ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
השלילה מכל וכל ובאופן גורף של סגולות (מהסיבות של התרחקות מה') אינה נכונה.
כי הרבה מאד מהסגולות המופיעות בספרים הקדושים - סיבת הפעולה שלהן היא השפעה רוחנית טובה לתיקון אותו הדבר בדיוק שגורם את הבעיה.
לדוגמא: רבי נחמן מברסלב זי"ע אומר בספר המידות שמי שנאבד לו איזה דבר בידוע שנפל מאמונתו.
ובליקוטי מוהר"ן (ח"ב מ"ד) הוא מבאר שאמונה תולה בפה של אדם (ע"פ הפסוק "אודיע אמונתך בפי")
והנה יש סגולה ידועה שמי שנאבד לו משהו שיגיד רבי בנימין.
אדם אומר רבי בנימין פעם ועוד פעם (כמה שצריך לפי גודל נפילת אמונתו) - ומחזק אצלו את האמונה שהכל בחזקת סומין עד שהקב"ה מאיר את עיניהם - ואז אמונתו חוזרת והוא מוצא את אבידתו.
זה גם השורש של סגולת "אין עוד מלבדו" וסגולת "פסוקי בטחון".
וכך לגבי צדקה: יש פסוק מפורש "וצדקה תציל ממות". הצדקה לא סתם מצילה, האדם שנותן צדקה השתנה במשהו לטובה, ויש תשובה אמיתית לקטרוג שגרם לו עונש מיתה!
אותו דבר סגולות רבות מאד, כמו לומר פרקי תהילים מסוימים או ללמוד דבר בתורה, מי שגילה את הסגולה ידע כי דבר זה יכול לפעול לתיקון נפש האדם בדיוק במה שגרם את הצרה. כך שאותה סגולה - היא מעשה של תשובה!
דוגמא: רבי נחמן אומר שמי שרוצה לזכות לתשובה שיהיה רגיל באמירת תהילים כי "תהילים מסוגל לתשובה" (מהסיבה שמבאר, עיין ליקו"מ ח"ב ע"ג).
עכשיו - כשברור שכל צער בעולם מגיע בגלל עוונות שצריך לעשות עליהם תשובה, ותהילים מסוגל לתשובה, אז ברור שכל אמירת תהילים תהיה סגולה לכל הישועות, כי זה מתקן את הסיבה שבכלל היתה צרה.
וכן הוא בסגולות כמו תפילה דווקא במקומות קדושים או קברי צדיקים (כמובא בזוה"ק) - התפילה שם קרובה להתקבל, כי למקומות אלה ששם עיקר השראת השכינה (כמאמר הגר"א) - יש השפעה על האדם לעשות תשובה ולהתקרב לה'.
כי הרבה מאד מהסגולות המופיעות בספרים הקדושים - סיבת הפעולה שלהן היא השפעה רוחנית טובה לתיקון אותו הדבר בדיוק שגורם את הבעיה.
לדוגמא: רבי נחמן מברסלב זי"ע אומר בספר המידות שמי שנאבד לו איזה דבר בידוע שנפל מאמונתו.
ובליקוטי מוהר"ן (ח"ב מ"ד) הוא מבאר שאמונה תולה בפה של אדם (ע"פ הפסוק "אודיע אמונתך בפי")
והנה יש סגולה ידועה שמי שנאבד לו משהו שיגיד רבי בנימין.
אדם אומר רבי בנימין פעם ועוד פעם (כמה שצריך לפי גודל נפילת אמונתו) - ומחזק אצלו את האמונה שהכל בחזקת סומין עד שהקב"ה מאיר את עיניהם - ואז אמונתו חוזרת והוא מוצא את אבידתו.
זה גם השורש של סגולת "אין עוד מלבדו" וסגולת "פסוקי בטחון".
וכך לגבי צדקה: יש פסוק מפורש "וצדקה תציל ממות". הצדקה לא סתם מצילה, האדם שנותן צדקה השתנה במשהו לטובה, ויש תשובה אמיתית לקטרוג שגרם לו עונש מיתה!
אותו דבר סגולות רבות מאד, כמו לומר פרקי תהילים מסוימים או ללמוד דבר בתורה, מי שגילה את הסגולה ידע כי דבר זה יכול לפעול לתיקון נפש האדם בדיוק במה שגרם את הצרה. כך שאותה סגולה - היא מעשה של תשובה!
דוגמא: רבי נחמן אומר שמי שרוצה לזכות לתשובה שיהיה רגיל באמירת תהילים כי "תהילים מסוגל לתשובה" (מהסיבה שמבאר, עיין ליקו"מ ח"ב ע"ג).
עכשיו - כשברור שכל צער בעולם מגיע בגלל עוונות שצריך לעשות עליהם תשובה, ותהילים מסוגל לתשובה, אז ברור שכל אמירת תהילים תהיה סגולה לכל הישועות, כי זה מתקן את הסיבה שבכלל היתה צרה.
וכן הוא בסגולות כמו תפילה דווקא במקומות קדושים או קברי צדיקים (כמובא בזוה"ק) - התפילה שם קרובה להתקבל, כי למקומות אלה ששם עיקר השראת השכינה (כמאמר הגר"א) - יש השפעה על האדם לעשות תשובה ולהתקרב לה'.