שיטת השו"ע הרב למ"ד מצוות אין צריכות כוונה שאין צריך כוונת שומע ומשמיע

מחכים

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
משיב דבר אמר:
ומה עם ברכות השחר?
מברכים בבית.

שמעתי מר"מ מרוזוב ע"ה סיפור חביב (וקצת תמוה) עם הראגוצאבער בעניין זה.
שבילדותו הי' נוכח בבימ"ד יחד עם הראגוצאבער, וניגש 'מתנגד' לעמוד התפילה והתחיל ברכת השחר, ומיד רץ אליו הראגוצאבער וא"ל "יינגעלע קוק א מתנגד".
 

דרומאי

משתמש ותיק
מחכים אמר:
לבי במערב אמר:
משיב דבר אמר:
ומה עם ברכות השחר?
מברכים בבית.
שמעתי מר"מ מרוזוב ע"ה סיפור חביב (וקצת תמוה) עם הראגוצאבער בעניין זה.
שבילדותו הי' נוכח בבימ"ד יחד עם הראגוצאבער, וניגש 'מתנגד' לעמוד התפילה והתחיל ברכת השחר, ומיד רץ אליו הראגוצאבער וא"ל "יינגעלע קוק א מתנגד".
כפה"נ רצה להרגילו שאין כל רע במתנגדים, וכל חטאם שאומרים ברכות בבית המדרש.
 
 

מחכים

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
מחכים אמר:
לבי במערב אמר:
מברכים בבית.
שמעתי מר"מ מרוזוב ע"ה סיפור חביב (וקצת תמוה) עם הראגוצאבער בעניין זה.
שבילדותו הי' נוכח בבימ"ד יחד עם הראגוצאבער, וניגש 'מתנגד' לעמוד התפילה והתחיל ברכת השחר, ומיד רץ אליו הראגוצאבער וא"ל "יינגעלע קוק א מתנגד".
כפה"נ רצה להרגילו שאין כל רע במתנגדים, וכל חטאם שאומרים ברכות בבית המדרש.
 

מצאתי תיאור של מאן דהו המתאר התוועדות של רמ"מ, שבה סיפר את הסיפור הנ"ל
(אני אישית זכיתי לשמוע ממנו את הסיפור לכה"פ פעמיים בביקורו באה"ק בשנת תשס"ח כמדוני בהיותו בגיל 92, מלא חיות ולחלוחית)

בילדותי התפללתי בבית הכנסת החסידי בו התפלל גם הרגוצ'ובר, בעיר היה גם מניין של 'מתנגדים', אבל יום אחד כנראה שבית הכנסת שלהם היה סגור, וכך הגיע אברך 'מתנגד' לבית הכנסת החסידי לתפילת שחרית. אצל המתנגדים הרי מתחילים את התפילה בבית הכנסת מברכות השחר, וכך נעמד אותו אברך והחל לומר את ברכות השחר בקול רם, וכולנו נאלצנו לעצור ולענות 'אמן' אחר ברכותיו…

מקומו של הרגוצ'ובר היה במזרח, והוא עמד מאחורי העמוד של החזן, שהיה גבוה כמו ב-‏770 והסתיר את הרגוצ'ובר שהיה נמוך קומה. כאשר שמע את המתנגד ההוא, הגיח ממקומו והציץ מעבר לעמוד של החזן. עיניו נפגשו בעיני הקטנות, והוא חייך חיוך רחב ואמר לי: אינגלע, אינגלע, קוק אוף א מתנגד [= ילד, ילד, הבט על מתנגד]… וצחק…

נ.ב בזכרוני שסיפר שביהמ"ד הי' משותף גם למתנגדים וגם לחסידים בשעות נפרדות, והמתנגד הלז, איחר את מניין המתנגדים
 

משיב דבר

משתמש ותיק
מחכים אמר:
דרומאי אמר:
מחכים אמר:
שמעתי מר"מ מרוזוב ע"ה סיפור חביב (וקצת תמוה) עם הראגוצאבער בעניין זה.
שבילדותו הי' נוכח בבימ"ד יחד עם הראגוצאבער, וניגש 'מתנגד' לעמוד התפילה והתחיל ברכת השחר, ומיד רץ אליו הראגוצאבער וא"ל "יינגעלע קוק א מתנגד".
כפה"נ רצה להרגילו שאין כל רע במתנגדים, וכל חטאם שאומרים ברכות בבית המדרש.

מצאתי תיאור של מאן דהו המתאר התוועדות של רמ"מ, שבה סיפר את הסיפור הנ"ל
(אני אישית זכיתי לשמוע ממנו את הסיפור לכה"פ פעמיים בביקורו באה"ק בשנת תשס"ח כמדוני בהיותו בגיל 92, מלא חיות ולחלוחית)

בילדותי התפללתי בבית הכנסת החסידי בו התפלל גם הרגוצ'ובר, בעיר היה גם מניין של 'מתנגדים', אבל יום אחד כנראה שבית הכנסת שלהם היה סגור, וכך הגיע אברך 'מתנגד' לבית הכנסת החסידי לתפילת שחרית. אצל המתנגדים הרי מתחילים את התפילה בבית הכנסת מברכות השחר, וכך נעמד אותו אברך והחל לומר את ברכות השחר בקול רם, וכולנו נאלצנו לעצור ולענות 'אמן' אחר ברכותיו…

מקומו של הרגוצ'ובר היה במזרח, והוא עמד מאחורי העמוד של החזן, שהיה גבוה כמו ב-‏770 והסתיר את הרגוצ'ובר שהיה נמוך קומה. כאשר שמע את המתנגד ההוא, הגיח ממקומו והציץ מעבר לעמוד של החזן. עיניו נפגשו בעיני הקטנות, והוא חייך חיוך רחב ואמר לי: אינגלע, אינגלע, קוק אוף א מתנגד … וצחק…

נ.ב בזכרוני שסיפר שביהמ"ד הי' משותף גם למתנגדים וגם לחסידים בשעות נפרדות, והמתנגד הלז, איחר את מניין המתנגדים

מוזר, רוב החסידים אומרים ברה"ש בבית הכנסת, אבל בחב"ד מי שלא חבדני"ק הוא מתנגד.
אבל עדין לא ברור, ההנהגה היא בגלל השו"ע הרב המדובר באשכול זה?
כי באג"ק מהרבי שציין @ליבי במערב מבואר שלא חש לה משו' הא  (מקוה שעיינתי בכל הכתוב באגרת בענין זה).
 

משיב דבר

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
משיב דבר אמר:
מנהגא או עצ"ט? (קודם המקוה?)
ראה אג"ק כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע חי"ח ע' רעז־רעח. חי"ט ע' שצ.
לאו דוקא קודם המקוה.
לא נאמר שם הטעם מצד השועה"ר המדובר באשכול זה.
אגב, האם יש ספר המסכם את כל מנהגי חב"ד כגו' מנהג זה וכיו"ב? 
 
 

מחכים

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
אבל עדין לא ברור, ההנהגה היא בגלל השו"ע הרב המדובר באשכול זה?
כי באג"ק מהרבי שציין @ליבי במערב מבואר שלא חש לה משו' הא
אכן לא כתוב שם משום הא, ומה שכתבו לעיל, לא כתבו שמטעם זה מברכים בבית, אלא דהיות שבלא"ה מברכים בבית, לכן אין בעייה והכרח בהיפוך כוונה מצד זה.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
אגב, האם יש ספר המסכם את כל מנהגי חב"ד כגו' מנהג זה וכיו"ב? 
אין כרגע ספר מקיף ממש, אף שנערכו כבר כמה ליקוטים יפים (ובפרט למעגל השנה).
יש סדרה העומדת כעת בעיצומה של העריכה, 'אסיף מנהגים והנהגות לחסידי חב"ד', שם מתעתדים המו"ל לאסוף כעמיר גורנה - אי"ה - את הכל בכל מכל כל.
 
חלק עליון תַחתִית