תפילת רוצח

מענה לשון

משתמש ותיק
הפצרתי בידיד מעשן כבד, להפסיק את הרגלו המגונה
אתה מסכן את בריאותך ומקצר את חייך וחיי משפחתך, אמרתי לאברך הצעיר
אבל הוא שמע בנימוס את דברי והמשיך בדרכו..

הרהרתי לרגע, כיצד אדם שמסכן את חייו במו ידיו, יכול לבקש בתפילה
"רפאנו ה' ונרפא"

כיצד הוא לא מתבייש להודות להקב"ה כשהוא מתעורר בבוקר
מודה אני לפניך שהחזרת נשמתי.. ושנייה לאחר מכן הוא מקצר את נשימתו ונשמתו

או להודות לאחר עשיית צרכיו
אי אפשר להתקיים ולעמוד, ותכף במו סיגרתו.. גומר את עצמו ומאבד את קיומו

לבקש פרנסה טובה
אבינו רענו זוננו פרנסנו וכלכלנו, ודקתיים אחרי זה לשרוף כספו על קופסת סיגירות


א גרויסע קשיא..





 
 

ערבה

משתמש ותיק
הוא נהג בדיוק כפי שאתה תנהג אם יבוא יום ויוכיחו שכל דבר שעשוי מקמח מזיק כמו סיגריות, ואל לנו לאכול אלא ירקות.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
ערבה אמר:
הוא נהג בדיוק כפי שאתה תנהג אם יבוא יום ויוכיחו שכל דבר שעשוי מקמח מזיק כמו סיגריות, ואל לנו לאכול אלא ירקות.
את זה ניתן להשוות לאותם אלה שחיו בדור שבו גילו את הנזק שבעישון. אבל מי שהתחיל לעשן ב30-40 שנים האחרונות, לכאורה אין הוא דומה אלינו אוכלי הקמח. כיוון שאנחנו גדלנו על קמח וגלוטן וקשה עלינו הפרישה.
אכן את האדם המעשן, איני שופט על אי הפסקתו. כיוון שזו התמכרות, ולא ניתן לשער כמה זה קשה בשבילו. אבל להתחיל לעשן זו באמת שטות נוראה וייתכן שיש בה משום הדברים החריפים שכתב הרב מענה לשון.
 
 

ערבה

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
ערבה אמר:
הוא נהג בדיוק כפי שאתה תנהג אם יבוא יום ויוכיחו שכל דבר שעשוי מקמח מזיק כמו סיגריות, ואל לנו לאכול אלא ירקות.
את זה ניתן להשוות לאותם אלה שחיו בדור שבו גילו את הנזק שבעישון. אבל מי שהתחיל לעשן ב30-40 שנים האחרונות, לכאורה אין הוא דומה אלינו אוכלי הקמח. כיוון שאנחנו גדלנו על קמח וגלוטן וקשה עלינו הפרישה.
אכן את האדם המעשן, איני שופט על אי הפסקתו. כיוון שזו התמכרות, ולא ניתן לשער כמה זה קשה בשבילו. אבל להתחיל לעשן זו באמת שטות נוראה וייתכן שיש בה משום הדברים החריפים שכתב הרב מענה לשון.
אכן הצדק עימך,
ושמעתי בשם הרב אלישיב, שגם להלכה, אין חובה ברורה למי שמעשן שצריך להפסיק, אך כן יש איסור להתחיל לעשן.
הבעייה שבדר"כ מתחילים לעשן בגיל בו עדיין הדעת לא מפותחת מספיק - ובדידי הוה עובדא...
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
האמת שמה שמפריע לי אצל חלק מהמעשנים, זה שהם לא מבינים כמה זה מסריח ומחניק למי שאינו מעשן. חלקם מדליקים סיגריה בתוך מבנה סגור בלי בושה, חלקם גם יבקשו להדליק סיגריה כשהם מתארחים אצלך בבית!

פעם אחת היתה התוועדות עם המשפיע המפורסם (והידוע בדבריו הנוקבים והחריפים) הרה"ח ר' ראובן דונין ע"ה.
אחד המשתתפים שאל אם הוא יכול לעשן. ענה הרב דונין - "אתה יכול בשמחה. אבל זה מסריח, מחניק ומצער יהודים!"
 

ערבה

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
האמת שמה שמפריע לי אצל חלק מהמעשנים, זה שהם לא מבינים כמה זה מסריח ומחניק למי שאינו מעשן. חלקם מדליקים סיגריה בתוך מבנה סגור בלי בושה, חלקם גם יבקשו להדליק סיגריה כשהם מתארחים אצלך בבית!

פעם אחת היתה התוועדות עם המשפיע המפורסם (והידוע בדבריו הנוקבים והחריפים) הרה"ח ר' ראובן דונין ע"ה.
אחד המשתתפים שאל אם הוא יכול לעשן. ענה הרב דונין - "אתה יכול בשמחה. אבל זה מסריח, מחניק ומצער יהודים!"


גם כמעשן (כיום אלקטרונית) אני מסכים איתך,
ואפי' בעבר הפריע לי לפעמים כשמישהו אחר היה מעשן לידי,
אך מכיוון שאני מכיר את הצורך והרצון העז של המעשן בשיעבודו,
אני אישית מצליח למחול על אי נוחותי בעישונו, ואני יודע שלא מחוסר התחשבות רגיל הוא לא מתחשב באחרים,
אלא שהוא לא ממש רואה בעת תאוותו את צרכיו של זולתו.

אך כמובן גם בתאווה זו כמו בשאר התאוות הגדולות של האדם,
צריך הוא היזהרות יתירה לשים טוב טוב את ליבו, ולהיות רגיש לצרכי סביבתו......

 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
מענה לשון אמר:
הפצרתי בידיד מעשן כבד, להפסיק את הרגלו המגונה
אתה מסכן את בריאותך ומקצר את חייך וחיי משפחתך, אמרתי לאברך הצעיר
אבל הוא שמע בנימוס את דברי והמשיך בדרכו..

הרהרתי לרגע, כיצד אדם שמסכן את חייו במו ידיו, יכול לבקש בתפילה
"רפאנו ה' ונרפא"

כיצד הוא לא מתבייש להודות להקב"ה כשהוא מתעורר בבוקר
מודה אני לפניך שהחזרת נשמתי.. ושנייה לאחר מכן הוא מקצר את נשימתו ונשמתו

או להודות לאחר עשיית צרכיו
אי אפשר להתקיים ולעמוד, ותכף במו סיגרתו.. גומר את עצמו ומאבד את קיומו

לבקש פרנסה טובה
אבינו רענו זוננו פרנסנו וכלכלנו, ודקתיים אחרי זה לשרוף כספו על קופסת סיגירות


א גרויסע קשיא..

ואיך יכול אדם שבמו ידיו....
לבקש בתפילה "וחננו מאתך חכמה בינה ודעת"?
זוהי גם שאלה גדולה...
 

חוזר ומגיד

משתמש ותיק
מענה לשון אמר:
הפצרתי בידיד מעשן כבד, להפסיק את הרגלו המגונה
אתה מסכן את בריאותך ומקצר את חייך וחיי משפחתך, אמרתי לאברך הצעיר
אבל הוא שמע בנימוס את דברי והמשיך בדרכו..

הרהרתי לרגע, כיצד אדם שמסכן את חייו במו ידיו, יכול לבקש בתפילה
"רפאנו ה' ונרפא"

כיצד הוא לא מתבייש להודות להקב"ה כשהוא מתעורר בבוקר
מודה אני לפניך שהחזרת נשמתי.. ושנייה לאחר מכן הוא מקצר את נשימתו ונשמתו

או להודות לאחר עשיית צרכיו
אי אפשר להתקיים ולעמוד, ותכף במו סיגרתו.. גומר את עצמו ומאבד את קיומו

לבקש פרנסה טובה
אבינו רענו זוננו פרנסנו וכלכלנו, ודקתיים אחרי זה לשרוף כספו על קופסת סיגירות


א גרויסע קשיא..
קבל תירוץ של משגיחים: שחלק מהתפילה על הרפואה זה להבין שאני גורם נזק לעצמי.
קבל תירוץ של דרשנים: רפאני ה' ונרפא - על עצם הרפואה. הושיעני ונושעה - שאבין שאני גורם נזק לעצמי.
קבל תירוץ של... : שהקב''ה יכול לרפאות ולשמור על בריאותו גם של מי שמעשן.
 
 

חוזר ומגיד

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
מענה לשון אמר:
הפצרתי בידיד מעשן כבד, להפסיק את הרגלו המגונה
אתה מסכן את בריאותך ומקצר את חייך וחיי משפחתך, אמרתי לאברך הצעיר
אבל הוא שמע בנימוס את דברי והמשיך בדרכו..

הרהרתי לרגע, כיצד אדם שמסכן את חייו במו ידיו, יכול לבקש בתפילה
"רפאנו ה' ונרפא"

כיצד הוא לא מתבייש להודות להקב"ה כשהוא מתעורר בבוקר
מודה אני לפניך שהחזרת נשמתי.. ושנייה לאחר מכן הוא מקצר את נשימתו ונשמתו

או להודות לאחר עשיית צרכיו
אי אפשר להתקיים ולעמוד, ותכף במו סיגרתו.. גומר את עצמו ומאבד את קיומו

לבקש פרנסה טובה
אבינו רענו זוננו פרנסנו וכלכלנו, ודקתיים אחרי זה לשרוף כספו על קופסת סיגירות


א גרויסע קשיא..

ואיך יכול אדם שבמו ידיו....
לבקש בתפילה "וחננו מאתך חכמה בינה ודעת"?
זוהי גם שאלה גדולה...
ועל כגון דא אמרו יהיב חכמתא לחכימין
 
 

HaimL

משתמש ותיק
אני קצת מתקשה להבין. אם מוחלט שסיגריות מזיקות, ואם יש ציווי לשמור על הבריאות, איזה היתר יש לעשן, ועוד שהובא פה טעם, שהוא מנהג הדורות הקודמים (שזה בכלל לא ברור לי, הרי המנהג במקורו הוא אינדיאני). ומדוע בשבת אף אחד לא מעשן, למרות ההתמכרות, אבל ביו"ט (ומה החילוק בין יו"ט של ר"ה לבין שלוש רגלים?) כן. וביום חול, גם כן.

אגב, הייתי משנה את הכותרת ל "תפילת מתאבד"
 

חימקו

משתמש ותיק
אף פעם לא הבנתי, אם עישון זה כל כך מסוכן, שהרב @מענה לשון קורה לו רוצח, והרב @HaimL קורה לו מתאבד, איך משרד הבריאות פה בארץ ובכל העולם לא אוסר זאת מכל וכל?
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אף פעם לא הבנתי, אם עישון זה כל כך מסוכן, שהרב @מענה לשון קורה לו רוצח, והרב @HaimL קורה לו מתאבד, איך משרד הבריאות פה בארץ ובכל העולם לא אוסר זאת מכל וכל?

נו באמת הרי שכחתם - "משרד הבריאות רוצה בסירוס ובהכחדת ילודים והכנסת חומרים מסרטנים ופוגומים בילודיפ בזקננים ובכל תושבי מדינת ישראל והכל בשם הבונים החופשים וביל גייטס" ... 
 

HaimL

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
חימקו אמר:
אף פעם לא הבנתי, אם עישון זה כל כך מסוכן, שהרב @מענה לשון קורה לו רוצח, והרב @HaimL קורה לו מתאבד, איך משרד הבריאות פה בארץ ובכל העולם לא אוסר זאת מכל וכל?

נו באמת הרי שכחתם - "משרד הבריאות רוצה בסירוס ובהכחדת ילודים והכנסת חומרים מסרטנים ופוגומים בילודיפ בזקננים ובכל תושבי מדינת ישראל והכל בשם הבונים החופשים וביל גייטס" ... 
זה היה נכון בממשלה הקודמת. בממשלה החדשה, הם רק רוצים שנהיה יפים, בריאים ומאושרים.
 
 

ערבה

משתמש ותיק
האמת, כמעשן, אני מרגיש כעת כמו אדם שמשתמש בפלאפון חכם, ומגיע אליו אברך יקר, ושואלו מכל הלב:
אני פשוט לא מבין איך אתה מעיז לאבד את נפשך לדעת? ואיך אתה מעיז עוד להתפלל על חינוך הילדים?
מה אתה צריך את זה בכלל?
מה אתה אומר שאי אפשר להסתדר בלי זה?
תראה, אני מסתדר טוב מאד בכולל, וגם בעסקיי (סופר סת"ם, מלמד ילדים אחה"צ) אני מסתדר טוב מאד בלי הוואצאפ,
גם עם כל משפחתי, ועם כל מכריי (כולם אברכים), אני מתקשר טוב מאד בלי הסמארטפון,
באם אני צריך משהו אני הולך לאחת מחנויות האינטרנט הכשרות או מבקש טובה מחבר,
אתה לא מבין שזה הורס לך את החיים?
תראה מה גדולי הדור פסקו בעניין!!!

תמיד קל לדבר על הסתירות הפנימיות שיש לזולת...
אך אמנם תמיד גם טוב לדבר בענייני מוסר, וע"כ הדיון יכול להמשיך...
 

אור החכמה

משתמש ותיק
"אמר רב פפא היינו דאמרי אינשי: גנבא אפום מחתרתא, רחמנא קרי" (ברכות סג ע"א בעין יעקב), וביאר במכתב מאליהו [ח"ד 289] שמדובר באדם שמעשה גניבה הוא למטה מנקודת הבחירה שלו, אך לגבי תפילה עדיין יש לו בחירה, ובאופן שדינו של הנגנב אינו מעכב, כגון שמגיע לו נזק, יתכן שתתקבל תפלת הגנב, כדי שיתעלה וירגיש את הסתירה שבנפשו, ואולי ישוב בתשובה.
וכן י"ל כאן, ודו"ק.
 

HaimL

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
"אמר רב פפא היינו דאמרי אינשי: גנבא אפום מחתרתא, רחמנא קרי" (ברכות סג ע"א בעין יעקב), וביאר במכתב מאליהו [ח"ד 289] שמדובר באדם שמעשה גניבה הוא למטה מנקודת הבחירה שלו, אך לגבי תפילה עדיין יש לו בחירה, ובאופן שדינו של הנגנב אינו מעכב, כגון שמגיע לו נזק, יתכן שתתקבל תפלת הגנב, כדי שיתעלה וירגיש את הסתירה שבנפשו, ואולי ישוב בתשובה.
וכן י"ל כאן, ודו"ק.
יש לדייק, שכתוב אפום מחתרתא, והתורה החזיקה אותו ברוצח, כדאיתא בגמרא סנהדרין, ולא כסתם גנב, שהוא מזיק ממון בעלמא.

גמ' אמר רבא מאי טעמא דמחתרת גחזקה אין אדם מעמיד עצמו על ממונו והאי מימר אמר אי אזילנא קאי לאפאי ולא שביק לי ואי קאי לאפאי קטילנא ליה והתורה אמרה אם בא להורגך השכם להורגו
 
 

אבוה דשמואל

משתמש רגיל
ראשית כל - אינני מעשן, ומעולם לא עישנתי, ודאי לא באופן סדיר.
שמעתי פרסומת חדשה של אחד הגורמים הרלוונטיים, בו הציבור נקרא לעמוד על שלו ולדרוש ולהתעקש שהמעשן יתרחק ויסתלק ויכבה מיד את הסיגריה. באותו תשדיר אף קיבלו המאזינים הבריאים עדכון ממחקר מלחיץ שמצא כי השפעת העישון מגיעה לרדיוס של תשעה מטר מהמעשן(!).
שאלתי היא כזו: התייאשתם מהמעשן. הבנתם שאין מה להסביר לו כמה זה מסוכן. אז מה אתם עושים? מסיתים נגדו את כל הסביבה כדי להשתמש בה ללחוץ עליו במפגיע להפסיק לרצוח אותם בדם קר.
האין זה מספיחי הקורונה? כלומר, מה שהפחד מהמוות לא יעשה למסתכן, תעשה לו הסביבה?
תשאלו, מה הבעיה? שתי בעיות. הראשונה היא הענין החברתי. אם אדם הרגיש שהמעשן שלידו מפריע/מזיק לו - שימחה בעדו עד זוב דם. אבל למה ללכת ולדרבן אדם: כנס בו, כנס בו.
שנית, יש ציבור באוכלוסיה שנוטה לחרדתיות בהרבה תחומים. כשאתה לוקח אותו ומכניס לו לראש שהאיש העומד בתחנת האוטובוס שבצד השני של הכביש ומעשן - פשוט אוחז מכונת יריה וקוצר בו ובמשפחתו, אתה בראש ובראשונה מאמלל את חייו של הקרבן.
הלא כן?
 

HaimL

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ובפרט שי"ל כי בזה מבטלים הבטחת השי"ת ד'שומר פתאים' גו'. וק"ל.
כל סכנה שאינה ידועה למסתכן, הבטיח הקב"ה שיצילו?
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
מענה לשון אמר:
הפצרתי בידיד מעשן כבד, להפסיק את הרגלו המגונה
אתה מסכן את בריאותך ומקצר את חייך וחיי משפחתך, אמרתי לאברך הצעיר
אבל הוא שמע בנימוס את דברי והמשיך בדרכו..

הרהרתי לרגע, כיצד אדם שמסכן את חייו במו ידיו, יכול לבקש בתפילה
"רפאנו ה' ונרפא"

כיצד הוא לא מתבייש להודות להקב"ה כשהוא מתעורר בבוקר
מודה אני לפניך שהחזרת נשמתי.. ושנייה לאחר מכן הוא מקצר את נשימתו ונשמתו

או להודות לאחר עשיית צרכיו
אי אפשר להתקיים ולעמוד, ותכף במו סיגרתו.. גומר את עצמו ומאבד את קיומו

לבקש פרנסה טובה
אבינו רענו זוננו פרנסנו וכלכלנו, ודקתיים אחרי זה לשרוף כספו על קופסת סיגירות


א גרויסע קשיא..
אמשיך את הקו המחוכם שלך:
איך אתה מבקש השיבנו ומקודם דברת לשוה"ר? אתה מכור ביטול תורה ומבקש פתח ליבי בתורתך!!!
אני כמובן לא מתכוין אליך באופן ישיר - אבל את הרעיון שנינו מבינים הייטב.
 
בלי להכנס לעצם הרעיון שמובע כאן באשכול, חושבני שראוי להסתייג מכריכתו עם נושא התפילה, ואדרבה.

העולם מורכב ממתח קבוע בין שמים וארץ.
השמים, מקור הדעה, התשובה, הסליחה, הגאולה, הרפואה, הברכה, הגאולה...
הארץ מקור החומריות והעפריות, המות, החולי, החטא...

מי מתפלל? ועל מה מתפלל?
האדם, עפר מן האדמה, הוא עצמו הפונה כלפי מעלה לקבל לקרבו מהשפע האלוקי השמימי.

אז מה עשינו כאן? הבאנו דוגמא, יפה, מוחשית, ויזואלית, של 'עפר מן האדמה', שמבקש שפע מן שמיא. נפלא!
 
חייל של הרבי אמר:
ערבה אמר:
הוא נהג בדיוק כפי שאתה תנהג אם יבוא יום ויוכיחו שכל דבר שעשוי מקמח מזיק כמו סיגריות, ואל לנו לאכול אלא ירקות.
את זה ניתן להשוות לאותם אלה שחיו בדור שבו גילו את הנזק שבעישון. אבל מי שהתחיל לעשן ב30-40 שנים האחרונות, לכאורה אין הוא דומה אלינו אוכלי הקמח. כיוון שאנחנו גדלנו על קמח וגלוטן וקשה עלינו הפרישה.
אכן את האדם המעשן, איני שופט על אי הפסקתו. כיוון שזו התמכרות, ולא ניתן לשער כמה זה קשה בשבילו. אבל להתחיל לעשן זו באמת שטות נוראה וייתכן שיש בה משום הדברים החריפים שכתב הרב מענה לשון.
אבל אתה תחנך את ילדיך להינזר מקמח וגלוטן, לכאו' לא ולכן זה כבר שוב דומה
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
בר בי רב דחד יומא אמר:
חייל של הרבי אמר:
ערבה אמר:
הוא נהג בדיוק כפי שאתה תנהג אם יבוא יום ויוכיחו שכל דבר שעשוי מקמח מזיק כמו סיגריות, ואל לנו לאכול אלא ירקות.
את זה ניתן להשוות לאותם אלה שחיו בדור שבו גילו את הנזק שבעישון. אבל מי שהתחיל לעשן ב30-40 שנים האחרונות, לכאורה אין הוא דומה אלינו אוכלי הקמח. כיוון שאנחנו גדלנו על קמח וגלוטן וקשה עלינו הפרישה.
אכן את האדם המעשן, איני שופט על אי הפסקתו. כיוון שזו התמכרות, ולא ניתן לשער כמה זה קשה בשבילו. אבל להתחיל לעשן זו באמת שטות נוראה וייתכן שיש בה משום הדברים החריפים שכתב הרב מענה לשון.
אבל אתה תחנך את ילדיך להינזר מקמח וגלוטן, לכאו' לא ולכן זה כבר שוב דומה
אני כן!
כמובן שהמציאות (שגלוטן מסוכן כמו סיגריות) אינה כך. אבל אם היינו מגלים שגלוטן מגביר את הסיכוי למות לפני זקנה ב300 אחוז, וגורם לעקרות, פגיעה בתפקוד כו', הייתי בהחלט מונע זאת מילדיי (וכנראה מנסה להגמל בעצמי)
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
אף פעם לא הבנתי, אם עישון זה כל כך מסוכן, שהרב @מענה לשון קורה לו רוצח, והרב @HaimL קורה לו מתאבד, איך משרד הבריאות פה בארץ ובכל העולם לא אוסר זאת מכל וכל?

הוא יכול לאסור זאת אבל אז גם ימשיכו לעשן (יקנו מסוחרים לא חוקיים) וגם המדינה לא תרוויח מסים (עיין ערך קנאביס).

הפתרון האפשרי הוא לייקר את המס על סיגריות (דבר שקורה כבר שנים, מה שגורם לאנשים לקנות פחות. גם המכירה אסורה למי שמתחת לגיל 18. וגם יש אזהרות על האריזות. וגם אסור לפרסם סיגריות. וגם כל המותגים חייבים להיות בצבע אפור.
 
חייל של הרבי אמר:
בר בי רב דחד יומא אמר:
חייל של הרבי אמר:
את זה ניתן להשוות לאותם אלה שחיו בדור שבו גילו את הנזק שבעישון. אבל מי שהתחיל לעשן ב30-40 שנים האחרונות, לכאורה אין הוא דומה אלינו אוכלי הקמח. כיוון שאנחנו גדלנו על קמח וגלוטן וקשה עלינו הפרישה.
אכן את האדם המעשן, איני שופט על אי הפסקתו. כיוון שזו התמכרות, ולא ניתן לשער כמה זה קשה בשבילו. אבל להתחיל לעשן זו באמת שטות נוראה וייתכן שיש בה משום הדברים החריפים שכתב הרב מענה לשון.
אבל אתה תחנך את ילדיך להינזר מקמח וגלוטן, לכאו' לא ולכן זה כבר שוב דומה
אני כן!
כמובן שהמציאות (שגלוטן מסוכן כמו סיגריות) אינה כך. אבל אם היינו מגלים שגלוטן מגביר את הסיכוי למות לפני זקנה ב300 אחוז, וגורם לעקרות, פגיעה בתפקוד כו', הייתי בהחלט מונע זאת מילדיי (וכנראה מנסה להגמל בעצמי)


דבר ראשון כולי הערכה אליך אך עדיין אני חושה שזה חריג,
דבר נוסף אם אכן כך הם הדברים אם לא תכניס ממתקים לביתך ולא שתיה מתוקה קמח ועוד כהנה וכהנה הסברא אומרת שילדיך יהיו בריאים עד גיל זקנה ושיבה אם תצליח לעמוד בכך אסיר את כובעי בפניך
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
בר בי רב דחד יומא אמר:
חייל של הרבי אמר:
בר בי רב דחד יומא אמר:
אבל אתה תחנך את ילדיך להינזר מקמח וגלוטן, לכאו' לא ולכן זה כבר שוב דומה
אני כן!
כמובן שהמציאות (שגלוטן מסוכן כמו סיגריות) אינה כך. אבל אם היינו מגלים שגלוטן מגביר את הסיכוי למות לפני זקנה ב300 אחוז, וגורם לעקרות, פגיעה בתפקוד כו', הייתי בהחלט מונע זאת מילדיי (וכנראה מנסה להגמל בעצמי)


דבר ראשון כולי הערכה אליך אך עדיין אני חושה שזה חריג,
דבר נוסף אם אכן כך הם הדברים אם לא תכניס ממתקים לביתך ולא שתיה מתוקה קמח ועוד כהנה וכהנה הסברא אומרת שילדיך יהיו בריאים עד גיל זקנה ושיבה אם תצליח לעמוד בכך אסיר את כובעי בפניך
לגבי ממתקים אני לא אצליח להימנע! ;)

עכ"פ אכן זה נושא מורכב ויש לעיין מהי סכנה ממשית שכדאי להילחם בה בכל מחיר, ומהי סכנה קטנה שניתן למעט בה קצת ותו לא.
 
 
חלק עליון תַחתִית