איזו תפילה חשובה יותר שחרית או מנחה? (נפק"מ בפנים)

שייף עייל

משתמש ותיק
איזו תפילה חשובה יותר, שחרית או מנחה?
לכאו' נראה פשוט מברכות ו. שהרי אליהו לא נענה אלא בתפי' המנחה. עיי"ש. וכך באמת דייקו בכמה ספרים. 
בספר ברכת שמעון (עמ' לא), של חכם בן דורינו דן בשאלה זו ומציין שיש נפק"מ בשאלה זו באופן שיש לאדם בקשה מיוחדת להתפלל האם להמתין ולבקשה בתפילת המנחה או יבקשנה בתפילה הקרובה לזמנו. ומביא מהעיון יעקב שכתב שבכה"ג ימתין עם הבקשה לתפלת מנחה. ועיי"ש עוד שמסכם שיש מחלוקת אם ישנה מעלה בתפילת המנחה יותר משאר תפילות. 
בספר משולחן גבוה (או"ח מועדים א, עמ' מט) מביא בשם הגר"י זילברשטיין בספר שיח תפילה שכתב שחולה שיכול להתפלל רק תפילה אחת במשך היום, נראה שיתפלל תפלת מנחה החשובה. עיי"ש. 
בספר זכרון יעקב ג"כ של חכם בן דורינו, פושט את הספק בפשטות ששחרית חשובה יותר, ומוסיף: "וכתבתי זה לאפוקי מהוראת חכם אחד (הובא בס' שיח תפלה תשנ"ט עמ' תרל"ג) שפסק בנידון זה שיבחר החולה להתפלל תפילת מנחה (ולא שחרית) מפני שלדעתו היא החשובה שבתפילות עיי"ש בהסברו. 
בספר אמרי שפר מביא בשם האברבנאל (אבות פ"ב מי"ג) ש"מנחה היא החשובה שבתפילות". חיפשתי שם ולא מצאתי לצערי. 
נ.ב. כל המקורות הנ"ל מצאתי באוצר החכמה. 

בכל אופן, אנא מכם חכמים הנמצאים כאן בפורום במטותא מינייכו, אם יש בידיכם, הוסיפו ראיות לכאן או לכאן מן הגמ', ומינה ומינה תסתיים שמעתתא. 
 
ואמר רבי חלבו אמר רב הונא לעולם יהא אדם זהיר בתפלת המנחה שהרי אליהו לא נענה אלא בתפלת המנחה כו'

ר' יוחנן אמר אף בתפלת ערבית כו'

רב נחמן בר יצחק אמר אף תפלת שחרית כו'

למה תפסת דוקא את המ"ד הראשון?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
@שייף עייל בנידון של החולה בפשטות מיירי שקרא ק"ש, ועל כן יש צד להעדיף מנחה על פני שחרית.
אבל ראוי להעיר לפי שי' הראשונים שלא יצא יד"ח ק"ש בלא ברכותיה, וודאי צריך החולה להתפלל שחרית. אמנם בשו"ע פסק שאינן מעכבות לק"ש. כמו כן ראוי להעיר מיהת"י שיתפלל מנחה ולא שחרית, ולא אמרינן שיהוי מצוה לא משהינן. וכן מצוה הבא בידך. ולפלפולא י"ל דג' תפילות ביום חלים תיכף על הגברא, ובחולה שאינו יכול להתפלל כ"א אחת, בכה"ג ל"ה שיהוי מצוה, ול"ה מצוה הבאה וכו', מכיון שכל התפילות חיובן בא כאחת וי"ל.


@מקדש שביעי כל שביעי בהערתך מדוע תפס מ"ד ראשון. י"ל בדקדוק דברי הגמ' שם שפתח דווקא במנחה ואילו בערבית ושחרית נקט "אף", היינו שלא פליגי דמנחה חשיב וזהיר טפי, אלא אף בשאר התפילות, ולעולם לא זזה משנה ראשונה וי"ל.

ר' יוחנן אמר אף בתפלת ערבית כו'
רב נחמן בר יצחק אמר אף תפלת שחרית כו'



 

שייף עייל

משתמש ותיק
פותח הנושא
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
ואמר רבי חלבו אמר רב הונא לעולם יהא אדם זהיר בתפלת המנחה שהרי אליהו לא נענה אלא בתפלת המנחה כו'

ר' יוחנן אמר אף בתפלת ערבית כו'

רב נחמן בר יצחק אמר אף תפלת שחרית כו'

למה תפסת דוקא את המ"ד הראשון?
כתבתי בלשון לכאורה, בין היתר משום שבאמת יש להשיב על כך כדבריך, וכמצוין בתוך חלק מהספרים הנ"ל (העתקתי חלקית). עיי"ש. 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
בספר רמד"ו ואלי (תלמיד הרמח"ל) כתוב שתפילת שחרית מקובלת יותר משני טעמים
א. כי בוקר הוא זמן של חסדים
ב. כי סדרה (ברכות קרבנות פסוד"ז וברכות קר"ש וכו') מכוון בסדר שמסוגל לקבלת התפילה
והמליץ ע"ז הפסוק "ה' בוקר תשמע קולי" - כנגד ענין הבקר מצ"ע - "בקר אערך לך ואצפה" מצד עריכת תפילת השחרית.
והוא ידיעה נאה.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
שייף עייל אמר:
בספר ברכת שמעון (עמ' לא), של חכם בן דורינו דן בשאלה זו ומציין שיש נפק"מ בשאלה זו באופן שיש לאדם בקשה מיוחדת להתפלל האם להמתין ולבקשה בתפילת המנחה או יבקשנה בתפילה הקרובה לזמנו. ומביא מהעיון יעקב שכתב שבכה"ג ימתין עם הבקשה לתפלת מנחה. ועיי"ש עוד שמסכם שיש מחלוקת אם ישנה מעלה בתפילת המנחה יותר משאר תפילות. 
בספר משולחן גבוה (או"ח מועדים א, עמ' מט) מביא בשם הגר"י זילברשטיין בספר שיח תפילה שכתב שחולה שיכול להתפלל רק תפילה אחת במשך היום, נראה שיתפלל תפלת מנחה החשובה. עיי"ש. 
בספר זכרון יעקב ג"כ של חכם בו דורינו, פושט את הספק בפשטות ששחרית חשובה יותר, ומוסיף: "וכתבתי זה לאפוקי מהוראת חכם אחד (הובא בס' שיח תפלה תשנ"ט עמ' תרל"ג) שפסק בנידון זה שיבחר החולה להתפלל תפילת מנחה (ולא שחרית) מפני שלדעתו היא החשובה שבתפילות עיי"ש בהסברו. 
בספר אמרי שפר מביא בשם האברבנאל (אבות פ"ב מי"ג) ש"מנחה היא החשובה שבתפילות". חיפשתי שם ולא מצאתי לצערי. 


א) בנוגע לסברת הרב ברכת שמעון: למה אינו יכול להתפלל על אותו דבר בכל התפילות? שחרית מקלקל???
ב) בנוגע לסברת הרב זיברשטיין - אם אליהו נענה זה אומר שהתפילה יותר חשובה מצד עצם מעלת מצות תפילה?
 
 
סברה פשוטה להעדיף שחרית, כיאסור לאכול לפני שהתפלל דכתיב לא תאכלו על הדם, אבל לפני מנחה מותר לאכול, ולכן אם רוצה לאכול יתפלל שחרית, ומלבד מה שמדאורייתא יתכן שצריך תפילה אחת כל יום וירויח זריזים למ"ע דאורייתא.
 
ונראה דבשבת וו"ט שמתפללים שבע ברכות עדיף שיתפלל נוסח מוסף, שאז מקיים תפילת שחרית ומרויח שמזכיר קרבנות מוסף, ואני יודע שזה חידוש.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
סברה פשוטה להעדיף שחרית, כיאסור לאכול לפני שהתפלל דכתיב לא תאכלו על הדם, אבל לפני מנחה מותר לאכול, ולכן אם רוצה לאכול יתפלל שחרית, ומלבד מה שמדאורייתא יתכן שצריך תפילה אחת כל יום וירויח זריזים למ"ע דאורייתא.

בלאו הכי בחולה מותר ונפל פיתא בבירא.

מלבד זאת יש לדחות, אם נקבל שמנחה עדיפה טפי מכל סיבה שהיא בשביל רפואתו, הרי שאין בכח הנ"ל לתת עדיפות לשחרית ע"פ מנחה. ויש לעיין.

ובמש"כ משום זריזין וכו' ראה מה שפלפלתי כאן, דג' תפילות ביום חלים תיכף על הגברא, ולפ"ז יש לדחות מה שכתב. אבל אינו מוכרח.

לגבי שבת שכתבת שעדיף מוסף, קצת יש לתמוה דשחרית עיקר שנתקן כנגד תמיד שבכל יום, ומוסף הוי תוספת, כקרבן שהוסיפו במקדש בשבת, ומהאי טעמא עדיף שחרית.

מלבד זאת, ודאי דיש עדיפות לשאר התפילות דרחמי נינהו כמבואר בגמ' ברכות כ. על תפילת מוסף שאינה רחמי, וכמש"כ להדיא רבינו יונה שם יח. ד"ה טעה, והביאו בצל"ח שם כו. ד"ה ומדברי.
 
נדיב לב אמר:
בלאו הכי בחולה מותר ונפל פיתא בבירא.
אם אכן נאלץ לאכול,הדין עמך, אבל אם יכול קודם להתפלל, רק שאינו יכול להמתין עד זמן מנחה, למה שיאכל קודם התפילה ויעבור על 'לא לאכלו על הדם'?
נדיב לב אמר:
ולפ"ז יש לדחות מה שכתב
אני כתבתי סברא בדאורייתא, ול"ש ג' תפילות.
נדיב לב אמר:
דשחרית עיקר שנתקן כנגד תמיד שבכל יום
כיון שבשחרית לא מזכיר קרבן, ונוסח מוסף מהני לשחרית כיון שסוף כל סוף אומר מקדש השבת, לכאורה יוצא ידי חובת שחרית
נדיב לב אמר:
דרחמי נינה
אני לא אמרתי אלא בשבת ויו"ט ולא בראש חודש וחול המועד.
 

רבינא

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
ונראה דבשבת וו"ט שמתפללים שבע ברכות עדיף שיתפלל נוסח מוסף, שאז מקיים תפילת שחרית ומרויח שמזכיר קרבנות מוסף, ואני יודע שזה חידוש.
חידוש שלא שיערו אבותינו
מי שהתפלל מוסף שבת אבל שכח שחרית לא כופל במנחה כיון שיצא במוסף?

היכן נשמע שתפילה פותרת תפילה?
 
רבינא אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
ונראה דבשבת וו"ט שמתפללים שבע ברכות עדיף שיתפלל נוסח מוסף, שאז מקיים תפילת שחרית ומרויח שמזכיר קרבנות מוסף, ואני יודע שזה חידוש.
חידוש שלא שיערו אבותינו
מי שהתפלל מוסף שבת אבל שכח שחרית לא כופל במנחה כיון שיצא במוסף?

היכן נשמע שתפילה פותרת תפילה?
לא תפלה פוטרת תפילה, אלא היא התפילה עצמה, והיא שחרית, אלא שאומרה בנוסח של מוסף, והרי אם אמר מקדש השבת יצא, ומה לי הוסיף 'ישמח משה' ומה לי הוסיף 'תכנת שבת'.
מיהו איני חזק בסברא זו.
 
 

רבינא

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
רבינא אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
ונראה דבשבת וו"ט שמתפללים שבע ברכות עדיף שיתפלל נוסח מוסף, שאז מקיים תפילת שחרית ומרויח שמזכיר קרבנות מוסף, ואני יודע שזה חידוש.
חידוש שלא שיערו אבותינו
מי שהתפלל מוסף שבת אבל שכח שחרית לא כופל במנחה כיון שיצא במוסף?

היכן נשמע שתפילה פותרת תפילה?
לא תפלה פוטרת תפילה, אלא היא התפילה עצמה, והיא שחרית, אלא שאומרה בנוסח של מוסף, והרי אם אמר מקדש השבת יצא, ומה לי הוסיף 'ישמח משה' ומה לי הוסיף 'תכנת שבת'.
מיהו איני חזק בסברא זו.
 

למעשה כופל במנחה אם שכח שחרית ולא מוסף?
תענה כן, לא
 
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
שייף עייל אמר:
שחולה שיכול להתפלל רק תפילה אחת במשך היום, נראה שיתפלל תפלת מנחה החשובה
לכאורה צריך להתפלל את התפלה הראשונה שיש לפניו, מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה

וכעין מה שכתב במב (צ סקכ"ח) תפוס שהשר נתן לו רשות יום אחד להתפלל עם הציבור במנין איזה יום שירצה יתפלל אותו יום תיכף ולא יחמיץ המצווה להמתין על יום כפור או פורים.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
שייף עייל אמר:
שחולה שיכול להתפלל רק תפילה אחת במשך היום, נראה שיתפלל תפלת מנחה החשובה
לכאורה צריך להתפלל את התפלה הראשונה שיש לפניו, מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה

וכעין מה שכתב במב (צ סקכ"ח) תפוס שהשר נתן לו רשות יום אחד להתפלל עם הציבור במנין איזה יום שירצה יתפלל אותו יום תיכף ולא יחמיץ המצווה להמתין על יום כפור או פורים.

אמנם זה לא מוסכם על כל הפוסקים שם, יש מאן דס"ל שאכן יבחור את החשוב יותר.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
נדיב לב אמר:
בלאו הכי בחולה מותר ונפל פיתא בבירא.
אם אכן נאלץ לאכול,הדין עמך, אבל אם יכול קודם להתפלל, רק שאינו יכול להמתין עד זמן מנחה, למה שיאכל קודם התפילה ויעבור על 'לא לאכלו על הדם'?
נדיב לב אמר:
ולפ"ז יש לדחות מה שכתב
אני כתבתי סברא בדאורייתא, ול"ש ג' תפילות.
נדיב לב אמר:
דשחרית עיקר שנתקן כנגד תמיד שבכל יום
כיון שבשחרית לא מזכיר קרבן, ונוסח מוסף מהני לשחרית כיון שסוף כל סוף אומר מקדש השבת, לכאורה יוצא ידי חובת שחרית
נדיב לב אמר:
דרחמי נינה
אני לא אמרתי אלא בשבת ויו"ט ולא בראש חודש וחול המועד.


יש הרבה מה לדון, אבל בקצרה.

זיל בתר טעמא בלא תאכלו על הדם דאסמכיה רבנן משום דרך גאווה, משא"כ בחולה.

אי מדאורייתא הרי סגי בכל נוסח של בנ"א.

רבינו יונה מיירי במוסף של שבת. ושוב נפל פיתא בבירא.

מה שכתבת, ונוסח מוסף מהני לשחרית, במחילה אבל אלו דברים שאין להם שחר וכבר העיר לך @רבינא בפשוטות. ואי"צ לפנים. בנקודה זו חזור בך ידידי לגמרי, ואל תטריח אותי להציע לפניך שלוש ארבע ראיות חלקם בסיסיות... :)
 
יושב אוהלים אמר:
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
לכאורה צריך להתפלל את התפלה הראשונה שיש לפניו, מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה

וכעין מה שכתב במב (צ סקכ"ח) תפוס שהשר נתן לו רשות יום אחד להתפלל עם הציבור במנין איזה יום שירצה יתפלל אותו יום תיכף ולא יחמיץ המצווה להמתין על יום כפור או פורים.

אמנם זה לא מוסכם על כל הפוסקים שם, יש מאן דס"ל שאכן יבחור את החשוב יותר.

מה שבמשנה ברורה כתב: ועין בח"א כלל סח ובנשמת אדם שהאריך בכמה פרטים שיש בענין זה.
לא משמע שיש חולק וגם לא ראיתי שם שהחיי אדם חולק
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
יושב אוהלים אמר:
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
וכעין מה שכתב במב (צ סקכ"ח) תפוס שהשר נתן לו רשות יום אחד להתפלל עם הציבור במנין איזה יום שירצה יתפלל אותו יום תיכף ולא יחמיץ המצווה להמתין על יום כפור או פורים.

אמנם זה לא מוסכם על כל הפוסקים שם, יש מאן דס"ל שאכן יבחור את החשוב יותר.

מה שבמשנה ברורה כתב: ועין בח"א כלל סח ובנשמת אדם שהאריך בכמה פרטים שיש בענין זה.
לא משמע שיש חולק וגם לא ראיתי שם שהחיי אדם חולק
נחלקו בזה הרדב"ז (ח"ד סי' י"ג) והחכם צבי(ח"א סימן ק"ו) הרדב"ז סובר שישתחרר מיד כדי להתפלל מיד בציבור, ולא ימתין על יום כיפור או פורים, והחכם צבי חולק.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
יושב אוהלים אמר:
הרדב"ז (ח"ד סי' י"ג) והחכם צבי(ח"א סימן ק"ו)
תודה רבה על הידיעה.
בכל מקרה המב לא הביא את החכם צבי.
ולגבי שאלת פותח האשכול ממילא התשובה כנראה תלויה במחלוקת הזו.
הרדב"ז בתשובתו מביא דיעה אחרת בלי להזכיר את שמו.
וז"ל הנה ראיתי אחד מחכמי דורנו בתשובה דבר זה צלל במים אדירים והעלה חרס בידו, ועל יסוד רעוע בנה יסודו. בתחלה כתב דעדיף יום הכפורים, ואח"כ החליפו ביום הפורים, משום מקרא מגילה ופרסומי ניסא, דבעינן עשרה, ואין ראוי לסמוך על דבריו.
ואח"כ הוא מסביר שלדעתו מה שראוי לסמוך עליו הוא, דאנן קי"ל דאין מעבירין על המצות, ואין חולק בזה כלל, הלכך המצוה הראשונה שתבא לידו שאי אפשר לעשותה והוא חבוש בבית האסורים קודמת, ואין משגיחין אם המצוה שפגעה בו תחלה היא קלה או חמורה, שאי אתה יודע מתן שכרן של מצות.
ומסיק הרדב"ז: וזה פשוט מאוד אצלי.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק


ספר אבודרהם תפלת מנחה וזת"ד: תפלה זו זמנה משש שעות ומחצה ולמעלה עד הלילה דברי חכמים וכו' ונקראת זאת התפלה מנחה מפני שבשעה עשירית מן היום שנברא בו אדם הראשון חטא וזהו שכתוב (ברא' ג, ח) לרוח היום ומתרגמי' למנח יומא. ומתחיל ש"צ ואומר אשרי וקדיש ומתפללין שמנה עשרה. וכתב הרב רבינו יונה באגרת תשובה שמצוה לומר בערב קודם אשרי פ' (במדבר כח, ב) את קרבני לחמי כמו שאומר אותה בבקר במקום שני התמידין שהיו קרבין בכל יום בבקר ובערב כדי שתחשב הזכירה כמעשה וכן הוא אומר (הושע יד ג) ונשלמה פרים שפתינו. וכן נוהגין במקצת מקומות ע"כ.

הרי שעיקר תיקון חטא האדם נעשה בתפילת מנחה.

רמ"ע מפאנו - מאמר חקור דין חלק ד פרק ג כתב וז"ל: כי אמנם אדם הראשון שייר משלו שבעים שנה לדוד בשעה שבקש רחמים על עצמו שלא יתקיים עליו גזר דינו ביום החטא ממש אלא ביומו של הקב"ה, בכדי שיוכל לעשות תשובה וקבל עליו תענית כל ימיו שהיינו תת"קל שנה כמנין תענית, והיה זה באותו היום בשעת המנחה, דכתיב בה "תכון תפלתי קטרת לפניך" ראשי תיבות תת"קל סופי תיבות נית"ך, שגזר על עצמו התכת דמו בתענית וכתיב משאת כפי מנחת ערב שהיא היתה תפלה ראשונה לבאי עולם, על כן הזהירו רבותינו על תפלת המנחה ביותר ע"כ.

של"ה פסחים מצה עשירה דרוש ה כתב וז"ל: לבונה זה יצחק, ובשעה שהקריב אותו אברהם לא היה על מזבחו לבונה, ואפשר לתרץ כי לא מצינו לבונה רק בקרבן מנחה, ויצחק תיקן תפלת מנחה, ואפשר שתקנו בעת שהיה נעקד על גבי המזבח, וכן מצאתי טעם הדבר למה נקראת תפילת מנחה יותר מנחה משאר תפילות הלא כולם הם מנחה לה' יתברך, אלא הענין יצחק חשב אין עולה בלא מנחה, וחשב שלא יעלה לעולה הגונה, על כן תיקן תפילה במקום מנחה, ועל כן קוראין זו התפילה מנחה.

רמח"ל אדיר במרום דף סח כתב וז"ל: ונשוב עתה לפרש ענין תפלת המנחה היטב, כי היא קיום תפלת שחרית בהכנעת הס"א, וכל זה נבין בדברי אליהו ז"ל, שנאמר בו "ויהי בעלות המנחה" וכו' והוא אמר "ואתה הסבות את לבם אחורנית". דע כי בהיות הנוקבא פנים בפנים עם הז"א אין שליטה לס"א כלל כי אם בהיותה אחור באחור, אך בתפלת המנחה יש מעלה גדולה לנוקבא שהיא אב"א כנגד כל הז"א, ובאותו הזמן מזדווגת לאה מן החזה ולמעלה. וענין הזה נמשך בסוד החזרה של תפלת שחרית ששם עלו יעקב ורחל בחג"ת ונמצא כתרה בדעת, ונגד זה אף על פי שתשוב אחור באחור הנה כך היה מן הדעת ולמטה. והנה בהיות הבית המקדש קיים היה תמיד זווג, כי מן הבקר ועד חצות היה זווג עם רחל, ומחצות ואילך היה הזווג עם לאה, ואז רחל היתה אב"א, אך כמו עתה בתפלת המנחה, דהיינו מהדעת ולמטה וזה תיקון גדול לבחינת אב"א, כיון שמאירין בה הה' ראשונות של ז"א אז הס"א נכפת הרבה ואינה יכולה להתגבר אפילו בבחינת אחור באחור ע"כ.

כלי יקר בראשית כד סג כתב וז"ל: ויצא יצחק לשוח - רז"ל למדו מכאן שיצחק תיקן תפלת מנחה שהיא לפנות ערב, ומכאן סמך למה שאמרו רז"ל לעולם יזהר אדם בתפלת המנחה, שכן אליהו לא נענה כי אם בתפלת המנחה, ואף על פי שאברהם ויעקב תקנו גם תפלת שחרית וערבית, מכל מקום לא מצינו שנענו מיד ותיכף, אבל בתפלת מנחה מצינו שיצחק נענה מיד, כי מסתמא התפלל יצחק על הזיווג בעוד היות אליעזר בדרך, כי על זאת יתפלל כל חסיד לעת מצוא זו אשה ע"כ.



כמו"כ בדברי הזוהר בכמה מקומות חזינן שבשעת מנחה שורה הדין. והרי חולי שסיבתו נעוצה בדין שנגזר על האדם לנטות ממצב בריאותו, וע"כ זו השעה הרצויה להפר מכאובו בדין.

רבי תנחום אמר לפיכך יצחק תקן תפלת המנחה, שהוא כנגד מדת הדין, א"ר יצחק מכאן, אוי לנו כי פנה היום כי ינטו צללי ערב, כי פנה היום זה מדת החסד, כי ינטו צללי ערב, שכבר גבר מדת הדין. (שמות שפז)

ויהי בחצי הלילה וגו', ר' חייא ור' יוסי היו הולכים מאושא ללוד, והיה ר' חייא רוכב על החמור, א"ר יוסי נשב כאן ונתפלל, כי הגיע זמן תפלת המנחה, ולמה (צריך להיות) זהיר, משום שהיא השעה שהדין תולה על העולם, וצריך האדם לכוון דעתו, ירד ר' חייא מעל החמור והתפלל. (בא צג)

ואחר כך ערך סדור השבח של אז ישיר משה, שיש בו הכל, ובזה מקבל עליו עול מלכות הקדוש, אחר כך משרה אותה בחסד עם סיום התפלה שתתקדש בו, (כי תפלת שחרית) היא (כנגד אברהם שהוא חסד וקו ימין), ואחר כך בתפלת המנחה תלויה הגבורה והדין שורה, (שהוא כנגד יצחק שהוא גבורה וקו שמאל), נמצא מטה זו (שהיא מלכות) נתונה בכל יום בין צפון לדרום, (בין תפלת שחרית שה"ס דרום לבין תפלת מנחה שה"ס צפון), שתתחבר בזווג הזה בגוף (שהוא ז"א, קו האמצעי), כראוי, ומי שמסדר ומחבר (המלכות) בכל יום באופן הזה ודאי הוא בן העולם הבא, (כלומר שעל זה אמרו כל האומר תהלה לדוד בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא). (במדבר נח)

תא חזי, בשעת תפלת המנחה הדין שורה בעולם, ויצחק, (שהוא גבורה עליונה וקו שמאל דז"א) תקן תפלת המנחה, (שאז נעשה הזווג בסוד שמאלו תחת לראשי, ועל כן) גבורה עליונה שולטת בעולם עד שבא ונכנס הלילה משום (שהגבורה) מקבלת את הלילה, (כלומר שלילה שהיא מלכות נמשכת מגבורה שהיא תפלת המנחה), ומזמן שמתחיל תפלת המנחה נפרש השמאל לקבל (את המלכות), ונתעורר הלילה (שהוא מלכות)... (נשא ב)

וידבר וגו' שלח לך אנשים וגו', רבי חייא פתח, המימיך צוית בקר ידעת השחר מקומו. שחר כתוב (בלי ה' הידיעה), ה' נתרחקה משחר, מהו הטעם, אלא אמר ר' חייא בשעה שינטו צללי ערב והשמש שהוא ז"א נוטה לבא, (דהיינו אחר חצות היום), אז נחלש תוקפו (של השמש שהוא ז"א), אז שולט השמאל ונמצא הדין בעולם, ומתפשט, ואז צריך האדם להתפלל ולכוון רצונו לפני אדונו. (שלח לך א)

כשמגיע זמן תפלת המנחה, (שה"ס) בערב היא באה, (דהינו היחוד לפנות ערב), זה שאמר ותבא אליו היונה לעת ערב, (כי היונה היא המלכות), משום שמנחה שלוחה לאדוני בגלות עשו, (כי ערב הוא סוד גלות), והנה גם הוא אחרינו, (דהיינו שז"א בא אחרינו לגאול אותה מן הגלות), ועוד לאדוני, זהו אדון כל הארץ שזה צדיק, (דהיינו יסוד), כי משם (מבחינת הזווג המנחה שלעת ערב נאמר על) יוסף הצדיק בכור שורו הדר לו, (כי יחוד המנחה הוא משליטת השמאל שנקרא ערב, וכיון שמנחה היא שלוחה לאדוני ליסוד, שהוא יוסף, על כן נעשה גם יוסף בחינת בכור שור שהוא קו שמאל), שעתיד לצאת ממנו משיח בן אפרים... (פנחס רע"מ תקסה)

 
חלק עליון תַחתִית