כמעיין המתגבר
משתמש ותיק
דבר די בסיסי ביו''ט ולא נתבאר כל צרכו.
זה מה שכתבתי בזה.
אי אמרי' מתוך שהותרה וכו', דוקא בהוצאה והבערה או אף בעוד מלאכות- מדברי הטוש''ע בסעיף א, והרמב''ם בהל' יו''ט א,ד, נראה דס''ל דהיינו דוקא בהוצאה והבערה,
והב''ח באות ב בד''ה ומ''ש ובלבד, תמה על זה והביא דלהדיא אמרי' בש''ס גבי שחיטה וחבורה דהם אב מלאכה של הוצאת נפש ואמרי' בהו מתוך, וכן הביא מתוס' והמרדכי דאמרי' מתוך גבי בונה,
ויש להעיר דכן מבואר מדברי היראים בסי' שד אות יז, דכתב לפרש האי מתוך, דמתוך שהותר לצורך הנאת הגוף הותר נמי לצורך הנאת הנפש דהיינו לצורך מצוה וכתב שם סתמא דמלאכת מצוה שריא ולא הזכיר כלל דזה דוקא בהוצאה והבערה, והקשה על זה למה אסור מילה שלא בזמנה ושחיטת קדשים, ותירץ שם, ומבואר דס''ל דזה אף במלאכת שוחט דהיינו הוצאת נפש, וא''כ ס''ל דזה לאו דוקא בהבערה והוצאה, וכ''כ שבולי הלקט בשבולת רמב, דכל מלאכה שהותרה לצורך הותרה גם שלא לצורך, וכן הביא מרש''י ורבינו ישעיה, וכ''כ רש''י בביצה יב: ד''ה הבערה, דאמרי' מתוך בבישול, וכן הר''ן בביצה נ בריש העמוד, כתב להתיר לבקע עצים משום מתוך, ונמצא בידינו דבש''ס מבואר להדיא דזה אף בשאר מלאכות וכן מבואר בהרבה ראשונים, ונגד זה יש רק את משמעות הרמב''ם והטוש''ע, וצ''ע.
עי' במה שאכתוב בסי' תקיח, גבי אם אומרים מתוך וכו', גבי איסור מוקצה. המנהיג בהל' יו''ט סי' צט, כתב דבכיבוי לא אמרי' מתוך שהותר וכו', כיון דלא הותר לצורך אוכל נפש, ע''כ, וכן מבואר בטוש''ע בסי' תקיד,א.
1316 עמודים
הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf
זה מה שכתבתי בזה.
אי אמרי' מתוך שהותרה וכו', דוקא בהוצאה והבערה או אף בעוד מלאכות- מדברי הטוש''ע בסעיף א, והרמב''ם בהל' יו''ט א,ד, נראה דס''ל דהיינו דוקא בהוצאה והבערה,
והב''ח באות ב בד''ה ומ''ש ובלבד, תמה על זה והביא דלהדיא אמרי' בש''ס גבי שחיטה וחבורה דהם אב מלאכה של הוצאת נפש ואמרי' בהו מתוך, וכן הביא מתוס' והמרדכי דאמרי' מתוך גבי בונה,
ויש להעיר דכן מבואר מדברי היראים בסי' שד אות יז, דכתב לפרש האי מתוך, דמתוך שהותר לצורך הנאת הגוף הותר נמי לצורך הנאת הנפש דהיינו לצורך מצוה וכתב שם סתמא דמלאכת מצוה שריא ולא הזכיר כלל דזה דוקא בהוצאה והבערה, והקשה על זה למה אסור מילה שלא בזמנה ושחיטת קדשים, ותירץ שם, ומבואר דס''ל דזה אף במלאכת שוחט דהיינו הוצאת נפש, וא''כ ס''ל דזה לאו דוקא בהבערה והוצאה, וכ''כ שבולי הלקט בשבולת רמב, דכל מלאכה שהותרה לצורך הותרה גם שלא לצורך, וכן הביא מרש''י ורבינו ישעיה, וכ''כ רש''י בביצה יב: ד''ה הבערה, דאמרי' מתוך בבישול, וכן הר''ן בביצה נ בריש העמוד, כתב להתיר לבקע עצים משום מתוך, ונמצא בידינו דבש''ס מבואר להדיא דזה אף בשאר מלאכות וכן מבואר בהרבה ראשונים, ונגד זה יש רק את משמעות הרמב''ם והטוש''ע, וצ''ע.
עי' במה שאכתוב בסי' תקיח, גבי אם אומרים מתוך וכו', גבי איסור מוקצה. המנהיג בהל' יו''ט סי' צט, כתב דבכיבוי לא אמרי' מתוך שהותר וכו', כיון דלא הותר לצורך אוכל נפש, ע''כ, וכן מבואר בטוש''ע בסי' תקיד,א.
1316 עמודים
הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf