הספר החדש "מוהר"ן, חייו משנתו ותורתו" - כל התשובות וההסברים על מוהר"ן זי"ע ודרכו בעבודת ה'.

✔ מעוניין לדעת קווים כלליים מתולדות חייו של מוהר"ן?
✔ מהי דרך ברסלב בעבודת ה'?
✔ מה מעמדו של מוהר"ן בעיני גדולי דורו וגדולי הדורות הבאים, ומה מעמדו אצל חסידי ברסלב?
✔ מה מקומה של דרך ברסלב בעולם התורה?
✔ מהו עניין ההתפארות אצל מוהר"ן וצדיקים נוספים?
✔ מהו עניין "מפורסמים של שקר"?
✔ מהי התקשרות לצדיקים וכיצד ניתן להתקשר לצדיק שנפטר?
✔ מי הם יחידי הדורות ומה עניינם וייחודם?
✔ איזה זיקה יש בין עולם המוסר הליטאי לדרך החסידות, ומה המשותף והשונה בין דרך ברסלב לדרך המוסר?
✔ מה חשוב יותר, מוסר או התחזקות?
✔ ממה חששו מתנגדי החסידות, והאם חששות אלו קיימים בדרך ברסלב?
✔ כיצד היחס להלכה והשו"ע על פי דרך ברסלב?
✔ כיצד היחס ללימוד התורה במשנת ברסלב?
✔ מה העיקר ע"פ תורת ברסלב: תורה או תפילה?
✔ מהי דרכו של מוהר"ן בענין חיבור תורה ותפילה?


לעת עתה הספר (שיו"ל ע"י הארגון "המקורבים") מופץ רק בPDF ברשת (ללא תשלום, לזיכוי הרבים) ועדיין לא נדפס.

ניתן לקבל את הספר וכן להגיב עליו במייל של "המקורבים": E0773140331@GMAIL.COM
וכן ניתן לפנות למחבר עצמו בטלפון 052-7618366
או במייל: AHGROS4@GMAIL.COM

לקבלת הספר ניתן גם לפנות אלי כאן בהודעה פרטית, או במייל ishtov7@gmail.com

‏‏מודעה לספר מוהרן - עותק.jpg
 

ברסלבר (ליטאי לשעבר)

משתמש ותיק
פותח הנושא
מעתיק לכאן את הקדמת הספר:

אחת התופעות הפלאיות בדורנו, דור עקבתא דמשיחא, היא שמצד אחד 'החושך יכסה ארץ' - העולם מלא בסוגים רבים של חושך, בלבול הדעת, כפירה, עביות וגשמיות, חוסר שמחה וחוסר סיפוק ועוד תחלואים שונים ומשונים, אולם יחד עם זאת, ואולי דווקא מתוך כך, ישנה גם תנועה הפוכה של (דניאל יב, ד) 'יְשֹׁטְטוּ רַבִּים וְתִרְבֶּה הַדָּעַת', רבים הם מבקשי ה' המנסים לחפור באדמה הצחיחה בחיפוש אחר מקור חיים, אולי דווקא המצוקה והתייבשות מקורות החיים גורמים לבני אדם לחפור עמוק יותר בתקווה למצוא מקור של דעת אלוקים וחיות אמתית.

אחד המעיינות החיים המפכים בדורנו בעוז הוא תורתו ודרכו של ה'נחל נובע מקור חכמה', הלא הוא רבינו נחמן מברסלב זיע"א. תורתו עמוקה היא, דרכיו נשגבות, ורבים מבני דורנו המעמיקים לדרוש ולחפש, מצאו בתורתו ובעצותיו מקור בלתי אכזב הנובע אמונה, דבקות בה' ובתורתו, תקווה, שמחה, עמקות ונעימות.

תופעה זו לא פסחה גם על בני תורה רבים דורשי ומבקשי ה' שצמחו בהיכלי הישיבות הקדושות ושקועים בעולמה של תורה, שנכנסו לדרוש ולחפש אחר אוצרות רוח בתורתו ודרכו של מוהר"ן מברסלב, מתוך ביקוש אמת הראוי להערכה גדולה. אולם עם זאת רבים מהם נתקלים בתחילת דרכם בחומה של תמיהות וקושיות שלפעמים מקשות על התקדמותם, כי אכן אין להכחיש שישנה חומה מסויימת העוטפת את חסידות ברסלב ודרכה, ועלולה לגרום לתחושת זרוּת וניכור למתבונן מבחוץ המנסה להתענין בתוכן המופלא שזכה לגלות, אך יחד עם זאת הוא גם מלא בחששות ותהיות מהעולם הבלתי מוכר שנפתח בפניו, שמי יודע להיכן יוביל אותו...

קובץ זה נוצר מתוך שאלות ותהיות שנשאלו על ידי בני תורה יקרים, בעיקר מעולם התורה הליטאי, חלק מהשאלות הן בגדר 'שאלות תם' ראשוניות, וחלקן שאלות מעמיקות יותר. חלק מהשאלות עוסק בדברים 'צדדיים' וחיצוניים הנוגעים יותר למסגרת החיצונית ואינם הנקודה המרכזית של תורת ברסלב, וחלקם עוסק בדברים מהותיים יותר, שכן ראינו מתוך הנסיון שכל סוגי השאלות הללו עלולות להרחיק רבים מהנקודה המרכזית כאשר הן נשארות בלתי פתורות, ולכן כדאי מאוד לנסות להתייחס אליהן ולתת להן את המענה הראוי.

תקוותנו בעז"ה שהדברים יהיו לתועלת לדורשי ומבקשי ה', ומתוך בירור הדברים והסרת הספיקות יזכו להיכנס פנימה ולשאוב מלא חופניים דעת אלקים מהמים הזכים והצלולים של ה'נחל הנובע'.


מערכת 'המקורבים'​
 

בן אבנר

משתמש ותיק
אין לי שום דבר נגד רבי נחמן זצ"ל, אך הספר מריח מסוג הדברים שקודם סימנו מטרה, ואח"כ הכל מוכרח להסתדר עם זה ומשמיטים את כל מה שלא מסתדר, (הרי ברור שיביאו שם רק את כל השבחים שמצינו שאמרו על מוהר"ן, ולא שום דבר לא טוב שאמר עליו אחד מגדולי הדורות, וכן כל כה"ג).
 

ברסלבר (ליטאי לשעבר)

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן אבנר אמר:
אין לי שום דבר נגד רבי נחמן זצ"ל, אך הספר מריח מסוג הדברים שקודם סימנו מטרה, ואח"כ הכל מוכרח להסתדר עם זה ומשמיטים את כל מה שלא מסתדר, (הרי ברור שיביאו שם רק את כל השבחים שמצינו שאמרו על מוהר"ן, ולא שום דבר לא טוב שאמר עליו אחד מגדולי הדורות, וכן כל כה"ג).

הספר מיועד למי ש"כן" מתעניין בתורת רבינו. להסיר המניעות מצד שאלות וקושיות הבאות מחוסר ידע.
ודווקא ספר זה מתמודד היטיב גם עם המחלוקת וכו' ולא מתעלם ממנה, היפך מה שכתבת.

אין צורך להשמיץ ספר שלא נראה שהספקת לקרוא כ"כ מהר.
איש לא "מסמן מטרה" והכל מוכרח להסתדר... בסך הכל מבארים את ההשקפה כפי שמבוארת בספרי רבותינו, תלמידי מוהר"ן. הכל בצירוף מקורות מפורשים, ביאורים והסברים מעמיקים על מושגים בתורת ברסלב, גם מספרי ברסלב ומספריהם של גדולי עולם מחוץ לברסלב, ליטאים וחסידים, אשכנזים וספרדים.
ואת המשפט הלא נכון הזה "מסמן מטרה וכו'" - ניתן לומר על כל ספר שהוא, בפרט העוסק בישוב קושיות על חז"ל או הראשונים או האחרונים, או העונה לשאלות באמונה.
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
בן אבנר אמר:
אין לי שום דבר נגד רבי נחמן זצ"ל, אך הספר מריח מסוג הדברים שקודם סימנו מטרה, ואח"כ הכל מוכרח להסתדר עם זה ומשמיטים את כל מה שלא מסתדר, (הרי ברור שיביאו שם רק את כל השבחים שמצינו שאמרו על מוהר"ן, ולא שום דבר לא טוב שאמר עליו אחד מגדולי הדורות, וכן כל כה"ג).

במחכ"ת,

האם אתה מצפה מספר ביוגרפי, שיביא את הביקורות על שיטתו ומשנתו של נשוא הספר?

זה לא ספר מחקר זה ספר על משנתו של ר' נחמן כמו מאות ספרים על משנתם של רבנים, שמצויים בארון הספרים היהודי.
 

בן אבנר

משתמש ותיק
לא חשבתי שמישהו יוציא ספר אויבקטיבי..., אך עדיין יש חילוק גדול בין כל ספר שבא לתאר רב מסוים והוא עושה זאת בצורה יפה, לבין ספר שאין מטרתו לתאר את הרב, אלא לשכנע אנשים להצטרף לדרכו, שאף שאיני חושב שיש מי שיוציא ספר אובקטיבי, אך לפחות צריך לדעת שהוא מאד מאד לא אויבקטיבי.
 

nls

משתמש ותיק
בן אבנר אמר:
לא חשבתי שמישהו יוציא ספר אויבקטיבי..., אך עדיין יש חילוק גדול בין כל ספר שבא לתאר רב מסוים והוא עושה זאת בצורה יפה, לבין ספר שאין מטרתו לתאר את הרב, אלא לשכנע אנשים להצטרף לדרכו, שאף שאיני חושב שיש מי שיוציא ספר אובקטיבי, אך לפחות צריך לדעת שהוא מאד מאד לא אויבקטיבי.

יש בברסלב הרבה דברים שיכולים להוסיף נפח חשוב מאוד בעבודת ה', גם אני וגם אתה אם ניכנס לעניינים ניווכח לדעת שהדברים לא שחור לבן, אפשר הרבה לקחת משם ולא חייבים בצורה קיצונית "להצטרף לדרך" מסויימת. בהמון כבוד והערכה, בבקשה בבקשה לא לענות הודעות שעלולות להוביל למתיחות אם תרצה אפשר בפרטי והאמת והשלום אהבו
 

ברסלבר (ליטאי לשעבר)

משתמש ותיק
פותח הנושא
מסיח לפי תומו אמר:
בן אבנר אמר:
אין לי שום דבר נגד רבי נחמן זצ"ל, אך הספר מריח מסוג הדברים שקודם סימנו מטרה, ואח"כ הכל מוכרח להסתדר עם זה ומשמיטים את כל מה שלא מסתדר, (הרי ברור שיביאו שם רק את כל השבחים שמצינו שאמרו על מוהר"ן, ולא שום דבר לא טוב שאמר עליו אחד מגדולי הדורות, וכן כל כה"ג).

במחכ"ת,

האם אתה מצפה מספר ביוגרפי, שיביא את הביקורות על שיטתו ומשנתו של נשוא הספר?

זה לא ספר מחקר זה ספר על משנתו של ר' נחמן כמו מאות ספרים על משנתם של רבנים, שמצויים בארון הספרים היהודי.
אכן אין זה מתפקידו של ספר העוסק ברבי נחמן ומשנתו - לתת ביטוי לדעת החולקים, אך עיין בפסקה האחרונה לפני הסוף בהקדמה. הספר כן עונה ומתייחס לשאלות "העולם".
יחודו של הספר בכך שהוא מקרב את המושגים ה"ברסלבים" לשפת בית המדרש הליטאי, והוא מלא בראיות ומקורות מכל חלקי התורה.
 

ברסלבר (ליטאי לשעבר)

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן אבנר אמר:
לא חשבתי שמישהו יוציא ספר אויבקטיבי..., אך עדיין יש חילוק גדול בין כל ספר שבא לתאר רב מסוים והוא עושה זאת בצורה יפה, לבין ספר שאין מטרתו לתאר את הרב, אלא לשכנע אנשים להצטרף לדרכו, שאף שאיני חושב שיש מי שיוציא ספר אובקטיבי, אך לפחות צריך לדעת שהוא מאד מאד לא אויבקטיבי.

אתה כותב בצורה מאד לא מכבדת. (ובטח לא אובייקטיבית...)

כפי שכל מי שקיבל לידו את הספר יכול לראות, שאינו עוסק כלל בשכנוע.
הספר עוסק בלענות לשאלות טובות של מי שרוצה לדעת ולהבין. וב"ה יש רבים כאלה.

אני הייתי אחד מהם. איש לא "שכנע" אותי להתקרב לרבינו. מעולם.
כן היה ב"ה מי שענה לשאלותי בחיים בתשובות נפלאות מתורת רביה"ק ותלמידיו.
וכן היה מי שענה לי כששאלתי שאלות קשות ורציתי להבין.

אין בכל ברסלב מי שעוסק בשכנועים. בטח לא בהצלחה.
מי שעושה את זה ידו תהיה על התחתונה. איש לא התקרב מעולם בדרך זו.

מה שאני וחברי עושים - זה להפיץ, לכתוב ולומר את דברי התורה של רביה"ק למי שרוצה לקרוא ולשמוע.
להסביר ולבאר למי שרוצה להבין ולהשכיל.
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
באופן כללי שמתי לב שחלק מהדברים היסודיים אצל ברסלב, זה מושרש בציבור הליטאי עמוק. ודוגמא לזה: ההתבודדות - למרות שלא אומרים את המילה הזו, אולם כל המשגיחים וגדולי התורה מדברים בשיחותיהם ובדיבורים פרטיים עם תלמידיהם שצריך לדבר עם הקב"ה במילים שלנו, הוא עומד ושומע אותנו ורוצה שנדבר עמו כדבר איש אל רעהו. הרבה מגדולי ישראל גם דיברו על זה. באחת החוברות האחרונות של קבר רחל, שאלו את הגר"ח קנייבסקי שליט"א מה להתחזק? והוא אמר "לדבר עם הקב"ה במילים שלנו". במילה אחרת זה התבודדות.
דבר נוסף, זה עבודת ה' הפשוטה - והיינו שבשונה מהחסידים שהעבודה שלהם זה להיות מרוממים ונעלים עם כוונות גבוהות, אצל הליטאים (וכך גם מחנכים בברסלב) החינוך הוא להתהלך עם העולם הזה, עם הנסיונות וההתמודדויות ואיתם לעבוד את הקב"ה.
 

ברסלבר (ליטאי לשעבר)

משתמש ותיק
פותח הנושא
לילה כיום יאיר אמר:
באופן כללי שמתי לב שחלק מהדברים היסודיים אצל ברסלב, זה מושרש בציבור הליטאי עמוק. ודוגמא לזה: ההתבודדות - למרות שלא אומרים את המילה הזו, אולם כל המשגיחים וגדולי התורה מדברים בשיחותיהם ובדיבורים פרטיים עם תלמידיהם שצריך לדבר עם הקב"ה במילים שלנו, הוא עומד ושומע אותנו ורוצה שנדבר עמו כדבר איש אל רעהו. הרבה מגדולי ישראל גם דיברו על זה. באחת החוברות האחרונות של קבר רחל, שאלו את הגר"ח קנייבסקי שליט"א מה להתחזק? והוא אמר "לדבר עם הקב"ה במילים שלנו". במילה אחרת זה התבודדות.
דבר נוסף, זה עבודת ה' הפשוטה - והיינו שבשונה מהחסידים שהעבודה שלהם זה להיות מרוממים ונעלים עם כוונות גבוהות, אצל הליטאים (וכך גם מחנכים בברסלב) החינוך הוא להתהלך עם העולם הזה, עם הנסיונות וההתמודדויות ואיתם לעבוד את הקב"ה.

בחלק ב' של הספר, מדבר על נושא דרך ברסלב ביחס לדרך ליטא.
ע"פ דרכו של המחבר - דרך ברסלב היא הממוצע בין דרך הליטאים לחסידות, ובכמה דברים קרובה יותר לדרך ליטא מדרך החסידות.

בודאי שגם ע"פ דרך ליטא וגם ע"פ דרך החסידות התבודדות היא דבר חיובי כשלעצמו, אך רבי נחמן זי"ע הוא זה שייסד אותה כ"דרך" בעבודת השם, שעל ידה זוכים לצאת מהרגלים רעים ולזכות למעלות ולקדושה וכו', דרך הדורשת לעשות את זה בקביעות ולהרבות בזה. וזאת מלבד אופי ההתבודדות, שהיא לא רק לבקש בקשות, ולא רק לעשות חשבון נפש, אלא גם לשפוך את הלב כמים ולספר לאביו שבשמים את כל מה שעובר עליו ואת כל מה שמרגיש, ולעשות את זה בלשונו הרגילה דווקא ("לשון אשכנז" אידיש, או עברית מדוברת בימינו, או אנגלית, כל אחד בשפתו) ושאר הפרטים שבזה - כ"ז ועוד חידש רביה"ק זי"ע.
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
לילה כיום יאיר אמר:
באופן כללי שמתי לב שחלק מהדברים היסודיים אצל ברסלב, זה מושרש בציבור הליטאי עמוק. ודוגמא לזה: ההתבודדות - למרות שלא אומרים את המילה הזו, אולם כל המשגיחים וגדולי התורה מדברים בשיחותיהם ובדיבורים פרטיים עם תלמידיהם שצריך לדבר עם הקב"ה במילים שלנו, הוא עומד ושומע אותנו ורוצה שנדבר עמו כדבר איש אל רעהו. הרבה מגדולי ישראל גם דיברו על זה. באחת החוברות האחרונות של קבר רחל, שאלו את הגר"ח קנייבסקי שליט"א מה להתחזק? והוא אמר "לדבר עם הקב"ה במילים שלנו". במילה אחרת זה התבודדות.
דבר נוסף, זה עבודת ה' הפשוטה - והיינו שבשונה מהחסידים שהעבודה שלהם זה להיות מרוממים ונעלים עם כוונות גבוהות, אצל הליטאים (וכך גם מחנכים בברסלב) החינוך הוא להתהלך עם העולם הזה, עם הנסיונות וההתמודדויות ואיתם לעבוד את הקב"ה.

בחלק ב' של הספר, מדבר על נושא דרך ברסלב ביחס לדרך ליטא.
ע"פ דרכו של המחבר - דרך ברסלב היא הממוצע בין דרך הליטאים לחסידות, ובכמה דברים קרובה יותר לדרך ליטא מדרך החסידות.

בודאי שגם ע"פ דרך ליטא וגם ע"פ דרך החסידות התבודדות היא דבר חיובי כשלעצמו, אך רבי נחמן זי"ע הוא זה שייסד אותה כ"דרך" בעבודת השם, שעל ידה זוכים לצאת מהרגלים רעים ולזכות למעלות ולקדושה וכו', דרך הדורשת לעשות את זה בקביעות ולהרבות בזה. וזאת מלבד אופי ההתבודדות, שהיא לא רק לבקש בקשות, ולא רק לעשות חשבון נפש, אלא גם לשפוך את הלב כמים ולספר לאביו שבשמים את כל מה שעובר עליו ואת כל מה שמרגיש, ולעשות את זה בלשונו הרגילה דווקא ("לשון אשכנז" אידיש, או עברית מדוברת בימינו, או אנגלית, כל אחד בשפתו) ושאר הפרטים שבזה - כ"ז ועוד חידש רביה"ק זי"ע.
אכן, יש כמה חילוקים, אבל באתי להדגיש את המשותף ביניהם בניגוד לדרך החסידית.
 
 

ברסלבר (ליטאי לשעבר)

משתמש ותיק
פותח הנושא
עדכון:
כיוון שהמוציאים לאור עדיין מפיצים את הספר ברשת (בשלב זה, עד שימצא מימון להדפסה, בעז"ה) - אז הם מקבלים הערות והארות, ומדי פעם הספר משתנה ומתוקן.
בפרט מי שרוצה לשלוח לעוד אחרים - שכדאי שישלח את המתוקן.
אז כרגע יש תיקונים, ואם יהיו שינויים גדולים בספר בהמשך - אעדכן.

גם המעיינים מכאן מוזמנים להעיר ולהאיר בפניה למו"ל או המחבר, שפרטיהם הבאתי בפתיחת האשכול
 

ברסלבר (ליטאי לשעבר)

משתמש ותיק
פותח הנושא
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
מדהים.
רק מהכריכה רואים שהשקיעו.

נ"ב אפשר להעלות את הספר לפורום?
ביינתים אנו מעדיפים רק לתת למי שמבקש ומתעניין. אולי נחליט בהמשך אחרת, נראה.

ניתן לקבל את הספר וכן להגיב עליו במייל של "המקורבים": E0773140331@GMAIL.COM
וכן ניתן לפנות למחבר עצמו בטלפון 052-7618366
או במייל: AHGROS4@GMAIL.COM

לקבלת הספר ניתן גם לפנות אלי כאן בהודעה פרטית, או (עדיף) במייל ishtov7@gmail.com
 

מי אנוכי

משתמש חדש
הספר המדובר מאוד יפה,
אבל האמירה שהחסידות שהכי קרובה לליטאים היא ברסלב, לענ"ד היא ממש לא צודקת. נראה לי להיפך, שהחסידות הכי רחוקה מהליטאים היא ברסלב. מה שכן החסידות שהכי יש סיכוי שיעברו אליה צעירים ליטאיים, היא ברסלב, וזה מסיבות שונות.
 

ברסלבר (ליטאי לשעבר)

משתמש ותיק
פותח הנושא
מי אנוכי אמר:
הספר המדובר מאוד יפה,
אבל האמירה שהחסידות שהכי קרובה לליטאים היא ברסלב, לענ"ד היא ממש לא צודקת. נראה לי להיפך, שהחסידות הכי רחוקה מהליטאים היא ברסלב. מה שכן החסידות שהכי יש סיכוי שיעברו אליה צעירים ליטאיים, היא ברסלב, וזה מסיבות שונות.

עיין בפנים. והניסוח שלך כלפי ה"אמירה" של הספר אינה מדוייקת, גם אם יש בזה משהו זה לא האמירה של הספר. אתה "מסכם" אותו בצורה שטחית ולא נכונה.
יש בספר פרק שדן בנושא האם חששות המתנגדים לחסידות קיימים בדרך ברסלב, וכן בנושא לימוד התורה והיצמדות להלכה במשנת ברסלב, ולכה"פ בנושאים אלה ואחרים - מה לעשות, ברסלב יותר קרובה לליטאים.
בעלון המקורבים האחרון החלה להתפרסם סדרת מאמרים מאת הרב פנחס כהן שטוען אף יותר מכך - שתורות הגר"א ומוהר"ן משלימות זו את זו. העלון נמצא פה https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=185&t=14624&start=30#p313140
בכל אופן זה לא עיקר הספר. הספר עוסק בחייו של רבי נחמן, ובביאור של משנתו ודרכו, ובפרט יש בו שו"ת - מענה לשאלות ששואלים רבים.

אני באופן אישי לא נכנס לנושאים אלה, טוב לי להיות ברסלב נטו, עזבתי את דרך ליטא.
אבל מסתבר שיש קהל גדול שרוצה לשלב בין הדרכים, ומחבר ספר זה מאמין שזה נכון ואפשרי.
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
לילה כיום יאיר אמר:
באופן כללי שמתי לב שחלק מהדברים היסודיים אצל ברסלב, זה מושרש בציבור הליטאי עמוק. ודוגמא לזה: ההתבודדות - למרות שלא אומרים את המילה הזו, אולם כל המשגיחים וגדולי התורה מדברים בשיחותיהם ובדיבורים פרטיים עם תלמידיהם שצריך לדבר עם הקב"ה במילים שלנו, הוא עומד ושומע אותנו ורוצה שנדבר עמו כדבר איש אל רעהו. הרבה מגדולי ישראל גם דיברו על זה. באחת החוברות האחרונות של קבר רחל, שאלו את הגר"ח קנייבסקי שליט"א מה להתחזק? והוא אמר "לדבר עם הקב"ה במילים שלנו". במילה אחרת זה התבודדות.
דבר נוסף, זה עבודת ה' הפשוטה - והיינו שבשונה מהחסידים שהעבודה שלהם זה להיות מרוממים ונעלים עם כוונות גבוהות, אצל הליטאים (וכך גם מחנכים בברסלב) החינוך הוא להתהלך עם העולם הזה, עם הנסיונות וההתמודדויות ואיתם לעבוד את הקב"ה.

בחלק ב' של הספר, מדבר על נושא דרך ברסלב ביחס לדרך ליטא.
ע"פ דרכו של המחבר - דרך ברסלב היא הממוצע בין דרך הליטאים לחסידות, ובכמה דברים קרובה יותר לדרך ליטא מדרך החסידות.

בודאי שגם ע"פ דרך ליטא וגם ע"פ דרך החסידות התבודדות היא דבר חיובי כשלעצמו, אך רבי נחמן זי"ע הוא זה שייסד אותה כ"דרך" בעבודת השם, שעל ידה זוכים לצאת מהרגלים רעים ולזכות למעלות ולקדושה וכו', דרך הדורשת לעשות את זה בקביעות ולהרבות בזה. וזאת מלבד אופי ההתבודדות, שהיא לא רק לבקש בקשות, ולא רק לעשות חשבון נפש, אלא גם לשפוך את הלב כמים ולספר לאביו שבשמים את כל מה שעובר עליו ואת כל מה שמרגיש, ולעשות את זה בלשונו הרגילה דווקא ("לשון אשכנז" אידיש, או עברית מדוברת בימינו, או אנגלית, כל אחד בשפתו) ושאר הפרטים שבזה - כ"ז ועוד חידש רביה"ק זי"ע.
בביאור הלכה נ"ל בהלכות תשובה (בסימן שעוסק בהלכות תשובה-ימים נוראים) מביא שיש להתבודד ולדבר לפני הק את מה שהעווינו והרשענו
 
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
מי אנוכי אמר:
הספר המדובר מאוד יפה,
אבל האמירה שהחסידות שהכי קרובה לליטאים היא ברסלב, לענ"ד היא ממש לא צודקת. נראה לי להיפך, שהחסידות הכי רחוקה מהליטאים היא ברסלב. מה שכן החסידות שהכי יש סיכוי שיעברו אליה צעירים ליטאיים, היא ברסלב, וזה מסיבות שונות.[/highlig

מה הסיבות???? (בגלל שאין רבי חי ולא צריכים להתבטל???)
 

ברסלבר (ליטאי לשעבר)

משתמש ותיק
פותח הנושא
שואל כעניין אמר:
מי אנוכי אמר:
הספר המדובר מאוד יפה,
אבל האמירה שהחסידות שהכי קרובה לליטאים היא ברסלב, לענ"ד היא ממש לא צודקת. נראה לי להיפך, שהחסידות הכי רחוקה מהליטאים היא ברסלב. מה שכן החסידות שהכי יש סיכוי שיעברו אליה צעירים ליטאיים, היא ברסלב, וזה מסיבות שונות.
מה הסיבות???? (בגלל שאין רבי חי ולא צריכים להתבטל???)

הסיבות להתקרבות יהודים לרביה"ק מבחינת האופן הגשמי שעיננו רואות - שונות ומגוונות. לכל מתקרב יש איזה סיפור לספר.
אבל הצד השוה, זה ה"תורות" והעצות היוצאות מהן.
יהודים רבים מוצאים בתורות של רביה"ק את מה שהיה חסר להם לנשמה, פתרון ותרופה ועצה למצבם הרוחני. ודבר זה קשה להעביר ולהסביר אותו במילים, (תלמד פעם "תורה" ואולי תבין) ובפרט שזה שונה מאדם לאדם. אחד דיבר אליו ההתחזקות, אחד דיבר אליו ההתבודדות, ועוד ועוד.
בתורתו של רבינו יש כלים להתמודד עם הנסיונות המיוחדים של דורינו שלא היו בדורות קודמים.

ופשוט שלהיות ברסלבר חסיד זה לקבל את מרות הרבי ("להתבטל") כמו כל תלמיד לרבו. זה לא פוטר משום דבר. להיפך - אם כבר יש דרישות נוספות: לעשות שעה התבודדות כל יום וכו'. וגם ההתחזקות והידיעה כמה כמה כל דבר יקר בעיני ה' - מחייבת מאד, וכמו"כ הידיעה שאין ייאוש - ואם כן צריך לקום ולפעול בעבודת ה'.

מלבד זה יש סיבות רוחניות, המבוארות בליקוטי מוהר"ן.
 

אברך ירא שמים

משתמש ותיק
אכן בעניין של לימוד ההלכה ברסלב קרובה לדרך הליטאים כיום, (פעם החסידים הקפידו פי כמה מהליטאים)
אך כל העניין של ה'צדיק' הוא לא קיים כלל בציבור הליטאי. ואפי' אצל החסידים הצדיק הוא אדם מרומם שממילא נותן עצות, אבל אצל ברסלב הצדיק הוא משהוא כח עליון, לא אדם רגיל. את זה אין במקום אחר.
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
https://hebrewbooks.org/60895

מי שמעוניין בספר שמתאר מה זה ועל נ
מה זה הוא ברסלב, שיקרא בספר הזה, הנערך רובו מהספרים הרשמיים שיצאו מתחת יד מוהרנ"ת כלשונם, ויקבל תמונה ברורה, לענ"ד
 

ברסלבר (ליטאי לשעבר)

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברך ירא שמים אמר:
אכן בעניין של לימוד ההלכה ברסלב קרובה לדרך הליטאים כיום, (פעם החסידים הקפידו פי כמה מהליטאים)
אך כל העניין של ה'צדיק' הוא לא קיים כלל בציבור הליטאי. ואפי' אצל החסידים הצדיק הוא אדם מרומם שממילא נותן עצות, אבל אצל ברסלב הצדיק הוא משהוא כח עליון, לא אדם רגיל. את זה אין במקום אחר.

לגבי שמירת ההלכה והשו"ע - לכך היתה כוונתי. יש גם דברים נוספים: התנגדות מוהר"ן לסעודות היי"ש, ובכלל לכל עניין ה"חצר" החסידית והירושה וכו'.
לגבי הצדיק אצל שאר חסידים - להבנתי גם אצלם הוא הרבה יותר מזה.
יש בספר פרק גם על נושא הצדיק, ובתוכו גם יבואר מדוע עניין זה של התקשרות לצדיקים נמצא בעיקר בחסידות.

מה שכתבת שאין את זה במקום אחר - לא מדוייק. הנה מאמר (שמצורף אליו גם קונטרס) שמבאר יפה את כל נושא ההתקשרות לצדיקים, ע"פ דרך הקבלה וכלל החסידים ולאו דווקא ברסלב.
http://www.maane.info/pages/2861

אגב - נושא זה שייך מאד לפרשת השבוע:
ע"פ המבואר בליקוטי הלכות - טענת קורח "כי כל העדה כולם קדושים ומדוע תתנשאו על קהל ה'" היא בדיוק על עניין זה.
 

עטסופר

משתמש ותיק
בלי להכנס לענין - דעת הגרי"ש אלישיב ידועה שההתנגדות הגר"א לחסידים היא רק לדרך ברסלב היום וי"א גם לחב"ד. ורק עליהם יש את החרם כיום.
כיון שיש היום י"ב שבטי ברסלב לפחות, קשה היום מאד להגדיר מה זה ברסלב - לכל אחד מרבני הקהילות יש הגדרה אחרת מה העיקר בתורת מוהר"ן.
אני מדגיש אני לא מביע שום דעה אישית בנושא המדובר, רק מציין שתי עובדות.
אישית אני לא חסיד ברסלב אך בהחלט נעזר ברעיונות רבים שמצאתי שם המתאימים לדרך הליטאית שקיבלתי מרבותי.
מצד שני אין ספק שחלק מסוים מאלו המכנים את עצמם חסידי ברסלב מובהקים רחוקים במרחק הגדול ביותר מהשקפת התורה של העולם הליטאי.
וכל עוד שהדברים לא מוגדרים מהו הליבה של ברסלב ומה הוא סתם תוספת, אי אפשר להגדיר מי חסיד ברסלב.
 
חלק עליון תַחתִית