אבי חי אמר:הציור אינו נכון.
לכל היותר שלוש-ארבע אמות (ומסתמא פחות). שכן הכניסה להיכל היתה בתא הפינתי הדרום מזרחי, מתוך 15 בדרום. כמבואר במדות פרק ד.
הנ"ל מתחלת התא. וכותל המזרחי של התא בפשטות רחבו חמש (או שש).
ומניין לך שהקרן פירושו בסוף, ואולי הכוונה לאפוקי מבאמצע ממש?מבקש אמת אמר:במידות ד,ג תנן "ובקרן מזרחית צפונית היו חמשה פתחים, אחד לתא מן הימין ואחד לתא שעל גביו ואחד למסיבה ואחד לפשפש ואחד להיכל".
כך שהפתח היה בקרן ולא באמצע.
כך צייר התפארת ישראל:
תפארת ישראל.pdf
דברים שאמרתי לפניכם טעות הן בידי.שייף עייל אמר:אבי חי אמר:
כתוספת להודעה הקודמתשייף עייל אמר:א. ע"פ מה נקבע שהציור לא נכון? כמדומני שציור זה מופיע בכל מהדורות הרמב"ם - מכתב ידו במקור.
ב. אם הכותל המזרחי של התא בפשטות רחבו שש, אז אם הוא צריך לעבור את זה אז כבר יש שש אמות, ועדיין לא דיברנו על המרחק שבין הכניסה לכותל זה.
הציורים למסכת מידות מופיעים ממש בכתב יד קדשו של הרמב"ם...אבי חי אמר:כתוספת להודעה הקודמתשייף עייל אמר:א. ע"פ מה נקבע שהציור לא נכון? כמדומני שציור זה מופיע בכל מהדורות הרמב"ם - מכתב ידו במקור.
ב. אם הכותל המזרחי של התא בפשטות רחבו שש, אז אם הוא צריך לעבור את זה אז כבר יש שש אמות, ועדיין לא דיברנו על המרחק שבין הכניסה לכותל זה.
(א. כמדו' דהציורים אינן מכת"י הרמב"ם, לפחות למסכת מידות, אף כי עתיקים הם וחשובים. עכ"פ כל כה"ג צ"ע אם אפשר לדייק מהם)
ב. הפשפש הוא בכותל המזרחי של התא, ואין ביניהם כלום.
לגוף הענין, בפשטות הפתח היה מזרחי מאד, דלמה הכהן הפותח יכנס למקום שאינו צריך להכנס. וכן משמע מפשטות לשון התוי"ט.
מי הם המדויקים הימנו?לבי במערב אמר:הציור דלעיל הוא לשיטת הרמב"ם (ויש מדויקים הימנו, כמובן).
להיפך: אין בידינו כתי"ק הרמב"ם מהציורים שב'משנה תורה' (הל' ביהב"ח), אלא רק ממעתיקים קדמונים.אבי חי אמר:לפחות למסכת מידות
הציור דלעיל הוא מהרמב"ם שבהוצאת 'חז"ק', וכמדומה שבד'מפעל משנה תורה' דייקו יותר בהעתקתו.שייף עייל אמר:מי הם המדויקים הימנו?
כשמש בצהרים.אבי חי אמר:האם ברור שהציור הוא מהרמב"ם?