מה הוא האורך המדויק מהפשפש ועד הכניסה הצדדית להיכל?

שייף עייל

משתמש ותיק
מה הוא האורך המדויק מהפשפש ועד הכניסה הצדדית להיכל? 


בתמונה זו סימנתי בכתום את מה שאני שואל עליו Untitled.png
 

אבי חי

משתמש ותיק
הציור אינו נכון.

לכל היותר שלוש-ארבע אמות (ומסתמא פחות). שכן הכניסה להיכל היתה בתא הפינתי הדרום מזרחי, מתוך 15 בדרום. כמבואר במדות פרק ד.

הנ"ל מתחלת התא. וכותל המזרחי של התא בפשטות רחבו חמש (או שש).
 

שייף עייל

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבי חי אמר:
הציור אינו נכון.

לכל היותר שלוש-ארבע אמות (ומסתמא פחות). שכן הכניסה להיכל היתה בתא הפינתי הדרום מזרחי, מתוך 15 בדרום. כמבואר במדות פרק ד.

הנ"ל מתחלת התא. וכותל המזרחי של התא בפשטות רחבו חמש (או שש).

א. ע"פ מה נקבע שהציור לא נכון? כמדומני שציור זה מופיע בכל מהדורות הרמב"ם - מכתב ידו במקור. 
ב. אם הכותל המזרחי של התא בפשטות רחבו שש, אז אם הוא צריך לעבור את זה אז כבר יש שש אמות, ועדיין לא דיברנו על המרחק שבין הכניסה לכותל זה. 
 

שייף עייל

משתמש ותיק
פותח הנושא
מבקש אמת אמר:
במידות ד,ג תנן "ובקרן מזרחית צפונית היו חמשה פתחים, אחד לתא מן הימין ואחד לתא שעל גביו ואחד למסיבה ואחד לפשפש ואחד להיכל".
כך שהפתח היה בקרן ולא באמצע.
כך צייר התפארת ישראל:
תפארת ישראל.pdf
ומניין לך שהקרן פירושו בסוף, ואולי הכוונה לאפוקי מבאמצע ממש? 
אמנם ניסיתי לחפש קצה חוט ברמב"ם לציורו ועדיין לא מצאתי. 
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
שייף עייל אמר:
דברים שאמרתי לפניכם טעות הן בידי.
א. דברי אינם שייכים אלא לד' רש"י והר"ש, אבל לד' הר"מ לא היו חלוקים התאים (הצפוניים) ממזרח למערב אלא מצפון לדרום, וכבציור.
ב. מ"ש 15 אינו נוגע לכאן, שכן היו חלוקים לשלוש קומות, וצ"ל חמש.
ג. מ"ש הדרום מזרחי הוא ט"ס וצ"ל הצפון מזרחי.

ועדיין עיקר החישוב נשאר לד' רש"י, אבל יש כמה דברים לא ברורים, כמו רוחב כתלי התאים, והאם היו חלוקים בשוה, ועוד.
התפא"י כתב (בצורת הבית דילי' אות סג) שהתאים היו ארוכים כי"ד אמות.


 
 

אבי חי

משתמש ותיק
שייף עייל אמר:
א. ע"פ מה נקבע שהציור לא נכון? כמדומני שציור זה מופיע בכל מהדורות הרמב"ם - מכתב ידו במקור. 
ב. אם הכותל המזרחי של התא בפשטות רחבו שש, אז אם הוא צריך לעבור את זה אז כבר יש שש אמות, ועדיין לא דיברנו על המרחק שבין הכניסה לכותל זה.
כתוספת להודעה הקודמת

(א. כמדו' דהציורים אינן מכת"י הרמב"ם, לפחות למסכת מידות, אף כי עתיקים הם וחשובים. עכ"פ כל כה"ג צ"ע אם אפשר לדייק מהם)
ב. הפשפש הוא בכותל המזרחי של התא, ואין ביניהם כלום.

לגוף הענין, בפשטות הפתח היה מזרחי מאד, דלמה הכהן הפותח יכנס למקום שאינו צריך להכנס. וכן משמע מפשטות לשון התוי"ט.
 

שייף עייל

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבי חי אמר:
שייף עייל אמר:
א. ע"פ מה נקבע שהציור לא נכון? כמדומני שציור זה מופיע בכל מהדורות הרמב"ם - מכתב ידו במקור. 
ב. אם הכותל המזרחי של התא בפשטות רחבו שש, אז אם הוא צריך לעבור את זה אז כבר יש שש אמות, ועדיין לא דיברנו על המרחק שבין הכניסה לכותל זה.
כתוספת להודעה הקודמת

(א. כמדו' דהציורים אינן מכת"י הרמב"ם, לפחות למסכת מידות, אף כי עתיקים הם וחשובים. עכ"פ כל כה"ג צ"ע אם אפשר לדייק מהם)
ב. הפשפש הוא בכותל המזרחי של התא, ואין ביניהם כלום.

לגוף הענין, בפשטות הפתח היה מזרחי מאד, דלמה הכהן הפותח יכנס למקום שאינו צריך להכנס. וכן משמע מפשטות לשון התוי"ט.
הציורים למסכת מידות מופיעים ממש בכתב יד קדשו של הרמב"ם... 

כאן בעמוד 292V)
Untitled.png
 
 

שייף עייל

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
הציור דלעיל הוא לשיטת הרמב"ם (ויש מדויקים הימנו, כמובן).
מי הם המדויקים הימנו? 

אני מאוד מתקשה להבין אליבא דהרמב"ם מה המרחק בין הפשפש לאותו פתח. בפרט לאור דברי המשנה ולכאו' חוסר דבריו המפורשים של הרמב"ם בנושא, או שנעלם ממני היכן כתב בזה.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
לפחות למסכת מידות
להיפך: אין בידינו כתי"ק הרמב"ם מהציורים שב'משנה תורה' (הל' ביהב"ח), אלא רק ממעתיקים קדמונים.
 
שייף עייל אמר:
מי הם המדויקים הימנו?
הציור דלעיל הוא מהרמב"ם שבהוצאת 'חז"ק', וכמדומה שבד'מפעל משנה תורה' דייקו יותר בהעתקתו.
 

שייף עייל

משתמש ותיק
פותח הנושא
גופא:
אני מאוד מתקשה להבין אליבא דהרמב"ם מה המרחק בין הפשפש לאותו פתח, ומחפש קצה חוט לכך.
בפרט לאור דברי המשנה שהוא בזווית, ולכאו' חוסר דבריו המפורשים של הרמב"ם בנושא, או שנעלם ממני היכן כתב בזה.
 
חלק עליון תַחתִית