חשמל לשבת - מי שלא נזהר בזה הוא פסול לכתוב ס"ת

יושב אוהלים

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
להתנהג יכול, אבל לא לנפנף בשיטתו ולומר שמי שלא עושה כך הוא לא בסדר
ומי שכן מתנהג כמו רב מסויים בכל דרכיו, אז הוא כן יכול לומר על מי שלא עושה כמו הרב שלו שהוא לא בסדר, אם השני מתנהג כהוראת רב אחר?????
 

עץ פרי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
עץ פרי אמר:
ועצה טובה קמ"ל, אל תרבה ללעוג לדעות אחרות
מי לעג!?
מה הטעם בהיתממות, ההשוואה להתנגדות להקלה על צער הלידה, היא לעג ובוז. 
לעגת ונעלם ממך מנהג האר"י הקדוש, ובאת ללעוג ויצאת נלעג, ומכאן מוסר לבזים.
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
אשוב ואומר: לא לעגתי, ח"ו, וכך גם (מן הסתם) הבין ר' '@נתנאל_ב' - שלדבריו הגבתי.
פשוט.
ר' @עץ פרי שליט"א, כנראה אין אתה מכיר את הרב @לבי במערב שליט"א.
כשהוא בסביבה - אין שום לעג ושום זלזול, ואדרבה להיפך.
ירבו כמותו בישראל. ואשרי מי שחושדים אותו ואין בו.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
פלוגתא דרבוואתא, אי יאות למעוטי ב'ברכות' השי"ת שבאותו המעמד... (כדוגמת: בעצב תלדי בנים...)
אשמח לשמוע מי הם ה'רבוותא' דס"ל שאין ראוי למעט בצער של ב'עצב תלדי בנים', ומה טעמם בזה.
 

בשלמא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
לבי במערב אמר:
פלוגתא דרבוואתא, אי יאות למעוטי ב'ברכות' השי"ת שבאותו המעמד... (כדוגמת: בעצב תלדי בנים...)
אשמח לשמוע מי הם ה'רבוותא' דס"ל שאין ראוי למעט בצער של ב'עצב תלדי בנים', ומה טעמם בזה.

ידוע שהגרש"ז לא היה כ"כ בעד אפידורל
https://tablet.otzar.org/pages/?&restore=1&t=1621538645407&pagenum=78&book=26376
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
יושב אוהלים אמר:
לבי במערב אמר:
פלוגתא דרבוואתא, אי יאות למעוטי ב'ברכות' השי"ת שבאותו המעמד... (כדוגמת: בעצב תלדי בנים...)
אשמח לשמוע מי הם ה'רבוותא' דס"ל שאין ראוי למעט בצער של ב'עצב תלדי בנים', ומה טעמם בזה.

ידוע שהגרש"ז לא היה כ"כ בעד אפידורל
https://tablet.otzar.org/pages/?&restore=1&t=1621538645407&pagenum=78&book=26376
שם (לכה"פ לפי מה שראיתי בהפנייה שציינת) מיירי במקום חילול שבת, לא בסתם לידה ביום חול.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
שם (לכה"פ לפי מה שראיתי בהפנייה שציינת) מיירי במקום חילול שבת, לא בסתם לידה ביום חול.
מדברי הגה"צ מפאפא (הרב ניימאן) זצ"ל (שאגב לא זכה לפרי בטן ה"י) משמע שמתייחס באופן כללי מלבד האיסור של שבת.
לגבי שב"ק יש גם שאלה ידועה מהפני מנחם לשבט הלוי וחזור.
 

בן אבנר

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
האר"י הקדוש היה אוכל עשבים שגדלים בר
לקיים מה שנאמר ואכלת את עשב השדה.
כך שאין ספק שרצון ה' שיתקיים הכתוב בתורה.

היכן המקור שהאר"י היה נוהג כך?
[ועדיין יש לדון האם יש לנו (האנשים הפשוטים שלא אוכלים עשבים) ענין ליצור איבה בינינו לבין הנחש וכדו'].
 

בשלמא

משתמש ותיק
בן אבנר אמר:
היכן המקור שהאר"י היה נוהג כך?

שעהמ"צ פר' עקב
גם היה נוהג מורי ז"ל פעמים רבות שהיה מצוה לבני ביתו שיביאו לפניו מאותם עשבי דדברא שאינן נזרעים בידי אדם או קוצים ודרדרים שדרך בני אדם לאוכלם והיה אוכלם כדי לקיים בעצמו קללת אדה"ר שנתקלל וקוץ ודרדר כו' ואכלת כו'
 

ונכתב בספר

משתמש ותיק
ההבדל בין הנהגה יחודית כמו זו שנהג האר''י ז''ל לבין לעשות מזה 'נוהג' או ענין, ליצור איסור ומחלוקת סביב גדרו וכו' זה מצחיק מאוד.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ודאי שהאריז"ל קדוש ה' שאני, שבכל תנועה ותנועה הי' מייחד יחודים עליונים אשר אין לנו בהם שום השגה כלל. ופשוט.
 

בשלמא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ודאי שהאריז"ל קדוש ה' שאני, שבכל תנועה ותנועה הי' מייחד יחודים עליונים אשר אין לנו בהם שום השגה כלל. ופשוט.
חשוב להדגיש שלגבי הענין לאכול עשבי דדברא משמע דלא שאני האריז"ל משאר בנ"א שכן המג"א הביאו לדינא ואחריו שאר הפוסקים.
(לגבי ענינים אחרים שכל אחד מאתנו יוציא מדעתו וודאי י"ל דשאני כי לא מחשבותיו של האריז"ל מחשבתינו).


 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ודאי שהאריז"ל קדוש ה' שאני, שבכל תנועה ותנועה הי' מייחד יחודים עליונים אשר אין לנו בהם שום השגה כלל. ופשוט.
מהאר"י רואים שיש רצון ה' גם בדברים שנאמרו כקללה
וכבר כתבו לך שהמג"א הביא זאת ולא הבין כדבריך.
 
 

שייגניסט

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
עיי"ש גם בעמוד ק"ב לגבי שומע שיעור מוקלט (שאינו שידור חי) והמגיד שיעור בירך על כוס מים, שיענה השומע אמן. וג"ז תמוה. ועיי"ש בעמ' רט"ו שבאמת כתב הרב ליברמן שאין כאן מברך כלל, ולא שייך בזה עניית אמן, אלא שיכול לומר אמן מצד שכן הוא האמת ואין לו איסור (ושמא כוונתו שזה כוונת הגרח"ק שיענה).
עוד שם עמ' ק"ד שעונה לו הגר"ח ש"יתכן" שאינו ראוי לגדל נחשים בביתו לתחביב, מדכתי' "ואיבה אשית".
לא עברתי על עוד הרבה דברים מספר זה, אך די מזה כבר להבין במאי עסקינן הכא.

שאדם עונה בפשטות על ברכה ודאי שמכון לאמן דחיובא ואין לעשות כן ומה שהרב ליברמן כ’ יתכון דמיירי שמכון כן מלכתחילה
 

שייגניסט

משתמש ותיק
כי הם חיינו אמר:
אבר כיונה אמר:
אמנם יש הנוהגים כן 'מעיקר הדין' אבל הם 'מתחשבים' במי שנוהג כהגאונים
לכן השאלה שצריכה להישאל היא למה כאן 'אין מתחשבים' בפוסקים המתירים
מלשונו של הגר"ח נראה שסבר שאין להתחשב במי שאומר שאין בשימוש בחשמל משום בזיון השבת,
ובאמת שדעת המתירים דחוקה מאוד,
וצריכים להדחק בדחוקים גדולים כדי לישב למה אין כאן חילל ה' ובזיון השבת,
ובפרט בדורינו שהיראים נמנעים אפי ללכת לאתרי בילוי שמחללים את השבת, וא"כ עאכו"כ להשתמש בש"ק בדבר שנוצר ע"י חילול שבת, שזהו בזיון גדול לשבת,
אלא שעכ"פ דברי הגר"ח מחודשים מאוד, לומר שמי שסומך על המתירים פסול לכתיבת סת"ם,

דוקא הגן החיות התנכי מלא ביראים הגם שהוא פותח בשבת ובכניסה על שלט ענק מופיע זמני כניסה כולל שבת
צ”ע על איזה יראים התכונת?! אוליי יחידי סגולה איני יודע?!
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
שייגניסט אמר:
שאדם עונה בפשטות על ברכה ודאי שמכון לאמן דחיובא ואין לעשות כן ומה שהרב ליברמן כ’ יתכון דמיירי שמכון כן מלכתחילה
אמת ויציב.
ודפח"ח.
 

עץ פרי

משתמש ותיק
שייגניסט אמר:
כי הם חיינו אמר:
אבר כיונה אמר:
אמנם יש הנוהגים כן 'מעיקר הדין' אבל הם 'מתחשבים' במי שנוהג כהגאונים
לכן השאלה שצריכה להישאל היא למה כאן 'אין מתחשבים' בפוסקים המתירים
מלשונו של הגר"ח נראה שסבר שאין להתחשב במי שאומר שאין בשימוש בחשמל משום בזיון השבת,
ובאמת שדעת המתירים דחוקה מאוד,
וצריכים להדחק בדחוקים גדולים כדי לישב למה אין כאן חילל ה' ובזיון השבת,
ובפרט בדורינו שהיראים נמנעים אפי ללכת לאתרי בילוי שמחללים את השבת, וא"כ עאכו"כ להשתמש בש"ק בדבר שנוצר ע"י חילול שבת, שזהו בזיון גדול לשבת,
אלא שעכ"פ דברי הגר"ח מחודשים מאוד, לומר שמי שסומך על המתירים פסול לכתיבת סת"ם,

דוקא הגן החיות התנכי מלא ביראים הגם שהוא פותח בשבת ובכניסה על שלט ענק מופיע זמני כניסה כולל שבת
צ”ע על איזה יראים התכונת?! אוליי יחידי סגולה איני יודע?!
בגן החיות לא נהנה היום מחילול השבת ופשיטא שמותר
הטעם לא ללכת כדי לא לפרנס מקומות מסוג זה.
 
 

שייגניסט

משתמש ותיק
כי הם חיינו אמר:
יושב אוהלים אמר:
כי הם חיינו אמר:
כיוון שידוע שרבים משלומי אמוני ישראל מקילים בכך, וכנראה שיש כאן משהו שאני לא מבין אשמח לשמוע הסבר,
יש פוסקים המתירים.JPG
ככה להתעלם מרוב הציבור החרדי ורבניהם
רוב  הציבור החרדי לא משתמש בגנרטור יש שעושים קו גנרטור בשביל שיקבלו את הילדים לחיידר אבל לא משתמשים בגנרטור ואם משתמשים לא מטעם שבת אלא....
 
 

שייגניסט

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
אינני מבין על מה כל הפולמוס ... והרי הדברים ברורים ומיושבים כמין חומר והיינו -
מרן שר התורה ר' חיים שליט"א ס"ל כדעת אביו זצ"ל וכדעת מרן החזו"א שיש איסור להשתמש בחשמל בשבת ומטעמיו הוא ... (בלי להכנס נכון או לא נכון ומבלי להכנס לדעות המתירים ומה טעמיהם נכון או לא נכון ...)
הילכך - כל מי שאכן שומע והולך בדעתם של אותם גדולי ומאורי ישראל וודאי ובוודאי שאינו יכול לשמש כסופר ושוחט ומוהל לאותם אלו שסוברים כדעת המחמירים ... ובוודאי שאותם אלו המחמירים לשיטתם אין צורך שיגידו להם ממי לקנות, כי וודאי הוא להם שלא יקנו במקומות פסולים אלו !!!

אך לאותם אלו שלא פוסקים והולכים לאורם, אלא הולכים לדעת שאר הפוסקים ושאר גדולי ומאורי הדור - וודאי ובוודאי שכל סופרי הסת"ם יוכלו להמשיך לכתוב כדת משה וישראל, וכדעת רבותם !!!
ואין מקום להאריך ולהתפלמס בדיון ישן ארוך ומיותר !!!



לפי דבריך בן אשכנז שמקל בדבר לח כדעת הרמ”א אם החזיר לפלטה אסור לבן ספרד שנוהג כהשו”ע לאכול מהתבשיל שלו זה חילול שבת ממש טריפה?! עי’ בפוסקים סי’ שיח
דבר שני חלוק דין מעשה שבת לדין פסול לעדות שמשם המקור לדין פסול ש”צ וסת”ם עי’ חו”מ סי’ לד ובהגרעק”א שם ודו”ק ולכן פשיטא שהסת”ם הנ’ל אינו פסול 
אלא אם כן יש ענין להתייחס לחזו”א או להגרח”ק יותר מאשר לשו”ע תימה גדול וצע”ג מאוד עליך
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
שייגניסט אמר:
כי הם חיינו אמר:
אבר כיונה אמר:
אמנם יש הנוהגים כן 'מעיקר הדין' אבל הם 'מתחשבים' במי שנוהג כהגאונים
לכן השאלה שצריכה להישאל היא למה כאן 'אין מתחשבים' בפוסקים המתירים
מלשונו של הגר"ח נראה שסבר שאין להתחשב במי שאומר שאין בשימוש בחשמל משום בזיון השבת,
ובאמת שדעת המתירים דחוקה מאוד,
וצריכים להדחק בדחוקים גדולים כדי לישב למה אין כאן חילל ה' ובזיון השבת,
ובפרט בדורינו שהיראים נמנעים אפי ללכת לאתרי בילוי שמחללים את השבת, וא"כ עאכו"כ להשתמש בש"ק בדבר שנוצר ע"י חילול שבת, שזהו בזיון גדול לשבת,
אלא שעכ"פ דברי הגר"ח מחודשים מאוד, לומר שמי שסומך על המתירים פסול לכתיבת סת"ם,

דוקא הגן החיות התנכי מלא ביראים הגם שהוא פותח בשבת ובכניסה על שלט ענק מופיע זמני כניסה כולל שבת
צ”ע על איזה יראים התכונת?! אוליי יחידי סגולה איני יודע?!
לא יודע מה קורה בגן החיות התנכ"י, ונדמה לי  שיש שם התר דחוק [ומוזר] שלא מוכרים כרטיסים בשבת,
אני התכוונת על כך שמפעם לפעם מתפרסמים מודעות, עם חתימות של גדולי הרבנים, על איסור הליכה למקומות בילוי שאינם שומרים שבת,
ובמוסדות החרדים נמנעים מלקחת את הילדים לאתרים שמחללים שבת,
אני הקטן סבור שאין איסור ללכת לאתר בילוי שמחלל שבת, ואני מאוד מפקפק בתועלת שיש בכך לעודד שמירת שבת, אבל מפני כבודם של הרבנים ומחמת הצורך להכנע לגדולי התורה מנהיגי הדור,  אני משתדל להמנע מללכת לכאלו מקומות,
 
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
שייגניסט אמר:
כי הם חיינו אמר:
יושב אוהלים אמר:
יש פוסקים המתירים.JPG
ככה להתעלם מרוב הציבור החרדי ורבניהם
רוב  הציבור החרדי לא משתמש בגנרטור יש שעושים קו גנרטור בשביל שיקבלו את הילדים לחיידר אבל לא משתמשים בגנרטור ואם משתמשים לא מטעם שבת אלא....

אכן רוב הציבור לא משתמש בגנרטור,
אבל אין סיבה לזלזל ולומר שאלו שמשתמשים עושים כך כדי התקבל לחידר,
ובתוך הציבור הליטאי אני חי, ואני לא מכיר חיידר שגנרטור מהווה שיקול לקבלת תלמידים,
וכנראה שבכל החיידרים הלטאים גם הנחשבים ביותר, יש גם כאלו שאין להם גנרטור,
 

שייגניסט

משתמש ותיק
כי הם חיינו אמר:
שייגניסט אמר:
כי הם חיינו אמר:
מלשונו של הגר"ח נראה שסבר שאין להתחשב במי שאומר שאין בשימוש בחשמל משום בזיון השבת,
ובאמת שדעת המתירים דחוקה מאוד,
וצריכים להדחק בדחוקים גדולים כדי לישב למה אין כאן חילל ה' ובזיון השבת,
ובפרט בדורינו שהיראים נמנעים אפי ללכת לאתרי בילוי שמחללים את השבת, וא"כ עאכו"כ להשתמש בש"ק בדבר שנוצר ע"י חילול שבת, שזהו בזיון גדול לשבת,
אלא שעכ"פ דברי הגר"ח מחודשים מאוד, לומר שמי שסומך על המתירים פסול לכתיבת סת"ם,

דוקא הגן החיות התנכי מלא ביראים הגם שהוא פותח בשבת ובכניסה על שלט ענק מופיע זמני כניסה כולל שבת
צ”ע על איזה יראים התכונת?! אוליי יחידי סגולה איני יודע?!
לא יודע מה קורה בגן החיות התנכ"י, ונדמה לי  שיש שם התר דחוק [ומוזר] שלא מוכרים כרטיסים בשבת,
אני התכוונת על כך שמפעם לפעם מתפרסמים מודעות, עם חתימות של גדולי הרבנים, על איסור הליכה למקומות בילוי שאינם שומרים שבת,
ובמוסדות החרדים נמנעים מלקחת את הילדים לאתרים שמחללים שבת,
אני הקטן סבור שאין איסור ללכת לאתר בילוי שמחלל שבת, ואני מאוד מפקפק בתועלת שיש בכך לעודד שמירת שבת, אבל מפני כבודם של הרבנים ומחמת הצורך להכנע לגדולי התורה מנהיגי הדור,  אני משתדל להמנע מללכת לכאלו מקומות,
מה ענית? בכל המוסדות החרדים לוקחים לגן החיות התנכי 
ואם אתה נמנע מללכת (מקוה שגם לגן החיות כי אין 1 שאינו פתוח בשבת) אינו מגדיר את מי שמקל כחילול השם ובזיון בדבר שנהגו להחמיר ומה שכתוב במודעות בעיתונים ולא עושים בפועל אינו קובע מנהג עלמא
 
 

שייגניסט

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
שייגניסט אמר:
כי הם חיינו אמר:
מלשונו של הגר"ח נראה שסבר שאין להתחשב במי שאומר שאין בשימוש בחשמל משום בזיון השבת,
ובאמת שדעת המתירים דחוקה מאוד,
וצריכים להדחק בדחוקים גדולים כדי לישב למה אין כאן חילל ה' ובזיון השבת,
ובפרט בדורינו שהיראים נמנעים אפי ללכת לאתרי בילוי שמחללים את השבת, וא"כ עאכו"כ להשתמש בש"ק בדבר שנוצר ע"י חילול שבת, שזהו בזיון גדול לשבת,
אלא שעכ"פ דברי הגר"ח מחודשים מאוד, לומר שמי שסומך על המתירים פסול לכתיבת סת"ם,

דוקא הגן החיות התנכי מלא ביראים הגם שהוא פותח בשבת ובכניסה על שלט ענק מופיע זמני כניסה כולל שבת
צ”ע על איזה יראים התכונת?! אוליי יחידי סגולה איני יודע?!
בגן החיות לא נהנה היום מחילול השבת ופשיטא שמותר
הטעם לא ללכת כדי לא לפרנס מקומות מסוג זה.
אינך משיב על מה שדיברנו @כי הם חיינו  כ’ שהיראים נמנעים ללכת לאתרי בילוי שמחללים שבת לכן גם פה זה בזיון לקרוא בס”ת מסת”ם שסומך על חברת חשמל ולא דיברנו על נהנה ממלאכת שבת ודו”ק
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כי הם חיינו אמר:
ואני מאוד מפקפק בתועלת שיש בכך לעודד שמירת שבת,
יש בזה 2 עניינים:
א. ענין חיזוק ענין שמירת שבת אצלנו, כאשר אנו נמנעים מלפרנס מחללי שבת זה מחזק בליבנו ובלב ילדנו את ענין  שמירת קדושת השבת.
ב. כבר הוכח וכמה וכמה עניינים אחרים שכח הביקוש של ציבור גדול יכול לשנות דברים גם אצל החילונים. (דוגמא א' מיני רבים ענין ההיתר-עיסקא אצל קופות החולים).
השפה שהם מבינים זה 'כסף' ואם הציבור החרדי היו מתאחדים להחרים לגמרי מקום שפתוח בשבת זה היה "כואב" להם מאוד בכיס, והם היו משנים
 

עץ פרי

משתמש ותיק
שייגניסט אמר:
אינך משיב על מה שדיברנו @כי הם חיינו  כ’ שהיראים נמנעים ללכת לאתרי בילוי שמחללים שבת לכן גם פה זה בזיון לקרוא בס”ת מסת”ם שסומך על חברת חשמל ולא דיברנו על נהנה ממלאכת שבת ודו”ק
אם זה היה טענתו אז חבל שהגבתי
אין בזה אפי' תחילת טענה שתהיה ראויה לתגובה.
 

שייגניסט

משתמש ותיק
כי הם חיינו אמר:
שייגניסט אמר:
כי הם חיינו אמר:
ככה להתעלם מרוב הציבור החרדי ורבניהם
רוב  הציבור החרדי לא משתמש בגנרטור יש שעושים קו גנרטור בשביל שיקבלו את הילדים לחיידר אבל לא משתמשים בגנרטור ואם משתמשים לא מטעם שבת אלא....

אכן רוב הציבור לא משתמש בגנרטור,
אבל אין סיבה לזלזל ולומר שאלו שמשתמשים עושים כך כדי התקבל לחידר,
ובתוך הציבור הליטאי אני חי, ואני לא מכיר חיידר שגנרטור מהווה שיקול לקבלת תלמידים,
וכנראה שבכל החיידרים הלטאים גם הנחשבים ביותר, יש גם כאלו שאין להם גנרטור,


ראשית יש”כ שחזרת בך אכן זו המציאות רוב הציבור החרדי לא משתמשים בגנרטור
עכשיו נשיב על החלק השני אני כתבתי ”יש” שעושים וכו’ ואתה הכללת בשמי חלילה וחס אינני מזלזל ביודעי ומכירי חבריי וזה קורה בעיקר אצל ספרדים שרוצים להתרבל לחיידר ליטאי מובהק (וגם זה לא כולם אלא ”יש”) כדי למצוא חן בלי שכמובן זה יהיה השיקול קבלה לחיידר וד”ל.
 
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
כי הם חיינו אמר:
ואני מאוד מפקפק בתועלת שיש בכך לעודד שמירת שבת,
יש בזה 2 עניינים:
א. ענין חיזוק ענין שמירת שבת אצלנו, כאשר אנו נמנעים מלפרנס מחללי שבת זה מחזק בליבנו ובלב ילדנו את ענין  שמירת קדושת השבת.
ב. כבר הוכח וכמה וכמה עניינים אחרים שכח הביקוש של ציבור גדול יכול לשנות דברים גם אצל החילונים. (דוגמא א' מיני רבים ענין ההיתר-עיסקא אצל קופות החולים).
השפה שהם מבינים זה 'כסף' ואם הציבור החרדי היו מתאחדים להחרים לגמרי מקום שפתוח בשבת זה היה "כואב" להם מאוד בכיס, והם היו משנים


בשונה ממפעלים וחניות, שחרם של הציבור החרדי יכול להשפיע עלהם, אבל ההשפעה על אתרי בילוי היא אפסית, כיוון שעיקר הפרנסה של אתרי בילוי רח"ל היא בשבת,
והנסיון מוכיח שאע"פ שכבר שנים נעשית תעמולה להמנע מללכת לאתרים מחללי שבת, לצערנו הגדול רוב מוחלט של האתרי בילוי פתוחים בשבת רח"ל,
 
 
חלק עליון תַחתִית