האם יש מצווה לקרב גוים לשבע מצוות בני נח?

יעקב מעיין

משתמש רגיל
יש כמה ארגונים שמנסים לקרב גוים לשבע מצוות? האם גישה זו נכונה?

האם זו הכוונה בלשון "מלוך על כל העולם כולו בכבודך וידע כל פעול כי אתה פעלתו" "להפנות אליך כל רשעי ארץ וכל בני בשר יקראו בשמך... וכו וכו
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
יעקב מעיין אמר:
יש כמה ארגונים שמנסים לקרב גוים לשבע מצוות? האם גישה זו נכונה?

האם זו הכוונה בלשון "מלוך על כל העולם כולו בכבודך וידע כל פעול כי אתה פעלתו" "להפנות אליך כל רשעי ארץ וכל בני בשר יקראו בשמך... וכו וכו
ברור שהכרת כל באי עולם היא מטרה עליונה וידועים דברי הרמב"ם שדב"ז מופץ גם ע"י הנצרות האסלאם אמנם כמדומה שמי שעוסק בזה זה בעיקר חב"ד שאצלהם זה חלק מהגישה המשיחית (לא של הרבי בדווקא אלא שהמציאות שלנו כדור עקבתא דמשיחא מוטל להתעסק גם בדברים שלא נתעסקו דורות קודמים)
 

יעקב מעיין

משתמש רגיל
פותח הנושא
יד אבשלום אמר:
יעקב מעיין אמר:
יש כמה ארגונים שמנסים לקרב גוים לשבע מצוות? האם גישה זו נכונה?

האם זו הכוונה בלשון "מלוך על כל העולם כולו בכבודך וידע כל פעול כי אתה פעלתו" "להפנות אליך כל רשעי ארץ וכל בני בשר יקראו בשמך... וכו וכו
ברור שהכרת כל באי עולם היא מטרה עליונה וידועים דברי הרמב"ם שדב"ז מופץ גם ע"י הנצרות האסלאם אמנם כמדומה שמי שעוסק בזה זה בעיקר חב"ד שאצלהם זה חלק מהגישה המשיחית
נכון שחב"ד עוסקים בזה. השאלה אם אנו גם נצטרף אליהם? האם הם צודקים? 

אברהם אבינו ע"ה ג"כ עסק בזה. האם יש מקור שבזמננו אים לעסוק בזה?
 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
הלכה מפורשת ברמב"ם.
"ציווה משה רבנו מפי הגבורה, לכוף את כל באי העולם לקבל כל מצוות שנצטווה נוח, וכל מי שלא קיבל, ייהרג"
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
מהמכלול


הרמב"ם פוסק כי כאשר יש בידי עם ישראל סמכות שלטונית - הוא מצווה לאכוף את המצוות האלה על כל התושבים בארץ ישראל, עד כדי הוצאה להורג של מי שמסרב לקיימן. וכך הרמב"ם כותב[4]: "ציווה משה רבנו מפי הגבורה, לכוף את כל באי העולם לקבל כל מצוות שנצטווה נוח, וכל מי שלא קיבל, ייהרג".

אין כל ידיעה על ניסיונות מצד עם ישראל לאכוף על עם אחר לקיים את שבע מצוות בני נח במהלך ההיסטוריה. הרבי מליובאוויטש, רבי מנחם מנדל שניאורסון, ראש חסידות חב"ד סבר כי היעדר הניסיונות להנחילן לעמי הסביבה, קשור להפסקת הריבונות היהודית והיציאה לגולה. היהודים הצניעו, לדעתו, את סוגיית שבע מצוות בני נח בעיקר בגלל החשש שפעילות מסוג זה תסכן את חיי העוסקים בה.[5] חשש זה כבר איננו תקף, ועל כן מוטלת על היהודים החובה להנחיל לאנושות כולה את שבע המצוות האלה, ולעודד את כל בני האדם לקיימן. בעקבות יוזמתו ופעילותם של חסידי חב"ד בנושא, נוספה בספר החוקים האמריקאי התייחסות הצהרתית לערכן של שבע מצוות בני נח, כיסוד המוסר החברתי המודרני.[6] מאז קריאתו של הרבי מליובאוויטש, פועלים חסידי חב"ד ברחבי העולם להנחיל את שבע המצוות באומות העולם.[7][8]

לעומת זאת, לדעת הרב משה שטרנבוך מהעדה החרדית, אין בזמננו - שבו התורה אינה שולטת, כל חיוב, ואף אסור באיסור חמור, לעסוק בקירוב הגויים לשבע מצוות בני נח.[9]

פוסקים מהציונות הדתית עסקו בסוגיה בכמה היבטים. לדעת הרב אורי שרקי ישנה שליחות לאומית דתית בהנחלת רעיון שבע מצוות בני נח לכלל אומות העולם, והוא אף הקים למטרה זו ארגון הקרוי "ברית עולם".[10]

הרב ישראל אריאל מימית (ולאחר הפינוי, מהעיר העתיקה בירושלים), עודד את הקשרים עם כת המאקויה היפנית, וראה בהם מקיימי שבע המצוות. כך גם הרב בני אלון ראש ישיבת בית אורות בהר הזיתים, קבע שנוצרים האוונגליסטים, איתם היה בקשר פוליטי וכלכלי, אינם עובדי עבודה זרה, ומקיימים את שבע המצוות.[11] הרב דניאל שפרבר כתב ספר על המאמינים בבודהה, אשר לדעתו מקיימים את שבע המצוות.

אחד מיוזמי חידוש הסנהדרין בירושלים, בראשות הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) בה'תשס"ז (2007) היה וונדל ג'ונס מייסד ארגון "בני נח" המאמינים שיש להפיץ את קיום מצוות בני נח בעולם.[12] בכנסים שלהם השתתפו מנהיגים דתיים מדתות שונות הרואים עצמם מחויבים לקיום שבע המצוות, דוגמת האחמדים.[13] אב בית הדין של הסנהדרין החדשה רואה בה בעיקר כלי לקשר עם אומות העולם המעוניינים לשמור את שבע מצוות בני נח.[14]
 
הרב ארוש הוציא ספר "בגן האמונה העולמי". שזה "גן האמונה" בניכוי המאמרים ששייכים רק ליהודים. הספר כמובן יצא בכמה שפות, ומיועד גם לגויים. מצד שני זה בעיקר להפצת עצם ואופן האמונה והבטחון בה', ופחות על קיום מעשי של 7 מצוות בני נח
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
מאוד קשה לי להבין הצד שכדאי להתעסק בזה, אפילו על ה"קירוב רחוקים" יש הרבה מה לדון,
כדי שלא להוציא ההודעה ריק מכל תוכן, האם מצד "ראה ויתר" (הסוגיא ריש ע"ז) לא יוצא לנו שאין ענין בקיומם המצוות,
לא עיינתי בהר"מ וחת"ס שצוטטו לעיל,
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אהרן פישר אמר:
מאוד קשה לי להבין הצד שכדאי להתעסק בזה
אך ורק משום ש:
אהרן פישר אמר:
לא עיינתי בהר"מ
(אף שאיני יודע איך שייך לומר כן על מה שצוטט במלואו רק כמה הודעות מעליו). וחבל.
גם בדבריו יש לדון מה כוונתו, כי אולי המכוון הוא איזשהו ענין של משה רבינו, גם על מה שכתב הכס"מ כמקור שהרי כל מצוותן נהרגים עליהם, לכאורה היינו כשעוברים על א' מהמצוות, לא שיש חיוב למשה רבנו לכוף אותם לקבלם, ויל"ע.

ברמב"ם שלי לא כתוב ציווה, אלא צוה, לכאורה יכולים לקרוא אותו בשורוק.

יש עוד דרך לפניך להגיע מהרמב"ם לללכת ללמדם מצוותם, ענין זה לא מוזכר בהתרי"ג מצוות ולא ראיתי מובא מקור לזה בדברי רבותינו, אולי מה שהוזכר מהחיד"א באשכול הסמוך שציינת, אבל קשה לי לפענח כת"י, ובע"ה אעיין בגוף הספר.

אגב, קריאת ציטוט באשכול בפורום, לא נראה לי שזה נקרא עיון אולי קריאה מקופיא...


 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
ועל שאר דבריו, שצריך שיקבלו בפני ג' יש מהדרין אח"ז ג"כ אתמהה,
אם חילך מהרמב"ם למה אף אחד לא עושה גם את זה? אולי אני לא מודע לכל הפעיליות..

האור שמח הפנה אותי למאמר חקור הדין ח"ג פרק כ"א, הרוצה לעיין שם,, דברים קשורים לסוגיא זו, ומתייחס גם ללפני עוור.

אין תח"י ספר המפתח כעת, ואשמח לעוד מקורות, לדוגמא: החת"ס שהוזכר לעיל. ובפרט ע"פ סוד אם יש מ"מ איך שאיכפת לנו על המצוות שלהם, שלכאורה תקון העולמות אינו בידם בכלל, ומה רוצים שיצא מהמצוות שלהם.
מתקרב פרשת בלק, יעיויין במ"ש בדברי מאיר מי נקרא "עהרליכער גוי"
 

נקודה

משתמש רגיל
ויקרא רבה ו':
אמר רבי פנחס: אין כאן עוד (תהלים עט ג): "שפכו דמם כמים סביבות ירושלים". "והוא עד" - אלו ישראל (ישעיהו מג): "ואתם עדי נאום ה', ואני א-ל", "או ראה" - (דברים ד לה): "אתה הראת לדעת". "או ידע" - (דברים ד לט): "וידעת היום", "אם לא יגיד ונשא עונו" - אם לא תגידו א-לקותי לאומות העולם, הרי אני פורע מכם. אימתי? (ישעיהו ח): "וכי יאמרו אליכם דרשו אל האובות".
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
נקודה אמר:
ויקרא רבה ו':
אמר רבי פנחס: אין כאן עוד (תהלים עט ג): "שפכו דמם כמים סביבות ירושלים". "והוא עד" - אלו ישראל (ישעיהו מג): "ואתם עדי נאום ה', ואני א-ל", "או ראה" - (דברים ד לה): "אתה הראת לדעת". "או ידע" - (דברים ד לט): "וידעת היום", "אם לא יגיד ונשא עונו" - אם לא תגידו א-לקותי לאומות העולם, הרי אני פורע מכם. אימתי? (ישעיהו ח): "וכי יאמרו אליכם דרשו אל האובות".
לא כתוב פה מילה או חצי על קיומם של אומות העולם את המצוות
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
ברמב"ם שלי לא כתוב ציווה
כ"ה בכתה"י המדויקים.

לשון ה'מעגל־טוב':
ואני אמרתי להגוי הנז' שיא' לי במה מאמין, וא"ל בה' א"י, וחקרתי בזה ונראה בעיני שכך הוא. וא"ל, א"כ בבקר ובערב תאמר פ' שמע ישראל, ותקיים ז' מצות, ותזהר משיתוף בכל אופן, כי אם יחוד גמור לה' א"י. וקבל, וא' שלא יתפלל כי אם לה'.
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
קודם כל המציאות !!!

המציאות היום שיש אלפי גוים שמקבלים על עצמם עול שבע מצות באמת בלא שום סיבה של עידוד מחמת חב"ד וכדו'
(באמריקה יש גלח וחצי מאנשי קהילתו, שהרחיקו עצמם מאומנתם באותו האיש וקבלו על עצמם עול מלכות שמים וז' מצות באמת, ויש להם מקום שמתכנסים ולומדים תורה שלהם באמת. ויש עוד הרבה, וכ"ז לא באה כלל וכלל מחמת קירוב רחוקים של חב"ד או שום איש מישראל, רק מעצם התבוננת בכל השטיות שלהם, פעם אחת נסעתי במונית עם גוי, והוא דיבר אלי כמה שהוא אוהב ללמוד תורה, וכמה שטותים ולצנית ספרים שלהם)
ויש מליוני גוים המאמינים שכלל ישראל הם עם הנבחר ומעולם לא הוחלף הקב"ה את עמו בשום עם, ומקום של כלל ישראל הוא בא"י, וכל זכות של האומות העולם הם להצטרף אליהם וכדו' ...
זהו מציאות (אין לי שייכות בשום ענין זה רק עשיתי קצת בירור)

גם שמעתי מב' פוסקים העוסקים בענינים הללו, והם אמרו (בערך) שהם עסוקים כל היום בשאלות מאומות העולם בענינים הללו

לכן כעת יש לנו שאלה חדשה, כאשר יש אלפי אנשים באומות העולם המבקשים ללמוד תורה, רק שאין להם די צורך לפרנס את עצמם, האם יש מצוה לנו ללמד אותם להמציא עצמינו ולברר מה יכולים לקרב אנשים הללו.

ערב ש"ק עלה במחשבתי בעת עסקי בענין אחר הערה
כתוב (עמוס ח') "הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם אֲדֹ-נָי אֱלֹקים וְהִשְׁלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ לֹא רָעָב לַלֶּחֶם וְלֹא צָמָא לַמַּיִם כִּי אִם לִשְׁמֹעַ אֵת דִּבְרֵי יי', וְנָעוּ מִיָּם עַד יָם וּמִצָּפוֹן וְעַד מִזְרָח יְשׁוֹטְטוּ לְבַקֵּשׁ אֶת דְּבַר יי' וְלֹא יִמְצָאוּ" ורבים מגדולי ישראל העידו שדברים הללו מתקיים בזה"ז לטב ולמוטב, לטב שרואים בזה"ז צמאון אדיר שלא ראינו מעולם לדבר ה' (מי שצריך אני יכול להעתיק קצת מדבריהם) ולמוטב ידוע דברי הפוניבז רב זצ"ל.
עכ"פ נתעוררתי מלשון הכתוב "הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם אֲדֹ-נָי אֱלֹקים וְהִשְׁלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ... לִשְׁמֹעַ אֵת דִּבְרֵי יי" שהרעב הזה לא מסיום לבני ישראל אלא לכל העולם וכן משמע בחז"ל ג"כ (ב"ר כ"ה) שאמרו שזהו הרעב העשירי שצריך להיות בעולם.
וממילא לפ"ז כמו שרואים שפורח עולם של בעלי תשובות, וכמו כן הנכון שאותו רעב יתפשט אצל האומות העולם שיהיה להם צמאון לדבר ה'
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
ובפרט ע"פ סוד אם יש מ"מ איך שאיכפת לנו על המצוות שלהם, שלכאורה תקון העולמות אינו בידם בכלל, ומה רוצים שיצא מהמצוות שלהם.
ראה, למשל, ב'התוועדויות' תשמ"ז שציינתי באשכול המקביל.
עצם הטענה מוזרה: וכי אין כולנו מייחלים לאותו עידן בו "אֶהְפֹּ֥ךְ אֶל־עַמִּ֖ים שָׂפָ֣ה בְרוּרָ֑ה לִקְרֹ֤א כֻלָּם֙ בְּשֵׁ֣ם ה֔' לְעׇבְד֖וֹ שְׁכֶ֥ם אֶחָֽד"?
ועוד נאמר, "וְהָיָ֣' אַחֲרֵי־כֵ֗ן אֶשְׁפּ֤וֹךְ אֶת־רוּחִי֙ עַל־כׇּל־בָּשָׂ֔ר גו' וְגַ֥ם עַל־הָעֲבָדִ֖ים וְעַל־הַשְּׁפָח֑וֹת בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֔מָּה אֶשְׁפּ֖וֹךְ אֶת־רוּחִֽי". כמובן, לא מיירי בעבדים עבריים...
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
קודם כל המציאות !!!

המציאות היום שיש אלפי גוים שמקבלים על עצמם עול שבע מצות באמת בלא שום סיבה של עידוד מחמת חב"ד וכדו'
(באמריקה יש גלח וחצי מאנשי קהילתו, שהרחיקו עצמם מאומנתם באותו האיש וקבלו על עצמם עול מלכות שמים וז' מצות באמת, ויש להם מקום שמתכנסים ולומדים תורה שלהם באמת. ויש עוד הרבה, וכ"ז לא באה כלל וכלל מחמת קירוב רחוקים של חב"ד או שום איש מישראל, רק מעצם התבוננת בכל השטיות שלהם, פעם אחת נסעתי במונית עם גוי, והוא דיבר אלי כמה שהוא אוהב ללמוד תורה, וכמה שטותים ולצנית ספרים שלהם)
ויש מליוני גוים המאמינים שכלל ישראל הם עם הנבחר ומעולם לא הוחלף הקב"ה את עמו בשום עם, ומקום של כלל ישראל הוא בא"י, וכל זכות של האומות העולם הם להצטרף אליהם וכדו' ...
זהו מציאות (אין לי שייכות בשום ענין זה רק עשיתי קצת בירור)

גם שמעתי מב' פוסקים העוסקים בענינים הללו, והם אמרו (בערך) שהם עסוקים כל היום בשאלות מאומות העולם בענינים הללו

לכן כעת יש לנו שאלה חדשה, כאשר יש אלפי אנשים באומות העולם המבקשים ללמוד תורה, רק שאין להם די צורך לפרנס את עצמם, האם יש מצוה לנו ללמד אותם להמציא עצמינו ולברר מה יכולים לקרב אנשים הללו.

ערב ש"ק עלה במחשבתי בעת עסקי בענין אחר הערה
כתוב (עמוס ח') "הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם אֲדֹ-נָי אֱלֹקים וְהִשְׁלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ לֹא רָעָב לַלֶּחֶם וְלֹא צָמָא לַמַּיִם כִּי אִם לִשְׁמֹעַ אֵת דִּבְרֵי יי', וְנָעוּ מִיָּם עַד יָם וּמִצָּפוֹן וְעַד מִזְרָח יְשׁוֹטְטוּ לְבַקֵּשׁ אֶת דְּבַר יי' וְלֹא יִמְצָאוּ" ורבים מגדולי ישראל העידו שדברים הללו מתקיים בזה"ז לטב ולמוטב, לטב שרואים בזה"ז צמאון אדיר שלא ראינו מעולם לדבר ה' (מי שצריך אני יכול להעתיק קצת מדבריהם) ולמוטב ידוע דברי הפוניבז רב זצ"ל.
עכ"פ נתעוררתי מלשון הכתוב "הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם אֲדֹ-נָי אֱלֹקים וְהִשְׁלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ... לִשְׁמֹעַ אֵת דִּבְרֵי יי" שהרעב הזה לא מסיום לבני ישראל אלא לכל העולם וכן משמע בחז"ל ג"כ (ב"ר כ"ה) שאמרו שזהו הרעב העשירי שצריך להיות בעולם.
וממילא לפ"ז כמו שרואים שפורח עולם של בעלי תשובות, וכמו כן הנכון שאותו רעב יתפשט אצל האומות העולם שיהיה להם צמאון לדבר ה'
אני מגיב לנושא באופן כללי, ולא ספציפית לדבריך, אלא בעקבות דבריך,

פותח האשכול שאל האם יש עניין לקרב גוים לאמונה וקיום מצוות בני נח.
ואתה הבאת את הפסוק והשלחתי רעב בארץ, שנא' גם על אומות העולם.

וכאן טמונה התשובה.
יש עניין לעסוק בקירוב, אך לא בצורה שאנו מכירים כמו בקירוב רחוקים או קירוב קרובים.
אלא מדובר בדרגה רוחנית, ככל שאנו נרבה קיום תורה ומצוות ביהודים, וגם אצלינו, החרדים לדבר ד', אזי יקויים יותר מהר הפסוק והשלחתי רעב בארץ.

כך שמעתי בעבר. (איני זוכר ממי בדיוק, אך זכורני שהיה זה מבעל שיעור קומה, אולי ר' דן סגל)

אגב, בהשוואה לביזנעס, אדם שמתעסק עם מיליונים, לא שם ליבו לאסוף כמה אלפיות פה ושם, כך, לא שווה להתעסק עם אומות העולם, כאשר באותו הזמן והאנרגיה הנצרכת, ניתן לפעול אצל יהודים, שהתועלת הרוחנית לעולם, גבוהה עשרות מונים, ובמיוחד שזה עצמו כבר יביא את הצמא אל אומות העולם לבד, ללא השתדלות ספציפית של היהודים.

אגב לכך, זו שאלה שאני שואל את עצמי, האם עצם קיומה של דת האיסלאם, אינה תוצאה רוחנית של עבודת עם ישראל?
מיליוני עובדי אלילים, עץ ואבן, הפכו למאמינים בקל אחד. וכיום דת האיסלאם מונה כמיליארד וחצי מאמינים בקל אחד.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
שראלטשיק אמר:
המציאות היום שיש אלפי גוים שמקבלים על עצמם עול שבע מצות באמת בלא שום סיבה של עידוד מחמת חב"ד וכדו'
(באמריקה יש גלח וחצי מאנשי קהילתו, שהרחיקו עצמם מאומנתם באותו האיש וקבלו על עצמם עול מלכות שמים וז' מצות באמת, ויש להם מקום שמתכנסים ולומדים תורה שלהם באמת. ויש עוד הרבה, וכ"ז לא באה כלל וכלל מחמת קירוב רחוקים של חב"ד או שום איש מישראל, רק מעצם התבוננת בכל השטיות שלהם, פעם אחת נסעתי במונית עם גוי, והוא דיבר אלי כמה שהוא אוהב ללמוד תורה, וכמה שטותים ולצנית ספרים שלהם)
ויש מליוני גוים המאמינים שכלל ישראל הם עם הנבחר ומעולם לא הוחלף הקב"ה את עמו בשום עם, ומקום של כלל ישראל הוא בא"י, וכל זכות של האומות העולם הם להצטרף אליהם וכדו' ...
זהו מציאות (אין לי שייכות בשום ענין זה רק עשיתי קצת בירור)

גם שמעתי מב' פוסקים העוסקים בענינים הללו, והם אמרו (בערך) שהם עסוקים כל היום בשאלות מאומות העולם בענינים הללו

לכן כעת יש לנו שאלה חדשה, כאשר יש אלפי אנשים באומות העולם המבקשים ללמוד תורה, רק שאין להם די צורך לפרנס את עצמם, האם יש מצוה לנו ללמד אותם להמציא עצמינו ולברר מה יכולים לקרב אנשים הללו.
ברמב"ם (פ"י מהל' מלכים, ה"ט): כל המקבל שבע מצוות, ונזהר לעשותן, הרי זה מחסידי אומות העולם, ויש לו חלק לעולם הבא, והוא שיקבל אותן ויעשה אותן, מפני שציווה בהן הקדוש ברוך הוא בתורה, והודיענו על ידי משה רבנו, שבני נוח מקודם נצטוו בהן. אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת, אין זה גר תושב, ואינו מחסידי אומות העולם אלא מחכמיהם. (מלכים, ח, יא).
גוי השומר את שבע מצוות בני נח מהצד ההגיוני שבמצוות אלו (כלומר, שגם ללא ציווי ה' ישמור הגוי את המצווה), או משום אמונה בדעת הנוצרית, או בכל דעת אחר, ולא מטעם שהם כתובים בתורה כמצוות שבני נח נצטוו בהן על ידי הקב"ה, לא על זה דיבר הרמב"ם כלל, ואינו נחשב שהוא מקיים את ז' מצוות בני נח, אלא הוא בכלל מה שכתב הרמב"ם: "אין מניחין אותן לחדש דת, ולעשות מצוות לעצמן מדעתן, אלא או יהיה גר צדק ויקבל כל המצוות, או יעמוד בתורתו ולא יוסיף ולא יגרע"...
 

לבי במערב

משתמש ותיק
סו"ד אינם נכונים. נחלקו הגרסאות אם אותו גוי 'אינו מחסידי אוה"ע אלא מחכמיהם' או 'ולא מחכמיהם',
אך ודאי שאינו בכלל מחדשי־דת (אא"כ עושה אותם מפני אמונתו הנוצרית). גם בהלכה המדברת על מחדשי־הדת סיים הרמב"ם (כפי שציטט אף מר עצמו): "אלא . . יעמוד בתורתו (דהיינו ז' מצוות) ולא יוסיף ולא יגרע".
 

שמעיה

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
אפילו על ה"קירוב רחוקים" יש הרבה מה לדון,
נכון מאוד. איך אמר לי פעם יהודי חביב? כל המתעסקים בקירוב רחוקים, פשוט ממעטים את החטא של הציונים הרשעים שהסיטו המוני יהודים מן הדרך הישרה.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
סו"ד אינם נכונים. נחלקו הגרסאות אם אותו גוי 'אינו מחסידי אוה"ע אלא מחכמיהם' או 'ולא מחכמיהם',
ולמה מחלוקת הגירסאות הזה עושה שדברי "אינם נכונים"?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
אמר לי פעם יהודי חביב? כל המתעסקים בקירוב רחוקים, פשוט ממעטים את החטא של הציונים הרשעים שהסיטו המוני יהודים מן הדרך הישרה.

וכי מי ששרף את ביתו של אחר, ובא חברו (של בעל הבית) ובנה שוב את הבית, הבונה ממעט מחטאו של שורף הבית?? אתמהה. חטאו של השורף נשאר כמות שהיה, תוצאת חטאו תוקן על ידי הבונה.
 

שמעיה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
שמעיה אמר:
אמר לי פעם יהודי חביב? כל המתעסקים בקירוב רחוקים, פשוט ממעטים את החטא של הציונים הרשעים שהסיטו המוני יהודים מן הדרך הישרה.

וכי מי ששרף את ביתו של אחר, ובא חברו (של בעל הבית) ובנה שוב את הבית, הבונה ממעט מחטאו של שורף הבית?? אתמהה. חטאו של השורף נשאר כמות שהיה, תוצאת חטאו תוקן על ידי הבונה.
כמובן שהתכוונתי בציניות בתגובה למי שכתב כאן שיש לדון על קירוב רחוקים.
אגב, גם אם אכן ממעטים מחטא הציונים, לא קרה שום דבר. קיום רצונו של אבינו אב הרחמן חשוב יותר ממאבק אידיאולוגי קנאי.
 
 
חלק עליון תַחתִית