אברהם העברי
משתמש ותיק
רק כעת הבנתי לאן אתה חותרכהן אמר:לפי האמת מי אמר שיש מקום לשיטת המג"א? הרי ודאי ששיטה אחת טועה, או שמונים מעלות עד צאת או מזריחה עד שקיעה, ואנו אומרים שהשיטה הנכונה היא מזריחה עד שקיעה, ואין מקום לשיטת המג"א.
תאורטית אפשר לעשות כדעת המג"א וזה יסתדר עם חצות, אבל טכנית לא היו עושים כך כיון שלפ"ז בכל יום שעתיים וחצי א"א לשער אותם לפי השמש, שזה היה השעון הקדום, וזה דבר זר. ובפרט שמצאו שעוני שמש קדומים שהם לפי שעות זמניות וכפי שהובא בספרו של הרב בניש הזמנים בהלכה, וא"כ בודאי שכך היו מונים.
טענתך היא שאין קשר בין זמני תחילת וסוף היום ההלכתיים (שקיעה, צאה"כ נה"ח, ועלה"ש) לזמני שעות היום המציאותיים (כיון שזמני שעות היום נקבעו ע"פ השעון שהיה ע"כ מנה"ח עד השקיעה),
ולפי"ז אתה מוכיח נגד המג"א מבחינה מציאותית היסטורית.
אני ממש מסכים שזאת ראיה אך אי"ז פירכא כ"כ כיון שאפ"ל שבאמת זמני היום ההלכתיים לא היו מדויקים עם שעון השמש אלא משוערים לפי זמן הילוך בנ"א.
כמובן שאי"ז משנה לעיקר דברי שבדבריך אתה רק מחזק אותם ומבארם מעוד פנים.