איך הגעת מ- "זכותו (של המלווה) לדרוש שיתנו לו שטר" ל- "זה כמו שהלוה אומר לו תכתוב שטר"?מ.ה. אמר:מכיוון שזכותו לדרוש שיתנו לו שטר, ממילא זה כמו שהלוה אומר לו תכתוב שטר ואני אשלם.
למה כל דבר שזכותו של המלווה לבקש זה נחשב כאילו הלווה ביקש??
איך הגעת מ- "זכותו (של המלווה) לדרוש שיתנו לו שטר" ל- "זה כמו שהלוה אומר לו תכתוב שטר"?מ.ה. אמר:מכיוון שזכותו לדרוש שיתנו לו שטר, ממילא זה כמו שהלוה אומר לו תכתוב שטר ואני אשלם.
וזה עצמו הראיה, איך התירו לו חכמים ללוה לשלם את שכר הסופר, גם אם המלוה מתנה את נתינת ההלואה בתשלום הלווה את שכר הסופר, ולמה אין בזה משום ריבית קצוצה?huo yuc יום טוב אמר:לכאורה אין משם ראיה כי שם זה תקנת חכמים שהלוה משלם את השכר
רבינו, לא זכיתי להבין דבריך,יושב אוהלים אמר:דבריך סותרים אלו את אלו, בתחילת המשפט אתה מגיב למה שאמרתי ש"תרבית בלא נשך גם אסור, ש"לא אמרתי שזה מותר", דהיינו אתה מודה לי שזה אסור, ואח"כ אתה מוכיח לי מגמ' שאין כזה מקרה בעולם כלל?מ.ה. אמר:לא אמרתי שזה מותר, רק אמרתי שהגמ' חיפשה אופן כזה ולא מצאה, ולדבריך יש כזה אופן.יושב אוהלים אמר:תרבית ללא נשך גם אסור.
זכותו של המלווה לדרוש שטר, ולכן אם הלוה רוצה הלוואה הרי זה כאילו אומר לו תתן כסף לסופר וזה כחלק מההלוואה,יושב אוהלים אמר:איך הגעת מ- "זכותו (של המלווה) לדרוש שיתנו לו שטר" ל- "זה כמו שהלוה אומר לו תכתוב שטר"?מ.ה. אמר:מכיוון שזכותו לדרוש שיתנו לו שטר, ממילא זה כמו שהלוה אומר לו תכתוב שטר ואני אשלם.
למה כל דבר שזכותו של המלווה לבקש זה נחשב כאילו הלווה ביקש??
אני אענה לך רק אם תגיד לי אם באמת דעתך שלא קיים מקרה בעולם של תרבית בלא נשך?מ.ה. אמר:בסך הכל יש גמ' שמנסה לחפש כזה מקרה, ולא מוצאת, ואתה מודיע כאן שיש לך כזה מקרה,
אנא תתייחס לנקודה זו.
המלווה כן הוציא, הוא פתח את הבקבוק, שלו כדי שללוה יהיה בקבוק פתוח. וכי רק כסף מזומן הוא צריך להוציא? כאן הוא "בזבז" חלק משווי הבקבוק לצורך הההלואה ללוה.מ.ה. אמר:כשהמלווה לא הוציא שקל, ואינו יכול לחייב אותו על כלום.
כעת בדקתי בכתובים, ומצאתי ששכחתי שיש לזה גם מקור מהל' רבית, ואין צורך להרחיק עד חושן משפט.יושב אוהלים אמר:עיין שו"ע חו"מ סימן ל"ט סעיף יז.מ.ה. אמר:מה המקור של ההיתר להחזיר הוצאות הלוואה?
יושב אוהלים אמר:כעת בדקתי בכתובים, ומצאתי ששכחתי שיש לזה גם מקור מהל' רבית, ואין צורך להרחיק עד חושן משפט.יושב אוהלים אמר:עיין שו"ע חו"מ סימן ל"ט סעיף יז.מ.ה. אמר:מה המקור של ההיתר להחזיר הוצאות הלוואה?
זה לשון הרמ"א בשם הטור בהלכות רבית יורה דעה סימן קע סעיף א' - הגה: (קאי אמש"כ בשו"ע שאסור לישראל להיות ערב להלואה של ישראל אחר ברבית שלוה מגוי), ואם עבר ונעשה ערב בעדו, צריך (הישראל הלווה) לשלם (לערב) כל הפסד המגיע לו (לערב) על ידו, אבל אינו צריך לתת רבית שנותן בשבילו דאין אומרים ליתן רבית (טור). עכ"ל.
הרי שמותר ללוה לשלם לערב (שדינו לענין רבית כמו מלוה שלו), כל הוצאה שהיה צריך לשלם מחמת ההלואה, ואין בזה משום איסור ריבית.
סוגיא ארוכה היא שאין כאן מקומה, וזה מושתת בזה שהערב נחשב כמלוה להלווה. (ועיקר הנידון בזה הוא לגבי אם נחשב הערב כמלווה גם לפני ששילם את הערבות, אבל אחרי ששילם עבור הלווה פשוט הדבר שנקרא כמלוה להלווה). (ע"ע תשלום כסף ללוה כדי שיחתום ערבות).הצעיר שבחבורה אמר:יושב אוהלים אמר:כעת בדקתי בכתובים, ומצאתי ששכחתי שיש לזה גם מקור מהל' רבית, ואין צורך להרחיק עד חושן משפט.יושב אוהלים אמר:עיין שו"ע חו"מ סימן ל"ט סעיף יז.
זה לשון הרמ"א בשם הטור בהלכות רבית יורה דעה סימן קע סעיף א' - הגה: (קאי אמש"כ בשו"ע שאסור לישראל להיות ערב להלואה של ישראל אחר ברבית שלוה מגוי), ואם עבר ונעשה ערב בעדו, צריך (הישראל הלווה) לשלם (לערב) כל הפסד המגיע לו (לערב) על ידו, אבל אינו צריך לתת רבית שנותן בשבילו דאין אומרים ליתן רבית (טור). עכ"ל.
הרי שמותר ללוה לשלם לערב (שדינו לענין רבית כמו מלוה שלו), כל הוצאה שהיה צריך לשלם מחמת ההלואה, ואין בזה משום איסור ריבית.
ריבית בערב מנין?
כבר נתבאר כמה פעמים, שכשמשלם לאחר על פיו יכול לעשות את זה חלק מן ההלוואה, מדין ערב,יושב אוהלים אמר:המלווה כן הוציא, הוא פתח את הבקבוק, שלו כדי שללוה יהיה בקבוק פתוח. וכי רק כסף מזומן הוא צריך להוציא? כאן הוא "בזבז" חלק משווי הבקבוק לצורך הההלואה ללוה.מ.ה. אמר:כשהמלווה לא הוציא שקל, ואינו יכול לחייב אותו על כלום.
שם הכונה שהוא צריך לשלם לו את הקרן שהפסיד בשבילו, אע"פ שהיה אסור לו להיות ערב לחוב עם רבית, עי' שם בנו"כ.יושב אוהלים אמר:כעת בדקתי בכתובים, ומצאתי ששכחתי שיש לזה גם מקור מהל' רבית, ואין צורך להרחיק עד חושן משפט.יושב אוהלים אמר:עיין שו"ע חו"מ סימן ל"ט סעיף יז.מ.ה. אמר:מה המקור של ההיתר להחזיר הוצאות הלוואה?
זה לשון הרמ"א בשם הטור בהלכות רבית יורה דעה סימן קע סעיף א' - הגה: (קאי אמש"כ בשו"ע שאסור לישראל להיות ערב להלואה של ישראל אחר ברבית שלוה מגוי), ואם עבר ונעשה ערב בעדו, צריך (הישראל הלווה) לשלם (לערב) כל הפסד המגיע לו (לערב) על ידו, אבל אינו צריך לתת רבית שנותן בשבילו דאין אומרים ליתן רבית (טור). עכ"ל.
הרי שמותר ללוה לשלם לערב (שדינו לענין רבית כמו מלוה שלו), כל הוצאה שהיה צריך לשלם מחמת ההלואה, ואין בזה משום איסור ריבית.
אם תבדוק בתחילת האשכול תמצא שאני בעצמי כתבתי בדיוק כמוך, "שמי שאמר לחבירו להזיק את עצמו והזיק - פטור השני מלשלם לו". ולכן הדגשתי שלא מדין "מזיק" קאתינא, אלא מדין "הוצאות הנצרכות להלואה".מ.ה. אמר:אבל כשמזיק את עצמו אין לו אפשרות לחייב את השני על זה, כיון שמי שאמר לחבירו להזיק את עצמו והזיק - פטור השני מלשלם לו.
וכי מכח "מזיק" מחייבים אותו לשלם שכר שוכר? אתמהה.מ.ה. אמר:אין הוכחה מהמקרה של שכר הסופר שהבאת, כי שם יכול לחייב את הלווה מדינא כמו שביארתי,
יל"ע אם השאלה מתחילה בכלל מכיון שאין הגיון לומר שיצטרך לקלקל דבר כדי להחזיר לו בלי ריבית,יושב אוהלים אמר:שאלה יפה שנשאלה למו"ר הגר"פ וינד שליט"א, ומו"ר השיב עליו תשובה עוד יותר יפה:
בתחילה אציע בפני חברי הת"ח את השאלה:
יהודי התקשר לחברו קרוב לכניסת השבת וביקש ממנו שילווה לו בקבוק יין לקידוש, שיקח ממנו בשבת בבוקר.
כיון שהלווה מקפיד שלא לפתוח בקבוקים בשבת (ואין כאן מקומו!) הוא ביקש מהמלוה לפתוח את הבקבוק לפני שבת.
כאשר יבא הלווה ללוות את בקבוק היין מהמלוה בשבת בבוקר, זה כבר היה פתוח כבקשתו.
שאלה: כאשר יחזיר הלווה להמלוה אחר שבת בקבוק יין לפירעון חובו, האם הוא צריך לפתוח את הבקבוק לפני שמחזירו למלוה, שהרי אם לא יעשה כן הרי מחזירו בקבוק יין ששוה יותר מהבקבוק שלווה, שהרי כו"ע מודי שבקבוק יין פתוח שווה פחות מבקבוק יין סגור, וא"כ יעבור על איסור רבית,
או שמותר לו להחזיר למלוה בקבוק יין סגור, למרות שלווה ממנו בקבוק פתוח?
תשובה: מותר ללוה להחזיר למלוה בקבוק סגור אחר השבת ואינו צריך לפותחו לפני שמחזירו.
השאלה.... למה??
[נ.ב פשוט שאם היה המלווה מקנה את בקבוק היין ללוה (ע"י אחר) לפני השבת, לפני שפתחו, ואח"כ היה פותחו כבקשת הלוה, לא היתה כאן שאלה, שהרי בקבוק סגור הלווהו, ובקבוק סגור מחזירו, אבל לא כן עשה המלוה, ורק פתחו לפני שבת מבלי להקנותו תחילה ללוה).]
אכן פשוט וברור ללא כל ספק ופקפוק שאם לווה ממישהו מוצר שחציו שבור, אסור לו להחזיר לו מוצר במצב חדש, אא"כ יחזיר לו המלוה את הפרש השווי ביניהם, אם אין אפשרות להחזיר לו מוצר באותו מצב.דניאלי אמר:וכי אם לוה ממנו דבר קצת מקולקל ויכול להשיג את הדבר רק כחדש וכי יצטרך לקלקלו בשביל שלא יהיה ריבית??
לכן כתבתי קצת מקולקל היינו דבר שלא מקפידים עליו כ"כ.יושב אוהלים אמר:אכן פשוט וברור ללא כל ספק ופקפוק שאם לווה ממישהו מוצר שחציו שבור, אסור לו להחזיר לו מוצר במצב חדש, אא"כ יחזיר לו המלוה את הפרש השווי ביניהם, אם אין אפשרות להחזיר לו מוצר באותו מצב.דניאלי אמר:וכי אם לוה ממנו דבר קצת מקולקל ויכול להשיג את הדבר רק כחדש וכי יצטרך לקלקלו בשביל שלא יהיה ריבית??
והכא שאפשר בדרך קל ופשוט להחזיר לו מוצר באותו מצב שלווה, אסור להחזיר לו מוצר במצב ששוה יותר, ואם לא אז שיחזיר לו המלוה את ההפרש (ובמקרה זה זה יהיה קשה יותר, כי קשה לשער כמה הוא הפרש השווי).
מה פתאום שאין מקפידים?? וכי אם נתת למישהו בקבוק סגור של יין תהיה מוכן לקבל ממנו בחזרה בקבוק פתוח??דניאלי אמר:שזה דבר שאף אחד בעולם לא מקפיד עליו בכה"ג. זאת ועוד, שזה דרך השימוש בבקבוק ואין דרך אחרת להשתמש, כך שהוא מבחינתו קיבל דבר מושלם
לענ"ד יש הבדל בין בקבוק פתוח לבקבוק שעל התוית יש כתם. בהקדמה שכשקונה בקבוק יין הקונה קונה בעיקר יין, ולכן כשיש כתם על התווית למרות שנמכר יותר בזול אין להסתכל על זה שקיבל הלוקח בקבוק של יין יותר זול שיהא אסור לו להחזיר בקבוק יין ללא כתם, משא"כ כשבקבוק היין פתוח, למרות שגם בזה בפועל אין הבדל בעצם היין, מ"מ האדם מסתכל על זה כ"יין" פתוח, ולכן יש מקום לומר שיש לחשוש שלא להחזיר בקבוק יין סגור.שלום וברכה אמר:הסיבה שהמחיר שלו בחנות הוא פחות גם כאשר הקונה יודע בודאות שאף אחד לא לקח מזה (אם זה פחות) זה רק בגלל שאנשים אוהבים לקנות דברים חדשים.
ולמשל אם יש בקבוק יין שמחירו 150 ש"ח שעל התוית יהיה כתם של קטשופ למשל, בעל החנות יצטרך להוריד מהמחיר בגלל זה, והשאלה האם כשמלוה בקבוק כזה יהיה אסור למלוה להחזיר יין בבקבוק נקי?
שוב החילוק בזה כנ"ל שהתבנית טפילה לביצים והמכירה הוא על הביצים, ולכאורה לא בכל דבר זה כך, כגון אם הלווהו משחק עם הרבה חלקים שכל החלקים היו בתפזורת בלי הקופסא, יתכן שיהיה אסור לו להחזיר לו משחק בתוך הקופסא שלו. וצע"ע.שלום וברכה אמר:אם לוה 30 ביצים ללא תבנית, האם יהיה אסור להחזיר עם תבנית? (בטוח שבמכולת ביצים ללא תבנית עולה פחות)?
עיין למעלה ותלמד מזה.שלום וברכה אמר:אם לוה חבילת עטים באריזה פגומה, שנמכרו בזול, האם יהיה אסור להחזיר עטים עם אריזה בלתי פגומה?