השאלה שצריכה להשאל בכל הנידונים מהסוג הזה, הוא 'לאן הכולל חותר', ומכאן ניתן לגלות טפח או שניים.
זאת אומרת, לו יצויר שהכולל לא היה מוסד פרטי שתחילתו וסופו בכולל, אלא לראש הכולל היה בעל הבית גדול העומד על גבו שהיה רוצה לראות בסוף הזמן את התפוקה של הכולל, וממילא על ראה"כ היה עול אמיתי לנווט את הכולל בצורה שהתפוקה המיוחלת אכן בוא תבוא, איך היה נוהג אז?
מסתבר - שאם היעד המיוחל היה 'קניית חומר', שאכן ראה"כ היה נותן דגש חזק גם על שמירת הזמנים, כי מטבע הדברים, הזמן הוא מרכיב מאוד משמעותי בתפוקה מסוג כזה.
ואם אין יעד מוגדר בכלל, ויש רק רצון חיובי כללי להחזיק עמלי תורה, אז אכן אין מקום לכל דגש רציני שהוא, (מלבד שמירה על הקו הכללי שישאר אכן כולל ולא ישיבת בין הזמנים).
ואם היעד המיוחל הוא עמידה על דקות השמעתתא, וק"ו בן בנו של ק"ו אם היעד היה איזושהי פריצת דרך בסוגיות שאחרים עדיין לא הצליחו לעשות זאת, שההדגשים היו שונים <אולי אדרבה, היה דגש לא לבוא לכולל לפני ארוחת בוקר או עם סימנים של רצועות על הידים..>
אני מתכוון בסגנון הזה - שנראה קצת זר ביחס ללימוד התוה"ק - של 'תפוקה', מחד גיסא לאפוקי ממה שעוררו כאן לעיל על כך שנאלצים לחטוף תפילה בשביל כולל וכו', ועל זה התשובה ש'כולל' הוא אכן לא מסגרת שמקיפה את כל היהדות, ואם זה היה ככה אז ברמת העקרון אולי אף בכלל לא היה מקום לסווג אותה ללימוד דוקא, וברור שכולל בא להתמקד בפן של הלימוד (ולענ"ד זה בהחלט לגיטימי וראוי גם מהפן של 'יהדות' ואף במקום שנראה ש'לולי הכולל הקב"ה היה רוצה ממני עכשיו משהו אחר...', כי סוף כל סוף יש צורה של תורה שנקנית בחבורה, וחבורה מושתתת על קביעות, וקביעות מושתת על דחייה של דברים אחרים לטובת הקביעות), אבל באותה נשימה גם לצעוק על כך ש'לא תהא כהנת כפונדקית', ואם במכון הביולוגי בנס ציונה מבינים היטב שמלשגע את המדענים לבוא בדיוק בזמן לא יצמח חיסון ישראלי לקורונה, עאכו"כ שבאהלה של תורה צריכים להבין שר' חיים בריסקער (וגם למטה מכך) של הדור הבא לא יצמח מסגנון כזה.
(ואם מותר לומר, שאולי ניתן איפשהו לבוא בטענות גם על המצויינים ש'משתפים פעולה' עם סגנון כזה, רק שעל הפרט קשה לבוא בטענות, ואת הכלל - מי מייצג? ובכל זאת..).
(אגב, השימוש במילה 'ראש כולל' הוא רק כדי לקצר, וכידוע ע"פ רוב 'ראש הכולל' הוא בכלל לא זה ש'מייצג' בהקשר שלו מול האברכים את 'חזון' הכולל, ואכ"מ, אבל גם במקרה כזה ניתן לדון ברמת העקרון מצד האברכים עצמם והמטרה שלהם בכולל).