רבותיי ברצוני להבהיר שלא באתי להקשות או להתחכם נגד הדת. בסך הכל שאלה שאלתי! (אגב אני מרגיש שענו יפה כבר בתגובה הראשונה!). אז אין צורך להיבהל, אין צורך לתקוף. תודה
לא הבנתי מה ההצלה בנסיעה ברכב. אם כבר זו סכנה.משבט הכהונא אמר:גם אוטו זה הצלה מרובה א"כ כל אחד יסע אם האוטו לביה"כחייל של הרבי אמר:אין צורך להתעצבן.
לדעתי פלאפון היא הצלה מצויה יותר
ובכלל כל אחד יתנדב להצלה ולכבאות
וגם יהיה לו אייפון שיוכל לעדכן בזריזות
ועוד שרשור של כל מיני חיולול שבת ומוקצא הכל אפשר עד שנאל למה צריך את הקונטרס של הלכות שבת
נדיב לב אמר:מחכים אמר:קצת בדרך צחות
אולי י"ל דהוי טלטול כלי שמלאכתו לאיסור לצורך דבר המותר, כיוון דמחזיק את הפלאפון לצורך פיקוח נפש.
אם כבר הגעת לשם, תמשיך עוד קצת... :)
הלא כלי שמיועד להצלת נפשות חשיב כלי היתר, כמו שכתבו הפוסקים לענין טלטול מחט בשבת, ומכשרים רפואיים בבתי חולים, שהגדרתם ככלי היתר ולא כלי שמלא"ס לצורך גופו. ויש פוסקים שאף הגדירו מחמת כך כלי נשק ככלי היתר, מלבד מה שמטיל יראה.
nls אמר:נדיב לב אמר:מחכים אמר:קצת בדרך צחות
אולי י"ל דהוי טלטול כלי שמלאכתו לאיסור לצורך דבר המותר, כיוון דמחזיק את הפלאפון לצורך פיקוח נפש.
אם כבר הגעת לשם, תמשיך עוד קצת... :)
הלא כלי שמיועד להצלת נפשות חשיב כלי היתר, כמו שכתבו הפוסקים לענין טלטול מחט בשבת, ומכשרים רפואיים בבתי חולים, שהגדרתם ככלי היתר ולא כלי שמלא"ס לצורך גופו. ויש פוסקים שאף הגדירו מחמת כך כלי נשק ככלי היתר, מלבד מה שמטיל יראה.
סכין של מילה לא זכור לי שיש מי שאומר שהוא כלי שמלאכתו להיתר כי מצווה למול בשבת
נדיב לב אמר:nls אמר:נדיב לב אמר:אם כבר הגעת לשם, תמשיך עוד קצת... :)
הלא כלי שמיועד להצלת נפשות חשיב כלי היתר, כמו שכתבו הפוסקים לענין טלטול מחט בשבת, ומכשרים רפואיים בבתי חולים, שהגדרתם ככלי היתר ולא כלי שמלא"ס לצורך גופו. ויש פוסקים שאף הגדירו מחמת כך כלי נשק ככלי היתר, מלבד מה שמטיל יראה.
סכין של מילה לא זכור לי שיש מי שאומר שהוא כלי שמלאכתו להיתר כי מצווה למול בשבת
בסכין של מילה מלבד שהמבי"ט והמהרש"ל כתבו שכל שיש לו מילה מזומנת בשבת לא חשיב הסכין מוקצה, ועיין עוד בחזו"א סימן מג סק"ז מה שכתב בטעם הדבר דל"ח בסתמא כלי היתר וז"ל: "איזמל לא מיקרי כלי עומד למלאכה כל שאין תינוק מזומן למול מפני שאין הזדמנות מלאכתו מצויה כלל" עיי"ש. בכל מקרה מכשירים רפואיים בבית חולים וכיו"ב כתבו הפוסקים דחשיב מזומן לשימוש היתר [מחמת פיקו"נ] ולכן חשיב כלי שמל"ה. ומטעם זה ביפר של אנשי הצלה חשיב כלי שמל"ה.
מה זה משנה אם מלאכתו לאיסור או להיתרnls אמר:עדיין אני לא חשוב שזה מיקרי כלי שמלאכתו להיתר, זהו כלי שמאלכתו לאיסור שלא הוקצה מער"ש כיוון שהיה מזומן למצוותו אם היה תינוק משא"כ אם לא היה
nls אמר:נדיב לב אמר:nls אמר:סכין של מילה לא זכור לי שיש מי שאומר שהוא כלי שמלאכתו להיתר כי מצווה למול בשבת
בסכין של מילה מלבד שהמבי"ט והמהרש"ל כתבו שכל שיש לו מילה מזומנת בשבת לא חשיב הסכין מוקצה, ועיין עוד בחזו"א סימן מג סק"ז מה שכתב בטעם הדבר דל"ח בסתמא כלי היתר וז"ל: "איזמל לא מיקרי כלי עומד למלאכה כל שאין תינוק מזומן למול מפני שאין הזדמנות מלאכתו מצויה כלל" עיי"ש. בכל מקרה מכשירים רפואיים בבית חולים וכיו"ב כתבו הפוסקים דחשיב מזומן לשימוש היתר [מחמת פיקו"נ] ולכן חשיב כלי שמל"ה. ומטעם זה ביפר של אנשי הצלה חשיב כלי שמל"ה.
עדיין אני לא חשוב שזה מיקרי כלי שמלאכתו להיתר, זהו כלי שמאלכתו לאיסור שלא הוקצה מער"ש כיוון שהיה מזומן למצוותו אם היה תינוק משא"כ אם לא היה
כמדומני שהנקודות הכסף בהל' מילה [סי' רס"ו] כתב שסכין של מילה הוא כלי שמלאכתו לאיסור, אלא שהט"ז והמג"א חלקו עליו, וכן נקטו רוב הפוסקים אחריהם.nls אמר:עדיין אני לא חשוב שזה מיקרי כלי שמלאכתו להיתר, זהו כלי שמאלכתו לאיסור שלא הוקצה מער"ש כיוון שהיה מזומן למצוותו אם היה תינוק משא"כ אם לא היה
ששמואל אמר:מה שיכול לחזור זה מצד תחומין.
אבל לחזור ברכב ???? שכולל עשרות חילולי שבת דאורייתא ??? שיחזור ברגל !!!!
שניאור אמר:כמדומני שהנקודות הכסף בהל' מילה [סי' רס"ו] כתב שסכין של מילה הוא כלי שמלאכתו לאיסור, אלא שהט"ז והמג"א חלקו עליו, וכן נקטו רוב הפוסקים אחריהם.nls אמר:עדיין אני לא חשוב שזה מיקרי כלי שמלאכתו להיתר, זהו כלי שמאלכתו לאיסור שלא הוקצה מער"ש כיוון שהיה מזומן למצוותו אם היה תינוק משא"כ אם לא היה
מה שכתבת שכל היוצא להציל חוזר לא פשוט בכללמקדש שביעי כל שביעי אמר:ששמואל אמר:מה שיכול לחזור זה מצד תחומין.
אבל לחזור ברכב ???? שכולל עשרות חילולי שבת דאורייתא ??? שיחזור ברגל !!!!
תחומין דאורייתא
חייל של הרבי אמר:לא התרתי כלוםמשיב דבר אמר:חייל של הרבי אמר:הרשו לי לשער, שאם כל היהודים יילכו עם פלאפון בכיס בשבת קודש, זה ודאי יציל חיים מדי פעם. כי פלאפון בהישג יד עוזר להזמין אמבולנס או משטרה בזריזות, וכו'.
אז למה לא מורים הרבנים שכל אחד יילך עם פלאפון בשבת משום פיקוח נפש?
אתה גם מתיר כו'
א אידיש קינד אמר:חייל של הרבי אמר:הרשו לי לשער, שאם כל היהודים יילכו עם פלאפון בכיס בשבת קודש, זה ודאי יציל חיים מדי פעם. כי פלאפון בהישג יד עוזר להזמין אמבולנס או משטרה בזריזות, וכו'.
אז למה לא מורים הרבנים שכל אחד יילך עם פלאפון בשבת משום פיקוח נפש?
החוז"א היתיר לפעילים לנסוע פ"א בשבת להראות לעולים החדשים שיש עדיין יהודים חרדים (הציונים היו משכנעים אותם שאין חרדים וכו') אולם זה היה רק פעם אחד בשבוע הבא אסר הם, כי מותטב לחלל שבת אחת אבל לא לחלל שבתות, זה כבר הורס את עצם השבת.
בקיצור לא האריךחייל של הרבי אמר:לא הבנתי מה ההצלה בנסיעה ברכב. אם כבר זו סכנה.משבט הכהונא אמר:גם אוטו זה הצלה מרובה א"כ כל אחד יסע אם האוטו לביה"כחייל של הרבי אמר:אין צורך להתעצבן.
לדעתי פלאפון היא הצלה מצויה יותר
ובכלל כל אחד יתנדב להצלה ולכבאות
וגם יהיה לו אייפון שיוכל לעדכן בזריזות
ועוד שרשור של כל מיני חיולול שבת ומוקצא הכל אפשר עד שנאל למה צריך את הקונטרס של הלכות שבת
ככל שיותר יתנדבו להצלה וכו' הרי זה משובח.
אפשר לעדכן בזריזות על פלאפון כשר.
ולגוף העניין, אתה מדבר כאילו אין דבר כזה שגרה של חילולי שבת מפני פיקו"נ. יש בתי רפואה, יש צבא, יש מתנחלים שהולכים עם נשק, כונני מד"א והצלה שהולכים עם מירס וכו' וכו'.
אפשר לענות ולהסביר מדוע שגרת נשיאת פלאפון אינה נכללת בהשתדלות לפיקוח נפש (כפי שכבר הסבירו ושכנעו, ובמיוחד הרב @מתאהב על ידך ), אבל אני לא אוהב את ההיתממות הזו, כאילו חילול שבת לצורך פיקו"נ זו אגדה
מענה לשון אמר:א אידיש קינד אמר:חייל של הרבי אמר:
החוז"א היתיר לפעילים לנסוע פ"א בשבת להראות לעולים החדשים שיש עדיין יהודים חרדים (הציונים היו משכנעים אותם שאין חרדים וכו') אולם זה היה רק פעם אחד בשבוע הבא אסר הם, כי מותטב לחלל שבת אחת אבל לא לחלל שבתות, זה כבר הורס את עצם השבת.
קשה להאמין למעשיה הזו בלי מקור מוסמך
לא ידעתי שיש עבירה רביעית שהיא בייהרג ואל יעבור ושמה "ביטול שבת" (האמת שלא ידעתי בכלל שיש עבירה כזו. אני מכיר רק חילול שבת).משבט הכהונא אמר:בקיצור לא האריךחייל של הרבי אמר:משבט הכהונא אמר:
נכון מחללים שבת לצורך ספק פיקוח נפש
אבל לא מבטלים השבת משום זה
וידוע מה שאמר החזו"א בענין הצלת העכו"ם
בקיצור יש חילול שבת ויש ביטול שבת
אינה עבירה בפנ"ע אלא סעיף בהל' שבת שלא מבטלים את כל השבת ומרוקנים אותה מתוכן מפני ספק פיקו"נ שאינו לפנינו.חייל של הרבי אמר:לא ידעתי שיש עבירה רביעית שהיא בייהרג ואל יעבור ושמה "ביטול שבת" (האמת שלא ידעתי בכלל שיש עבירה כזו. אני מכיר רק חילול שבת).משבט הכהונא אמר:בקיצור לא האריךחייל של הרבי אמר:
נכון מחללים שבת לצורך ספק פיקוח נפש
אבל לא מבטלים השבת משום זה
וידוע מה שאמר החזו"א בענין הצלת העכו"ם
בקיצור יש חילול שבת ויש ביטול שבת
לגבי גדרי פיקו"נ שאינו לפנינו, כבר נידון כאן, ולא על זה דיברתי.השפל באמת אמר:אינה עבירה בפנ"ע אלא סעיף בהל' שבת שלא מבטלים את כל השבת ומרוקנים אותה מתוכן מפני ספק פיקו"נ שאינו לפנינו.חייל של הרבי אמר:לא ידעתי שיש עבירה רביעית שהיא בייהרג ואל יעבור ושמה "ביטול שבת" (האמת שלא ידעתי בכלל שיש עבירה כזו. אני מכיר רק חילול שבת).משבט הכהונא אמר:בקיצור לא האריך
נכון מחללים שבת לצורך ספק פיקוח נפש
אבל לא מבטלים השבת משום זה
וידוע מה שאמר החזו"א בענין הצלת העכו"ם
בקיצור יש חילול שבת ויש ביטול שבת
חס ושלוםמקדש שביעי כל שביעי אמר:גם אם אין צריכים אותו שוב, הרי נפסק שכל היוצא להציל חוזר, דאלכ נמצאת מכשילן לעתיד לבוא.
ובזה לא הבנתי למה יש מקומות שהמתנדבים שיוצאים לקריאות בשבת, מחכים לכוח שבת שיבוא להחזיר אותם, הרי ההלכה היא שחוזרים
ערבה אמר:יש לדון האם בתקופה בה הייתה הוראה להלשין על מניינים שלא שומרים על כללי הבריאות, שאולי אכן היה אפשר להסתובב כל השבת עם פלאפון, דודאי הוי דבר מצוי ושכיח.
א אידיש קינד אמר:ערבה אמר:יש לדון האם בתקופה בה הייתה הוראה להלשין על מניינים שלא שומרים על כללי הבריאות, שאולי אכן היה אפשר להסתובב כל השבת עם פלאפון, דודאי הוי דבר מצוי ושכיח.
זה אינו שאילה חדשה, וכבר דנו בזה גדולי סדום והיתירוהו
השפל באמת אמר:אינה עבירה בפנ"ע אלא סעיף בהל' שבת שלא מבטלים את כל השבת ומרוקנים אותה מתוכן מפני ספק פיקו"נ שאינו לפנינו.חייל של הרבי אמר:לא ידעתי שיש עבירה רביעית שהיא בייהרג ואל יעבור ושמה "ביטול שבת" (האמת שלא ידעתי בכלל שיש עבירה כזו. אני מכיר רק חילול שבת).משבט הכהונא אמר:בקיצור לא האריך
נכון מחללים שבת לצורך ספק פיקוח נפש
אבל לא מבטלים השבת משום זה
וידוע מה שאמר החזו"א בענין הצלת העכו"ם
בקיצור יש חילול שבת ויש ביטול שבת
תלמיד נאמן אמר:השפל באמת אמר:אינה עבירה בפנ"ע אלא סעיף בהל' שבת שלא מבטלים את כל השבת ומרוקנים אותה מתוכן מפני ספק פיקו"נ שאינו לפנינו.חייל של הרבי אמר:לא ידעתי שיש עבירה רביעית שהיא בייהרג ואל יעבור ושמה "ביטול שבת" (האמת שלא ידעתי בכלל שיש עבירה כזו. אני מכיר רק חילול שבת).
אולי אפשר לומר ביאור אחר, שהיות ומטרת החילול-שבת היתה להציל מקלקול באידישקייט, צריך מאידך גיסא לשקול שאם "מבטלים" את השבת גם זה יביא לרפיון באידישקייט.
נדיב לב אמר:תלמיד נאמן אמר:השפל באמת אמר:אינה עבירה בפנ"ע אלא סעיף בהל' שבת שלא מבטלים את כל השבת ומרוקנים אותה מתוכן מפני ספק פיקו"נ שאינו לפנינו.
אולי אפשר לומר ביאור אחר, שהיות ומטרת החילול-שבת היתה להציל מקלקול באידישקייט, צריך מאידך גיסא לשקול שאם "מבטלים" את השבת גם זה יביא לרפיון באידישקייט.
מכובדי מה זה נוגע?
ואם כוונתך 'קלקול באידישקייט' היינו שישמור שבת ומהטעם המוזכר בגמ' יומא פה: "חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה", הלא רש"י שם כתב בזה הלשון: "טעמו של דבר לפי שחביבה נפשן של ישראל לפני המקום יותר מן המצות, אמר הקב"ה תבטל המצוה ויחיה זה".
מלבד זו שבגמ' שם נזכר בטעם ההיתר לחלל שבת במקום פיקוח נפש - מדין "וחי בהם ולא שימות בהם", וכך כתבו כמה וכמה מהראשונים.
תלמיד נאמן אמר:נדיב לב אמר:תלמיד נאמן אמר:אולי אפשר לומר ביאור אחר, שהיות ומטרת החילול-שבת היתה להציל מקלקול באידישקייט, צריך מאידך גיסא לשקול שאם "מבטלים" את השבת גם זה יביא לרפיון באידישקייט.
מכובדי מה זה נוגע?
ואם כוונתך 'קלקול באידישקייט' היינו שישמור שבת ומהטעם המוזכר בגמ' יומא פה: "חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה", הלא רש"י שם כתב בזה הלשון: "טעמו של דבר לפי שחביבה נפשן של ישראל לפני המקום יותר מן המצות, אמר הקב"ה תבטל המצוה ויחיה זה".
מלבד זו שבגמ' שם נזכר בטעם ההיתר לחלל שבת במקום פיקוח נפש - מדין "וחי בהם ולא שימות בהם", וכך כתבו כמה וכמה מהראשונים.
אני התכוונתי לשער שהחזו"א הסתמך על הנאמר בשו"ע סי' ש"ו סעיף י"ד. אבל כעת אני מאוד מסופק אם אפשר לומר כן. וצ"ע.
והא דבר שאין מתכוין הוא!נדיב לב אמר:ב. בלי קשר אם מוגדר ככלי שמלאכתו לאיסור ולהיתר ורוב תשמישו לאיסור [מח' פמ"ג וביה"ל ריש סימן ש"ח] יש בעיה שעוררו עליה, שע"י טלטול הפלאפון גורמים לשינוי בשדר שמתבטא גם בפועל ברישום הפסים.אם תבקשנה ככסף אמר:
סנגורן של ישראל אמר:והא דבר שאין מתכוין הוא!נדיב לב אמר:ב. בלי קשר אם מוגדר ככלי שמלאכתו לאיסור ולהיתר ורוב תשמישו לאיסור [מח' פמ"ג וביה"ל ריש סימן ש"ח] יש בעיה שעוררו עליה, שע"י טלטול הפלאפון גורמים לשינוי בשדר שמתבטא גם בפועל ברישום הפסים.אם תבקשנה ככסף אמר: