למה הקב"ה לא ברא את העולם לפני כן?

אור החכמה

משתמש ותיק
ראיתי הרבה ספרים ששואלים את השאלה הזאת, ומתרצים כמה וכמה תשובות ותירוצים, אך איני מבין את השאלה כלל, והרי עצם בריאת העולם היא בריאת הזמן כידוע? [לפי זכרוני יש שמתרצים את זה, אבל איני מבין את אלו שענו תשובות אחרים]
כמו"כ אשמח לציטוטים ומקורות נוספים וחומר על השאלה הזאת, אני מצאתי בינתיים שתי מקורות.

ספר עץ חיים - שער א ענף א 
והנה ענין החקירה הזאת אשר שואלים למה בריאת עוה"ז היה בזמן שהיה ולא קודם או אח"כ.

ספר בעל שם טוב על התורה - פרשת בראשית 
בראשית ברא אלהים וגו', לתרץ הקושיא שהקשו כל הראשונים ז"ל למה לא ברא הקב"ה את העולם קודם זמן הזה, דהרי פעולה הוא תמיד טובה מהעדר, ולמה נשתנה רצונו ית"ש מלא רוצה לרוצה, בעת שברא, ולא מקודם לזה, הרי הוא ית"ש אינו בעל שינויים, ע"ד דכתיב (מלאכי ג' פסוק ו') אני ה' לא שניתי:
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
ראיתי הרבה ספרים ששואלים את השאלה הזאת, ומתרצים כמה וכמה תשובות ותירוצים, אך איני מבין את השאלה כלל, והרי עצם בריאת העולם היא בריאת הזמן כידוע? [לפי זכרוני יש שמתרצים את זה, אבל איני מבין את אלו שענו תשובות אחרים]
כמו"כ אשמח לציטוטים ומקורות נוספים וחומר על השאלה הזאת, אני מצאתי בינתיים שתי מקורות.

אסביר בקצרה את השאלה לדעתי, וממילא יהיה מובן מדוע לא הסתפקו בישוב שהצעת.
הלא הזמן שנברא הוא ביחס אלינו בני האדם, אבל הקב"ה הוא מעל הזמן והמקום ואינו מוגבל חלילה, ואם כן עולה השאלה, מדוע הקב"ה לא ברא את העולם בזמן קדום יותר ביחס לזמן שלנו.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
הגם שאיני מחבב שאלות כאלו על הקב''ה, כי אין לנו מושג כלל בכוונותיו של הקב''ה וברור לי כשמש שכל תשובה לא תגיע אל האמת כי קודם צריך לידע מי הוא ה' ואח''כ להבין את כוונותיו.
מ''מ לשאלת פותח האשכול, אשיב דהא אמרי' דהתורה קדמה לעולם תתקע''ד דורות, ואם אין זמן מה אלו הדורות, אלא בחינות מסויימות אף על זה השאלה.
 

HaimL

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
אור החכמה אמר:

אסביר בקצרה את השאלה לדעתי, וממילא יהיה מובן מדוע לא הסתפקו בישוב שהצעת.
הלא הזמן שנברא הוא ביחס אלינו בני האדם, אבל הקב"ה הוא מעל הזמן והמקום ואינו מוגבל חלילה, ואם כן עולה השאלה, מדוע הקב"ה לא ברא את העולם בזמן קדום יותר ביחס לזמן שלנו.
כיצד ניתן בכלל לומר "קודם" או "אחר כך" על מצב שלא קיימים עבורו המושגים הנ"ל?
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
HaimL אמר:
נדיב לב אמר:
אור החכמה אמר:

אסביר בקצרה את השאלה לדעתי, וממילא יהיה מובן מדוע לא הסתפקו בישוב שהצעת.
הלא הזמן שנברא הוא ביחס אלינו בני האדם, אבל הקב"ה הוא מעל הזמן והמקום ואינו מוגבל חלילה, ואם כן עולה השאלה, מדוע הקב"ה לא ברא את העולם בזמן קדום יותר ביחס לזמן שלנו.
כיצד ניתן בכלל לומר "קודם" או "אחר כך" על מצב שלא קיימים עבורו המושגים הנ"ל?
 


האמת חששתי משאלה זו. אבל ההסבר הוא כזה.
אמיתות הדבר שמצב הבריאה קודם שיצא לפועל, לא היה שייך בו מושג של זמן - הווה עבר עתיד, הוא ביחס אלינו בני האדם, אבל לא כן ביחס לאלוקות שאינה מוגבלת, שהרי אם לא תאמר כך, הרי זה כאדם האומר - אלוקים היה בכוחו לברוא את העולם רק בנקודת זמן שברא בפועל, וזה אינו עולה על הדעת.
 

HaimL

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
HaimL אמר:
 
האמת חששתי משאלה זו. אבל ההסבר הוא כזה.
אמיתות הדבר שמצב הבריאה קודם שיצא לפועל, לא היה שייך בו מושג של זמן - הווה עבר עתיד, הוא ביחס אלינו בני האדם, אבל לא כן ביחס לאלוקות שאינה מוגבלת, שהרי אם לא תאמר כך, הרי זה כאדם האומר - אלוקים היה בכוחו לברוא את העולם רק בנקודת זמן שברא בפועל, וזה אינו עולה על הדעת.
אבל זאת נקודת העניין. אתה לא רוצה להגביל, כביכול, את הבורא, אבל אתה מייחס לו מגבלה, הנקראת "זמן", שאנחנו יכולים רק לתפוס בשכלנו, אחרי שנברא העולם.
 
 

הערשלה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
נדיב לב אמר:
HaimL אמר:
 
האמת חששתי משאלה זו. אבל ההסבר הוא כזה.
אמיתות הדבר שמצב הבריאה קודם שיצא לפועל, לא היה שייך בו מושג של זמן - הווה עבר עתיד, הוא ביחס אלינו בני האדם, אבל לא כן ביחס לאלוקות שאינה מוגבלת, שהרי אם לא תאמר כך, הרי זה כאדם האומר - אלוקים היה בכוחו לברוא את העולם רק בנקודת זמן שברא בפועל, וזה אינו עולה על הדעת.
אבל זאת נקודת העניין. אתה לא רוצה להגביל, כביכול, את הבורא, אבל אתה מייחס לו מגבלה, הנקראת "זמן", שאנחנו יכולים רק לתפוס בשכלנו, אחרי שנברא העולם.
אני הייתי עונה שהוא אכן ברא אותו לפני כן...
 

נדיב לב

משתמש ותיק
HaimL אמר:
נדיב לב אמר:
 
האמת חששתי משאלה זו. אבל ההסבר הוא כזה.
אמיתות הדבר שמצב הבריאה קודם שיצא לפועל, לא היה שייך בו מושג של זמן - הווה עבר עתיד, הוא ביחס אלינו בני האדם, אבל לא כן ביחס לאלוקות שאינה מוגבלת, שהרי אם לא תאמר כך, הרי זה כאדם האומר - אלוקים היה בכוחו לברוא את העולם רק בנקודת זמן שברא בפועל, וזה אינו עולה על הדעת.
אבל זאת נקודת העניין. אתה לא רוצה להגביל, כביכול, את הבורא, אבל אתה מייחס לו מגבלה, הנקראת "זמן", שאנחנו יכולים רק לתפוס בשכלנו, אחרי שנברא העולם.
 

לא. כפי שאני מבין, ההגבלה בזמן פירושה ביחס לזמן הנתפס בעיני בני האדם, אבל לא ביחס לאלוקות, שהרי וודאי שכל האפשרויות לברוא את העולם בכל זמן נתון עומדות לפניו, ואין הגדרת הזמן שלנו בני האדם סותרת או שוללת או מגבילה את האלוקים לנקודת זמן אחת. כך שהזמן שנתפס מגביל אינו תקף כלפי האלוקות. ולכן עולה השאלה, מדוע הקב"ה לא ברא את העולם בזמן קדום יותר ביחס לזמן שלנו, שמבחינתו אין מגבלה בכל רגע נתון לברוא את העולם. מקווה שהשבתי כהוגן, ואם לא אדרבה תחדד מה קשה בנכתב.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמו שאפשר לאדם לשאול למה לא קרה דבר זה לפני מאה שנה, למרות שהוא עדיין לא נולד אז, שהרי ביחס אליו היום יש גם זמן של לפני שנולד, אותו דבר אפשר לנו לשאול למה העולם לא נבראה ע"י הקב"ה לפני 5800 שנה, למרות שאז עדיין לא היה מושג של זמן, אבל ביחס אלינו כעת יש מושג של זמן, ואפשר לנו לשאול לגבי הזמן ביחס אלינו.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
הערשלה אמר:
HaimL אמר:
נדיב לב אמר:
 
האמת חששתי משאלה זו. אבל ההסבר הוא כזה.
אמיתות הדבר שמצב הבריאה קודם שיצא לפועל, לא היה שייך בו מושג של זמן - הווה עבר עתיד, הוא ביחס אלינו בני האדם, אבל לא כן ביחס לאלוקות שאינה מוגבלת, שהרי אם לא תאמר כך, הרי זה כאדם האומר - אלוקים היה בכוחו לברוא את העולם רק בנקודת זמן שברא בפועל, וזה אינו עולה על הדעת.
אבל זאת נקודת העניין. אתה לא רוצה להגביל, כביכול, את הבורא, אבל אתה מייחס לו מגבלה, הנקראת "זמן", שאנחנו יכולים רק לתפוס בשכלנו, אחרי שנברא העולם.
אני הייתי עונה שהוא אכן ברא אותו לפני כן...

הכשל הלוגי בזה, שכן אז נשאל עד כמה "לפני כן"?
ועל זה אין תשובה, שהרי אין לבורא ראשית וסוף אלא תמיד היה וקיים, ואם נייחס את הבריאה "ללפני כן" הרי שאנו מגדירים חלילה נקודת זמן שבה הבורא הופיעה, וזה כמובן משולל.

אבל לפי מה שהסברתי, הזמן שנברא הוא ביחס אלינו בני האדם ואילו הקב"ה הוא מעל הזמן והמקום ואינו מוגבל חלילה, וכאן עולה השאלה, מדוע הקב"ה ברא את העולם בנקודת זמן זו דווקא, ולא בזמן קדום יותר ביחס לזמן שלנו או מאוחר יותר, שמבחינתו אין מגבלה בכל רגע נתון לברוא את העולם.

ואולי בהסבר זה טמונה התשובה. מכיון שבכל נקודת זמן בכח הקב"ה לברוא את העולם, אם כן מאי אולמיה האי רגע של הבריאה מרגע קודם או מאוחר. וצריך עוד בירור.

 

HaimL

משתמש ותיק
אסביר את השגיאה הלוגית, לפי טעמי. אכן, העולם נברא לפני 5,781 שנה, אבל זה לא ציר זמן ממינוס אינסוף לאינסוף. הזמן, כמושג, נתחדש עם בריאת העולם. ולכן, אין טעם לשאול מדוע העולם לא נברא לפני 6,000 שנה. כאשר הבורא ברא את העולם, הוא ברא בו מושג של זמן, ומשם הוא הולך ומתקדם, ונמדד, אבל הזמן הוא מושג מחודש, ואין לך בו אלא חידושו.
 

הערשלה

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
ואולי בהסבר זה טמונה התשובה. מכיון שבכל נקודת זמן בכח הקב"ה לברוא את העולם, אם כן מאי אולמיה האי רגע של הבריאה מרגע קודם או מאוחר. וצריך עוד בירור.

זאת היתה כוונתי לעיל.
 

ירמיה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אסביר את השגיאה הלוגית, לפי טעמי. אכן, העולם נברא לפני 5,781 שנה, אבל זה לא ציר זמן ממינוס אינסוף לאינסוף. הזמן, כמושג, נתחדש עם בריאת העולם. ולכן, אין טעם לשאול מדוע העולם לא נברא לפני 6,000 שנה. כאשר הבורא ברא את העולם, הוא ברא בו מושג של זמן, ומשם הוא הולך ומתקדם, ונמדד, אבל הזמן הוא מושג מחודש, ואין לך בו אלא חידושו.
חוליה חלשה.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אסביר את השגיאה הלוגית, לפי טעמי. אכן, העולם נברא לפני 5,781 שנה, אבל זה לא ציר זמן ממינוס אינסוף לאינסוף. הזמן, כמושג, נתחדש עם בריאת העולם. ולכן, אין טעם לשאול מדוע העולם לא נברא לפני 6,000 שנה. כאשר הבורא ברא את העולם, הוא ברא בו מושג של זמן, ומשם הוא הולך ומתקדם, ונמדד, אבל הזמן הוא מושג מחודש, ואין לך בו אלא חידושו.

טוב אני לא רואה בזה שגיאה לוגית, וכי שהסברתי שציר הזמן הוא ביחס אלינו ולא כלפי האלוקים, כך שציר הוויכוח בינינו... הוא, האם הזמן האנושי מגביל את האלוקות או לא, ודעתי שלא וכפי שהוסבר.
 

HaimL

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
HaimL אמר:
אסביר את השגיאה הלוגית, לפי טעמי. אכן, העולם נברא לפני 5,781 שנה, אבל זה לא ציר זמן ממינוס אינסוף לאינסוף. הזמן, כמושג, נתחדש עם בריאת העולם. ולכן, אין טעם לשאול מדוע העולם לא נברא לפני 6,000 שנה. כאשר הבורא ברא את העולם, הוא ברא בו מושג של זמן, ומשם הוא הולך ומתקדם, ונמדד, אבל הזמן הוא מושג מחודש, ואין לך בו אלא חידושו.
חוליה חלשה.
אז מה אתה מצפה שאגיד, בלשון בני אדם? הכוונה היא, שברגע (שאינו זמן אנושי, אינו נמדד, ואינו נתפס בשכל) שהקב"ה ברא את העולם, בו ברגע (שהוא זמן אנושי, שנקרא לו זמן 0, ונוכל למדוד ממנו ואילך את כל הזמן שעבר), נברא והתחדש מושג הזמן.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
HaimL אמר:

טוב אני לא רואה בזה שגיאה לוגית, וכי שהסברתי שציר הזמן הוא ביחס אלינו ולא כלפי האלוקים, כך שציר הוויכוח בינינו... הוא, האם הזמן האנושי מגביל את האלוקות או לא, ודעתי שלא וכפי שהוסבר.
אני מבולבל לחלוטין. ובכדי שאבין במה שאנחנו חולקים אשאל על דוגמה ספציפית. האם קיים רגע שניתן לקרוא לו "מינוס 3 שנים לבריאת העולם"?
 
 

דבש לפי

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
ראיתי הרבה ספרים ששואלים את השאלה הזאת, ומתרצים כמה וכמה תשובות ותירוצים, אך איני מבין את השאלה כלל, והרי עצם בריאת העולם היא בריאת הזמן כידוע? [לפי זכרוני יש שמתרצים את זה, אבל איני מבין את אלו שענו תשובות אחרים]
כמו"כ אשמח לציטוטים ומקורות נוספים וחומר על השאלה הזאת, אני מצאתי בינתיים שתי מקורות.

ספר עץ חיים - שער א ענף א 
והנה ענין החקירה הזאת אשר שואלים למה בריאת עוה"ז היה בזמן שהיה ולא קודם או אח"כ.
מהרח"ו נוקט שבריאת הזמן קדמה לבריאת העולם, וכנראה דעתו שתחילת ההתפשטות וההשתלשלות היא בתחילת הזמן.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
HaimL אמר:
נדיב לב אמר:
HaimL אמר:

טוב אני לא רואה בזה שגיאה לוגית, וכי שהסברתי שציר הזמן הוא ביחס אלינו ולא כלפי האלוקים, כך שציר הוויכוח בינינו... הוא, האם הזמן האנושי מגביל את האלוקות או לא, ודעתי שלא וכפי שהוסבר.
אני מבולבל לחלוטין. ובכדי שאבין במה שאנחנו חולקים אשאל על דוגמה ספציפית. האם קיים רגע שניתן לקרוא לו "מינוס 3 שנים לבריאת העולם"?
 

ביחס לזמן האנושי התשובה היא כן תראה במוקטן. וכן ביחס לאלוקות, בכל נקודת זמן היה בכוחו לברוא את העולם.
כשאני כותב נקודת זמן של הבורא אין כוונתי לזמן האנושי אלא לכלל האפשרויות של הבורא, בכל מצב בכל רגע בלי הגבלה. וממילא בשאלתך האם קיים רגע שניתן לקרוא לו "מינוס 3 שנים לבריאת העולם"? התשובה היא כן ביחס לזמן האלוקי שנקודת הזמן בה נברא העולם אינה התחלה חלילה לאלקותו אלא נקודת זמן בציר הזמן האלוקי.

יש לי באג ברשת ולכן בוששה התשובה
 

מחכים

משתמש ותיק
אין לי הרבה זמן כרגע להאריך
אבל אכתוב ב' מקורות בעניין זה
1. הרמב"ם במו"נ ששואל בדיוק את השאלה הזו ועונה שהזמן הוא נברא, ודן שם איך זה מסתדר עם פרדר"א שהי' סדר זמנים.
2. ספר סור מרע ועשה טוב של הרה"ק מזדיטשוב זי"ע ושם הוא מביא את התירוץ הזה בשם ספר שער היחוד (וכמדומה שכוונתו לספרו של מהר"א מסטראשעלע)
והוא מתווכח עם זה בגלל המדרשים הנ"ל, ושם בהגהות מהרצ"א (להרה"ק מדינוב זי"ע) מקיים תירוץ הזה
 

אור החכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
הערשלה אמר:
HaimL אמר:
נדיב לב אמר:
 
האמת חששתי משאלה זו. אבל ההסבר הוא כזה.
אמיתות הדבר שמצב הבריאה קודם שיצא לפועל, לא היה שייך בו מושג של זמן - הווה עבר עתיד, הוא ביחס אלינו בני האדם, אבל לא כן ביחס לאלוקות שאינה מוגבלת, שהרי אם לא תאמר כך, הרי זה כאדם האומר - אלוקים היה בכוחו לברוא את העולם רק בנקודת זמן שברא בפועל, וזה אינו עולה על הדעת.
אבל זאת נקודת העניין. אתה לא רוצה להגביל, כביכול, את הבורא, אבל אתה מייחס לו מגבלה, הנקראת "זמן", שאנחנו יכולים רק לתפוס בשכלנו, אחרי שנברא העולם.
אני הייתי עונה שהוא אכן ברא אותו לפני כן...



לפני מה?...

אתה מזכיר לי שפעם מישהו שאל אותי, למה התקינו בוני המדינה שהכבישים יהיו באמצע הרחוב ואילו הולכי הרגל בצדדי הרחוב, למה שלא יעשו להיפך, שבני אדם ילכו באמצע הרחוב ומכוניות יסעו בצדדים?
התשובה על זה היא: כדי שבני האדם יהיו נגישים לבניינים, שהרי אף הנוסע ברכב כשרוצה ליכנס לבנין צריך לצאת מרכבו...
אלא שא"כ י"ל שנשאיר את הולכי הרגל ללכת באמצע הרחוב [והמכוניות יסעו בצדדים] ואף את הבנינים נבנה באמצע הרחוב והדרא קושיא לדוכתיה???
התשובה היא: כך באמת עשו...
 

HaimL

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
HaimL אמר:

ביחס לזמן האנושי התשובה היא כן. וכן ביחס לאלוקות, בכל נקודת זמן היה בכוחו לברוא את העולם.
כשאני כותב נקודת זמן של הבורא אין כוונתי לזמן האנושי אלא לכלל האפשרויות של הבורא, בכל מצב בכל רגע בלי הגבלה. וממילא בשאלתך האם קיים רגע שניתן לקרוא לו "מינוס 3 שנים לבריאת העולם"? התשובה היא כן ביחס לזמן האלוקי שנקודת הזמן בה נברא העולם אינה התחלה חלילה לאלקותו אלא נקודת זמן בציר הזמן האלוקי.

יש לי באג ברשת ולכן בוששה התשובה
קראתי פעם טענה, שמושג המספרים השליליים, בזמנו, היה דבר מחודש, ונתקל בחשדנות, כמו מושג המספרים המדומים רק לפני כמה מאות שנה.

כיום, זה נראה לנו טבעי. מדוע? מפני שקל לנו לתפוס שיש לנו ציר מספרים אינסופי, אנחנו יכולים למקם עליו את נקודת האפס, ולשחק עם המספרים לכאן ולכאן. 

הדוגמה הכי טובה, להמחשת הנושא, לדעתי היא החום.

צלזיוס קבע, שרירותית, את טמפרטורת הקיפאון של המים כאפס מעלות, את נקודת הרתיחה שלהם כמאה מעלות, וזה אומר שאנחנו יכולים למדוד טמפרטורות שמתחת לנקודת הקיפאון של המים. האם יש לזה איזו משמעות? לא, זו קביעה שרירותית. לעומת זאת, קלווין קבע את נקודת האפס בתור "האפס המוחלט", כלומר, טמפרטורה שלא ניתן לרדת ממנה, בעולם הפיזיקלי. 

אותו הדבר גם כאן. הבורא ברא את העולם, וברא בו את מושג הזמן. מכאן ואילך יש שעון עצר אינסופי, המתקדם בכיוון אחד בלבד, שהוא הכיוון החיובי בלבד. גם אם נצליח לדמיין מצב שבו אנחנו עוברים 3 שנים אחורה, ונקרא לו מינוס 3 לברה"ע, לא תהיה לנקודת הזמן הזאת שום משמעות, מאחר ונקודת בריאת הזמן האנושי היא האפס המוחלט, שממנו התחיל הזמן, ולכן אין משמעות לזמן שלילי. בנוגע לזמן הא-להי, זוהי מערכת מושגים שאין לנו בה שום תפיסה, ומה נוכל לומר או להבין בה?
 
 

מחכים

משתמש ותיק
במילה אחת.
זה לא יהיה נכון לומר שכשהקב"ה ברא את העולם הוא ברא בו גם את הזמן
והנוסח הנכון הוא, בריאה=זמן.
דהיינו דבר שאפשרי העדרו, שייך למדוד אותו את קיומו במימדים שונים שא' מהם הוא הזמן
אבל דבר שהוא קיים בעצם- מחוייב המציאות ול"ש העדרו אין שייך לעניין הזמן.
הוי אומר, בעצם המושג נברא, נברא גם מושג הזמן.
אני מקווה שהייתי לעזר, אף שכתבתי בקיצור נמרץ מאד ואולי אאריך בהמשך
 

הערשלה

משתמש ותיק
מחכים אמר:
במילה אחת.
זה לא יהיה נכון לומר שכשהקב"ה ברא את העולם הוא ברא בו גם את הזמן
והנוסח הנכון הוא, בריאה=זמן.
דהיינו דבר שאפשרי העדרו, שייך למדוד אותו את קיומו במימדים שונים שא' מהם הוא הזמן
אבל דבר שהוא קיים בעצם- מחוייב המציאות ול"ש העדרו אין שייך לעניין הזמן.
הוי אומר, בעצם המושג נברא, נברא גם מושג הזמן.
אני מקווה שהייתי לעזר, אף שכתבתי בקיצור נמרץ מאד ואולי אאריך בהמשך
ולחיזוק דבריך הייתי שואל על משקל שאלת פותח האשכול "למה ה' לא ברא את העולם במקום אחר?"
והתשובה כדבריך הנפלאים כנ"ל ופשוט.
 

HaimL

משתמש ותיק
מחכים אמר:
במילה אחת.
זה לא יהיה נכון לומר שכשהקב"ה ברא את העולם הוא ברא בו גם את הזמן
והנוסח הנכון הוא, בריאה=זמן.
דהיינו דבר שאפשרי העדרו, שייך למדוד אותו את קיומו במימדים שונים שא' מהם הוא הזמן
אבל דבר שהוא קיים בעצם- מחוייב המציאות ול"ש העדרו אין שייך לעניין הזמן.
הוי אומר, בעצם המושג נברא, נברא גם מושג הזמן.
אני מקווה שהייתי לעזר, אף שכתבתי בקיצור נמרץ מאד ואולי אאריך בהמשך
זמן הוא לא דבר שניתן להגדיר אותו, אלא רק למדוד. כיוצא בו, מקום. לא ניתן להגדיר אותו, רק למדוד. אז אם הזמן מחויב המציאות, לטעמך, מעצם מושג הבריאה, אז הסבר לי, מדוע ניתן למדוד רק 3 מימדים מרחביים (של מקום), ולא 8, 27, או 2015?
 
 

הערשלה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
מחכים אמר:
במילה אחת.
זה לא יהיה נכון לומר שכשהקב"ה ברא את העולם הוא ברא בו גם את הזמן
והנוסח הנכון הוא, בריאה=זמן.
דהיינו דבר שאפשרי העדרו, שייך למדוד אותו את קיומו במימדים שונים שא' מהם הוא הזמן
אבל דבר שהוא קיים בעצם- מחוייב המציאות ול"ש העדרו אין שייך לעניין הזמן.
הוי אומר, בעצם המושג נברא, נברא גם מושג הזמן.
אני מקווה שהייתי לעזר, אף שכתבתי בקיצור נמרץ מאד ואולי אאריך בהמשך
זמן הוא לא דבר שניתן להגדיר אותו, אלא רק למדוד. כיוצא בו, מקום. לא ניתן להגדיר אותו, רק למדוד. אז אם הזמן מחויב המציאות, לטעמך, מעצם מושג הבריאה, אז הסבר לי, מדוע ניתן למדוד רק 3 מימדים מרחביים (של מקום), ולא 8, 27, או 2015?
ולמה של 3 מימדים אתה כן יודע?!
 
 

מחכים

משתמש ותיק
HaimL אמר:
מחכים אמר:
במילה אחת.
זה לא יהיה נכון לומר שכשהקב"ה ברא את העולם הוא ברא בו גם את הזמן
והנוסח הנכון הוא, בריאה=זמן.
דהיינו דבר שאפשרי העדרו, שייך למדוד אותו את קיומו במימדים שונים שא' מהם הוא הזמן
אבל דבר שהוא קיים בעצם- מחוייב המציאות ול"ש העדרו אין שייך לעניין הזמן.
הוי אומר, בעצם המושג נברא, נברא גם מושג הזמן.
אני מקווה שהייתי לעזר, אף שכתבתי בקיצור נמרץ מאד ואולי אאריך בהמשך
זמן הוא לא דבר שניתן להגדיר אותו, אלא רק למדוד. כיוצא בו, מקום. לא ניתן להגדיר אותו, רק למדוד. אז אם הזמן מחויב המציאות, לטעמך, מעצם מושג הבריאה, אז הסבר לי, מדוע ניתן למדוד רק 3 מימדים מרחביים (של מקום), ולא 8, 27, או 2015?
 

לא התכוונתי לומר שח"ו הקב"ה לא היה יכול לברוא את העולם בלי מימד הזמן, ועיקר דבריי לומר שבפועל כך הקב"ה ברא את העולם שהזמן הוא עצם מקיומו.
וע"ד שהקב"ה יכל לברוא את העולם באופן שהמסובב יהיה קודם לסיבה, אבל כהיום, זה שהסיבה מוקדמת למסובב הוא מוכרח מעצם מושגו.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
HaimL אמר:
נדיב לב אמר:

ביחס לזמן האנושי התשובה היא כן. וכן ביחס לאלוקות, בכל נקודת זמן היה בכוחו לברוא את העולם.
כשאני כותב נקודת זמן של הבורא אין כוונתי לזמן האנושי אלא לכלל האפשרויות של הבורא, בכל מצב בכל רגע בלי הגבלה. וממילא בשאלתך האם קיים רגע שניתן לקרוא לו "מינוס 3 שנים לבריאת העולם"? התשובה היא כן ביחס לזמן האלוקי שנקודת הזמן בה נברא העולם אינה התחלה חלילה לאלקותו אלא נקודת זמן בציר הזמן האלוקי.

יש לי באג ברשת ולכן בוששה התשובה


אותו הדבר גם כאן. הבורא ברא את העולם, וברא בו את מושג הזמן. מכאן ואילך יש שעון עצר אינסופי, המתקדם בכיוון אחד בלבד, שהוא הכיוון החיובי בלבד. גם אם נצליח לדמיין מצב שבו אנחנו עוברים 3 שנים אחורה, ונקרא לו מינוס 3 לברה"ע, לא תהיה לנקודת הזמן הזאת שום משמעות, מאחר ונקודת בריאת הזמן האנושי היא האפס המוחלט, שממנו התחיל הזמן, ולכן אין משמעות לזמן שלילי. בנוגע לזמן הא-להי, זוהי מערכת מושגים שאין לנו בה שום תפיסה, ומה נוכל לומר או להבין בה?
 

ההסבר המלומד מסתיים דווקא בשאלה שהיא חזות האשכול, ועליה לא נתת הסבר נאות לדעתי.
ואציב לפניך שוב את הטענה שעד כה לא קבלתי עליה תשובה. 
אם נניח שנקודת הבריאה האנושית היא האפס המוחלט, היכן הבורא בסיפור הזה? האם קיומו תלוי בעת בריאתו? ודאי שלא!
בהכרח שציר הזמן האנושי המוגבל לא משליך כלפי הבורא, שכל נקודות הזמן עומדים ברשותו. והגבלת הזמן לרגע הבריאה היא אך ורק ביחס אלינו [בהסתכלות המוגבלת בציר הזמן הנשקף לנגד ענינו] ואם כן שוב חוזרת השאלה, מדוע בחר הבורא לברוא עולמו בנקודת זמן שלו המסוימת על פני נקודת זמן אחרת.


יש לי באג ולכן התגובה באה באיחור
 

הערשלה

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:

בהכרח שציר הזמן האנושי המוגבל לא משליך כלפי הבורא, שכל נקודות הזמן עומדים ברשותו. והגבלת הזמן לרגע הבריאה היא אך ורק ביחס אלינו [בהסתכלות המוגבלת בציר הזמן הנשקף לנגד ענינו] ואם כן שוב חוזרת השאלה, מדוע בחר הבורא לברוא עולמו בנקודת זמן שלו המסוימת על פני נקודת זמן אחרת.


יש לי באג ולכן התגובה באה באיחור
טעית במילים 'נקודת זמן שלו'.
אין לו כזה דבר.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
הערשלה אמר:
נדיב לב אמר:

בהכרח שציר הזמן האנושי המוגבל לא משליך כלפי הבורא, שכל נקודות הזמן עומדים ברשותו. והגבלת הזמן לרגע הבריאה היא אך ורק ביחס אלינו [בהסתכלות המוגבלת בציר הזמן הנשקף לנגד ענינו] ואם כן שוב חוזרת השאלה, מדוע בחר הבורא לברוא עולמו בנקודת זמן שלו המסוימת על פני נקודת זמן אחרת.


יש לי באג ולכן התגובה באה באיחור
טעית במילים 'נקודת זמן שלו'.
אין לו כזה דבר.
 

כמובן הכל ביחס אלינו. מה שנראה בעיננו כנקודת זמן ראשונית אצל הבורא זה עוד נקודת זמן.
 

ירמיה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
HaimL אמר:
אסביר את השגיאה הלוגית, לפי טעמי. אכן, העולם נברא לפני 5,781 שנה, אבל זה לא ציר זמן ממינוס אינסוף לאינסוף. הזמן, כמושג, נתחדש עם בריאת העולם. ולכן, אין טעם לשאול מדוע העולם לא נברא לפני 6,000 שנה. כאשר הבורא ברא את העולם, הוא ברא בו מושג של זמן, ומשם הוא הולך ומתקדם, ונמדד, אבל הזמן הוא מושג מחודש, ואין לך בו אלא חידושו.
חוליה חלשה.
אז מה אתה מצפה שאגיד, בלשון בני אדם? הכוונה היא, שברגע (שאינו זמן אנושי, אינו נמדד, ואינו נתפס בשכל) שהקב"ה ברא את העולם, בו ברגע (שהוא זמן אנושי, שנקרא לו זמן 0, ונוכל למדוד ממנו ואילך את כל הזמן שעבר), נברא והתחדש מושג הזמן.
צודק.
 
 
חלק עליון תַחתִית