ספר שאוסף על סדר כל הטוש"ע אלפים רבים של ראשונים שלא נזכרו בב"י ובנושאי כלים!

פפפפ

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
טוביה פריד אמר:
כי אדרבה אנחנו רגילים לפסוק הלכתא כבתראי ולא להיפך. וחידושך הוא להיפך לסמוך על ראשונים נגד השו"ע ולכן זה חידוש שקשה להולמו.
ואדרבה נשמח כולנו אם תוכל להמציא סייעתות בדמות פוסקי זמנינו שמסכימים עם הרעיון ועם אופן ביצועו למעשה...
הסברא שעומדת מאחורי הלכה כבתראי היא לא מפני שהאחרונים חכמים יותר כי הלא הוא להיפך הדורות יורדים, אלא מפני שהאחרון ראה את דברי הראשון וטעמו ובזה הוא עדיף על פני הראשון שלא ראה את טעמו של האחרון ואילו היה רואה אולי היה משתכנע.
בנידוננו גבי השו''ע זה לא שייך, א. השו''ע לא ראה את דברי הראשונים ועל כן אין את הסברא להעדיף את הבתראי. ב. השו''ע לא פסק על פי סברתו אלא רק בהלכות שהיו רופפות הכריע על פי דעתו, אבל עיקר פסיקתו היא על פי כמות הראשונים, ועל כן כשמתגלים לנו ראשונים נוספים ממילא אין הכרעת השו''ע קיימת בכה''ג כי הוא לא פסק עם נתונים כאלה כלל. אם פסיקתו היתה על פי הבנתו בסוגיות היינו אומרים אולי הוא בטוח בהבנתו ולא היה חוזר בו, אבל הכרעתו היא על פי כמות הראשונים וא''כ נמצא שפסיקתו היתה על פי נתונים לא נכונים וודאי שהיה שש לחזור בו. (כמובן צריך לזה שיקול דעת גדול).
כמדומה שאין מי מפוסקי דורנו שיצטרף לזה זולת במה שכבר דברי השו"ע תמוהים והאחרוני' נטו ליישבו בדרכים שונות
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
פפפפ אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
טוביה פריד אמר:
כי אדרבה אנחנו רגילים לפסוק הלכתא כבתראי ולא להיפך. וחידושך הוא להיפך לסמוך על ראשונים נגד השו"ע ולכן זה חידוש שקשה להולמו.
ואדרבה נשמח כולנו אם תוכל להמציא סייעתות בדמות פוסקי זמנינו שמסכימים עם הרעיון ועם אופן ביצועו למעשה...
הסברא שעומדת מאחורי הלכה כבתראי היא לא מפני שהאחרונים חכמים יותר כי הלא הוא להיפך הדורות יורדים, אלא מפני שהאחרון ראה את דברי הראשון וטעמו ובזה הוא עדיף על פני הראשון שלא ראה את טעמו של האחרון ואילו היה רואה אולי היה משתכנע.
בנידוננו גבי השו''ע זה לא שייך, א. השו''ע לא ראה את דברי הראשונים ועל כן אין את הסברא להעדיף את הבתראי. ב. השו''ע לא פסק על פי סברתו אלא רק בהלכות שהיו רופפות הכריע על פי דעתו, אבל עיקר פסיקתו היא על פי כמות הראשונים, ועל כן כשמתגלים לנו ראשונים נוספים ממילא אין הכרעת השו''ע קיימת בכה''ג כי הוא לא פסק עם נתונים כאלה כלל. אם פסיקתו היתה על פי הבנתו בסוגיות היינו אומרים אולי הוא בטוח בהבנתו ולא היה חוזר בו, אבל הכרעתו היא על פי כמות הראשונים וא''כ נמצא שפסיקתו היתה על פי נתונים לא נכונים וודאי שהיה שש לחזור בו. (כמובן צריך לזה שיקול דעת גדול).
כמדומה שאין מי מפוסקי דורנו שיצטרף לזה זולת במה שכבר דברי השו"ע תמוהים והאחרוני' נטו ליישבו בדרכים שונות
השאלה הזו עוד לא עמדה ממש על סדר היום של גדולי הדור כי עדיין לא נאספו הראשונים, בעתיד יקומו האוספים והמסדרים ויאספו את כל דברי הראשונים (שזה כמעט בגדר מים שאין להם סוף) ואז תעמוד השאלה על סדר היום, ומסתמא יתעורר פולמוס גדול בין השמרנים הקיצוניים לאלו שפחות שמרנים, ורק בסוף הפולמוס נראה מה תהא ההסכמה בין החכמים. (אם אני צודק בחיזוי הזה).
 
 

פפפפ

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
פפפפ אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
הסברא שעומדת מאחורי הלכה כבתראי היא לא מפני שהאחרונים חכמים יותר כי הלא הוא להיפך הדורות יורדים, אלא מפני שהאחרון ראה את דברי הראשון וטעמו ובזה הוא עדיף על פני הראשון שלא ראה את טעמו של האחרון ואילו היה רואה אולי היה משתכנע.
בנידוננו גבי השו''ע זה לא שייך, א. השו''ע לא ראה את דברי הראשונים ועל כן אין את הסברא להעדיף את הבתראי. ב. השו''ע לא פסק על פי סברתו אלא רק בהלכות שהיו רופפות הכריע על פי דעתו, אבל עיקר פסיקתו היא על פי כמות הראשונים, ועל כן כשמתגלים לנו ראשונים נוספים ממילא אין הכרעת השו''ע קיימת בכה''ג כי הוא לא פסק עם נתונים כאלה כלל. אם פסיקתו היתה על פי הבנתו בסוגיות היינו אומרים אולי הוא בטוח בהבנתו ולא היה חוזר בו, אבל הכרעתו היא על פי כמות הראשונים וא''כ נמצא שפסיקתו היתה על פי נתונים לא נכונים וודאי שהיה שש לחזור בו. (כמובן צריך לזה שיקול דעת גדול).
כמדומה שאין מי מפוסקי דורנו שיצטרף לזה זולת במה שכבר דברי השו"ע תמוהים והאחרוני' נטו ליישבו בדרכים שונות
השאלה הזו עוד לא עמדה ממש על סדר היום של גדולי הדור כי עדיין לא נאספו הראשונים, בעתיד יקומו האוספים והמסדרים ויאספו את כל דברי הראשונים (שזה כמעט בגדר מים שאין להם סוף) ואז תעמוד השאלה על סדר היום, ומסתמא יתעורר פולמוס גדול בין השמרנים הקיצוניים לאלו שפחות שמרנים, ורק בסוף הפולמוס נראה מה תהא ההסכמה בין החכמים. (אם אני צודק בחיזוי הזה).

דברים חדשים שלא נכנסו לפסיקה ההלכתית הקבועה מזה מאות בשנים הם בכלל אני מאמין שזאת התורה לא תהא מוחלפת וכו' וכידוע זה דעת החזו"א בענין ההראשוני' הנדמחי"ם
וכמובן תמיד יש מי שיחלוק אבל גם פוסקי הדור הלא שמרנים אך הנמצאים בקונצנזוס עדין סבורים בזה כמו החזו"א
 

דבש לפי

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
דבש לפי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
‏‏אור חדש החדש.pdf
בסימן ל"ד לא ציינת שגם מהיראים מוכח שבשל יד לא נחלקו, שהרי בשל ראש נקט בוודאות כרבו רבינו תם, ובשל יד נקט כרש"י כמוכח מראשי השיטין שלו, עיי"ש.
כדבריך כתב התועפות ראם שם, אבל איני מבין איך טעה בדברים פשוטים כאלה, הלא להדיא כתב היראים שם לאחר סדר השיטין דזה סדר תפילין של ראש ומבואר דזה לא בשל יד, ומדבריו גם מבואר להדיא דראשי השיטין הם לגבי הכתיבה, ובטוש''ע שם מבואר דבסדר הכתיבה כו''ע מודו דהוא כסדר הכתוב בתורה ולא נחלקו אלא בסדר ההנחה, וא''כ אדרבה מסתימת לשון היראים גבי ההנחה נראה דאין חילוק בין של יד לשל ראש, ותו לא מידי.
לא הבנתי איך טעית בזה, והלא יש ביראים ראשי שיטין לשל ראש (ומניין השיטין שונה בין פרשה לפרשה), וראשי שיטין נפרדים לשל יד (כל הפרשיות בעמוד אחד של שישה שיטין ארוכים).
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
דבש לפי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
דבש לפי אמר:
בסימן ל"ד לא ציינת שגם מהיראים מוכח שבשל יד לא נחלקו, שהרי בשל ראש נקט בוודאות כרבו רבינו תם, ובשל יד נקט כרש"י כמוכח מראשי השיטין שלו, עיי"ש.
כדבריך כתב התועפות ראם שם, אבל איני מבין איך טעה בדברים פשוטים כאלה, הלא להדיא כתב היראים שם לאחר סדר השיטין דזה סדר תפילין של ראש ומבואר דזה לא בשל יד, ומדבריו גם מבואר להדיא דראשי השיטין הם לגבי הכתיבה, ובטוש''ע שם מבואר דבסדר הכתיבה כו''ע מודו דהוא כסדר הכתוב בתורה ולא נחלקו אלא בסדר ההנחה, וא''כ אדרבה מסתימת לשון היראים גבי ההנחה נראה דאין חילוק בין של יד לשל ראש, ותו לא מידי.
לא הבנתי איך טעית בזה, והלא יש ביראים ראשי שיטין לשל ראש (ומניין השיטין שונה בין פרשה לפרשה), וראשי שיטין נפרדים לשל יד (כל הפרשיות בעמוד אחד של שישה שיטין ארוכים).
צודק טעיתי, בתפילין של יד הכתיבה וההנחה תליא זו בזו כי זה קלף אחד, ושם כתב כרש''י, (וגרם לי לטעות בזה מה שכתב בשל יד דשיטה ראשונה מתחיל והיה, וצ''ל מתחיל וידבר, וכעת ראיתי דכן הגיה התועפות ראם, וזה הגהה ברורה), ומוכח מהיראים כדבריך.
ייש''כ וכעת תיקנתי כן בספר.
 
 

חריף ובקי

משתמש רגיל
בסי' תרפח' כתבת לתמוה על פסק המ"ב דבטבריה יקראו בי"ד וט"ו.

הדברים תמוהים, מש"כ דהר"ן כ' דזה פלוג' ולהל' קיי"ל כריב"ל, הרי הכרחו של הר"ן נבע מקושייתו מהו ההבדל בין ישב ולבסוף הוקף לבין היקף ים, והתוס' הרי תי' על הקו' בדרך אחרת, גם הריטב"א האריך לחלק, וגם הרמב"ן להדיא נקט דדין כרכין המוקפים חומה מיב"ן אינם שייכים כלל לקדושתן, וממילא נמצא שהם חלקו על הר"ן וע"כ ברור היטב למה פסק המג"א שגם בטבריה יקראו יומיים.
מלבד זאת לא הבנתי מה הם ג' הצירופים, הרי מר העלה רק ב' טענות. א. ד' הר"ן דלמסק' טבריה וודאי דינה בי"ד. ב. ד' הר"ן והגאונים שמעיקר הדין קרואים יום אחד.
ועצם הצירוף של הדעה שמעיקר הדין מהני קריאה בי"ד מוזרה במקצת אחר שהרמב"ם והטור פסקו בצורה ברורה לא כן [ואמנם הראשונים על הדף {רמב"ן רשב"א ריטב"א ר"ן} נקטו בפשטות דמהני י"ד אך הרבה ראשונים נקטו דבעי' יומיים, ראה בעיטור ריא"ז שבלי הלקט א"ח וכלבו ועוד].
ואגב, הגאונים עצמם ד' שבטבריה מעיקר הדין יש לנהוג יומיים, ומש"כ הר"ן דזהו ממידת חסידות מקורו מהרמב"ן [המקור מהגאונים ראה באוצה"ג ריש מגילה, ובראב"ד תשו' ופסקים רל' וברי"ד מגילה ה' ב' בשם ר' משה גאון ולא הזכירו כלל מידת חסידות].
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
חריף ובקי אמר:
בסי' תרפח' כתבת לתמוה על פסק המ"ב דבטבריה יקראו בי"ד וט"ו.

הדברים תמוהים, מש"כ דהר"ן כ' דזה פלוג' ולהל' קיי"ל כריב"ל, הרי הכרחו של הר"ן נבע מקושייתו מהו ההבדל בין ישב ולבסוף הוקף לבין היקף ים, והתוס' הרי תי' על הקו' בדרך אחרת, גם הריטב"א האריך לחלק, וגם הרמב"ן להדיא נקט דדין כרכין המוקפים חומה מיב"ן אינם שייכים כלל לקדושתן, וממילא נמצא שהם חלקו על הר"ן וע"כ ברור היטב למה פסק המג"א שגם בטבריה יקראו יומיים.
מלבד זאת לא הבנתי מה הם ג' הצירופים, הרי מר העלה רק ב' טענות. א. ד' הר"ן דלמסק' טבריה וודאי דינה בי"ד. ב. ד' הר"ן והגאונים שמעיקר הדין קרואים יום אחד.
ועצם הצירוף של הדעה שמעיקר הדין מהני קריאה בי"ד מוזרה במקצת אחר שהרמב"ם והטור פסקו בצורה ברורה לא כן [ואמנם הראשונים על הדף {רמב"ן רשב"א ריטב"א ר"ן} נקטו בפשטות דמהני י"ד אך הרבה ראשונים נקטו דבעי' יומיים, ראה בעיטור ריא"ז שבלי הלקט א"ח וכלבו ועוד].
ואגב, הגאונים עצמם ד' שבטבריה מעיקר הדין יש לנהוג יומיים, ומש"כ הר"ן דזהו ממידת חסידות מקורו מהרמב"ן [המקור מהגאונים ראה באוצה"ג ריש מגילה, ובראב"ד תשו' ופסקים רל' וברי"ד מגילה ה' ב' בשם ר' משה גאון ולא הזכירו כלל מידת חסידות].
יישר כח, אעיין בזה ואשיב.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
חריף ובקי אמר:
בסי' תרפח' כתבת לתמוה על פסק המ"ב דבטבריה יקראו בי"ד וט"ו.

הדברים תמוהים, מש"כ דהר"ן כ' דזה פלוג' ולהל' קיי"ל כריב"ל, הרי הכרחו של הר"ן נבע מקושייתו מהו ההבדל בין ישב ולבסוף הוקף לבין היקף ים, והתוס' הרי תי' על הקו' בדרך אחרת, גם הריטב"א האריך לחלק, וגם הרמב"ן להדיא נקט דדין כרכין המוקפים חומה מיב"ן אינם שייכים כלל לקדושתן, וממילא נמצא שהם חלקו על הר"ן וע"כ ברור היטב למה פסק המג"א שגם בטבריה יקראו יומיים.
מלבד זאת לא הבנתי מה הם ג' הצירופים, הרי מר העלה רק ב' טענות. א. ד' הר"ן דלמסק' טבריה וודאי דינה בי"ד. ב. ד' הר"ן והגאונים שמעיקר הדין קרואים יום אחד.
ועצם הצירוף של הדעה שמעיקר הדין מהני קריאה בי"ד מוזרה במקצת אחר שהרמב"ם והטור פסקו בצורה ברורה לא כן [ואמנם הראשונים על הדף {רמב"ן רשב"א ריטב"א ר"ן} נקטו בפשטות דמהני י"ד אך הרבה ראשונים נקטו דבעי' יומיים, ראה בעיטור ריא"ז שבלי הלקט א"ח וכלבו ועוד].
ואגב, הגאונים עצמם ד' שבטבריה מעיקר הדין יש לנהוג יומיים, ומש"כ הר"ן דזהו ממידת חסידות מקורו מהרמב"ן [המקור מהגאונים ראה באוצה"ג ריש מגילה, ובראב"ד תשו' ופסקים רל' וברי"ד מגילה ה' ב' בשם ר' משה גאון ולא הזכירו כלל מידת חסידות].
מה ששאלת מה הצירוף הג', היינו שאף לשיטות המצריכות לקרוא בט''ו היינו מחמת ספק בלבד דאפשר דטבריא חשיבא פרוז כי היא ספק של הש''ס, ונמצא שאין מי שמחייב בתורת ודאי, וא''כ החיוב הוא יותר קל ויותר קל להקל בו.
מה שהבאת מהרמב''ן שאינו תלוי בקדושה, זה אינו ראיה דהרמב''ן כתב דאינו תלוי ואף אם אינו קדוש כגון בחו''ל הוי מוקף חומה, אבל עדיין אפשר דרבנן תיקנו כעין דאורייתא את הגדרים של מוקף חומה דמגילה, והגע עצמך הא אף לר''ן שזה תלי בדין בתי ערי חומה, ודאי מודה דאף בחו''ל קוראים בט''ו כיון דהוא כעין דאורייתא, ואפשר נמי דכך סבר הרמב''ן.
בשאר המקורות שהרבת להביא עיינתי במה שהיה לפני ותיקנתי כפי שיכלתי וחילקתי את זה לכמה קטעים, ואעלה כאן את המהדורה המתוקנת- 1147 עמודים.
תודה על הערתך המלאה בעמקות.


הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf
 
 

ינון בר כוכבא

משתמש רגיל
יושב אוהלים אמר:
דבריו אינם מובנים לי, וכי דעתו הוא שכיון דדרך המשנ''ב והש''ך והב''ח ושאר אחרונים בכל הדורות לדחות את דברי השו''ע כשימצאו הרבה ראשונים להיפך,
אז גם הוא יכול????????????????????????????????
אתמהה!
לא "הוא" יכול אלא "הראשונים שהביא" הם יכולים. וכי "הוא" "חולק"? לא! הראשונים שהביא הם החולקים ועימם יש להתמודד. וזכותו לדון לפני החכמים הגדולים ממנו ולגלות דעתו ולשאול האם צדקו דבריו שבנידון פלוני נאמר "אילו היו רואים היו חוזרים בהם". אבל לטעון מעיקרא כנ"ל אינו נכון כלל לענ"ד.
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
הרב המעיין, האם יש לך מהודרא יותר פשוטה של ספרך הגדול, עם רק ציוני מראה מקומות להפוסקים הראשונים. דברתי עם אחד שאולי יעזור להוציא לאור ספר כזה.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
המהדורות המעודכנות באשכול בשם ספר אור חדש להורדה- אסיפת אלפי שיטות ראשונים על סדר כל הטוש''ע.
 

אברך

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אקשן דקדושה אמר:
אחר רוב התודה על הספר הנפלא.
בענין הגיית לשון הקודש שיש בהקדמה להוכיח ולטעון מההגיה הארמית.
הראוני כמה סרטונים של דוברי ארמית שהגיית הקמץ שלהם היא כהברה אשכנזית ממש. וכן באשכול אחר יש עדות של הרב @תלמיד מחכים שפגש אחד מארם נהריים ששפת אמו ארמית והגייתו היתה כאשכנזים.
ואיני רוצה להאריך בזה כעת כי שמעתי שממשמש ובא לבית מדרשנו זה אחד מגדולי היודעים בנבכי הנושא, על כן שמתי לפי מחסום לעת עתה.
צריך להיוועץ בחוקרים ולא למהר לפשוט דבר זה על פי כמה אנשים מוזרים שזוכים לסיקור גדול דוקא בגלל מוזרותם, בסרטונים אפשר למצוא עוד הרבה אנשים לא רגילים כידוע, אבל בנידון זה כמדומה לי שפשוט אצל החוקרים שארמית עם מבטא אשכנזית, זה כמו ערבית עם מבטא אידיש, ומה שמצאו דבר כזה הוא יכול להיווצר מכמה אנשים שגלו וחזרו למקומם, ושינו את שפתם כמו שהיהודים שינו את לשון הקודש (לפחות כמה מהעדות) מחמת הגלות.
צריך לזכור שארם נהריים זה בבבל שזה מוקף באירן ועירק וטורכיה, וכיצד כל סביבותיה אין להם זכר לשפה האשכנזית ורק בבבל ידברו שפה זו, ואיני מבין בזה כל הצורך אבל הסרטות וכמה אנשים בודדים לא מהוים ראיה. 


יש ניבים רבים מאוד של ארמית מדוברת כיום. ולפחות באחד הניבים (המדובר אצל חלק מיושבי סוריה הנוצרים) הקמץ הוא אשכנזי.

להלן קצת קישורים לסרטונים בארמית, כל הסרטונים הם משני ניבים בלבד (אף שיש עוד ניבים) שההבדל הבולט ביניהם הוא הגיית הקמץ אך יש עוד הבדלים רבים ביניהם (הן הבדלים כלליים והן הבדלים פרטיים במילים):

קישור לסיפור ילדים בארמית עם קמץ אשכנזי: https://youtu.be/ndHaCgkrBcY

קישור לשמות הצבעים בארמית עם קמץ ספרדי (כולל שמות שאינם בחז"ל, כי כיום יש יותר צבעים...)
https://youtu.be/GdvbfXHQvHM
שים לב שהתפוח שלנו נקרא "חבושא" (והשקד שלנו נקרא "לוזא" בסרטון אחר, וכן משמע בירושלמי).


קישור לאלף בית ארמי עם קמץ ספרדי:
https://youtu.be/uRcKKn6dbmA

קישור לאלף בית ארמי עם קמץ אשכנזי:
https://youtu.be/EN_chiMl3Gg

שינוי צורת האותיות בין שני הסרטונים האחרונים הוא שינוי מאוחר, אך שניהם יסודם בכתב האשורי (שיש בו את חילוק אותיות מנצפ"ך שלא היה בכתב הארמי וגם לא שרד במאה אחוז בכתבים האשוריים המובאים פה).
2 הסרטונים הראשונים חסומים בנטפרי, ו2 האחרונים פתוחים.

לגבי הסרטון שהגדרת אותו 'אלף בית ארמי עם קמץ ספרדי', לדעתי לא מדוייק לומר שזה קמץ ספרדי, זה בין פתח לקמץ.

 
 

תיובתא

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
יש ניבים רבים מאוד של ארמית מדוברת כיום. ולפחות באחד הניבים (המדובר אצל חלק מיושבי סוריה הנוצרים) הקמץ הוא אשכנזי.

להלן קצת קישורים לסרטונים בארמית, כל הסרטונים הם משני ניבים בלבד (אף שיש עוד ניבים) שההבדל הבולט ביניהם הוא הגיית הקמץ אך יש עוד הבדלים רבים ביניהם (הן הבדלים כלליים והן הבדלים פרטיים במילים):

קישור לסיפור ילדים בארמית עם קמץ אשכנזי: https://youtu.be/ndHaCgkrBcY

קישור לשמות הצבעים בארמית עם קמץ ספרדי (כולל שמות שאינם בחז"ל, כי כיום יש יותר צבעים...)
https://youtu.be/GdvbfXHQvHM
שים לב שהתפוח שלנו נקרא "חבושא" (והשקד שלנו נקרא "לוזא" בסרטון אחר, וכן משמע בירושלמי).


קישור לאלף בית ארמי עם קמץ ספרדי:
https://youtu.be/uRcKKn6dbmA

קישור לאלף בית ארמי עם קמץ אשכנזי:
https://youtu.be/EN_chiMl3Gg

שינוי צורת האותיות בין שני הסרטונים האחרונים הוא שינוי מאוחר, אך שניהם יסודם בכתב האשורי (שיש בו את חילוק אותיות מנצפ"ך שלא היה בכתב הארמי וגם לא שרד במאה אחוז בכתבים האשוריים המובאים פה).
כמה הערות על שני הסרטונים האחרונים: (אקרא להם "האשכנזי" ו"הספרדי" למען הנוחיות).

1. האות אל"ף שבאות א' (אלף) מבוטאת בניב ה"אשכנזי  בקמץ שלא כמסורתנו. כנ"ל ב דל"ת של האות ד' (דלת), וכן בלמ"ד של האות ל' (למד). 

2. באות ב' יש הבדל בהגיית התי"ו (בית), באופן המזכיר מאוד את השינוי היום, ב"אשכנזי" זה נשמע כמו "בז" ובספרדי כמו ביצ'.
כנ"ל באות ח' (חית, לעומת חיס)

3. האות ו' בשני הסרטונים מבוטאת כמבטא החלבי כמדומני (מזכיר W אנגלי).

4. האות זי"ן שבאות ז' (זין) באשכנזי פתוחה כמנהגינו, ובספרדי סגולה.

5. האוד יו"ד מבוטאת באשכנזי כיוז (דלית תימנית?), ובספרדי כמנהגינו.

6. האות כ' באשכנזי מבוטאת כ"כף", ובספרדי כ"כא".

7. ה"סמך" בשני הסרטונים מבוטאת בצורה דגושה (סמק) דלא כמסורתינו

8. האות צ' מבוטאת כ"סדי" (תימני?) ובכל מקרה לא כ"צדיק".

9. ההגיה האשכנזית למילה נמלה, דומה מאוד לכתוב בגמרא "שומשמנא" - "שושוונא".

10. בהגית המילה שיר (זמרא) באשכנזי הדגש במ' ובספרדי הדגש בר'

נראה שיש הרבה מקבילות לשפת הקודש שלנו.

 
 

מחשב

משתמש רגיל
יישר כח על הספר הנפלא.

ביור"ד סימן קפ"ה כתבתם:

"הוחזקה נדה בשכינותיה, אי מהני לה אמתלא- הטור והב''י בסעיף ג, הביאו בזה מחלוקת, והשו''ע פסק דלא מהני ואינה נאמנת, ויש להעיר דמדברי השאילתות בשאילתא צו, בסופה, מוכח דס''ל דמהני אמתלא אף בהוחזקה בשכינותיה."

אמנם בהעמק שאלה שם כתב וז"ל,

"ובודאי לא נעלם מהרמב"ן והרשב"א ז"ל דברי רבינו, כידוע שרגילים היו בדבריו ז"ל, אלא ע"כ מפרשי דברי רבינו דלא מיירי אלא 'באמרה', ומפרשי לשון נותנת טעם 'לדבריה', כמשמעו שאמרה כך, ולא כמו שהבין בשאילת שלום. ומש"כ רבינו כיון שאחזיקה נפשה בטומאה היינו ג"כ במה 'שאמרה'... ...אבל הוחזקה נדה בשכנותיה עפ"י לבישת בגדים לא הביא רבינו כלל."

(ואולי יש בדבריו משום לימוד על כל הענין הזה)
 

דניאלי

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
יושב אוהלים אמר:
יושב אוהלים אמר:
בעמוד 2 כתב המחבר:


דבריו אינם מובנים לי, וכי דעתו הוא שכיון דדרך המשנ''ב והש''ך והב''ח ושאר אחרונים בכל הדורות לדחות את דברי השו''ע כשימצאו הרבה ראשונים להיפך,
אז גם הוא יכול????????????????????????????????
אתמהה!


בשביל להבין דברי אלה צריך להבין ממה באתי להוציא, כמובן שלא עלה על דעתי שהגעתי לקרסולי מרן המשנ''ב, ולא זו היתה כוונתי, אני באתי לומר בדברי אלה שאיני סבור כשיטת כמה פוסקים ספרדים שלדעתם פסקי השו''ע הם הלכה למשה מסיני ומהם אין להוסיף ולגרוע, וכדי שיהיה לי אילן להישען עליו הבאתי לדוגמא דכך סברו הש''ך ושאר פוסקים, אבל לא באתי להשוות כלל חס ושלום.
וא''ת כיון שאיני כמותם כיצד אעשה זאת? תשובה: היות שאיני בדרגתם על כן לא עשיתי זאת אלא בגוונא שברור כשמש שאילו היה נגלה לבעל השו''ע דברי הראשונים האלו היה חוזר בו, (מלבד כמה פעמים בודדות כשהיה לי סיבה מיוחדת באותו מקום, אבל גם אז היה פשוט לי שהרמ''א ודאי היה מכריע כך), אבל בכל המקומות שהיה לי ספק בכך נמנעתי מלהכריע לענין דינא.

החזו"א כידוע לא אחז מהדברים הנ"ל שניתן לשנות הלכה ע"פ תגליות של ראשונים שלא היו מפורסמים בעבר 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
דניאלי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
יושב אוהלים אמר:


בשביל להבין דברי אלה צריך להבין ממה באתי להוציא, כמובן שלא עלה על דעתי שהגעתי לקרסולי מרן המשנ''ב, ולא זו היתה כוונתי, אני באתי לומר בדברי אלה שאיני סבור כשיטת כמה פוסקים ספרדים שלדעתם פסקי השו''ע הם הלכה למשה מסיני ומהם אין להוסיף ולגרוע, וכדי שיהיה לי אילן להישען עליו הבאתי לדוגמא דכך סברו הש''ך ושאר פוסקים, אבל לא באתי להשוות כלל חס ושלום.
וא''ת כיון שאיני כמותם כיצד אעשה זאת? תשובה: היות שאיני בדרגתם על כן לא עשיתי זאת אלא בגוונא שברור כשמש שאילו היה נגלה לבעל השו''ע דברי הראשונים האלו היה חוזר בו, (מלבד כמה פעמים בודדות כשהיה לי סיבה מיוחדת באותו מקום, אבל גם אז היה פשוט לי שהרמ''א ודאי היה מכריע כך), אבל בכל המקומות שהיה לי ספק בכך נמנעתי מלהכריע לענין דינא.

החזו"א כידוע לא אחז מהדברים הנ"ל שניתן לשנות הלכה ע"פ תגליות של ראשונים שלא היו מפורסמים בעבר 
האמת יורה דרכו עם השנים.
נחיה ונראה.
 
 

דניאלי

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
דניאלי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
בשביל להבין דברי אלה צריך להבין ממה באתי להוציא, כמובן שלא עלה על דעתי שהגעתי לקרסולי מרן המשנ''ב, ולא זו היתה כוונתי, אני באתי לומר בדברי אלה שאיני סבור כשיטת כמה פוסקים ספרדים שלדעתם פסקי השו''ע הם הלכה למשה מסיני ומהם אין להוסיף ולגרוע, וכדי שיהיה לי אילן להישען עליו הבאתי לדוגמא דכך סברו הש''ך ושאר פוסקים, אבל לא באתי להשוות כלל חס ושלום.
וא''ת כיון שאיני כמותם כיצד אעשה זאת? תשובה: היות שאיני בדרגתם על כן לא עשיתי זאת אלא בגוונא שברור כשמש שאילו היה נגלה לבעל השו''ע דברי הראשונים האלו היה חוזר בו, (מלבד כמה פעמים בודדות כשהיה לי סיבה מיוחדת באותו מקום, אבל גם אז היה פשוט לי שהרמ''א ודאי היה מכריע כך), אבל בכל המקומות שהיה לי ספק בכך נמנעתי מלהכריע לענין דינא.

החזו"א כידוע לא אחז מהדברים הנ"ל שניתן לשנות הלכה ע"פ תגליות של ראשונים שלא היו מפורסמים בעבר 
האמת יורה דרכו עם השנים.
נחיה ונראה.
לא הבנתי
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
דניאלי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
דניאלי אמר:
החזו"א כידוע לא אחז מהדברים הנ"ל שניתן לשנות הלכה ע"פ תגליות של ראשונים שלא היו מפורסמים בעבר 
האמת יורה דרכו עם השנים.
נחיה ונראה.
לא הבנתי
התכוונתי שלפי דעתי כלל גדולי ישראל לא יסכימו עם החזו''א בזה, אלא שפשוט אי אפשר לאסוף הכל, אבל בעוד כמה שנים שיאספו האוספים הכל, גדולי ישראל יסכימו לסמוך על הראשונים, כי דברי החזו''א הם קשים מאוד להבנה (בגוונא שאין ספק שהספר מיוחס לאותו ראשון).
 
 
חלק עליון תַחתִית