחכמי פאס לפני כ-300 שנה שכתב: "רוב אדם גבורתם היא בכח זרועם.. לא כן הצדיקים שאין כחם אלא בפיהם ויקרא אל אלהיו ויענהו, ורצון יראיו יעשה, באופן שהם נראים לעין חלשים והם עושים גבורה כאנשים ויותר מהמה.. ובהיות הדבר כן, הרוצה לנסך יינו על גבי המזבח כדי שיקובל לרצון לפניו יתברך.. ויתן לו משאלות לבו עתב שחרבה עירנו ושמם מקדשנו, יש לנו תמורתו מה שיהה מנסך על גבי המזבח ינסכהו בגרונם של ת"ח שעושים גבורה כאנשים כאמור, ומה שהיה נעשה באמצעות המזבח יעשה על ידם, כי הם ישאו בעדו רנה ותפלה ויעניקוהו מיקבי ברכתם, כמנהג העולם שמעניקים רובי ברכות ותשואות חן בעת השקותם כוס יין ושכר, ותפלתם של אלו תקובל ברצון."
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
ישראלקלר אמר:
הרי"ף מביא 3 פירושים למילה אישים:
א. תלמידי חכמים - כתוב אישים ולא אנשים כפי שאמרנו.
ב. יין - מלשון "אשישי ענבים".
ג. ניסוך על המזבח - אישים מלשון קרבן אשה.

לפי"ז, "אליכם אישים אקרא" - למי הוא יקרא?
אתה בטוח הרי''ף? אולי מישהו אחר?
 
 
חלק עליון תַחתִית