יושב אוהלים
משתמש ותיק
ומי שכן מתנהג כמו רב מסויים בכל דרכיו, אז הוא כן יכול לומר על מי שלא עושה כמו הרב שלו שהוא לא בסדר, אם השני מתנהג כהוראת רב אחר?????נחפשה דרכינו אמר:להתנהג יכול, אבל לא לנפנף בשיטתו ולומר שמי שלא עושה כך הוא לא בסדר
ומי שכן מתנהג כמו רב מסויים בכל דרכיו, אז הוא כן יכול לומר על מי שלא עושה כמו הרב שלו שהוא לא בסדר, אם השני מתנהג כהוראת רב אחר?????נחפשה דרכינו אמר:להתנהג יכול, אבל לא לנפנף בשיטתו ולומר שמי שלא עושה כך הוא לא בסדר
מה הטעם בהיתממות, ההשוואה להתנגדות להקלה על צער הלידה, היא לעג ובוז.לבי במערב אמר:מי לעג!?עץ פרי אמר:ועצה טובה קמ"ל, אל תרבה ללעוג לדעות אחרות
פשוט.לבי במערב אמר:אשוב ואומר: לא לעגתי, ח"ו, וכך גם (מן הסתם) הבין ר' '@נתנאל_ב' - שלדבריו הגבתי.
אשמח לשמוע מי הם ה'רבוותא' דס"ל שאין ראוי למעט בצער של ב'עצב תלדי בנים', ומה טעמם בזה.לבי במערב אמר:פלוגתא דרבוואתא, אי יאות למעוטי ב'ברכות' השי"ת שבאותו המעמד... (כדוגמת: בעצב תלדי בנים...)
יושב אוהלים אמר:אשמח לשמוע מי הם ה'רבוותא' דס"ל שאין ראוי למעט בצער של ב'עצב תלדי בנים', ומה טעמם בזה.לבי במערב אמר:פלוגתא דרבוואתא, אי יאות למעוטי ב'ברכות' השי"ת שבאותו המעמד... (כדוגמת: בעצב תלדי בנים...)
שם (לכה"פ לפי מה שראיתי בהפנייה שציינת) מיירי במקום חילול שבת, לא בסתם לידה ביום חול.בשלמא אמר:יושב אוהלים אמר:אשמח לשמוע מי הם ה'רבוותא' דס"ל שאין ראוי למעט בצער של ב'עצב תלדי בנים', ומה טעמם בזה.לבי במערב אמר:פלוגתא דרבוואתא, אי יאות למעוטי ב'ברכות' השי"ת שבאותו המעמד... (כדוגמת: בעצב תלדי בנים...)
ידוע שהגרש"ז לא היה כ"כ בעד אפידורל
https://tablet.otzar.org/pages/?&restore=1&t=1621538645407&pagenum=78&book=26376
מדברי הגה"צ מפאפא (הרב ניימאן) זצ"ל (שאגב לא זכה לפרי בטן ה"י) משמע שמתייחס באופן כללי מלבד האיסור של שבת.יושב אוהלים אמר:שם (לכה"פ לפי מה שראיתי בהפנייה שציינת) מיירי במקום חילול שבת, לא בסתם לידה ביום חול.
עץ פרי אמר:האר"י הקדוש היה אוכל עשבים שגדלים בר
לקיים מה שנאמר ואכלת את עשב השדה.
כך שאין ספק שרצון ה' שיתקיים הכתוב בתורה.
בן אבנר אמר:היכן המקור שהאר"י היה נוהג כך?
חשוב להדגיש שלגבי הענין לאכול עשבי דדברא משמע דלא שאני האריז"ל משאר בנ"א שכן המג"א הביאו לדינא ואחריו שאר הפוסקים.לבי במערב אמר:ודאי שהאריז"ל קדוש ה' שאני, שבכל תנועה ותנועה הי' מייחד יחודים עליונים אשר אין לנו בהם שום השגה כלל. ופשוט.
מהאר"י רואים שיש רצון ה' גם בדברים שנאמרו כקללהלבי במערב אמר:ודאי שהאריז"ל קדוש ה' שאני, שבכל תנועה ותנועה הי' מייחד יחודים עליונים אשר אין לנו בהם שום השגה כלל. ופשוט.
נתנאל_ב אמר:עיי"ש גם בעמוד ק"ב לגבי שומע שיעור מוקלט (שאינו שידור חי) והמגיד שיעור בירך על כוס מים, שיענה השומע אמן. וג"ז תמוה. ועיי"ש בעמ' רט"ו שבאמת כתב הרב ליברמן שאין כאן מברך כלל, ולא שייך בזה עניית אמן, אלא שיכול לומר אמן מצד שכן הוא האמת ואין לו איסור (ושמא כוונתו שזה כוונת הגרח"ק שיענה).
עוד שם עמ' ק"ד שעונה לו הגר"ח ש"יתכן" שאינו ראוי לגדל נחשים בביתו לתחביב, מדכתי' "ואיבה אשית".
לא עברתי על עוד הרבה דברים מספר זה, אך די מזה כבר להבין במאי עסקינן הכא.
כי הם חיינו אמר:מלשונו של הגר"ח נראה שסבר שאין להתחשב במי שאומר שאין בשימוש בחשמל משום בזיון השבת,אבר כיונה אמר:אמנם יש הנוהגים כן 'מעיקר הדין' אבל הם 'מתחשבים' במי שנוהג כהגאונים
לכן השאלה שצריכה להישאל היא למה כאן 'אין מתחשבים' בפוסקים המתירים
ובאמת שדעת המתירים דחוקה מאוד,
וצריכים להדחק בדחוקים גדולים כדי לישב למה אין כאן חילל ה' ובזיון השבת,
ובפרט בדורינו שהיראים נמנעים אפי ללכת לאתרי בילוי שמחללים את השבת, וא"כ עאכו"כ להשתמש בש"ק בדבר שנוצר ע"י חילול שבת, שזהו בזיון גדול לשבת,
אלא שעכ"פ דברי הגר"ח מחודשים מאוד, לומר שמי שסומך על המתירים פסול לכתיבת סת"ם,
אמת ויציב.שייגניסט אמר:שאדם עונה בפשטות על ברכה ודאי שמכון לאמן דחיובא ואין לעשות כן ומה שהרב ליברמן כ’ יתכון דמיירי שמכון כן מלכתחילה
בגן החיות לא נהנה היום מחילול השבת ופשיטא שמותרשייגניסט אמר:כי הם חיינו אמר:מלשונו של הגר"ח נראה שסבר שאין להתחשב במי שאומר שאין בשימוש בחשמל משום בזיון השבת,אבר כיונה אמר:אמנם יש הנוהגים כן 'מעיקר הדין' אבל הם 'מתחשבים' במי שנוהג כהגאונים
לכן השאלה שצריכה להישאל היא למה כאן 'אין מתחשבים' בפוסקים המתירים
ובאמת שדעת המתירים דחוקה מאוד,
וצריכים להדחק בדחוקים גדולים כדי לישב למה אין כאן חילל ה' ובזיון השבת,
ובפרט בדורינו שהיראים נמנעים אפי ללכת לאתרי בילוי שמחללים את השבת, וא"כ עאכו"כ להשתמש בש"ק בדבר שנוצר ע"י חילול שבת, שזהו בזיון גדול לשבת,
אלא שעכ"פ דברי הגר"ח מחודשים מאוד, לומר שמי שסומך על המתירים פסול לכתיבת סת"ם,
דוקא הגן החיות התנכי מלא ביראים הגם שהוא פותח בשבת ובכניסה על שלט ענק מופיע זמני כניסה כולל שבת
צ”ע על איזה יראים התכונת?! אוליי יחידי סגולה איני יודע?!
רוב הציבור החרדי לא משתמש בגנרטור יש שעושים קו גנרטור בשביל שיקבלו את הילדים לחיידר אבל לא משתמשים בגנרטור ואם משתמשים לא מטעם שבת אלא....כי הם חיינו אמר:ככה להתעלם מרוב הציבור החרדי ורבניהםיושב אוהלים אמר:יש פוסקים המתירים.JPGכי הם חיינו אמר:כיוון שידוע שרבים משלומי אמוני ישראל מקילים בכך, וכנראה שיש כאן משהו שאני לא מבין אשמח לשמוע הסבר,
ציון הלא תשאלי אמר:אינני מבין על מה כל הפולמוס ... והרי הדברים ברורים ומיושבים כמין חומר והיינו -
מרן שר התורה ר' חיים שליט"א ס"ל כדעת אביו זצ"ל וכדעת מרן החזו"א שיש איסור להשתמש בחשמל בשבת ומטעמיו הוא ... (בלי להכנס נכון או לא נכון ומבלי להכנס לדעות המתירים ומה טעמיהם נכון או לא נכון ...)
הילכך - כל מי שאכן שומע והולך בדעתם של אותם גדולי ומאורי ישראל וודאי ובוודאי שאינו יכול לשמש כסופר ושוחט ומוהל לאותם אלו שסוברים כדעת המחמירים ... ובוודאי שאותם אלו המחמירים לשיטתם אין צורך שיגידו להם ממי לקנות, כי וודאי הוא להם שלא יקנו במקומות פסולים אלו !!!
אך לאותם אלו שלא פוסקים והולכים לאורם, אלא הולכים לדעת שאר הפוסקים ושאר גדולי ומאורי הדור - וודאי ובוודאי שכל סופרי הסת"ם יוכלו להמשיך לכתוב כדת משה וישראל, וכדעת רבותם !!!
ואין מקום להאריך ולהתפלמס בדיון ישן ארוך ומיותר !!!
לא יודע מה קורה בגן החיות התנכ"י, ונדמה לי שיש שם התר דחוק [ומוזר] שלא מוכרים כרטיסים בשבת,שייגניסט אמר:כי הם חיינו אמר:מלשונו של הגר"ח נראה שסבר שאין להתחשב במי שאומר שאין בשימוש בחשמל משום בזיון השבת,אבר כיונה אמר:אמנם יש הנוהגים כן 'מעיקר הדין' אבל הם 'מתחשבים' במי שנוהג כהגאונים
לכן השאלה שצריכה להישאל היא למה כאן 'אין מתחשבים' בפוסקים המתירים
ובאמת שדעת המתירים דחוקה מאוד,
וצריכים להדחק בדחוקים גדולים כדי לישב למה אין כאן חילל ה' ובזיון השבת,
ובפרט בדורינו שהיראים נמנעים אפי ללכת לאתרי בילוי שמחללים את השבת, וא"כ עאכו"כ להשתמש בש"ק בדבר שנוצר ע"י חילול שבת, שזהו בזיון גדול לשבת,
אלא שעכ"פ דברי הגר"ח מחודשים מאוד, לומר שמי שסומך על המתירים פסול לכתיבת סת"ם,
דוקא הגן החיות התנכי מלא ביראים הגם שהוא פותח בשבת ובכניסה על שלט ענק מופיע זמני כניסה כולל שבת
צ”ע על איזה יראים התכונת?! אוליי יחידי סגולה איני יודע?!
שייגניסט אמר:רוב הציבור החרדי לא משתמש בגנרטור יש שעושים קו גנרטור בשביל שיקבלו את הילדים לחיידר אבל לא משתמשים בגנרטור ואם משתמשים לא מטעם שבת אלא....כי הם חיינו אמר:ככה להתעלם מרוב הציבור החרדי ורבניהםיושב אוהלים אמר:יש פוסקים המתירים.JPG
מה ענית? בכל המוסדות החרדים לוקחים לגן החיות התנכיכי הם חיינו אמר:לא יודע מה קורה בגן החיות התנכ"י, ונדמה לי שיש שם התר דחוק [ומוזר] שלא מוכרים כרטיסים בשבת,שייגניסט אמר:כי הם חיינו אמר:מלשונו של הגר"ח נראה שסבר שאין להתחשב במי שאומר שאין בשימוש בחשמל משום בזיון השבת,
ובאמת שדעת המתירים דחוקה מאוד,
וצריכים להדחק בדחוקים גדולים כדי לישב למה אין כאן חילל ה' ובזיון השבת,
ובפרט בדורינו שהיראים נמנעים אפי ללכת לאתרי בילוי שמחללים את השבת, וא"כ עאכו"כ להשתמש בש"ק בדבר שנוצר ע"י חילול שבת, שזהו בזיון גדול לשבת,
אלא שעכ"פ דברי הגר"ח מחודשים מאוד, לומר שמי שסומך על המתירים פסול לכתיבת סת"ם,
דוקא הגן החיות התנכי מלא ביראים הגם שהוא פותח בשבת ובכניסה על שלט ענק מופיע זמני כניסה כולל שבת
צ”ע על איזה יראים התכונת?! אוליי יחידי סגולה איני יודע?!
אני התכוונת על כך שמפעם לפעם מתפרסמים מודעות, עם חתימות של גדולי הרבנים, על איסור הליכה למקומות בילוי שאינם שומרים שבת,
ובמוסדות החרדים נמנעים מלקחת את הילדים לאתרים שמחללים שבת,
אני הקטן סבור שאין איסור ללכת לאתר בילוי שמחלל שבת, ואני מאוד מפקפק בתועלת שיש בכך לעודד שמירת שבת, אבל מפני כבודם של הרבנים ומחמת הצורך להכנע לגדולי התורה מנהיגי הדור, אני משתדל להמנע מללכת לכאלו מקומות,
אינך משיב על מה שדיברנו @כי הם חיינו כ’ שהיראים נמנעים ללכת לאתרי בילוי שמחללים שבת לכן גם פה זה בזיון לקרוא בס”ת מסת”ם שסומך על חברת חשמל ולא דיברנו על נהנה ממלאכת שבת ודו”קעץ פרי אמר:בגן החיות לא נהנה היום מחילול השבת ופשיטא שמותרשייגניסט אמר:כי הם חיינו אמר:מלשונו של הגר"ח נראה שסבר שאין להתחשב במי שאומר שאין בשימוש בחשמל משום בזיון השבת,
ובאמת שדעת המתירים דחוקה מאוד,
וצריכים להדחק בדחוקים גדולים כדי לישב למה אין כאן חילל ה' ובזיון השבת,
ובפרט בדורינו שהיראים נמנעים אפי ללכת לאתרי בילוי שמחללים את השבת, וא"כ עאכו"כ להשתמש בש"ק בדבר שנוצר ע"י חילול שבת, שזהו בזיון גדול לשבת,
אלא שעכ"פ דברי הגר"ח מחודשים מאוד, לומר שמי שסומך על המתירים פסול לכתיבת סת"ם,
דוקא הגן החיות התנכי מלא ביראים הגם שהוא פותח בשבת ובכניסה על שלט ענק מופיע זמני כניסה כולל שבת
צ”ע על איזה יראים התכונת?! אוליי יחידי סגולה איני יודע?!
הטעם לא ללכת כדי לא לפרנס מקומות מסוג זה.
יש בזה 2 עניינים:כי הם חיינו אמר:ואני מאוד מפקפק בתועלת שיש בכך לעודד שמירת שבת,
אם זה היה טענתו אז חבל שהגבתישייגניסט אמר:אינך משיב על מה שדיברנו @כי הם חיינו כ’ שהיראים נמנעים ללכת לאתרי בילוי שמחללים שבת לכן גם פה זה בזיון לקרוא בס”ת מסת”ם שסומך על חברת חשמל ולא דיברנו על נהנה ממלאכת שבת ודו”ק
כי הם חיינו אמר:שייגניסט אמר:רוב הציבור החרדי לא משתמש בגנרטור יש שעושים קו גנרטור בשביל שיקבלו את הילדים לחיידר אבל לא משתמשים בגנרטור ואם משתמשים לא מטעם שבת אלא....כי הם חיינו אמר:ככה להתעלם מרוב הציבור החרדי ורבניהם
אכן רוב הציבור לא משתמש בגנרטור,
אבל אין סיבה לזלזל ולומר שאלו שמשתמשים עושים כך כדי התקבל לחידר,
ובתוך הציבור הליטאי אני חי, ואני לא מכיר חיידר שגנרטור מהווה שיקול לקבלת תלמידים,
וכנראה שבכל החיידרים הלטאים גם הנחשבים ביותר, יש גם כאלו שאין להם גנרטור,
יושב אוהלים אמר:יש בזה 2 עניינים:כי הם חיינו אמר:ואני מאוד מפקפק בתועלת שיש בכך לעודד שמירת שבת,
א. ענין חיזוק ענין שמירת שבת אצלנו, כאשר אנו נמנעים מלפרנס מחללי שבת זה מחזק בליבנו ובלב ילדנו את ענין שמירת קדושת השבת.
ב. כבר הוכח וכמה וכמה עניינים אחרים שכח הביקוש של ציבור גדול יכול לשנות דברים גם אצל החילונים. (דוגמא א' מיני רבים ענין ההיתר-עיסקא אצל קופות החולים).
השפה שהם מבינים זה 'כסף' ואם הציבור החרדי היו מתאחדים להחרים לגמרי מקום שפתוח בשבת זה היה "כואב" להם מאוד בכיס, והם היו משנים