פתגמים מחכימים

אברך אמר:
שירת העשבים אמר:
עקביא בן מהלל אומר אמר:
החיצוניות מעוררת את הפנימיות
לא נראה לי שיש כזה דבר שמחה חיצונית...
וממילא זה לא ישפיע על הפנימיות.
אין בתורת ברסלב (@שירת העשבים...) משהו על זה? נדמה לי שיש. אולי מישהו מהברסלב'ניקים יביא. 
מפורש בשיחות הר"ן ע"ד:
בְּעִנְיַן הַתְּפִלָּה, לִפְעָמִים אֵין לְהָאָדָם שׁוּם הִתְלַהֲבוּת בְּהַתְּפִלָּה, וּצְרִיכִין לַעֲשׂוֹת לְעַצְמוֹ הִתְלַהֲבוּת וַחֲמִימוּת וְלֵב בּוֹעֵר לְהַתְּפִלָּה. כְּמוֹ לְמָשָׁל שֶׁנִּמְצָא לִפְעָמִים שֶׁהָאָדָם עוֹשֶׂה לְעַצְמוֹ רֹגֶז עַד שֶׁבָּא בְּכַעַס וְנִתְרַגֵּז, כְּמוֹ שֶׁאוֹמְרִים הָעוֹלָם בִּלְשׁוֹן אַשְׁכְּנַז "עֶר שְׁנִיצְט זִיךְ אַיין רֹגֶז". כְּמוֹ כֵן מַמָּשׁ בַּקְּדֻשָּׁה בְּעִנְיַן הַתְּפִלָּה, צְרִיכִים לִפְעָמִים לַעֲשׂוֹת לְעַצְמוֹ רֹגֶז, וְיַעֲשֶׂה לוֹ חֲמִימוּת וְתַבְעֵרַת הַלֵּב בְּדִבּוּרֵי הַתְּפִלָּה, אַזוֹי וִויא אֵיינֶר שְׁנִיצְט זִיךְ אַ רֹגֶז, וְעַל יְדֵי זֶה יָבוֹא אַחַר כָּךְ בֶּאֱמֶת לְהִתְלַהֲבוּת וַחֲמִימוּת הַלֵּב בְּהַתְּפִלָּה, וְיִזְכֶּה שֶׁיִּבְעַר לִבּוֹ לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְיִתְפַּלֵּל בְּהִתְלַהֲבוּת גָּדוֹל.
וְכֵן בְּעִנְיַן הַשִּׂמְחָה, בִּפְרָט בִּשְׁעַת הַתְּפִלָּה שֶׁצְּרִיכִין שֶׁתִּהְיֶה הַתְּפִלָּה בְּשִׂמְחָה גְּדוֹלָה וּצְרִיכִין לְהַכְרִיחַ עַצְמוֹ לְשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ בְּכָל מַה שֶּׁיָּכוֹל כְּדֵי לִזְכּוֹת לְשִׂמְחָה וּבִפְרָט בִּשְׁעַת הַתְּפִלָּה. (וְכַמּוּבָא עַל פָּסוּק: אֲזַמְּרָה לֵאלֹקַי בְּעוֹדִי וְכוּ' עַיֵּן שָׁם).
וְאִם לִפְעָמִים דַּעְתּוֹ מְבֻלְבָּל וְאֵינוֹ יָכוֹל בְּשׁוּם אֹפֶן לְשַׂמֵּחַ עַצְמוֹ, אָז עֲצָתוֹ שֶׁיַּעֲשֶׂה עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא שָׂמֵחַ, וְאַף־עַל־פִּי שֶׁבִּתְחִלָּה עֲדַיִן אֵין הַשִּׂמְחָה בֶּאֱמֶת בַּלֵּב, אַף־עַל־פִּי־כֵן עַל־יְדֵי שֶׁעוֹשֶׂה עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא שָׂמֵחַ, עַל־יְדֵי־זֶה יִזְכֶּה אַחַר־כָּךְ בֶּאֱמֶת לְשִׂמְחָה.
וְעֵצָה זֹאת הִיא עֵצָה גְּדוֹלָה מְאֹד גַּם בְּכָל הַדְּבָרִים שֶׁבִּקְדֻשָּׁה. שֶׁבִּתְחִלָּה צְרִיכִין לַעֲשׂוֹת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא לָהוּט אַחַר אוֹתוֹ הַדָּבָר שֶׁבִּקְדֻשָּׁה וְאַחַר־כָּךְ זוֹכִין בֶּאֱמֶת לָזֶה. וְהָבֵן מְאֹד.
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
אין באפשרותי לעבור על כל הפתגמים, אתנצל מראש אם חלקם כבר הובאו בעבר...

1. "בשובה ונחת תושעון" - על ידי ישוב הדעת אפשר להיוושע בכל הענינים".

2. "ענין ישוב הדעת - מה שנתיישב השכל והבינה בהמעשה, שאינו עושה בלי דעת".

3. "המעמיד פנים לזה שאין לו פנים הרי זה כאילו עובד עבודה זרה"...

4. - אין לך כנהר של מים לטהרה, אבל כשהוא קפוא אפשר לחרוט עליו צלם...

5. "מחשבה לא טהורה אינה זקוקה למעשה. היא מרקיבה את המוח ובעקבותיו את הלב. אותו פרוש המתבודד ביער, מסוגל בקלות להאמין שהעצים נדהמים למראה דביקותו היפה ועבודתו הנהדרת. ואז, כל שאול תחתיות לא יספיק לו..."

6. איתא "סתירת זקנים בנין", סתירתו של הקדוש ברוך הוא הנקרא "זקן ומלא רחמים" אינה אלא בנין...

7. "פרעה הרשע היה אדם. עשר מכות ספג ועמד על דעתו, האפיקורסים בימינו – פרעושים, לחץ אחד בעקבם ומיד יפלו מחוסרי אונים,

8. על ערימות זוהמא אין להקים מקדש ואת הזוהמא שבלב אין לגרש במטאטא של עץ.

9. - המרגלים חטאו באמרם: "ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם" ונהי בעינינו כחגבים – ניחא. אבל מה איכפת לך איך אתה בעיני אחרים? אינני זקוק לעובדי עבודה זרה, לבעלי יוהרא הרוצים להעמיד פנים לאלה שאין להם פנים.

10. "ויקח מכל הבא לידו" – "מתנה לעשיו אחיו". בשביל עשיו לוקחים מכל הבא ליד, בלי חשבון ומחשבה, לא כן בעבודת השי"ת.

11. מה ההבדל בין עצל ומתון? עצל הוא זה המתעצל לחשוב, לחקור, ומתון הוא זה העושה מעשיו בישוב הדעת.

12. "חשבתי דרכי ואשיבה רגלי אל עדותיך", אם אחשוב מה הן דרכי יש תקוה כי רגלי ישובו אל עדותיך אבל בלי לחשוב על דרכי, מי יודע לאן יובילו אותי רגלי...

13. לכל אדם מספקים מן השמים שבע שנים טובות ושבע שנים רעות. הפקח אוגר מימים הטובים לימים הרעים. הפתי מתעצל לעשות זאת.


מתוך ספר על השרף מקאצק, דברים שליקטתי בילדותי
 

יהודה בן יעקב

משתמש ותיק

נבשר

משתמש ותיק
לא יודע אם מתאים לכאן, אבל משפט שראיתי בשם הסבא מסלבודקה, וכמה עומק מונח בדברים.
אוצר החכמה_200722.jpg
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=253815#p253815
אפרופו:
בימי המתח של חודש אייר תשכ"ז היתה דעתו של רבי פינחס עפשטיין קטגורית: חוסין לא יצטרף למלחמה!
לאחר המלחמה, כאשר הקניטוהו לאמר: רבנו, היכן נבואתך? היתה תשובתו השנונה של רבי פינחס:
וֶוער הָאט אַ טָאעֶס גִיהַאט, אִיךְ צוּ עֶר?
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
אמרה תורה: בְּהֶמְתְּךָ לֹא־תַרְבִּיעַ כִּלְאַיִם, שָׂדְךָ לֹא־תִזְרַע כִּלְאָיִם, וּבֶגֶד כִּלְאַיִם שַׁעַטְנֵז לֹא יַעֲלֶה עָלֶיךָ.
מכאן אתה אומר, שכמו־כן דבר כלאים שעטנז לא יעלה על פיך.
 

חידוד

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=253815#p253815
אפרופו:
בימי המתח של חודש אייר תשכ"ז היתה דעתו של רבי פינחס עפשטיין קטגורית: חוסין לא יצטרף למלחמה!
לאחר המלחמה, כאשר הקניטוהו לאמר: רבנו, היכן נבואתך? היתה תשובתו השנונה של רבי פינחס:
וֶוער הָאט אַ טָאעֶס גִיהַאט, אִיךְ צוּ עֶר?
כעין זה מספרים על הגר"ח מבריסק ומלחמת העולם הראשונה.
 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
כמה פתגמים טובים:
1. אל תהי מר פן ישנאוך ואל תהי מתוק פן יבלעוך (מספר מבחר הפנינים)
2. לעולם אל תתווכח עם טיפש, הוא יוריד אותך לרמתו, וינצח בזכות הניסיון.
3. השקר הכי טוב, הוא לומר את האמת.
4. אם אין לך זיכרון פיל, אל תהיה שקרן.
5. אין מורה טוב מכישלון, אבל השכר-לימוד מאוד יקר.
6. הדיבור החזק ביותר הוא שתיקה.
7. אני לא כזה חכם כמו שאתה אומר, ולא כזה שוטה כמו שאתה חושב....
8. להצלחה אבות רבים הכישלון יתום.
9. טוב להיות עם הרבה חברים, זה גורם לך לשכוח את הבדידות..
10. גנב קטן עובר על החוק, גנב בינוני מסתדר עם החוק, גנב גדול קבע את החוק...
11. נקמה, זה לירות לעצמך בראש, כדי שרסיס יפגע לשונאך ברגל.
12. אמת, זה שקר שחזרו עליו מספיק פעמים.
13. גם שעון עומד, צודק פעמיים ביום.

 
 
 

שי למורא

משתמש רגיל
יש פתגם מאוד חכם ובמצבים מסויימים מאוד שימושי: "לשלושה אנשים צריך לומר את כל האמת: לרופא, לעורך דין ולרב / רבי"

וראה רבינו בחיי חובה"ל שער עבוה"א פ"ה לעניין רופא. וצעטיל קטן לרר"א לא יעלים שום דבר מחמת הבושה לעניין רבי.
 

מה אדבר

משתמש ותיק
הזיקנה היא מחלה, אלא שבדרך כלל היא שולטת יותר אצל מבוגרים (ר' הלל זקס).

[ומקרא מלא הוא "ואברהם זקן בא בימים"...].
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
"את מי שהחכמים מעריכים, הטיפשים מעריצים" [ידוע].

מספרים על רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל שראה בחור יושב ליד השולחן וסתם מתעסק בדברים מחמת שעמום (ממולל במפה וכיו"ב).
אמר לו: "כשאתה לא עושה כלום, אל תעשה כלום".
 

אברך

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
"את מי שהחכמים מעריכים, הטיפשים מעריצים" [ידוע].

מספרים על רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל שראה בחור יושב ליד השולחן וסתם מתעסק בדברים מחמת שעמום (ממולל במפה וכיו"ב).
אמר לו: "כשאתה לא עושה כלום, אל תעשה כלום".
את 2 הפתגמים לא הבנתי
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
אברך אמר:
נתנאל_ב אמר:
"את מי שהחכמים מעריכים, הטיפשים מעריצים" [ידוע].

מספרים על רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל שראה בחור יושב ליד השולחן וסתם מתעסק בדברים מחמת שעמום (ממולל במפה וכיו"ב).
אמר לו: "כשאתה לא עושה כלום, אל תעשה כלום".
את 2 הפתגמים לא הבנתי
הראשון אומר, שחכמים מעריכים אדם, אך לא מעריצים אותו ואומרים אחריו אמן על כל גרפס שיוציא, אלא מעריכים את חוכמתו, ושייך בהם ידיעת הערך.
אך הטיפשים אינם יכולים להעריך כי אינם באמת מבינים את טיבה של חכמה, ולכן רק מעריצים את האיש עצמו שיודע וכו', בלי להבין מה בדיוק אומר.

והפתגם השני, שאם אתה לא עושה כלום, דהיינו אם לא מצאת משהו חשוב לעשות, אז אל תמולל במפה, תקשקש עם האצבע על המפה או כל מיני דברים כאלו כאילו אתה ילד קטן שמחפש להעסיק את הידיים. פשוט אל תעשה כלום.
 
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
אמר לי פעם 'משגיח' חשוב
90% מהזמן מוצאים על 10% מהבחורים...

(לא עיינתי בכל האשכול ייתכן שכבר מובא פה)
 

אברך

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
והפתגם השני, שאם אתה לא עושה כלום, דהיינו אם לא מצאת משהו חשוב לעשות, אז אל תמולל במפה, תקשקש עם האצבע על המפה או כל מיני דברים כאלו כאילו אתה ילד קטן שמחפש להעסיק את הידיים. פשוט אל תעשה כלום.
אינני טיפוס טרחן, ולא אוהב טרחנות, לכן לא אאריך, אך איני מבין את הביקורת. מה הבעיה לתת לידיים להתעסק?
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
אברך אמר:
אינני טיפוס טרחן, ולא אוהב טרחנות, לכן לא אאריך, אך איני מבין את הביקורת. מה הבעיה לתת לידיים להתעסק?
סלבודקה. גדלות האדם. לא עושים דברים סתם.
ואתה בכלל לא טרחן, ותפסיק כבר להתנצל. אני מרגיש כבר לא נעים.
אתה @אברך יקר ביותר. תוכל לשאול עוד כהנה וכהנה. ואדרבה, זכות היא לי שאיש כמוך שם לב לדברי.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
אברך אמר:
אינני טיפוס טרחן, ולא אוהב טרחנות, לכן לא אאריך, אך איני מבין את הביקורת. מה הבעיה לתת לידיים להתעסק?
סלבודקה. גדלות האדם. לא עושים דברים סתם.
ואתה בכלל לא טרחן, ותפסיק כבר להתנצל. אני מרגיש כבר לא נעים.
אתה @אברך יקר ביותר. תוכל לשאול עוד כהנה וכהנה. ואדרבה, זכות היא לי שאיש כמוך שם לב לדברי.

אכן ידוע על הביקורת החריפה שהעביר הסבא מסלבודקה על בחור בן עליה במושגים סלבודקאיים, שהתעסק וקיבץ בשולחן גרגרי סוכר, ומה שיצא ממנו לבסוף כהבחנת הסבא.
 

חידוד

משתמש ותיק
אברך אמר:
נתנאל_ב אמר:
והפתגם השני, שאם אתה לא עושה כלום, דהיינו אם לא מצאת משהו חשוב לעשות, אז אל תמולל במפה, תקשקש עם האצבע על המפה או כל מיני דברים כאלו כאילו אתה ילד קטן שמחפש להעסיק את הידיים. פשוט אל תעשה כלום.
אינני טיפוס טרחן, ולא אוהב טרחנות, לכן לא אאריך, אך איני מבין את הביקורת. מה הבעיה לתת לידיים להתעסק?
שמעתי פעם (אולי בשם הגר"ג נדל) שפסק שמי שרגיל להתעסק בידיו בדבר מה זה נחשב לצורך גופו לגבי כלי שמלאכתו לאיסור.

(זה לא קשור לשאלה אם ראוי לנהוג כך)
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
חידוד אמר:
אברך אמר:
נתנאל_ב אמר:
והפתגם השני, שאם אתה לא עושה כלום, דהיינו אם לא מצאת משהו חשוב לעשות, אז אל תמולל במפה, תקשקש עם האצבע על המפה או כל מיני דברים כאלו כאילו אתה ילד קטן שמחפש להעסיק את הידיים. פשוט אל תעשה כלום.
אינני טיפוס טרחן, ולא אוהב טרחנות, לכן לא אאריך, אך איני מבין את הביקורת. מה הבעיה לתת לידיים להתעסק?
שמעתי פעם (אולי בשם הגר"ג נדל) שפסק שמי שרגיל להתעסק בידיו בדבר מה זה נחשב לצורך גופו לגבי כלי שמלאכתו לאיסור.

(זה לא קשור לשאלה אם ראוי לנהוג כך)
 

קשה לי לקבל. ושמא החלפת בין כלי שמלאכתו להיתר לכלי שמלא"ס.
יש נידון באחרונים על כלי שמלאכתו להיתר, שקיי"ל שלא הותר שלא לצורך כלל (חוץ מג' כלים וכיו"ב) אם התעסקות בו בידיו חשיב צורך, ובזה כתב הערוך השלחן להתיר, ובחוט שני מביא בשם החזו"א. אבל בכלי שמלאכתו לאיסור כל מה שהותר הוא דווקא לצורך גופו ממש, וזה ודאי שאין ההתעסקות חשיב צורך גופו שהלא אינו נצרך לכלי זה המעוצב בצורה מסוימת אלא לחומר ומסת הכלי, ואפילו להשתמש בו ככיסוי כתבו האחרונים דל"ה צורך גופו כל שאינו משתמש בו כדרך מלאכתו, לדוגמה פטיש לפצח אגוזים. ובפרט לפי מה שכתב בשער הציון סימן שח שאם יש לו כלי היתר אסור לו להשתמש בכלי שמלא"ס לצורך גופו, וכאן ודאי שיכול להתעסק בכלי היתר אחר.
 

חידוד

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
חידוד אמר:
אברך אמר:
אינני טיפוס טרחן, ולא אוהב טרחנות, לכן לא אאריך, אך איני מבין את הביקורת. מה הבעיה לתת לידיים להתעסק?
שמעתי פעם (אולי בשם הגר"ג נדל) שפסק שמי שרגיל להתעסק בידיו בדבר מה זה נחשב לצורך גופו לגבי כלי שמלאכתו לאיסור.

(זה לא קשור לשאלה אם ראוי לנהוג כך)
 
קשה לי לקבל. ושמא החלפת בין כלי שמלאכתו להיתר לכלי שמלא"ס.
יש נידון באחרונים על כלי שמלאכתו להיתר, שקיי"ל שלא הותר שלא לצורך כלל (חוץ מג' כלים וכיו"ב) אם התעסקות בו בידיו חשיב צורך, ובזה כתב הערוך השלחן להתיר, ובחוט שני מביא בשם החזו"א. אבל בכלי שמלאכתו לאיסור כל מה שהותר הוא דווקא לצורך גופו ממש, וזה ודאי שאין ההתעסקות חשיב צורך גופו שהלא אינו נצרך לכלי זה המעוצב בצורה מסוימת אלא לחומר ומסת הכלי, ואפילו להשתמש בו ככיסוי כתבו האחרונים דל"ה צורך גופו כל שאינו משתמש בו כדרך מלאכתו, לדוגמה פטיש לפצח אגוזים. ובפרט לפי מה שכתב בשער הציון סימן שח שאם יש לו כלי היתר אסור לו להשתמש בכלי שמלא"ס לצורך גופו, וכאן ודאי שיכול להתעסק בכלי היתר אחר.
שמעתי לפני זמן רב, כנראה שטעיתי.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
על הביטוי האלמותי "עולם השקר". יש מקבילה מעניינת אצל חכמי האומות.

"דעת הקהל היא ראי עקום; פעם היא מגדילה ופעם היא מקטינה, אולם תמיד מעוותת את הדברים".

ותומאס קרלייל אמר בתמצות: "דעת הקהל היא השקר הגדול ביותר עלי אדמות".

לעומתו וולטר ליפמן הגדיר את דעת קהל - "תמונות המצויות בראשינו"
 

נדיב לב

משתמש ותיק

ישנו פתגם עתיק ועמוק שאומר: מעולם לא אמר כן מי שאינו יכול לומר לא.

כאומר: אדם שחושש לומר את ה-לא כשמבקשים ממנו לעשות טובה על חשבונו, גם ה-כן שלו אינו אמיתי.

ועל אותו חצי.. משקל - 'כלי שאינו יכול להתמלאות, לא יוכל להתרוקן'..

רק בל תנסו לתפוס ראש גדול ולהפוך את המשפט, מניסיון ותעייה שלי זה לא הולך.. אלא אם אתה חכמולוג.. להלן נסיוני הכושל: 'מעולם לא אמר לא מי שאינו יכול לומר כן'.. ויש ליישב :)
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:


 מעולם לא אמר כן מי שאינו יכול לומר לא.



רק בל תנסו לתפוס ראש גדול ולהפוך את המשפט, מניסיון ותעייה שלי זה לא הולך.. אלא אם אתה חכמולוג.. 

לא לומר - יכול שאינו! מי כן אמר "לא" מעולם?!
 

נדיב לב

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
נדיב לב אמר:


 מעולם לא אמר כן מי שאינו יכול לומר לא.



רק בל תנסו לתפוס ראש גדול ולהפוך את המשפט, מניסיון ותעייה שלי זה לא הולך.. אלא אם אתה חכמולוג.. 

לא לומר - יכול שאינו! מי כן אמר "לא" מעולם?!

החכמולוג שבנה את המשפט מחדש בצורה הפוכה, סמוך עליו שלצורך חכמולוגיותו יסביר שישנם גם כאלה... :)

וכבר נכתב לעיל...
נדיב לב אמר:
.... ויש ליישב :)
 
חלק עליון תַחתִית