אמונת אומן
משתמש ותיק
ונגד מה שנהגו בליטא וגלילותיה.nls אמר:החיים של הציבור הליטאי בחלקו הגדול (בפרט הבני ברקי) הם ע"פ מה שהחזו"א הנהיג ע"פ הגאון, אע"פ שזה ממש נגד ראשונים בדאו' גמור.
ונגד מה שנהגו בליטא וגלילותיה.nls אמר:החיים של הציבור הליטאי בחלקו הגדול (בפרט הבני ברקי) הם ע"פ מה שהחזו"א הנהיג ע"פ הגאון, אע"פ שזה ממש נגד ראשונים בדאו' גמור.
אני מנסה להבין את דברי כב' ולא מצליח.אבי חי אמר:אם אלבש, אקיים מצוה, לא אלבש, לא אקיים. מה ההבדל אם זה אטו או לא אטו, סו"ס מצוה דרבנן
הודגש שהנידון הוא לא במקום של צמר, אלא כגון שאין לו אלא של שאר מינים, שבזה הרב @חימקו טען שלד' מרן המחבר אין ענין ללבוש את מה שיש לו ולקיים בזה מצוה דרבנן, וע"ז כתבתי מה שכתבתי.אמונת אומן אמר:אני מנסה להבין את דברי כב' ולא מצליח.אבי חי אמר:אם אלבש, אקיים מצוה, לא אלבש, לא אקיים. מה ההבדל אם זה אטו או לא אטו, סו"ס מצוה דרבנן
אדם יכול לקיים מצוה מדאורייתא ומוותר עליה, נכון שיקבל שכר על שקיים מצוה דרבנן, אבל לגבי הדאורייתא זהו ביטול מצוות עשה כפשוטה,ומה הקשר לזה שהרווחתי דרבנן.
לילה כיום יאיר אמר:אתה יכול להביא דוגמאות לכך? אני לא יודע על כאלה דברים שכולם נוהגים להקל בדאורייתא ע"פ החזו"א.nls אמר:בדיוק כמו עם ר"ת במוצ"ש, ובדיוק כמו עם תפילין דר"ת ועוד הרבה- הגאון. זהו זאת הסיבה היחידה, כל שאר האריכות מיותרת וכל אחד יודע את זה. הנהגות החיים של הציבור הליטאי בחלקו הגדול (בפרט הבני ברקי) הם ע"פ מה שהחזו"א הנהיג ע"פ הגאון, אע"פ שזה ממש נגד ראשונים בדאו' גמור. אם זה בסדר או לא? כל אחד יחלק ציונים למי שהוא רוצה, אבל אלו העובדות איתם אי אפשר להתווכח, על הפרשנות אפשר וצריך להתווכח. אשריכם ישראל
אמונת אומן אמר:ונגד מה שנהגו בליטא וגלילותיה.nls אמר:החיים של הציבור הליטאי בחלקו הגדול (בפרט הבני ברקי) הם ע"פ מה שהחזו"א הנהיג ע"פ הגאון, אע"פ שזה ממש נגד ראשונים בדאו' גמור.
nls אמר:לילה כיום יאיר אמר:אתה יכול להביא דוגמאות לכך? אני לא יודע על כאלה דברים שכולם נוהגים להקל בדאורייתא ע"פ החזו"א.nls אמר:בדיוק כמו עם ר"ת במוצ"ש, ובדיוק כמו עם תפילין דר"ת ועוד הרבה- הגאון. זהו זאת הסיבה היחידה, כל שאר האריכות מיותרת וכל אחד יודע את זה. הנהגות החיים של הציבור הליטאי בחלקו הגדול (בפרט הבני ברקי) הם ע"פ מה שהחזו"א הנהיג ע"פ הגאון, אע"פ שזה ממש נגד ראשונים בדאו' גמור. אם זה בסדר או לא? כל אחד יחלק ציונים למי שהוא רוצה, אבל אלו העובדות איתם אי אפשר להתווכח, על הפרשנות אפשר וצריך להתווכח. אשריכם ישראל
כמו שכתב הרב אבי חי במקרה הספציפי הזה זה לא נקרא להקל, הרי לא מדובר בחשש איסור חלילה.
קח את שתי הדוג' שנתתי מוצ"ש כר"ת ותפילין דר"ת, בודאי שהיה ראוי מאד לכל יר"ש לחשוש והנה אנו רואים רבבות של בני תורה שלא מקפידים על כך כלל (וכמובן שיש המון שכן מקפידים ואשרי יולדתם, אבל בגדול הציבור הליטאי הבני ברקי לא מחמיר בכך).
זמן קרי"ש, הרבה הרבה בני תורה חשובים סומכים לכתחילה על הגר"א- בעיקר הגלל הוראה של החזו"א בכך.
וכן יש עוד הרבה, אם תשים לב ותדקדק תראה שבהמון מקרים היסודות של החיי היום יום ההלכתיים שלנו הם ע"פ החזו"א ע"פ הגר"א, תן לחכם ויחכם עוד...
מה?לילה כיום יאיר אמר:רבינו תם לא נפסק להלכה בשו"ע ובמ"ב, משא"כ בט"ק.
לא נכון, נפסק כר"ת להלכה בשו"ע גם לקולא בדאורייתא לכתחילה בהלכות שבת החמורה! והרמ"א לא חולק על זה....לילה כיום יאיר אמר:nls אמר:לילה כיום יאיר אמר:אתה יכול להביא דוגמאות לכך? אני לא יודע על כאלה דברים שכולם נוהגים להקל בדאורייתא ע"פ החזו"א.
כמו שכתב הרב אבי חי במקרה הספציפי הזה זה לא נקרא להקל, הרי לא מדובר בחשש איסור חלילה.
קח את שתי הדוג' שנתתי מוצ"ש כר"ת ותפילין דר"ת, בודאי שהיה ראוי מאד לכל יר"ש לחשוש והנה אנו רואים רבבות של בני תורה שלא מקפידים על כך כלל (וכמובן שיש המון שכן מקפידים ואשרי יולדתם, אבל בגדול הציבור הליטאי הבני ברקי לא מחמיר בכך).
זמן קרי"ש, הרבה הרבה בני תורה חשובים סומכים לכתחילה על הגר"א- בעיקר הגלל הוראה של החזו"א בכך.
וכן יש עוד הרבה, אם תשים לב ותדקדק תראה שבהמון מקרים היסודות של החיי היום יום ההלכתיים שלנו הם ע"פ החזו"א ע"פ הגר"א, תן לחכם ויחכם עוד...
רבינו תם לא נפסק להלכה בשו"ע ובמ"ב, משא"כ בט"ק.
ויכול להיות הרבה הנהגות כהחזו"א, אבל לא נגד המ"ב.
ואם נמצא מקום שהמ"ב פסק לחומרא והחזו"א הלך לקולא, ובכ"ז סומכים בזה על החזו"א- כל זה מכלל קושייתי
לילה כיום יאיר אמר:nls אמר:לילה כיום יאיר אמר:
רבינו תם לא נפסק להלכה בשו"ע ובמ"ב, משא"כ בט"ק.
ויכול להיות הרבה הנהגות כהחזו"א, אבל לא נגד המ"ב.
ואם נמצא מקום שהמ"ב פסק לחומרא והחזו"א הלך לקולא, ובכ"ז סומכים בזה על החזו"א- כל זה מכלל קושייתי
אמונת אומן אמר:כמו בכמה וכמה מקומות בפורום,
ההגיון הליטאי אומר שמה שנהגו בישיבות כך נפסק בשו"ע, ופשוט מיותר לבדוק בשו"ע, מקסימום זה טעות המדפיסים...
E. W אמר:נפסק כר"ת להלכה בשו"ע גם לקולא בדאורייתא לכתחילה בהלכות שבת החמורה!
בסה"כ תרגמתי את התלונה שהיתה בהודעה שלך למילים פשוטות.nls אמר:אמונת אומן אמר:כמו בכמה וכמה מקומות בפורום,
ההגיון הליטאי אומר שמה שנהגו בישיבות כך נפסק בשו"ע, ופשוט מיותר לבדוק בשו"ע, מקסימום זה טעות המדפיסים...
לא ידידי ממש לא, ה"הגיון הליטאי" שלפני 5 דקות הולדת אותו לא אומר שום דבר כזה, ההיגיון האנושי אומר לא לעוות את המציאות כפי שאני מעוניין שהיא תהיה קשה להולמה ככל שתהיה
בעיקר אולי בהודעות של כת''ראמונת אומן אמר:ואם תעיין מעט בהיסטוריה של הפורום, תמצא אין ספור דוגמאות לאמיתות הדברים.
אמונת אומן אמר:בסה"כ תרגמתי את התלונה שהיתה בהודעה שלך למילים פשוטות.nls אמר:אמונת אומן אמר:כמו בכמה וכמה מקומות בפורום,
ההגיון הליטאי אומר שמה שנהגו בישיבות כך נפסק בשו"ע, ופשוט מיותר לבדוק בשו"ע, מקסימום זה טעות המדפיסים...
לא ידידי ממש לא, ה"הגיון הליטאי" שלפני 5 דקות הולדת אותו לא אומר שום דבר כזה, ההיגיון האנושי אומר לא לעוות את המציאות כפי שאני מעוניין שהיא תהיה קשה להולמה ככל שתהיה
ואם תעיין מעט בהיסטוריה של הפורום, תמצא אין ספור דוגמאות לאמיתות הדברים.
באגרות משה כתב להדיה לא כך, אלא כתב שבכמה וכמה מקומות משמע במשנ"ב דפסק כמו הגאון לעניין ק"ש!nls אמר:לילה כיום יאיר אמר:nls אמר:
רבינו תם לא נפסק להלכה בשו"ע ובמ"ב, משא"כ בט"ק.
ויכול להיות הרבה הנהגות כהחזו"א, אבל לא נגד המ"ב.
ואם נמצא מקום שהמ"ב פסק לחומרא והחזו"א הלך לקולא, ובכ"ז סומכים בזה על החזו"א- כל זה מכלל קושייתי
רבינו תם נפסק להלכה בשו"ע ובמשנ"ב.
זמן קרי"ש להחמיר כהמג"א נפסק במשנ"ב (יש לזה כמה ראיות אין לאל ידי כעת) ובכל זאת הרבה מקילים
תפילין דר"ת נפסק בשו"ע שיר"ש יחמיר, לא ידוע לי משנ"ב שאומר לא להחמיר, למעשה אחרי הגאון אף אחד לא מחמיר
וכן על זה הדרך. כמו שאמרתי קודם אם יש קושיות זה בסדר גמור צריך להיות וזה חלק מעמל התורה להבין את דרכי ההנהגה של רבותינו, אבל עם עובדות בבקשה לא לבזבז זמן ולהתווכח, נוהגים ככה היום בגלל החזו"א ע"פ מה שהוא רצה שינהגו ע"פ הגר"א, כמעט בכל הדברים
לא נכון, המשנ"ב מביא את שיטת הגאונים, וכותב לנהוג כמוהם לחומרא!nls אמר:לילה כיום יאיר אמר:nls אמר:
רבינו תם לא נפסק להלכה בשו"ע ובמ"ב, משא"כ בט"ק.
ויכול להיות הרבה הנהגות כהחזו"א, אבל לא נגד המ"ב.
ואם נמצא מקום שהמ"ב פסק לחומרא והחזו"א הלך לקולא, ובכ"ז סומכים בזה על החזו"א- כל זה מכלל קושייתי
רבינו תם נפסק להלכה בשו"ע ובמשנ"ב.
זמן קרי"ש להחמיר כהמג"א נפסק במשנ"ב (יש לזה כמה ראיות אין לאל ידי כעת) ובכל זאת הרבה מקילים
תפילין דר"ת נפסק בשו"ע שיר"ש יחמיר, לא ידוע לי משנ"ב שאומר לא להחמיר, למעשה אחרי הגאון אף אחד לא מחמיר
וכן על זה הדרך. כמו שאמרתי קודם אם יש קושיות זה בסדר גמור צריך להיות וזה חלק מעמל התורה להבין את דרכי ההנהגה של רבותינו, אבל עם עובדות בבקשה לא לבזבז זמן ולהתווכח, נוהגים ככה היום בגלל החזו"א ע"פ מה שהוא רצה שינהגו ע"פ הגר"א, כמעט בכל הדברים
E. W אמר:באגרות משה כתב להדיה לא כך, אלא כתב שבכמה וכמה מקומות משמע במשנ"ב דפסק כמו הגאון לעניין ק"ש!nls אמר:זמן קרי"ש להחמיר כהמג"א נפסק במשנ"ב (יש לזה כמה ראיות אין לאל ידי כעת) ובכל זאת הרבה מקילים
E. W אמר:לא נכון, המשנ"ב מביא את שיטת הגאונים, וכותב לנהוג כמוהם לחומרא!nls אמר:לילה כיום יאיר אמר:רבינו תם לא נפסק להלכה בשו"ע ובמ"ב, משא"כ בט"ק.
ויכול להיות הרבה הנהגות כהחזו"א, אבל לא נגד המ"ב.
ואם נמצא מקום שהמ"ב פסק לחומרא והחזו"א הלך לקולא, ובכ"ז סומכים בזה על החזו"א- כל זה מכלל קושייתי
רבינו תם נפסק להלכה בשו"ע ובמשנ"ב.
זמן קרי"ש להחמיר כהמג"א נפסק במשנ"ב (יש לזה כמה ראיות אין לאל ידי כעת) ובכל זאת הרבה מקילים
תפילין דר"ת נפסק בשו"ע שיר"ש יחמיר, לא ידוע לי משנ"ב שאומר לא להחמיר, למעשה אחרי הגאון אף אחד לא מחמיר
וכן על זה הדרך. כמו שאמרתי קודם אם יש קושיות זה בסדר גמור צריך להיות וזה חלק מעמל התורה להבין את דרכי ההנהגה של רבותינו, אבל עם עובדות בבקשה לא לבזבז זמן ולהתווכח, נוהגים ככה היום בגלל החזו"א ע"פ מה שהוא רצה שינהגו ע"פ הגר"א, כמעט בכל הדברים
נכון, לא הבנתיך כראויnls אמר:E. W אמר:לא נכון, המשנ"ב מביא את שיטת הגאונים, וכותב לנהוג כמוהם לחומרא!nls אמר:רבינו תם נפסק להלכה בשו"ע ובמשנ"ב.
זמן קרי"ש להחמיר כהמג"א נפסק במשנ"ב (יש לזה כמה ראיות אין לאל ידי כעת) ובכל זאת הרבה מקילים
תפילין דר"ת נפסק בשו"ע שיר"ש יחמיר, לא ידוע לי משנ"ב שאומר לא להחמיר, למעשה אחרי הגאון אף אחד לא מחמיר
וכן על זה הדרך. כמו שאמרתי קודם אם יש קושיות זה בסדר גמור צריך להיות וזה חלק מעמל התורה להבין את דרכי ההנהגה של רבותינו, אבל עם עובדות בבקשה לא לבזבז זמן ולהתווכח, נוהגים ככה היום בגלל החזו"א ע"פ מה שהוא רצה שינהגו ע"פ הגר"א, כמעט בכל הדברים
??? מישהו כתב לא כך? ברור שחייבים להחמיר גאונים, אבל הוא גם כותב להחמיר ר"ת
א"כ מה עם אמירת פיוטים? הנחת תפילין בחוה"מ? אמירת ושמרו במעריב של שבת? קידוש בבית הכנסת בליל שב"ק ויו"ט?לילה כיום יאיר אמר:אם יש לך תשובה שיתכן לסמוך על אחרים, זה לא זלזול בח"ח.איש הישראלי אמר:איני חפץ לענותפינחס רוזנצוויג אמר:נגד מ"ב??!
שלא יאמרו שאני רח"ל מזלזל במרן הס"ק הח"ח זיע"א
אולם כידוע שהמ"ב הוא הפוסק של כלל ישראל אשר אין לזוז ממנו, פרט להחזו"א שסבר אחרת ממנו בכמה דינים, אולם ללכת אחר הוראות החזו"א רק היכן שנוח, זה ודאי לא נכון.
מותר לך לערער, אל תפחד.תלמיד נאמן אמר:דרומאי אמר:כל ההשפעות שיש ממצות ציצית שייכות גם בציצת זו שחיובה מדרבנן
אני לא מערער, אבל שואל אם יש לכם מקור לזה ?
בטלית גדול גם אומרים כן? אני לא מדבר היום שיש (?) מזגן, אבל פעם לפני שהיו מזגנים בכל בית כנסת אנשים היו נחנקים מהט"ג בשעת התפילה, ומעולם לא משענו ולא ראינו אחד שמתפלל בלי ט"ג בגלל זה.לילה כיום יאיר אמר:ראיתי בעבר שזה מטעם שזה מחמם ואין הנאה בלבישה, וממילא אינו דרך לבישה ופטור.
פינחס רוזנצוויג אמר:נגד מ"ב??!איש הישראלי אמר:שמא ע"פ הרמ"א?
אין שום מקור לחייב אף אחד לנהוג כמו המשנ"ב, ויש הרבה מנהגים בקהילות שונות דלא כהמשנ"ב. כל ההמצאה הזו שכל כלל ישראל חייב לנהוג כפסקי המשנ"ב היא המצאה חדשה שמקורה במקומות מסויימים מאד שהמציאו יהדות חדשה בעשרות השנים האחרונות (וגם זאת בתנאי שלא סותר את הוראות רבותיהם...), ולא התקבלה על כלל הפוסקים בעם ישראל, ואף הח"ח עצמו היה משתומם על הלכה חדשה זו.לילה כיום יאיר אמר:אם יש לך תשובה שיתכן לסמוך על אחרים, זה לא זלזול בח"ח.איש הישראלי אמר:איני חפץ לענותפינחס רוזנצוויג אמר:נגד מ"ב??!
שלא יאמרו שאני רח"ל מזלזל במרן הס"ק הח"ח זיע"א
אולם כידוע שהמ"ב הוא הפוסק של כלל ישראל אשר אין לזוז ממנו, פרט להחזו"א שסבר אחרת ממנו בכמה דינים, אולם ללכת אחר הוראות החזו"א רק היכן שנוח, זה ודאי לא נכון.
נכון בהחלט, ולא זו בלבד אלא שכל מי שקצת בקי בהיסטוריה של פסיקת ההלכה ומנהגים יודע שפסק ההלכה משתנה מעת לעת ומתקופה לתקופה, בהתאם למקום ולזמן, ובעיקר בהתאם לדעת מורי ההוראה של אותו מקום, וכך היא דרכה של תורה. באתרא דריה"ג אכלו בשר עוף בחלב, ובא"י אכלו חלב דאייתרא, ויש אלפי מנהגים שהיו חלוקים בהם בני בבל וא"י ובני אשכנז וספרד ושאר המדינות, וגם בימינו אין פוסק אחד שכולם נוהגים על פיו אלא יש מנהגים שונים שהגיעו ממקורות שונים. גם הציבור הליטאי לא נוהג כהגר"א אלא בחלק מהדברים, וגם הציבור הספרדי אינו הולך תמיד כפסק השו"ע, וכהנה רבות.nls אמר:לילה כיום יאיר אמר:אתה יכול להביא דוגמאות לכך? אני לא יודע על כאלה דברים שכולם נוהגים להקל בדאורייתא ע"פ החזו"א.nls אמר:בדיוק כמו עם ר"ת במוצ"ש, ובדיוק כמו עם תפילין דר"ת ועוד הרבה- הגאון. זהו זאת הסיבה היחידה, כל שאר האריכות מיותרת וכל אחד יודע את זה. הנהגות החיים של הציבור הליטאי בחלקו הגדול (בפרט הבני ברקי) הם ע"פ מה שהחזו"א הנהיג ע"פ הגאון, אע"פ שזה ממש נגד ראשונים בדאו' גמור. אם זה בסדר או לא? כל אחד יחלק ציונים למי שהוא רוצה, אבל אלו העובדות איתם אי אפשר להתווכח, על הפרשנות אפשר וצריך להתווכח. אשריכם ישראל
כמו שכתב הרב אבי חי במקרה הספציפי הזה זה לא נקרא להקל, הרי לא מדובר בחשש איסור חלילה.
קח את שתי הדוג' שנתתי מוצ"ש כר"ת ותפילין דר"ת, בודאי שהיה ראוי מאד לכל יר"ש לחשוש והנה אנו רואים רבבות של בני תורה שלא מקפידים על כך כלל (וכמובן שיש המון שכן מקפידים ואשרי יולדתם, אבל בגדול הציבור הליטאי הבני ברקי לא מחמיר בכך).
זמן קרי"ש, הרבה הרבה בני תורה חשובים סומכים לכתחילה על הגר"א- בעיקר הגלל הוראה של החזו"א בכך.
וכן יש עוד הרבה, אם תשים לב ותדקדק תראה שבהמון מקרים היסודות של החיי היום יום ההלכתיים שלנו הם ע"פ החזו"א ע"פ הגר"א, תן לחכם ויחכם עוד...
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=916&pgnum=67nls אמר:E. W אמר:באגרות משה כתב להדיה לא כך, אלא כתב שבכמה וכמה מקומות משמע במשנ"ב דפסק כמו הגאון לעניין ק"ש!nls אמר:זמן קרי"ש להחמיר כהמג"א נפסק במשנ"ב (יש לזה כמה ראיות אין לאל ידי כעת) ובכל זאת הרבה מקילים
אין לי את הפנאי לשבת על זה שוב, בעבר שמעתי על זה שיעור מת"ח ענק ששוחה במשנ"ב.
בגדול יש משנ"ב לגבי איסור אכילת חמץ בער"פ שאומר להחמיר מג"א
יש עוד משנ"ב שאומר שדעת השו"ע כדעת המג"א (לא זוכר איפה)
ועוד כמה מקומות בודאות שמשמע מהמשנ"ב להחמיר מג"א.
את דברי ר' משה לצערי אינני מכיר אבל מעניין לעיין בתשובה שלו לאור הדברים ששמעתי בנושא תוכל בבקשה להפנות אותי לתשובה?
ההיפך ודאי שהוא לא הנכון, כי הרבה מפסקי הרמ"א דחוהו המגן אברהם והט"ז והאליה רבה ונפסק בהם דלא כהרמ"א וכבר נהגו כל ישראל להכריע כגדולי פוסקי האחרונים נגד הרמ"א, ולא כאחינו הספרדים שדבבלו עליהם כל הוראות השלחן ערוך.מבקש אמת אמר:פינחס רוזנצוויג אמר:נגד מ"ב??!איש הישראלי אמר:שמא ע"פ הרמ"א?
למה המשנה ברורה אמור לחייב מישהו יותר מהרמ"א? ההיפך הוא הנכון!
מבקש אמת אמר:במקומות מסויימים מאד שהמציאו יהדות חדשה בעשרות השנים האחרונות
אודה לך ממש מכל הלב אם תציין את המקור לזה בכתבי האריז"ל.דרומאי אמר:מותר לך לערער, אל תפחד.תלמיד נאמן אמר:דרומאי אמר:כל ההשפעות שיש ממצות ציצית שייכות גם בציצת זו שחיובה מדרבנן
אני לא מערער, אבל שואל אם יש לכם מקור לזה ?
המקור לזה בכתבי האר"י שבכל מצוה דרבנן יש אור גבוה יותר מהמצוה שכנגדה מדאורייתא, ואחד הדוגמאות שמביא זה מיני הציצית שחייבים מדרבנן.