קריאת עיתונים בשבת - המנהג למעשה

אלימלך

משתמש ותיק
עיתון 'כלכלי' של המבשר, יש לו דין שטרי הדיוטות והוא מוקצה בשבת?
 

סבא

משתמש ותיק
הנה השורש להיתר העתונים בשבת הלא הוא היעבץ בשאילת יעבץ א קס"ב.
והוא עצמו כותב בסוף דבריו בזה"ל אמנם עדיין חוכך אני להחמיר מטעם אחר דהיינו מפני שבסופן רגילים להודיע ג"כ הסחורות וקרקעות וכלים הנמכרים. ושאר עניני מו"מ ועסקי תגרים. שזה ודאי אסור לקרותו בשבת. ואפי' לעיין בהם להרהר בלבד נ"ל דאסור. אף על גב דהרהור בעסקיו מותר היינו במחשבה גרידא. אבל לא מתוך הכתב ודוק. ועוד בעסקיו דווקא מה שצריך להם ולא להוסיף עליהם. עכ"ל.
וכמובן שמה שאסור לקרא הוא מוקצה. [ולמי שאינו יודע האיסור יש פסק של האגר"מ שאינו מוקצה].
 

הבוחן

משתמש ותיק
כמדומני שאין חולק ע"כ שמודעות כלכליות אסורות לקריאה בשבת גם למתירים לקרוא חדשות למי שמתענג מכך וכו'.
ואגב לכאורה אם נדייק זה גזירה אטו שטרי הדיטות ולא שטרי הדיוטות ממש.
 

אלימלך

משתמש ותיק
פותח הנושא
סבא אמר:
אלימלך אמר:
עיתון 'כלכלי' של המבשר, יש לו דין שטרי הדיוטות והוא מוקצה בשבת?
בוודאי, מה הספק?
יהודי אחד טען לי שרוב הכתבות שם לא נוגעים למעשה [מלבד 'רשם הפטנטים' מדור רכב ומדור חיסכון]
 

אלימלך

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרך אגב יש להתריע על מנהג קלוקל של העיתונים שהחלו לפרסם במוסף סוף השבוע מודעות פירסומת על חצי עמוד לרוחב או [גרוע יותר] לאורך ובכך הם מחטיאי הרבים, כי הדבר קל להיכשל בו.
 

סבא

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
דרך אגב יש להתריע על מנהג קלוקל של העיתונים שהחלו לפרסם במוסף סוף השבוע מודעות פירסומת על חצי עמוד לרוחב או [גרוע יותר] לאורך ובכך הם מחטיאי הרבים, כי הדבר קל להיכשל בו.
אתה מזכיר לי, שכשהרב שך הקים את היתד, עשו בבני ברק אסיפה גדולה, וקראו לכל בני התורה והסבירו בה על גודל החובה לתמוך בעיתון, ואף שאז לא הייתי בן תורה בפועל, ברוחי דמיינתי שאני בן תורה, וגם השתתפתי...
כולם דברו על ההיתר לתת ממעשר כספים וכו', אבל ר' ניסים [עם כל תמיכתו כמובן] מצא לנכון להזהיר שלדעתו אין בשום אופן לקרוא בעיתין בשבת ויו"ט. [כבר עברו הרבה שנים ואיני זוכר אם אמר אז שזה מוקצה או רק שזה אינו ראוי לבני תורה].
 

סבא

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
סבא אמר:
אלימלך אמר:
עיתון 'כלכלי' של המבשר, יש לו דין שטרי הדיוטות והוא מוקצה בשבת?
בוודאי, מה הספק?
יהודי אחד טען לי שרוב הכתבות שם לא נוגעים למעשה [מלבד 'רשם הפטנטים' מדור רכב ומדור חיסכון]
בשש"כ פרק כ"ט סעיף מ"ו כתב בפשיטות שאסור וז"ל אסור לקרוא בפה ואף אסור לעיין בלבד בשטרי הדיוטות דהיינו שטרי חוב חשבונות ומיסמכים אחרים הקשורים לעסקים [highlight=yellow]כגון עתוני כלכלה או חדשות הבורסה[/highlight] עכ"ל. ולא חילק עד כמה הדבר נוגע לו בפועל.
 

אריק

משתמש ותיק
הנה דעת החזו"א שיש למחות במי שקורא עיתון בשבת.
האם מנהג העולם להחמיר בזה, או שרובם מקילים בזה.
 

קבצים מצורפים

  • עיתונים בשבת.JPG
    עיתונים בשבת.JPG
    50.1 KB · צפיות: 531

מבקש אמת

משתמש ותיק
לכאורה יש כמה צירופים להקל בזה:

א. דעת המג"א והפמ"ג שא,ד להתיר כשמתענג מהקריאה.

ב. יש מתירים לקרוא בשטרי הדיוטות בעיון שלא בפה, וסמך עליהם השו"ע להקל (שז,יד) כשיש צד שיש באגרת צרכי הגוף.

ג. השו"ע פוסק כדעת הרשב"א והרמב"ן שמתירים לקרוא בספרי חכמה כיון שלא דומה לשטרי הדיוטות, ונראה דאין זה דווקא משום שמדובר בחכמה ששונה מעניני מסחר (כמו שיש שהבינו) אלא משום שמדובר בספרים שאינם דומים לשטרות מסחר וכסברת השערי אפרים להתיר קריאה בספרים, ולפי"ז נראה דגם עיתונים בכלל זה שאין דומים לשטרות מסחר. (והגם שהמשנ"ב הביא דעת הר"ן והרמב"ם שאוסרים לקרוא אף בספרי חכמה, הרי מבואר ברמב"ם שהטעם משום שלדעתו כל האיסור שמא ימחוק וזה שייך גם בספרי חכמה, אמנם בזמננו שכל הספרים והעיתונים מודפסים לא שייך החשש שמא ימחוק בזה כלל כמו שאמרו בחקוק בפנקס).

ד. דעת הרמב"ן בשבת קנא,א והתוס' שם קטז,ב שאגרות שלום אינן בכלל שטרי הדיוטות ואין בהם משום ממצוא חפצך, ולכאורה היינו טעמא משום שרק שטרי מסחר עצמם נאסרו ולא אגרות בעלמא, וה"ה עיתונים וכדומה. (ואמנם השו"ע לא פסק כשיטתם אך יש כאן דעה המצטרפת לקולא)

אלא דאכתי יש חשש שכתב השאילת יעב"ץ המובא במשנ"ב שיבואו לעיין במודעות הפרסומת המסחרית וסחור סחור לכרמא לא תקרב, וכמדומה שחשש זה באמת מצוי. אך השבות יעקב לא חשש לזה. ולמעשה יש סברא שלא לחשוש לזה מתרי טעמי: א. גם אם יעיינו במודעות אי"ז אלא איסור דרבנן והו"ל גזירה לאיסור דרבנן. ב. גם אם יעיינו במודעות הפרסומת הרי לכאורה עיקר האיסור הוא רק כשמעיין לצרכי מסחר ולא להנאה בעלמא מהפרסומת, וזה באמת הרבה פחות מצוי, וכמו כן לדעת הרמב"ם שכל האיסור הוא שמא ימחוק אי"ז שייך כלל בזמננו וכנ"ל.

וכמדומה שכמה מפוסקי דורנו הורו שמעיקר הדין אפשר להקל אך ראוי להחמיר.
 

חכם באשי

משתמש ותיק
נדמה לי שבתשו' הרמ"א למהרש,ל מבוא כי בשב"ק היה לומד חכמה חיצונית.
אם מישהו יוכל לבדוק זאת.
 

יהודה1

משתמש ותיק
תשובת הרמ"א סימן ו' (ז'?) כותב בשבת אחר הצהרים בזמן שכולם הולכים לטייל.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
תמהתי על המנהג הזה בספרי.
ואשמח לשמוע דעת הגאונים דכאן.
 
אם קריאה שהיא לעונג מותרת- יש מפוסקי זמנינו שכתבו להתיר לקרוא בסיפורים כיון שהקריאה היא לעונג ולא הוי דומיא דשטרי הדיוטות, והוא תמוה דהא גם כתב שתחת הצורה והדיוקנאות לא הוי אלא לעונג ונאסר בגמ' בשבת קמט., מחמת גזירת שטרי הדיוטות.      יש למחות בבעלי עיתוני זמנינו אשר מוציאים עיתון גדול ביום שישי ואין פנאי לאנשים לקוראו כולו ביום שישי וקוראים אותו בשבת, ומה גם שזו כוונת בעלי העיתונים שמוציאים דוקא ביום שישי עיתון גדול והיינו מחמת שיודעים שיש פנאי לאנשים בשבת לקרוא הרבה, והם מכשילים את הרבים כי אסור לקרוא את העיתון מחמת גזירת שטרי הדיוטות ועוד שכתוב בו עניני מסחר.

1357 עמודים
הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
תמהתי על המנהג הזה בספרי.
ואשמח לשמוע דעת הגאונים דכאן.
 
אם קריאה שהיא לעונג מותרת- יש מפוסקי זמנינו שכתבו להתיר לקרוא בסיפורים כיון שהקריאה היא לעונג ולא הוי דומיא דשטרי הדיוטות, והוא תמוה דהא גם כתב שתחת הצורה והדיוקנאות לא הוי אלא לעונג ונאסר בגמ' בשבת קמט., מחמת גזירת שטרי הדיוטות.      יש למחות בבעלי עיתוני זמנינו אשר מוציאים עיתון גדול ביום שישי ואין פנאי לאנשים לקוראו כולו ביום שישי וקוראים אותו בשבת, ומה גם שזו כוונת בעלי העיתונים שמוציאים דוקא ביום שישי עיתון גדול והיינו מחמת שיודעים שיש פנאי לאנשים בשבת לקרוא הרבה, והם מכשילים את הרבים כי אסור לקרוא את העיתון מחמת גזירת שטרי הדיוטות ועוד שכתוב בו עניני מסחר.

1357 עמודים
ספר אור חדש.pdf
בגלל סיבה זו חילקו כמה מהעיתונים בציבור החרדי את העיתון של יום ששי לכמה עיתונים נפרדים ויש ביניהם חלקים מיוחדים שאין בהם דברי מסחר וכו'.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
תמהתי על המנהג הזה בספרי.
ואשמח לשמוע דעת הגאונים דכאן.
 
אם קריאה שהיא לעונג מותרת- יש מפוסקי זמנינו שכתבו להתיר לקרוא בסיפורים כיון שהקריאה היא לעונג ולא הוי דומיא דשטרי הדיוטות, והוא תמוה דהא גם כתב שתחת הצורה והדיוקנאות לא הוי אלא לעונג ונאסר בגמ' בשבת קמט., מחמת גזירת שטרי הדיוטות.      יש למחות בבעלי עיתוני זמנינו אשר מוציאים עיתון גדול ביום שישי ואין פנאי לאנשים לקוראו כולו ביום שישי וקוראים אותו בשבת, ומה גם שזו כוונת בעלי העיתונים שמוציאים דוקא ביום שישי עיתון גדול והיינו מחמת שיודעים שיש פנאי לאנשים בשבת לקרוא הרבה, והם מכשילים את הרבים כי אסור לקרוא את העיתון מחמת גזירת שטרי הדיוטות ועוד שכתוב בו עניני מסחר.

1357 עמודים
ספר אור חדש.pdf

מכובדי @כמעיין המתגבר אשריך!
מתגובתך אני למד, שכת"ר לא מנוי על עיתון כלשהו, ובכלל ספק אם יש לו מושג בצורתא דעיתון ועל כך קנאתי. ולצערנו גם ביומונים יש מודעות מסחר בעיתון של יום שבת!
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
מכובדי @כמעיין המתגבר אשריך!
מתגובתך אני למד, שכת"ר לא מנוי על עיתון כלשהו, ובכלל ספק אם יש לו מושג בצורתא דעיתון ועל כך קנאתי. ולצערנו גם ביומונים יש מודעות מסחר בעיתון של יום שבת!
(למען הדיוק, אני מחמיר גדול בהא דצריך שתיהיה דעת האדם מעורבת עם הבריות, ואני מכיר צורת העיתון החינמי)
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
נדיב לב אמר:
מכובדי @כמעיין המתגבר אשריך!
מתגובתך אני למד, שכת"ר לא מנוי על עיתון כלשהו, ובכלל ספק אם יש לו מושג בצורתא דעיתון ועל כך קנאתי. ולצערנו גם ביומונים יש מודעות מסחר בעיתון של יום שבת!
(למען הדיוק, אני מחמיר גדול בהא דצריך שתיהיה דעת האדם מעורבת עם הבריות, ואני מכיר צורת העיתון החינמי)
 

אם כ' לא מנוי אזי שאינו מחמיר גדול בהאי עניינא, ויש לפלפל אם בעי להוציא ממון וכו'... וצ"ל שהכל במדה ובמשורה :)
דרך אגב, מה הפשט בדברי חז"ל "לעולם תהיה דעתו של אדם מעורבת עם הבריות"? יש לי בזה פשט מעניין, אם תרצה בכך אשתדל בלנ"ד להעלותו.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
נדיב לב אמר:
מכובדי @כמעיין המתגבר אשריך!
מתגובתך אני למד, שכת"ר לא מנוי על עיתון כלשהו, ובכלל ספק אם יש לו מושג בצורתא דעיתון ועל כך קנאתי. ולצערנו גם ביומונים יש מודעות מסחר בעיתון של יום שבת!
(למען הדיוק, אני מחמיר גדול בהא דצריך שתיהיה דעת האדם מעורבת עם הבריות, ואני מכיר צורת העיתון החינמי)
 
נדיב לב אמר:
דרך אגב, מה הפשט בדברי חז"ל "לעולם תהיה דעתו של אדם מעורבת עם הבריות"? יש לי בזה פשט מעניין, אם תרצה בכך אשתדל בלנ"ד להעלותו.

יש בנידון זה אשכול מיוחד כאן: האם לדעת ענייני ה'חדשות' כלול בזה שצריך להיות "דעתו מעורבת עם הבריות"

ו א י ן   כ א ן    מ ק ו מ ו
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
נדיב לב אמר:
מכובדי @כמעיין המתגבר אשריך!
מתגובתך אני למד, שכת"ר לא מנוי על עיתון כלשהו, ובכלל ספק אם יש לו מושג בצורתא דעיתון ועל כך קנאתי. ולצערנו גם ביומונים יש מודעות מסחר בעיתון של יום שבת!
(למען הדיוק, אני מחמיר גדול בהא דצריך שתיהיה דעת האדם מעורבת עם הבריות, ואני מכיר צורת העיתון החינמי)
 
נדיב לב אמר:
דרך אגב, מה הפשט בדברי חז"ל "לעולם תהיה דעתו של אדם מעורבת עם הבריות"? יש לי בזה פשט מעניין, אם תרצה בכך אשתדל בלנ"ד להעלותו.

יש בנידון זה אשכול מיוחד כאן: האם לדעת ענייני ה'חדשות' כלול בזה שצריך להיות "דעתו מעורבת עם הבריות"

ו א י ן   כ א ן    מ ק ו מ ו


נא להרגיע עם הניהול האקטיביסטי, אתה תופס את הרסן קצר מידי קשוח מתמיד, למה שאינו בסמכותך...
מכובדי יש גבול לכל תעלול. אם יש לך תלונה, נא כתוב בפרטי, מיותר לחלוטין לחנך ותיקים ממך. מחילה וסליחה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
יושב אוהלים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
(למען הדיוק, אני מחמיר גדול בהא דצריך שתיהיה דעת האדם מעורבת עם הבריות, ואני מכיר צורת העיתון החינמי)
 
נדיב לב אמר:
דרך אגב, מה הפשט בדברי חז"ל "לעולם תהיה דעתו של אדם מעורבת עם הבריות"? יש לי בזה פשט מעניין, אם תרצה בכך אשתדל בלנ"ד להעלותו.

יש בנידון זה אשכול מיוחד כאן: האם לדעת ענייני ה'חדשות' כלול בזה שצריך להיות "דעתו מעורבת עם הבריות"

ו א י ן   כ א ן    מ ק ו מ ו


נא להרגיע עם הניהול האקטיביסטי, אתה תופס את הרסן קצר מידי קשוח מתמיד, למה שאינו בסמכותך...
מכובדי יש גבול לכל תעלול. אם יש לך תלונה, נא כתוב בפרטי, מיותר לחלוטין לחנך ותיקים ממך. מחילה וסליחה.

לא באתי 'לחנך', באתי להפנות את הכותב למקום שכבר דיברו על הנושא, וגם לא לגרום להסבת נושא האשכול לנושא אחר.
ולכן לא נראה לי שצריך איזשהו "סמכויות" לזה.

 
 

nls

משתמש ותיק
הרב הצדיק אתה יודע יותר טוב מכולנו שיש מג"א שמתיר לקרוא שטרי הדיוטות אם זה מסב לו עונג, הן אמת שהמשנ"ב לא העתיקו ואף דחו את דבריו רבים, אבל יש למיקל על מה לסמוך לכאו' לא?
 

משיב דבר

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
נדיב לב אמר:
מכובדי @כמעיין המתגבר אשריך!
מתגובתך אני למד, שכת"ר לא מנוי על עיתון כלשהו, ובכלל ספק אם יש לו מושג בצורתא דעיתון ועל כך קנאתי. ולצערנו גם ביומונים יש מודעות מסחר בעיתון של יום שבת!
(למען הדיוק, אני מחמיר גדול בהא דצריך שתיהיה דעת האדם מעורבת עם הבריות, ואני מכיר צורת העיתון החינמי)
ידוע תדע שבעתון החינמי אין דעתך נעשית מעורבת עם בריות כל שהן.....   (:
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
תמהתי על המנהג הזה בספרי.
אכן יש לתקנו (וכן שמעתי מגאון א' ירא ושלם ז"ל), ויפה שעה א' קודם.
לכה"פ, כעצה טובה שלא לשום מכשול - אותם העיתונים המגיעים ביום ה' ראוי לפתחם תיכף, כך שיסיימו קריאתם עד לכניסת הש"ק.

אף שבודאי כדאי הוא המג"א לסמוך עליו, בנדו"ד - במחכ"ת ואחר נשיקת עפרו - דבריו צע"ג (ראה מש"כ כ"ק אדה"ז נ"ע בקו"א לסי' שא סק"ב).
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
nls אמר:
הרב הצדיק אתה יודע יותר טוב מכולנו שיש מג"א שמתיר לקרוא שטרי הדיוטות אם זה מסב לו עונג, הן אמת שהמשנ"ב לא העתיקו ואף דחו את דבריו רבים, אבל יש למיקל על מה לסמוך לכאו' לא
דבריו לא מובנים דהא כשאסרו דיוקנאות מסתמא אסרו אף בגוונא שזה עונג והכי סתמא דמילתא, והמג''א לא האריך בביאור דבריו ולא ביאר כוונתו כל הצורך.
כך שגם אם נסמוך על דבריו ראשית צריך להבין כוונתו.
 
  • תודה
Reactions: nls

חזק וברוך

משתמש ותיק
אף שבודאי ראוי להחמיר, אבל מצוה ללמד זכות על רבים מהיראים שאינם נזהרים בזה.
ויש לצרף כמה טעמים:

א. המג"א הנזכר לעיל שהתיר משום עונג.
ב. הדעות המתירות לקרוא בלי להוציא בפה. ואף השו"ע צירף דעתם באגרות שלום. [וכמדומה שהנצי"ב ס"ל שכן הוא עיקר הדין].
ג. דעת הרמ"א שהתיר בלשון הקודש.
ד. בזמנינו לא שייך בעיתונים הגזירה שמא ימחוק, ודמי לחקוק בכותל, וכדעת הרמב"ם שטבלה לא מיחלף בשטרי.
ה. אולי יש להוסיף סברא שאין לנו אלא מה שגזרו חז"ל, והם אסרו רק כתב שתחת הצורה. וכשם שהרשב"א התיר ספרי חכמות וס"ל דלא דמי לכתב שתחת הצורה, ה"ה עיתונים.

ידעתי שיש הרבה לפקפק על כל אחד מהטעמים, אבל ללמד זכות סגי בזה. ואף שחלק מהסברות הם כנגד דעת השו"ע, אבל במקום מנהג י"ל דאזלינן בתריה אף כנגד מרן.

[כמו כן סברות אלו לא מועילות לפרסומות, שלכאורה הם שטרי הדיוטות עצמם ולא רק גזרה אטו שטרי הדיוטות.]

באמת שתחילה נמנעתי מלכתוב הודעה זו שלא יבואו להקל על פיה, אבל נמלכתי בדעתי, ישרים דרכי ה' צדיקים ילכו בם וגו'.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מו"ס אבל גיבוב של קולות ע"ג קולות ע"פ רוב לא מיועד לישרים דרכי ה'. ובמקומך הייתי נמלך בשוא"ת.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
חזק וברוך אמר:
אף שבודאי ראוי להחמיר, אבל מצוה ללמד זכות על רבים מהיראים שאינם נזהרים בזה.
ויש לצרף כמה טעמים:

א. המג"א הנזכר לעיל שהתיר משום עונג.
ב. הדעות המתירות לקרוא בלי להוציא בפה. ואף השו"ע צירף דעתם באגרות שלום. [וכמדומה שהנצי"ב ס"ל שכן הוא עיקר הדין].
ג. דעת הרמ"א שהתיר בלשון הקודש.
ד. בזמנינו לא שייך בעיתונים הגזירה שמא ימחוק, ודמי לחקוק בכותל, וכדעת הרמב"ם שטבלה לא מיחלף בשטרי.
ה. אולי יש להוסיף סברא שאין לנו אלא מה שגזרו חז"ל, והם אסרו רק כתב שתחת הצורה. וכשם שהרשב"א התיר ספרי חכמות וס"ל דלא דמי לכתב שתחת הצורה, ה"ה עיתונים.
א. המג''א לא מובן, כולם חלקו עליו, לא ברור שהוא התכוין אף בקריאת כתב דאפשר דהוא רק בראיית דיוקנאות.
ב. הדעות האלו אינם להלכה.
ג. לא שייך האידנא כלל במקומינו ואיננו לומדים שום דבר לה''ק מהעיתונים טפי ממה שידענו לפני כן, וכבר כתבתי בספרי שזה לא שייך האידנא במקומינו.
ד. טבלא בשטרי לא מיחלף אבל עיתון בשטר מיחלף שתיהם בכתיבת קלף ונייר.
ה. טעות. דעת הרשב''א שדברי חכמה כדברי תורה ולא גזרו עלייהו אבל בשאר מילי ודאי גזרו כדאיתא בש''ס גבי הכותב אורחיו לסעודה וכו'.
השואל מה ההלכה- התשובה אסור.
 
 

ירמיה

משתמש ותיק
שמועה שמעתי בשם הגריש"א, שכל דפים הכרוכין יחדיו, ואפי' כעין עיתון, לית ביה משום שטרי הדיוטות. ותמיהא לי מכמה פנים.
היש ממש בשמועה זו?
 
חלק עליון תַחתִית