צביון ישיבתי על פני ההלכה

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
עמק יזרעאל אמר:
סיפר לי שכן בחור ישיבה שבישיבתו יש מנין שחרית (לא בהיכל) שמספיקים בו זמן קרי''ש הראשון בכמה דקות וקרה לו פעם שהגיע מאוחר למנין ובשביל להספיק זמן קרי''ש ראשון (שנהג להחמיר בזה?) עם תפילין היה צריך להתפלל ללא כובע וחליפה אך היה לו טלית של הישיבה והעיר לו על זה אחד מרבני הישיבה האם יש מקום להתחשב בזה?
היה לו לקרוא ק''ש לפני התפילה עם תפילין וללבוש כובע וחליפה כמנהג המקום, ולא יהא יושב בין העומדים.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אם כבר הלכה, הלא צריך להתיישב קודם התפילה לכה"פ בפסוקי דזמרה, ולא לחטוף את התפילה מתוך טרוף נשימה והדעת. לא?
 

עמק יזרעאל

משתמש ותיק
ומה יקרה במנחה לפני השקיעה בישיבה שאסור או שלא מקובל ככלל להתפלל בלי האם יהיה מחוייב לצביון הישיבה או בהלכה בזה עדיפה [הסיפור שהובא בהתחלה זה באמת נידון בהלכה עצמה] אך שאלתי היא שההלכה הכתובה סותרת לכאו' את שיטת אותו המקום
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יש נדון מפורסם אם להעדיף כו"ח על תפילה בצבור. ידוע שהגרי"ז פסק להעדיף את הראשון. ולאו כו"ע מודי ליה. אבל יש לחלק דהוא מדינא.
בכל מקרה, בשאלות מסוג זה די בשכל ישר להנחות את האדם, ואם לא ניחן באחד כזה, אזי יבקש ויתפלל שוב.. :)
 
נדיב לב אמר:
בכל מקרה, בשאלות מסוג זה די בשכל ישר להנחות את האדם, ואם לא ניחן באחד כזה, אזי יבקש ויתפלל שוב.. :)
כוונתך שמי שמתפלל ביחידות עם כו"ח הוא עם שכל ישר?
או שמי שמתפלל במנין בלי כו"ח הוא שכל לא ישר?
או להיפך?
איך אפשר להגיד כך שיש מחלוקת בזה.
כי תמיד לצד אחד יהיה שכל עקום לשיטתך...
 

נדיב לב

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
נדיב לב אמר:
בכל מקרה, בשאלות מסוג זה די בשכל ישר להנחות את האדם, ואם לא ניחן באחד כזה, אזי יבקש ויתפלל שוב.. :)
כוונתך שמי שמתפלל ביחידות עם כו"ח הוא עם שכל ישר?
או שמי שמתפלל במנין בלי כו"ח הוא שכל לא ישר?
או להיפך?
איך אפשר להגיד כך שיש מחלוקת בזה.
כי תמיד לצד אחד יהיה שכל עקום לשיטתך...

טיבו של השכל הישר למנוע הרבה שאלות מהסוג הזה...
 

עמק יזרעאל

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
נדיב לב אמר:
בכל מקרה, בשאלות מסוג זה די בשכל ישר להנחות את האדם, ואם לא ניחן באחד כזה, אזי יבקש ויתפלל שוב.. :)
כוונתך שמי שמתפלל ביחידות עם כו"ח הוא עם שכל ישר?
או שמי שמתפלל במנין בלי כו"ח הוא שכל לא ישר?
או להיפך?
איך אפשר להגיד כך שיש מחלוקת בזה.
כי תמיד לצד אחד יהיה שכל עקום לשיטתך...
שוב האשכול יצא מעינינו הכותרת לפורום הוא על צביון ישיבה מול הלכה לגמרי ולא במקרה שהדבר בעצמו תלוי בנידון הלכתי (ונראה לי שר' נדיב לב התכוונן לכאלו מקרים ולא על המח' שהובא גבי כו''ח)
 
 

בינה והשכל

משתמש חדש
בעצם הענין אם יש חסרון הלכתי להתפלל בלא כובע וחליפה הרי הבחור הנ"ל התפלל עם טלית כמוזכר בשאלה וכמדומה שמצד הדין סגי בזה לכה"פ לחלק מפוסקי דורינו.
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
מה שברור הוא, שהעליונות שנוטלת לעצמם "עוילם הישיבות" בשם הכתר על שימת ההלכה במקום הראשון ביחס לקהילות אחרות בעם ישראל, אינו מוצדק בהתחשב בכל המקומות ש"השקפה מבטל הלכה". (לכאו' קפידת הרב מבריסק אינו ממקום השקפתי אלא מתפיסה הלכתית של עומד בפני המלך)
דברים כמו עדיפות על תפילה בשטח הישיבה מאשר תפילה במנין.
תפילה קצרה ועוד שטעם ההלכה לכאו' ודאי אינה שייכת במציאות הבחורים של ימנו.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
דוגמא נוספת לצביון ישיבתי המועדף על פני ההלכה, הוא מה שנהוג בישיבות הקדושות להתפלל מנחה תיכף לאחר שנסתיים שיעור עיוני לוהט ורותח.. כשברקע עוד נשמעים צעקות הר"מ והתלמיד..

ועל פניו לא גרע ממה שנפסק בשו"ע סימן צג ס"ג שלא יתפלל מתוך הלכה שאינה פסוקה, ובמ"ב שם כתב שגם פלפול בכלל זה, ורק בדיעבד כשכבר התחילו, סמך על סברת המג"א, אבל לקבוע מנחה סמוך לשיעור ע"פ אינו נכון.

ואצ"ל מה שלא מספיקים ליטול ידים קודם התפילה או כאלה שמקצרים וכיו"ב.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
גם אם הי' השיעור בהלכה פסוקה - מנחה גדולה דיעבד היא לכמה פוסקים...

אכן, אבל לא עדיף מלאכול סעודה קודם התפילה. מצד המציאות. ותמוה מה מצא מר להקשות...
 

חימקו

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
גם אם הי' השיעור בהלכה פסוקה - מנחה גדולה דיעבד היא לכמה פוסקים...

גם שחרית בשבע זה דיעבד לכמה פוסקים, אלא שסדרי הישיבה עדיפים מכמה טעמים.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
ותמוה מה מצא מר להקשות...
א. לא הקשיתי מאומה (ודו"ק בג' הנקודות).
ב. כבר נת' במקומו דהשמועה הלז שוא ושקר.
ג. בכל כה"ג לכאו' יש לחוש ללאו ד'בל תונו', ולצערי - נראה כי רוח־שטות זו שרתה היום על מר יתר על המדה.
 

אבי חי

משתמש ותיק
רבינו @לבי במערב 

למה לומר על הנוקטים שמנחה גדולה לכתחילה שתפלתם בדיעבד אינו בחשש בל תונו?

[התוספת 'לכמה פוסקים' נחוצה, אבל שוללת את הקשר לאשכול ולהקשר הדיון]
 

נדיב לב

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
נדיב לב אמר:
ותמוה מה מצא מר להקשות...
א. לא הקשיתי מאומה (ודו"ק בג' הנקודות).
ב. כבר נת' במקומו דהשמועה הלז שוא ושקר.
ג. בכל כה"ג לכאו' יש לחוש ללאו ד'בל תונו', ולצערי - נראה כי רוח־שטות זו שרתה היום על מר יתר על המדה.

לא יודע מה לא קשה ומה שמועת שקר ומה בל תונו, ומה נסגר איתך היום. ולכן לא אגיב על סגנון כזה. בו"ה.

כעת נפל לי האסימון. על מה יצא קצפך בטעות.
הערת שבלאו הכי בדיעבד הוא להתפלל מנחה גדולה.
ועל זה השבתי, שאם לא יתפללו בישיבה קודם מנחה גדולה הרי בהכרח מצד המציאות בחורים צעירים חייבים לאכול ונמצא אוכלים קודם מנחה קטנה שזה חמור מאשר להתפלל בזמן מנחה גדולה.
אבל כת"ר חשב שהתכוונתי לחב"ד שכביכול אוכלים קודם התפילה. וחלילה לא זו הייתה כוונתי. אלא כפי שהוסבר.


והוו מתונים בדין.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ר' '@אבי חי', לפענ"ד פשוט הוא (ולא אדע מדוע לא הובן): כיון שנמנו כל החסרונות ב'מנחה הישיבתית' כרוכלא דאזיל, אמרתי לאוסופי עוד חדא...
[לשם הגילוי הנאות: 'גם' בישיבות תות"ל מתפללים מנחה גדולה, וכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע התפלל מדי יום במנין זה].
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
חימקו אמר:
לבי במערב אמר:
גם אם הי' השיעור בהלכה פסוקה - מנחה גדולה דיעבד היא לכמה פוסקים...

גם שחרית בשבע זה דיעבד לכמה פוסקים, אלא שסדרי מנחהישיבה עדיפים מכמה טעמים.
דומני שההשוואה אינה במקומה. 
מנחה גדולה היא בדיעבד, כך נפסק בשו"ע ורמ''א. 
י''א שהגר"א חולק, אבל זו ההלכה. 
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
חימקו אמר:
לבי במערב אמר:
גם אם הי' השיעור בהלכה פסוקה - מנחה גדולה דיעבד היא לכמה פוסקים...

גם שחרית בשבע זה דיעבד לכמה פוסקים, אלא שסדרי מנחהישיבה עדיפים מכמה טעמים.
דומני שההשוואה אינה במקומה. 
מנחה גדולה היא בדיעבד, כך נפסק בשו"ע ורמ''א. 
י''א שהגר"א חולק, אבל זו ההלכה. 
אם אתה אומר...
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
אמונת אומן אמר:
חימקו אמר:
גם שחרית בשבע זה דיעבד לכמה פוסקים, אלא שסדרי מנחהישיבה עדיפים מכמה טעמים.
דומני שההשוואה אינה במקומה. 
מנחה גדולה היא בדיעבד, כך נפסק בשו"ע ורמ''א. 
י''א שהגר"א חולק, אבל זו ההלכה. 
אם אתה אומר...
כוונתי היא שזו ההלכה הפשוטה בפוסקים המקובלים, והגישה הפשוטה צ"ל שזה בדיעבד, אא"כ לנוהגים עפ"י פסקי הגר"א אם יתברר שאכן כך הוא, כי לא מצאתי. 

בוודאי אין זה דומה לתפילת שחרית בשבע. 
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
בהכרח מצד המציאות בחורים צעירים חייבים לאכול ונמצא אוכלים קודם מנחה קטנה שזה חמור מאשר להתפלל בזמן מנחה גדולה.
א. לא הבנתי מה הבעיה עם הסעודה.
אוכלים צהריים בטרם זמן מנחה קטנה.
מלבד זה שבחורים בדרך כלל לא נוטלים ידיים לסעודת הצהריים.
 
חלק עליון תַחתִית