קניית בגדים בשבוע שחל בו ת''ב היכא דהוי דבר האבד

דרומאי

משתמש ותיק
בס''ד
ידוע ששני דברים נאסרו מדינא דגמרא בימים אלו, הא' משא ומתן ובנין של שמחה, שזה נאסר מר''ח ועד התענית, והב' כיבוס ותספורת שנאסר מדינא דגמרא רק בשבוע שחל בו ת''ב, ולמנהג אשכנז מר''ח.
ושמעתי זה מכבר ממורי ר' עזריאל שליט''א דהיתרא דדבר האבד לא שייך רק גבי מו''מ של שמחה, אבל כיבוס ותספורת אסור אפילו במקום דבר האבד.
ולכאורה לפי''ז קניית בגדים חדשים דמבואר במ''ב דאיסורו לא רק משום מו''מ אלא גם משום כיבוס- דכלול באיסור כיבוס גם קניית בגד חדש- לא נוכל להתיר בדבר האבד, וצ''ע לדינא
 

איש

משתמש ותיק
קושיתך מתיחסת למעשה על שבוע שחל בו. ואתה מניח שההיתר לקנות בגדים משום דבר האבד הוא היתר הנוהג עד לתענית. אבל זו כנ' טעות כל ההיתר בזה הוא עד ר"ח.
כמו כן יש דרגות בדבר האבד.
 

דרומאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש אמר:
קושיתך מתיחסת למעשה על שבוע שחל בו. ואתה מניח שההיתר לקנות בגדים משום דבר האבד הוא היתר הנוהג עד לתענית. אבל זו כנ' טעות כל ההיתר בזה הוא עד ר"ח.
כמו כן יש דרגות בדבר האבד.
לא שאלתי קושיא, הסתפקתי ספק לדינא.
לא כתוב בשום מקום שמותר לקנות בגדים בדבר האבד, אני דן אם אכן זה הדין.
יש דרגות בדבר האבד? לא ידוע לי. אבל לא מצינו שאף דרגה בדבר האבד תתיר כיבוס בשבוע שחל בו ת''ב.
לעצם הדבר שמעתי מר' עזריאל שדבר האבד לא מתיר כיבוס אפילו מר''ח.
 

איש

משתמש ותיק
שוב ההיתר מו"מ נוהג עד ר"ח וממילא תמיהתך לדינא לפי דברי הגאון רבי עזריאל היא בחינם.
 

דרומאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש אמר:
שוב ההיתר מו"מ נוהג עד ר"ח וממילא תמיהתך לדינא לפי דברי הגאון רבי עזריאל היא בחינם.

תסביר מה כתבת, בבקשה!
 

איש

משתמש ותיק
לקנות בגדים בדבר האבד הביא בפסקי תשובות בשם האחרונים.
אבל מה שדנת שיהיה אסור לקנות בגדים משום איסור, אני תמה עליך שגם בלי זה אסור משום משא ומתן והבן.
 

דרומאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לא עיינת במ''ב שאיסור קניית בגדים חדשים הוא מלתא דכיבוס.
הספק שלי הוא על לקנות בגדים בדבר האבד, וע''ז הבאת 'פסקי תשובות' שאיני נוהג לעיין בו, וייש''כ.
מש''כ שגם בלי כיבוס אסור משום מו''מ- הנפקותא היא בדבר האבד, כמובן.
ר' @איש, תשתדל לכתוב בשפה ברורה ובלי להתקמצן במילים. זה נראה כאילו עולה לך כל הקשה...
 

איש

משתמש ותיק
כתבתי דברי אחרי שראיתי את המשנה ברורה אבל אתה הערת על דברי רבי עזריאל ועל זה כתבתי ששאלתך שהתבססה על דבריו אינה שאלה שגם לטעם של משא ומתן אסור מר"ח אם כן מה יש להסתפק בדין זה בגלל טעם מילתא דכיבוס.
 

דרומאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש אמר:
כתבתי דברי אחרי שראיתי את המשנה ברורה אבל אתה הערת על דברי רבי עזריאל ועל זה כתבתי ששאלתך שהתבססה על דבריו אינה שאלה שגם לטעם של משא ומתן אסור מר"ח אם כן מה יש להסתפק בדין זה בגלל טעם מילתא דכיבוס.
אתה לא מקשיב:
מו''מ מותר בדבר האבד, וכיבוס אסור. כיבוס אסור מדינא דגמ' רק בשבוע שחל בו ת''ב. אם נדמה קניית בגדים חדשים לכיבוס כדמוכח במ''ב, הרי שבשבוע שחל בו יהיה אסור אפילו במקום דבר האבד.
שוב שמעתי שאלה ששאלו את ר' עזריאל היום (אכתוב את כל פרטי המעשה בהמשך בל''נ) ואמר דקניית בגדים חדשים אסורה אפילו במקום דבר האבד משום דדמי לכיבוס.
 

איש

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
איש אמר:
כתבתי דברי אחרי שראיתי את המשנה ברורה אבל אתה הערת על דברי רבי עזריאל ועל זה כתבתי ששאלתך שהתבססה על דבריו אינה שאלה שגם לטעם של משא ומתן אסור מר"ח אם כן מה יש להסתפק בדין זה בגלל טעם מילתא דכיבוס.
אתה לא מקשיב:
מו''מ מותר בדבר האבד, וכיבוס אסור. כיבוס אסור מדינא דגמ' רק בשבוע שחל בו ת''ב. אם נדמה קניית בגדים חדשים לכיבוס כדמוכח במ''ב, הרי שבשבוע שחל בו יהיה אסור אפילו במקום דבר האבד.
שוב שמעתי שאלה ששאלו את ר' עזריאל היום (אכתוב את כל פרטי המעשה בהמשך בל''נ) ואמר דקניית בגדים חדשים אסורה אפילו במקום דבר האבד משום דדמי לכיבוס.
זה הנקודה שמשא ומתן אסור בדבר האבד אחרי ר"ח. כל מה שמותר הוא לפני כן וממילא לא מובן מה יש להסתפק הרי אפילו בלי הטעם של מילתא דכיבוס אסור משום מו"מ.
 

דרומאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש אמר:
דרומאי אמר:
איש אמר:
כתבתי דברי אחרי שראיתי את המשנה ברורה אבל אתה הערת על דברי רבי עזריאל ועל זה כתבתי ששאלתך שהתבססה על דבריו אינה שאלה שגם לטעם של משא ומתן אסור מר"ח אם כן מה יש להסתפק בדין זה בגלל טעם מילתא דכיבוס.
אתה לא מקשיב:
מו''מ מותר בדבר האבד, וכיבוס אסור. כיבוס אסור מדינא דגמ' רק בשבוע שחל בו ת''ב. אם נדמה קניית בגדים חדשים לכיבוס כדמוכח במ''ב, הרי שבשבוע שחל בו יהיה אסור אפילו במקום דבר האבד.
שוב שמעתי שאלה ששאלו את ר' עזריאל היום (אכתוב את כל פרטי המעשה בהמשך בל''נ) ואמר דקניית בגדים חדשים אסורה אפילו במקום דבר האבד משום דדמי לכיבוס.
זה הנקודה שמשא ומתן אסור בדבר האבד אחרי ר"ח. כל מה שמותר הוא לפני כן וממילא לא מובן מה יש להסתפק הרי אפילו בלי הטעם של מילתא דכיבוס אסור משום מו"מ.
מאיפה הוצאת שטויות אלו?
לא נכון! מו''מ מותר מר''ח ואילך בדבר האבד!
עי' סי' תקנ''א משנה ברורה ס''ק י''א- ואפילו באבל שרי!
 

דרומאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
היות והבטחתי אני כותב כאן את המעשה שהי':
יהודי א' מחו''ל קנה כאן בארץ חליפה לשבת בער''ח אב, אך דא עקא שלא היו מכנסיים תואמות במידה שלו. על כן הובטח לו שיזמינו מסניף אחר. היהודי הזה חוזר בט''ב לחו''ל, כך שהוי דבר האבד אם לא יקח את הבגד עכשיו. וע''ז היה הספק, דכיון דאיסור קניית בגדים חדשים אסור משום כיבוס שמא אסור אפילו במקום דבר האבד.
והתיר לו מורי ר' עזריאל בצירוף ב' דברים, הא' דעת השו''ע דבשנה זו דחל ת''ב בשבת ליכא דין שבוע שחל בו ת''ב, וממילא איסורו משום מנהגא וקיל. הב' דכיון דכבר שילם והוי קנין לענין מי שפרע לא חשיב לקיחת הבגד מהחנות עיקר הקניה אלא חשיב שכבר גמר קנייתו בער''ח, עכ''ד
 

איש

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
מאיפה הוצאת שטויות אלו?
לא נכון! מו''מ מותר מר''ח ואילך בדבר האבד!
עי' סי' תקנ''א משנה ברורה ס''ק י''א- ואפילו באבל שרי!
אני תמה עליך לאמר שטויות על מה שנכתב במשנה ברורה בפרט בשיטה הראשונה. נא לעדן.
במשנה ברורה שם מביא שתי שיטות. ובתחילה מביא שיטה ראשונה לאסור גם משום דבר האבד, וגם השיטה השניה להיתר דווקא בדבר האבד שתלויה בו פרנסתו ולכן התיר לקנות מהיריד את כל סחורתו. ואם באת לדמות למקרה כאן זה תמוה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש אמר:
דרומאי אמר:
מאיפה הוצאת שטויות אלו?
לא נכון! מו''מ מותר מר''ח ואילך בדבר האבד!
עי' סי' תקנ''א משנה ברורה ס''ק י''א- ואפילו באבל שרי!
אני תמה עליך לאמר שטויות על מה שנכתב במשנה ברורה בפרט בשיטה הראשונה. נא לעדן.
במשנה ברורה שם מביא שתי שיטות. ובתחילה מביא שיטה ראשונה לאסור גם משום דבר האבד, וגם השיטה השניה להיתר דווקא בדבר האבד שתלויה בו פרנסתו ולכן התיר לקנות מהיריד את כל סחורתו. ואם באת לדמות למקרה כאן זה תמוה.

אני חוזר ואומר: אין שיטה שאוסרת מו''מ בדבר האבד בתשעת הימים.
יש מחלוקת מה הפירוש ממעטין במו''מ, האם כל מו''מ או רק של שמחה כגון של חתונה. וגם לפי השיטה הראשונה בדבר האבד מותר.
בנוגע למו''מ של שמחה בדבר האבד יש דעות, והמ''ב בשער הציון שם ס''ק י''ב מקל בזה.
כל ימי גדלתי בין החכמים, ובסתם מו''מ אין מי שאוסר, דלא חמיר מאבל תוך ז'. כ''ז פשוט כביעתא בכותחא, וכל מי שאינו מודה בזה לא ידע בצורתא דשמעתתא. לכן כתבתי 'שטויות'.
 

איש

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
איש אמר:
דרומאי אמר:
מאיפה הוצאת שטויות אלו?
לא נכון! מו''מ מותר מר''ח ואילך בדבר האבד!
עי' סי' תקנ''א משנה ברורה ס''ק י''א- ואפילו באבל שרי!
אני תמה עליך לאמר שטויות על מה שנכתב במשנה ברורה בפרט בשיטה הראשונה. נא לעדן.
במשנה ברורה שם מביא שתי שיטות. ובתחילה מביא שיטה ראשונה לאסור גם משום דבר האבד, וגם השיטה השניה להיתר דווקא בדבר האבד שתלויה בו פרנסתו ולכן התיר לקנות מהיריד את כל סחורתו. ואם באת לדמות למקרה כאן זה תמוה.

אני חוזר ואומר: אין שיטה שאוסרת מו''מ בדבר האבד בתשעת הימים.
יש מחלוקת מה הפירוש ממעטין במו''מ, האם כל מו''מ או רק של שמחה כגון של חתונה. וגם לפי השיטה הראשונה בדבר האבד מותר.
בנוגע למו''מ של שמחה בדבר האבד יש דעות, והמ''ב בשער הציון שם ס''ק י''ב מקל בזה.
כל ימי גדלתי בין החכמים, ובסתם מו''מ אין מי שאוסר, דלא חמיר מאבל תוך ז'. כ''ז פשוט כביעתא בכותחא, וכל מי שאינו מודה בזה לא ידע בצורתא דשמעתתא. לכן כתבתי 'שטויות'.
א. המ"ב מביא בשיטה הראשונה דעות שאוסרות.
ב. לקט יושר כותב שאסור. ובפסקי תשובות מביא עוד שלושה שכתבו לאסור.
 

דרומאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש אמר:
א. המ"ב מביא בשיטה הראשונה דעות שאוסרות.
ב. לקט יושר כותב שאסור. ובפסקי תשובות מביא עוד שלושה שכתבו לאסור.
אין כזאת דעה במשנה ברורה!
אני לא מכיר לא לקט יושר ולא פסקי תשובות, תצטט בבקשה!

דברתי כעת עם כו''כ ת''ח מופלגים בנושא, ואני נמנע מלכתוב ביתר חריפות כאשר שמעתי מהם.
 

איש

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
איש אמר:
א. המ"ב מביא בשיטה הראשונה דעות שאוסרות.
ב. לקט יושר כותב שאסור. ובפסקי תשובות מביא עוד שלושה שכתבו לאסור.
אין כזאת דעה במשנה ברורה!
[highlight=yellow]אני לא מכיר לא לקט יושר ולא פסקי תשובות, תצטט בבקשה!

דברתי כעת עם כו''כ ת''ח מופלגים בנושא, ואני נמנע מלכתוב ביתר חריפות כאשר שמעתי מהם.[/highlight]
ראיתי בפסקי תשובות מביא את לקט היושר ועוד.
הת"ח שדברת עימם התבטאו בחריפות על פסקי תשובות או על לקט יושר?
 

דרומאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אלימלך אמר:
לא מצאתי בפסקי תשובות.
ודאי שלא מצאת, @איש לא התייחס לנושא המדובר. אני כתבתי שאין מי שאוסר מלאכה בדבר האבד בתשעת הימים, וע''ז הוא הביא פסקי תשובות ולקט יושר שאינם מתייחסים לנושא זה כלל.
 

דרומאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש אמר:
דרומאי אמר:
איש אמר:
א. המ"ב מביא בשיטה הראשונה דעות שאוסרות.
ב. לקט יושר כותב שאסור. ובפסקי תשובות מביא עוד שלושה שכתבו לאסור.
אין כזאת דעה במשנה ברורה!
[highlight=yellow]אני לא מכיר לא לקט יושר ולא פסקי תשובות, תצטט בבקשה!

דברתי כעת עם כו''כ ת''ח מופלגים בנושא, ואני נמנע מלכתוב ביתר חריפות כאשר שמעתי מהם.[/highlight]
ראיתי בפסקי תשובות מביא את לקט היושר ועוד.
הת"ח שדברת עימם התבטאו בחריפות על פסקי תשובות או על לקט יושר?
לא על זה ולא על זה. אלא על הס''ד לאסור מלאכה בדבר האבד בט' הימים. וכאמור אין כזה לקט יושר ולא פסקי תשובות, במח''כ נראה שאתה כותב את תגובותיך בחפזון מידי ללא עיון והבנה על מה מדובר.
אני מציע לך לקרא היטב מתחילת האשכול לפני שאתה מבליח ומגיב שוב.
 

דרומאי

משתמש ותיק
פותח הנושא
שוב עיינתי בספר פסקי תשובות, וכאשר שיערתי כן היה: לא דובים ולא יער, מעולם לא הובא שיטה המחמרת במשא ומתן בתשעת הימים בדבר האבד, ואפילו במו''מ של שמחה מקל שם אם הוי דבר האבד כאשר נקט בפשיטות בשער הציון.
 
חלק עליון תַחתִית