גדולי החסידות בהערצה לגדולי ליטא

כותר

משתמש ותיק
מספר נכדו של הגרב"ש שניאורסון זצ"ל ר"י טשיבין, היה זה היחידות האחרונה אצל הרבי מליובאויטש זי"ע, היחידות בה נכנס לחדר קדשו סבי הגרב"ש זצ"ל לשיחה של 45 דקות.
דבר אחד הוא גילה מאותה יחידות:
"מיד בכניסתי אליו, הרבי שאל אותי: מי הוא הגאון מבני ברק רבי חיים קנייבסקי ?
התפלאתי. מניין התוודע הרבי למרן הגר"ח שליט"א ? את תמיהתי השמעתי באזוניו, והוא השיב בזה"ל: ראיתי את ספרו על הרמב"ם -
'קרית מלך', והוא מבהיל על הרעיון !".
רב"ש הבהיר לו שמרן הגר"ח אינו מתעסק בהנהגת הציבור, כפי שהיה בימים ההם, והרבי הראה את מורת רוחו מכך.
(המבשר תורני עש"ק פרשת שלח תשפ"א)
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
רב"ש הבהיר לו שמרן הגר"ח אינו מתעסק בהנהגת הציבור, כפי שהיה בימים ההם, והרבי הראה את מורת רוחו מכך.
לא נראה לי שהרבי היה שמח שהגר"ח היה מתעסק בענייני הנהגת הציבור באותם ימים............
ואגב הגר"ח היה מן הקולות הבולטים בנאמנות להנהגת מרן הרב שך זי"ע באותם ימים.
 

כותר

משתמש ותיק
פותח הנושא
אגב, מסופר שיהודי ראה בנועם אלימלך בשם הרמב"ם שאין אף בשר ודם שלא טועה.
ושאל את הגר"ח למקור ברמב"ם, והשיב: "אין כזה רמב"ם".
ושלח את השאלה לפני הרבי מליובאויטש שמצא את המקור בהקדמתו לפירוש המשניות, וז"ל שם:
" וכאשר השלים מוסר הדיינים החל לבאר שגיאותיהם, כי כל מי שיש בו טבע בשר ודם אי אפשר שלא יטעה ויחטא, ולפיכך סידר הוריות אחר אבות, ובה חתם סדר נזיקין."

אגב, ת"ח אחד אמר שאין בזה שום שאלה על גדלותו של הגר"ח, כי כל מי שיש בו טבע בשר ודם אי אפשר שלא יטעה...
 
נחפשה דרכינו אמר:
יודי 148 אמר:
ידוע שבברסלב "קצות החושן" זה ספר היסוד שמעריצים ומעריכים את הספר ואת מחברו שכידוע היה מתנגד
בכל ברסלב או בקהילה מסוימת מאוד?

נראה לי קהילה מסוימת.

כמובן שבברסלב מעריכים ומעריצים מאד את כל הצדיקים, ראשונים ואחרונים, ולומדים בספריהם, ובפרט של מפרשי השו"ע.
אבל לא ידוע לי על התייחסות מיוחדת ל"קצות" כספר יסוד, יותר משאר ספרים.
 

יודי 148

משתמש רגיל
רבי נחמן מברסלב על אחד מצדיקי ליטא (מקובל שהכוונה על רבי אלכסנדר זיסקינד בעל "יסוד ושרש העבודה")
סִפֵּר לִי מִצַּדִּיק אֶחָד מִמְּדִינַת לִיטָא שֶׁקֹּדֶם מוֹתוֹ הִכָּה בְּאֶצְבַּע צְרֵדָה כְּדֶרֶךְ הָעוֹלָם שֶׁמַּכִּין בְּאֶצְבְּעוֹתֵיהֶם זוֹ עַל זוֹ אֲגוּדָל עַל אֶצְבַּע אַמָּה עַד שֶׁנִּשְׁמַע קוֹל מִבֵּינֵיהֶם, וְאָמַר בְּשִֹמְחָה בְּזֶה הַלָּשׁוֹן אִיבֶּער גִּישְׁפְּרִינְגֶין. כְּלוֹמַר שֶׁהָיָה בְּשִֹמְחָה גְּדוֹלָה עַל שֶׁקָּפַץ וְדִלֵּג עַל הָעוֹלָם הַזֶּה וַהֲבָלָיו, אַשְׁרֵי לוֹ. וְהָיָה רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה מְשַׁבֵּחַ מְאֹד אֶת הַצַּדִּיק הַזֶּה שֶׁזָּכָה לוֹמַר כָּךְ קֹדֶם מוֹתוֹ. אַשְׁרֵי מִי שֶׁמְּדַלֵּג וְקוֹפֵץ עַל הַבְלֵי עוֹלָם הַזֶּה וְתַעֲנוּגָיו. גַּם סִפֵּר בְּשֵׁם זֶה הַצַּדִּיק דִּבּוּר נָאֶה שֶׁהָיָה אוֹמֵר תְּהִלִּים קמ"ה תְּהִלַּת ה' יְדַבֵּר פִּי, הַיְנוּ כְּשֶׁגַּם פִּי זוֹכֶה לְדַבֵּר תְּהִלּוֹת ה', אֲזַי בְּוַדַּאי וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָֹר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד. הַיְנוּ כִּי זֶה הַצַּדִּיק הָיָה עָנָו וְשָׁפָל בְּעֵינָיו מְאֹד, עַל כֵּן הָיָה אוֹמֵר מֵאַחַר שֶׁשָּׁפָל כְּמוֹתִי זוֹכֶה לְדַבֵּר תְּהִלּוֹת ה', עַל כֵּן בְּוַדַּאי וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָֹר שֵׁם קָדְשׁוֹ וְכוּ', הַיְנוּ שֶׁבְּוַדַּאי יֵשׁ רְשׁוּת לְכָל בָּשָֹר לְכָל נִבְרָא שֶׁבָּעוֹלָם לְבָרֵךְ שֵׁם קָדְשׁוֹ, כִּי בְּוַדַּאי אֵינָם גְּרוּעִים מִמֶּנִּי. וְזֶה תְּהִלַּת ה' יְדַבֵּר פִּי, עַל כֵּן בְּוַדַּאי וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָֹר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד כַּנַּ"ל:‏ (חיי מוהר"ן תקכ"ב)
 

יודי 148

משתמש רגיל
וכן רצה - רבי נחמן מברסלב - שתלמידיו יתמידו בעבודת ה' כיהודי ליטא
כמו שמובא בשיח-שרפי-קדש חלק שני סימן נז"ר
אָמַר: "רָצִיתִי שֶׁהָעִנְיָן שֶׁלִּי יִתְפַּשֵּׁט בְּלִבּוֹת אֲנָשִׁים הַמַּתְמִידִים בַּעֲבוֹדָתָם כִּיהוּדֵי לִיטָא". "אִיךְ הָאבּ גִיוָואלְט מַיין זַאךְ זָאל זַאךְ לֵייגְן אוֹיף לִיטְבִישֶׁע הֶערְצֶער".‏
 
יודי 148 אמר:
דוע שבברסלב "קצות החושן" זה ספר היסוד
ידוע שבחסידויות תולדות צ'רנוביל, (כל הטבערסקי) מתנגדים לקצוה"ח, ואולי זה הסיבה שבברסלב דוקא מעריצים אותו.

מעשה שהאדמו"ר מסקוורא ראה את האדמו"ר מסאטמר לומד בקצוה"ח, אמר לו "נווווו קצות??"
ענה לו "היה לי קושיא בגמרא, חפשתי ב'מאור עינים' ולא מצאתי תירוץ, אז חיפשת בקצות"
אגדה שכמובן לא היתה.
 

אבי חי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
ידוע שבחסידויות תולדות צ'רנוביל, (כל הטבערסקי) מתנגדים לקצוה"ח, ואולי זה הסיבה שבברסלב דוקא מעריצים אותו.
מאי טעמא? הקצות היה 'מתנגד' מוצהר כ"כ?
עכ"פ ההפסד כולו שלהם..
 
יודי 148 אמר:
וכן רצה - רבי נחמן מברסלב - שתלמידיו יתמידו בעבודת ה' כיהודי ליטא
כמו שמובא בשיח-שרפי-קדש חלק שני סימן נז"ר
אָמַר: "רָצִיתִי שֶׁהָעִנְיָן שֶׁלִּי יִתְפַּשֵּׁט בְּלִבּוֹת אֲנָשִׁים הַמַּתְמִידִים בַּעֲבוֹדָתָם כִּיהוּדֵי לִיטָא". "אִיךְ הָאבּ גִיוָואלְט מַיין זַאךְ זָאל זַאךְ לֵייגְן אוֹיף לִיטְבִישֶׁע הֶערְצֶער".‏
שים לב: המקור ממנו אתה מביא ראיה - אומר משהו אחר לגמרי!
 
אבי חי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
ידוע שבחסידויות תולדות צ'רנוביל, (כל הטבערסקי) מתנגדים לקצוה"ח, ואולי זה הסיבה שבברסלב דוקא מעריצים אותו.
מאי טעמא? הקצות היה 'מתנגד' מוצהר כ"כ?
עכ"פ ההפסד כולו שלהם..

לא יודע, אבל נ"ל שה"קצות" היה קרוב אליהם יחסית (גיאוגרפית), אז אולי היו התנגשויות.

וכאן המקום לתקן. הקצות לא היה חסיד, אבל אינו מגדולי "ליטא", הוא חי באוקראינה.
 

יעקב ר

משתמש ותיק
יודי 148 אמר:
וכן רצה - רבי נחמן מברסלב - שתלמידיו יתמידו בעבודת ה' כיהודי ליטא
כמו שמובא בשיח-שרפי-קדש חלק שני סימן נז"ר
אָמַר: "רָצִיתִי שֶׁהָעִנְיָן שֶׁלִּי יִתְפַּשֵּׁט בְּלִבּוֹת אֲנָשִׁים הַמַּתְמִידִים בַּעֲבוֹדָתָם כִּיהוּדֵי לִיטָא". "אִיךְ הָאבּ גִיוָואלְט מַיין זַאךְ זָאל זַאךְ לֵייגְן אוֹיף לִיטְבִישֶׁע הֶערְצֶער".‏
כמדומה שיש לכת"ר טעות בהבנת הציטוט.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
יודי 148 אמר:
ידוע שבברסלב "קצות החושן" זה ספר היסוד שמעריצים ומעריכים את הספר ואת מחברו שכידוע היה מתנגד
בכל ברסלב או בקהילה מסוימת מאוד?

מסויימת מאוד מאוד, ולא מעריכים אלא אחת לתקופה (אולי לפי שצריך לעשות רושם על מישהו) תופסים קריזה "צריך ללמוד בכל יממה שלושים שעות קצות החושן" בעוד באמת שהם אינם צריכים ללמוד קצות החושן אפילו שעה אחת, אלא לקחת מידי יום כמה כדורים לכו"כ עניינים (ואם לא לוקחים הכדורים, יש מוסדות מסודרים עבור זה).

ואני רואה שהניק הנ"ל מנסה להכניס כאן לפורום עוד מהאמונות כוזביות של "אחד מצדיקי ברסלב", ווי להון לבני נשא

אין דברי מכוונים להנ"ל, מהא דסנהדרין ל"ח:, אלא להחברים ובפרט לר' @ברסלבר (ליטאי לשעבר) , ובפרט להמנהלים, ועניינא דסדרא שנו כאן, נא לחסום מהפורום את הנועדים על ד' ועל משיחו ואומרים "לא תורה מן השמים"
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
למה שהוזכר כאן, הקצות היה מתנגד זה ידוע, וידעו שפעם פגעו החסידים בכבודו ואח"כ כשהגיעו לקוצקער הראה להם פנים בישות, והצביע ע"ד חז"ל (התנחומא מובא ברש"י) "בעבדי אע”פ שאינו משה, במשה אפילו אינו עבדי"
 

אור זרוע

משתמש ותיק
בספר "מאיר עיני הגולה" על הרה"ק החידושי ההרי"ם מגור מסופר שהחידושי ההרי"ם היתה דעתו נוטה אחר גדולי ליטא לסמוך על שיקול דעתם בעומק סברתם להלכה למעשה.

מאיר עיני הגולה.JPG
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
למה שהוזכר כאן, הקצות היה מתנגד זה ידוע, וידעו שפעם פגעו החסידים בכבודו ואח"כ כשהגיעו לקוצקער הראה להם פנים בישות, והצביע ע"ד חז"ל (התנחומא מובא ברש"י) "בעבדי אע”פ שאינו משה, במשה אפילו אינו עבדי"
מקובל בשם "החוזה" ומסתדר עם הזמנים, הקוצקר היה צעיר בהרבה.
 

בשלמא

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
ידוע שבחסידויות תולדות צ'רנוביל, (כל הטבערסקי) מתנגדים לקצוה"ח, ואולי זה הסיבה שבברסלב דוקא מעריצים אותו.
מאי טעמא? הקצות היה 'מתנגד' מוצהר כ"כ?
עכ"פ ההפסד כולו שלהם..

בינתים לא הפסידו כלום!!!
(כי השמועה פשוט בלתי נכונה בעליל)
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
אבי חי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
ידוע שבחסידויות תולדות צ'רנוביל, (כל הטבערסקי) מתנגדים לקצוה"ח, ואולי זה הסיבה שבברסלב דוקא מעריצים אותו.
מאי טעמא? הקצות היה 'מתנגד' מוצהר כ"כ?
עכ"פ ההפסד כולו שלהם..

בינתים לא הפסידו כלום!!!
(כי השמועה פשוט בלתי נכונה בעליל)
כל הטברסקי כנראה לא, אבל בענף מסויים יש משהו (ולא רק שיש, יש על זה גם תגובה חריפה של הסטמר רב, שהמתנגדים יהיו מאוד עצובים אם הוורט ההוא יתברר חסר בסיס, ואסור להעציב יהודים, בטח מתנגדים שבלא"ה לא מספיק שמחים)
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
בשלמא אמר:
אבי חי אמר:
מאי טעמא? הקצות היה 'מתנגד' מוצהר כ"כ?
עכ"פ ההפסד כולו שלהם..

בינתים לא הפסידו כלום!!!
(כי השמועה פשוט בלתי נכונה בעליל)
כל הטברסקי כנראה לא, אבל בענף מסויים יש משהו (ולא רק שיש, יש על זה גם תגובה חריפה של הסטמר רב, שהמתנגדים יהיו מאוד עצובים אם הוורט ההוא יתברר חסר בסיס, ואסור להעציב יהודים, בטח מתנגדים שבלא"ה לא מספיק שמחים)
בכל מקרה הבדיחה הלא מוצלחת עם הסטמערער רב (שלא היתה ולא נבראה) קאי על הגהות הגר"א על השו"ע ולא על הקצוה"ח
 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
עפר ואפר אמר:
בשלמא אמר:
בינתים לא הפסידו כלום!!!
(כי השמועה פשוט בלתי נכונה בעליל)
כל הטברסקי כנראה לא, אבל בענף מסויים יש משהו (ולא רק שיש, יש על זה גם תגובה חריפה של הסטמר רב, שהמתנגדים יהיו מאוד עצובים אם הוורט ההוא יתברר חסר בסיס, ואסור להעציב יהודים, בטח מתנגדים שבלא"ה לא מספיק שמחים)
בכל מקרה הבדיחה הלא מוצלחת עם הסטמערער רב (שלא היתה ולא נבראה) קאי על הגהות הגר"א על השו"ע ולא על הקצוה"ח
הפלג השני של סטמר (לא שלך) דווקא טוען שכן הייתה
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
בשלמא אמר:
עפר ואפר אמר:
כל הטברסקי כנראה לא, אבל בענף מסויים יש משהו (ולא רק שיש, יש על זה גם תגובה חריפה של הסטמר רב, שהמתנגדים יהיו מאוד עצובים אם הוורט ההוא יתברר חסר בסיס, ואסור להעציב יהודים, בטח מתנגדים שבלא"ה לא מספיק שמחים)
בכל מקרה הבדיחה הלא מוצלחת עם הסטמערער רב (שלא היתה ולא נבראה) קאי על הגהות הגר"א על השו"ע ולא על הקצוה"ח
הפלג השני של סטמר (לא שלך) דווקא טוען שכן הייתה
(אני קשור במקרה לפלג השלישי...)

לעולם לא יסתיים הויכוח אם היה או לא בכל מקרה אין המדובר על הקצוה"ח בררתי זאת בעבר וגם עכשיו בדקתי הוכחה לזה באוצה"ח 
 

ביבליופיל

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
עפר ואפר אמר:
בשלמא אמר:
בכל מקרה הבדיחה הלא מוצלחת עם הסטמערער רב (שלא היתה ולא נבראה) קאי על הגהות הגר"א על השו"ע ולא על הקצוה"ח
הפלג השני של סטמר (לא שלך) דווקא טוען שכן הייתה
(אני קשור במקרה לפלג השלישי...)

לעולם לא יסתיים הויכוח אם היה או לא בכל מקרה אין המדובר על הקצוה"ח בררתי זאת בעבר וגם עכשיו בדקתי הוכחה לזה באוצה"ח 
אני שמעתי את זה על הרש"ש.
 
 

הולך ללמוד

משתמש רגיל
כמדומה שהיתה הערצה מבהילה של השפע חיים זיע"א למרן הגרי"ש אלישיב זיע"א.
וכפי המעשה הידוע על הנוסח של הלשם יחוד שלפני ספירת העומר.

יבואו היודעים וירחיבו...
 

HaimL

משתמש ותיק
נדמה לי שאומרים, בשם אחד מהרביים של חב"ד (שמא בשם הרה"ק הרש"ב זצ"ל), שהקב"ה ריחם על המתנגדים, ונתן להם את רבי ישראל סלנטר זצ"ל.
 
ידוע שה'שפת אמת' הורה לחסידי גור שהתגוררו ב'בריסק' לתמוך ב'בית הלוי' לרב העיר נגד המתחרה שלו. חסידי אלכסנדר תמכו ברב השני, אבל המתנגדים וחסידי גור היו רוב נגד חסידי אלכסנדר והמודרנים, וזאת למרות שבקרב רוב קהילות החסידים התנגדו לצאצאי הגר"ח מוולז'ין.
 
חלק עליון תַחתִית