לכתחילה אריבער
משתמש חדש
מתי מותר להתחיל עם שישה מתפללים בלבד ומתי אסור?
לא מדוייק.ששמואל אמר:עכשיו שמתי לב,
ברוך הבא.
רק לעדכן, אתה מיד מתחיל עם שאלות הלכתיות מעניינות ומורכבות מאוד, הפורום אינו מהווה תחליף לשאלה לרב או לעיון בספרי הלכה, הפורום משמש כשמיעת סברות ובמקורות לעיון.
גם אם כל חברי הפורום יאחזו משהו, כל זמן שאתה לא יודע אם מישהו מהם הגיע להוראה, אסור לסמוך על כך הלכה למעשה, אלא אם כן אתה מסתפק בסברא, או בהסבר דברי הפוסקים, ואחרי הבירור כאן אתה מבין מעצמך שכך צריך לנהוג.כמעיין המתגבר אמר:לא מדוייק.
לפעמים מאות חכמי הפורום יכולים לענות הרבה יותר טוב מרבנים גדולים.
ששמואל אמר:אתה מיד מתחיל עם שאלות הלכתיות מעניינות ומורכבות מאוד,
אוי.חייל של הרבי אמר:ששמואל אמר:אתה מיד מתחיל עם שאלות הלכתיות מעניינות ומורכבות מאוד,
על כן נקרא שמו - לכתחילה אריבער!
ששמואל אמר:גם אם כל חברי הפורום יאחזו משהו, כל זמן שאתה לא יודע אם מישהו מהם הגיע להוראה, אסור לסמוך על כך הלכה למעשה, אלא אם כן אתה מסתפק בסברא, או בהסבר דברי הפוסקים, ואחרי הבירור כאן אתה מבין מעצמך שכך צריך לנהוג.כמעיין המתגבר אמר:לא מדוייק.
לפעמים מאות חכמי הפורום יכולים לענות הרבה יותר טוב מרבנים גדולים.
מה שאין כן בשאלת רב, אתה יכול לשאול אותו אסור או מותר ולעשות מה שהוא אומר בלי להבין למה.
ששמואל אמר:אוי.חייל של הרבי אמר:ששמואל אמר:אתה מיד מתחיל עם שאלות הלכתיות מעניינות ומורכבות מאוד,
על כן נקרא שמו - לכתחילה אריבער!
אני שייך לדור שכבר לא יודע אידיש...
מסכים איתך לגמרי.כמעיין המתגבר אמר:ששמואל אמר:גם אם כל חברי הפורום יאחזו משהו, כל זמן שאתה לא יודע אם מישהו מהם הגיע להוראה, אסור לסמוך על כך הלכה למעשה, אלא אם כן אתה מסתפק בסברא, או בהסבר דברי הפוסקים, ואחרי הבירור כאן אתה מבין מעצמך שכך צריך לנהוג.כמעיין המתגבר אמר:לא מדוייק.
לפעמים מאות חכמי הפורום יכולים לענות הרבה יותר טוב מרבנים גדולים.
מה שאין כן בשאלת רב, אתה יכול לשאול אותו אסור או מותר ולעשות מה שהוא אומר בלי להבין למה.
כן, רק אעיר שהיום יש קצת שיבוש בזה, כי יש הרבה שנחשבים הגיעו להוראה, ובאמת הם לא הגיעו, ועל כן אם הולך ושואל רב מפורסם כגדול, שפיר דמי, אבל לא סתם איזה מו''צ באיזה סתם בית הוראה.
מהי הכוונה 'מתי מותר'?לכתחילה אריבער אמר:מתי מותר להתחיל עם שישה מתפללים בלבד ומתי אסור?
וכי איזה ספק יש בדבר? לחייב עניית תשעה על קדיש?דניאלי אמר:שמעתי ממרן הגרי"ש אלישיב שבמעריב אחרי שמו"ע מספיק שש שגמרו בשביל להתחיל קדיש
פשוט שאין שום ספק לגבי התתקבללבי במערב אמר:וכי איזה ספק יש בדבר? לחייב עניית תשעה על קדיש?דניאלי אמר:שמעתי ממרן הגרי"ש אלישיב שבמעריב אחרי שמו"ע מספיק שש שגמרו בשביל להתחיל קדיש
[לפ"ד הסוברים דבסתם דבר שבקדושה די ברוב מנין].
ששה או עשרה?בשלמא אמר:לברכו שנוהגים בא"י שלא לאמרו בלא מנין
לבי במערב אמר:וכי איזה ספק יש בדבר? לחייב עניית תשעה על קדיש?דניאלי אמר:שמעתי ממרן הגרי"ש אלישיב שבמעריב אחרי שמו"ע מספיק שש שגמרו בשביל להתחיל קדיש
[לפ"ד הסוברים דבסתם דבר שבקדושה די ברוב מנין].
מה הפשט? למה י"א? מעולם לא שמעתי.לבי במערב אמר:לכתחילה - נהג כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע (בעת אבלותו אחר אביו הגה"ק נ"ע) שלא להתחיל התפלה מבלי עשרה אנשים מבלעדיו (דהיינו לכה"פ י"א).
בגלל שיש גם נידונים נלאה ברור לי מה כוונת פותח האשכול לא עניתי לסקר אבל במקרא כזה אני תמיד מחכה לעשר ואני לא מבין מי לא מחכה כי לבסוף הם יצתרכו לחכותחימקו אמר:יש ג' זמנים שיש לדון עליהם.
א. בתחילת שמונה עשרה של לחש, שיש לדון האם צריך דווקא עשרה שמתפללים יחד שאז זה נחשב תפילה בציבור.
גם בחזרת הש"ץ המשנ"ב אומר שאפשר לצרף את המדברים ולא מקשיבים לחזן (סימן קכד ס"ק יט) ואולי הוא הדין גם למתפללים שעדיין לא סיימו שמונה עשרה שמצטרפים.פראנק אמר:בגלל שיש גם נידונים נלאה ברור לי מה כוונת פותח האשכול לא עניתי לסקר אבל במקרא כזה אני תמיד מחכה לעשר ואני לא מבין מי לא מחכה כי לבסוף הם יצתרכו לחכותחימקו אמר:יש ג' זמנים שיש לדון עליהם.
א. בתחילת שמונה עשרה של לחש, שיש לדון האם צריך דווקא עשרה שמתפללים יחד שאז זה נחשב תפילה בציבור.
(נראה לי שלפי הגרמ פיינשטיין זה לא נחשב תפילה בציבור)
אך אין לכך שום הצדקה הלכתית.דניאלי אמר:צא וראה שכולם מחמירים בזה
מי שמתחיל אם שש מחכה ששש יסייםחימקו אמר:גם בחזרת הש"ץ המשנ"ב אומר שאפשר לצרף את המדברים ולא מקשיבים לחזן (סימן קכד ס"ק יט) ואולי הוא הדין גם למתפללים שעדיין לא סיימו שמונה עשרה שמצטרפים.פראנק אמר:בגלל שיש גם נידונים נלאה ברור לי מה כוונת פותח האשכול לא עניתי לסקר אבל במקרא כזה אני תמיד מחכה לעשר ואני לא מבין מי לא מחכה כי לבסוף הם יצתרכו לחכותחימקו אמר:יש ג' זמנים שיש לדון עליהם.
א. בתחילת שמונה עשרה של לחש, שיש לדון האם צריך דווקא עשרה שמתפללים יחד שאז זה נחשב תפילה בציבור.
(נראה לי שלפי הגרמ פיינשטיין זה לא נחשב תפילה בציבור)
עשרה נוכחיםלבי במערב אמר:ששה או עשרה?בשלמא אמר:לברכו שנוהגים בא"י שלא לאמרו בלא מנין
'נוהגים'? דינא הוא, שהרי חשיב דבר שבקדושה!בשלמא אמר:עשרה נוכחים
ח"ו! לא כתב אלא ש"העולם נוהגין" כן, ומשו"ה הוזקק לעצת ה'שלחן שלמה' (הדחוקה מאד מבחינה הלכתית).חימקו אמר:גם בחזרת הש"ץ המשנ"ב אומר שאפשר לצרף את המדברים ולא מקשיבים לחזן (סימן קכד ס"ק יט)
מה הקשר? גם האומרים כי די בששה מתפללים עם הש"ץ - מחייבים תשעה עונים לברכות החזרה, ולית דין צריך בשש.פראנק אמר:מי שמתחיל [ע]ם שש מחכה ששש יסיים
לבי במערב אמר:ח"ו! לא כתב אלא ש"העולם נוהגין" כן, ומשו"ה הוזקק לעצת ה'שלחן שלמה' (הדחוקה מאד מבחינה הלכתית).חימקו אמר:גם בחזרת הש"ץ המשנ"ב אומר שאפשר לצרף את המדברים ולא מקשיבים לחזן (סימן קכד ס"ק יט)
מה הקשר? גם האומרים כי די בששה מתפללים עם הש"ץ - מחייבים תשעה עונים לברכות החזרה, ולית דין צריך בשש.פראנק אמר:מי שמתחיל [ע]ם שש מחכה ששש יסיים