חפר אמר:
מ.ה. אמר:
שני איסורים נפרדים - זה שני מעשים, וכל אחד מהם הוא כנראה לא איסור, לכן אין קשר בין השאלות,
אבל במקרה של החלב, בהנחה שמה שאמרו לך הוא שמותר לך לסמוך שכנראה אין איסור במעשה - אזי כעת כנראה יש איסור במעשה.
ולכן בהכרח שההגדרה היא לא שמותר לסמוך שאין איסור, אלא שבמקרה שיש רוב - המעשה הוא מעשה היתר לגמרי, ואז אנחנו אומרים שכיון שהותר הותר, ולא משנה שאח"כ הצטרפו שני המעשים למעשה אחד.
וזה מוכיח שרוב אינו הסתמכות על הסתברות שאין כאן איסור - אלא התרה של האיסור מכוח הרוב.
כל חתיכה נידון בפני עצמו, לכן הוא כשני מעשים נפרדים
מה השייכות בין זה שזה שני נידונים, לזה שייחשב כשני מעשים?
אין שום טעם לומר שמספר הנידונים מחלק את המעשה, מספר המעשים הוא שאלה בפנ"ע, שאיננה משתנה בין אם יש נידון על מקור החלב, ובין אם ידוע לנו שהחלב כולו היתר, זה לא שייך כלל לנושא.
ואם אתה בכל אופן מעוניין,
אתה יכול לצייר אופן שכל הנידונים הללו מתרכזים לנידון אחד אחר,
והיינו במצב שאם אחד מטיפות החלב שבכוס הם טריפה, והשותה עבר כרגע איסור, ולא משנה בגלל איזו טיפה, אזי זה משפיע על משהו אחר, וכגון שנהיה מצווה הבאה בעבירה וכדו' (בהנחה שמצווה הבאה בעבירה זה גם בעובר עבירה באונס, שהרי השותה דבר אסור שהיה מותר לו ע"פ רוב חשוב כעובר עבירה באונס, או שתמצא נפק"מ אחרת)
אפשר גם לשאול בלשון אחרת:
הרי זה ברור שאם יהיה מקום שנדע שרוב הבהמות שם הם טריפה, יתבטל דין הרוב, והבהמות כולם יהיו אסורות, ולא נאמר שכבר התרנו אותם קודם בזמן שעדיים היה רוב, שהרי השתנה מצב הספק, ואפי' בביטול שהוא בחפץ עצמו אמרי' חוזר ונעור.
ואם כן, למה לא נאמר שכעת יש רוב הפוך, שברור ברוב של למעלה מ90 אחוז שיש בכוס חלב שהוא טריפה?
אע"כ שרוב אינו סטטיסטיקה ומִסְפוֹּר האפשרויות בלבד, אלא מהותו היא הגדרה שנוצרת על חפץ או מעשה, שהוא היתר לגמרי, משום שרובו הוא היתר.
ולכן, בהמה - היא איננה טריפה מבחינתנו, מכיוון שרוב הבהמות אינם טרפות, ואם יהיה מקום או זמן שרוב הבהמות יהיו טריפות אכן תשתנה הגדרה זו.
אבל אם צירפנו הרבה בהמות יחד, עדיין ההגדרה שלנו היא שאין כאן טרפה, משום שגם כעת בהמה - היא איננה טריפה, ואין שום אפשרות והגדרה לומר בהמה איננה טריפה אבל מאה בהמות הם טריפה, זה דבר שלא ייתכן להכניסו בהגדרה, אלא זו רק סטטיסטיקה והסתברות שכנראה יש ביניהם טריפה אחת, אבל איננו תופס שום הגדרה בהיתר ואיסור.