יומא נג: נביאים הראשונים

שמואל דוד

משתמש ותיק
נג:

רש״י ד״ה מתני' נביאים הראשונים - דוד ושמואל מפרש במס' סוטה מח:  

יש לעיין קצת מדוע הקדים דוד לשמואל. ועיין מסכת סוטה מח: ובהגהות הגרי״פ שם במסורת הש״ס. 

גם יש להעיר מדוע השמיט ״שלמה״. 

ועיין גבורת ארי כאן.
 

HaimL

משתמש ותיק
בטעם השמטת שלמה, אפשר לומר שאם הייתה האבן שם מימות דוד ושמואל, שהיו באותו הפרק (שהרי שמואל משחו לדוד המלך), לא שייך עוד לומר שלמה המלך, שהרי לא ממנו התחיל. משא"כ בסוטה, שמסתמא האו"ת בזכותא תליא מילתא ובאה המשנה להודיענו שבזכות אותם 3 הנביאים הראשונים היו האו"ת, ופסקו אחרי שלמה המלך ע"ה (לרב הונא). ושמא הגמרא ביומא ס"ל כרב נחמן בר יצחק, וממילא לא שייך להזכיר עד שלמה, כיוון שכל נביאים דמקמי חגי זכריה ומלאכי ראשונים נינהו.
 

HaimL

משתמש ותיק
בטעם הזכרת דוד לפני שמואל, בפשטות מצד חשיבותו, שהוא מלך.

אבל כמדומה שבשמו של כבודו הסתדרו הדברים כרונולוגית...
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
שמואל דוד אמר:
מדוע הקדים דוד לשמואל.
אולי י"ל בגלל שדוד המלך לא נמנה בדר"כ כא' מהנביאים, אלא בסידרת המלכים, ובגמ' כתוב "ניאים ראשונים", לכן בא רש"י להתחיל ולומר שזה כולל גם דוד, ומה שמחודש יותר התחיל בה תחילה. (למרות שברור שמה שקוראים לדוד "דוד המלך" ולא "דוד הנביא" הוא בגלל שמלכותו היתה תוספת לנבואתו).

ואגב, צ"ב הרי דוד קנה את המקום מארונה היבוסי, ואז גילו שם את "אבן השתיה" ש"ממנו הושתתה העולם", א"כ מובן למה מזכירים את דוד, אבל מה ענין שמואל הנביא לגילוי אבן השתיה?
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
צ"ב, הרי דוד קנה את המקום מארונה היבוסי, ואז גילו שם את "אבן השתיה" ש"ממנה הושתת העולם", א"כ מובן למה מזכירים את דוד, אבל מה ענין שמואל הנביא לגילוי אבן השתיה?
רש"י פרק אלו הן הגולין:​
יֵשׁ תֵּמַהּ בַּדָּבָר, שֶׁהֲרֵי לֹא קָנָה דָוִד אֶת הַגֹּרֶן מֵאֲרַוְנָה הַיְבוּסִי עַד מַעֲשֶׂה דַּהֲסָתָה, שֶׁהָיְתָה לְאַחַר מִיתַת אֲחִיתֹפֶל שָׁלשׁ שָׁנִים. וּלְפִי דְבָרִים הַלָּלוּ צְרִיכִין אָנוּ לוֹמַר, שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא קָנָה הַגֹּרֶן, יוֹדֵעַ הָיָה מִנְּעוּרָיו, מִיּוֹם שֶׁיָּשְׁבוּ הוּא וּשְׁמוּאֵל בְּנָיוֹת הָרָמָה וּבָדְקוּ בְּסֵפֶר יְהוֹשֻׁעַ וּמָצְאוּ מָקוֹם לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, וְחָפַר הַיְסוֹדוֹת בִּרְשׁוּתוֹ.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
יושב אוהלים אמר:
צ"ב, הרי דוד קנה את המקום מארונה היבוסי, ואז גילו שם את "אבן השתיה" ש"ממנה הושתת העולם", א"כ מובן למה מזכירים את דוד, אבל מה ענין שמואל הנביא לגילוי אבן השתיה?
רש"י פרק אלו הן הגולין:​
יֵשׁ תֵּמַהּ בַּדָּבָר, שֶׁהֲרֵי לֹא קָנָה דָוִד אֶת הַגֹּרֶן מֵאֲרַוְנָה הַיְבוּסִי עַד מַעֲשֶׂה דַּהֲסָתָה, שֶׁהָיְתָה לְאַחַר מִיתַת אֲחִיתֹפֶל שָׁלשׁ שָׁנִים. וּלְפִי דְבָרִים הַלָּלוּ צְרִיכִין אָנוּ לוֹמַר, שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא קָנָה הַגֹּרֶן, יוֹדֵעַ הָיָה מִנְּעוּרָיו, מִיּוֹם שֶׁיָּשְׁבוּ הוּא וּשְׁמוּאֵל בְּנָיוֹת הָרָמָה וּבָדְקוּ בְּסֵפֶר יְהוֹשֻׁעַ וּמָצְאוּ מָקוֹם לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, וְחָפַר הַיְסוֹדוֹת בִּרְשׁוּתוֹ.
יישר כחכם!
הרי עכשיו מובן יפה מאוד למה מוזכרים כאן דוד ושמואל.
ועפ"ז יש ליישב גם מה ששאלו למה הקדים דוד לשמואל, שהרי העיקר היה דוד שהוא היה זה שנתעורר שצריכים לבנות את בית המקדש כמבואר בפסוקים,  ויאמר המלך אל נתן הנביא ראה נא אנכי יושב בבית ארזים וארון האלקים ישב בתוך היריעה. ושמואל ישב שם עמו ביחד וביחד מצאו את המקום, ולכן הקדים את דוד.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
יש ליישב למה הקדים דוד לשמואל, שהרי העיקר היה דוד.
כפתור ופרח!
וזה לשון רש"י בפירוש החומש על פסוק 'ויהי ביום כלות משה':
וְכֵן מָצִינוּ בְּדָוִד, לְפִי שֶׁמָּסַר נַפְשׁוֹ עַל בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר: 'זְכוֹר יְיָ לְדָוִד אֵת כָּל עֻנּוֹתוֹ, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַייָ' וְגוֹמֵר, לְפִיכָךְ נִקְרָא עַל שְׁמוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: 'רְאֵה בֵיתְךָ דָּוִד'.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שמואל דוד אמר:
נג:

רש״י ד״ה מתני' נביאים הראשונים - דוד ושמואל מפרש במס' סוטה מח:  

יש לעיין קצת מדוע הקדים דוד לשמואל. ועיין מסכת סוטה מח: ובהגהות הגרי״פ שם במסורת הש״ס. 

גם יש להעיר מדוע השמיט ״שלמה״. 

ועיין גבורת ארי כאן.
דוד נתנבא על העתיד, הוא יבנה בית לשמי ואני יהיה לו לאב וכו'.
אבל שלמה מה נתנבא על העתיד?
 
 

מלכיצדק

משתמש רגיל
שמואל דוד אמר:
נג:

רש״י ד״ה מתני' נביאים הראשונים - דוד ושמואל מפרש במס' סוטה מח:  

יש לעיין קצת מדוע הקדים דוד לשמואל. ועיין מסכת סוטה מח: ובהגהות הגרי״פ שם במסורת הש״ס. 

גם יש להעיר מדוע השמיט ״שלמה״. 

ועיין גבורת ארי כאן.
רש"י פשוט כתב מה שכתוב במסכת סוטה
ובמסכת סוטה הוקדם דוד לשמואל כי שם איירי באורים ותומים, והרי דוד כידוע הוא ששאל רבות באו"ת ואצלו הפסיק, ולא שמואל.  
 
 
חלק עליון תַחתִית