מח' צאנז סאדיגורא

ביבליופיל

משתמש ותיק
כיום יש עדיין איזו היא מתיחות אידיאולוגית בין שני הבתים? (כוונתי לאו דווקא לצאנז מבית קלויזנבורג שאינם מפורסמים לקנאים גדולים, אלא בעיקר לאחרים וגם לסאטמאר המצהירים על עצמם כממשיכי הרב הק' מצאנז)
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
המעניין הוא כעת שעל צוואת כ"ק האדמו"ר מסאדיגורה זצ"ל חתומים כעדים שני דיינים הנמנים על עדת צאנז.
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
זך הרעיון אמר:
המעניין הוא כעת שעל צוואת כ"ק האדמו"ר מסאדיגורה זצ"ל חתומים כעדים שני דיינים הנמנים על עדת צאנז.

האחד הוא מסתמא הגאון רבי אשר וייס שליט"א, מי השני?
אגב, לא ידוע לי שחתום על הצוואה, אלא על מכתב אחר בענין ואכה"מ
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
בבא בוטא אמר:
זך הרעיון אמר:
המעניין הוא כעת שעל צוואת כ"ק האדמו"ר מסאדיגורה זצ"ל חתומים כעדים שני דיינים הנמנים על עדת צאנז.

האחד הוא מסתמא הגאון רבי אשר וייס שליט"א, מי השני?
אגב, לא ידוע לי שחתום על הצוואה, אלא על מכתב אחר בענין ואכה"מ
ר' אשר ויס שליט"א חתום על מכתב הרבנית ולא על הצוואה
 
 

יוספזון

משתמש ותיק
ביבליופיל אמר:
כיום יש עדיין איזו היא מתיחות אידיאולוגית בין שני הבתים? (כוונתי לאו דווקא לצאנז מבית קלויזנבורג שאינם מפורסמים לקנאים גדולים, אלא בעיקר לאחרים וגם לסאטמאר המצהירים על עצמם כממשיכי הרב הק' מצאנז)
אם מדברים מבחינת שושלת צאנז, האדמורים מסאטמאר כהיום, הם נכדים באותה קרבה להרה"ק מצאנז כמו האד' מצאנז שליט"א. 
אביהם ה'ברך משה' אמו היתה נכדה ראשונה להרה"ק מצאנז, אביו ה'עצי חיים' היה חתן אצל הרה"ק מראצפערט זי"ע הי"ד, שהיה מבניו הצעירים של הרה"ק מצאנז זי"ע. כך שהברך משה היה נין, והם בני נינים... 
 
 

בן איש חי

משתמש ותיק
ביבליופיל אמר:
כיום יש עדיין איזו היא מתיחות אידיאולוגית בין שני הבתים? (כוונתי לאו דווקא לצאנז מבית קלויזנבורג שאינם מפורסמים לקנאים גדולים, אלא בעיקר לאחרים וגם לסאטמאר המצהירים על עצמם כממשיכי הרב הק' מצאנז)

האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג, בעל השפע חיים, העיד על עצמו שכשהגיע פליט ושריד לאחר שנות המלחמה לאמריקה, מי שקרבו היה הרה"ק רמ"ש מבויאן זצוק"ל.
אינני זוכר את כל הענין לפרטי פרטים, אבל הדגיש את הענין על רקע המחלוקת הקמאית.
 

ביבליופיל

משתמש ותיק
בן איש חי אמר:
ביבליופיל אמר:
כיום יש עדיין איזו היא מתיחות אידיאולוגית בין שני הבתים? (כוונתי לאו דווקא לצאנז מבית קלויזנבורג שאינם מפורסמים לקנאים גדולים, אלא בעיקר לאחרים וגם לסאטמאר המצהירים על עצמם כממשיכי הרב הק' מצאנז)

האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג, בעל השפע חיים, העיד על עצמו שכשהגיע פליט ושריד לאחר שנות המלחמה לאמריקה, מי שקרבו היה הרה"ק רמ"ש מבויאן זצוק"ל.
אינני זוכר את כל הענין לפרטי פרטים, אבל הדגיש את הענין על רקע המחלוקת הקמאית.

לא חשבתי שלרוז'ין יש בעיה עם צאנז כ"כ, אלא בעיקר ההיפך, כדרך הקנאים.
 

אברך

משתמש ותיק
עמנואל אמר:
נתקלתי בזה בטעות

https://www.tau.ac.il/~dassaf/articles/Sanz_Sadegura_Bibliography.pdf?&~nfopt(fileDistorted=5545985055291021)
כמדומני שכבר הובא באשכול כאן
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=172930#p172930
 
 

ובכן

משתמש ותיק
שמרל אמר:
ב. זעירא אמר:
חוקר מסוים ערך פעם מחקר מקיף בנושא, ובמסגרת עבודתו הגיע גם לאדמו"ר מבוהוש (נכד רוז'ין) ז"ל, ושאל אותו אם יש לו חומר בשבילו,
האדמו"ר ענה לו שיש לו בשבילו משהו, ויצא מהחדר,
כאשר הוא חוזר תוך כמה דקות עם קופסת כדורים (-פסיכיאטריים) ואומר לו 'אחד בבוקר ואחד בערב...'

וד"ל.

זה לא היה חוקר זה היה אחד האדמורים ב' שנכנס לבקרו וזה גרם אח"כ לקצר 
לא היה ולא נברא
[זה לא אומר שהמספר על החוקר כן נכון]
 
 

יין ישן

משתמש רשום
אברהם יצחק אמר:
יצא לאור או לחושך תלוי באיזה צד אתה
הספר של דוד אסף על זה
כבר אמר דוד אסף, שהרבה מהחומר המחקרי הפיקנטי הוא מקבל מחסידות אחת על רעותה.
 
 

מ אלישע

משתמש ותיק
שמעתי שלפני שהגר"י אדלשטיין הי' ר"מ בישיבת רוז'ין. הלך לשאול בזה את האדמור מצאנז קויזנבורג - השפע חיים בנתני'.
ואמר לו שהיום אין חשש כלל, רק היה צורך לשעתו.
(וסיפר אז שהדברי חיים כותב על הגר"א שהי' גדול בדורו בנגלה ובנסתר, והיה בדורו של הרה"מ ותלמידיו)
(אולי המקור ב"שיחת בין השמשות")

סיפרו שאמרו בטשורקוב שיש להם להחזיק טובה להדברי חיים.
כי רק אחרי המחלוקת האריכו ימים, אבל בדורות ראשונים נפטרו צעירים (מרבי אברהם המלאך עד הדור שלו)
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
מ אלישע אמר:
שמעתי שלפני שהגר"י אדלשטיין הי' ר"מ בישיבת רוז'ין. הלך לשאול בזה את האדמור מצאנז קויזנבורג - השפע חיים בנתני'.
ואמר לו שהיום אין חשש כלל, רק היה צורך לשעתו.
(וסיפר אז שהדברי חיים כותב על הגר"א שהי' גדול בדורו בנגלה ובנסתר, והיה בדורו של הרה"מ ותלמידיו)
(אולי המקור ב"שיחת בין השמשות")

סיפרו שאמרו בטשורקוב שיש להם להחזיק טובה להדברי חיים.
כי רק אחרי המחלוקת האריכו ימים, אבל בדורות ראשונים נפטרו צעירים (מרבי אברהם המלאך עד הדור שלו)

נשמע כ"כ משונה
שרב ליטאי אורגינל כהרי"א, יהיה לו חילוק בין שני מיני חסידים, שאותם יעריך ואותם לא, (ואין המדובר להיות חסיד... אלא בסה"כ להרביץ תורה שאינה מקב"ט), והכל בגלל דברים שאמרו הם (החסידים) אחד על השני,
ולא תנוח דעתו עד שילך לאדמו"ר לקבל ממנו היתר לזה...

(כמובן מה שהיה נשמע רגיל, אם היית מספר שהרי"א שמח שמציעים לו להרביץ תורה בישיבה ההיא, ושמח גם על חסידותם, והיה משלב מבין השיטים סיפורי חסידים. זה אקבל מאוד על הרי"א שהיה אוהב שלום ובכלל עם "ראש פתוח")
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
(אגב, יש סיפור על אחד הרוז'ינערס בת"א שהגיעו לבקרו מבית צאנז ואמרו שכבר נגמר המחלוקת וכו', אמר גאנץ פיין היה אם היו אומרים כן כשאנו היינו בכבודינו והם היו בחורבות, היום כשאנו בחורבות והם עם חסידים וכסף וכו' חכמה גדולה)
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני שמעתי אחרת.
שהגיע אחד מאדמו"רי באבוב לבקר אצל אחד מהריז'ינערס בת"א.
וכאשר נשאל כיצד יתכן שנכדו של הד"ח (מוהר"ש מבאבוב היה נכדו) יבקר אצל ריז'ינער?
השיב: התינח כאשר הם ישבו בהרים ואנחנו בחורים (ביי די לעכער) היה מה להחזיק במחלוקת.
אבל כיום, שאנו יושבים בהרים והם בחורים, אין שום טעם להחזיק בזה...
 

מ אלישע

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
מ אלישע אמר:
שמעתי שלפני שהגר"י אדלשטיין הי' ר"מ בישיבת רוז'ין. הלך לשאול בזה את האדמור מצאנז קויזנבורג - השפע חיים בנתני'.
ואמר לו שהיום אין חשש כלל, רק היה צורך לשעתו.
(וסיפר אז שהדברי חיים כותב על הגר"א שהי' גדול בדורו בנגלה ובנסתר, והיה בדורו של הרה"מ ותלמידיו)
(אולי המקור ב"שיחת בין השמשות")

נשמע כ"כ משונה
שרב ליטאי אורגינל כהרי"א, יהיה לו חילוק בין שני מיני חסידים, שאותם יעריך ואותם לא, (ואין המדובר להיות חסיד... אלא בסה"כ להרביץ תורה שאינה מקב"ט), והכל בגלל דברים שאמרו הם (החסידים) אחד על השני,
ולא תנוח דעתו עד שילך לאדמו"ר לקבל ממנו היתר לזה...

(כמובן מה שהיה נשמע רגיל, אם היית מספר שהרי"א שמח שמציעים לו להרביץ תורה בישיבה ההיא, ושמח גם על חסידותם, והיה משלב מבין השיטים סיפורי חסידים. זה אקבל מאוד על הרי"א שהיה אוהב שלום ובכלל עם "ראש פתוח")
כמדומה שראיתי את רוב הסיפורים על הגרי"א, ונ"ל שדמותו לא היתה כפי שנראה לך.
(למעשה סיפור זה התחיל ביראה מקפידה של הד"ח. כשראה בספר ישן את הסיפור)
 
 

שייגניסט

משתמש ותיק
ב. זעירא אמר:
חוקר מסוים ערך פעם מחקר מקיף בנושא, ובמסגרת עבודתו הגיע גם לאדמו"ר מבוהוש (נכד רוז'ין) ז"ל, ושאל אותו אם יש לו חומר בשבילו,
האדמו"ר ענה לו שיש לו בשבילו משהו, ויצא מהחדר,
כאשר הוא חוזר תוך כמה דקות עם קופסת כדורים (-פסיכיאטריים) ואומר לו 'אחד בבוקר ואחד בערב...'

וד"ל.
סיפור מצחיק והמסר מובן אך לא נשמע כ”כ אמיתי כי מהיכן יש לאדמו”ר כדורים פסיכיאטריים בהישג יד הרי צריך מרשם מרופא מטפל דוקא למטופל?! אוליי הפרטים שונים כגון נתן לו אקמול וכדו’
 
 

ובכן

משתמש ותיק
שייגניסט אמר:
סיפור מצחיק והמסר מובן אך לא נשמע כ”כ אמיתי כי מהיכן יש לאדמו”ר כדורים פסיכיאטריים בהישג יד הרי צריך מרשם מרופא מטפל דוקא למטופל?! אוליי הפרטים שונים כגון נתן לו אקמול וכדו’
כפי שכבר כתבתי כאן מידיעה ברורה:
ובכן אמר:
לא היה ולא נברא
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
מ אלישע אמר:
עפר ואפר אמר:
מ אלישע אמר:
שמעתי שלפני שהגר"י אדלשטיין הי' ר"מ בישיבת רוז'ין. הלך לשאול בזה את האדמור מצאנז קויזנבורג - השפע חיים בנתני'.
ואמר לו שהיום אין חשש כלל, רק היה צורך לשעתו.
(וסיפר אז שהדברי חיים כותב על הגר"א שהי' גדול בדורו בנגלה ובנסתר, והיה בדורו של הרה"מ ותלמידיו)
(אולי המקור ב"שיחת בין השמשות")

נשמע כ"כ משונה
שרב ליטאי אורגינל כהרי"א, יהיה לו חילוק בין שני מיני חסידים, שאותם יעריך ואותם לא, (ואין המדובר להיות חסיד... אלא בסה"כ להרביץ תורה שאינה מקב"ט), והכל בגלל דברים שאמרו הם (החסידים) אחד על השני,
ולא תנוח דעתו עד שילך לאדמו"ר לקבל ממנו היתר לזה...

(כמובן מה שהיה נשמע רגיל, אם היית מספר שהרי"א שמח שמציעים לו להרביץ תורה בישיבה ההיא, ושמח גם על חסידותם, והיה משלב מבין השיטים סיפורי חסידים. זה אקבל מאוד על הרי"א שהיה אוהב שלום ובכלל עם "ראש פתוח")
כמדומה שראיתי את רוב הסיפורים על הגרי"א, ונ"ל שדמותו לא היתה כפי שנראה לך.
(למעשה סיפור זה התחיל ביראה מקפידה של הד"ח. כשראה בספר ישן את הסיפור)

והוא חשב שהקפידא של הד"ח תחול על מי שמלמד תורה בישיבת רוז'ין? אני לא יכול להתווכח אבל עדיין נראה לי משונה, מה לעשות
 

שניאור

משתמש ותיק
מָרְדֳּכַי אמר:
זכור לי שקראתי!
שר' שלמה מזוויל אמר.
שהחתולים שהסתובבו אצלו,
הם גלגולים של אנשים שהתערבו במחלוקת הזו!

שמעתי את זה מכלי שני [מאחד ששמע את זה ממי ששמע את זה מר"ש מזוויל זי"ע], ואגב הוא אמר שיש משני הצדדים.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
שניאור אמר:
מָרְדֳּכַי אמר:
זכור לי שקראתי!
שר' שלמה מזוויל אמר.
שהחתולים שהסתובבו אצלו,
הם גלגולים של אנשים שהתערבו במחלוקת הזו!

שמעתי את זה מכלי שני [א. מאחד ששמע את זה ב. ממי ששמע את זה ג. מר"ש מזוויל זי"ע],
תיקון:
א. 
ר"ש מזויל זי"ע בעצמו הוא ה'כלי ראשון',
ב. "מי ששמע את זה מר"ש מזוויל זי"ע" הוא הכלי שני,
ג. וה"אחד ששמע את זה ממי ששמע את זה מר"ש מזוויל זי"ע", הוא כלי שלישי.
ד. נמצא שמע"כ הרב @שניאור  נ"י שמע את זה מ'כלי שלישי'. והוא עצמו 'כלי רביעי',
ה. (ואנחנו הקוראים את דברי הרב @שניאור  מקבלים את הדברים מ'כלי רביעי', ואנחנו 'כלי חמישי' אנן.
 
 

רז בן ציון

משתמש רגיל
יושב אוהלים אמר:
שניאור אמר:
מָרְדֳּכַי אמר:
זכור לי שקראתי!
שר' שלמה מזוויל אמר.
שהחתולים שהסתובבו אצלו,
הם גלגולים של אנשים שהתערבו במחלוקת הזו!

שמעתי את זה מכלי שני [א. מאחד ששמע את זה ב. ממי ששמע את זה ג. מר"ש מזוויל זי"ע],
תיקון:
א. 
ר"ש מזויל זי"ע בעצמו הוא ה'כלי ראשון',
ב. "מי ששמע את זה מר"ש מזוויל זי"ע" הוא הכלי שני,
ג. וה"אחד ששמע את זה ממי ששמע את זה מר"ש מזוויל זי"ע", הוא כלי שלישי.
ד. נמצא שמע"כ הרב @שניאור  נ"י שמע את זה מ'כלי שלישי'. והוא עצמו 'כלי רביעי',
ה. (ואנחנו הקוראים את דברי הרב @שניאור  מקבלים את הדברים מ'כלי רביעי', ואנחנו 'כלי חמישי' אנן.
הן ידוע למר שיש שיטות בפוסקים דבקלי הבישול אף כלי רביעי מבשל
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
רז בן ציון אמר:
יושב אוהלים אמר:
שניאור אמר:
שמעתי את זה מכלי שני [א. מאחד ששמע את זה ב. ממי ששמע את זה ג. מר"ש מזוויל זי"ע],
תיקון:
א. 
ר"ש מזויל זי"ע בעצמו הוא ה'כלי ראשון',
ב. "מי ששמע את זה מר"ש מזוויל זי"ע" הוא הכלי שני,
ג. וה"אחד ששמע את זה ממי ששמע את זה מר"ש מזוויל זי"ע", הוא כלי שלישי.
ד. נמצא שמע"כ הרב @שניאור  נ"י שמע את זה מ'כלי שלישי'. והוא עצמו 'כלי רביעי',
ה. (ואנחנו הקוראים את דברי הרב @שניאור  מקבלים את הדברים מ'כלי רביעי', ואנחנו 'כלי חמישי' אנן.
הן ידוע למר שיש שיטות בפוסקים דבקלי הבישול אף כלי רביעי מבשל
א. זה רק אם ה'מתבשל' (הקוראים) הוא קלי הבישול, ולגבי סיפורי חסידים, לא כל הקוראים כאן הם אכן 'קלי הבישול'.
ב. זה רק אם ה'קלי הבישול' המתבשל הוא בתוך ה'כלי רביעי' - אבל אם הוא רק מקבל מכלי רביעי (עירוי) אז מתקררים די מהר.
 

אבי חי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
שניאור אמר:
מָרְדֳּכַי אמר:
זכור לי שקראתי!
שר' שלמה מזוויל אמר.
שהחתולים שהסתובבו אצלו,
הם גלגולים של אנשים שהתערבו במחלוקת הזו!

שמעתי את זה מכלי שני [א. מאחד ששמע את זה ב. ממי ששמע את זה ג. מר"ש מזוויל זי"ע],
תיקון:
א. 
ר"ש מזויל זי"ע בעצמו הוא ה'כלי ראשון',
ב. "מי ששמע את זה מר"ש מזוויל זי"ע" הוא הכלי שני,
ג. וה"אחד ששמע את זה ממי ששמע את זה מר"ש מזוויל זי"ע", הוא כלי שלישי.
ד. נמצא שמע"כ הרב @שניאור  נ"י שמע את זה מ'כלי שלישי'. והוא עצמו 'כלי רביעי',
ה. (ואנחנו הקוראים את דברי הרב @שניאור  מקבלים את הדברים מ'כלי רביעי', ואנחנו 'כלי חמישי' אנן.

צ"ל דרבי @שניאור ס"ל כחזו"א.

וגם בלא"ה קשה לדון את המקור ככלי ראשון, אלא הוא כאש. וצ"ע בזה.
 
חלק עליון תַחתִית