מענה לשון אמר:
אור החכמה אמר:
דבר נפלא שכתב בספה"ק 'ערבי נחל' בעניין זה
"שאין הקדוש ברוך הוא מעניש לכל אדם רק כפי שכלו והכרתו כי מי שיודע שעושה עבירה ואף על פי כן עושה אותה עונשו חמור, משא"כ מי שסובר בדעתו שמה שהוא עושה ישר הוא אי אפשר להקדוש ברוך הוא להענישו".
רח"ל מחריד
הלשון צורמת ומחרידה, מה זה "אי אפשר להקב"ה להענישו"??
אפשר ואפשר! אלא שאין רוצה להענישו
ובוודאי טעות דפוס
וכל אחד שמחזיקו בביתו על אחת כמה במקום צבורי, יתקן תיכף ומיד את המילים הללו המחללות שם שמיים
שום רב או צדיק מהדורות האחרונים לא עומד בדרגת חז"ל לכתוב או לפרש בלשון כזו אפילו לא בדרך משל
לא הבנתי, למה חז"ל כן יכולים לכתוב בלשון כזו?
התשובה היא שאתה בעצמך מבין שאם חז"ל היו משתמשים בזה, היה אפשר להסביר ולבאר את זה.
וההסבר בזה הוא שההתייחסות להקב"ה כמוגבל או נשלט או כאל גוף - זה רק משל על מנת לשבר את האוזן, או שהכוונה היא שעל פי החוקים שהקב"ה הציב וקבע בעולמו הוא חייב לעשות כך וכך, וכמו שמצאנו הרבה פעמים שהקב"ה "חייב" לעשות כך וכך (שמ"ר יח ה; תנחומא פר' צו אות ג), והיינו כי הקב"ה ברצונו החליט להיות מחויב לחוקים שהוא עצמו ברא, ועכ"פ שכך ייראה לבנ"א על מנת שלא יהיה להם נהמא דכיסופא.
וכן כתב הערבי נחל עצמו (שופטים - דרוש א) וז"ל: והנמשל, הנה הקדוש ברוך הוא שברא כל העולמות רק שיהיה למי להיטיב כנודע, והוא טהור עינים מראות בדבר רע שיקרה לברואיו (חבקוק א, יג) ומאתו לא תצא הרעות (איכה ג, לח), רק מטבע הטוב להיטיב, אכן הנשמה יש לה נהמא דכיסופא כנודע,
לזאת רצה השי"ת שידמה לבני אדם שהקב"ה חייב להם שכר עבור שישרתוהו, ובאמת א"צ לשירות שלהם כי כמה עולמות מלאכים ושרפים ואשר משרתיו כולם עומדים ברום עולם.
דרך אגב, חז"ל באמת השתמשו בלשון זו, ראה בתי מדרשות (ח"ב מדרש האותיות ד"ה ר פתוח ואין)
"שאי אפשר להקב"ה להסתכל ברשעים".
וכן גם כתב בלשון הזו בספר "נחלת יעקב" (לבעל ה"חוות דעת" וה"תורת גיטין"; בראשית פרק יח) וז"ל: אבל אם הוא חייב בדין השי"ת ובעיני העולם הוא צדיק, אזי ג"כ
אי אפשר להקב"ה להעניש כולם, אף שכולם הם חייבים בעיניו בדינו, מ"מ אי אפשר לו להעניש כולם, מטעם חילול כבודו יתברך בעיני העולם, שיאמרו שהקב"ה משוה צדיק עם רשע. וגם אי אפשר לזכות הצדיק בעיני העולם, אף שהם חייבים בדין השי"ת, ולהעניש את הרשע בעיני העולם, דזה עול בחוק הצדיק השופט של השי"ת.
עד כאן מצאתי מקורות שמשתמשים בלשון זו במדוייק, אבל יש עוד הרבה מקומות שאנו מוצאים השתמשות בהתייחסות מוגבלת או נשלטת להקב"ה - אצל חז"ל בעיקר ואף אח"כ.
ובמקום לנסות לתקן או למחוק מילים אלו, תנסה פשוט להבין אותם בפרופורציה הנכונה.